Amalgaamista eroon

hoidettu

Oon tekemässä sivuilleni Amalgaamin vaaroista kertovaa sivua. Näitähän on netissä jo monia, mutta yksi lisää ei ainakaan haitaksi ole... Sivuillani esittelen aluksi erään potilaan surullisen tarinan. Myöhemmin mahdollisesti muitakin...

Moni on saanut hyvää apua kaikenlaisiin ongelmiin amalgaamipaikkojen poiston jälkeen.

Monilla on myös tullut pahoja oireita poistosta, jopa MS-tauti alkanut pian paikkojen poiston jälkeen.

Toiset puhuvat vieroitusoireista, toiset poiston yhteydessä tapahtuneesta myrkytyksestä. Liekö sama asia?

Ilmeisesti ne pitää poistaa tietyllä tekniikalla ja käyttäen tiettyä suojausmenetelmää. Näin monet hammaslääkärit eivät kuitenkaan näytä tekevän. Eiväthän he monesti edes usko sen olevan vaarallista hermomyrkkyä...

Haluaisin kuulla kokemuksia amalgaamipaikkojen poistoista... Ja jos jollakin on ihan oikeaa tietoa ja dokumenttia asiasta, niin olisin kiinnostunut.

Itsekin olen kiinnostunut paikkojeni vaihdattamisesta, mutta se kuullostaa kovin vaaralliselta...

107

7451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • WhiteTeeth

      Saat minulta 100% tuen projektiisi. Aiheesta ehkä kirjoitetaan jokin verran, mutta olen kauhukseni lukenut että suomalaiset hammaslääkärit ovat yhä edelleen paikanneet hampaita amalgaamilla.
      Amalgaami on 50% elohopeaa, joka on kaikista myrkyllisin raskasmetalli ! Tein itse amalgaamisaneerauksen noin 12 vuotta sitten. Siihen hommaan kannattaa valita hammaslääkäri joka todella tietää mitä tekee. Useamman amalgaamin voi poistaa kerralla, jos esim. potilalle annetaan c-vitamiiniä suoneen samanaikaisesti. Yleensä suositellaan ainoastaan max kahden paikan poistoa per kerta.Kyseinen hammas "pakataan" hyvin ettet sinä tai lääkärisi joudu hengittämään myrkyllisiä höyryjä. Joka kerta kun syöt tai harjaat hampaitasi erittyy tuota myrkkyä noista paikoista.
      Muistan itse lapsena kun hammaslääkärini lämmitti amalgaamia avoliekin päällä. Siinä me olimme minä, äiti ja hammaslääkäri, hengittämässä tuota myrkyllistä höyryä.Paljon tietoa löydät myös ruotsin www.amalgamskadefonden.se. Siellä on paljon kertomuksia juuri eri sairauksista jotka ovat kadonneet saneerauksen jälkeen. Amalgamfonden perustettiin alunperin rahoittamaan saaneerauksia niille, joilla ei itsellä ollut varaa siihen. Rahat loppuivat kuitenkin jo kauan sitten, mutta itse yhdistys on aktiivi yhä edelleen.Kerro mielellään mistä tuon sivusi löytää. Haluaisin myös tietää onko amalgaamin käyttö yhä edelleen luvallista suomessa?
      PS.Lue myös tutkimukset norjalaisten hammashoitajien (ja heidän lapsien )terveydestä jotka ovat työskennelleet amalgaamin kanssa vuosia.

      • hoidettu

        Kiitos.

        "PS.Lue myös tutkimukset norjalaisten hammashoitajien (ja heidän lapsien )terveydestä jotka ovat työskennelleet amalgaamin kanssa vuosia."

        Mistä löytyis?


      • WhiteTeeth
        hoidettu kirjoitti:

        Kiitos.

        "PS.Lue myös tutkimukset norjalaisten hammashoitajien (ja heidän lapsien )terveydestä jotka ovat työskennelleet amalgaamin kanssa vuosia."

        Mistä löytyis?

        Dokumentin norjalaisista hammashoitajista voit katsoa täältä: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/85139 . Ohjelma on Brennpunkt niminen fakta sarja joka menee norjan tv:ssä joka viikko. Tämän osan nimi oli kvikksolvejentene (elohopeatytöt). Ikävä kyllä ohjelma on ruotsiksi ja norjaksi. Kanadassa on meneillään kattava oikeusprosessi jossa amalgaamimyrkytyksen saaneet vaativat korvauksia. Syy: Potilaita ei ole informoitu amalgamin vaaroista.Sama juttu on meneillään ranskassa. Norjassa odottaa 15.000 ihmistä korvauksia.Äidin hampaissa oleva amalgaami näkyy sikiön munuaisissa ja maksassa. Vauvalla nähdään amalgaami aivoissa. Ruotsin www.amalgamskadefonden.se sivulla on iso määrä kuvia ja kertomuksia ihmisistä jotka ovat sairastuneet ja myös parantuneet saneeraukasen jälkeen.Pitäkää puolenne suomalaiset!


      • hoidettu
        WhiteTeeth kirjoitti:

        Dokumentin norjalaisista hammashoitajista voit katsoa täältä: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/85139 . Ohjelma on Brennpunkt niminen fakta sarja joka menee norjan tv:ssä joka viikko. Tämän osan nimi oli kvikksolvejentene (elohopeatytöt). Ikävä kyllä ohjelma on ruotsiksi ja norjaksi. Kanadassa on meneillään kattava oikeusprosessi jossa amalgaamimyrkytyksen saaneet vaativat korvauksia. Syy: Potilaita ei ole informoitu amalgamin vaaroista.Sama juttu on meneillään ranskassa. Norjassa odottaa 15.000 ihmistä korvauksia.Äidin hampaissa oleva amalgaami näkyy sikiön munuaisissa ja maksassa. Vauvalla nähdään amalgaami aivoissa. Ruotsin www.amalgamskadefonden.se sivulla on iso määrä kuvia ja kertomuksia ihmisistä jotka ovat sairastuneet ja myös parantuneet saneeraukasen jälkeen.Pitäkää puolenne suomalaiset!

        Täytyy kokeilla linkkiä illalla...mut norjan ymmärrys on aika nolla...

        Ois kiva löytää noista norjalaisista jotakin englanninkielistä dokumenttiä. Tai noista kanadalaisista...

        Kuinka amalgaamin voi nähdä aivoissa? Eihän amalgaami sinne mene vaan amalgaamin elohopea... Miksi eivät muut lääkärit sitä näe??


      • WhiteTeeth
        hoidettu kirjoitti:

        Täytyy kokeilla linkkiä illalla...mut norjan ymmärrys on aika nolla...

        Ois kiva löytää noista norjalaisista jotakin englanninkielistä dokumenttiä. Tai noista kanadalaisista...

        Kuinka amalgaamin voi nähdä aivoissa? Eihän amalgaami sinne mene vaan amalgaamin elohopea... Miksi eivät muut lääkärit sitä näe??

        Englanninkielisiä juttuja löydät taatusti ainakin tosta Kanadan jutusta, koska oikeudenkäynnit on menossa.
        Amalagaami sisältää elohopeaa joka on se myrkyllinen tekijä.Se on se joka varastoituu esim.juuri aivoihin. Tota...hmm..nyt mä en ymmärtänyt sun kysymystä,mutta kyllä kaikkien lääkäreiden pitää pystyä se näkemään joilla on oikeat apuvälineet.
        Siinä ohjelmassa on enimmäkseen ruotsia ja pätkiä myös englanniksi. Eikö suomen TV ole näyttänyt sitä? Se on näytetty täällä ruotsissa kaksi kertaa.Norjalaiset tekee uutta tutkimusta yhteistyössä tanskalaisten kanssa samasta aiheesta. Määrärahat myönnettiin touko-kesäkuussa.Jenkit ovat kirjoittaneet useita kirjoja amalgaamimyrkytyksistä, yritä löytää joku niistä. Muista ilmoittaa kun saat juttua netille:)


      • ei ongelmia
        WhiteTeeth kirjoitti:

        Englanninkielisiä juttuja löydät taatusti ainakin tosta Kanadan jutusta, koska oikeudenkäynnit on menossa.
        Amalagaami sisältää elohopeaa joka on se myrkyllinen tekijä.Se on se joka varastoituu esim.juuri aivoihin. Tota...hmm..nyt mä en ymmärtänyt sun kysymystä,mutta kyllä kaikkien lääkäreiden pitää pystyä se näkemään joilla on oikeat apuvälineet.
        Siinä ohjelmassa on enimmäkseen ruotsia ja pätkiä myös englanniksi. Eikö suomen TV ole näyttänyt sitä? Se on näytetty täällä ruotsissa kaksi kertaa.Norjalaiset tekee uutta tutkimusta yhteistyössä tanskalaisten kanssa samasta aiheesta. Määrärahat myönnettiin touko-kesäkuussa.Jenkit ovat kirjoittaneet useita kirjoja amalgaamimyrkytyksistä, yritä löytää joku niistä. Muista ilmoittaa kun saat juttua netille:)

        Tuskinpa on näyttänyt. Tai ainakaan ei ole havaintoa! Miksi olisi näyttänyt?
        Eihän täällä tällaisia ongelmia olekkaan?

        Päinvastoin kerrotaan, että amalgaamin käyttöä ruvetaan lisäämään, sehän on paras paikka-aine etenkin takahampaissa, koska se on niin KESTÄVÄÄKIN!


      • WhiteTeeth
        ei ongelmia kirjoitti:

        Tuskinpa on näyttänyt. Tai ainakaan ei ole havaintoa! Miksi olisi näyttänyt?
        Eihän täällä tällaisia ongelmia olekkaan?

        Päinvastoin kerrotaan, että amalgaamin käyttöä ruvetaan lisäämään, sehän on paras paikka-aine etenkin takahampaissa, koska se on niin KESTÄVÄÄKIN!

        Ratkasevinta on toi amalgaamin hinta, se on tosi halpaa. Sitten tulee kestävyys...se todella periytyy isältä pojalle...Mun tyttökaverilla(48v) on suu täynnä kouluaikaisia amalmaamipaikkoja, elikkä tuskin enää kovinkaan tiiviitä edes. Sillä on outoja psyykkisiä oireita, kipuja kropassa ja käsien tärinää. Jos syyksi todetaan amalgamimyrkytys, korvaa ruotsin "kela" saneerauksen.Onko näin myös suomessa ja käytetäänkö siellä vielä amalgaamia lapsien ja raskaana oleviin naisten hampaisiin???


      • kuin kuvitellaan
        WhiteTeeth kirjoitti:

        Ratkasevinta on toi amalgaamin hinta, se on tosi halpaa. Sitten tulee kestävyys...se todella periytyy isältä pojalle...Mun tyttökaverilla(48v) on suu täynnä kouluaikaisia amalmaamipaikkoja, elikkä tuskin enää kovinkaan tiiviitä edes. Sillä on outoja psyykkisiä oireita, kipuja kropassa ja käsien tärinää. Jos syyksi todetaan amalgamimyrkytys, korvaa ruotsin "kela" saneerauksen.Onko näin myös suomessa ja käytetäänkö siellä vielä amalgaamia lapsien ja raskaana oleviin naisten hampaisiin???

        usein väitetään että amalgaami kestää isältä pojalle, onko tämä noin 30 v. Totuus taitaa olla noin 15 v optimaalinen, sitten alkaa paukkua hampaat rikki. Minä sain kanssa suun täyteen amalgaamia lapsena ja nuorena, ja luulin niitä ikuisiksi, sitten vuoden aikana tippui nelja, tai hampaat lohkesi palasiksi. Tänä vuonna on nyt ollut suuri hammasremontti, jäljellä on vielä kolme isoa paikkaa, ja hammaslääkärina sanoi että niiden kanssa pitää olla hyvin tarkka,ne voi lohkeilla piankin Mieluiten olisi pitänyt vaihtaa jo nyt, mutta kun on muutenkin niin paljon remppaa päätin jättää ensi vuodeksi.


      • halpaa-kallista
        WhiteTeeth kirjoitti:

        Ratkasevinta on toi amalgaamin hinta, se on tosi halpaa. Sitten tulee kestävyys...se todella periytyy isältä pojalle...Mun tyttökaverilla(48v) on suu täynnä kouluaikaisia amalmaamipaikkoja, elikkä tuskin enää kovinkaan tiiviitä edes. Sillä on outoja psyykkisiä oireita, kipuja kropassa ja käsien tärinää. Jos syyksi todetaan amalgamimyrkytys, korvaa ruotsin "kela" saneerauksen.Onko näin myös suomessa ja käytetäänkö siellä vielä amalgaamia lapsien ja raskaana oleviin naisten hampaisiin???

        ...> Ratkaisevinta on toi amalgaamin hinta, se on tosi halpaa.

        Potilas ei sen halpuutta kylläkään havaitse, hammaslääkärin laskua maksaessaan!
        Kun paikkausten korkeista hinnoista on näilläkin sivuilla kirjoiteltu, päinvastoin kerrotaan kulujen ja paikka-aineiden kalleudesta!


      • ASIASTAKYSYNYT
        halpaa-kallista kirjoitti:

        ...> Ratkaisevinta on toi amalgaamin hinta, se on tosi halpaa.

        Potilas ei sen halpuutta kylläkään havaitse, hammaslääkärin laskua maksaessaan!
        Kun paikkausten korkeista hinnoista on näilläkin sivuilla kirjoiteltu, päinvastoin kerrotaan kulujen ja paikka-aineiden kalleudesta!

        Mitä amalgaamisaneeraus suunnilleen maksaa, jos vaihtaa esim 4 isoa paikkaa? Vai olisiko parempi vaihtoehto poistaa hampaat ja laittaa vaikka osaproteesi tilalle?


