Naimisiin

luuviis

Olen menossa naimisiin lähiaikoina. Nyt ollaan siinä vaiheessa, että askarrellaan ja kohta kutsuja lähetetään. Anoppi on ollut suureksi avuksi koko asian suhteen; pelkään jopa että "teetän" hänellä liikaa, kun hän on niin innokas...Pitäisiköhän olla kylmästi antamatta hommia, vaikka hän haluaa? Tai kieltää tekemästä? Toisaalta nämä saattavat olla ainoat häät joita hän "pääsee järjestelemään", kun toinen pojista tuntuu olevan enemmän sinkkutyyppiä, eikä pariutuminen kiinnosta.

Toinen asia, mitä mietin, on se, että kuinka hillitä anopin tarvetta yrittää ennakoida kaikkien vieraiden mahdolliset toiveet? Yksi lapsi ei hänen tietääkseen syö sitä eikä tätä, joten emme voi laittaa ko ruokia häihin. Samantyyppisiä ohjeita olen saanut myös aikataulu asioihin, kakkuun, musiikkiin jne. Eihän yli 100 vieraan kaikkia toiveita voi ennakoida! Tietysti kutsussa kysytään ruokavaliot ym asiat, mutta kai se kuitenkin meidän juhlamme on? Mieheni ei -tietenkään- sano äidilleen vastaan missään, myötäilee äidin ideat ja ohjeet, kunnes itse keskustelen anopin kanssa ja selitän miksi emme toimi hänen haluamallaan tavalla. Sitten anoppi on minulle nihkeämä ja ajattelee minun olevan itsekäs paska, kun en halua toteuttaa kaikkien vieraiden kaikkia toiveita, jotka hän sattuu tietämään (mistä?).

17

2361

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------------------------...

Oleppas nyt anoppisi kanssa varovainen. Jos pääsee liikaa määräämään olet kohta naimisissa anoppisi kanssa etkä miehesi...

Minulla oli juuri tuollainen anoppikokelas, onneksi erosimme kyseisen naisen pojan kanssa. Ensimmäiset ajatukset erosurun hälvettyä oli se että onneksi ei tarvitse järjestää häitä tuon naisen pojan kanssa, häät eivät olisi nimittäin olleet minun unelmahäät vaan anopin unelmahäät.

Häät ovat sinun ja miehesi juhlat. Jos joku penska ei syö sitä tai tätä älä välitä, olkoon sitten syömättä sitä tai tätä. Kyllä minä ainakin tarjoa häissäni mitä haluan, en mieti että mitä vieraat haluaisivat, häät ovat minun ja ukkoni juhlat!!!

Kiitä avusta mutta painota sitä, että sinä sanot miehesi kanssa viimeisen sanan, eikö ole tärkeintä että morsiuspari on tyytyväinen juhliinsa? Miksi pitäisi miettiä jokaisen serkunkumminkaiman mahdollista tyytyväisyyttä TEIDÄN häihin?

• häät ovat

morsiusparin juhlat. Ymmärrän että anopistasi on hauskaa häärätä mukana. Anna hänen häärätä, voit kuunnella ehdotukset ystävällisesti. Sinä kuitenkin päätökset ja tilaukset teet loppujenlopuksi. Jokaisen vieraan tarpeita on mahdoton täyttää, riittää kun löytyy sen verran vaihtoehtoja että jokainen voi jotain ottaa.Mutta se , että kannattaako anopin kanssa alkaa kinaamaan, onkin kyseenalaista. Siinä menee helposti koko juhla pilalle. Ole hienotunteinen ja ystävällinen ja tee kuitenkin tärkeimmät päätökset miehesi kanssa. Itselläni aikoinani oli näitä ongelmia oman äitini kanssa, kuuntelin ja olin ystävällinen mutta tein omat päätökseni kaikessa hiljaisuudessa.Loppujen lopuksi kaikki sujui oikein hyvin.

• anoppini kanssa

Mun anopilla on pelkästään kolme poikaa, joten ne oman tyttären prinsessahäät jääneet ikuiseksi haaveeksi. Arvaa vaan kuinka paljon yritti puuttua mejän häiden järjestämiseen? Mieheni on kuopus, vanhin veljensä ei ole koskaan ollut naimisiin menevää tyyppiä ,keskimmäisen veljen häät järjesti anoppi yksin ja seurauksena on miniä katkaissut välit kokonaan anoppiin.

