HERRAN EHTOOLLINEN
Miten Herran ehtoollista vietettiin v 33 juutalaisten pääsiäisenä? Alkuperäinen pessah-juhla oli juutalaisten Egyptistä vapautumisen muistoksi. Vietätkö vuosijuhlana Jeesuksen muistoksi?
Juutalaisten pessah:
- kerran vuodessa(nisanin 14 pv)
- vuosijuhla (auringonlaskun jälkeen)
- viini oli maustamatonta punaviiniä (10-15 %)
- leipä oli happamatonta (hapate kuvaa syntiä)
Herran ehtoollinen Luukkaan 22 mukaan (KR 92) –
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Luuk.22.html#o133
LUUKAS 22:13-20 (KR 1938):
>>13. Ja he menivät ja havaitsivat niin olevan, kuin Jeesus oli heille sanonut, ja valmistivat pääsiäislampaan. 14. Ja kun hetki tuli, asettui hän aterialle ja apostolit hänen kanssansa.
15. Ja hän sanoi heille: "Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin; 16. sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennenkuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa".
17. Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
18. Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee." 19. Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."20. Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.>15. Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus. 16. Ja kaikille, jotka tämän säännön mukaan vaeltavat, kaikille heille rauha ja laupeus, ja Jumalan Israelille!
HERRAN EHTOOLLINEN
46
764
Vastaukset
- .........
Sinä voit olla huomioitsijana muistojuhlassa, vaikka et ole uudestisyntynyt.
Kehoitat siis viettämään ehtoollista "olemalla huomioitsiana",tämäkö on raamatunmukaista opetusta?
Te jehovalaiset kiellätte koko uudestisyntymisen!- (...)
Uudestisyntyneet eivät ota irralleen toisten kirjoituksista kohtia, jotka vääristävät tekstin!
Oikea tulkinta löytyy alustuksesta. Jeesuksen kuoleman muistojuhlaan ovat kaikki tervetulleet syömään kuvaannollisesti uskossa Kristuksen lihaa ja verta! (Apostoli Paavalin mukaan piti erottaa Kristus muusta). Vertauskuviin osallistuisi vain Raamatussa JHVH:n valitsema määrä, Ilm. 14:1-5.
Kristikunnan kirkoissa ei ymmärretä viettää Jeesuksen kuoleman muistoa vuosijuhlana. Jeesus asetti juhlan vieton juutalaisten pessahina ja neuvoi syömään "niin usein kuin --", kuinka usein he juutalaiset sen ymmärsivät? Kerran vuodessa! Jos ehtoollista olisi pitänyt viettää milloinvain, siitä olisi kyllä erikseen sanottu. Ne joilla ei ole pyhää henkeä, eivät tajua pyhiä kirjoituksia, vaan pilkkaavat ja vääristelevät - katumattomat (omaksi kadotuksekseen?). - Markku_Meilo
(...) kirjoitti:
Uudestisyntyneet eivät ota irralleen toisten kirjoituksista kohtia, jotka vääristävät tekstin!
Oikea tulkinta löytyy alustuksesta. Jeesuksen kuoleman muistojuhlaan ovat kaikki tervetulleet syömään kuvaannollisesti uskossa Kristuksen lihaa ja verta! (Apostoli Paavalin mukaan piti erottaa Kristus muusta). Vertauskuviin osallistuisi vain Raamatussa JHVH:n valitsema määrä, Ilm. 14:1-5.
Kristikunnan kirkoissa ei ymmärretä viettää Jeesuksen kuoleman muistoa vuosijuhlana. Jeesus asetti juhlan vieton juutalaisten pessahina ja neuvoi syömään "niin usein kuin --", kuinka usein he juutalaiset sen ymmärsivät? Kerran vuodessa! Jos ehtoollista olisi pitänyt viettää milloinvain, siitä olisi kyllä erikseen sanottu. Ne joilla ei ole pyhää henkeä, eivät tajua pyhiä kirjoituksia, vaan pilkkaavat ja vääristelevät - katumattomat (omaksi kadotuksekseen?).>>Oikea tulkinta löytyy alustuksesta.
Saatan olla väärässäkin, mutta muistaakseni noissa kuuluisissa kirjoituksissa on maininta siitä, että tapaa piti jatkaa Jeesuksen paluuseen asti? Tiedän ryhmän, jolle Jeesus on palannut kaksikin kertaa, mutta nuo paluut eivät ole hidastaneet tuota tapaa, lopettamisesta puhumattakaan. - Apostoli35
(...) kirjoitti:
Kristikunnan kirkoissa ei ymmärretä viettää Jeesuksen kuoleman muistoa vuosijuhlana. Jeesus asetti juhlan vieton juutalaisten pessahina ja neuvoi syömään "niin usein kuin --", kuinka usein he juutalaiset sen ymmärsivät? Kerran vuodessa! Jos ehtoollista olisi pitänyt viettää milloinvain, siitä olisi kyllä erikseen sanottu. Ne joilla ei ole pyhää henkeä, eivät tajua pyhiä kirjoituksia, vaan pilkkaavat ja vääristelevät - katumattomat (omaksi kadotuksekseen?).Sanovat ne, jotka väittävät, että Pyhä Henki on lisätty kristilliseen oppiin vasta myöhemmin!???
Eikös tuo teidän väännöksenne Jehova ole 1400-luvulla tapahtunut virheväännös?
JHVH käännettiin VT kreikankieliseen käännökseen Septuangintaan, sanalla Kyrios, Herra, ja Uudessa testamentissa Jeesuksesta käytetään samaa nimeä.