      • WhiteTeeth
        ASIASTAKYSYNYT kirjoitti:

        Mitä amalgaamisaneeraus suunnilleen maksaa, jos vaihtaa esim 4 isoa paikkaa? Vai olisiko parempi vaihtoehto poistaa hampaat ja laittaa vaikka osaproteesi tilalle?

        Hinta koostuu siitä kuinka paljon amalgaamipaikkoja on ja siitä kuinka isoja ne paikat on. Jos ne on esim.takahampaissa ja isoja, joutuu tilalle yleensä laittamaan esim. posliini kruunun, koska muovipaikka ei kestä.Älä missään tapauksessa otata pois hampaita! Omista hampaista kannattaa pitää kiikki hintaan mihin hyvänsä.Hyviä osamaksusopimuksia löytyy taatusti. Minä sain itse sopia hammaslääkärini kanssa saneerauksen hinnan.Osan siitä korvasi ruotsin "kela". Olisivat korvanneet koko hoidon,jos saneerauksen syynä olisi ollut myrkytys.


      • hoidettu
        WhiteTeeth kirjoitti:

        Hinta koostuu siitä kuinka paljon amalgaamipaikkoja on ja siitä kuinka isoja ne paikat on. Jos ne on esim.takahampaissa ja isoja, joutuu tilalle yleensä laittamaan esim. posliini kruunun, koska muovipaikka ei kestä.Älä missään tapauksessa otata pois hampaita! Omista hampaista kannattaa pitää kiikki hintaan mihin hyvänsä.Hyviä osamaksusopimuksia löytyy taatusti. Minä sain itse sopia hammaslääkärini kanssa saneerauksen hinnan.Osan siitä korvasi ruotsin "kela". Olisivat korvanneet koko hoidon,jos saneerauksen syynä olisi ollut myrkytys.

        Mikäs tilanne siel Norjassa on? Eiks toi juttu ole jo yli vuoden vanha? Tietoa? Edistyykö?


      • WhiteTeeth
        hoidettu kirjoitti:

        Mikäs tilanne siel Norjassa on? Eiks toi juttu ole jo yli vuoden vanha? Tietoa? Edistyykö?

        On kamala ajan puute, mutta mä käännän sulle materiaalia noista norjan jutuista viikonlopun aikana, voin myös kääntää joitan juttuja tanskasta ja ranskasta.Ranskalaisilla sivuilla en ole käynyt mutta tiedän että sieltä löytyy paljon asiaa. Mä en asu Norjassa, vaan Tukholmassa.Miten sun ruotsinkieli, ruotsiksi löytyy tietoa todella paljon. Oletko sä löytänyt tietoa sieltä Kanadasta? Mä olin parilla mielenkiintoisella amerikkalaisella sajtilla, mutta hävitin pois ne sivut, mutta eiköhän ne löydy tuolta selaimen historiasta. Kuten aikaisemmin kirjoitin, on norja ja tanska aloittanut uuden kattavan tutkimuksen amlgaamista tänä kesänä.
        Ei muuta kun tsemppiä. Kuullaan viikonlopun aikana.
        PS. Haluan yhä edelleen tietää paikataanko suomessa lasten ja raskaana olevien naisten hampaita amlgaamilla. Se olin minä joka käytin sanontaa "perityy isältä pojalle", tarkoitin sitä että perityy äidiltä jo sikiölle, koska elohopea näkyy jo sikiön maksassa ja munuaisissa.En suinkaan sitä että amalgaamipaikat olisivat niin kestäviä laadultaan...Tänne voit jättää kysymyksiä keskustelupalstalle: http://amalgamillness.com


      • hoidettu
        WhiteTeeth kirjoitti:

        On kamala ajan puute, mutta mä käännän sulle materiaalia noista norjan jutuista viikonlopun aikana, voin myös kääntää joitan juttuja tanskasta ja ranskasta.Ranskalaisilla sivuilla en ole käynyt mutta tiedän että sieltä löytyy paljon asiaa. Mä en asu Norjassa, vaan Tukholmassa.Miten sun ruotsinkieli, ruotsiksi löytyy tietoa todella paljon. Oletko sä löytänyt tietoa sieltä Kanadasta? Mä olin parilla mielenkiintoisella amerikkalaisella sajtilla, mutta hävitin pois ne sivut, mutta eiköhän ne löydy tuolta selaimen historiasta. Kuten aikaisemmin kirjoitin, on norja ja tanska aloittanut uuden kattavan tutkimuksen amlgaamista tänä kesänä.
        Ei muuta kun tsemppiä. Kuullaan viikonlopun aikana.
        PS. Haluan yhä edelleen tietää paikataanko suomessa lasten ja raskaana olevien naisten hampaita amlgaamilla. Se olin minä joka käytin sanontaa "perityy isältä pojalle", tarkoitin sitä että perityy äidiltä jo sikiölle, koska elohopea näkyy jo sikiön maksassa ja munuaisissa.En suinkaan sitä että amalgaamipaikat olisivat niin kestäviä laadultaan...Tänne voit jättää kysymyksiä keskustelupalstalle: http://amalgamillness.com

        Olis hienoa saada semmonen lyhyt kuvaus noista Norjan ja muiden maiden jutuista. Voin sit googlettaa, kun saan vähän nimiä ja muita yksityiskohtia. Eiköhän joku englanninkielinenkin juttu niistä aina löydy...

        Mun ruotsi on aika heikkoa... ku ei sitä oo tarvinnu 15 vuoteen...

        Kanadasta löysin jotain... mut lähinnä haastatteluja. Ei juurikaan kunnon tutkimuksia.

        Useimmat tahot Suomessa "suosittelevat", että amalgaamia ei käytetä alle 6-vuotiaille eikä raskaana oleville naisille. En tiedä kuinka se käytännössä toteutuu... Tuskin kovin hyvin!

        Rokotesuositus tuli voimaan kai 2005, mutta silti on paljon vauvarokotteitakin, joissa sitä tiomersaalia on. Sitä ei vaan ole aina mainittu tuoteselosteessa!

        Laita matskua tänne tai mulle: [email protected]

        Sivuja rakentelen:
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Amalgaami/amalgaami.html
        Pahsti vielä kesken...


      • WhiteTeeth
        hoidettu kirjoitti:

        Olis hienoa saada semmonen lyhyt kuvaus noista Norjan ja muiden maiden jutuista. Voin sit googlettaa, kun saan vähän nimiä ja muita yksityiskohtia. Eiköhän joku englanninkielinenkin juttu niistä aina löydy...

        Mun ruotsi on aika heikkoa... ku ei sitä oo tarvinnu 15 vuoteen...

        Kanadasta löysin jotain... mut lähinnä haastatteluja. Ei juurikaan kunnon tutkimuksia.

        Useimmat tahot Suomessa "suosittelevat", että amalgaamia ei käytetä alle 6-vuotiaille eikä raskaana oleville naisille. En tiedä kuinka se käytännössä toteutuu... Tuskin kovin hyvin!

        Rokotesuositus tuli voimaan kai 2005, mutta silti on paljon vauvarokotteitakin, joissa sitä tiomersaalia on. Sitä ei vaan ole aina mainittu tuoteselosteessa!

        Laita matskua tänne tai mulle: [email protected]

        Sivuja rakentelen:
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Amalgaami/amalgaami.html
        Pahsti vielä kesken...

        Keep up the good work! Voisit myös kirjoittaa ja tehdä pikku jutun siitä mitä hammaslääkäreillä itsellään on suussa,heh...ei ainakaan amalgamia.
        Ja mahdotonta on myös löytää hammaslääkäriä jonka lapsella on amalgamia suussa.
        Hammaslääkäreiden terveydestä tehtiin juuri tutkimus ja todettiin että he elävät normaalia pidempään ja ovat normaalia terveempiä. Niin miksi eivät olisi? Eihän heillä ole amalgaamia suussa ja se pieni kontakti amalgaamin kanssa tapahtuu maski naamassa ja hanskat kädessä. Kaiken lisäksi amlagaami on sekoitettu koneellisesti jo monet vuodet. Siis hipp, hipp ,hurraa hammaslääkärit voivat hyvin!
        Laitan linkin mun sivulta tonne sun sivulle.
        Mejlailen viikonloppuna;)


      • hoidettu
        WhiteTeeth kirjoitti:

        Keep up the good work! Voisit myös kirjoittaa ja tehdä pikku jutun siitä mitä hammaslääkäreillä itsellään on suussa,heh...ei ainakaan amalgamia.
        Ja mahdotonta on myös löytää hammaslääkäriä jonka lapsella on amalgamia suussa.
        Hammaslääkäreiden terveydestä tehtiin juuri tutkimus ja todettiin että he elävät normaalia pidempään ja ovat normaalia terveempiä. Niin miksi eivät olisi? Eihän heillä ole amalgaamia suussa ja se pieni kontakti amalgaamin kanssa tapahtuu maski naamassa ja hanskat kädessä. Kaiken lisäksi amlagaami on sekoitettu koneellisesti jo monet vuodet. Siis hipp, hipp ,hurraa hammaslääkärit voivat hyvin!
        Laitan linkin mun sivulta tonne sun sivulle.
        Mejlailen viikonloppuna;)

        Eikös juuri ollu juttua, että 10.000:lla hammashoitajalla oli ollu terveysongelmia..??

        Täällä kyllä väittävät, että kaikilla hammaslekureilla on amalgaamia suussaan...

        Varsinkin tuolla Tiede-lehden palstalla ovat nuo fiksut ja oppineet kovasti vastaan tuota ajatusta amalgaamin myrkyllisyydestä...


      • WhiteTeeth
        hoidettu kirjoitti:

        Eikös juuri ollu juttua, että 10.000:lla hammashoitajalla oli ollu terveysongelmia..??

        Täällä kyllä väittävät, että kaikilla hammaslekureilla on amalgaamia suussaan...

        Varsinkin tuolla Tiede-lehden palstalla ovat nuo fiksut ja oppineet kovasti vastaan tuota ajatusta amalgaamin myrkyllisyydestä...

        Hammashoitajat jotka ovat vuosia käsitelleet amalgaamia ja pyöritelleet ja lämmittäneet sitä omilla käsillä ilman mitään suojavarusteita, ovat ne henkilöt jotka hammaslääkäreiden vastaanotoilla ovat olleet kontaktissa amalgaamiin vuosikaudet. Se on se suuri ammatissa myrkytyksen saaneiden ryhmä.
        Ruotsissa on amalgaamin käyttö kielletty 01.01.2007 lähtien. Ainoastaan tietyistä poikkeus syistä (joita voin kertoa myöhemmin) saavat sairaalahammaslääkärit käyttää amalgaamia lääkärinlausunnon perusteella tietyissä erikoistapauksissa vuoden 2009 loppuun asti.
        Pitäkää puolenne suomalaiset, teitä pidetään selvästi "uutisvarjossa"!
        Nyt on lähinnä kyse siitä mitä tehdään kuolleiden ihmisten amalgaami paikoille. Ne ovat valtava ympäristöriski. Esitteillä on ehdotus että ne aletaan poistamaan ennen polttohautausta.
        Elikkä jos päivän kuuma aihe on tällä hetkellä kuolleitten ihmisten amalgaamipaikoista, niin miten kaikki me elävät joilla on amlgaamia suussa voisimme hyvin ja eläisimme terveinä?
        Hmm...mielenkiintoista..missä kerrotaan että suomalaisilla hammaslääkäreillä olisi amalgaamia suussa?


      • myös huomioinut
        WhiteTeeth kirjoitti:

        Hammashoitajat jotka ovat vuosia käsitelleet amalgaamia ja pyöritelleet ja lämmittäneet sitä omilla käsillä ilman mitään suojavarusteita, ovat ne henkilöt jotka hammaslääkäreiden vastaanotoilla ovat olleet kontaktissa amalgaamiin vuosikaudet. Se on se suuri ammatissa myrkytyksen saaneiden ryhmä.
        Ruotsissa on amalgaamin käyttö kielletty 01.01.2007 lähtien. Ainoastaan tietyistä poikkeus syistä (joita voin kertoa myöhemmin) saavat sairaalahammaslääkärit käyttää amalgaamia lääkärinlausunnon perusteella tietyissä erikoistapauksissa vuoden 2009 loppuun asti.
        Pitäkää puolenne suomalaiset, teitä pidetään selvästi "uutisvarjossa"!
        Nyt on lähinnä kyse siitä mitä tehdään kuolleiden ihmisten amalgaami paikoille. Ne ovat valtava ympäristöriski. Esitteillä on ehdotus että ne aletaan poistamaan ennen polttohautausta.
        Elikkä jos päivän kuuma aihe on tällä hetkellä kuolleitten ihmisten amalgaamipaikoista, niin miten kaikki me elävät joilla on amlgaamia suussa voisimme hyvin ja eläisimme terveinä?
        Hmm...mielenkiintoista..missä kerrotaan että suomalaisilla hammaslääkäreillä olisi amalgaamia suussa?

        Olen myös huomioinut hammaslääkäreiden mainostuksia omista amalgaamipaikoistaan.
        He kertovat niiden erinomaisuudesta ja vaarattomuudesta, ja kuinka he ovat terveitä huolimatta näistä paikoista.

        Siis paikka-aine on hyvä, kestävä ja vaaraton, kun hammaslääkärikin sitä käyttää ja suosittelee!


      • Anonyymi

        On se kyllä jännä että tavalliset kansalaiset tietää paremmin kuin asiaan lisensiaatin tutkinnon suorittaneet hammaslääkärit, että millä niitä hampaita kannattaa paikata ja millä ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kyllä jännä että tavalliset kansalaiset tietää paremmin kuin asiaan lisensiaatin tutkinnon suorittaneet hammaslääkärit, että millä niitä hampaita kannattaa paikata ja millä ei.

