Tramal

???

Sain selkävammaan eilen Tramalia.En ole aiemmin ko.valmisteeseen tutustunut.Kipu ei lähtenyt mihinkään, ainoa jonka siitä sain oli järjen vievä päänsärky. Ei kertakaikkiaan minkäänlaista muuta vaikutusta.Ja vielä apteekkari varoitti että on mahdottoman voimakas kipulääke.
Onko siis mahdollista ettei toisiin ihmisiin tällaiset lääkkeet vaikuta mitenkään? Panacodia olen myös joskus saanut kipuihin ja se auttaa heti.

Mikä siis tämä älämölö Tramalista? Kun ei se tunnu vaikuttavan muuten kuin aiheuttaen törkeän päänsäryn? Ihmettelen suuresti.

Kertokaa viisaammat jos tiedätte. Mulle riitti 1 kpl tuota lääkettä, enää en siihe tikullakaan koske!

127

122160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tramal kamala

      Yksi pilleri ja taksilla nopeasti ensiapuun,kun pyörrytti,oksennutti,kylmähiki,oli kamala oli.

      • Anonyymi

        haastakko nää riitaa!!


      • Anonyymi

        Aika heikkoja porukka. Itelle tuli kiva olo. Parempi kuin paskasta Panacodista


    • aina

      Joillekin sopii toiset ja joillekin toiset lääkkeet, ei ennakkoon pysty arvioimaan minkälaiset vaikutukset mistäkin lääkkeestä tulee. Oma kokemukseni Tramalista oli että se ei poistanut särkyä mutta teki minut sille välinpitämättömäksi, ikään kuin pehmensi päivää. Tämä euforisoiva vaikutus on kai se miksi sitä ei haluta kirjoittaa, tai sitä käyttäneetkin pelkäävät. Tramadolihan on ns. huumelääke eli ei voida määrätä puhelinreseptinä ja kirjoitettu resepti jää apteekkiin, väärinkäytösten estämiseksi. Soita toki lääkärille ja pyydä Panacodia tilalle ja kerro sivuvaikutuksistasi. Tosin lääkkeen vaikutus voi olla kivustakin kiinni, itselläni Panacodien vaikutus ja sivuvaikutukset ikään kuin vahvistui sitä mukaa kun kivut vaimenivat...

      • ddddd

        Ei muuten ole. Itse jäin kiinni kytille tramaleista, mulla on tossa mustaa valkoisena että tramal ei ole huumausaineluokiteltuja. Ei tullu minkäänlaista sanktioo.


      • Anonyymi
        ddddd kirjoitti:

        Ei muuten ole. Itse jäin kiinni kytille tramaleista, mulla on tossa mustaa valkoisena että tramal ei ole huumausaineluokiteltuja. Ei tullu minkäänlaista sanktioo.

        Menehän Arabi valtioihin ilman reseptiä niin näät onko huimaus aine. Sama koskee Panacodia. Paikalliset vankilat tuskin ovat kovin mukavia paikkoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menehän Arabi valtioihin ilman reseptiä niin näät onko huimaus aine. Sama koskee Panacodia. Paikalliset vankilat tuskin ovat kovin mukavia paikkoja

        On ollu aina respa lääke, helvetin lahovintit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ollu aina respa lääke, helvetin lahovintit

        Ootko repussa vai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootko repussa vai?

        Mene sinä hoitoon!!


      • kipupotilas

        Kaikkihan tuon tietävät, mutta en ymmärrä miten se liittyy tramadoliin. Mulla on samanlaisia kokemuksia tramalista kuin aiemmilla kirjoittajilla: eli ainoa tapa millä se auttaa kipuun, on että aiheuttaa niin hirveän pahoinvoinnin että kipu tuntuu pienemmältä pahalta.

        Enpäs tiedä mitä tässä sitten kun kaikki miedommat on jo kokeiltu, kipu häiritsee elämää ja vie työkyvyn, mutta lääkäri ei ole kiinnostunut asiasta sen enempää. Panacodeja napsin kuin karkkeja, joudun ottamaan 4 kerralla aamulla ja illalla että saan kivun edes hieman vaimenemaan ja se on lääkärin mielestä "ihan ok". Vaan entä maksani? Mikä helvetti siinäkin on että tässä maassa ei osata/uskalleta/haluta hoitaa kipua?


      • ...
        kipupotilas kirjoitti:

        Kaikkihan tuon tietävät, mutta en ymmärrä miten se liittyy tramadoliin. Mulla on samanlaisia kokemuksia tramalista kuin aiemmilla kirjoittajilla: eli ainoa tapa millä se auttaa kipuun, on että aiheuttaa niin hirveän pahoinvoinnin että kipu tuntuu pienemmältä pahalta.

        Enpäs tiedä mitä tässä sitten kun kaikki miedommat on jo kokeiltu, kipu häiritsee elämää ja vie työkyvyn, mutta lääkäri ei ole kiinnostunut asiasta sen enempää. Panacodeja napsin kuin karkkeja, joudun ottamaan 4 kerralla aamulla ja illalla että saan kivun edes hieman vaimenemaan ja se on lääkärin mielestä "ihan ok". Vaan entä maksani? Mikä helvetti siinäkin on että tässä maassa ei osata/uskalleta/haluta hoitaa kipua?

        Panacod ja tramadolit ovat lähestulkoon niitä vahvimpia lääkkeitä mitä ns. tavallinen lääkäri saa kirjoittaa, vahvempia opioideja varten pitää olla erikoislupa. Jos kyseessä on pitkäaikainen/krooninen kipu otetaan yleensä käyttöön muita avustavia lääkkeitä kuten esim. Triptyl joka nostaa kipukynnystä. Paras olisi luonnollisesti hoitaa kivun syy pois... Kipupotilaille kipu on tosiaankin sairaus, ei pelkkä oire, ja sitä todellakin pitää hoitaa.

        Tuo Panacod 4 4 kuulostaa hurjalta... minusta tuntuu ettei lääkeaineet oikein imeydy tuossa mittakaavassa tarpeeksi tehokkaasti. Tiedän miltä tuollainen kipu tuntuu, mutta Panacodit on aika lyhytvaikutteisia ja kannattaisi paremmin ottaa 2 tablettia neljä kertaa päivässä, silloin lääkettä on tasaisemmin verenkierrossa eikä kipu ehdi liian pahaksi. Kahdeksan Panacodiahan on ehdoton yläraja, mutta sen pitäisi vielä olla maksalle turvallinen jos ei ole muita rasitteita.


      • Ap-kirj.
        kipupotilas kirjoitti:

        Kaikkihan tuon tietävät, mutta en ymmärrä miten se liittyy tramadoliin. Mulla on samanlaisia kokemuksia tramalista kuin aiemmilla kirjoittajilla: eli ainoa tapa millä se auttaa kipuun, on että aiheuttaa niin hirveän pahoinvoinnin että kipu tuntuu pienemmältä pahalta.

        Enpäs tiedä mitä tässä sitten kun kaikki miedommat on jo kokeiltu, kipu häiritsee elämää ja vie työkyvyn, mutta lääkäri ei ole kiinnostunut asiasta sen enempää. Panacodeja napsin kuin karkkeja, joudun ottamaan 4 kerralla aamulla ja illalla että saan kivun edes hieman vaimenemaan ja se on lääkärin mielestä "ihan ok". Vaan entä maksani? Mikä helvetti siinäkin on että tässä maassa ei osata/uskalleta/haluta hoitaa kipua?

        Tosiaan, tuo edellinen viesti oli yhtä tyhjän kanssa. Miten viitsivät nähdä edes vaivaa -yhtä tyhjän kanssa.

        Mutta tilanteeni on hyvin samankaltainen kuin sinulla.Annetaan kyllä reseptejä, uusi potilas sisään,sama juttu kerta kerran jälkeen.

        Mikä saamari siinä on että kun ihminen tarvitsee leikkaushoitoa kuten minä, periaatteessa heti, niin ensin kuukausikaupalla lääkettä vaan naamaan (varmaan odottaen ihmettä josko se selkävamma sieltä itsekseen katoaisi).

        Ottaa niin päähän ettei ole tosi. Huomenna aion soittaa sinne riivatun ortopedille ja sanoa suorat sanat. Mitä hyötyä näistä pillereistä on kun niistä tulee ainoastaan lisää vaivoja (tänä aamuna vielä oksennuskin lensi kaaressa kun päätä niin rutosti särki). Että kiitos vaan Tramal, ja kiitos lääkäri. Päivä oli yhtä pahoinvointia ja pää kuin jyrän alle jäänyt.

        Hemmetti. Sapettaa tuo HUS:in touhu niin että voisin kirkua!!!


      • Ap-kirj.
        ... kirjoitti:

        Panacod ja tramadolit ovat lähestulkoon niitä vahvimpia lääkkeitä mitä ns. tavallinen lääkäri saa kirjoittaa, vahvempia opioideja varten pitää olla erikoislupa. Jos kyseessä on pitkäaikainen/krooninen kipu otetaan yleensä käyttöön muita avustavia lääkkeitä kuten esim. Triptyl joka nostaa kipukynnystä. Paras olisi luonnollisesti hoitaa kivun syy pois... Kipupotilaille kipu on tosiaankin sairaus, ei pelkkä oire, ja sitä todellakin pitää hoitaa.

        Tuo Panacod 4 4 kuulostaa hurjalta... minusta tuntuu ettei lääkeaineet oikein imeydy tuossa mittakaavassa tarpeeksi tehokkaasti. Tiedän miltä tuollainen kipu tuntuu, mutta Panacodit on aika lyhytvaikutteisia ja kannattaisi paremmin ottaa 2 tablettia neljä kertaa päivässä, silloin lääkettä on tasaisemmin verenkierrossa eikä kipu ehdi liian pahaksi. Kahdeksan Panacodiahan on ehdoton yläraja, mutta sen pitäisi vielä olla maksalle turvallinen jos ei ole muita rasitteita.

        tuo mainitsemasi Triptyl. Saako sillä todella nostettua kipukynnystä? Olen kärsinyt kivuista pitkään joten tiedän sen nyt jo olevan normaalia korkeampi. Miksi lääkärit eivät sitten kirjoita juuri esim.selkävammapotilaille tätä? Onko se kolmiolääke, jokin johdannainen? Kuulostaa kyllä erikoiselta että jollakin valmisteella olisi tällainen vaikutus? Käytätkö itse sitä? Mainitsen varmasti tästä, otettuani siitä paremmin selvää, seuraavan kerran lääkärissä käydessäni.

        Mikäli vielä vastaat tähän, kerro ihmeessä kaikki mitä tiedät tuosta valmisteesta?

        Kiitos etukäteen!


      • kipupotilas
        Ap-kirj. kirjoitti:

        tuo mainitsemasi Triptyl. Saako sillä todella nostettua kipukynnystä? Olen kärsinyt kivuista pitkään joten tiedän sen nyt jo olevan normaalia korkeampi. Miksi lääkärit eivät sitten kirjoita juuri esim.selkävammapotilaille tätä? Onko se kolmiolääke, jokin johdannainen? Kuulostaa kyllä erikoiselta että jollakin valmisteella olisi tällainen vaikutus? Käytätkö itse sitä? Mainitsen varmasti tästä, otettuani siitä paremmin selvää, seuraavan kerran lääkärissä käydessäni.

        Mikäli vielä vastaat tähän, kerro ihmeessä kaikki mitä tiedät tuosta valmisteesta?

        Kiitos etukäteen!

        Mä olen syönyt tuota masennukseen pari vuotta sitten; se kuuluu siis vanhoihin trisyklisiin masennuslääkkeisin joita nykyään käytetään enemmän kroonisen (hermo)kivun ja migreenin hoidossa pienillä annoksilla. Sen pitäisi tosiaan nostaa kipukynnystä, samaan tarkoitukseen käytetään myös joitakin epilepsialääkkeitä ja muutamia muita masennuslääkkeitä. Kivun hoitoon käytetyt annokset ovat paljon pienempiä kuin masennukseen käytetyt ja sivuvaikutuksetkin luultavasti vähäisempiä. Tyypillisiä sivuvaikutuksia on väsymys, huimaus, suun kuivuminen, sydämen tykytys, ummetus. Varsinainen kolmiolääke se ei ole mutta voi hoidon alkupäivinä tosiaan hieman väsyttää, ja toisaalta helpottaa nukahtamista. Mulla on tuo kipu sen verran pahana ettei se tehonnut, mutta kaikkihan on yksilöllistä, joten ehdottomasti kannattaa kysyä lääkäriltä lisää. On myös hinnaltaan halpa lääke.

        Täällä lisätietoa Triptylistä ja samaa ainetta sisältävästä Sarotenista:
        http://spc.nam.fi/humspc/s/573251.xml?Template=/html/spctemplate.html
        http://www.yliopistonapteekki.fi/searchProductInfo.do?searchResultByProductName=TRIPTYL TABLETTI 25MG&manufacturer=ORION


      • ...
        Ap-kirj. kirjoitti:

        tuo mainitsemasi Triptyl. Saako sillä todella nostettua kipukynnystä? Olen kärsinyt kivuista pitkään joten tiedän sen nyt jo olevan normaalia korkeampi. Miksi lääkärit eivät sitten kirjoita juuri esim.selkävammapotilaille tätä? Onko se kolmiolääke, jokin johdannainen? Kuulostaa kyllä erikoiselta että jollakin valmisteella olisi tällainen vaikutus? Käytätkö itse sitä? Mainitsen varmasti tästä, otettuani siitä paremmin selvää, seuraavan kerran lääkärissä käydessäni.

        Mikäli vielä vastaat tähän, kerro ihmeessä kaikki mitä tiedät tuosta valmisteesta?