Tosin teidän Uuden maailman käännöksessänne, (joka on vuodelta mitä??? ) taitaa Jeesuksesta olla eri nimitykset kuin meillä. Saattaapi Viimeisellä Tuomiolla lahkeet lepattaa, kun Jeesus kyselee ja katselee Elämän kirjaa....;) Onko nimesi siinä?
Teidän ehdottomuutenne ja sovinnaissääntönne nolaavat Kristuksen ristinkuoleman. Te olette kuin ensimmäisen vuosisadan juuri kääntyneet juutalaiset, jotka vaativat pakanakristityiltä ympärileikkausta ja juutalaisten tapojen noudattamista, jotta pelastus olisi täydellinen. Paavali nuhteli moisesta toiminnasta. Kristuksen ristinuhri, sovitus ja lunastu on täydellinen, siihen ei kukaan voi mitään lisätä omassa hurkaudessaan tai teoissaan. Joka niin yrittää, sylkee ristiä ja sitä te teette! Ulkoa kalkittuja hautoja te olette käytösoppeinenne ja lakihenkisine opetuksinne.
Kun sanelette jumalanpalvelukselle määrämittoja ja oikeita ulkoisia sääntöjä, ette eroa muslimeista tai juutalaisista (jotka toki ovat Jumalan luvattu kansa) millään tavalla. Kristus on silloin kuollut turhaan!
Itse sorrutte Pyhän Hengen pilkkaan väittämällä häntä persoonattomaksi voimaksi, vaikka raamattu opettaa selvästi, että hän on persoona, Tosi Jumala.
Pyydä siis Kristusta elämäsi Vapahtajaksi, niin opit tuntemaan ylösnousseen Herrasi, sen sijaan että omassa voimassasi yrittäisit itseäsi pyhittää fariseuksien lailla!
Jeesus Kristus on Herra. Kristuksen nimessä.Aamen! - Kerran.vuodessa
(...) kirjoitti:
Kristikunnan kirkoissa ei ymmärretä viettää Jeesuksen kuoleman muistoa vuosijuhlana. Jeesus asetti juhlan vieton juutalaisten pessahina ja neuvoi syömään "niin usein kuin --", kuinka usein he juutalaiset sen ymmärsivät? Kerran vuodessa! Jos ehtoollista olisi pitänyt viettää milloinvain, siitä olisi kyllä erikseen sanottu. Ne joilla ei ole pyhää henkeä, eivät tajua pyhiä kirjoituksia, vaan pilkkaavat ja vääristelevät - katumattomat (omaksi kadotuksekseen?).Miten tulkitset sanat, "Niin usein kuin sen teette, tehkää se minun muistokseni." ?
- Suomeksi
Kerran.vuodessa kirjoitti:
Miten tulkitset sanat, "Niin usein kuin sen teette, tehkää se minun muistokseni." ?
Milloin vain sen teettekin, tehkää se muistokseni.
- ..............
>>Sinä voit kokea kuvaannoll. uudestisyntymisen - uskoa Jeesukseen!>>
Tuollainen "kuvaannollinen uudestisyntyminen" ei liene JT-oppia ollenkaan, vaan eonin omaa keksintöä.- (...)
METAMORFOOSI NS. "UUDESTISYNTYMÄ" (pukea Kristus)
On hallitsijoita ja toiset hallittavia. Voidellut ovat uudestisyntyneet - Jehovan hengestä!
Apostoleista alkaen on koottu tätä joukkoa, jotka seuraa Jeesusta - kuningaspapeiksi, Ilm. 20:4,6. Luonnollista on, että JHVH ennaltamääräsi sen luvun (144000, Ilm. 14:1-4), jotka hän ottaa ylös!
Minne toiset uskovat menevät (2. Piet. 3:13-17)? Jumalan alkuper. tarkoitus - maasta paratiisi!
Raamatun mukaan kaikki eivät mene taivaaseen.
Väärä uskonto ja luopiot niin esittävätkin. Siksi on paikallaan tuoda esiin seuraavaa (ei ole irralleen otettu alustuksesta, kuten muutamilla luopiohenkisillä väittelijöillä se on tapanaan):
Mitä nimimerkki eon kirjoitti alustuksessa? (Tarkoitus on ottaa alustuksesta riittävä osa!)
**
>Vertauskuviin osallistuvat ”uudestisyntyneet”, ns. hengelliset israelilaiset. Ilm. 7:1-8 ”12-sukukuntaa”; 14:1-5 ”Karitsa 144 000”; 20:4, 6 ”Kuningas-papit”; 21:1-2 ”Ylkä ja morsian”. Luukas 12:32 ”pieni lauma” (Vrt. Joh. 10:16 ”muita lampaita”).
Gal. 6:15, 16: >>15. Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus. 16. Ja kaikille, jotka tämän säännön mukaan vaeltavat, kaikille heille rauha ja laupeus, ja Jumalan Israelille!
- väliin...
En periaatteesta halua osallistua uskonnollisiin juhliin. Sosiaaliset tapahtumat (häät tms.) ovat eri asia.
Mutta erityisesti JT-"ehtoollisesta": minun on vaikea ymmärtää, miksi vaivautua paikalle, jos leipään ja viiniin ei ole tarkoitus koskea?
Eikö sopisi, että ne, jotka katsovat olevansa leipään ja viiniin oikeutettuja, järjestävät omat bileensä pienessä piirissä?- am.ha_arets
Olethan sinä häissäkin pelkästään paikalle vaivautuja. Sinä olet vain todistamassa ja juhlistamassa hääparin liittoa. Ethän sinä itse toimitukseen osallistu... paitsi omissa häissäsi..
