Toivon, että tähän vastaavat vain seurustelevat Jehovan todistajat tai ne, joilla on vielä seurusteluaika hyvin mielessään!
Tehdään tämmöinen pieni gallup koska tuolla alempanan on pientä erimielisyyttä asiasta.
Kysymys numero 1
Rajoittaako/rajoittiko Vartiotorniseura teitä jotenkin seurustelussanne (muuten kuin seksin osalta) ja rajoittaako/rajoittiko se jotenkin sinun tutustumistasi kumppaniisi (muuten kuin intiimisti)?
Kysymys numero 2
Onko joku tullut/tuliko joku nimenomaan kehoittamaan sinua avioitumaan koska olet/olit jo seurustellut "tarpeeksi pitkään"?
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne.
Gallup
11
730
Vastaukset
Miksi gallupiin ei olisi tervetulleita myös järjestöstä eronneiden muistelot seurustelusta? Onko nyt todella niin, että sanamme on yhtä tyhjän kanssa ja emme osaa kuin valehdella? Kuten eräs "ansioitunut" todistaja täällä jaksaa väittää.
- am.ha_arets
>>>Kuten eräs "ansioitunut" todistaja täällä jaksaa väittää.
Toivottavasti et tarkoita tällä minua...
>>>Miksi gallupiin ei olisi tervetulleita myös järjestöstä eronneiden muistelot seurustelusta?
No ei siinä mitään... antaa tulla sitten vaan. Mutta tuoreita tapauksia kiitos... viimeisen kymmenen vuoden ajalta. am.ha_arets kirjoitti:
>>>Kuten eräs "ansioitunut" todistaja täällä jaksaa väittää.
Toivottavasti et tarkoita tällä minua...
>>>Miksi gallupiin ei olisi tervetulleita myös järjestöstä eronneiden muistelot seurustelusta?
No ei siinä mitään... antaa tulla sitten vaan. Mutta tuoreita tapauksia kiitos... viimeisen kymmenen vuoden ajalta.>>Toivottavasti et tarkoita tällä minua...
Juu en. Käsityskykysi ympäröivästä maailmasta näyttää olevan huomattavasti terveemmällä pohjalla kuin mainitulla, mutta ei siitä sen enempää.
>>No ei siinä mitään... antaa tulla sitten vaan. Mutta tuoreita tapauksia kiitos... viimeisen kymmenen vuoden ajalta.
Kiitos kiitos.
- ex-julistaja
En sovi kohderyhmään ihan täysin, mutta otan oikeuden omiin käsiini ja osallistun.
Kävin aikoinaan (1990-luvun puolessavälissä) hengailemassa Jehovan todistajien yhteydessä. Näin kai sitä lähinnä voisi nimittää, kastettu JT kun en missään vaiheessa ehtinyt olla.
Tein muutamia havaintoja:
- Sisaria on paljon, veljiä vähän. Markkinat ovat erinomaiset, jos tältä puolen aitaa saa katsella.
- Sisaret ovat erittäin kiinnostuneita "maailmasta" tulleesta ehdokas-JT:stä.
- Vanhimmat katsovat todella pitkään ihan viattomia kiinnostuksen ilmauksia nuorten välillä (ainakin, jos toinen osapuoli ei ole kastettu JT), ikään kuin se olisi heiltä jotenkin pois.
Ja muodolliset vastauset:
1) Viittaan edellä esittämäni listan viimeiseen kohtaan.
2) En päässyt niin pitkälle. Kummallista kun ei todistajia löydy seurustelukokemuksiaan kirjoittamaan tänne. Mistä voisi johtua mielestäsi?
- am.ha_arets
Tätähän mä vähän ennakoin... mutta on tässä nyt pari kommenttia kuitenkin tullut. :)
- Minäminä
Kun todistajat karttavat tätä palstaa...
Minäminä kirjoitti:
Kun todistajat karttavat tätä palstaa...
Kyllähän täällä todistajia kirjoittelee tuon tuostakin. Sen lisäksi pelkkiä lukijoita on varmasti enemmän kuin arvaammekaan.
Uskon että tähän gallupiin ei ole kokemuksia seurustelusta juurikaan tullut koska seurustelu on yksinkertaisesti seurakunnan valvovan silmän alla tapahtuva asia ja avioitumiskehoituksia todella seurusteleville pareille annetaan.