        Kiitos etukäteen!

        Saitkin jo varsin tyhjentävän vastauksen, itselläni ei ole juuri lisättävää tähän, muuta kuin että minulle on ollut Triptylistä apua. Helpottaa nukkumista mikä oli ongelma, vähentää kivun tuntemista mutta en koe yhtä haitalliseksi kuin suuret määrät särkylääkkeitä - varsinkin siinä vaiheessa kun särkylääkkeiden määrää ei enää voinut nostaa. Ei kukaan lääkäri sitä minullekaan ehdottanut, mutta kun itse kysyin asiasta sain niitä välittömästi. Tällä hetkellä ei ole enää särkyä, joten en käytä särkylääkkeitä, mutta Triptylit helpottaa hermosärkyjen kanssa elämistä. Suuta kuivasi ensimmäiset päivät, ja syke on korkeampi, mutta koen vaikutusten olevan arvokkaammat kuin sivuvaikutukset. Mutta tämä on toki yksilöllistä. Minua auttaa jo tieto siitä että on keinoja millä helpottaa kipuja joita vielä voi kokeilla, täytyy vaan pistää lääkärit kokeelle :)


      • Ap-kirj.
        kipupotilas kirjoitti:

        Mä olen syönyt tuota masennukseen pari vuotta sitten; se kuuluu siis vanhoihin trisyklisiin masennuslääkkeisin joita nykyään käytetään enemmän kroonisen (hermo)kivun ja migreenin hoidossa pienillä annoksilla. Sen pitäisi tosiaan nostaa kipukynnystä, samaan tarkoitukseen käytetään myös joitakin epilepsialääkkeitä ja muutamia muita masennuslääkkeitä. Kivun hoitoon käytetyt annokset ovat paljon pienempiä kuin masennukseen käytetyt ja sivuvaikutuksetkin luultavasti vähäisempiä. Tyypillisiä sivuvaikutuksia on väsymys, huimaus, suun kuivuminen, sydämen tykytys, ummetus. Varsinainen kolmiolääke se ei ole mutta voi hoidon alkupäivinä tosiaan hieman väsyttää, ja toisaalta helpottaa nukahtamista. Mulla on tuo kipu sen verran pahana ettei se tehonnut, mutta kaikkihan on yksilöllistä, joten ehdottomasti kannattaa kysyä lääkäriltä lisää. On myös hinnaltaan halpa lääke.

        Täällä lisätietoa Triptylistä ja samaa ainetta sisältävästä Sarotenista:
        http://spc.nam.fi/humspc/s/573251.xml?Template=/html/spctemplate.html
        http://www.yliopistonapteekki.fi/searchProductInfo.do?searchResultByProductName=TRIPTYL TABLETTI 25MG&manufacturer=ORION

        Niin, kerran vielä kiitos. Sain paljon tietoa tästä ja mikä tärkeintä; niitä käyttäviltä.

        Kyllä onkin paljon asiaa seuraavan kerran lääkärin vastaanotolla :)

        Oikein hyvää ja kivutonta kesää teille molemmille!


      • myös
        Ap-kirj. kirjoitti:

        Tosiaan, tuo edellinen viesti oli yhtä tyhjän kanssa. Miten viitsivät nähdä edes vaivaa -yhtä tyhjän kanssa.

        Mutta tilanteeni on hyvin samankaltainen kuin sinulla.Annetaan kyllä reseptejä, uusi potilas sisään,sama juttu kerta kerran jälkeen.

        Mikä saamari siinä on että kun ihminen tarvitsee leikkaushoitoa kuten minä, periaatteessa heti, niin ensin kuukausikaupalla lääkettä vaan naamaan (varmaan odottaen ihmettä josko se selkävamma sieltä itsekseen katoaisi).

        Ottaa niin päähän ettei ole tosi. Huomenna aion soittaa sinne riivatun ortopedille ja sanoa suorat sanat. Mitä hyötyä näistä pillereistä on kun niistä tulee ainoastaan lisää vaivoja (tänä aamuna vielä oksennuskin lensi kaaressa kun päätä niin rutosti särki). Että kiitos vaan Tramal, ja kiitos lääkäri. Päivä oli yhtä pahoinvointia ja pää kuin jyrän alle jäänyt.

        Hemmetti. Sapettaa tuo HUS:in touhu niin että voisin kirkua!!!

        voi aiheuttaa kouristuksia sun muuta kivaa...Siihen tarvitaan kyllä tietääkseni vähän liika-annostusta vaikka ei tuo s*tanan äijä mitään myönnäkkään


      • Ap-kirj. kirjoitti:

        Tosiaan, tuo edellinen viesti oli yhtä tyhjän kanssa. Miten viitsivät nähdä edes vaivaa -yhtä tyhjän kanssa.

        Mutta tilanteeni on hyvin samankaltainen kuin sinulla.Annetaan kyllä reseptejä, uusi potilas sisään,sama juttu kerta kerran jälkeen.

        Mikä saamari siinä on että kun ihminen tarvitsee leikkaushoitoa kuten minä, periaatteessa heti, niin ensin kuukausikaupalla lääkettä vaan naamaan (varmaan odottaen ihmettä josko se selkävamma sieltä itsekseen katoaisi).

        Ottaa niin päähän ettei ole tosi. Huomenna aion soittaa sinne riivatun ortopedille ja sanoa suorat sanat. Mitä hyötyä näistä pillereistä on kun niistä tulee ainoastaan lisää vaivoja (tänä aamuna vielä oksennuskin lensi kaaressa kun päätä niin rutosti särki). Että kiitos vaan Tramal, ja kiitos lääkäri. Päivä oli yhtä pahoinvointia ja pää kuin jyrän alle jäänyt.

        Hemmetti. Sapettaa tuo HUS:in touhu niin että voisin kirkua!!!

        HUS:in ja Tervareiden touhut on täysin
        syvältä .. Kipulääkitystä on kipeän ihmisen
        mahdotonta saada, PITÄÄ OLLA HELVETIN TERVE
        ETTÄ JAKSAA VAATIA ASIANMUKAISTA LÄÄKITYSTÄ !
        En käytä tervareiden kusipää lekurien ns.
        palveluita, vaan jos rahaa sattuu olemaan niin
        yksityiselle vaan.


      • TRIPTYLIÄ KOKEILLUT
        Ap-kirj. kirjoitti:

        tuo mainitsemasi Triptyl. Saako sillä todella nostettua kipukynnystä? Olen kärsinyt kivuista pitkään joten tiedän sen nyt jo olevan normaalia korkeampi. Miksi lääkärit eivät sitten kirjoita juuri esim.selkävammapotilaille tätä? Onko se kolmiolääke, jokin johdannainen? Kuulostaa kyllä erikoiselta että jollakin valmisteella olisi tällainen vaikutus? Käytätkö itse sitä? Mainitsen varmasti tästä, otettuani siitä paremmin selvää, seuraavan kerran lääkärissä käydessäni.

        Mikäli vielä vastaat tähän, kerro ihmeessä kaikki mitä tiedät tuosta valmisteesta?

        Kiitos etukäteen!

        Se ei ole kolmiolääke. Ennemmin mielialalääke. Söin puoli vuotta seurauksena se, että taju alkoi mennä. Aloin pyörtyillä tuon tuostakin. Kivun kestoon, migreeniherkkyyteen ja unen saantia helpottamaan siitä ei minulla ollut. Kipukynnystä nostamaan parasta lääkettä minulla on ollut avantouinti.
        Itse kivun aiheuttajaan (lukkiiutuvat ja sijoiltaan menevät nivelet) parasta lääkettä on ollut osteopaatilla ja hierojalla käynti. Joskus vaan ei voi mmitään, kun joutuu napsiman näitä synteettisiä pillereitä. Kipu voi tulla niin äkkiarvaamatta.


      • koukussa panacodiin!
        ... kirjoitti:

        Panacod ja tramadolit ovat lähestulkoon niitä vahvimpia lääkkeitä mitä ns. tavallinen lääkäri saa kirjoittaa, vahvempia opioideja varten pitää olla erikoislupa. Jos kyseessä on pitkäaikainen/krooninen kipu otetaan yleensä käyttöön muita avustavia lääkkeitä kuten esim. Triptyl joka nostaa kipukynnystä. Paras olisi luonnollisesti hoitaa kivun syy pois... Kipupotilaille kipu on tosiaankin sairaus, ei pelkkä oire, ja sitä todellakin pitää hoitaa.

        Tuo Panacod 4 4 kuulostaa hurjalta... minusta tuntuu ettei lääkeaineet oikein imeydy tuossa mittakaavassa tarpeeksi tehokkaasti. Tiedän miltä tuollainen kipu tuntuu, mutta Panacodit on aika lyhytvaikutteisia ja kannattaisi paremmin ottaa 2 tablettia neljä kertaa päivässä, silloin lääkettä on tasaisemmin verenkierrossa eikä kipu ehdi liian pahaksi. Kahdeksan Panacodiahan on ehdoton yläraja, mutta sen pitäisi vielä olla maksalle turvallinen jos ei ole muita rasitteita.

        EI BURANAAN JÄÄ "KIINNI", KUN VAAN MM. PANACODIIN JA TRAMALIIN?


      • ekosnake
        Ap-kirj. kirjoitti:

        tuo mainitsemasi Triptyl. Saako sillä todella nostettua kipukynnystä? Olen kärsinyt kivuista pitkään joten tiedän sen nyt jo olevan normaalia korkeampi. Miksi lääkärit eivät sitten kirjoita juuri esim.selkävammapotilaille tätä? Onko se kolmiolääke, jokin johdannainen? Kuulostaa kyllä erikoiselta että jollakin valmisteella olisi tällainen vaikutus? Käytätkö itse sitä? Mainitsen varmasti tästä, otettuani siitä paremmin selvää, seuraavan kerran lääkärissä käydessäni.

        Mikäli vielä vastaat tähän, kerro ihmeessä kaikki mitä tiedät tuosta valmisteesta?

        Kiitos etukäteen!

        kokeileppas tämmöstä yhistettä kun arcoxia ja lyrica pitäs kivut helepottoo on itellä 10 vuoden kokemus pitäs toimia


      • phettpk
        kipupotilas kirjoitti:

        Mä olen syönyt tuota masennukseen pari vuotta sitten; se kuuluu siis vanhoihin trisyklisiin masennuslääkkeisin joita nykyään käytetään enemmän kroonisen (hermo)kivun ja migreenin hoidossa pienillä annoksilla. Sen pitäisi tosiaan nostaa kipukynnystä, samaan tarkoitukseen käytetään myös joitakin epilepsialääkkeitä ja muutamia muita masennuslääkkeitä. Kivun hoitoon käytetyt annokset ovat paljon pienempiä kuin masennukseen käytetyt ja sivuvaikutuksetkin luultavasti vähäisempiä. Tyypillisiä sivuvaikutuksia on väsymys, huimaus, suun kuivuminen, sydämen tykytys, ummetus. Varsinainen kolmiolääke se ei ole mutta voi hoidon alkupäivinä tosiaan hieman väsyttää, ja toisaalta helpottaa nukahtamista. Mulla on tuo kipu sen verran pahana ettei se tehonnut, mutta kaikkihan on yksilöllistä, joten ehdottomasti kannattaa kysyä lääkäriltä lisää. On myös hinnaltaan halpa lääke.

        Täällä lisätietoa Triptylistä ja samaa ainetta sisältävästä Sarotenista:
        http://spc.nam.fi/humspc/s/573251.xml?Template=/html/spctemplate.html
        http://www.yliopistonapteekki.fi/searchProductInfo.do?searchResultByProductName=TRIPTYL TABLETTI 25MG&manufacturer=ORION

        mulla ei tehonnut tramal retard 200mg 2 sitten kun otti triptyliä50mg johan alko toimii buustaa aika hyvin ei oo pahemmin kipuja tällä hetkellä.triptyl tehostaa tramalin vaikutusta.???!!!!!!!!!!!!!!


      • PANIKSIA JA TRAMUJA
        TRIPTYLIÄ KOKEILLUT kirjoitti:

        Se ei ole kolmiolääke. Ennemmin mielialalääke. Söin puoli vuotta seurauksena se, että taju alkoi mennä. Aloin pyörtyillä tuon tuostakin. Kivun kestoon, migreeniherkkyyteen ja unen saantia helpottamaan siitä ei minulla ollut. Kipukynnystä nostamaan parasta lääkettä minulla on ollut avantouinti.
        Itse kivun aiheuttajaan (lukkiiutuvat ja sijoiltaan menevät nivelet) parasta lääkettä on ollut osteopaatilla ja hierojalla käynti. Joskus vaan ei voi mmitään, kun joutuu napsiman näitä synteettisiä pillereitä. Kipu voi tulla niin äkkiarvaamatta.

        Mulle määrättiin Triptyliä, koska sairastan ms-tautia ja minulla on järjettömiä päänsärkyjä. En huomannut minkäänlaisia vaikutuksia. Ihan kuin olisi kalkkitabletteja syönyt.
        Nyt minulla on käytössä Tramal ja Panacod. Tramalia otan yhden tabletin aamulla, jotta yleensä pääsen käyntiin. Muuten olen jäykkä kuin puuhevonen.
        Illalla taas otan panacodin ennen nukkumaan menoa.
        Määrät ovat siis pieniä. No, joskus otan panacodin jos päivän aikaan kipu äityy mahdottomaksi.
        Ihmettelin, kun tässä joku kertoi, että oli jo taksilla lähtenyt sairaalalle, kun otti ensimmäisen tramalin. Olisi ihan riittänyt, kun olisi pistänyt pitkäkseen. :D
        Minulle tramal ei tee minkäänlaista huonoa oloa, ensimmäisellä kerralla muistaakseni vähän mahassa velloi. Kyllä se vaikuttaa eri tavoin eri ihmisiin. Tiedän, että muuan vanhuskin oli mennyt aivan sekaisin saatuaan sitä; nähnyt harhoja jne.
        Sitä en ymmärrä, että jotain panacodeja popsitaan kuin karamellejä. Itse olen vuosia jo käyttänyt näitä lääkkeitä näin maltillisesti, ja juuri hiljattain otettiin maksa-arvot, jotka olivat aivan hyvät.
        Muistakaa nyt kohtuus näissä lääkkeissä!