        On se tämä meidän terveydenhoito todellakin ihmeellistä!


    • MUURAVINTO

      Kysyin kerran asiasta eräältä hammaslääkäriltä. Hän sanoi että kun syö esim. purkin tonnikalaa siitä saa reippaammin elohopeaa plus muita myrkkyjä kun amalgaamipaikoista.

      Eli ympäristöstä saa moninkertaisen määrän elohopeaa kun amalgaamipaikoista.

      Minulla on ollut kyseisiä paikkoja vuosikymmenet eikä mitään oireita ole kyllä ollut.

      Mitä oireita niistä pitäisi saada?

      • hampi-lekuri

        muka tietää miten paljon elohopeaa saat paikoista. Varmaan saat enmmään siitä tonnikalasta /kerralla), mutta amalgaamipaikoista liukenee joka päivä vähäsen, ja enemmän mitä vanhempi paikka sinulla on. Minulla oli pahimmillaa melkein joka poskihampaassa iso paikka, hirvittää vielä ajatus siitä määrästä. Ei minullekaan mitään tarkkoja oireita ole tullut, piilevistä en tiedä. Totta on että amalgaami on kätevä paikkausaine poskihampaisiin, mutta kiistämättä se on hyvin myrkyllinen aine. Nykyään paristoissa ja elekroniikassa raskasmetallien käyttö on kielletty, miksi ihmeessä sallitaan ihmisten suussa!!!


      • Kuinka on

        Kysyitkö myös mihin hän perustaa tietonsa ja väitteensä?

        Löytyykö niitä tieteellisiä tutkimuksia ja tuloksia väitteen tueksi?

        Onnistuuhan se huulenheitto hammaslääkäriltäkin!


      • Katsoppas

        ...> Mitä oireita niistä pitäisi saada?

        Katsoppas vaikka otsikon TUKI- JA LIIKUNTAELINSAIRAUDET alla olevasta osiosta
        MIKÄ TÄÄ ON?

        Esim. siellä on kerrottu jotain, mitä oireita ja ongelmia niistä voi tulla!


      • sshhh
        hampi-lekuri kirjoitti:

        muka tietää miten paljon elohopeaa saat paikoista. Varmaan saat enmmään siitä tonnikalasta /kerralla), mutta amalgaamipaikoista liukenee joka päivä vähäsen, ja enemmän mitä vanhempi paikka sinulla on. Minulla oli pahimmillaa melkein joka poskihampaassa iso paikka, hirvittää vielä ajatus siitä määrästä. Ei minullekaan mitään tarkkoja oireita ole tullut, piilevistä en tiedä. Totta on että amalgaami on kätevä paikkausaine poskihampaisiin, mutta kiistämättä se on hyvin myrkyllinen aine. Nykyään paristoissa ja elekroniikassa raskasmetallien käyttö on kielletty, miksi ihmeessä sallitaan ihmisten suussa!!!

        Hirveä hässäkkä 100-v käytössä olleesta paikka-aineesta. Oletkos selvillä mitä myrkkyjä nykyiset yhdistelmämuovipaikat pitävät sisällään? Jo nyt on useita hml ja hoitajia joutunut luopummaan ammatistaan allergisoitumisen vuoksi. Odotan vaan milloin samanlainen sota alkaa yhd.muovia vastaan. Kulta ja keramiikka olisivat turvallisimpia, mut kellä varaa laittaa niitä suuhunsa?


      • paikka-aineesta
        sshhh kirjoitti:

        Hirveä hässäkkä 100-v käytössä olleesta paikka-aineesta. Oletkos selvillä mitä myrkkyjä nykyiset yhdistelmämuovipaikat pitävät sisällään? Jo nyt on useita hml ja hoitajia joutunut luopummaan ammatistaan allergisoitumisen vuoksi. Odotan vaan milloin samanlainen sota alkaa yhd.muovia vastaan. Kulta ja keramiikka olisivat turvallisimpia, mut kellä varaa laittaa niitä suuhunsa?

        ...> Hirveä hässäkkä 100-v käytössä olleesta paikka-aineesta.

        Siis yli sata vuotta lykätty paikka-ainetta, jossa on n. puolet 1.asteen hermo- ja solumyrkkyä, hyväuskoisten suihin!


      • sshh
        paikka-aineesta kirjoitti:

        ...> Hirveä hässäkkä 100-v käytössä olleesta paikka-aineesta.

        Siis yli sata vuotta lykätty paikka-ainetta, jossa on n. puolet 1.asteen hermo- ja solumyrkkyä, hyväuskoisten suihin!

        Niin kysyin vaan että kuinka hyvin tiedätte millaisia ja minkäasteisia hermomyrkkyjä hampaisiinne nykyään lykätään?


      • Missä
        sshh kirjoitti:

        Niin kysyin vaan että kuinka hyvin tiedätte millaisia ja minkäasteisia hermomyrkkyjä hampaisiinne nykyään lykätään?

        on ne tuoteselosteet, ja tutkimusten tulokset näistä aineista?


      • ASIASTAKYSYNYT

        No minulla ei ole varaa vaihtaa amalgaamipaikkoja ellen sitten poistata osaa hampaita. Pitää laittaa harkintaan, laittaisi sitten vaikka osaproteesin. Niin ja oikeastaan eipä sillä tässä iässä enää merkitystä, jos olen ilman oireita pärjännyt niiden kanssa noin 40 vuotta niin kaipa pärjään toisetkin 40 vuotta. Asiat olisi pitänyt hoitaa aikoja sitten. Luin myös että se hermomyrkky jumittuu aivoihin eli vaikka ne amalgaamit poistaiskin ei sitä jo aivoihin jumittunutta myrkkyä saa enää pois.

        Eipä ole mitään tuki ja liikuntaelin sairauksia ollut. Olisikohan sitten yksilöllistä. Itseasiassa juuri niillä sisaruksilla joilla ei ole ollut amalgaamipaikkoja vuosikymmeniin proteesien vuoksi on ollut kaikenlaista ongelmaa nivelien ja selän kanssa.


      • ASIASTAKYSYNYT

        Luin jostain että lasten rokotuksissakin käytetään elohopeaa ja rokote sisältää sitä moninkertaisen määrän verrattuna amalgaamipaikkoihin. Sanotaan että se voisi olla eräs AUTISMIN syy, koska lasten aivot ovat ensimmäisen parin vuoden aikana vielä kehitysvaiheessa.


      • hoidettu
        ASIASTAKYSYNYT kirjoitti:

        Luin jostain että lasten rokotuksissakin käytetään elohopeaa ja rokote sisältää sitä moninkertaisen määrän verrattuna amalgaamipaikkoihin. Sanotaan että se voisi olla eräs AUTISMIN syy, koska lasten aivot ovat ensimmäisen parin vuoden aikana vielä kehitysvaiheessa.

        Rokotteissa on elohopeaa paljon vähemmän! Ja eri muodossakin: Tiomersaalia.
        http://www.rokotusinfo.fi/tekstit/elohopea_autismi_html

        Mutta on kuitenkin...


      • autismi lisääntyy hälyttävästi
        ASIASTAKYSYNYT kirjoitti:

        Luin jostain että lasten rokotuksissakin käytetään elohopeaa ja rokote sisältää sitä moninkertaisen määrän verrattuna amalgaamipaikkoihin. Sanotaan että se voisi olla eräs AUTISMIN syy, koska lasten aivot ovat ensimmäisen parin vuoden aikana vielä kehitysvaiheessa.

        Juu, itsekin olen lukenut kyseisen artikkelin. Nyt lasten parissa työskentelen ja on tullut hirvittävä määrä autismiin liittyviä oireita lapsilla. Osa lieviä ja osa vakaviakin. syynä on taatusti nuo rokotukset. Sitä tutkitaan edelleen.


      • aihe amalgaamin terveys
        ASIASTAKYSYNYT kirjoitti:

        No minulla ei ole varaa vaihtaa amalgaamipaikkoja ellen sitten poistata osaa hampaita. Pitää laittaa harkintaan, laittaisi sitten vaikka osaproteesin. Niin ja oikeastaan eipä sillä tässä iässä enää merkitystä, jos olen ilman oireita pärjännyt niiden kanssa noin 40 vuotta niin kaipa pärjään toisetkin 40 vuotta. Asiat olisi pitänyt hoitaa aikoja sitten. Luin myös että se hermomyrkky jumittuu aivoihin eli vaikka ne amalgaamit poistaiskin ei sitä jo aivoihin jumittunutta myrkkyä saa enää pois.

        Eipä ole mitään tuki ja liikuntaelin sairauksia ollut. Olisikohan sitten yksilöllistä. Itseasiassa juuri niillä sisaruksilla joilla ei ole ollut amalgaamipaikkoja vuosikymmeniin proteesien vuoksi on ollut kaikenlaista ongelmaa nivelien ja selän kanssa.

        Niin, ne joilla on amalgaamipaikkoja suussa ja aika paljon ovat huomattavasti terveempiä kuin sellaiset, joilla ei ole amalgaamia suussa. Tietysti terveyttä mitataan vasta 35-45 vuotiailla amalgaamin omistajilla, kun amalgaamit ovat olleet suussa jo vuosikymmeniä.
        Kuten toteamasi selkä ja nivelvaivat sisaruksillasi ja lisäksi on muitakin sairauksia joita ei runsaasti amalgaamisuilla ole.


      • epäilen
        autismi lisääntyy hälyttävästi kirjoitti:

        Juu, itsekin olen lukenut kyseisen artikkelin. Nyt lasten parissa työskentelen ja on tullut hirvittävä määrä autismiin liittyviä oireita lapsilla. Osa lieviä ja osa vakaviakin. syynä on taatusti nuo rokotukset. Sitä tutkitaan edelleen.

        ...> on tullut hirvittävä määrä autismiin liittyviä oireita lapsilla....
        Sitä tutkitaan edelleen.

        Mitäs luulet tutkimusten tuloksista?

        Epäilen, että kun sitä on muutama vuosi tutkittu, niin ei siihen yhteyteen ainakaan näitä aineita, tuskin myöskään säilöntä-, eikä väriaineita saada mahtumaan?


      • WhiteTeeth
        Missä kirjoitti:

        on ne tuoteselosteet, ja tutkimusten tulokset näistä aineista?

        Esimerkiksi internetti on täynnä tutkimusten tuloksia ja potilaiden kertomuksia.
        Katso vaikka aluksi tämä pieni filmi:
        http://www.iaomt.com/merc_release.swf
        Se on lyhyt ja ytimekäs selostus höyryävistä amalgamipaikoista.
        Outoa että Googlella hakiessa löysin sanalla "amalgmamisaneeraus" ainostaan 39 suomenkielistä sivua ja nekään eivät kuitenkaan sisältäneet tietoa asiasta. Seasta löytyi kuitenkin kaksi hammaslääkäriä jotka mainostavat saneerauksia! Ruotsiksi löytyi 412 sivua ja sieltä löytyi kaikki amalgamin oireista, uloste ja verikokeista loppu diagnoosiin, saneeraus, kustannukset ja elämä saneerauksen jälkeen. Jopa kaavakket jotka lääkäri tai vastaava täyttää jos aletaan epäilemään myrkytystä sekä mahdollisuus lähettää ulostenäyte ja saada tarkka vastaus omista elohopea ( muut metallit) arvoista.


    • No amalgam

      Kaksi amalgaamilla paikattua seiskahammasta poistettiin niiden huonon kunnon vuoksi ja samalla pääsin eroon monen vuoden metallin mausta suussa.

      Samaa kertoi eräs tuttava, jolla iso amalgaamipaikka vaidettiin muoviseen. Samalla katosi se "kissan paskan maku" suusta, joka maistui aina aamulla herätessä suussa.

      • saneerattu

        Aivoihin varastoitunut amalgaami lähtee ajan mukana pois saneerauksen jälkeen.


      • hoidettu
        saneerattu kirjoitti:

        Aivoihin varastoitunut amalgaami lähtee ajan mukana pois saneerauksen jälkeen.

        Ei amalgaami mene aivoihin vaan amalgaamista höyrystyvä elohopea... eikös?

        Mutta totta on, että elohopea katoaa pois vähitellen...

        Mutta elohopeaakin on kovin erilaisia muotoja. Etyyli-, metyyli-, orgaaninsta, epäorgaanista, metallista...? Ja kaikilla eri imeytymiset, vaikutukset, tuhot ja puoliintumisajat...


      • menee
        hoidettu kirjoitti:

        Ei amalgaami mene aivoihin vaan amalgaamista höyrystyvä elohopea... eikös?

        Mutta totta on, että elohopea katoaa pois vähitellen...

        Mutta elohopeaakin on kovin erilaisia muotoja. Etyyli-, metyyli-, orgaaninsta, epäorgaanista, metallista...? Ja kaikilla eri imeytymiset, vaikutukset, tuhot ja puoliintumisajat...

        myös HYPOTALAMUKSEEN, jolla on keskeinen tehtävä elimistön tasapainin säätelyssä.
        Se säätelee esim. hermoston toimintaa, umpieritysrsuhsten toimintaa ja on mukana myös tunteiden säätelyssä ym.ym.

        Tässä olisi todella mielenkiintoinen tutkimuskenttä.
        Etenkin ns. poikkeavasti käyttäytyvien käyttäytymisen syitä selviteltäessä!


      • puoliintumisaika
        hoidettu kirjoitti:

        Ei amalgaami mene aivoihin vaan amalgaamista höyrystyvä elohopea... eikös?

        Mutta totta on, että elohopea katoaa pois vähitellen...

        Mutta elohopeaakin on kovin erilaisia muotoja. Etyyli-, metyyli-, orgaaninsta, epäorgaanista, metallista...? Ja kaikilla eri imeytymiset, vaikutukset, tuhot ja puoliintumisajat...

        aivoista kerrotaan olevan jopa lähemmäs 30 vuoden luokkaa!!!