Miksi meidän ei tulisi osallistua sen henkilön kuoleman muistojuhlaan, joka antoi oman elämänsä lunnaiksi jotta sinä, minä ja me kaikki voisimme saada syntimme anteeksi??? - sama...
am.ha_arets kirjoitti:
Olethan sinä häissäkin pelkästään paikalle vaivautuja. Sinä olet vain todistamassa ja juhlistamassa hääparin liittoa. Ethän sinä itse toimitukseen osallistu... paitsi omissa häissäsi..
Miksi meidän ei tulisi osallistua sen henkilön kuoleman muistojuhlaan, joka antoi oman elämänsä lunnaiksi jotta sinä, minä ja me kaikki voisimme saada syntimme anteeksi???>>Olethan sinä häissäkin pelkästään paikalle vaivautuja. Sinä olet vain todistamassa ja juhlistamassa hääparin liittoa. Ethän sinä itse toimitukseen osallistu... paitsi omissa häissäsi..
- am.ha_arets
sama... kirjoitti:
>>Olethan sinä häissäkin pelkästään paikalle vaivautuja. Sinä olet vain todistamassa ja juhlistamassa hääparin liittoa. Ethän sinä itse toimitukseen osallistu... paitsi omissa häissäsi..
että jokaiselle annetaan mahdollisuus osallistua vertauskuviin. Emmehän me ihmiset tiedä kuka omaa taivaallisen toivon. Tässä tapauksessa sitä on tarjottava kaikille haluaville mutta vain harvat osallistuvat (siis niiden nauttimiseen).
am.ha_arets kirjoitti:
Miksi meidän ei tulisi osallistua sen henkilön kuoleman muistojuhlaan, joka antoi oman elämänsä lunnaiksi jotta sinä, minä ja me kaikki voisimme saada syntimme anteeksi???
Ehtoollinen on vertauskuva osallisuudesta Herran Jeesuksen ruumiiseen ja vereen. Ehtoollisessa itsessään ei tietenkään ole pelastusta, mutta se on muistutus itselle. Jos siis ehtoolliseen osallistuminen kuvastaa osallisuutta Pelastuksesta, mitä merkitsee jyrkkä kieltäytyminen siitä?
Siunauksen malja, jonka me siunaamme,
eikö se ole OSALLISUS Kristuksen vereen?
Se leipä, jonka murramme,
eikö se ole OSALLISUS Kristuksen ruumiiseen?
Koska leipä on yksi, niin me monet olemme YKSI ruumis;
sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset. (1Kor.10:16,17)
Sillä niin usein kuin te
SYÖTTE tätä leipää ja
JUOTTE tämän maljan,
te julistatte Herran kuolemaa,
siihen asti kuin hän tulee. (1Kor.11:26)
Vartiotorniseurassa ei ole Pelastusta. Lähde siitä!- kuka ei
am.ha_arets kirjoitti:
Miksi meidän ei tulisi osallistua sen henkilön kuoleman muistojuhlaan, joka antoi oman elämänsä lunnaiksi jotta sinä, minä ja me kaikki voisimme saada syntimme anteeksi???"Olethan sinä häissäkin pelkästään paikalle vaivautuja. Sinä olet vain todistamassa ja juhlistamassa hääparin liittoa."
Harvoin näkee häissä pelkästään paikalle vaivautuneita. Häävieraat osallistuvat itse häihin mitä suurimmassa määrin. Osa tuo lahjoja, joita arvostellaan jo itse tilaisuudessa. Kaikille häävieraille on tarjolla viiniä (tai ainakin boolia) ja monenlaista leipää, joukossa paljon happamatontakin. Morsianta ja sulhasta tanssitetaan ja jotkin häävieraista seuraavat joissakin kulttuureissa hääparia alttarille saakka osallistuen jopa sormusrituaaliin.
Tuo am.ha_arets:in vertaus on repäisty suoraan Jehovan todistajien vakiovastauspakista ja kuulostaa ensin hyvin loogiselta, niinkuin muutkin Jt-opetukset, mutta on itse asiassa väärä vertaus. - am.ha_arets
kuka ei kirjoitti:
"Olethan sinä häissäkin pelkästään paikalle vaivautuja. Sinä olet vain todistamassa ja juhlistamassa hääparin liittoa."
Harvoin näkee häissä pelkästään paikalle vaivautuneita. Häävieraat osallistuvat itse häihin mitä suurimmassa määrin. Osa tuo lahjoja, joita arvostellaan jo itse tilaisuudessa. Kaikille häävieraille on tarjolla viiniä (tai ainakin boolia) ja monenlaista leipää, joukossa paljon happamatontakin. Morsianta ja sulhasta tanssitetaan ja jotkin häävieraista seuraavat joissakin kulttuureissa hääparia alttarille saakka osallistuen jopa sormusrituaaliin.
Tuo am.ha_arets:in vertaus on repäisty suoraan Jehovan todistajien vakiovastauspakista ja kuulostaa ensin hyvin loogiselta, niinkuin muutkin Jt-opetukset, mutta on itse asiassa väärä vertaus.>>>>Tuo am.ha_arets:in vertaus on repäisty suoraan Jehovan todistajien vakiovastauspakista ja kuulostaa ensin hyvin loogiselta, niinkuin muutkin Jt-opetukset, mutta on itse asiassa väärä vertaus.
Muuten ihan kiva kommentti mutta voisit perustella tuon väitteesi ettei nämä kaksi asiaa sovellu yhteen...