      • Nuori kipupotilas
        ... kirjoitti:

        Panacod ja tramadolit ovat lähestulkoon niitä vahvimpia lääkkeitä mitä ns. tavallinen lääkäri saa kirjoittaa, vahvempia opioideja varten pitää olla erikoislupa. Jos kyseessä on pitkäaikainen/krooninen kipu otetaan yleensä käyttöön muita avustavia lääkkeitä kuten esim. Triptyl joka nostaa kipukynnystä. Paras olisi luonnollisesti hoitaa kivun syy pois... Kipupotilaille kipu on tosiaankin sairaus, ei pelkkä oire, ja sitä todellakin pitää hoitaa.

        Tuo Panacod 4 4 kuulostaa hurjalta... minusta tuntuu ettei lääkeaineet oikein imeydy tuossa mittakaavassa tarpeeksi tehokkaasti. Tiedän miltä tuollainen kipu tuntuu, mutta Panacodit on aika lyhytvaikutteisia ja kannattaisi paremmin ottaa 2 tablettia neljä kertaa päivässä, silloin lääkettä on tasaisemmin verenkierrossa eikä kipu ehdi liian pahaksi. Kahdeksan Panacodiahan on ehdoton yläraja, mutta sen pitäisi vielä olla maksalle turvallinen jos ei ole muita rasitteita.

        Panacodin vaikuttava aine on kodeiini. Toisena niistä o parastemoli , jonka teho korostuu kodeiinin myötä samalla. 4x4 o mielestäni liikaa parastemolia maksalle päivässä. Rasittaa liikaa. Kodeiini taas kuluttaa tiettyä maksa entsyymiä joka palautuu vasta 6h sisällä mutta tällöin sitä on pieni määrä vain. Silloin ku otat panacodia kannattaa ottaa samanaikaisesti kaikki jolloin kodeiinista on hyötyä eniten. Itse olen panacodeja joskus joutunut syömää ja tällöi totesin parhaimmaksi tavakai ottaa vain sillon ku kipu on suurimmillaa ja päivän aika ei kahdesti koska maksa entsyymi ei ole palautunut täysin. Kodeiinin vaikutus on hyvin lyhyt aikanen vain 2-3h. Lyhyt vaikutteisuuden takia lääkärit määräävät kipu potilaille tramadolia yleensä ja onhan tramadoli kodeiinia vahvempi kivun poistaja.


      • kjhjuio
        ... kirjoitti:

        Panacod ja tramadolit ovat lähestulkoon niitä vahvimpia lääkkeitä mitä ns. tavallinen lääkäri saa kirjoittaa, vahvempia opioideja varten pitää olla erikoislupa. Jos kyseessä on pitkäaikainen/krooninen kipu otetaan yleensä käyttöön muita avustavia lääkkeitä kuten esim. Triptyl joka nostaa kipukynnystä. Paras olisi luonnollisesti hoitaa kivun syy pois... Kipupotilaille kipu on tosiaankin sairaus, ei pelkkä oire, ja sitä todellakin pitää hoitaa.

        Tuo Panacod 4 4 kuulostaa hurjalta... minusta tuntuu ettei lääkeaineet oikein imeydy tuossa mittakaavassa tarpeeksi tehokkaasti. Tiedän miltä tuollainen kipu tuntuu, mutta Panacodit on aika lyhytvaikutteisia ja kannattaisi paremmin ottaa 2 tablettia neljä kertaa päivässä, silloin lääkettä on tasaisemmin verenkierrossa eikä kipu ehdi liian pahaksi. Kahdeksan Panacodiahan on ehdoton yläraja, mutta sen pitäisi vielä olla maksalle turvallinen jos ei ole muita rasitteita.

        Kipukynnystä ei voi nostaa se on mikä on ja triptyl on paskaa.


      • Anonyymi
        kipupotilas kirjoitti:

        Mä olen syönyt tuota masennukseen pari vuotta sitten; se kuuluu siis vanhoihin trisyklisiin masennuslääkkeisin joita nykyään käytetään enemmän kroonisen (hermo)kivun ja migreenin hoidossa pienillä annoksilla. Sen pitäisi tosiaan nostaa kipukynnystä, samaan tarkoitukseen käytetään myös joitakin epilepsialääkkeitä ja muutamia muita masennuslääkkeitä. Kivun hoitoon käytetyt annokset ovat paljon pienempiä kuin masennukseen käytetyt ja sivuvaikutuksetkin luultavasti vähäisempiä. Tyypillisiä sivuvaikutuksia on väsymys, huimaus, suun kuivuminen, sydämen tykytys, ummetus. Varsinainen kolmiolääke se ei ole mutta voi hoidon alkupäivinä tosiaan hieman väsyttää, ja toisaalta helpottaa nukahtamista. Mulla on tuo kipu sen verran pahana ettei se tehonnut, mutta kaikkihan on yksilöllistä, joten ehdottomasti kannattaa kysyä lääkäriltä lisää. On myös hinnaltaan halpa lääke.

        Täällä lisätietoa Triptylistä ja samaa ainetta sisältävästä Sarotenista:
        http://spc.nam.fi/humspc/s/573251.xml?Template=/html/spctemplate.html
        http://www.yliopistonapteekki.fi/searchProductInfo.do?searchResultByProductName=TRIPTYL TABLETTI 25MG&manufacturer=ORION

        Tramadoli on synteettinen opioidi, jota käytetään lääkkeenä kohtalaisen ja kohtalaisen vaikean kivun hoitoon. Tramadolin kehitti saksalainen lääkeyhtiö Grünenthal 1970-luvun lopulla lääkenimellä Tramal. Suomessa tramadolia myydään Tramalin lisäksi mm. kauppanimillä Dolatramyl, Tradolan, Tramadin ja Tramium.[1]


      • Anonyymi
        kipupotilas kirjoitti:

        Kaikkihan tuon tietävät, mutta en ymmärrä miten se liittyy tramadoliin. Mulla on samanlaisia kokemuksia tramalista kuin aiemmilla kirjoittajilla: eli ainoa tapa millä se auttaa kipuun, on että aiheuttaa niin hirveän pahoinvoinnin että kipu tuntuu pienemmältä pahalta.

        Enpäs tiedä mitä tässä sitten kun kaikki miedommat on jo kokeiltu, kipu häiritsee elämää ja vie työkyvyn, mutta lääkäri ei ole kiinnostunut asiasta sen enempää. Panacodeja napsin kuin karkkeja, joudun ottamaan 4 kerralla aamulla ja illalla että saan kivun edes hieman vaimenemaan ja se on lääkärin mielestä "ihan ok". Vaan entä maksani? Mikä helvetti siinäkin on että tässä maassa ei osata/uskalleta/haluta hoitaa kipua?

        Olen syönyt yli yhdeksän kuukautta tramallia ja aloitettiin vahvoilla kovalla annoksella kaksi pilleriä hitaasti vaikuttavaa ja kaksi pilleriä nopeasti vaikuttavaa. Alasajo aloittiin pienentämällä annosta lopuksi vain 50 kymppistä yksi päivässä, nyt olen ilman.
        Tramal on siitä hyvä lääke ettei rasita maksaa niin kuin panacoot ja pura a.


      • Anonyymi
        kipupotilas kirjoitti:

        Kaikkihan tuon tietävät, mutta en ymmärrä miten se liittyy tramadoliin. Mulla on samanlaisia kokemuksia tramalista kuin aiemmilla kirjoittajilla: eli ainoa tapa millä se auttaa kipuun, on että aiheuttaa niin hirveän pahoinvoinnin että kipu tuntuu pienemmältä pahalta.

        Enpäs tiedä mitä tässä sitten kun kaikki miedommat on jo kokeiltu, kipu häiritsee elämää ja vie työkyvyn, mutta lääkäri ei ole kiinnostunut asiasta sen enempää. Panacodeja napsin kuin karkkeja, joudun ottamaan 4 kerralla aamulla ja illalla että saan kivun edes hieman vaimenemaan ja se on lääkärin mielestä "ihan ok". Vaan entä maksani? Mikä helvetti siinäkin on että tässä maassa ei osata/uskalleta/haluta hoitaa kipua?

        Kakko-Vornanen,Jakomäen ylilääkäri nykyään,syötti mulle 8kpl Panacodia vrk ja vielä päälle tulehduskipulääke Arcoxiaa 120mg vrk !!! Ja niitä ei saa syödä edes smaan aikaan,lisäksi ehdoton maksimi 120mg/vrk on 20päivää.Tää neropatti syötti mulle vuoden noita...Ja tuli sydäri kun Arcoxia kovettui suoniin ja 5vuoden jälkeen oli kovettuneista suonista irronnut hiutaleita jotka kerääntyivät sydämeen,6-suonessa tukoksia...Sydäriä 3v. ennen oli 2kertaa selittämättömät tajunnan menetykset,ilmeisesti aivoissa tukoksia,EI TUTKITTU...mäkään en tiennyt noista lääkkeistä mitään eikä ollut läppäriä millä googlettaa mielenkiinnon vuoksi...Nykyään katson kaikki uudet lääkket mitä sisältävät,haitat jne...Tälläinen on ylilääkärinä,ei tiennyt mitään Arcoxiasta mikä kaikkia lääkäripiirejä maailmalla kohahdutti.Sitten 8kpl Panacodia,kylläkin koviin kipuihin mutta vuosikausia sain 30kpl repsun kun oltiin niiiin huolissaan alkoholin käytöstä..Leikkaus oli sitten ainoa mikä auttoi,8vuotta sitäkin odotin...mutta lekuri kelas että hoidetaan lääkkeillä !!! Munuaisissa,maksassa on kystiä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kakko-Vornanen,Jakomäen ylilääkäri nykyään,syötti mulle 8kpl Panacodia vrk ja vielä päälle tulehduskipulääke Arcoxiaa 120mg vrk !!! Ja niitä ei saa syödä edes smaan aikaan,lisäksi ehdoton maksimi 120mg/vrk on 20päivää.Tää neropatti syötti mulle vuoden noita...Ja tuli sydäri kun Arcoxia kovettui suoniin ja 5vuoden jälkeen oli kovettuneista suonista irronnut hiutaleita jotka kerääntyivät sydämeen,6-suonessa tukoksia...Sydäriä 3v. ennen oli 2kertaa selittämättömät tajunnan menetykset,ilmeisesti aivoissa tukoksia,EI TUTKITTU...mäkään en tiennyt noista lääkkeistä mitään eikä ollut läppäriä millä googlettaa mielenkiinnon vuoksi...Nykyään katson kaikki uudet lääkket mitä sisältävät,haitat jne...Tälläinen on ylilääkärinä,ei tiennyt mitään Arcoxiasta mikä kaikkia lääkäripiirejä maailmalla kohahdutti.Sitten 8kpl Panacodia,kylläkin koviin kipuihin mutta vuosikausia sain 30kpl repsun kun oltiin niiiin huolissaan alkoholin käytöstä..Leikkaus oli sitten ainoa mikä auttoi,8vuotta sitäkin odotin...mutta lekuri kelas että hoidetaan lääkkeillä !!! Munuaisissa,maksassa on kystiä....

        Jakomäen TK:n ylilääkäri oli pyörtyä kun näki verta !! Delegoinut tehtäviä että hänen ei enää tarvitse pistää edes piikkiä olkaan/pyllyyn !!! Ja lääkärinä tälläinen !!!!!


      • Anonyymi
        Ap-kirj. kirjoitti:

        tuo mainitsemasi Triptyl. Saako sillä todella nostettua kipukynnystä? Olen kärsinyt kivuista pitkään joten tiedän sen nyt jo olevan normaalia korkeampi. Miksi lääkärit eivät sitten kirjoita juuri esim.selkävammapotilaille tätä? Onko se kolmiolääke, jokin johdannainen? Kuulostaa kyllä erikoiselta että jollakin valmisteella olisi tällainen vaikutus? Käytätkö itse sitä? Mainitsen varmasti tästä, otettuani siitä paremmin selvää, seuraavan kerran lääkärissä käydessäni.

        Mikäli vielä vastaat tähän, kerro ihmeessä kaikki mitä tiedät tuosta valmisteesta?

        Kiitos etukäteen!

        Hei. Sain 2013 vyöruusu ja sen jälkikipuna on nyt ollut yli 9 vuotta posthermettistä hermokipu lääkkeenä tripryl, tramal ja xylocain voide, käytän kaikkia kiputilanteesta riippuen, tramalia ei kaikki lääkärit saa määrätä, koska sitä huumeen käyttäjät tekevät siitä sopivasti tislaamalla suonen sisäistä huumetta. Itselläni ei ole ko lääkkeistä ole ollut haittavaikutuksia, tosin kivutkaan ei ole poistuneet, en tiedä eikä lääkäritkään mikä auttaisi kipuihini, kaikkia mahdollisia lääkkeitä olen saanut ja kokeilut. Hermokipu 9 vuotta


      • Anonyymi
        kipupotilas kirjoitti:

        Kaikkihan tuon tietävät, mutta en ymmärrä miten se liittyy tramadoliin. Mulla on samanlaisia kokemuksia tramalista kuin aiemmilla kirjoittajilla: eli ainoa tapa millä se auttaa kipuun, on että aiheuttaa niin hirveän pahoinvoinnin että kipu tuntuu pienemmältä pahalta.

