Toistan nyt itseäni (tämä aloitus oli jo viime vuoden puolella), mutta sen verran kiva vyöry siitä lähti liikkeelle, että taidan yrittää toistaa tempun.
Koetan siis kääntää kelkkani ja kehua uskontoa ja uskovaisia! Kaipa siitä jotain hyvääkin löytyy!
Uskonnosta ja uskovaisista voin mielestäni todeta seuraavia positiivisia asioita:
1. Uskikset ovat monasti ihmisiä joilla on korkea moraali. Heidän kanssaan on miellyttävää jutella, sillä he ovat suvaitsevaisia ja lempeitä koko luomakunnalle. He eivät yleensä sorru rikoksiin, eivät ole väkivaltaisia eivätkä tee rikoksia. Heidän argumentointinsa on sivistynyttä, puheensa ei kirosanoilla vahvistettua mölinää, he eivät uhkaile ketään, vaan tekevät kaikille hyvää ja toivovat kaikille parasta.
2. Uskonto on monissa maissa, joissa muuten ehkä jopa perustuslaki ja lain turva puuttuvat, monelle se ainoa moraalikoodeksi, joka pitää yhteiskuntajärjestystä ja laillisuutta voimassa.
3. Monelle alkoholistille, huumeiden orjalle ja paatuneelle rikolliselle uskoon tulo on ollut rankka mutta ainoa tie ulos kurjuudesta. Edes ateistina en voi tuomita sitä, että heidän elämänlaatunsa on huomattavasti parantunut.
4. Kristinusko (ja monet muutkin monoteistiset uskonnot) ovat tuoneet lohtua ihmisille luonnonuskonnoissa joskus harjoitettua hengillä pelottelua ja poppamiesten mielivaltaa vastaan.
5. Kristinusko on tuonut lohdutusta kuolemanpelosta kärsiville.
Jatkan vielä kehuja kehumalla kirkkoa (seurakuntaa):
1. Kirkko antaa työpaikan ja siten toimeentuloa monelle ihmiselle.
2. Kirkkorakennukset ovat yleensä arkkitehtonisesti kauniita
3. Kirkkorakennukset ovat yleensä julkisia, yhteisiä kokoontumispaikkoja myös ympäristössä, missä muuten kaikki on suljettu "yksityisalue. pääsy kielletty"-kyltein.
4. Kirkon diakoniatyö auttaa hädänalaisia myös materiaalisesti
5. Kirkko on tuonut lukutaidon moneen maahan ja kansoille. Lukutaito on tuonut sivistystä ja avannut portin myös muuhun opiskeluun ja tieteenharjoituksen pariin.
Atte kehuu uskovaisia!
14
921
Vastaukset
- vähän vielä
Vetää ihan hiljaseks tuo kehuminen!
Koitas vielä lisätä.
Mitähän se tekisi? - NNc
Miellyttävää vaihtelua kuulla joskus uskovaisista mielipiteitä hyvässäkin mielessä. Vaikka olenkin itse ateisti, alan aina välillä pikkuhiljaa kyllästyä siihen ainaiseen vihamielisyyteen sekä ateisteilta kristittyjä kohtaan, että toisinpäin.
Viestisi antaa ihan mukavaa vaihtelua lukemistoon tällä palstalla.
Mitä noihin kehuihisi tulee, niin tottakait kehut ovat yksikanttisia, mutten noita nyt sentään ihan tuulesta temmatuiksi sanoisi.Vastineeksi myönnän että monilla ateisteilla on korkeampi moraali kuin mitä minulla olisi jos toimisin maailmassa omin voimin.
- Cynicalium
Ehkä olen vain liian kyyninen ihminen, mutta
viestissäsi tuntuu selvää sarkasmia.- Atte Ateisti
En sitä sarkasmiksi tarkoittanut.
Mutta tottahan ihanteet ovat aina piirun verran tavallista ihmistä parempia. Yllämmekö niihin lähellekään, onkin jo toinen juttu.
- on aivan
totta.
- no religion
tähän vielä kirkon ulkomaan-apu esim. Pietarin katulasten parissa ja Afrikassa.
Katulasten määärä kasvaa koko ajan eikä heistä oiken kukaan taho ole kiinnostunut.
Samoin Afrikassa tehdään paljon konkreettista hyvää, kaivoja ym. - akk.
Kunpa kaikilla ihmisillä olisi sinun "käyttämät lasit", joiden läpi asiat näkyisivät paremmin.
Stressi vähenisi ja ihmiset voisivat palata vapaammiksi kaikesta pahasta. Jopa viranomaisetkin saisivat välillä hengähtää, eivätkä keksisi alati uusia veroja ja lakia lain päälle. - Kaaleppi
Olen kanssasi samaa mieltä. Kyllä Suomen sivistyskin lähti liikkeelle pappien pitämistä kouluista ja kirja viisauden pänttäämisestä tyylin Seitsemän Veljestä.
Olen suuri taiteen,tieteen ja valokuvauksen harrastaja/ihailija ja aina ulkomailla reissatessa käyn (jos mahdollista) katsomassa ja kuvaamassa paikallisia kirkkoja ja linnoja sekä jossain paikallisessa taidemuseossa. Välillä olen sanaton kun katson taideteoksia, kirkkoja tai linnoja joissa ylistetään jumalaa tai uskoa yleensä.
Jotenkin niiden vaikutus on minuun suuri, joka kerta ihmettelen ihmisten, joskus käsittämättömien, ponnistusten jälkiä sellaisen eteen johon en itse usko. - petri...
tosiaan, mukavaa vaihtelua, siihen miten täällä yleensä uskovaisia haukutaan.
ja´pystyt olemaan täysin rehellinen, - uskova
kokonaisuudessaan, sai minut hymyilemään. kiitos pelastit tämän päivän. positiivisuus luo positiivisuutta :)
- harrat
Sinun ideasi tästä palstasta on erittäin hyvä. Kehun sinun kykyäsi antaa hyvää palautetta. Osoittaa sinusta hengistä kykyä ja tiettyä suuruutta. Olet myös hyvä ja rauhallinen keskustelija. Ateisteja kehun siitä, että heillä ei ole tiettyä kovuutta, joka valitettavasti hiipii meihin uskoviin. Tällä tarkoitan tuomitsemista kuumaan paikkaan ja ihankuin Jumalana (kaikkitietävänä) esiintymistä. Me uskovat olemme myös saarnaamisessa valitettavasti enemmän monesti innoissamme, kuin siinä taitavia.
- atte-man!
Mainitsiko joku että teatterikappaleessa yliluonnollinen elementti tekee siitä usein mielenkiintoisemman, ja että ainakin englanniksi kirjoittavat kristityt kirjailijat ovat melkeinpä parhaita (kristillisyydestään huolimatta?).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,1444857Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut813536SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt312544SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het402223Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä622053Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan632013Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?231981Mitä saa sanoa?
Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja851973Onko olemassa miehiä, jotka haluavat yhteydenpitoa?
Silloin tällöin viestiä, puntarointeja arkielämästä, ikäänkuin pientä viihdettä ilman sen kummallisempaa. Tällaista miet191458Mitä Trump itse pitäisi siitä, jos häntä solvattaisiin
Kuten hän solvasi muita mm. Macronia? Kyllä ei huumori enää kukkisi. White house on nykyään pelkkä vitsi vain, ei mitään991262