    • hoidettu
      • sivuja

        mutta tuossa elintarvikeviraton raporttia siteerauksessa oli desimaalipilkku mennyt väärään paikkaa. Väitit että viljasta,perunasta ja vihanneksista saisi jotain luokkaa 2 mgelohopeaa päivässä, pitää tietysti olla µg. Vain kalat sisältävät mg-pitoisuuksia /kilo elohopeaa, ja valtaosa saannista onkin kalasta ja mahdollisesti sienistä jotka myös keräävät elohopaa.

        Tähän verrattuna tuo arvio 3 g elohopaa suussa (5 amalgaamipaikkaa) on valtava määrä 3 g on 3000 000 µg, Minulla oli joskus ainakin 10 isoa amalgaamipaikkaa!!


      • hoidettu
        sivuja kirjoitti:

        mutta tuossa elintarvikeviraton raporttia siteerauksessa oli desimaalipilkku mennyt väärään paikkaa. Väitit että viljasta,perunasta ja vihanneksista saisi jotain luokkaa 2 mgelohopeaa päivässä, pitää tietysti olla µg. Vain kalat sisältävät mg-pitoisuuksia /kilo elohopeaa, ja valtaosa saannista onkin kalasta ja mahdollisesti sienistä jotka myös keräävät elohopaa.

        Tähän verrattuna tuo arvio 3 g elohopaa suussa (5 amalgaamipaikkaa) on valtava määrä 3 g on 3000 000 µg, Minulla oli joskus ainakin 10 isoa amalgaamipaikkaa!!

        Joo noi mikrot ja millit on voinu mennä sekaisin. Ihmettelin itsekin niitä määriä... Ja tein ne sivut hätäsesti eilen. Pitää vielä paljon trimmata niitä.


      • hoidettu

        Taidat olla aika yksin väitteinesi täällä. Ja sanoit "hoidetun valheita"... Ei ne mun valheita ole. Mä vain kerään ja esitän lääkäreiden tutkimustuloksia.


      • WhiteTeeth

        Sä viittaat johonkin 90-luvulla tehtyyn tutkimukseen! Nyt eletään vuotta 2006. Suomi ei ole ainoa maa jossa keskustellaan tästä aiheesta. Päinvastoin suomi on jäänyt pahasti varjoon amalgaami tutkimuksissa.Luuletko että ihmisille muualla maailmassa on huvikseen maksettu korvauksia amalgaamimyrkytyksistä? Parempi kun päivität tietojasi, etkä lueskele yli 15 vuotta vanhoja juttuja. Aloita vaikka tosta linkistä joka mainitaan vähän ylempänä.


      • rahaa hammaslääkäreiltä
        hoidettu kirjoitti:

        Taidat olla aika yksin väitteinesi täällä. Ja sanoit "hoidetun valheita"... Ei ne mun valheita ole. Mä vain kerään ja esitän lääkäreiden tutkimustuloksia.

        "Mä vain kerään ja esitän lääkäreiden tutkimustuloksia."

        Niin minäkin


      • ei vanhene
        WhiteTeeth kirjoitti:

        Sä viittaat johonkin 90-luvulla tehtyyn tutkimukseen! Nyt eletään vuotta 2006. Suomi ei ole ainoa maa jossa keskustellaan tästä aiheesta. Päinvastoin suomi on jäänyt pahasti varjoon amalgaami tutkimuksissa.Luuletko että ihmisille muualla maailmassa on huvikseen maksettu korvauksia amalgaamimyrkytyksistä? Parempi kun päivität tietojasi, etkä lueskele yli 15 vuotta vanhoja juttuja. Aloita vaikka tosta linkistä joka mainitaan vähän ylempänä.

        "Sä viittaat johonkin 90-luvulla tehtyyn tutkimukseen!"

        Viime vuonna tarkistettu artikkeli.

        "© 2005 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim"

        "Parempi kun päivität tietojasi, etkä lueskele yli 15 vuotta vanhoja juttuja."
        "Nyt eletään vuotta 2006."

        2006-15=1991?
        "Duodecim 1995"

        Hyvä laskupää sulla. Oiskohan amalgaamin vika?

        Kerro miten ihmisen anatomia, elohopea ja sen imeytyminen ja määrä amalgaamipaikoissa ovat muuttuneet 10 vuodessa?

        "Elohopea on monesta eri lähteestä peräisin oleva elinympäristössämme esiintyvä aine. Sitä vapautuu ilmakehään luonnollisista lähteistä, esimerkiksi tulivuorista, 2 700–60 000 tonnia vuodessa ja ihmisen toiminnan seurauksena 3 000 tonnia vuodessa (WHO 1991). Ilma, jota hengitämme, ruoka, jota syömme, ja vesi, jota nautimme, sisältävät aina elohopeaa. Elohopeaa käytetään säilöntäaineena useissa lääketieteellisissä ja kosmeettisissa tuotteissa. Ihminen saa elohopeaa noin 10 -g päivässä (WHO 1991). WHO suosittaa työperäisen elohopeahöyryn enimmäispitoisuudeksi 25 -g elohopeaa kuutiometrissä ilmaa, ja tämän määrän on arvioitu merkitsevän 171 -g:n suuruista vuorokausiannosta (Magos 1991)."
        "Berglund (1990) osoitti, että 12 amalgaamipaikasta irtoaa elohopeaa vuorokaudessa alle 1.7 -g, mikä on sadasosa siitä elohopeamäärästä, minkä WHO hyväksyy päivittäisessä ammatillisessa altistuksessa. Edelleen tämän määrän vähäisyyttä kuvaa se, että kuluisi 10 000 vuotta ennen kuin kaikki elohopea irtoaisi näistä 12 paikasta (Osborne 1992)."


      • WhiteTeeth
        ei vanhene kirjoitti:

        "Sä viittaat johonkin 90-luvulla tehtyyn tutkimukseen!"

        Viime vuonna tarkistettu artikkeli.

        "© 2005 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim"

        "Parempi kun päivität tietojasi, etkä lueskele yli 15 vuotta vanhoja juttuja."
        "Nyt eletään vuotta 2006."

        2006-15=1991?
        "Duodecim 1995"

        Hyvä laskupää sulla. Oiskohan amalgaamin vika?

        Kerro miten ihmisen anatomia, elohopea ja sen imeytyminen ja määrä amalgaamipaikoissa ovat muuttuneet 10 vuodessa?

        "Elohopea on monesta eri lähteestä peräisin oleva elinympäristössämme esiintyvä aine. Sitä vapautuu ilmakehään luonnollisista lähteistä, esimerkiksi tulivuorista, 2 700–60 000 tonnia vuodessa ja ihmisen toiminnan seurauksena 3 000 tonnia vuodessa (WHO 1991). Ilma, jota hengitämme, ruoka, jota syömme, ja vesi, jota nautimme, sisältävät aina elohopeaa. Elohopeaa käytetään säilöntäaineena useissa lääketieteellisissä ja kosmeettisissa tuotteissa. Ihminen saa elohopeaa noin 10 -g päivässä (WHO 1991). WHO suosittaa työperäisen elohopeahöyryn enimmäispitoisuudeksi 25 -g elohopeaa kuutiometrissä ilmaa, ja tämän määrän on arvioitu merkitsevän 171 -g:n suuruista vuorokausiannosta (Magos 1991)."
        "Berglund (1990) osoitti, että 12 amalgaamipaikasta irtoaa elohopeaa vuorokaudessa alle 1.7 -g, mikä on sadasosa siitä elohopeamäärästä, minkä WHO hyväksyy päivittäisessä ammatillisessa altistuksessa. Edelleen tämän määrän vähäisyyttä kuvaa se, että kuluisi 10 000 vuotta ennen kuin kaikki elohopea irtoaisi näistä 12 paikasta (Osborne 1992)."

        joten mun päässä ei enää ainakaan ole mitään vikaa ja miten niin olisi, sähän juuri viittaat siihen että amalgaamista ei tule vikoja. Katso nyt itse noita tutkimuksia, jotkut niistä on tehty jopa vuonna 1985! 21 vuotta sitten, vai onko mun laskupäässä taaskin vikaa. Mitä joku copyright 2005 tossa auttaa? Meinaatsä että se tekee vanhan raportin uudeksi,heh. Mähän voisin julkaista vaikka vuonna 5 kirjoitetun jutun ydinjätteistä ja heittää siihen copyright 2006 ja sä uskoisit siihen juttuun, niinkö...?
        Tuskimpa elohopean vaikutus kropassa on mihinkään muuttunnut kaikkien vuosien aikana, mutta asiaa on alettu tutkimaan enemmän ja on löydetty paljon uutta tietoa.
        Kannataisi ehkä pysyä kehityksessä mukana...


      • sulle
        WhiteTeeth kirjoitti:

        joten mun päässä ei enää ainakaan ole mitään vikaa ja miten niin olisi, sähän juuri viittaat siihen että amalgaamista ei tule vikoja. Katso nyt itse noita tutkimuksia, jotkut niistä on tehty jopa vuonna 1985! 21 vuotta sitten, vai onko mun laskupäässä taaskin vikaa. Mitä joku copyright 2005 tossa auttaa? Meinaatsä että se tekee vanhan raportin uudeksi,heh. Mähän voisin julkaista vaikka vuonna 5 kirjoitetun jutun ydinjätteistä ja heittää siihen copyright 2006 ja sä uskoisit siihen juttuun, niinkö...?
        Tuskimpa elohopean vaikutus kropassa on mihinkään muuttunnut kaikkien vuosien aikana, mutta asiaa on alettu tutkimaan enemmän ja on löydetty paljon uutta tietoa.
        Kannataisi ehkä pysyä kehityksessä mukana...

        "Katso nyt itse noita tutkimuksia, jotkut niistä on tehty jopa vuonna 1985!"
        "Kannataisi ehkä pysyä kehityksessä mukana..."
        "Aloita vaikka tosta linkistä joka mainitaan vähän ylempänä."

        Ja tällaisia tutkimuksia löytyi teidän hienoista ja kehityksen kärjessä olevista linkeistä:

        Kussmaul, 1861
        Risse, 1973
        Viola and Cassano (1968)
        Wranglén & Berendson, 1983
        Marek & Hochman, 1974
        Wakai (1936) and by Till et. al. (1978).
        Wranglén and Berendson, 1983
        Radics et. al., 1970
        Trachtenberg, 1974
        Mocke, 1971
        Talbot, 1882
        Stock (1926)
        Svare et al, 1981; Patterson et al, 1985; Vimy, 1985 a,b
        Brecht-Bergen (1933)
        Abraham et al (1984)
        Vimy & Lorscheider, 1985
        Stock & Heller, 1926
        Baader & Holstein, 1933
        Hanson & Pleva, 1991
        Fredin (1988)
        Hahn et. al. (1989)
        Westcott, 1844
        Ahlqwist et al, 1988
        Halling et al, 1981
        Stock & Cucuel, 1934
        Frykholm, 1957; Storlazzi & Elkins, 1941; Schneider, 1977
        Rahola, 1973; Cherian, 1978
        Mats Hanson (1986)
        Wesselhaeft (1896),
        Hyams (1933),
        Steffensen (1934),
        Lain & Caughron (1936),
        Struntz (1956),
        Schwarzkopf (1959),
        Rost (1976),
        Till (1984),
        Zamm (1986),
        Pleva (1983)

        Kirjallisuutta:
        Bergmark, M.: En bok om gifter och förgiftningar. Del 2. Gifter på gott och ont. Prismaserien. Lund 1974.
        Brummer, P.: Elohopea lääkkeenä. Teoksessa: Lääketieteen historiaa tarinoina. Leiras Oy, Turku. Helsinki 1983.
        Cowen, D. L. and Helfand, W. H.: Pharmacy, An Illustrated History. Harry N. Abrams, New York, Printed in Japan 1990.
        Hako, M. (toim): Kansanomainen lääkintätietous. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 229, 4 Osa. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Helsinki. Turku 1957.
        Hendry, W. F., Hern, R. P. A. and Cole, P. J.: Was Young’s syndrome caused by exposure to mercury in childhood? British Medical Journal No 6919, Vol. 307: 1579–1582 (1993).
        Komulainen, M. ym.: Elohopea allergeenina ja ympäristömyrkkynä. Suomen Lääkärilehti 1992: 3: 156–162.
        Lüdy-Tenger, F.: Alchemistische und Chemistische Zeichen. Berlin 1928. Neudruck, Würzburg 1973.
        Martinez, D., Lohs, K.: Gift. Magie und Realität, Nutzen und Verderben. Edition Leipzig. Zwickau 1985.
        Müller, R.: Hygiene. Luft, Boden, Wasser, Nahrung, Kleideung, Körperpflege, Wohnung, Gewerbe, Eugenik. Vierte, verbesserte Auflage, Urban & Schwarzenberg, Berlin-München 1949.
        Müller, R.: Medizinische Mikrobiologie, Parasiten, Bakterien, Immunität. Vierte, neubearbeitete Auflage, Urban & Schwarzenberg, Berlin – München 1950.
        Møller, K.: Farmakologi. Det teoretiske grundlag for rationel farmakoterapi. 3. udgave. Nyt Nordisk Forlag – Arnold Busck, Kjøbenhavn 1946.
        Oradon, uusi peroraalinen elohopeadiuretikum. [Ilmoitus.] Duodecim Vol. 72 (1956): 275–276
        Porter, R. (ed.): Cambridge Illustrated History of Medicine. Cambridge University Press. First published 1996. Cambridge 1996.
        Relander, K.: Toht. Selldénin havainnot elohopeacyaniidin käyttämisessä difteriassa. Duodecim Vol. 3 (1886): 110–111.
        Ring, M. E.: Geschichte der Zahnmedizin. Könemann. Printed in Hong Kong, China, 1997. [Alkuperäinen teos: Dentistry 1985.]
        Suomen Farmakopea, Kuudes painos – Pharmacopoea Fennica, Editio sexta. Helsinki 1937.
        Turi, J.: Kertomus saamelaisista. Saamen kielestä suomentanut Samuli Aikio. (Alkuperäinen teos. Muittalus samid birra, 1910.) WSOY Porvoo–Helsinki–Juva, Porvoo 1979.
        Widström, E.: Amalgaami huolestuttaa Ruotsissa. Suomen Lääkärilehti 1992: 21: 1993–1995.