        Enpäs tiedä mitä tässä sitten kun kaikki miedommat on jo kokeiltu, kipu häiritsee elämää ja vie työkyvyn, mutta lääkäri ei ole kiinnostunut asiasta sen enempää. Panacodeja napsin kuin karkkeja, joudun ottamaan 4 kerralla aamulla ja illalla että saan kivun edes hieman vaimenemaan ja se on lääkärin mielestä "ihan ok". Vaan entä maksani? Mikä helvetti siinäkin on että tässä maassa ei osata/uskalleta/haluta hoitaa kipua?

        Se pahoinvointi johtuu opiaatista. Kaikki opioidit aiheuttaa pahoinvointia jos ei ole toleranssia. Eli vetäkää niitä 3-4 päivää se pahoinvointi lähtee pois ja hyvä rauhoittava vaikutus tuntuu paremmalta.


      • Anonyymi
        kipupotilas kirjoitti:

        Kaikkihan tuon tietävät, mutta en ymmärrä miten se liittyy tramadoliin. Mulla on samanlaisia kokemuksia tramalista kuin aiemmilla kirjoittajilla: eli ainoa tapa millä se auttaa kipuun, on että aiheuttaa niin hirveän pahoinvoinnin että kipu tuntuu pienemmältä pahalta.

        Enpäs tiedä mitä tässä sitten kun kaikki miedommat on jo kokeiltu, kipu häiritsee elämää ja vie työkyvyn, mutta lääkäri ei ole kiinnostunut asiasta sen enempää. Panacodeja napsin kuin karkkeja, joudun ottamaan 4 kerralla aamulla ja illalla että saan kivun edes hieman vaimenemaan ja se on lääkärin mielestä "ihan ok". Vaan entä maksani? Mikä helvetti siinäkin on että tässä maassa ei osata/uskalleta/haluta hoitaa kipua?

        Kaikille ei vissiin sovi tämä tramal , joten lääkkeen vaihto ja sitä voi kertoa lääkärille mikä lääke on ennen auttanut niin kyllä lääkäri kirjoittaa uuden reseptin


      • Anonyymi
        Ap-kirj. kirjoitti:

        tuo mainitsemasi Triptyl. Saako sillä todella nostettua kipukynnystä? Olen kärsinyt kivuista pitkään joten tiedän sen nyt jo olevan normaalia korkeampi. Miksi lääkärit eivät sitten kirjoita juuri esim.selkävammapotilaille tätä? Onko se kolmiolääke, jokin johdannainen? Kuulostaa kyllä erikoiselta että jollakin valmisteella olisi tällainen vaikutus? Käytätkö itse sitä? Mainitsen varmasti tästä, otettuani siitä paremmin selvää, seuraavan kerran lääkärissä käydessäni.

        Mikäli vielä vastaat tähän, kerro ihmeessä kaikki mitä tiedät tuosta valmisteesta?

        Kiitos etukäteen!

        Triptyl väsytti todella paljon, 50mg kerran päivässä, laitoin perjantaina nukkumaan, heräsin sunnuntaina. Lääke vaihdettiin Noritreniin, oli parempi vaihtoehto


    • jäikin

      myös Tramali,Triptyli;neurontin,baclon ja sun muuta särkylääkettä issiaskipuun.
      Ei auttaneet, ei kaksi vuotta odoteltiin ihmeparantumista ja viime vuoden toukokuussa

      viimein leikattiin.
      No sepä oli jo myöhäistä pullistuma oli kalkkeutunut nikamien väliin ja minulle jäi loppuelämäksi hermovauriovika ja nyt ei enään Tramalit auta vaan on käytössä järeämmät "aseet"
      eli nyt syön Lyrica,Triptyl;oxycontin,Oxynorm ja meloxikam ivax että tällä mallilla.

      Eli iskiasoireet vaivaa sitten loppuelämän on vain opittava elämään ja kipupolilla lääkäri sanoi että jos saadaan kolmenkymmenen prosentin apu niin se on jo hyvä:(

      • Anonyymi

        Oliko tramal ja neurontin yhteiskäytössä? Sopiiko yhdistelmäksi?


    • ku kärsin

      Mullakin tuli tramalista hillitön pääkipu, hikoilutti, outoja säpsähdyksiä, näön hämärtymistä, univaikeuksia (elin kuin horroksessa) oksentelin, hillitön kutina, mut silti otan kaikki edellämainitsemani oireet mielummin kuin kierin hermo/luu/nivel/rusto kivuissa, ja ei ne olot kestänyt mulla ku 2päivää. söin 200mg depotteja 4-6x vrk kun suositus on 2. en mitenkään ylpeile, mut ku sattuu tarpeeks ni sitä tekee hullui juttui. Ainoo huono puoli et niihin kasvaa toleranssi tosi nopee ja tekee sust idiootin.

      • syödessäsi

        Ihan vaan tiedoksi haluaisin sanoa, että suurena annoksena tramal laskee terveelläkin ihmisellä verensokeria insuliinishokkiin asti. Joten huolehdi aina että syöt kunnolla, sillä shokki on tullut monelle tietämälleni ihmiselle, jonka jälkeen seurasimme verensokeri-mittarilla vaimoni tilaa ja saimme tuloksena 1.6mmol/ml. Siis ei diabeetikolta, kun verensokerin ei pitäisi normaali-ihmisellä laskea alle 3.8mmol/ml. edes kovassa rasituksessa.


      • älä ole vajaa t.ex nisti

        Oletko vitu tyhmö vai mitä? Yli 400mg annos tramadolia nostaa riskiä saada epilepsian tapainen kouristelu kohtaus. Aino millä sitä voi välttää onvarata bentsodiatsepiinehä samaab syssyyn. Oksentelu ja kutina ovat opiodien yliannostus oireita.


      • Äöö17
        älä ole vajaa t.ex nisti kirjoitti:

        Oletko vitu tyhmö vai mitä? Yli 400mg annos tramadolia nostaa riskiä saada epilepsian tapainen kouristelu kohtaus. Aino millä sitä voi välttää onvarata bentsodiatsepiinehä samaab syssyyn. Oksentelu ja kutina ovat opiodien yliannostus oireita.

        Ei siitä tule mitään kouristeluja.oon niellyt tramalia kohta kymmenen vuotta ja menee työvuorossa ainaskin neljä pilleriä päivässä.siihen migreeni ja sydänlääkkeet päälle.tämä on sitä terveydenhoitoa.tarpeeksi kun joutuu treenaamaan pillerien kanssa niin elimistö tottuu.


    • tra

      tramalit ovat kemiallisesti valmistettua opioidia.pitää juoda nestettä oliko se noin.3litraa päivässä.ja jos olet syönyt aamusta vain yhden niin sanotut laskut aamulla yksi päivällä toinen ja illalla kolmas.jos on määrätty kolme päiväksi. et sano kuin vahvoja tai mitään

    • elä koskaan syö hupimieless...

      elkää ihmeessä alkako syömään tramaleita.itse syöny noin reilu puol vuotta,ja yritin eilen alkaa lopetteleen..hermot oli aivan riekaleina,väsytti,paleli,maha ripulilla,pää kipee jne..ei tuu muka viekkareita??paska puhetta.panacodillakin lievemmät viekkarit.on tullut kyl välissä vedettyy fiilari pohjalta sellasii 800-900mg,kun halus kunnon fiiliksii,mut 200-400mg muuten,et edes aamusta saa silmät auki.on ne kyl hyvii fiilistely hommiin,mut pitkäaikaiseksi lääkitykseksi tosi huono vaihto ehto.panacodilla lähtee todellinen kipu,tramal vaan vetää pään niin pehmeeks,ettei hoksaa kipuu..JÄRKI KÄTEEN JOS OIKEESTI TARVITTE KIPULÄÄKITYSTÄ.

    • Teeretär

      Sairastan epilepsiaa ja kannan inhottavaa shunttiletkua. Se aiheuttaa toisinaan sellaista päänsärkyä, mikä ei särkylääkkeillä lähde. Lääkäri määräsi minulle Tramalia ja on minulla hyvin toiminut. Joskus taisin kyllä niskakipuunkin joutua käyttämään. En ole kokenut mitään haittoja...

    • Ei koskaan enään

      Olin jonkun aikaa sitten tyräleikkauksessa ja lääkäri antoi kotiin mukaan 4 panacodia ja reseptin Tramaliin. No äitini kävi sen noutamassa, 100 tabua näköjään tuli kerralla. Panacodit söin loppuun. Se toimi leikkauskipuihin hyvin, antoi rauhallisen, mukavan olon.

      Kun se loppui aloitin Tramalin ja olo oli hirveä. Nuppi meni aivan sekaisin. En pystynyt nukkumaan koska päässä vain pyöri ja näin ihmeellisiä, pelottaviakin unia. Pelkäsin oikeasti kuolevani kun sydän hakkasi.

      Mikä turhauttavinta, kipuun se ei auttanut lainkaan. Annos ei ollut edes kova, 50mg 1-4xpäivässä oli määräys. Ehkä suurempi annos olisi auttanut kipuun mutta jo tuosta tuli niin kauhea olo että en uskaltanut enempää ottaa. Jo tokan tabun jälkeen totesin että nyt loppu tää kuuri.

      Loppuajan söin buranaa, ei se nyt hirveästi auttanut kipuun mutta mieluummin kärsin kivusta kun niistä kauheista sivuvaikutuksista. Onneksi leikkaushaavan kipu ei ole siitä kovimmasta päästä kuitenkaan. Muutaman sentin viilto.

      Nyt sitten laatikossa on 98 tramalia. Joskus miettinyt kun on kova särky jostain syystä iskenyt ja buranat kaapista loppu että jos ottaisin sitä, mutta en ole uskaltanut.

      • lumikki2

        Hei!!

        Tämä tuntuu hölmöltä mutta kerroit että sinulla tramaleita varastossa!Minulla on pahat välilevyongelmat ja kivut ja tramal on ollut minulle hyvä en vain jatkuvasti haluaisi käydä lekurissa siispä möisitkö minulle tramalisi ja lähettäisit vaikka postitse niin että maksaisin tilillesi ensin?olisin ikionnellinen.
        T. johanna


      • n-

        toivon todella ettet myynyt kyseisiä lääkkeitä netin välityksellä, ne ovat kuitenkin reseptilääkkeitä ja jokaisen on haettava oma resepti väärinkäytön vuoksi.


      • Tetty
        n- kirjoitti:

        toivon todella ettet myynyt kyseisiä lääkkeitä netin välityksellä, ne ovat kuitenkin reseptilääkkeitä ja jokaisen on haettava oma resepti väärinkäytön vuoksi.

        Nohyvänen aika , väärinkäyttöä kipuun?


      • Anonyymi
        n- kirjoitti:

        toivon todella ettet myynyt kyseisiä lääkkeitä netin välityksellä, ne ovat kuitenkin reseptilääkkeitä ja jokaisen on haettava oma resepti väärinkäytön vuoksi.

        Aivan uskomaton kysymys
        Epäilen , että nyt on kysymys lääkkeen väärinkäytöstä.
        Jos on oikeasti tarvetta ko lääkkeeseen niin ei ole vaikeaa saada sitä lisää !


      • Anonyymi
        Tetty kirjoitti:

        Nohyvänen aika , väärinkäyttöä kipuun?

        Et tainnut ymmärtää


    • douppila85

      Älämölö tulee, kun Tramal on sukua morfiinille. Itselläni ei ole mitään kokemusta Tramalista.

    • käyttäjä

      olen käyttänyt tramalia huumeongelmiini 3ja puol vuotta ja mulle se sopii kuin nenä päähän mulle ei ole tuottanut mitään ongelmia kerran vedin 25 kerralla siitä tuli krapula 2-3 päivän päästä kun aloin selviäämään siitä hyän olon tunteesta mutta ei niitä oo tarkoitettukaan siihen tarkoitukseen kivut pois vaan mulla aloitettiin 200mg ja nyt menee 50mg kolmesti päivässä useasti joudun ottamaan 4kpl 50mg

      • "HIMO KÄYTTÄJÄ"

        MOI ONKO KELLÄÄN OLLUT SELLAISIA SIVUVAIKUTUKSIA ETTÄ ALKAA PANETTAA IHAN HULLUNA ? MÄ KÄRÄHDÄN MUIJALLE HETI JOS OON OTTANU 5 100MG TAI ENEMMÄN . VOIS SEKSTATA VAIKKA KOKO PÄIVÄN JA VÄHÄN PÄÄLLE!!!!! TÄÄ EI OO MIKÄÄN TSOUKKI


      • lamatar
        "HIMO KÄYTTÄJÄ" kirjoitti:

        MOI ONKO KELLÄÄN OLLUT SELLAISIA SIVUVAIKUTUKSIA ETTÄ ALKAA PANETTAA IHAN HULLUNA ? MÄ KÄRÄHDÄN MUIJALLE HETI JOS OON OTTANU 5 100MG TAI ENEMMÄN . VOIS SEKSTATA VAIKKA KOKO PÄIVÄN JA VÄHÄN PÄÄLLE!!!!! TÄÄ EI OO MIKÄÄN TSOUKKI

        jos oikeasti kivutlähtee tramalilla niin ok mut älkää alkako sitä syömään jos selviättä vähemmällä..itse kohta 7v syönyt kun krooninen hermovaurio...vuoksi kun muut ei tehoa ja sen vain tiedän et helvettiä ois vierotus oireiden vuoksi jos yhtäkkiä ei ottaiskaan. mut minkäs teet.. jos kuitenkin pitäs valita niin ennemmin vierotusoireet jossain katkolla kuin tuskalliset kivut!!!.