Minä järjestin pääsääntöisesti häät enimmäkseen, mies osallistui "omiin" juttuihin eli auto, bestman, viinakset, oman suvun kutsulista ym. Anoppi yritti tunkea nokkaansa muun muassa kutsulistaan, tarjoiluihin, alkumaljoihin, hääpaikkakuntaan, papin valintaan, jne. Mies riiteli tosi äänekkäästikin välillä äitinsä kanssa mutta onneksi saimme äänemme kuuluviin ja tarpeeksi sinnikkäiden väitteiden jälkeen oman mielemme mukaiset häät.

Yrittäähän kaikki anopit osallistua eikä minun mielestä oman näkemyksen esille tuominen mitenkään paha asia olekkaan. Kunhan päätätte lopulta itse tärkeimmät asiat. Meillä anoppi ei koskaan myöntänyt mitään vaan tinkasimme loppuun asti, emme vain ottaneet hänen juttujaan kuuleviin korviin ja järjestimme kaiken oman pään mukaan. Minä pelkäsin ennen häitä että mitä jos anoppi on järkännyt omin päin asiat mistä hän on vaahdonnut ja meillä on sitten tyyliin kaks hääkakkua ja kahdet eri alkujuomat? Mies rauhoitteli että "ei se uskalla semmosta tehä, koska tietää että me ei annettas sitä ikinä anteeksi". Ja mies oli oikeassa! Kaikki meni lopulta hyvin ja pari vuotta olemme tässä naimisissa olleet, kaikki on edelleen loistavasti!

• huh huh

En ole ennen kuullutkaan sellaisesta että kutsussa on kyselyt ruokavalioista tms.

• Saara

nykyisin kaikissa kutsuissa lasten mehujuhlista tohtorikaronkkoihin on pyyntö ilmoittaa ruokavaliorajoituksesta. Laktoositon ja kasvisvaihtoehto ovat oikeastaan jo vakio, sitten on harvinaisempia kuten kala-allergia, keliakia tai vaikkapa uskonnon asettama rajoitus.

• luuviis

Ei sitä ruokalistaa nyt tietenkän kutsuun laiteta. Mutta erilaisten allergioiden, uskontojen ja elämänkatsomusten aikana on ihan kohteliasta ja käytännöllistä pyytää ilmoittamaan ruokavalio samalla kun ilmoittaa osallistuvat henkilöt/ hlömäärän.

• mieleeni

Maksatteko itse häänne, vai maksavatko sinun vanhempasi yksin, vai sulhasen vanhemmat yksin, vai molempien vanhemmat yhdessä? Tämäkin on sellainen näkökohta, joka kannattaa ottaa huomioon ennenkuin päätät olla kylmästi antamatta anopille hommia, vaikka hän haluaa jne.

• luuviis

Itse maksamme osan, äitini osan, isäni perheineen osan ja anoppilat osan. En minä ihan kylmästi haluakkaan rajata anoppia valmisteluista. Ajattelin vain, että enhän ole epäkohtelias ja ota hänen apuaan ikään kuin itsestään selvyytenä, jos annan hänen touhuta ja tehdä kaiken moista. Hänkin voi mielessään hiljaa ajatella, että "voi p***kules minkä sopan tämä homma lykkäsi. Ei joka ilta jaksaisi jotain miettiä" - mutta ei tätä minulla sitten sanokkaan. No, tässä asiassa pitänee luottaa siihen, että anoppi kertoo itse rehellisesti, kun on pyydetty kertomaan.

• Eräs anoppi
        luuviis kirjoitti:

Itse maksamme osan, äitini osan, isäni perheineen osan ja anoppilat osan. En minä ihan kylmästi haluakkaan rajata anoppia valmisteluista. Ajattelin vain, että enhän ole epäkohtelias ja ota hänen apuaan ikään kuin itsestään selvyytenä, jos annan hänen touhuta ja tehdä kaiken moista. Hänkin voi mielessään hiljaa ajatella, että "voi p***kules minkä sopan tämä homma lykkäsi. Ei joka ilta jaksaisi jotain miettiä" - mutta ei tätä minulla sitten sanokkaan. No, tässä asiassa pitänee luottaa siihen, että anoppi kertoo itse rehellisesti, kun on pyydetty kertomaan.