        Uusinta ja parasta tietoa löytyi jopa vuodelta 1844!

        Lasketaanpa...2006-1844=162 vuotta?

        "Mitä joku copyright 2005 tossa auttaa?"

        Duodecim tarkistaa julkaisemansa artikkelit, etteivät ne sisällä vanhentunutta tietoa. Tuo on tarkistettu ja uudelleen julkaistu 2005.

        "Mähän voisin julkaista vaikka vuonna 5 kirjoitetun jutun ydinjätteistä ja heittää siihen copyright 2006 ja sä uskoisit siihen juttuun, niinkö...?"

        No itse uskot juttuja vuodelta 1844.


      • tarkoittaa
        ei vanhene kirjoitti:

        "Sä viittaat johonkin 90-luvulla tehtyyn tutkimukseen!"

        Viime vuonna tarkistettu artikkeli.

        "© 2005 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim"

        "Parempi kun päivität tietojasi, etkä lueskele yli 15 vuotta vanhoja juttuja."
        "Nyt eletään vuotta 2006."

        2006-15=1991?
        "Duodecim 1995"

        Hyvä laskupää sulla. Oiskohan amalgaamin vika?

        Kerro miten ihmisen anatomia, elohopea ja sen imeytyminen ja määrä amalgaamipaikoissa ovat muuttuneet 10 vuodessa?

        "Elohopea on monesta eri lähteestä peräisin oleva elinympäristössämme esiintyvä aine. Sitä vapautuu ilmakehään luonnollisista lähteistä, esimerkiksi tulivuorista, 2 700–60 000 tonnia vuodessa ja ihmisen toiminnan seurauksena 3 000 tonnia vuodessa (WHO 1991). Ilma, jota hengitämme, ruoka, jota syömme, ja vesi, jota nautimme, sisältävät aina elohopeaa. Elohopeaa käytetään säilöntäaineena useissa lääketieteellisissä ja kosmeettisissa tuotteissa. Ihminen saa elohopeaa noin 10 -g päivässä (WHO 1991). WHO suosittaa työperäisen elohopeahöyryn enimmäispitoisuudeksi 25 -g elohopeaa kuutiometrissä ilmaa, ja tämän määrän on arvioitu merkitsevän 171 -g:n suuruista vuorokausiannosta (Magos 1991)."
        "Berglund (1990) osoitti, että 12 amalgaamipaikasta irtoaa elohopeaa vuorokaudessa alle 1.7 -g, mikä on sadasosa siitä elohopeamäärästä, minkä WHO hyväksyy päivittäisessä ammatillisessa altistuksessa. Edelleen tämän määrän vähäisyyttä kuvaa se, että kuluisi 10 000 vuotta ennen kuin kaikki elohopea irtoaisi näistä 12 paikasta (Osborne 1992)."

        mikä mitta??
        On kyllä hyvin irvokasta että näin pohditaan että jos suuhun laitetaan kiinni 5-6 g elohopeaa, niin mitenkähän paljon tähän potilaaseen imeytyy. Samanaikaisesti kartoitetaan käyttötavaroissa olevia tuhatosia pitoisuudesta. Pienoisloistelamppu jossa on 5 mg elohopeaa on ongelmajätettä, mitähän on ihminen jossa on 6 grammaa??


      • hoidettu
        ei vanhene kirjoitti:

        "Sä viittaat johonkin 90-luvulla tehtyyn tutkimukseen!"

        Viime vuonna tarkistettu artikkeli.

        "© 2005 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim"

        "Parempi kun päivität tietojasi, etkä lueskele yli 15 vuotta vanhoja juttuja."
        "Nyt eletään vuotta 2006."

        2006-15=1991?
        "Duodecim 1995"

        Hyvä laskupää sulla. Oiskohan amalgaamin vika?

        Kerro miten ihmisen anatomia, elohopea ja sen imeytyminen ja määrä amalgaamipaikoissa ovat muuttuneet 10 vuodessa?

        "Elohopea on monesta eri lähteestä peräisin oleva elinympäristössämme esiintyvä aine. Sitä vapautuu ilmakehään luonnollisista lähteistä, esimerkiksi tulivuorista, 2 700–60 000 tonnia vuodessa ja ihmisen toiminnan seurauksena 3 000 tonnia vuodessa (WHO 1991). Ilma, jota hengitämme, ruoka, jota syömme, ja vesi, jota nautimme, sisältävät aina elohopeaa. Elohopeaa käytetään säilöntäaineena useissa lääketieteellisissä ja kosmeettisissa tuotteissa. Ihminen saa elohopeaa noin 10 -g päivässä (WHO 1991). WHO suosittaa työperäisen elohopeahöyryn enimmäispitoisuudeksi 25 -g elohopeaa kuutiometrissä ilmaa, ja tämän määrän on arvioitu merkitsevän 171 -g:n suuruista vuorokausiannosta (Magos 1991)."
        "Berglund (1990) osoitti, että 12 amalgaamipaikasta irtoaa elohopeaa vuorokaudessa alle 1.7 -g, mikä on sadasosa siitä elohopeamäärästä, minkä WHO hyväksyy päivittäisessä ammatillisessa altistuksessa. Edelleen tämän määrän vähäisyyttä kuvaa se, että kuluisi 10 000 vuotta ennen kuin kaikki elohopea irtoaisi näistä 12 paikasta (Osborne 1992)."

        Tässä eräs lähdekooste. Näitä on lisääkin...

        1. The tolerable daily exposure level for mercury developed in a report for Health Canada is .014 micrograms/kilogram body weight(ug/kg) or approximately 1 ug/day for average adult(217). The U.S. EPA Health Standard for elemental mercury exposure(vapor) is 0.3 micrograms per cubic meter of air(2). The U.S. ATSDR health standard(MRL) for mercury vapor is 0.2 ug/ M3 of air, and the MRL for methyl mercury is 0.3 ug/kg body weight/day(217). For the average adult breathing 20 M3 of air per day, this amounts to an exposure of 4 or 6 ug/day for the 2 elemental mercury standards. The EPA health guideline for methyl mercury is 0.1 ug/kg body weight per day or 7 ug for the average adult(2), or approx. 14 ug for the ATSDR acute oral toxicicity standard. Since mercury is methylized in the body, some of both types are present in the body. The older World Health Organization(183) mercury health guideline(PTWI) is 300 ug per week total exposure or approx. 42 ug/day.

        2. Mercury in the presence of other metals in the oral environment undergoes galvanic action, causing movement out of amalgam and into the oral mucosa and saliva(192). Mercury in solid form is not stable due to low vapor pressure and evaporates continuously from amalgam fillings in the mouth, being transferred over a period of time to the host(15-19,26,31,36,79,83,211,182,183,199,298,299,303,332,335,371). The daily total exposure of mercury from fillings is from 3 to 1000 micrograms per day, with the average exposure being above 10 micrograms per day and the average uptake over 5 ug/day (183,199,209,18,19,77,83, 85,100,335,352,371,etc.). (see further details continued)

        A large study was carried out at the Univ. Of Tubingen Health Clinic in which the level of mercury in saliva of 20,000 persons with amalgam fillings was measured(199). The level of mercury in unstimulated saliva was found to average 11.6 ug Hg/L, with the average after chewing being 3 times this level. Several were found to have mercury levels over 1100 ug/L, 1 % had unstimulated levels over 200 ug/L, and 10 % had unstimulated mercury saliva levels of over 100 ug/L.. The level of mercury in saliva has been found to be proportional to the number of amalgam fillings, and generally was higher for those with more fillings. The following table gives the average daily mercury exposure from saliva alone for those tested, based on the average levels found per number of fillings and using daily saliva volumes of 890 ml for unstimulated saliva flow and 80 ml for stimulated flow (estimated from measurements made in the study and comparisons to other studies). It also gives the 84th percentile mercury exposure from saliva for the 20,000 tested by number of fillings. Note that 16% of all of those tested with 4 amalgam fillings had daily exposure from their amalgam fillings of over 17 ug per day, and even more so for those with more than 4 fillings.

        Table: Average daily mercury exposure in saliva by number of amalgam fillings(199)

        Number of fillings: 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

        Av. Daily Hg(ug) 6.5 8 9.5 11 12.4 14 15.4 16.9 18.3 19.8 21.3 22.8 24.3

        84th percentile(ug) 17 23.5 26 30.5 35 41.5 43.8 48.6 50.3 46.7 56.6 61.4 64.5



        Saliva tests for mercury are commonly performed in Europe, and many other studies have been carried out with generally comparable results(292,315,79,9b,335,179,317,352). Another large German study(352) found significantly higher levels than the study summarized here, with some with exposure levels over 1000 ug/day.

        Three studies that looked at a population with more than 12 fillings found generally higher levels than this study, with average mercury level in unstimulated saliva of 29 ug/L(18), 32.7 ug/L (292c), and 175 ug/day(352). The average for those with 4 or less fillings was 8 ug/L(18). While it will be seen that there is a significant correlation between exposure levels and number of amalgam surfaces and exposure generally increases as number of fillings increases, there is considerable variability for a given number of fillings. Some of the factors that will be seen to influence this variability include composition of the amalgam, whether person chews gum or drinks hot liquids, bruxism, oral environmental factors, type of tooth patse used, etc.

        The Tubingen study did not assess the significant exposure route of intraoral air and lungs. One study that looked at this estimated a daily average burden of 20 ug from ionized mercury from amalgam fillings absorbed through the lungs(191), while a Norwegian study found the average level in oral air to be 0.8 ug/M3(176). Another study at a Swedish University(335) measured intraoral air mercury levels from fillings of from 20 to 125 ug per day, for persons with from 18 to 82 filling surfaces. Another study found similar results(83), and some individuals have been found to have intraoral air mercury levels above 400 ug/ M3 (319). Most of those whose intraoral air mercury levels were measured exceeded Gov’t health guidelines for workplace exposure(2).

        The studies also determined that the number of fillings is the most important factor related to mercury level, with age of filling being much less significant(319b). Different filling composition/manufacturer can also make a difference in exposure levels( as will be further discussed). The authors of the Tubingen study calculated that based on the test results with estimates of mercury from food and oral air included, over 40 % of those tested in the study received daily mercury exposure higher than the WHO standard(PTWI). As can be seen most people with several fillings have daily exposure exceeding the Health Canada TDE and the U.S. EPA and ATSDR health guideline for mercury(2,209,199,etc.), and many tested in past studies have exceeded the older and higher WHO guideline for mercury(183), without consideration of exposure from food, etc..

        3. The main exposure paths for mercury from amalgam fillings are absorption by the lungs from intraoral air; vapor absorbed by saliva or swallowed; amalgam particles swallowed; and membrane, olfactory, venous, and neural path transfer of mercury absorbed by oral mucosa, gums, etc. (6,17,18,31,34,77,79,83,94,133,182,209,211, 216,222,319, 335,348,364) A study at Stockholm Univ.(335) made an effort to determine the respective parts in exposure made by these paths. It found that the majority of excretion is through feces, and that the majority of mercury exposure was from elemental vapor. Daily exposure from intraoral air ranged from 20 to 125 ug of mercury vapor, for subjects with number of filling surfaces ranging from 18 to 82. Daily excretion through feces amounted to from 30 to 190 ug of mercury, being more variable than other paths. Other studies had similar findings(6,15,16,18,19,25,31,36,79,80,83,115,196,386.)

        The feces mercury was essentially all inorganic with particles making up at most 25%, and the majority being mercury sulfuhydryl compounds- likely originating as vapor. Their study and others reviewed found that at least 80% of mercury vapor reaching the lungs is absorbed and enters the blood from which it is taken to all other parts of the body(335,348,349,363). Elemental mercury swallowed in saliva can be absorbed in the digestive tract by the blood or bound in sulfhydryl compounds and excreted through the feces. A review determined that approx.20 % of swallowed mercury sulfhydryl compounds are absorbed in the digestive tract, but approx 60% of swallowed mercury vapor is absorbed(292,335,348). At least 80% of particle mercury is excreted. Approx. 80% of swallowed methyl mercury is absorbed(335,199,etc.)e, with most of the rest being converted to inorganic forms apparently. The primary detoxification/excretion pathway for mercury absorbed by the body is as mercury-glutathione compounds through the liver/bile loop to feces(111,252), but some mercury is also excreted though the kidneys in urine and in sweat. The range of mercury excreted in urine per day by those with amalgams is usually less than 15 ug(6,49,83,138,174,335,etc.), but some patients are much higher(93). A large NIDH study of the U.S. military population(49) with an average of 19.9 amalgam surfaces and range of 0 to 60 surfaces found the average urine level was 3.1 ug/L, with 93% being inorganic mercury. The average in those with amalgam was 4.5 times that of controls and more than the U.S. EPA maximum limit for mercury in drinking water(218). The avergage level of those with over 49 surfaces was over 8 times that of controls. The same study found that the average blood level was 2.55 ug/L, with 79 % being organic mercuy. The total mercury level had a significant correlation to the number of amalgam fillings, with fillings appearing to be reponsible for over 75% of total mercury. From the study results it was found that each 10 amalgam surfaces increased urine mercury by approx. 1 ug/L. A study of mercury species found blood mercury was 89% organic and urine mercury was 87% inorganic(349b), whicle another study(363) found on average 77% of the mercury in the occipital cortex was inorganic. In a population of women tested In the Middle East(254), the number of fillings was highly correlated with the mercury level in urine, mean= 7 ug/L. Nutrient transport and renal function were also found to be adversely affected by higher levels of mercury in the urine.