      • Tramal 100/2kpl/pv
        lamatar kirjoitti:

        jos oikeasti kivutlähtee tramalilla niin ok mut älkää alkako sitä syömään jos selviättä vähemmällä..itse kohta 7v syönyt kun krooninen hermovaurio...vuoksi kun muut ei tehoa ja sen vain tiedän et helvettiä ois vierotus oireiden vuoksi jos yhtäkkiä ei ottaiskaan. mut minkäs teet.. jos kuitenkin pitäs valita niin ennemmin vierotusoireet jossain katkolla kuin tuskalliset kivut!!!.

        Moi. Kun on kipuja se on valittava. Olen syönny 5-6vuotta.Nyt on annos 100:sta 1aamulla ja 1illalla neksium. Jos näitä juttuja lukee alkaa tulla sellainen tunne että onko minut jumitettu lääkkeisiin.Onko kukaan kokeillu eroon pääsyssä vastoin ohjeita puolittaa pillerin eli vähentää sillä tavalla.On tullu mieleen kun sormet ja jalat alkaa aika helposti kylmettyä. Ja aamuyöstä vatsaa kouristaa. Jostakin jotakin toivoa. Vai onko ainoa vaihtokauppa suuret kivut ja suuret vierotusoireet.


      • Loiventamalla
        Tramal 100/2kpl/pv kirjoitti:

        Moi. Kun on kipuja se on valittava. Olen syönny 5-6vuotta.Nyt on annos 100:sta 1aamulla ja 1illalla neksium. Jos näitä juttuja lukee alkaa tulla sellainen tunne että onko minut jumitettu lääkkeisiin.Onko kukaan kokeillu eroon pääsyssä vastoin ohjeita puolittaa pillerin eli vähentää sillä tavalla.On tullu mieleen kun sormet ja jalat alkaa aika helposti kylmettyä. Ja aamuyöstä vatsaa kouristaa. Jostakin jotakin toivoa. Vai onko ainoa vaihtokauppa suuret kivut ja suuret vierotusoireet.

        Itse käytän Tramalia kovaan päänsärkyyn. Huimaus on minulla sen yksilöllinen haitta, jonka kyllä siedän. Kun sattuu hyvä päivä puolitan pillerin surutta. Tosin tämä on se miedoin 50 mg:n liuotettava. Sitä kapseliahan ei saa rikkoa, eikä 100 mg:n tablettiakaan saa edes purra.

        Tulikin mieleen noista pahoista kokemuksista, joista jotkut tuossa edellä (tosin jo pari vuotta sitten) kertoivat, että ovatko nielleet kokonaisena liuotettavan pillerin? Käyttöohjeita ei aina viitsitä lukea.

        Loivensin vähitellen annosta liuottamalla vesilasilliseen kahden sijasta vain yhden tai puolitoista ja lopulta vain yhden tai puolikkaan. Tunnustelin itse kivun määrää ja päättelin sitten paljonko otan. Kyllähän lääkäriä pitäisi uskoa, mutta se kipu kun on täällä minun päässä, ei lääkärin.

        Luulen, että suuri apu on kivun estolääkityksestä. Lääkkeenä on Klotriptyl Mite. Se on vanhentunut masennuslääke, jolla vahingossa huomattiin olevan kipukynnystä kohottava sivuvaikutus. Se on turvallinen ja halpa. Yksi pieni pilleri joka ilta kaksi tuntia ennen nukkumaan menoa. Vaikutus perustuu tripyleeniin, joka vaikuttaa välttäjäaineiden kautta. Sen vaikutus toimii hitaasti n. viikon viiveellä, joten voi tuntua ettei sillä ole mitään vaikutusta. Myöhemmin kyllä huomaa, että kipu on ikään kuin merkityksettömämpi ja tramalin annosta voi vähentää. Siinä on myös pieni määrä bentsodiatsepiineihin kuuluvaa kloori diatsepoksidia joka vähentää illalla "spiidiä" ja tuo unen. Minusta se vähentää myös tramalin huimausta. Se vähentää selvästi lihasjännityksiä, joita nämä säryt tottavie aiheuttavat, ja sitäkautta vähenee jännityssäryt, joita on varmaan puolet tässä koko savotassa.

        Parempaa tätä vuotta kaikille.


      • Anonyymi
        "HIMO KÄYTTÄJÄ" kirjoitti:

        MOI ONKO KELLÄÄN OLLUT SELLAISIA SIVUVAIKUTUKSIA ETTÄ ALKAA PANETTAA IHAN HULLUNA ? MÄ KÄRÄHDÄN MUIJALLE HETI JOS OON OTTANU 5 100MG TAI ENEMMÄN . VOIS SEKSTATA VAIKKA KOKO PÄIVÄN JA VÄHÄN PÄÄLLE!!!!! TÄÄ EI OO MIKÄÄN TSOUKKI

        Ei ole


    • HHMK

      Täällä arvostellaan Tramalia mielestäni ihan aiheetta, sillä ko. kirjoittelijoille lääke ei yksinkertaisesti ole sopinut, joten kyse ei missään tapauksessa ole yleisesti ottaen Tramalin sopimattomuudesta kovien kipujen hoitamiseen.

      Oman kokemukseni mukaan Tramal on ainoa lääke, joka pitää minut työ- ja ylipäätään toimintakykyisenä. Eikä minulle ole tullut missään vaiheessa lääkkeestä minkäänlaisia sivuvaikutuksia, vaikka olen sitä syönyt jo yli neljä vuotta useiden muiden kipu- yms. lääkkeiden rinnalla. Eli ne, joille lääke sopii, saavat siitä korvaamattoman avun.

      Jos jokin lääke ei teille sovi, niin tuskin sitä kannattaa alkaa mustamaalata yleisesti. Joku raukka vielä jättää ottamatta hänelle määrättyjä Tramaleja, kun lukee näitä älyttömiä kirjoituksia.

      Pyytäkää siis ihmeessa lääkäriltänne jotain muuta vastaavaa kipulääkettä, jos Tramal ei teille sovi. Eiköhän kaikille löydy sopiva vaihtoehto.

      Toivottavasti en loukannut ketään kirjoituksellani, hermostuin vaan kovasti ko. lääkkeen mustamaalaamisesta, kun itselleni se on elinehto.

      Toivotan kaikille kivutonta kevään odottelua!

      • <3

        Panacodit on mulla vaikutukseltaan samoja kun lontoonrakeita nappailis. Joten lääkärin kanssa sovittiin ja siirryttiin Tramaliin, auttaa.
        Sivuvaikutuksia on toki, kusilukko hieman kova maha. Mutta ei päänsärkyä / huonovointisuutta tai muutakaan OIKEASTI häiritsevää. Mielummin istun vessassa hetken pidempään kuin kärsin valtavasta kivusta 24h.


      • Metsuri.

        Minullakin on Tramalista vaan pelkkää hyvää kerottavaa, olen ollut 45vuotta metsurina joten lähes kaikki nivelet ovat kuluneet selästä siksi kipu on tosi kova. Sain panacodia särkyyn mutta ei sillä ollut juuri mitään vaikutusta mutta kun sain Tramadolia niin pystyn tekemään töitäni lähes normaalisti eikä ole mitään sivu vaikutusta. Olen ollut kaksi-kolme päivää ottamatta kokeeksi että tuleeko vieroitus oireita mutta ei tule muuta kuin hermokivut nivelistä joten jatkan tramalin ottamista että pystyn töihin. Me olemme kaikki ihmiset vähän erilaisia myös lääkkeiden vaikutuksen suhteen joten puhutaan vain omasta puolestamme.


      • myös..

        Kuin myös minulle Tramal on ollut suuri helpotus kivuista ja ainoa, joka todella toimii..

        Aluksi tuli väsymystä, pahoinvointia ja pientä päänsärkyä, mutta pienellä harjoitelulla alkuvakeuksista selvisin.. Kivun helpotus voitti sivuvakutukset, eikä toleranssikaan ole noussut -päinvastoin.

        Kaikille Tarmal ei sovi, mutta niin on minkä tahansa lääkkeen kanssa.


      • ikor2

        olen samaa mieltä minulle tramal auttaa että pysyn työ kykyisenä kipujen suhteen minulle kokeiltiin muita lääkkeitä esim triptyl lyrica neurontin ei auttanut kyllä se on yksilöllistä eli jos tramal ei toimi sitten jotain muuta


      • Selkäsairas

        Tramal antoi uuden elämän ja työkyky palasi. Valitettavasti riippuvuuden kanssa joutuu taistelemaan. Välillä vähennän, ettei nouse toleranssi.


      • hermosärky

        minä olen nyt kuukauden syönyt tramalia 2x100mg / vrk ja lyricaa 3x 100 mg /vrk.. vaivani on neuropaatinen hermosärky-- tämä satsi pitää kivun kohtalaisesti kurissa.. ainoat sivuoireet on suun kuivuminen ja lievä huomauksen tunne.. ja ehkä se että ei ole näläntunnetta- se on kylläkin hyvä kun on ylipainoa jonkin verran niin ei tule syötyä ellei mies muistuta .. eilen unohdin koko syömisen.. vain aamulla söin yhden keitetyn kananmunan ja illalla voileivän iltakahvin kanssa mun hermosäryt johtuu luultavasti jostain hermopinteestä selkärangassa ja olen menossa kiireellisellä lähetteellä hermoratatutkimuksiin ja lannerankakuvauksiin.. Vaadin päästä kiireellisiin tutkimuksiin etten joudu syömään kuukausitolkulla näitä lääkkeitä ja tule niistä riippuvaiseksi.. nyt jo on toleranssia tullut ja annoksia on nostettu molemmissa lääkkeissä. ilman näitä pilereitä en pystyisi kivun takia liikkumaan edes rollaattorin avulla .. nyt pystyn liikkumaan rollaattorilla ja iltapäivisin hiukan ilman rollaattoriakin.. pelottaa kuinka hermopinneleikkauksen jälkeen kuinka pääsen näistä lääkkeistä irti ilman vierotusoireita.. lääkäri sanoi että siinä menee pitkä aika pikkuhiljaa annoksia pienentäen


      • Anonyymi

        Myös vain hyviä kokemuksia Tramal lääkkeestä. 50mg iltaisin hermosärkyyn, mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut. Aamuisin positiivinen olo kun on saanut nukuttua lääkkeen ansiosta. Ainut haittapuoli ettei reseptiä uusita päivääkään liian aikaisin.


    • Teeretär

      Sairastan epilepsiaa ja kärsin shunttiletkun takia todella pahoista niska- ja pääkivuista joskus. Päivystyslääkäri määräsi minulle tramalia tuohon kipuun. Auttoi todella hyvin ilman mitään huumaavia tuntemuksia.

      • Kanttura

        Valitettavasti sain Tramalista kusilukon, jäi vain kokeiluksi


    • Kokemusta oikeasti kovista ...

      Tramal mun oman kokemuksen OK.
      Paljon parempi kuin monet muut "kovat" kipulääkkeet mitä esim. keskus-sairaaloissa annetaan, niillä ihan eri luokan sivuvaikutukset :)

      Jotenkin tuntuu kun lukee noita kirjoituksia ettei kaikilla ole oikeasti ollut kovia kipuja, nimittäin jos on kovat kivut, niin syö Tramalia yms. kyllä varmasti vaikka huono olo tulisikin :)

      Kovilla kivuilla tarkoitan leikkausten jälkeisiä kipuja ja pahojen luunmurtumien tms. traumojen aiheuttamia akuutteja kipuja.

      Burana, Panadol jne. on oikea lääke jos kipu niin pientä, että kipulääkkeen "sivuvaikutukset" ovat pahemmat kuin kipu!

      Extreme JR

      • tande67

        joo...
        ainainen savotta toi kulla on ne oikeat kivut.tietenkin trauman ja leikkauksen jälkeen,
        mutta huomioikaa myös ne jotka SAIRASTAVAT kokoajan jotain kovia särkyjä aiheuttavaa sairautta.
        Itse olen läpi käynyt 3 isoa leikkausta ilman mitään opioidipohjaisia jälkilääkityksiä ja taas sitten vastaavasti nyt kun päälle näkymätön nivelrikko vaivaa minua 24/7 niin käytän tramalia jotta esim pystyn olemaan koneella vaivaiset 30 min
        kunnes kivut vie voiton.
        halusin vain kertoa että kipu on subjektiivista ja tapauskohtaista jopa samalla henkilölla eri tilanteissa.
        emme voi tuomita asiallista kivunhoitoa,on tietysti hyvä tietää käyttääkö lääkettä väärin.
        kyllä jokainen sen ihan oikeasti itse tietää jos on itselleen rehellinen.
        kivutonta jatkoa kaikille ja miettikää myös muitakin kivunhoito keinoja mm.akupunktioita jos tilanne sen sallii,ei sekään kaikilla toimi mut ei rasita maksaakaan:)


      • ---------asödflsad----
        tande67 kirjoitti:

        joo...
        ainainen savotta toi kulla on ne oikeat kivut.tietenkin trauman ja leikkauksen jälkeen,
        mutta huomioikaa myös ne jotka SAIRASTAVAT kokoajan jotain kovia särkyjä aiheuttavaa sairautta.
        Itse olen läpi käynyt 3 isoa leikkausta ilman mitään opioidipohjaisia jälkilääkityksiä ja taas sitten vastaavasti nyt kun päälle näkymätön nivelrikko vaivaa minua 24/7 niin käytän tramalia jotta esim pystyn olemaan koneella vaivaiset 30 min
        kunnes kivut vie voiton.
        halusin vain kertoa että kipu on subjektiivista ja tapauskohtaista jopa samalla henkilölla eri tilanteissa.
        emme voi tuomita asiallista kivunhoitoa,on tietysti hyvä tietää käyttääkö lääkettä väärin.
        kyllä jokainen sen ihan oikeasti itse tietää jos on itselleen rehellinen.
        kivutonta jatkoa kaikille ja miettikää myös muitakin kivunhoito keinoja mm.akupunktioita jos tilanne sen sallii,ei sekään kaikilla toimi mut ei rasita maksaakaan:)

        kun syö tramalia 8 tapua, panaa 4, 6 klotriptyliä, 2 lyricaa päiväs ja sattuu nii vietävästi ja leikkauksia 7 2 potilasvahinkoo?