>>>>>Osa tuo lahjoja, joita arvostellaan jo itse tilaisuudessa. Kaikille häävieraille on tarjolla viiniä (tai ainakin boolia) ja monenlaista leipää, joukossa paljon happamatontakin. Morsianta ja sulhasta tanssitetaan ja jotkin häävieraista seuraavat joissakin kulttuureissa hääparia alttarille saakka osallistuen jopa sormusrituaaliin.
Olet aivan oikeassa, mutta loppujen lopuksi siellä ollaan kuitenkin todistamassa tulevan avioparin vihkimistä. Se on tämän juhlan PÄÄtarkoitus.
Kyllähän muistonvietossakin on paljon osallistujia, he eivät vain ota osaa vertauskuviin. Samalla tavoin häissä on paljon osallistujia, mutta he eivät osallistu vihkimiseen.
Ja vielä kerran, että ymmärrät..
Muistonvietossa monet ovat todistamassa sitä kun voidellut ottavat osaa vertauskuviin ja muistelemassa Jeesuksen kuolemaa (tai oikeastaan sen merkitystä ihmiskunnalle).
Häissä ollaan todistamassa hääparin avioliiton alkua. Ja sivuseikkana.. koska hääpari on niin mukava, että se haluaa järjestää juhlan vierailleen niin se tarjoaa vierailleen viiniä ja leipää. Vieraat haluavat muistaa hääparia lahjoilla.
Sinun pitäisi ymmärtää ero pesahin ja ehtoollisen välillä. Pesah oli olemassa oleva juutalainen juhla Egyptin orjuudesta pääsemisen muistoksi ja pian se olikin saava täyttymyksensä. Synnin valta oli kohta murrettu. Jeesus ei käskenyt (jos ei kieltänytkään) viettää muistokseen pesahia, eikä muutakaan juhlaa. Hän asetti ehtoollisen ja pyysi syömään ja juomaan muistokseen - niin usein kun te SYÖTTE ja JUOTTE.
Se, että useimmat kristityt viettävät pääsiäistään juutalaisesta traditiosta poikkeavaan aikaan ei liity tähän mitenkään. Se on asia erikseen. Leivän ja viinin autenttisuus on sekin aika toisarvoinen asia, ellei niitä ole edes aikomustakaan nauttia.
Jeesus antoi ruumiinsa ja verensä meidän edestämme. Ehtoollinen on muistutus tästä. Vartiotorniseura demonstroi "muistonvietossaan" seuran oppia, Jeesuksen uhrista kieltäytymistä. Tilaisuus on todellisuudessa Jeesuksen muiston häpäisy.- Sam.Andreevitsh
*
Laitetaanpa ensin vähän lainausta Raamatusta:
1Kor11:20-22, 23-26, 33:
20 Teidän kokoontumisenne eivät ole oikeaa Herran aterian viettämistä, 21 koska jokainen syö omia ruokiaan, niin että toinen on nälissään ja toinen juovuksissa. 22 Ettekö voi syödä ja juoda kotonanne? [...] 23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, 24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." 25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
33 Veljeni, kun siis kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne. 34 Se, jolla on nälkä, syököön kotonaan, jotteivät kokoontumisenne tuottaisi teille rangaistusta.
*
Raamatusta ei löydy mitään määräystä siihen, kuinka usein ehtoollista pitäisi viettää. Lainaamastani Paavalin kirjeestä korinttilaisille voi päätellä, että ehtoollista vietettiin paljon useammin kuin kerran vuodessa. Siten ei ole myöskään mitään perustetta väittää, että useammin kuin kerran vuodessa ehtoollista viettävät rikkoisivat Jumalan tahtoa vastaan.
Paavalin kirjeestä korinttolaisille voi myös päätellä, että ehtoollinen oli tarkoitettu kaikille kristityille; Paavali näyttää aivan selvästi osoittavan myös tämän ehtoolliskohdan koko seurakunnalle. Siksi meidänkään ei pidä rajoittaa ehtoollista vain pienen joukon etuoikeudeksi.
*- Märkä1
Mitä hän ne Jehovan todistajat tähän lisäävät,kova paikka kun ovat ottaneet kaikkien kristittyjen aseman itselleen ainoina oikeina?
- Outoatouhua
He katsovat oikeudekseen tehdä juhlasta oman versionsa.
Siinä leipää ja viiniä esitellään tosi vanhurskaina tyyliin:" tässä sitä olis, mutta kuka uskaltaa koskea"?
Niinpä siihen ei uskalla kajota kuin 1:1000:sta.
Outoa,kun Jeesus sanoi:"ottakaa siitä te kaikki".
Niistäkin useimmat heidän mielestään ovat mitä todennäköisemmin tavalla tai toisella mielenterveyspotilaita. Voi voi kun taas annetaan väärää tietoa ateriasta. Juuri löydetyn vielä löytymättömän todisteen mukaan aterialla nauttitiin 20 litraa jeesuksen vedestä taikomaa paloviinaa sekä 20 litraa hernevelliä. Sekä myös kymmenen sinistä lenkkiä sinapin kera ja pari näkyleipää kirnuvoilla. Oli myös kasvisvaihtoehto, mutta se linkaistiin yksissä tuumin akkunasta aaseille. Ne kun ovat sen verran tolloja, etteivät tiedä paremmasta. Tämä kaikki on luettavissa juuri Ketsemaanen kaivausmontusta löydetystä karitsan venytetetylle kivespussille kirjoitetetusta aikalaiskuvauksesta. Kirjoittajakin on tiedossa: nuupialainen nupinaulantekijä, poppamiehen kumminkaima Ywllktt A'wtlld, suoraan viitakosta.