Ehkeivät halua antaa asiasta todellista kuvaa ja sen tähden pysyttelevät hiljaa.
- sööpäri.
Koska ei ole muita innokkaita vastaajia, niin kerron oman esimerkin, vaikka seurustelusta on nyt jo 12v.
Olin silloin siis jt ja seurustelin jt-neidin kanssa.
Vastaus 1
Ei tuntunut rajoittavalta. Seksi oli tietty kielletty, mutta sehän rajattiinkin jo kysymyksessä pois. Toisaalta seksi nyt muutenkin on hieman ylimainostettua seurustelussa. Nyt pahana pakanana olen huomannut, että seksi itseasiassa hieman rajoittaa seurustelua, koska se tunkee päälimmäiseksi asiaksi ainakin niissä suhteissa joita minulla on ollut.
Saimme siis seurustella ihan rauhassa, vaikka tietysti piti huolehtia siitä esiliinasta. Meillä oli kuitenkin paljon mukavia ystäviä joiden kanssa muutenkin olimme jatkuvasti tekemisissä, joten tuota asiaa ei tarvinnut useinkaan erikseen ajatella. Saimme jutella kahdestaan oikeastaan kaikista asioista, sillä eihän kavereitten tarvinnut vieressä vahtia. Riitti, että olivat samassa kämpässä. Välillä tosin hieman lipsuimme niin, että saatoimme tavata ihan vain kahdestaankin. Mutta mitäs se kenellekään kuului. Nätisti oltiin kuitenkin.
Vastaus 2
Ehdimme seurustelemaan kaksi kuukautta, kun ihmiset alkoivat kysellä, milloinkas se kihlapäivä koittaa. Jt piireissä kihlaus on iso askel siinä mielessä, että sen purkamisesta menettää etuja, koska kihlausta pidetään lupauksena avioliitosta. Eli siinä mielessä kehotettiin avioitumaan. Puolen vuoden seurustelun jälkeen sitten menimmekin naimisiin. Jälkeenpäin ajatellen liian nopeasti, mutta enpä tiedä olisiko kumpikaan halunnut paljon kauempaa seurustella silloin nuorena ja naiivina.
Tämä siis kokemus 90-luvulta. Kelvannee tuoreemman kokemuksen puutteessa.- am.ha_arets
Se oli erittäin hyvä kokemus JT-nuorten seurustelusta.
Itse voin samaistua kyseiseen kokemukseen muuten täysin mutta seurustelimme vuoden ennen kuin menimme naimisiin.
Ja mitä nyt ympärille on tässä katsonut niin useimpien pariskuntien seurusteluaika on ollut puolesta vuodesta puoleentoista vuoteen. Oma lukunsa on tietysti sitten nämä alle kahden kuukauden projektit, joissa yleensä sitten syntyykin jälkikasvua suhteellisen nopeasti.
- Minäminä
Toivon, että tähän vastaavat vain seurustelevat Jehovan todistajat tai ne, joilla on vielä seurusteluaika hyvin mielessään!
Tehdään tämmöinen pieni gallup koska tuolla alempanan on pientä erimielisyyttä asiasta.
On hyvin mielessä, ei siitä ole ku 21v. :) Ja kuulun ilmeisesti niihin toisiin...eli vielä mielessä.
Kysymys numero 1
Rajoittaako/rajoittiko Vartiotorniseura teitä jotenkin seurustelussanne (muuten kuin seksin osalta) ja rajoittaako/rajoittiko se jotenkin sinun tutustumistasi kumppaniisi (muuten kuin intiimisti)?
>Rajoitti toki, nainenhan oli naimisiissa.
Kysymys numero 2
Onko joku tullut/tuliko joku nimenomaan kehoittamaan sinua avioitumaan koska olet/olit jo seurustellut "tarpeeksi pitkään"?
>Ei, enemmän sit toisiinpäin, eli lopeta jo tjsp.mene ulkomaille oli kans tapetilla
No Tammikuussa ollan oltu 20v naimisiissa. Kiitos vaimoni pitkähermoisuutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3858458Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1732810- 131152
- 76998
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta61903- 25896
- 55863
- 64832
- 46806
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss72792