    • Khiiy

      Se on aika paska lääke :// auttaa ainoastaan pirilaskuis jos ottaa muutamia ja sit jos haluu nukkuu hyvin ni 200:sia joku 30kpl naamaan ni saa hyvin nukuttuu. ei niitäkää jaks kyl enää..kyl niit olis tos viel joku 2000kpl mut ei..pamit,tennarit,teemut ja subutexit ni noilla lähtee kivut ja kaikki huolet. oot kuin taivaas.

      • eiymmärrä,,,,,,,,,

        taas vetää näit vanhoi ketjui ylös?Vitun tyhmää!!


      • KIVUT POIS,HYVÄ MIEL
        eiymmärrä,,,,,,,,, kirjoitti:

        taas vetää näit vanhoi ketjui ylös?Vitun tyhmää!!

        YSTÄVÄT? AUTTAAKO SE PANACONIN LIOTTAMALLA, MM. KAHVINKEITTIMELLÄ SÄRKYYN JA MONTAKO PANACODIA SUOSITTELETTE. NIMITTÄIN SE PARASETAMOLI PELOTTAA, KUN JOUDUN 8 PANACODIA SYÖMÄÄN VRK. OLIN OHITUSLEIKKAUKSESSA JA RINTAAN JÄI SELLAISET KIVUT, ETTÄ OKSAT POIS.
        KIITÄN ETUKÄTEEN NEUVOISTANNE.


      • on,on

        Vaihda subutexiin. Tai myy niitä, saat VARMASTI noutaessani postista rahat, kun laitat jälkivaatimuksella.
        kivut lievemmiksi ja tää ainainen masennus pois. välillä on mieli tosi matalalla ja olen käyttänyt 8kpl 400mg panacodia kolme vuotta. Sivuvaikutuksena väsymystä ja suun kuivumista, ei muuta.Laita vastaus!


      • Alexandra66
        KIVUT POIS,HYVÄ MIEL kirjoitti:

        YSTÄVÄT? AUTTAAKO SE PANACONIN LIOTTAMALLA, MM. KAHVINKEITTIMELLÄ SÄRKYYN JA MONTAKO PANACODIA SUOSITTELETTE. NIMITTÄIN SE PARASETAMOLI PELOTTAA, KUN JOUDUN 8 PANACODIA SYÖMÄÄN VRK. OLIN OHITUSLEIKKAUKSESSA JA RINTAAN JÄI SELLAISET KIVUT, ETTÄ OKSAT POIS.
        KIITÄN ETUKÄTEEN NEUVOISTANNE.

        lähteä erottelemaan,jos annoksesi pysyy rajoissa.Panacod on kipuihin tosi hyvä lääke(puhun kokemuksesta) ja suositeltava annos 1-2tbl kerralla 3-4 kertaa päivässä. On hyvä jos pystyisit vähentämään annosta vaikka kuuteen tabl päivässä,sillä parasetamoli on myrkkyä munuaisille. Käy säännöllisesti verikokeissa,jotta tiedät,että maksan ym arvot ovat kohdallan. Hyvää jatkoa sinulle


      • Lirppo
        on,on kirjoitti:

        Vaihda subutexiin. Tai myy niitä, saat VARMASTI noutaessani postista rahat, kun laitat jälkivaatimuksella.
        kivut lievemmiksi ja tää ainainen masennus pois. välillä on mieli tosi matalalla ja olen käyttänyt 8kpl 400mg panacodia kolme vuotta. Sivuvaikutuksena väsymystä ja suun kuivumista, ei muuta.Laita vastaus!

        Mulla ei tahdo Tramalit auttaa selkäkipuun, pitää ottaa 150mg:n Tramalin lisäksi 800mg Buranaa, sitten on selkäkivut poissa.


      • tuleva hoitaja
        Lirppo kirjoitti:

        Mulla ei tahdo Tramalit auttaa selkäkipuun, pitää ottaa 150mg:n Tramalin lisäksi 800mg Buranaa, sitten on selkäkivut poissa.

        Juuri yksi opettaja kertoi kun hoitoalalle opiskelen että Suomalaiset on "rakennettu" niin että tietyt kääkkeet ovat tehottomia kuten nyt tämä TRAMAL, joka on niistä yleisimpien joukossa, usein tehoton meillä Suomalaisilla..


      • jooojoo
        on,on kirjoitti:

        Vaihda subutexiin. Tai myy niitä, saat VARMASTI noutaessani postista rahat, kun laitat jälkivaatimuksella.
        kivut lievemmiksi ja tää ainainen masennus pois. välillä on mieli tosi matalalla ja olen käyttänyt 8kpl 400mg panacodia kolme vuotta. Sivuvaikutuksena väsymystä ja suun kuivumista, ei muuta.Laita vastaus!

        Mulla ois tossa 150mg tramaleita, haluisko joku vaihtaa ne bentsoihin?


    • leikkauspotilas

      Moi,

      olen syönyt selkäkipuihin panacod500, burana800 , arcoxia 90mg, panadol600

      burana panadoc yhdistelmä toimii (minulla )parhaiten, mutta vatsa menee huonoon kuntoon .
      arcoxian vaikutus loppui noin 10 tunnin jälkeen, jonka jälkeen piti odotella seuraavaa siten kivuissa.

      taannoin sain leikkauksen jälkeen tramalia pahimpiin kipuihin, hieman tuli väsymystä ja huimausta.
      söin vain 4 tablettia 2 päivän aikana, en saanut vieroitusoireita.

      • 20v

        Muistan joskus nuorena ja 'kokemattomana' (15-16v) ottaneeni EHKÄ tätä kyseistä lääkettä mummon lääkekaapista. No eipä siitä muuta haittaa tullut kuin illalla olin hirvittävän v*ttumainen ja kamala vanhemmilleni ja kanssaihmisille. Mikä muu lääke voisi aiheuttaa em. haittavaikutuksia?


      • kipuilija
        20v kirjoitti:

        Muistan joskus nuorena ja 'kokemattomana' (15-16v) ottaneeni EHKÄ tätä kyseistä lääkettä mummon lääkekaapista. No eipä siitä muuta haittaa tullut kuin illalla olin hirvittävän v*ttumainen ja kamala vanhemmilleni ja kanssaihmisille. Mikä muu lääke voisi aiheuttaa em. haittavaikutuksia?

        Minulle määrättiin hermokipuun 200 mg:n Tramal-depotti kahdesti päivässä. No, minä hölmö kuuliaisesti ottamaan heti lääkärin määräämän annoksen. Tulos: kaamea ruikuli ja hirveä pahoinvointi. Oksentelua ja ripulointia läpi vuorokauden. Yök. No, sitten menin jonkun päivän päästä, kun kipu oli hirveä, käyttämään lääkettä "väärin". Sitähän ei saisi pureskella, mutta koska annos oli selvästi minulle aivan liian suuri, otin pilleristä vain pikkuruisen murusen. Kipuun se auttoi (n.40-50 mg:n suuruinen pala), mutta en oksentanut. Vatsa vain vähän kuralla. Päässä ei myöskään tunnu näin otettuna mitään sivuvaikutuksia niin kuin tuolla määrätyllä annoksella tuntui (silmät vipattivat, huimasi, oli kaiken kaikkiaan erittäin ikävä olo latvuksessa). Aion tällä linjalla jatkaa paketit loppuun ja pyytää sitten miedompia, lyhytvaikutteisempia näiden depottien tilalle. Kipuun tosiaan auttaa tämä lääke paremmin kuin aiemmin kokeilemani ovat auttaneet. Silti kipu on edelleen kova. Hermojeni vapauttamiseksi on minua leikattu ja kohta leikataan taas uudelleen.


      • serts
        kipuilija kirjoitti:

        Minulle määrättiin hermokipuun 200 mg:n Tramal-depotti kahdesti päivässä. No, minä hölmö kuuliaisesti ottamaan heti lääkärin määräämän annoksen. Tulos: kaamea ruikuli ja hirveä pahoinvointi. Oksentelua ja ripulointia läpi vuorokauden. Yök. No, sitten menin jonkun päivän päästä, kun kipu oli hirveä, käyttämään lääkettä "väärin". Sitähän ei saisi pureskella, mutta koska annos oli selvästi minulle aivan liian suuri, otin pilleristä vain pikkuruisen murusen. Kipuun se auttoi (n.40-50 mg:n suuruinen pala), mutta en oksentanut. Vatsa vain vähän kuralla. Päässä ei myöskään tunnu näin otettuna mitään sivuvaikutuksia niin kuin tuolla määrätyllä annoksella tuntui (silmät vipattivat, huimasi, oli kaiken kaikkiaan erittäin ikävä olo latvuksessa). Aion tällä linjalla jatkaa paketit loppuun ja pyytää sitten miedompia, lyhytvaikutteisempia näiden depottien tilalle. Kipuun tosiaan auttaa tämä lääke paremmin kuin aiemmin kokeilemani ovat auttaneet. Silti kipu on edelleen kova. Hermojeni vapauttamiseksi on minua leikattu ja kohta leikataan taas uudelleen.

        miten sait otettua depot KAPSELISTA pienen palan? ja siks lisäks niissä on syynsä miksi niitä ei saa avata pureskella tai murskata Ne kun muuttuvat TOKSISIKSI JA TEKEVÄT JUURI kuvaamasi oireet...daa:)
        mitään depot kapseleita EI SAA rikkoa, niiden tarkoitus on liueta ohutsuolessa ruonsulatuksenmukaan ohutsuolen kautta ja näin toimia oikein ja turvallisesti...huh huh


      • uskollinen tramalill
        serts kirjoitti:

        miten sait otettua depot KAPSELISTA pienen palan? ja siks lisäks niissä on syynsä miksi niitä ei saa avata pureskella tai murskata Ne kun muuttuvat TOKSISIKSI JA TEKEVÄT JUURI kuvaamasi oireet...daa:)
        mitään depot kapseleita EI SAA rikkoa, niiden tarkoitus on liueta ohutsuolessa ruonsulatuksenmukaan ohutsuolen kautta ja näin toimia oikein ja turvallisesti...huh huh

        Panacodia käyttänyt nivelrikkoon noin 1,5 vuotta ja nyt vaihdoin tramal retard 100mg. Panacod toimii ekat 2kk iha jees mut sit niin kovat tolet et ei auta kipuun eikä muuhunkaan. Tramalia taas kun ottaa sen 400-600mg päivässä niin eipä särje mitään paikkaa. Toimii toki viihdekäytössäkin, mutta sehän olisi väärin ;) ainoa haittavaikutus on se että aamullakin meinaa olla vähän seis viel. Kovasti suosittelen tramalia KIPUUN vaikka siitä ihan kauheet vierotusoireet tuleekin sitten kun sen lopettaa, mutta ei se kivaa ole kivuissakaan olla.


      • voi hyvä isukki

        Söin 4 tablettia 2pv aikana..... ois se vittu ollu ihme jos ois saanu. Näkyy osa pitävän50mg tram. Vahvempana ku 80% heroiiini, ei tullut vieroitusoireit, toho oli pakko kirjottaa jotai. Pitäskö olla että OHHOH! Tyyppi sai tramalia 4 nappia, vautsi


    • JB

      Ei se päänsärky tramalista johtunut, mutta ei tramali myöskään ole mikään "mahdottoman kova kipulääke", ainakaan jos annostuksena on se perinteinen 50mg x 1. Tramali on sen takia niin varoiteltu ja valvottu, että isommilla määrillä se aiheuttaa euforiaa jne. ja sitä kautta riippuvuutta, opioidi kun on.

      Olen samaa mieltä, että moneen kipuun tulehduskipulääkkeet auttavat paremmin kuin opiaatit/opioidit. Panacodissahan on pieni määrä kodeiiniä(opiaatti) ja normaali määrä parasetamolia.

      Mutta kuten sanoin ei se päänsärky siitä tramalista tule, mutta ei se välttämättä pienellä annoksella kipuun autakkaan.