Tiedoksi Jehovan todistajille ja muillekin!Ehtoollisen voi nykyään nauttia myös kotona TV7:n kautta, arkistossa hakusanaksi ehtoollinen.
- Paipapum
Tuo ehtoollinen" , se oli Rooman senaatin valvoma poismenneitten muistojuhla , jota juutalaisten lisäksi viettivät muutkin , mm, Isisin ja Dianan palvojat ; se piti ilmoittaa etukäteen , - siihen sai osallistua vain määrätty määrä kerrallaan , kokouspaikka piti etukäteen ilmoittaa ns, " Köyhiä " piti muistaa kutsumalla heitä syömään , Piti olla " Patron , " eli isäntä , joka tarjosi ruokaa , homma oli sama kuin nykyään , että poliisille pitää ilmoittaa mieleosoituskokoontumiset ,
se nämä nykyajan muistojuhlat ; Jo paulus sanoi , että hänen jälkeensä nousee miehiä , ¨jotka puhuvat väärää puhetta ;- Nimityksetkin
Sinne vartiotorniseuran kortistoon taivaasen menoa varten kirjautuvat saavat sitten luonnollisena ehtoollisjuomana viinin, mutta toisaalta vartiotornin antaman mielenvikaisleiman.
Kuinka muuten siellä valtakunnansalilaittoksella (kielletty sanoa kirkoksi) kiusataan näitä mielenvikaisia, vartiotorniseuran kansakoulupohja-asiantuntemuksella mutta jehovakanvapyhyydellä (itseomaksuttu nimitys) nimitettyjä ? Mitäs "hullu" ?
Ja kun syntymäpäivänään todistaja on luomus (kirjassa jehovantodistajat - jumalan valtkunnan julistajia sanotaan, että syntymäpäiviä ei vietetä koska ihminen on vain luomus), niin, luomus-hulluko ?
Miten Paipapum kutsuu heitä ? - Paipapum
Nimityksetkin kirjoitti:
Sinne vartiotorniseuran kortistoon taivaasen menoa varten kirjautuvat saavat sitten luonnollisena ehtoollisjuomana viinin, mutta toisaalta vartiotornin antaman mielenvikaisleiman.
Kuinka muuten siellä valtakunnansalilaittoksella (kielletty sanoa kirkoksi) kiusataan näitä mielenvikaisia, vartiotorniseuran kansakoulupohja-asiantuntemuksella mutta jehovakanvapyhyydellä (itseomaksuttu nimitys) nimitettyjä ? Mitäs "hullu" ?
Ja kun syntymäpäivänään todistaja on luomus (kirjassa jehovantodistajat - jumalan valtkunnan julistajia sanotaan, että syntymäpäiviä ei vietetä koska ihminen on vain luomus), niin, luomus-hulluko ?
Miten Paipapum kutsuu heitä ?No joo en ole tavannut tuotakaan kirjaa , . työurallani esimieheni Tohtori harenko , joka aikanaan kirjoitti uudet Psykiatrian oppikirjat , sanoi , että ei ole muita hulluja kuin ne , jotka sivusta huutelevat että kato , siellä hullut menee , ...
- Leimaotsaanko
" että ei ole muita hulluja kuin ne , jotka sivusta huutelevat että kato , siellä hullut menee , ..."
-Monet ovatkin epäilleet jotain tämän tapaista siinä leimaavassa vartiotornissa.
Pohjimmiltaan vartiotornikirjoittajilta taas turhautumista oppien muuttamispaineiden alla, kun ei ota keksiäkseen mitä sille taivasväelle pitäisi tehdä, kun toinen vartiotorni kerkesi kirjoittaa taivaan täydeksi. - Leuhkimattaparas
Kirjoittajat ovat nähneet v. 1914 tapahtumat, muistan jostain vartiotornista lukeneeni heidän leuhkimisiaan, mutta se merkitsee jo ikäheikkoutta. Se siis osaltaan selittää tekstin sisältöäkin.
- Paipapum
Leuhkimattaparas kirjoitti:
Kirjoittajat ovat nähneet v. 1914 tapahtumat, muistan jostain vartiotornista lukeneeni heidän leuhkimisiaan, mutta se merkitsee jo ikäheikkoutta. Se siis osaltaan selittää tekstin sisältöäkin.
Ei noissa maailmanloppu- ja Tempaus- asioissa ole oikeastaan mitään muuta kuin ihmisten arkipäivän tylsyys ; etsitään seikkailua , mitä tahansa, että päästään pois arjesta .
Ihmiset muistelee noita sota-aikoja inoana suurena seikkailuna , Etsitään jännitystä . - Omaviisautensa
Ei, vaan jäätelörahaa he ovat kirjoittaneet vartiotorniin olevansa vailla.
Neuvoksi suunnata kerjäys lapsiin. Antaen siis ymmärtää, että kun antaa lasten maksaa, niin omat rahanne eivät kulu. - Eikömeeperille
Omaviisautensa kirjoitti:
Neuvoksi suunnata kerjäys lapsiin. Antaen siis ymmärtää, että kun antaa lasten maksaa, niin omat rahanne eivät kulu.Ymmärrän hyvin sen jos isällä ja äidillä on tiukkaa ja lapsi saa mummolta vitosen , ja hän antaa saamansa rahan isälle ja äidille, että kaupasta saadaan koko perhe ruokaa, mutta sitä en ymmärrä että se raha annetaan jo miljardeja omistavalle amerikan lahkolle.