Koska häiden kustannukset jakaantuvat noin tasaisesti, voit mielestäni hyvällä omallatunnolla sanoa omat mielipiteesi. Teidän häännehän ne kuitenkin ovat. Eihän kaikkiin pikkuasioihin voi takertua noin suuren vierasjoukon ollessa kyseessä. Kun oma poikani vihittiin, maksoimme toisten appivanhempien kanssa kulut puoliksi. En siltikään puuttunut muuhun kuin siihen, että häissä piti olla kunnon ruokatarjoilu, eikä vain jotain kevyttä. Mielestäni siihen minulla oli oikeus, koska maksoimme sentään puolet. Ei siitä mitään kinaa syntynyt ja miniäkin oli varmasti kyytyväinen. Ai, niin puutuin minä vielä yhteen asiaan. Nim. siihen, kun hyvä ystävämme, joka on ollut poikaani syntymästä asti yhteydessä, on keliaakikko. Mielestäni se piti ottaa huomioon. Muuhun en sitten puuttunutkaan, vaikka olimmekin toisten kanssa hääpaikalla tutustumassa ja suunnittelemassa. Olin kyllä ihan tyytyväinen, että pääsin niin vähällä. Morsiamen suku on onneksi niin musikaalista, että he pystyivät itse huolehtimaan ohjelmasta ja järjestämään loputkin, koska tekevät sellaista työkseenkin. Anoppisi varmasti haluaa olla tiiviisti mukana hääjärjestelyissä, mutta kyllä siinä pieni vaara on, ettei hän kuitenkaan jaksaisi niin paljon touhuta, eikä hän ehkä kehtaisi sinulle siitä mitään sanoa. Kyllä minä sinun sijassasi kuitenkin hyvin ystävällisesti kiittelisin häntä kaikesta vaivasta ja sanoisin, että pelkäät hänen väsyvän liikaa. Se olisi ainakin anopin huomioimista ja hän tuntisi, että on hyödyksi, mutta ettet ota kaikkea apua vastaan itsestäänselvyytenä. Olet tosi fiksu, kun edes tulet sellaista asiaa ajatelleeksi.

• luuviis
        Eräs anoppi kirjoitti:

Koska häiden kustannukset jakaantuvat noin tasaisesti, voit mielestäni hyvällä omallatunnolla sanoa omat mielipiteesi. Teidän häännehän ne kuitenkin ovat. Eihän kaikkiin pikkuasioihin voi takertua noin suuren vierasjoukon ollessa kyseessä. Kun oma poikani vihittiin, maksoimme toisten appivanhempien kanssa kulut puoliksi. En siltikään puuttunut muuhun kuin siihen, että häissä piti olla kunnon ruokatarjoilu, eikä vain jotain kevyttä. Mielestäni siihen minulla oli oikeus, koska maksoimme sentään puolet. Ei siitä mitään kinaa syntynyt ja miniäkin oli varmasti kyytyväinen. Ai, niin puutuin minä vielä yhteen asiaan. Nim. siihen, kun hyvä ystävämme, joka on ollut poikaani syntymästä asti yhteydessä, on keliaakikko. Mielestäni se piti ottaa huomioon. Muuhun en sitten puuttunutkaan, vaikka olimmekin toisten kanssa hääpaikalla tutustumassa ja suunnittelemassa. Olin kyllä ihan tyytyväinen, että pääsin niin vähällä. Morsiamen suku on onneksi niin musikaalista, että he pystyivät itse huolehtimaan ohjelmasta ja järjestämään loputkin, koska tekevät sellaista työkseenkin. Anoppisi varmasti haluaa olla tiiviisti mukana hääjärjestelyissä, mutta kyllä siinä pieni vaara on, ettei hän kuitenkaan jaksaisi niin paljon touhuta, eikä hän ehkä kehtaisi sinulle siitä mitään sanoa. Kyllä minä sinun sijassasi kuitenkin hyvin ystävällisesti kiittelisin häntä kaikesta vaivasta ja sanoisin, että pelkäät hänen väsyvän liikaa. Se olisi ainakin anopin huomioimista ja hän tuntisi, että on hyödyksi, mutta ettet ota kaikkea apua vastaan itsestäänselvyytenä. Olet tosi fiksu, kun edes tulet sellaista asiaa ajatelleeksi.