      • JB

        Myönnän, en lukenut ajatuksella viestiäsi ennen kuin aloin jo ite aukomaan päätäni. Tuo, että syöt Panacodia 'kuin karkkia' on syy siihen että pieni määrä tramadolia ei sinulla sano mitään. Panacodissa oleva kodeiini metabolisoituu vatsassa mm. Morfiiniksi, joten sinulla on ilmeisesti jo aika kova toleranssi opiaatteihin. Tramali on opioidi jota tämä toleranssi koskee myös. Tarvitsisit isomman annoksen. Se pahoinvointi lähtee ensimmäisen muutaman kerran jälkeen ja jäljelle jää vain kipua lievittävä hyvän olon tunne ja puudutus/turrutus. tsemppiä


      • Jallukalmari
        JB kirjoitti:

        Myönnän, en lukenut ajatuksella viestiäsi ennen kuin aloin jo ite aukomaan päätäni. Tuo, että syöt Panacodia 'kuin karkkia' on syy siihen että pieni määrä tramadolia ei sinulla sano mitään. Panacodissa oleva kodeiini metabolisoituu vatsassa mm. Morfiiniksi, joten sinulla on ilmeisesti jo aika kova toleranssi opiaatteihin. Tramali on opioidi jota tämä toleranssi koskee myös. Tarvitsisit isomman annoksen. Se pahoinvointi lähtee ensimmäisen muutaman kerran jälkeen ja jäljelle jää vain kipua lievittävä hyvän olon tunne ja puudutus/turrutus. tsemppiä

        Minulla tulee 1 panacodin otettua vain väsymys, mutta jos ota lääkärin määräämät 2, niin on todella paha olo. En ota, kuin yöksi korkeintaan. Silloinkin toivon etten vaan herää ja joudu lähtemään vedenheittoon, sillä olo on todella kuvottava...


      • Newton!
        Jallukalmari kirjoitti:

        Minulla tulee 1 panacodin otettua vain väsymys, mutta jos ota lääkärin määräämät 2, niin on todella paha olo. En ota, kuin yöksi korkeintaan. Silloinkin toivon etten vaan herää ja joudu lähtemään vedenheittoon, sillä olo on todella kuvottava...

        Minulla on selkä "tiltannut" muutaman kerran ja kivut ovat olleet ihan käsittämättömän hirveitä. Lääkärit kokeilivat ensin Dolania, vahvaa Ibusalia ja vahvaa Buranaa. Muut kuin Tramal vaikuttavat suunnilleen saman verran kuin karamelli, eli ei mitään. Tramalin vaikutus on ihmeellinen; olet tuskista ihan kuoleman kielissä ja parin Tramalin jälkeen olo on ihan siedettävä noin puolen tunnin päästä. Kipu tuntuu, mutta on paljon helpommin kestettävissä. Kokeilin kerran ennen hammaslääkäriin menoa, että mitä yksi Tramal vaikuttaa tunti ennen hammaslääkäriä; hammasta paikattaessa (iso reikä) kipu oli varsin vaisu (yleensä hammaslääkärissä minulla on kovat kivut).

        Euforiaa en ole kokenut ja mitään muitakaan haittoja en ole havainnut. Tramal on minulla se "viimeinen apu", jos kivut käyvät ihan sietämättömiksi. Kivun taltuttua lopetan syönnin heti, jotta ei mitään koukuttamisisa tai muita ongelmia tule. Loistava lääke ja tekee elämisen (lähes normaalisti) mahdolliseksi.


    • minä vain

      sanat, vaikka sitten ennen kärsin ne helvetin kovat nivel kivut ennen ku otan tramalin,,,,,,

    • tramalface

      Joo luetttuani osan viesteistä, aloitan siitä että Tramal luokitellaan mietoihin opiaatteihin kuten kodeiiniä sisältävä panacod, ja esimerkiksi subutex , joka on heroiiniin vierotuslääke ja on niinkuin astetta vahvempi kuin tramal kolmiportaisessa luokitus järjestelmässä vahvimmat opiaatit on juuri nuo Oksikodoni ja fentanyyli; Oxynorm, Oxycont ym..
      Tramalit itselläni tuottavat erittäin hyvän olon tulee nopea hidas olo , paljon hauskempaa kuin alkoholin juominen yleensä syön 200-400mg depotteja mutta nopeita 50mg tramaleita ne on parhaimpia. Ja huon en ole mikään narkkari, olen työssä käyvä ihminen ja mitänyt; sain niitä ensimmäisen kerran kipuun lääkäriltä , ja niitä jäi yli, loput on ns. viihdekäyttöön oon syöny niitä aina silloin tällöin kerran parissa kolmessa kuukaudessa , ettei taika katoa ;) hehe eikä tule mitään vieroitusoireita : Mutta hyvää kesää kaikille

    • Ei ymmärrä tätä! :O

      Huh! :O
      Ihmettelen näitä viihdekäyttäjiä, kun ihan oikeisiin oireisiinhan niitä vaan määrätään!
      Itellä menee kuitenkin noita mainitsemias pariakin eriäjlääkettä ja ihan eri päivinä siis ja OIKEAAN KIPUUN!!!

      Määrätäänkö näitä siis näin helposti ihan kelle tahansa?!?!?
      HuhuHUH!!!

    • ojala.juha

      Hei,

      Kysyisin, että miten pitkään näkyy OxyContin 40 mg * 1 kipulääkityksen käyttö virtsasta otetussa seulassa lääkkeen käytön lopettamisen jälkeen? Lääke ei käsittääkseni muutu morfiiniksi elimistössä. Kiitos.

      • ihan vaan kirjoitin.

        Kyllä se punaiselle vetää ei voi mitään.
        Pelkkä panacod tai yskänlääke voi näyttää suuret lukemat virtsatestissä.


    • pah, kipulääke, ha!

      Pahoja kokemuksia myös Tramalista, sain sitä sairaalassa kipuihin ja sitten pari tuntia meni siihen ku huone pyöri silmissä ja oksensin. Ei kiitos enää!

    • lääke yrjö

      Joo, itse sain kanssa toissapäivänä tramalia ekan kerran, ja otin ekan ja viimeisen napin sinä päivänä. pahoinvointi alko välittömästi ja pyörrytti niin, ettei tolpillaan pysynyt. näköhäiriöitä oli ja sormia ja varpaita pisteli koko päivän ja kylmä hiki oli jatkuvasti, ohjeessa mainittiin että vaikutus kestää n. 4h, mutta meikäläinen oksens 12h lääkkeen ottamisesta, kipua lääke ei kuitenkaan poistanut ollenkaan.

      tietääpä, että itselle ei kyllä kyseinen valmiste sovi. todella moni kyllä on sanonut, että pistää kuupan sekasin ja kivut loppuu.

    • apana

      otitte överit sitten. älkää lääkettä sytttäkö...

    • Näin mulla kävi

      Jouduin käyttämään Tramalia järkyttäviin olkapääkipuihin 9kk. Popsin niitä 900mg/vrk. Sitten sai siitä epileptisen kohtauksen (kasvot mustelmilla ja huulet halki) ja lopetin Tramalin kuin seinään. Kumma kyllä, kivutkin häipyivät pari viikkoa kohtauksen jälkeen.
      Rajansa kaikella.

    • bhcebwoeu

      Mitähän pitäs tehä kun oon ny syönyt hammas särkyyn illan aikana 2kpl 500mg Panacodia ja jtn.miranaxia,mistä ei ollu mitään hyötyä :O mut siis tosiaa särkee viäki aivan jumalattomasti !! haen kohta tukku pakkauksen tramaleita :D

      • täh

        mee hammaslääkäriin


    • hammaspeikot

      Kai sä kävit hammaslääkärillä? LoL.. ;D

    • Stilalive

      Mäkin sain selkäkipuun vuosia sitten tramalia. Kipu ei lähtenyt, mutta yhtäkkiä makasin vessan lattialla ja hiki virtas joka solusta ja pulssi hakkas aivan tajuttomasti. Ja tämä oli muutama minuutti lääkkeen ottamisen jälkeen. Mieheni oli kuullut kaatumiseni ja tuli apuun. Hän sai minut oksentamaan, jolloin vielä sulamaton lääke tuli pois. Ambulanssilla sairaalaan ja tarkkailuun. Siitä selvisin, mutta päänsärky oli aivan jotain kamalaa. Sairaanhoitaja sanoi, että ei sovi läheskään kaikille.

    • reumasairas

      Tarmal ratard sivuvaikutuksissa on maininta "hallusinaatiot, sekavuustila, unihäiriöt, delirium, ahdistuneisuus ja painajaiset
      psyykkisiä haittavaikutuksia voi ilmetä Tramal retard hoidon jälkeen. Niiden voimakkuus ja luonne voi vaihdella (riippuen persoonallisuudesta ja hoidon kestosta). Näitä ovat mielialan muutokset (tavallisesti kohonnut mieliala, toisinaan ärtynyt olo), aktiivisudden muutokset (tavallisesti vähentyminen, toisinaan lisääntyminen) sekä kognition ja aistitoimintojen muutokset (aistin ja tunnistamisen muutokset, jotka voivat johtaa arvostelukyvyn heikkenemiseen." Miten pian näitä ilmenee, miten kauah käytön oton lopettamisen jälkeen? Otin neljä tablettia ja lopetin, mutta nämä kauheat näyt tuli noin viikon jälkeen siitä ja ei meinää loppua.

      • uy98jh

        Jos olet ottanut vain neljä tablettia, niin niistä ei tule mitään vieroitusoireita. Nuo kuvaamasi oireet johtuvat jostain muusta kuin neljästä Tramal Retard tabletista. Itselläni on kokemusta niiden jatkuvasta käytöstä jo useamman vuoden ajalta. Itsekin olen reumasairas. Minulle Tramal Retard sopii hyvin, toisille ei varmaankaan sovi ollenkaan. Sama pätee kaikkiin lääkkeisiin. Olemme kaikki erilaisia.


    • Tohtor13

      Haist Witt. T. Eki-Setää.

    • koukussax

      Sain Tramalia polvileikkauksen jälkeen ja kun toinen, leikkaamaton polvi kipuili, sen kirjoittamista on jatkettu nyt jo toista vuotta ja lekuri aina vaan uusii reseptin ja samalla iteroi sen. Suoraan sanottuna olen jäänyt niihin koukkuun. Otan aamuisin 300mg ja usein vielä 200-300mg samana päivänä. Joinakin päivinä yritän sitten selvitä vain parilla tabletilla, mutta olen tosiaan tullut henkisesti (ja fyysisesti?) niistä riippuvaiseksi. Toki mulla kipuakin polvissa on (vaikea nivelrikko), muttei kuitenkaan niin paljon, että moista lääkitystä tarvitsisin.
      Olen aina ollut jännittäjä ja nyt olen huomannut, että Tramalit auttavat erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. Muutamaan kertaan, kun on ollut erittäin jännittävä tapahtuma, olen jopa ottanut ensin 400mg ja vielä parin tunnin päästä viidennen sadan. Suuhan tuossa kuivuu ja jatkuvasti saa juoda vettä tai muuta, mutta hyvin oon pärjännyt. Alan olla vaan kyllästytnyt tähän "salaisuuteeni", ja olen suunnitellut pikkuhiljaa vierottautuvani niistä.

    • Totuudensarvi
    • Jacchoo

      Jessus täällä on niin häviäjäsakkia. Täysin väliinputoajia jotka tarvii kemiallisia aineita elääkseen. Te olette rottia jotka pitäs hävittää. Koittakaa joskus oikeaa elämää, oikeita tunteita!

    • cisuliini87

      myykää joku mulle nappuloita...

    • eteenpäinkuitenkin

      Voi hyvät hyssykät!! Muistakaa otattaaa maksakokeet jos syötte Panacodia noin paljon. Mulla on siitä kovat kokemukset. Nyt buranan tilalle määrättiin Tramalia, aamulla oksennin. Kohta en mitään särkylääkettä pysty syömään. Kaikista jotain sivuvaikutuksia.

    • Anonyymi

      Monenlaista idiootti kirjoittelijaa täällä kyllä tuntuu olevan. Ihan ensiksi sanon : Älkää uskoko kaikkea mitä täällä lukee, käyttäkää erittäin paksua suodatinta.

      Asiaan: Opioidit, tässä tapauksessa nyt sitten Tramadoli on erittäin hyvä lääke krooniseen eli pitkäaikaiseen kipuun. Tramadoli, kuten myös panacodin vaikuttava aine Kodeiini luokitellaan heikkoihin opioideihin.

      Keskivahvoja opioideja ei ole olemassakaan muita kuin Buprenorfiini eli tunnetummin subutex. Sitä harvemmin määrätään muuhun kuin korvaushoitopotilaille, eli suomeksi sanottuna narkomaaneille. Sillä on myös kattovaikutus. Yksi ns. Kasipallo sisältää siis Buprenorfiinia sen 8 mg, yleensä käytetään 1 mg tai 2 mg, jos joku käyttää 8mg niin se on jo aikalailla kattoannos, toki pitkänlinjan narkomaanit saattavat käyttää ilmeisesti korvaushoidossa 16 mg. Buprenorfiinia harvoin kuitenkaan määrärään kipuihin, vaikka se onkin kipulääke. Se ei ole siis huumausaine vaikka sitä sellaisena narkomaanit käyttävätkin, sairaita kyllä ovat usein muutenkin. Mutta Buprenorfiinia käytettäessä ei muut opioidi kipulääkkeet tehoa, ei vaikuta ollenkaan, koska Bupre kumoaa niiden vaikutuksen. Metka ilmiö,mutta näin on.


      Vahvoja opioideja, eli ns. Oppareita ovat taas sitten esim. Ihan morfiini, oksikodoni, metadoni ja fentanyyli. Fentanyyli on n. 100 kertaa morfiinia voimakkaampaa! Eli sen kanssa ei kannata pelleillä,eikä tietenkään minkään muunkaan pkv lääkkeen kanssa. Lääkärin ohjeen mukaan vain niin kaikki fine. Fentanyylin ongelmahan on taas se, että se on todella lyhytvaikutteinen, siksipä sitä käytetäänkin lähinnä vain leikkauksissa. Vaikuttaa sen tunnin pari ja se on siinä. Se aika sitten yleensä leikkauspotilaita naurattaakin kovasti. Osa suorastaan hihkuu onnesta. Niin euforisoiva on fentanyyli. Oksikodoni on lähellä fentanyyliä, mutta kivun hoidossa parempi vaikka onkin vähän silti miedompi, mutta puoliintumisaika on huomattavasti pidempi kuin fentanyylillä. Noin 4- 6 tuntia.