        As is known from autopsy studies for those with chronic exposure such as amalgam fillings (1,14,17,20,31,34,85,94), mercury also bioaccumulates in the brain/CNS(301,274,327,329,348,18,19,85),liver, kidneys, (14,85)heart(59,205,348)), and oral mucosa(174,192) with the half life in the brain being over 20 years. Elemental mercury vapor is transmitted throughout the body via the blood and readily enters cells and crosses the blood-brain barrier, and the placenta of pregnant women(38,61,287,311,361), at much higher levels than inorganic mercury and also higher levels than organic mercury. Significant levels are able to cross the blood brain barrier, placenta, and also cellular membranes into major organs such as the heart since the oxidation rate of Hg0 though relatively fast is slower than the time required by pumped blood to reach these organs(290,370). Thus the level in the brain and heart is higher after exposure to Hg vapor than for other forms(360,370). While mercury vapor and methyl Hg readily cross cell membranes and the blood-brain barrier, once in cells they form inorganic mercury that does not readily cross cell membranes or the blood brain barrier readily and is responsible for the majority of toxicity effects. Thus inorganic mercury in the brain has a very long half life(274,etc.).

        4. The average amalgam filling has approximately 0.5 grams(500,000 ug) of mercury. As much as 50% of mercury in fillings has been found to have vaporized after 5 years and 80% by 20 years(182,204). Mercury vapor from amalgam is the single largest source of systemic mercury intake for persons with amalgam fillings, ranging from 50 to 90 % of total exposure. (14,16,17,19,36,57,61,78-83,94,129,130,138,161,167,183, 191,

        196,211,216,273,292,303,332,), averaging about 80% of total systemic intake. After filling replacement levels of mercury in the blood, urine, and feces typically temporarily are increased for a few days, but levels usually decline in blood and urine within 6 months to from 60 to 85% of the original levels(57,79,82,89,196,303). Mercury levels in saliva and feces usually decline between 80 to 95% (79,196,335,386)

        5. Having dissimilar metals in the teeth(e.g.-gold and mercury) causes galvanic action, electrical currents, and much higher mercury vapor levels and levels in tissues. (182,192,292,348,349,390,19,25,27,29,30,47,48,100) Average mercury levels in gum tissue near amalgam fillings are about 200 ppm, and are the result of flow of mercury into the mucous membrane because of galvanic currents with the mucous membrane serving as cathode and amalgam as cathode(192). Average mercury levels are often 1000 ppm near a gold cap on an amalgam filling due to higher currents when gold is in contact with amalgam (30,25,35,48,58). These levels are among the highest levels ever measured in tissues of living organisms, exceeding the highest levels found in chronically exposed chloralkali workers, those who died in Minamata, or animals that died from mercury poisoning. Concentrations of mercury in oral mucosa for a population of patients with 6 or more amalgam fillings taken during oral surgery were 20 times the level of controls(174). These levels are much higher than the FDA/EPA action level for prohibiting use of food with over 1 ppm mercury. Likewise the level is tremendously over the U.S. Dept. Of Health/EPA drinking water limit for mercury which is 2 parts per billion(218). Studies have shown that mercury in the gums such as from root caps for root canaled teeth result in chronic inflammation, in addtion to migration to other parts of the body(200,47). Mercury and silver from fillings can be seen in the tissues as amalgam "tatoos", which have been found to accumulate in the oral mucosa as granules along collagen bundles, blood vessels, nerve sheaths, elastic fibers, membranes, striated muscle fibers, and acini of minor salivary glands. Dark granules are also present intracellularly within macrophasges, multinucleated giant cells, endothelial cells, and fibroblasts. There is in most cases chronic inflammatory response or macrophagic reaction the the metals(47), usually in the form of a foreingn body granuloma with multinucleated giant cells of the foreign body and Langhans types.

        The component mix in amalgams has also been found to be an important factor in mercury vapor emissions. The level of mercury and copper released from high copper amalgam is as much as 50 times that of low copper amalgams(191). Studies have consistently found modern high copper non gamma-two amalgams have greater release of mercury vapor than conventional silver amalgams (298,299). While the non gamma-two amalgams were developed to be less corrosive and less prone to marginal fractures than conventional silver amalgams, they have been found to be instable in a different mechanism when subjected to wear/polishing/ chewing/ brushing: they form droplets of mercury on the surface of the amalgams(182,297). This has been found to be a factor in the much higher release of mercury vapor by the modern non gamma-two amalgams. Recent studies have concluded that because the high mercury release levels of modern amalgams, mercury poisoning from amalgam fillings is widespread throughout the population"(95,199,238). Numerous other studies also support this finding(Section IV).

        Amalgam also releases significant amounts of silver, tin, and copper which also have toxic effects, with organic tin compounds formed in the body being even more neurotoxic than mercury(51,222,262)

        7. Feces is the major path of excretion of mercury from the body, having a higher correlation to systemic body burden than urine or blood, which tend to correlate with recent exposure level (35,36,79,80,183, 278). For this reason many researchers consider feces to be the most reliable indicator of daily exposure level to mercury or other toxics. The average level of mercury in feces of those with fillings is over 1 ppm and approx. 10 times that of a similar group without fillings (79,80,83,335,386,25,), with significant numbers of those with several filings having over 10 ppm and 170 times those without fillings(80). The saliva test is another good test for daily mercury exposure, done commonly in Europe and representing one of the largest sources of mercury exposure.

        There is only a weak correlation between blood or urine mercury levels and body burden or level in a target organ(36,157,183,278,11,etc.). Mercury vapor passes through the blood rapidly(half-life in blood is 3 seconds,370) and accumulates in other parts of the body such as the brain, kidneys, liver, thyroid gland, pituitary gland, etc. Thus blood test measures mostly recent exposure. As damage occurs to kidneys over time, mercury is less efficiently eliminated (11,36,57,183, 216,260), so urine tests are not reliable for body burden after long term exposure. Some researchers suggest hair offers a better indicator of mercury body burden than blood or urine(279), though still not totally reliable and may be a better indicator for organic mercury than inorganic. Mercury hair level in a population sampled in Madrid Spain ranged from 1.3 to 92.5 ppm. This study found a significant positive correlation between maternal hair mercury and mercury level in nursing infants. Hair mercury levels did not have a significant correlation with urine mercury in one study(340) and did not have a significant correlation to number of fillings(350). One researcher suggests that mercury levels in hair of greater than 5 ppm are indicative of mercury intoxication.

        A new test approved by the FDA for diagnosing damage that has been caused by toxic metals like mercury is the fractionated porphyrin test(260), that measures amount of damage as well as likely source. Provocation challenge tests after use of chemical chelators such as DMPS or DMSA also are effective at measuring body burden(57), but can be dangerous to some people- especially those still having amalgam fillings or those allergic to sulfur drugs or sulfites. Many studies using chemical chelators such as DMPS or DMSA have found post chelation levels to be poorly correlated with prechelation blood or urine levels(57,115,303), but one study (340) found a significant correlation between pre and post chelation values when using DMPS. Challange tests using DMPS or DMSA appear to have a better correlation with body burden and toxicity symptoms such as concentration , memory, and motor deficits(290)- with many studies finding a significant correration between post chelation mercury level and the number of amalgam surfaces(57,172,173,222,290,292,273,303). Several doctors use 16 ug/L as the upper bound for mercury after DMPS challange, and consider anyone with higher levels to have excess body burdern(222,352). However one study(290) found significant effects at lower levels. Some researchers believe DMSA has less adverse side effects than DMPS and prefer to use DMSA for chelation for this reason. Some studies have also found DMSA as more effective at removing mercury from the brain. Another chelator used for clogged arteries, EDTA, forms toxic compounds with mercury and can damage brain function(307). Use of EDTA may need to be restricted in those with high Hg levels. N-acetylcystein(NAC) has been found to be effective at increasing cellular glutathione levels and chelating mercury(54). Experienced doctors have also found additional zinc to be useful when chelating mercury(222). Also lipoic acid has been found to dramatically increase excretion of inorganic mercury(over 12 fold), but to cause decreased excretion of organic mercury(54).

        8. The number of amalgam surfaces has a statistically significant correlation to :

        (a) blood plasma mercury level (17,49,79,89,133,211)(usually not as strong as other measures)

        (b) urine mercury level (38,49,57,76,77,79,82,83,134,138,167,176,254,303,332,335)

        © oral air(16,18,100,176,335)

        (d) saliva and oral mucosa(18,58,77,79,117,179,174,199,211,222,292,315,317)

        (e) feces mercury (25,79,80,83,115,117,182,335,386)

        (f) pituitary gland (19,20,25,85,99,273/274)

        (g) brain occipital cortex (14,16,19,25,34,85,211,273,348,366/274)

        (h) renal(kidney) cortex(14,16,19,20,85,273,348,366)

        (I) liver(14,19,85,366)

        (j) motor function areas of the brain & CNS: brain stem, cerebellum, rhombencephalon, dorsal root ganglia, and anterior horn motor neurons (48,291,327,329,etc.)

        (k) fetal and infant liver/brain levels(61,112,186,231) related to maternal fillings.



        9. A person with amalgam fillings has daily systemic intake from mercury vapor of between 3 and 70 micrograms of mercury, with the average being at least 7 micrograms(ug) per day (18,77,83,85,93,138,183,199,211,292,315,335). In a large German study, the median daily exposure for those with fillings through saliva was approx. 10 ug/day, 4% of those with fillings had daily exposure through saliva of over 80 ug/day, and 1% had over 160 ug/day(199). The methods and results of the Tubingen study(199) were similar to those of other German studies(292,315,9, 138, 317,335). Total intake is proportional to the number and extent of amalgam surfaces, but other factors such as chewing gum, drinking hot liquids, brushing or polishing, and using fluoride toothpaste significantly increase the intake(15,18,28,31,100,134-137,182, 183,199,209,211,292,317,319,348,349,350). Vapor emissions range up to 200 ug/M3 (35) and are much higher after chewing(137,319). After chewing, those with amalgams had levels over 50 times higher than those without, and the average level of exposure was 29 ug/day for those with at least 12 occlusal surfaces(18). At least 30% of those having amalgam fillings tested in a large German study had ingested mercury levels exceeding the WHO PTWI mercury standard of 43 ug/day (199,183), and over 50% of those with 6 or more fillings had daily exposures more than the U.S. EPA health guideline level(199) of 0.1 ug/kg body weight/day(199). The median daily exposure through saliva for those with 10 or more fillings was over 10 times that of those with no fillings(199,292,315,318). Mercury level in saliva has been found to give much better indication of body levels than blood or urine levels(36). Most people with fillings have daily exposure levels exceeding the U.S. ATSDR and EPA health guideline levels (2,36,83,89,183,199,209,217,261,292,335,93)

        10. The blood and urine mercury load of a person with amalgam fillings is often 5 times that of a similar person without.(14,16,17,79,80,82,93,136,138, 303,315,317,318) The average blood level for one large population was 5 ug/l(176). Normal blood levels are less than 20 ppb, but health effects have been observed in patients in the upper part of this range. A Swedish study estimated the total amount mercury swallowed per day from intra-oral vapor was 10 micrograms per day(177),and a large German study(199) found median exposure through saliva alone for those with fillings to be about 10 ug/day, with many having several fillings with over 10 times that level. Other studies have found similar amounts(18,83,211,183,209).

        11. Teeth are living tissue and have massive communication with the rest of the body via blood, lymph, and nerves. Mercury vapor (and bacteria in teeth ) have paths to the rest of the body. (34,etc.) German studies of mercury loss from vapor in unstimulated saliva found the saliva of those with amalgams had at least 5 times as much mercury as for controls(138,199,292,315).

        12. Mercury (especially mercury vapor) rapidly crosses the blood brain barrier and is stored preferentially in the pituitary gland, hypothalamus, and occipital cortex in direct proportion to the number and extent of amalgam surfaces.(14,19,20,25,34,38,85,99,273,274,287,348,366) Thus mercury has a greater effect on the functions of these areas. The range in one study was 2.4 to 28.7 ppb(85), and one study found on average that 77% of the mercury in the occipital cortex was inorganic(363).

        13. Some mercury entering nasal passages is absorbed directly into the olfactory lobe and brain without coming from blood(34,35,182,222,348,364). Mercury also is transported along the axons of nerve fibres (5,25,34,35,327,329).

        14. Mercury has a long half life in the body and over 20 years in the brain, and chronic low level intake results in a slow accumulation in body tissues. (20,34,35,38,85,etc.)

        15. Methyl mercury is more toxic to some body processes than inorganic mercury. Mercury from amalgam is methylated by bacteria and candida albicans in the mouth and intestines(51,81,98,182,225). Oral bacteria streptococommus mitior,S.mutans, and S.sanguis were all found to methylate mercury(81). High levels of Vit B12 in the system also have been found to result in increased methyl mercury concentrations in the liver and brain(51). Methyl mercury is 10 times more potent in causing genetic damage than any other known chemical (Ramel, in(35)), and also crosses the blood-brain barrier readily. Once mercury vapor or methyl mercury are converted to inorganic mercury in cells or the brain, the mercury does not readily cross cell membranes or the blood-brain barrier. Thus mercury has a very long half life in the brain. N-acetylcysteine(NAC) has been found to be effective at increasing glutathione levels and chelating methyl mercury(54,126).