Näin teenkin. Tai siis olen jo kiitellyt jne puhelimitse (kun kaukana toisistamme asutaan), mutta pitänee vielä ottaa asia puheeksi.

Ruoka-aineallergiat/ -valiot pitää mahdollisimman tarkasti tietysti ottaa huomioon, jottei joku jää ilman ruokaa. Olen itse kasvissyöjä, ja muutaman kerran olen ollut sellaisissa häissä, joissa minulle noutopöydässä sopivaa oli vain vihreä perussalaatti ja kuivat keitetyt perunat... Ei ollut kivaa ei, etenkin kun kalliit lahjat oli ostettu.

• Saara
        Eräs anoppi kirjoitti:

Tuota en tullut ajatelleeksikaan! Minulla on tytär ja kai hän joskus menee naimisiin. Mutta ei kai kukaan odota, että MINUN pitäisi maksaa viulut? Onko tuo hyvinkin yleistä? Siis että morsiusparin vanhemmat laitetaan kustantamaan häät? Olenkin usein päivitellyt miten nuorilla ihmisillä on varaa ja mielenkiintoa laittaa kymppitonnien mahtihäitä, mutta nyt alkaa valkenemaan.

No, tyttäreni on fiksu ihminen - toivottavasti vävy myös...

• luuviis
        Saara kirjoitti:

Tuota en tullut ajatelleeksikaan! Minulla on tytär ja kai hän joskus menee naimisiin. Mutta ei kai kukaan odota, että MINUN pitäisi maksaa viulut? Onko tuo hyvinkin yleistä? Siis että morsiusparin vanhemmat laitetaan kustantamaan häät? Olenkin usein päivitellyt miten nuorilla ihmisillä on varaa ja mielenkiintoa laittaa kymppitonnien mahtihäitä, mutta nyt alkaa valkenemaan.

Itseasiassa olen ymmärtänyt, että moinen on ennemmin perinne. Siis entisaikaan oli tyypillistä, että morsiammen perhe maksoi häät -mistä lienee moinen sovinistinen ajatus tullutkaan. Että pitää maksaa saadakseen tyttären pois nurkista :)

Ei vaan, nykyään luulen, että se on enemmän perhekohtaista. Jotkut parit maksaa kokonaan itse. Toisilla on sitten näitä järjestelyitä. Siitähän tulee sekin, että vanhemmat kutsuu lastensa häihin -jos siis ovat maksaneet juhlat. Jos taas maksajia on monta, josita pari itse yksi, niin he myös itse kutsuvat juhliinsa.

• Eräs anoppi
        Saara kirjoitti:

Kyllä minunkin poikani ja miniäni ovat mielestäni fiksuja ja silti me maksoimme häiden kustannuksista puolet. Vanha tapahan on, että morsiamen vanhemmat kustantavat häät. Eihän se tietenkään enää nykyaikana yleensä päde, mutta toisinaan kuitenkin. Minun miniälläni esim. on kaksi vanhempaa sisarta. Vanhemmat olivat kustantaneet heille kummallekin aikoinaan melko suuret häät yksin, koska toiset appivanhemmat olivat sitä mieltä, että se on morsiamen vanhempien velvollisuus, vaikka perheet olivat kaikki suunnilleen yhtä varakkaita. No eipä silloin kuopustakaan ilman häitä voinut jättää. Toisin sanoen he olisivat maksaneet ne yksin, mutta me olimme sitä mieltä, että koska me itse ja myös meidän puolen sukulaiset ja ystävät kutsutaan häihin, on päivänselvää, että me maksamme oman osuutemme. Kuka sitten on fiksu ja kuka ei, se on makuasia. Melko yleisiä häät nykyisin kuitenkin ovat, mutta kyllähän ilman häitäkin voi naimisiin mennä.