Tai sitten, että lapsi jakaa osan saamastaan rahasta siskolle tai veljelle, niin se on oikein. Mutta missään tapauksessa rahaa ei pidä antaa humpuukilahkolle. - Paipapum
Nimityksetkin kirjoitti:
Miten Paipapum kutsuu heitä ?"Kansakoulupohjasiantuntemuksella ,... "
Tottahan se on , ylioppilaspohjaasiantuntemushan se pelaa , Jo viime sodassahan sen tiesivät ; silloinhan se tehtiin unohtumaton laulu Lotta Lunkreenista " ;
"...Lotta Lunkreeni käy asepuvussa , ylioppilas arvoltaan , Jos joku häntä Suomeksi tervehtii , hän ei ymmärrä laisinkaan ,..."- - hoi-missäj
Eikömeeperille kirjoitti:
Ymmärrän hyvin sen jos isällä ja äidillä on tiukkaa ja lapsi saa mummolta vitosen , ja hän antaa saamansa rahan isälle ja äidille, että kaupasta saadaan koko perhe ruokaa, mutta sitä en ymmärrä että se raha annetaan jo miljardeja omistavalle amerikan lahkolle.
Tai sitten, että lapsi jakaa osan saamastaan rahasta siskolle tai veljelle, niin se on oikein. Mutta missään tapauksessa rahaa ei pidä antaa humpuukilahkolle.Kirjoittelusi kyllä viittää tietämättömyyteen ja jopa lapselliseen mielikuvitukseen. Mistä lie keksit juttusi. Mitään järkevää ei voi panna merkille niissä.
- Järkevää
hoi-missäj kirjoitti:
Kirjoittelusi kyllä viittää tietämättömyyteen ja jopa lapselliseen mielikuvitukseen. Mistä lie keksit juttusi. Mitään järkevää ei voi panna merkille niissä.
Eikö sinustakin ole järkevää, että on elin?
- Paipapum
Omaviisautensa kirjoitti:
Neuvoksi suunnata kerjäys lapsiin. Antaen siis ymmärtää, että kun antaa lasten maksaa, niin omat rahanne eivät kulu.No tuota, jäätelön historiahan liittyy A- suuren nuoruuteen , Hän vei nuorena niille Olympon jumaluuksille keittämäänsä nektaria ja simaa , mutta riijuuajan alettua unohti ,, - kun niillä olympon jumalilla oli koveneva hinku Siman perään , niin Poseidon alkoi tärisyttää maata , ja A; n juuri rakentamat palatsit meni ihan raunioiksi; katsokaa vaikka turistioppaista , ei A; voinut raunioissa asua , joten Hän lähti etsimään uutta tonttia , Intiaan , siellä oli tien varrella kitska , ja kuva jostain tötteröstä , A; osti yhden , kun oli joku euro taskussa , ja kysyi , mistä tätä saa lisää , Ne viittasi lumisen vuoren huipulle , että sieltä haetaan ,
A; kiipesi sinne ; niin huipulla istui sininen koira . No jopas , sanoi A ; ja otti koiran matkamuistoksi . mutta kun katsoi laaksossa taakseen , olikin narun päässä tavallinen ruskea rakki ,
Miten ihmeessä , - hän kysyi , Koiran vastasi ; " O...olisit itse...kkin sininen , jos joutuisit sata vuotta oottamaan ,vuorenhuippu peffassa , että Äijä ennustuksen mukaan ttulee hakemaan ;... Siinä selitys jäätelölle . - Paipapum
hoi-missäj kirjoitti:
Kirjoittelusi kyllä viittää tietämättömyyteen ja jopa lapselliseen mielikuvitukseen. Mistä lie keksit juttusi. Mitään järkevää ei voi panna merkille niissä.
Tv;ssa oli aik,Dokumenttiohjelma , jossa ameriikkalaiset aivotutkijat olivat ytkeneet tietokoneet aivojen hermosolujen toimintaan .siinä näkyi , miten aivojen etulohko ohjasi ajattelua , mutta vasen ja -oikea etulohko kontrolloivat tekemistä , Sitten tutkijat alkoivat esittää kysymyksiä, joilla pyrittiin ns , ehdollistamaan asioita , . todettiin , että ihminen voi ehdollistua melkeimpä mille sanalle tahansa , kun aihe on sopiva, - sanotaan että prosentin osa jollakin -" valtakunta , " -sanalle , toinen " -Jeesus jeesus ," hokemalle , - silloin aivojen takalohkot putoavat - kuin tietokoneella, - pois Kontrolloimasta etulohkoa , joka villiintyy ja alkaa tuottaa mitä tahansa ,. tilan voi myös palauttaa .
siksi , kuten huomasitkin , Uskonnosta keskustelu on juuri sitä villiintyneen aivojen etulohkon villiä laukkaa , - Paipapum
hoi-missäj kirjoitti:
" Viittaa tietämättmyyteen , ...
...Tietämättömyyteen ? Täytyy tosiaan myöntää , etten ole ylioppilas , Noita lottia näin kyllä ns, jatkosodan aikana ; kun tuli ns, välirauha , olin 6- vuotias , näin lotan viimeksi , kun oltiin menossa Ruotsiin , ns sotalapsiksi .
on meillä suvussa seemiläisten kielten tutkijakin , sai juuri tohtorin arvon , ja vaimonsa on saman alan maisteri ; varmaan heille on suuri häpeä , että suvussa on vain tavallinen hoituri ja vielä kamalampaa ; timpuri . - siis nyt eläkeläinen ,
<ei siis Ylioppilaasta , eikä hienosta suvusta tietoakaan , opin kyllä Riikinruotsin , mutta ei sitä lasketa , kun en ole opetellut ylioppilaana Saksaa ,
- Kokeiliskohan
Tuli tässä mieleen, että tietääkö kukaan tapausta, että joku Jeesuksen kuoleman muistojuhlaan eksynyt utelias luterilainen (tai muu ulkopuolinen) olisi syönyt ja juonut tarjotut vertauskuvat ja miten seurakunta tähän suhtautui?