        16. The level of mercury in the tissue of the fetus, new born, and young children is directly proportional to the number of amalgam surfaces in the mother’s mouth. (20,23,61,112,210,361) The level of mercury in umbilical cord blood and placenta was higher than that in mother’s blood(22,186). The saliva and feces of children with amalgams have approximately 10 times the level of mercury as children without(25,315,386), and much higher levels in saliva after chewing. A group of German children with amalgam fillings had urine mercury level 4 times that of a control group without amalgams(76), and in a Norwegian group with average age 12 there was a significant correlation between urine mercury level and number of amalgam fillings(167). The level of mercury in maternal hair was significantly correlated to level of mercury in nursing infants(279). One study found a 60% increase in average cord blood mercury level between 1980 and 1990 in Japan(186).



        17. Mercury from amalgam in the blood of pregnant women crosses the placenta and appears in amniotic fluid and fetal blood, liver, and pituitary gland soon after placement (20,22,23,31,36,61,162,186,281,348,366). Dental amalgams are the main source of mercury in breast milk(112,186,304,339,20). Milk increases the bioavailability of mercury(112,304,391) and mercury is often stored in breast milk and the fetus at much higher levels than that in the mother's tissues (19,20,22,23,61,112,186,210, 287,304). The level of mercury in breast milk was found to be significantly correlated with the number of amalgam fillings(61), with milk from mothers with 7 or more fillings having levels in milk approx. 10 times that of amalgam free mothers. The milk sampled ranged from 0.2 to 6.9 ug/L. Several authors suggest use of early mother’s milk as a screen for potenital problems since it is correlated both to maternal and infant mercury levels. The highest level is in the pituitary gland of the fetus which affects development of the endocrine, immune, and reproductive systems. The fetal mercury content after maternal inhalation of mercury vapor was found to be approx. 40 times that for maternal exposure to an equivalent dose of inorganic mercury(281,287), and developmental behavioral effects from vapor have been found at levels considerably below that required for similar effects by methyl mercury(20,49,119c,264,287,304,338). The level of total mercury in nursing infants was significantly correlated to total mercury level in maternal hair(22,279).

        18. There is a significant correlation between number of amalgam fillings of the mother and the level of the fetus and older infants(20,23,61,304), and also with the level in mother’s milk (19,20,38,112, 304). Fertile women should not be exposed to vapor levels above government health guidelines(38,61,182,282) ;the U.S. ATSDR mercury health MRL of 0.2 mcg/M3 (2,217); or have amalgams placed or removed during pregnancy(20,182,231,304,etc.).

        IV. Immune System Effects and Autoimmune Disease

        1. Many thousands of people with symptoms of mercury toxicity have been found in tests to have high levels of mercury, and many thousands who have had amalgam fillings removed(most) have had health problems and symptoms alleviated or greatly improved(see Section VI). From clinical experience some of the symptoms of mercury sensitivity/mercury poisoning include chronic fatigue, dizziness, frequent urination, insomnia, headaches, chronic skin problems, metallic taste, gastrointestinal problems, asthma(8,97), stuffy nose, drycrusts in nose, rhinitis, plugged ears, ringing ears, chest pain, hyperventilation, diabetes, spacy feeling, chilly, chronic skin problems, immune and autoimmune diseases, cardiovascular problems and many types of neurological problems (26,34,35,36,38,45,59,60,69,70,71,75,91,109,148,165,204,212,199,246,255,268-270,290,291,294, 313,343). Amalgam results is chronic exposure rather than acute exposure and accumulation in body organs over time, so most health effects are of the chronic rather than acute in nature, but serious health problems have been documented to be related to amalgam and researchers have attributed some deaths as due to amalgam (356,32,245).

        2. Mercury vapor exposure at very low levels adversely affects the immune system(17,27,31,38,45,60,84,118,129, 131,165,226,270,285,296,313,355368,369). From animal studies it has been determined that mercury damages T-cells by generating reactive oxygen species(ROS), depleting the thiol reserves of cells, damaging and decreasing the dimension of mitochondria, causing destruction of cytoplasmic organelles with loss of cell membrane integrity, inhibiting ability to secrete interleukin IL-1 and IL-2R, and inactivating or inhibiting enzyme systems involving the sulphydrol protein groups(226). Mercury caused adverse effects on both neutrophil and macrophage function and after depletion of thiol reserves, T-cells were susceptible to Hg induced cellular death (apoptosis).(226,272,355) Interferon syntheses was reduced in a concentration dependent manner with either mercury or methyl mercury as well as other immune functions(131), and low doses also induce aggregation of cell surface proteins and dramatic tyrosine phosporlation of cellular proteins related to asthma, allergic diseases such as eczema and lupus, and autoimmunity(181). One study found that insertion of amalgam fillings or nickel dental materials causes a supression of the number of T-lympocytes(270), and impairs the T-4/T-8 ratio. Low T4/T8 ratio has been found to be a factor in lupus, anemia, MS, eczema, inflamatory bowel disease, and glomerulonephritis.

        Mercury induced autoimmunity in animals and humans has been found to be associated with mercury’s expression of major histocompatibility complex(MHC) class II genes(226). Both mercuric and methyl mercury chlorides caused dose dependent reduction in immune B-cell production. (316) B-cell expression of IgE receptors were significantly reduced(316,165), with a rapid and sustained elevation in intracellular levels of calcium induced(316,333). Both forms are immontoxic and cytotoxic ant very low levels seen in individuals. Mercury also inhibited B-cell and T-cell RNA and DNA synthesis. The inhibition of these functins by 50 % occurred rapidly at very low levels, in the range of 10 to 25 ug/L. All types of cells exhibited a dose dependent reduct in cellular glutathione when exposed to mercury, inhibiting generation of GSH by lumpocutes and moncytes(252). Workers occupationally exposed to mercury at levels within guidelines have been found to have impairment of lytic activity of neutrophils and reduced abiltiy of neutraphils to kill invaders such as candida(285). Low doses also induced autoimmuntiy in some species(181,226,314,404,131,129,43). Another effect found is increase in the average blood white cell count significantly (35). The increased white count usually normalizes after amalgam removal. Mercury also blocks the immune function of magnesium and zinc (198,38). Several studies found adverse health effects at mercury vapor levels of 1 to 5 mcg/M3 (35). Large numbers of people undergoing amalgam removal have clinically demonstrated significant improvements in the immune system parameters discussed here and recovery and significant improvement in immune system problems in most cases surveryed(Section VI).

        3. Mercury from amalgam interferes with production of cytokines, disabling early control of viruses and leading to enhanced infection(131,251). Both mercuric and methyl mercury were equally highly toxic at the cellular level and in causing cell volume redcutions(131). However methyl mercury inhibits macrophage functions such as migration and phagocytosis at lower levels.

        4. Body mercury burden was found to play a role in resistant infections such as Chlamydia trachomatis and herpes family viral infections; it was found many cases can only be effectively treated by antibiotics after removal of body mercury burden(cilantro tablets were used with followup antibiotics)(251,131). Similar results have been found for treatment of cancer.



        5. Mercury by its effect of weakening the immune system contributes to increased chronic diseases and cancer(91,180,237,239,222,234,355,38,40,etc,). Exposure to mercury vapor causes decreased zinc and methionine availability, depresses rates of methylation, and increased free radicals-all factors in increased suscepability to cancer(14,34,38,143,144,180,237,239,251,256,283). Amalgam fillings have also been found to be positively associated with mouth cancer(206,251,403).

        6. Among a group of patients testing positive as allergic to mercury, low level mercury exposure was found to cause adverse immune system response, including reduction of in vitro production of tumor necrosis factor TNF alfa and interleukin-1. (152) Mercury also interrupts the cytochrome oxidase system, blocking the ATP energy function(35,232) and impairing astrocyte function(119).. These effects often result in fatigue and reduced energy levels (35,60,119,140,141,182,202,212,232,235,313).



        7. Toxic/allergic reactions to metals such as mercury often result in lichen planus lesions in oral mucosa or gums and play a roll in pathogenesis of periodontal disease. A high percentage of patients with oral mucosal problems along with other autoimmune problems such as CFS have significant immune reactions to mercury, palladium, gold, and nickel(60,118,313,81,90,212,313,342,368,369,374,375), including to mercury preservatives such as thimersol. 94% of such patients had significant immune reactions to inorganic mercury(MELISA test) and 72% had immune reactions to low concentrations of HgCl2(


      • missä
        ei vanhene kirjoitti:

        "Sä viittaat johonkin 90-luvulla tehtyyn tutkimukseen!"

        Viime vuonna tarkistettu artikkeli.

        "© 2005 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim"

        "Parempi kun päivität tietojasi, etkä lueskele yli 15 vuotta vanhoja juttuja."
        "Nyt eletään vuotta 2006."

        2006-15=1991?
        "Duodecim 1995"

        Hyvä laskupää sulla. Oiskohan amalgaamin vika?

        Kerro miten ihmisen anatomia, elohopea ja sen imeytyminen ja määrä amalgaamipaikoissa ovat muuttuneet 10 vuodessa?

        "Elohopea on monesta eri lähteestä peräisin oleva elinympäristössämme esiintyvä aine. Sitä vapautuu ilmakehään luonnollisista lähteistä, esimerkiksi tulivuorista, 2 700–60 000 tonnia vuodessa ja ihmisen toiminnan seurauksena 3 000 tonnia vuodessa (WHO 1991). Ilma, jota hengitämme, ruoka, jota syömme, ja vesi, jota nautimme, sisältävät aina elohopeaa. Elohopeaa käytetään säilöntäaineena useissa lääketieteellisissä ja kosmeettisissa tuotteissa. Ihminen saa elohopeaa noin 10 -g päivässä (WHO 1991). WHO suosittaa työperäisen elohopeahöyryn enimmäispitoisuudeksi 25 -g elohopeaa kuutiometrissä ilmaa, ja tämän määrän on arvioitu merkitsevän 171 -g:n suuruista vuorokausiannosta (Magos 1991)."
        "Berglund (1990) osoitti, että 12 amalgaamipaikasta irtoaa elohopeaa vuorokaudessa alle 1.7 -g, mikä on sadasosa siitä elohopeamäärästä, minkä WHO hyväksyy päivittäisessä ammatillisessa altistuksessa. Edelleen tämän määrän vähäisyyttä kuvaa se, että kuluisi 10 000 vuotta ennen kuin kaikki elohopea irtoaisi näistä 12 paikasta (Osborne 1992)."

        ...> kuluisi 10000 vuotta ennen kuin kaikki elohopea irtoaisi näistä 12 paikasta.

        Olisipa mielenkiintoista nähdä tämän ikäinen amalgaamipaikka!
        Mitähän siitä olisi vielä jäljellä?

        Ne kun rupeavat tummumaan jo muutaman vuoden kuluessa.
        Samoin rakenne alkaa muuttua harkkoiseksi.
        Jotain siis tapahtuu, ja häviääkin jo muutamissa vuosissakin!

        Mitähän vielä on paikoista jäljellä sen 10000 vuoden kuluttua?

        Ehkä nämä väitteesi elohopean näin hitaasta häviämisestä?


      • asiakas
        tarkoittaa kirjoitti:

        mikä mitta??
        On kyllä hyvin irvokasta että näin pohditaan että jos suuhun laitetaan kiinni 5-6 g elohopeaa, niin mitenkähän paljon tähän potilaaseen imeytyy. Samanaikaisesti kartoitetaan käyttötavaroissa olevia tuhatosia pitoisuudesta. Pienoisloistelamppu jossa on 5 mg elohopeaa on ongelmajätettä, mitähän on ihminen jossa on 6 grammaa??

        ...> mitähän on ihminen jossa on 6 grammaa?

        Se on varma, ja pitkäaikainen asiakas terveydenhuollon rattaissa!


      • elohopeahöyryssä
        ei vanhene kirjoitti:

        "Sä viittaat johonkin 90-luvulla tehtyyn tutkimukseen!"

        Viime vuonna tarkistettu artikkeli.

        "© 2005 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim"

        "Parempi kun päivität tietojasi, etkä lueskele yli 15 vuotta vanhoja juttuja."
        "Nyt eletään vuotta 2006."

        2006-15=1991?
        "Duodecim 1995"

        Hyvä laskupää sulla. Oiskohan amalgaamin vika?

        Kerro miten ihmisen anatomia, elohopea ja sen imeytyminen ja määrä amalgaamipaikoissa ovat muuttuneet 10 vuodessa?

        "Elohopea on monesta eri lähteestä peräisin oleva elinympäristössämme esiintyvä aine. Sitä vapautuu ilmakehään luonnollisista lähteistä, esimerkiksi tulivuorista, 2 700–60 000 tonnia vuodessa ja ihmisen toiminnan seurauksena 3 000 tonnia vuodessa (WHO 1991). Ilma, jota hengitämme, ruoka, jota syömme, ja vesi, jota nautimme, sisältävät aina elohopeaa. Elohopeaa käytetään säilöntäaineena useissa lääketieteellisissä ja kosmeettisissa tuotteissa. Ihminen saa elohopeaa noin 10 -g päivässä (WHO 1991). WHO suosittaa työperäisen elohopeahöyryn enimmäispitoisuudeksi 25 -g elohopeaa kuutiometrissä ilmaa, ja tämän määrän on arvioitu merkitsevän 171 -g:n suuruista vuorokausiannosta (Magos 1991)."
        "Berglund (1990) osoitti, että 12 amalgaamipaikasta irtoaa elohopeaa vuorokaudessa alle 1.7 -g, mikä on sadasosa siitä elohopeamäärästä, minkä WHO hyväksyy päivittäisessä ammatillisessa altistuksessa. Edelleen tämän määrän vähäisyyttä kuvaa se, että kuluisi 10 000 vuotta ennen kuin kaikki elohopea irtoaisi näistä 12 paikasta (Osborne 1992)."