• Saara
        Eräs anoppi kirjoitti:

Kyllä minunkin poikani ja miniäni ovat mielestäni fiksuja ja silti me maksoimme häiden kustannuksista puolet. Vanha tapahan on, että morsiamen vanhemmat kustantavat häät. Eihän se tietenkään enää nykyaikana yleensä päde, mutta toisinaan kuitenkin. Minun miniälläni esim. on kaksi vanhempaa sisarta. Vanhemmat olivat kustantaneet heille kummallekin aikoinaan melko suuret häät yksin, koska toiset appivanhemmat olivat sitä mieltä, että se on morsiamen vanhempien velvollisuus, vaikka perheet olivat kaikki suunnilleen yhtä varakkaita. No eipä silloin kuopustakaan ilman häitä voinut jättää. Toisin sanoen he olisivat maksaneet ne yksin, mutta me olimme sitä mieltä, että koska me itse ja myös meidän puolen sukulaiset ja ystävät kutsutaan häihin, on päivänselvää, että me maksamme oman osuutemme. Kuka sitten on fiksu ja kuka ei, se on makuasia. Melko yleisiä häät nykyisin kuitenkin ovat, mutta kyllähän ilman häitäkin voi naimisiin mennä.

Ei ollut tarkoitus arvostella kenenkään fiksuutta, anteeksi. Ällistyin vain tuosta ajatuksesta, että minun pennosistani ryhdyttäisiin raapimaan häitä kokoon. Itse olen kulloinkin ajankohtaisen siipan kanssa maksaneet omamme. Siksi ajattelin, että kai tyttäreni tajuaa toimia samoin. Voisin minä shampanjat piffata, tyyli vain näyttää olevan nykyisin melko suurellinen.

Tiesin kyllä tuosta perinteestä, morsiamen vanhemmat järjestävät häät. Luulin sen vain kuuluvan vanhaan agraariyhteiskuntaan.

• ja tekemään kuitenkin niin kuin itse parhaaksi näen, selittelemättä ja anteeksi pyytelemättä.

Kannattaisiko sinunkin kiittää kohteliaasti anoppiasi huolenpidosta ja hyvistä vihjeistä, ja olla kertomatta hänelle, että aiot jättää suurimman osan niistä omaan arvoonsa. Ei sinun tarvitse kaikkia yksityiskohtia kertoa, eikä kaikkia päätöksiänne selitellä. Ehkä voisit joissain asioissa sanoa, että päätätte sitten joskus myöhemmin asian miehesi kanssa tms. ja jättää anoppisi päätöksen teon ulkopuolelle.

Kiitä häntä avusta ja ota se iloisena vastaan, niissä asioissa, joissa itse haluat. Voisit varmaan joissain asioissa todeta, että ne ovat jo hoidossa ja ne voidaan tässä vaiheessa unohtaa tms. Ei sinun ole pakko jakaa kaikkea anoppisi kanssa. Ainakin itse arvostaisin tilaisuutta saada osallistua mieleisiin puuhiin seuraavan sukupolven kanssa ja yrittäisin kunnioittaa nuorten asettamia rajoja.

Onnea kaikille hankkeillesi.

• verna

Minusta tilanne on ristiriitainen, jos päästää anopin auttamaan ja tietää, että kyse on kahdesta ihan erilaisesta juhlien järkkääjästä. Jos kuitenkin haluaa pitää suhteet hyvinä, niin aina kannattaisi sopia että otahan sinä tuo alue kokonaan vastuullesi ja me hoidellaan sitten loput. Antaa anopille rauhan hoitaa omat hommansa ja saa myös itse rauhan hoitaa omat hommansa. Se, että parveillaan kaiken kimpussa porukalla tietää ilman anoppiakin kinaamista mikä olisi oikein ja hyvin.

Jotenkin jään kaipaamaan työnjakoa....

• luuviis

Onneksi meidän on ollut käytännön pakkokin tehdä juuri näin; jakaa töitä. Suuremmilta ongelmilta on vielä vältytykin. Mutta havaittavissa jo on, että anoppi alkaa puuttua asioihin, joita ei hänelle "ole annettu hoidettaviksi" tai "jotka eivät hänelle niin sanotusti kuulu", kuten vieraslista, häiden ajankohta tai suoralta kädeltä niiden kukkien hylkääminen, jotka itse häihimme haluan...Ehkä myös ennakoin vähän, kun tiedän anopin luonteen. Aiemmin ainakin hänen on ollut mahdotonta pitää itsensä kurissa ja olla järjestelemättä muiden ihmisten asioita/ elämiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1334
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      51
      1279
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      105
      1085
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      115
      999
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      52
      636
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      142
      599
    7. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      552
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      368
      538
    9. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      495
    10. Valehtelu

Oletko valehdellut kaivatullesi?
      Ikävä
      71
      473
    Aihe