- Musiikkiparee
Entinen todistaja on muistellut foorumillaan että paikalle tuli kaksi ns punk - musiikin kuuntelemiseen pukeutunutta nuorta. Olivat maistaneet viiniä ja lähteneet. Seurakuntalaisissa oli ollut aistittavissa vastenmielisyyttä ja kohonnutta jännitystä, mutta se ei johtanut mihinkään.
- Paipapum
Musiikkiparee kirjoitti:
Entinen todistaja on muistellut foorumillaan että paikalle tuli kaksi ns punk - musiikin kuuntelemiseen pukeutunutta nuorta. Olivat maistaneet viiniä ja lähteneet. Seurakuntalaisissa oli ollut aistittavissa vastenmielisyyttä ja kohonnutta jännitystä, mutta se ei johtanut mihinkään.
..." Ns Punk - musiikin kuuntelemiseen pukeu.. "
Ja mikäs vika siin on kun nuoret pukeutuu , ? totta kai heidänkin pitää löytää paikkansa , ,...
Käytiin tuossa joku vuosi sitten Suvilahdessa Tuska - konsertissa , -Metalli- Rockkia rockkia , , siellä oliko se 6 orkesteria eri puolilta Suomee oli soittamassa, ja Jytinä oli kuin Harmaketonissa , Kaljapöytiä oli joka puolella, ja Virkakunta kertoi jälkeenpäin , ettei missään festivaalilla tai Suviseuroissa ole ollut niin rauhallista ja järjestäytynyttä kuin Tuskassa ,
Ja siellä olutmyynti hipoi ennätyksiä ,
Joten Oluen yhteys Huonoon elämään tai rietasteluun on vain Uskontopiirien Mielikuvitusta , -e nimmäkseen
Postilaatikkoon oli ilmestynyt kutsu Jehovan todistajain muistonviettoon: Ei mainintaa katuosoitteesta, eikä kellonaikaa. Kertooko tämä jotain? On tainnut Jt-porukka väsyä harmaa odotellessaan, kun ei ole ole tuota lisäystä viitsinyt tehdä,tai odottaa ettei kukaan kuitenkaan tule.
- Outoatouhua
Toisaalta, tämä tälläinen muistuttaminen on ihan hyväksi. Minä ainakin ystävieni kanssa pidämme Herran ehtoollista kotonamme. Eli Jehovan todistajien lappu pitää ottaa tyyliin: "muista pitää taas Herran ehtoolista".
Näin teemme, mutta valtakunnansali pilkkajaisiin emme ota osaa.
Siellähän leipää ja viiniä näytetään tyyliin:"tässä sitä olis mutta kuka uskaltaa koskea". Meillä se menee tyyliin:"ottakaa siitä te kaikki". Matt.26:27. renttu-_-sergei 5.4.2019 8:27
<>Postilaatikkoon oli ilmestynyt kutsu Jehovan todistajain muistonviettoon: Ei mainintaa katuosoitteesta, eikä kellonaikaa.><
Aaaa, siis täälläkin niistä trakuista halutaan verrattain työläästi eroon raporttiaikaa vastaan. Tsiigasin kun sää huomioonottaen luonnottomasti pukeutunut naispari kulki katua mahdollisimman hitaasti poukkoillen. Yhden kyrilisen mv-kutsun saivat laitettua ilmiselvän autiotalon porttiin kahden korttelin matkalla. Näkivät kyllä, että tulin skootterilla himaan, mutta lähinnä yrittivät hitaan kävelyn maailmanennätystä porttini kohdalla.
<> Kertooko tämä jotain? On tainnut Jt-porukka väsyä harmaa odotellessaan, kun ei ole ole tuota lisäystä viitsinyt tehdä,tai odottaa ettei kukaan kuitenkaan tule.><
Tuli ihan ohikiitäväksi hetkeksi mieleen lähteä hihattomassa teepaidassa ja sandaaleissa kokeilemaan 19. päivä kello 21.50 Bella Antonia 21. Voisin heilutella kadulta löytämääni kyrilistä trakua ja hakata rintaani kertoen olevani aito tsuhna. On noita kielivalintoja ollut kadulla tänäänkin useampia tuulen vietävänä, mutta kun sentään osaan itäsuomen murteella kiitää ja kehua sekä kysyä mitä maksaa, niin eiköhän taivaspaikkaakin voisi yrittää kun sanoo vaan daa daa ja ottaa kuivakänttyä punkkuhuikan kanssa.
Ei sentään onnistu kun tunnen sen verran myötähäpeää ko. porukkaa kohtaan, jolta todellisuus on täysin kateissa, Raamatusta puhumattakaan.Outoatouhua kirjoitti:
Toisaalta, tämä tälläinen muistuttaminen on ihan hyväksi. Minä ainakin ystävieni kanssa pidämme Herran ehtoollista kotonamme. Eli Jehovan todistajien lappu pitää ottaa tyyliin: "muista pitää taas Herran ehtoolista".
Näin teemme, mutta valtakunnansali pilkkajaisiin emme ota osaa.