      Yksi asia minkä setä sanoo nyt: Kun puhutte täällä lääkkeistä ja niiden vaikutuksista. Niin yksi asia häiritsee, ei maailman vakavinta mutta sanon sen silti: Lääke metaboloituu aina jonkin sisäelimen kautta, EI metabolisoitua. Eli metaboloitua, EI metabolisoitua. Pieni asia, mutta aina häirinnyt.


      Ja ps. Pikku narkeille tiedoksi: Kodeiinia EI VOI käyttää intravenoosisesti ( sekään ei muuten ole intravenoonisesti, vaan nimenomaan intravenoosisesti, koska itse lyhenne IV tulee sanasta intravenoosinen, ei intravenooninen ) koska se tarvitsee maksaa metaboloituakseen morfiiniksi. Se siis metaboloituu maksan kautta, eli hukkaan menee intravenoosisesti käytettynä ja on vielä vaarallistakin.


      Pss. Olen itse kaikenlaista huumeidenkäyttöä ja lääkkeiden väärinkäyttöä vastaan. Lääkkeitä kuuluu käyttää, kuten lääkäri on ne määrännyt. Itse en harrasta väärinkäyttöä ja käytän täten lääkkeeni juuri kuten ne on minulle määrätty. Ja suosittelen samaa kaikille. Huumausaineisiin ei kannata edes koskea. Itse en ole polttanut koskaan " edes " kannabista. Se on avoin portti kovemmille aineille, uskokaa nuoret ja muutkin pois vain. Näin on monelle käynyt. Eli sitä tosiasiaa ei kannata kieltää. Ei kannata jallittaa itseensä, se on turhaa.

      Ja jos nyt suoraan sanotaan niin kannabis ei ole itsessäänkään mitään harmitonta, kuten usein annetaan ymmärtää. Kaikesta palavasta muodostuu vähintään PAH yhdisteitä ja muita vaarallisia kemiallisia yhdisteitä. Niitä kun vetää itseensä, niin jo pelkästään se on tuhoisaa. PAH yhdisteen kun on syöpäkarsinogeenisiä yhdisteitä. Ja kannabis hipit aina puolustelee kannabista ja kieltää porttiteorian. Mutta he ovat totaalisen väärässä. Uskokaa pois!

      T : Setämies, mukava, paljon tietävä ja paljon eri asioita itsenäisesti lukeva. Ja paljon eri asioista kiinnostunut. Ihmisistä ja tavallaan myös esim. Lääkkeistä ( en väärin käytöstä, Vaan ihan vain niiden ominaisuuksista )

      • Anonyymi

        Sairastan Selkäranka rappeumaa ja olin hoidossa Meilahden kipuklinikalla ja tulos oli kaikkien lääkekoilujen jälkeen resepti Panacodille,Tramalille. Ja kyllä se toleranssi nousee käytön mukaan. Nykyään menee päivästä riippuen 10 Panacodia,3-5 Tramalia Lääkäärit toivottivat hyvää jatkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairastan Selkäranka rappeumaa ja olin hoidossa Meilahden kipuklinikalla ja tulos oli kaikkien lääkekoilujen jälkeen resepti Panacodille,Tramalille. Ja kyllä se toleranssi nousee käytön mukaan. Nykyään menee päivästä riippuen 10 Panacodia,3-5 Tramalia Lääkäärit toivottivat hyvää jatkoa.

        Tramal auttaa minua hyvin. Oxycontin ja Oxynorm annetaan Yliopiston sairaalassa tulee huono olo, miksi Tramalia pelätään. Tramal on pienempi paha. Kipu ei ole kiva kaveri. Issiashermo menee hyvin lähellä jotain, Tramal auttaa siihen. Lyricasta yritän luopua nyt illalla 150mg ja aamulla 75 mg, Lyricaa työnnetään väkisin, en ole pitänyt siitä koskaan.


    • Anonyymi

      Selän leposärkyä 6v, siihen valtavat määrät lääkekokeilua. Kävelyt, venyttelyt, voimistelut, vesijuoksu siinä rinnalla sekä kuntoutusjaksoja, mistä lisää nukahtamislääkettä ja särkylääke-ehdotuksia. Lopulta sain apua jokaöiseen selkäsärkyyn sähköakupunktiosta ja muutamasta kuntosaliliikkeestä, joita voi myös kotona soveltaa. Selkä edelleen sama ja äärimmäisen jäykkä mutta sen kanssa pärjää.

      • Anonyymi

        Voihan tuota korvaushoidossa käytettävää bubrenorfiinia käyttää laastareina, aine kai vapautuu tasaisesti ja vaikuttaa pitkään. Tramal on niim heikko opioidi ettei siitä koviin kipuihin taida apua olla. Tuttavani käytyi reuma kipuihin Oxycontinia, joka on tehokkaampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan tuota korvaushoidossa käytettävää bubrenorfiinia käyttää laastareina, aine kai vapautuu tasaisesti ja vaikuttaa pitkään. Tramal on niim heikko opioidi ettei siitä koviin kipuihin taida apua olla. Tuttavani käytyi reuma kipuihin Oxycontinia, joka on tehokkaampi.

        Tottakai oxyconti on tehokkaampaa kuin tramali. 😂


    • Anonyymi

      Ei vakauta mikään suun kautta hermokipuun.

    • Anonyymi

      Mua kyllä Tramali on auttanut selkäkipuun mutta en voi sitä kotioloissa käyttää koska pääs rupeaa pyörimään,tuli huono olo ja huimasi joten kipulääkkeeni vaihdettiin panacodiin ja siittä ei ainakaa huimannut mutta huono olo kuitenkin tulee ja pääkipu mutta ei onneksi kova.Vatsankin kovettaa ja vaikuttaa yöuniin niin että yöllä valvottaa.

    • Anonyymi

      Mimä olen saanut avun tramalista ja trampadolista , joka on yhdistemä panadolia ja tramalia .
      Auttaa ky8llä jonkin aikaa, mutta kipu jatkuu sitten selässä.

    • Anonyymi

      En tunne Tramalia lääkkeenä.
      Vaihtelen syöpäkipuihin Panacodia ja oksikodeiineja kausittain ettei toleranssi kasva ja samalla testaan kumpi auttaa paremmin.
      Eli oksikodeiineissa 10 mg 2 x pv ja läpivientilääke tarvittaessa on 5 mg.
      Vähän erilaisia vaikutuksia näillä lääkkeillä ja haluan tulla välillä pois oksikodonista koska pelkään opioidien mainetta.
      Asiaan:
      Multa katkesi läpipainopakkauksen 10mg oksikodoni puoliksi.
      Ohjeissa lukee ettei sellaista saa käyttää. Ymmärrän enkä käytäkään. Yritin kysyä yliopiston apteekin chatista (ihan lisääkseni ymmärrystä) mikä on se käytännön vaikutus jos otan puolikkaan haljenneen 10mg oksikodonin. En saanut muuta vastausta kuin että älä ota. No en ota mutta asia jäi kummittelemaan mieleeni.
      Olisiko puolikkaan vaikutus sama kuin ottaisin 5mg läpiviennin (nopea vaikutus) vai olisiko se jotain muuta ja vaarallista? "Älä ota" No en ota mutta mikä olisi vaikutus jos ottaisin?
      Perustelut puuttuivat niin jäi häiritsemään. Ei kai se ole mikään salaisuus. Luulivatko mua väärinkäyttäjäksi eivätkä anna siksi vastausta.
      Kun yritän löytää tietoa ajaudun väärinkäyttäjien sivuille. Väärä foorumi mulle.
      Onko kenelläkään oikeaa tietoa asiasta? Perusteluja miten katkenneen 10mg:n aine vapautuu elimistöön verrattuna jos ottaa 5mg lääkkeen joka käsittääkseni tekee saman kun kuori liukenee.
      Tai sitten asia on ei ole pääteltävissä noin vaan sen ottaminen tuottaisi vakavan vaaratilanteen syystä x.
      Mielelläni ottaisin vastauksen ilman kettuilukommenteja ja vain niiltä joilla on oikeaa tietoa.

    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta aihe tuskin on vanhentunut ja onhan tähän tänäkin syksynä kirjoiteltu, sillä onhan tämä lääke todellinen taivaan lahja.

      Joskus kymmenen vuotta siten jouduin kurkkukivun takia sairaalaan ja sieltä sain Tramalia kun mikään muu ei ollut auttanut. Loppu kivut laakista siihen paikkaan ja heräsin vain 7h välein kipuun ottamaan lisää ja painelin takaisin unille.

      Nyt oli lähes vastaavat kurkkukivut ja pyysin tätä, että saisin nukuttua. Lääkäri katsoi lääkehistoriani ja tenttasi vielä, että olenko joku nisti. Lopulta hikipisaroita otsalla kuitenkin kirjoitti 20kpl 50mg Tramadolia ja sanoi että lisää ei sitten tule.

      Kolme tabua nassuun ja suoraan 12h koomaunille. Nyt kun heräsin niin olo on kuin uudelleen syntynyt ja kivut on vieläkin lähes kokonaan poissa.

      Mitään hallusinaatioita, pyörtyilyä, päänsärkyä, pahoinvointia tai muutakaan haittaa en ole havainnut. Väsyttää vain voimakkaasti ja sekin johtuu varmaan siitä ei ole vuorokausiin saanut kipujen kanssa nukuttua.

      Jos kerran 10 vuoteen tarvitsee tuollaista pienimmän pakkauksen niin miksi pitää pihdata niin kauan, että potilas on vaarassa saada kivuista luokkaa sydänkohtauksen, kun ruuti kuitenkin on keksitty! Nyt vaan loppupakkaus auton keskikonsoliin jemmaan, jos joskus uudestaan käy näin, niin ei tarvitse heti "nistinä" olla polvillaan rukoilemassa, tosin 2025 menee vahaksi.

    • Anonyymi

      5kpl 150mg kun heittää ilman toleja pureskeltuna nii toimii hyvin

    • Anonyymi

      Tramadol on minun ensisijainen särkylääkevalintani kivun luonteesta riippumatta, joskin reseptieväshän se on ja kokemukseni mukaan toimii parhaiten muutaman viikon - muutaman kuukauden mittaisena kuurina. Ja tämähän tarkoittaa usein myös sitä, että kun varsinainen kivun hoito on ohi, niin alkaa parin-kolmen viikon mittainen vieroitushoito, jossa annosta pienennetään määrätietoisesti. Moni, jonka kanssa olen keskustellut kivun hoidosta, ei siedä tramadolia, tai usein muitakaan opioideja - en sitten tiedä miten tällaista henkilöä hoidetaan esim onnettomuuspaikalla, koska jonkinlaisia opioideja, kuten morfiinia tai fentanyylia silloin yleisesti käytetään - onko ensihoidon porukalla argumentteja..!? Mutta joo. Kokemusta minulla on monista myrkyistä ja lääkkeistä, mutta olen tramadolfanaatikko. Olen ollut hiljattain olkapääleikkauksessa, jota ennen tramal piti minut työmaalla(esim Targiniqista ei ollut mihinkään) ja leikkauksen jälkeen olen taas sen ansiosta kuntosalilla ja valmiina aloittamaan taas työt parin viikon päästä. Sitten, kun lääke on tehnyt elämäni paremmaksi, niin vieroitan itseni siitä - jälleen kerran. Muistakaa, että lääkettä määrätään silloin, kun sen hyödyt ovat oletettavasti haittoja suuremmat - ei muun syyn takia..! Yrittäkää pitää itsenne ehjänä, älkääkä tehkö itsestänne lääkeriippuvaisia👍

    • Anonyymi

      No ei oo kyllä mikään ihme, kun nykyään ei saa kunnon kipulääkettä millään. Kaikki saatanan narkkarit popsimas huvikseen. Vetäkää ittenne jojoon.

    • Anonyymi

      Hyvä olo pari lasii viinii ja tramalii kyllä kolisee

    • Anonyymi

      Tramal on itsellä toiminut pienellä 50mm/pv todella hyvin ja on ainut lääke joka on auttanut hermosärkyihin/reumatismiin käsissä ja olkapäissä. Mitään tarvetta annoksen lisäämiseen ei ole ollut enkä ole tuntenut mitään erikoisia "fiiliksiä" ainut että aamulla on positiivisempi olo kun ei ole tarvinnut yöllä kipujen kanssa valvoa. Huono puoli tässä on, että reseptiä on vaikeampi uusia ja sitä ei uusita päivääkään liian aikaisin. Selvää kai on, että kaikista lääkkeistä tulee haittavaikutuksia jos niitä käytetään väärin eli liian suurina annoksina.

    • Anonyymi

      Myös olen saanut selkäkipuun Tramalia, käytin
      kaksi, se wi ole oikea kipulääke ei mitään apu siihen mutta mun pää oli pilvessä ja hutera heilahteleva olotila, niin paha olo ! Älkää ottako tätä lääkettä, muita kipuun on kyllä riittämiin.

    • Anonyymi

      Minulla tuli Penacodista niin outo olo , päätin, että se oli ensimmäinen ja viimeinen.
      Parasetamolia ole syöny lähes joka päivä. Sairaalassa sitä annettiin 8 tunnin välein. Kotona otan 1 tai 2 vuorokaudessa, harvoin 3

    • Anonyymi

      Pahempaa ku ei saa mistää :(

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      76
      3496
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      565
      3287
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      3004
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2092
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      1911
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1888
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1865
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      143
      1506
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1301
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1282
    Aihe