Siellähän leipää ja viiniä näytetään tyyliin:"tässä sitä olis mutta kuka uskaltaa koskea". Meillä se menee tyyliin:"ottakaa siitä te kaikki". Matt.26:27.Outoatouhua 5.4.2019 8:46
<>Toisaalta, tämä tälläinen muistuttaminen on ihan hyväksi. Minä ainakin ystävieni kanssa pidämme Herran ehtoollista kotonamme.><
Perinteiden vaaliminen ei ole tuomittavaa edes silloin kun vaalitaan noin 2000 vuotta vanhaa vedätystä.
- Paipapum
Satuin katselemaan netistä ns, -Maailmanloppuennustusten historiaa , Muinaisista ajoista alkaen aina nnykypäivään saakka ; ja kas Siellä ne oli peräkkäin , sulassa sovussa kaikki nämä opilista , tai uskonnollista hillotolppaa etsineet Oli raamatuntutjijat Jehovant odistajat , Helluntaioppi , Mormonit , Islamin -Ba'hai -Oppi, Amerikkalaiset T v; saarnaajat , kuten Pat Robertson , Lutheria unohtamatta ,
On siinä varaa valita , kelle rahapussinsa kantaa , Meikäläinen kantaa joka kk Rahapussin apteekkarille , ja Jäätelörahaa ei jää jaettavaksi yhtään ,
Niin että on tämä Rahan-Poiskeruu hyvin taputeltu historian aikana , - Historiantunti
Muistetaan aina, että vain suuresta joukosta sanotaan: "kaikista kansanheimoista ja kielistä". Pienestä laumasta viitataan aina juutalaisiin.
Mutta Jehovan todistajien pienessä laumassa on juutalaisia yhden käden verran. Niitä jotka ottavat leipää ja viiniä. Miksi?
Loput on jenkkejä ja muita "kakkia kansoja." Miksi?
Mitä tämä osoittaa?
Kaikkien pitäisi olla uudestisyntyneitä ja sitten ottaa osaa leipään ja viiniin.
Onhan se tietenkin aikamoinen rahareikä ostaa 1.000.000 pulloa viiniä ja leipää tonni kaupalla, mutta minkäs teet.
Menis rahat ainakin oikeeseen kohteeseen eikä maksuihin lain rikkomisesta ja pedofilien hyysäysmaksuihin.- KeväänKaisa
" Mutta Jehovan todistajien pienessä laumassa on juutalaisia yhden käden verran. Niitä jotka ottavat leipää ja viiniä. Miksi? "
-Nyt puhut vartiotorniuskonnosta.
Jos kysymystäsi ei ole koskaan vastattu vartiotornissa, ei paikallispomot sitä ehkä uskalla vastata. Itenäinen ajatteluhan on vartiotorniuskonnossa vartiotornin käskyllä kielletty (ks. Turusen kirjasta vartiotorninumero ja sivu).
144 000 on ilmestyskirjassa nimenomaan sukukunnat, jotka kaikki sukukunnat ovat nimeten yksilöitykin.
Kristinopin selityshän olisi, että se osoittaa ettei Herra ollut hylännyt Israelin kansaa, vaikka se tuolloin eli luopumustilassa.
Vartiotorniuskonnossahan viiniä maistavat ovat ne sinne taivaaseen menevien kortistoon kirjautuneet, joita vartiotorni on suuressa luokitteluviisaudessaan luokitellut nyttemmin mielenvikaisiksi. KeväänKaisa kirjoitti:
" Mutta Jehovan todistajien pienessä laumassa on juutalaisia yhden käden verran. Niitä jotka ottavat leipää ja viiniä. Miksi? "
-Nyt puhut vartiotorniuskonnosta.
Jos kysymystäsi ei ole koskaan vastattu vartiotornissa, ei paikallispomot sitä ehkä uskalla vastata. Itenäinen ajatteluhan on vartiotorniuskonnossa vartiotornin käskyllä kielletty (ks. Turusen kirjasta vartiotorninumero ja sivu).
144 000 on ilmestyskirjassa nimenomaan sukukunnat, jotka kaikki sukukunnat ovat nimeten yksilöitykin.
Kristinopin selityshän olisi, että se osoittaa ettei Herra ollut hylännyt Israelin kansaa, vaikka se tuolloin eli luopumustilassa.
Vartiotorniuskonnossahan viiniä maistavat ovat ne sinne taivaaseen menevien kortistoon kirjautuneet, joita vartiotorni on suuressa luokitteluviisaudessaan luokitellut nyttemmin mielenvikaisiksi.KeväänKaisa 11.4.2019 15:24
<>Kristinopin selityshän olisi, että se osoittaa ettei Herra ollut hylännyt Israelin kansaa, vaikka se tuolloin eli luopumustilassa.><
Raamatun mukaan Jeesus petti seuraajansa noin 2000 vuotta sitten, opilliset meriselitykset ovat sitten ihan oma lukunsa.
<>Vartiotorniuskonnossahan viiniä maistavat ovat ne sinne taivaaseen menevien kortistoon kirjautuneet, joita vartiotorni on suuressa luokitteluviisaudessaan luokitellut nyttemmin mielenvikaisiksi.><
Pientä tarkkuutta soisi kritiikkiin sisältyvän; "vähän onnellisiksi" luokitellaan ainoastaan se nykyisen kahden sukupolviopin harmittava kolmas voideltujen luokka. Siis se porukka, joka kasvaa kaikkein ripeimmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2963710BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla
No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho62455Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2722306- 682129
- 761794
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3651470MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/301288Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola1951170- 661133
"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko341132