        Katsopas tuo alempi teksti parempi totuus. Siellä käsitellään elohopean haihtumista paikoista. Tämän kirjoituksen mukaan käytännössä kaikki elohopea on haihtunut 20 vuodessa (sanoiko joku että amalgaami kestää isältä pojalle?), ja lisääksi jos on erilaisia metalleja niin haihtuminen lisääntyy huimasti (galvaaninen elementti). Tämä tapahtuu jos on esim kultakruunu tai metallinen osaproteesi (kromi-koboltti).
        Tässä vielä lainaus tuosta parempi totuus tekstistä:
        4. The average amalgam filling has approximately 0.5 grams(500,000 ug) of mercury. As much as 50% of mercury in fillings has been found to have vaporized after 5 years and 80% by 20 years(182,204). Mercury vapor from amalgam is the single largest source of systemic mercury intake for persons with amalgam fillings, ranging from 50 to 90 % of total exposure. (14,16,17,19,36,57,61,78-83,94,129,130,138,161,167,183, 191,

        196,211,216,273,292,303,332,), averaging about 80% of total systemic intake. After filling replacement levels of mercury in the blood, urine, and feces typically temporarily are increased for a few days, but levels usually decline in blood and urine within 6 months to from 60 to 85% of the original levels(57,79,82,89,196,303). Mercury levels in saliva and feces usually decline between 80 to 95% (79,196,335,386)

        5. Having dissimilar metals in the teeth(e.g.-gold and mercury) causes galvanic action, electrical currents, and much higher mercury vapor levels and levels in tissues. (182,192,292,348,349,390,19,25,27,29,30,47,48,100) Average mercury levels in gum tissue near amalgam fillings are about 200 ppm, and are the result of flow of mercury into the mucous membrane because of galvanic currents with the mucous membrane serving as cathode and amalgam as cathode(192). Average mercury levels are often 1000 ppm near a gold cap on an amalgam filling due to higher currents when gold is in contact with amalgam (30,25,35,48,58). These levels are among the highest levels ever measured in tissues of living organisms, exceeding the highest levels found in chronically exposed chloralkali workers, those who died in Minamata, or animals that died from mercury poisoning.


      • sinun päässä
        missä kirjoitti:

        ...> kuluisi 10000 vuotta ennen kuin kaikki elohopea irtoaisi näistä 12 paikasta.

        Olisipa mielenkiintoista nähdä tämän ikäinen amalgaamipaikka!
        Mitähän siitä olisi vielä jäljellä?

        Ne kun rupeavat tummumaan jo muutaman vuoden kuluessa.
        Samoin rakenne alkaa muuttua harkkoiseksi.
        Jotain siis tapahtuu, ja häviääkin jo muutamissa vuosissakin!

        Mitähän vielä on paikoista jäljellä sen 10000 vuoden kuluttua?

        Ehkä nämä väitteesi elohopean näin hitaasta häviämisestä?

        "Ne kun rupeavat tummumaan jo muutaman vuoden kuluessa.
        Samoin rakenne alkaa muuttua harkkoiseksi.
        Jotain siis tapahtuu, ja häviääkin jo muutamissa vuosissakin!"

        Vau! Sulla onkin pettämätön keino tutkia asia tarkasti. Ei ole varmaan kukaan tutkija keksinytkään, että tuijottamalla paikkaa ja seuraamalla värimuutoksia saa tarkan tiedon siitä, kuinka paljon elohopeaa irtoaa.

        "Mitähän vielä on paikoista jäljellä sen 10000 vuoden kuluttua?
        Ehkä nämä väitteesi elohopean näin hitaasta häviämisestä?"

        Toivottavasti silloin on vielä yhtä älykkäitä ja laskutaitoisia ihmisiä kuin sinä.


      • missä
        sinun päässä kirjoitti:

        "Ne kun rupeavat tummumaan jo muutaman vuoden kuluessa.
        Samoin rakenne alkaa muuttua harkkoiseksi.
        Jotain siis tapahtuu, ja häviääkin jo muutamissa vuosissakin!"

        Vau! Sulla onkin pettämätön keino tutkia asia tarkasti. Ei ole varmaan kukaan tutkija keksinytkään, että tuijottamalla paikkaa ja seuraamalla värimuutoksia saa tarkan tiedon siitä, kuinka paljon elohopeaa irtoaa.

        "Mitähän vielä on paikoista jäljellä sen 10000 vuoden kuluttua?
        Ehkä nämä väitteesi elohopean näin hitaasta häviämisestä?"

        Toivottavasti silloin on vielä yhtä älykkäitä ja laskutaitoisia ihmisiä kuin sinä.

        ...> Vau! Sinulla onkin pettämätön keino tutkia asia tarkasti!

        Minua kun nämä tarkat tutkimukset? esim. tässä asiassa, eivät oikein tahdo saada suurta luottamusta syntymään!
        Kiinnostukseni kohdistuu paljon enemmän amalgaamin KÄYTÄNNÖNN tasolla aiheuttamiin mahd. ongelmiin!
        Myös valitettavat kokemukseni, ja siten myös näkemykseni perustuvat etupäässä käytännön tasolle!

        Nämä pitemmän ajan, 10000 vuotta, tutkimukset jätän suosiolla sinulle, joskaan vielä tämän kertomuksesi perusteella en tule vakuuttuneeksi!

        ...> Toivottavasti silloin on vielä yhtä älykkäitä ja laskutaitoisia ihmisiä kuin sinä.

        Toivottavasti silloin löytyy myös näitä sinun esittämiäsi väitteitä, sekä ikävaatimukset täyttävää amalgaamia, niin amalgaamin tutkijat, ja alan asiantuntijat voivat todistaa väitteesi oikeaksi!

        Oletko kuullut havaintoa: vale, emävale, TUTKIMUS ja tilasto!


      • rauralangasta
        missä kirjoitti:

        ...> Vau! Sinulla onkin pettämätön keino tutkia asia tarkasti!

        Minua kun nämä tarkat tutkimukset? esim. tässä asiassa, eivät oikein tahdo saada suurta luottamusta syntymään!
        Kiinnostukseni kohdistuu paljon enemmän amalgaamin KÄYTÄNNÖNN tasolla aiheuttamiin mahd. ongelmiin!
        Myös valitettavat kokemukseni, ja siten myös näkemykseni perustuvat etupäässä käytännön tasolle!

        Nämä pitemmän ajan, 10000 vuotta, tutkimukset jätän suosiolla sinulle, joskaan vielä tämän kertomuksesi perusteella en tule vakuuttuneeksi!

        ...> Toivottavasti silloin on vielä yhtä älykkäitä ja laskutaitoisia ihmisiä kuin sinä.

        Toivottavasti silloin löytyy myös näitä sinun esittämiäsi väitteitä, sekä ikävaatimukset täyttävää amalgaamia, niin amalgaamin tutkijat, ja alan asiantuntijat voivat todistaa väitteesi oikeaksi!

        Oletko kuullut havaintoa: vale, emävale, TUTKIMUS ja tilasto!

        "Kiinnostukseni kohdistuu paljon enemmän amalgaamin KÄYTÄNNÖNN tasolla aiheuttamiin mahd. ongelmiin!"
        "Nämä pitemmän ajan, 10000 vuotta, tutkimukset jätän suosiolla sinulle, joskaan vielä tämän kertomuksesi perusteella en tule vakuuttuneeksi!"

        Tutkijat mittaavat ihan oikeasti kuinka paljon sitä elohopeaa KÄYTÄNNÖSSÄ amalgaamipaikasta irtoaa.
        Niillä on sellaiset pikku mittarit ja pikku anturit joilla ne tutkii ja mittailee ihmisten suussa olevia amalgaamipaikkoja.
        Ja sitten kun ne ovat saaneet paljon mittaustuloksia ne tietää kuinka paljon elohopeaa niistä paikoista on KÄYTÄNNÖSSÄ irronnut.
        Ja sitten joku on, näiden KÄYTÄNNÖN tutkimusten perusteella, laskenut kuinka kauan kestäisi, että kaikki elohopea olisi irronnut 12:sta amalgaamipaikasta, jotka on ihmisen suussa. Onko se niin vaikeaa ymmärtää?

        "todistaa väitteesi oikeaksi!"

        Minä en edellenkään väitä mitään, vaan siteeraan KÄYTÄNNÖSSÄ tehtyä tutkimusta.


      • lisää
        rauralangasta kirjoitti:

        "Kiinnostukseni kohdistuu paljon enemmän amalgaamin KÄYTÄNNÖNN tasolla aiheuttamiin mahd. ongelmiin!"
        "Nämä pitemmän ajan, 10000 vuotta, tutkimukset jätän suosiolla sinulle, joskaan vielä tämän kertomuksesi perusteella en tule vakuuttuneeksi!"

        Tutkijat mittaavat ihan oikeasti kuinka paljon sitä elohopeaa KÄYTÄNNÖSSÄ amalgaamipaikasta irtoaa.
        Niillä on sellaiset pikku mittarit ja pikku anturit joilla ne tutkii ja mittailee ihmisten suussa olevia amalgaamipaikkoja.
        Ja sitten kun ne ovat saaneet paljon mittaustuloksia ne tietää kuinka paljon elohopeaa niistä paikoista on KÄYTÄNNÖSSÄ irronnut.
        Ja sitten joku on, näiden KÄYTÄNNÖN tutkimusten perusteella, laskenut kuinka kauan kestäisi, että kaikki elohopea olisi irronnut 12:sta amalgaamipaikasta, jotka on ihmisen suussa. Onko se niin vaikeaa ymmärtää?

        "todistaa väitteesi oikeaksi!"

        Minä en edellenkään väitä mitään, vaan siteeraan KÄYTÄNNÖSSÄ tehtyä tutkimusta.

        ...> Niillä on sellaiset pikku mittarit ja pikku anturi joilla ne tutkii ja mittailee ihmisten suissa olevia amalgaamipaikkoja.

        Miksi ne eivät mittaa niitä amalgaamipaikkoja hampaissaan pitävän HENKILÖN elohopeapitoisuuksia?
        Myös eri kohteista, elimistä, hermostosta?
        Silloin voitaisiin tehdä jonkinlaisia johtopäätöksiä ko. aineen vaikutuksista.

        Jo lähtökohdiltaanhan tällainen "tutkimus" on aivan jotain muuta, kuin mihin ko. potilas altistuu, ja tuottaa sen mukaisia tuloksia.

        Mitkä ovat sitten elohopean vaikutukset kuhunkin yksilöön!
        Sekin riippuu lukemettomista eri tekijöistä.

        Se on niin ihmeellistä, että perinteiset materian ja mekeniikkan mittaamista varten kehitetyt mittarit eivät vain aina kerro sitä parasta totuutta, kun tutkittavana on se luomakunnan monimutkaisimmaksi, ja ihmeellisimmäksikin kerrottu luomus, IHMINEN!


      • WhiteTeeth
        lisää kirjoitti:

        ...> Niillä on sellaiset pikku mittarit ja pikku anturi joilla ne tutkii ja mittailee ihmisten suissa olevia amalgaamipaikkoja.

        Miksi ne eivät mittaa niitä amalgaamipaikkoja hampaissaan pitävän HENKILÖN elohopeapitoisuuksia?
        Myös eri kohteista, elimistä, hermostosta?
        Silloin voitaisiin tehdä jonkinlaisia johtopäätöksiä ko. aineen vaikutuksista.

        Jo lähtökohdiltaanhan tällainen "tutkimus" on aivan jotain muuta, kuin mihin ko. potilas altistuu, ja tuottaa sen mukaisia tuloksia.

        Mitkä ovat sitten elohopean vaikutukset kuhunkin yksilöön!
        Sekin riippuu lukemettomista eri tekijöistä.

        Se on niin ihmeellistä, että perinteiset materian ja mekeniikkan mittaamista varten kehitetyt mittarit eivät vain aina kerro sitä parasta totuutta, kun tutkittavana on se luomakunnan monimutkaisimmaksi, ja ihmeellisimmäksikin kerrottu luomus, IHMINEN!

        Myrkyllistä elohopeaa erittyy amalgamista eniten silloin kun esim. syöt(puret) tai harjaat hampaitasi.
        Sen takia ruotsissa on suositus että hampaat joissa on amalgaamia harjataan KAKSI kertaa päivässä, ei enempää(www.amalgamskadefonden.se). Koska esimerkiksi se että kuinka monta kertaa päivässä syöt tai vaikka puret purukumia päivät pitkät, on täysin yksilöllistä, niin en ymmärrä miten tätä asiaa voitaisiin mitata muulla kuin kropan elohopearvolla. Ja tietysti amalgaamipaikkojen määrä on ratkaiseva tekijä jokaisen yksilön elohopea arvoon.


      • hoidettu
        lisää kirjoitti:

        ...> Niillä on sellaiset pikku mittarit ja pikku anturi joilla ne tutkii ja mittailee ihmisten suissa olevia amalgaamipaikkoja.

        Miksi ne eivät mittaa niitä amalgaamipaikkoja hampaissaan pitävän HENKILÖN elohopeapitoisuuksia?
        Myös eri kohteista, elimistä, hermostosta?
        Silloin voitaisiin tehdä jonkinlaisia johtopäätöksiä ko. aineen vaikutuksista.

        Jo lähtökohdiltaanhan tällainen "tutkimus" on aivan jotain muuta, kuin mihin ko. potilas altistuu, ja tuottaa sen mukaisia tuloksia.

        Mitkä ovat sitten elohopean vaikutukset kuhunkin yksilöön!
        Sekin riippuu lukemettomista eri tekijöistä.

        Se on niin ihmeellistä, että perinteiset materian ja mekeniikkan mittaamista varten kehitetyt mittarit eivät vain aina kerro sitä parasta totuutta, kun tutkittavana on se luomakunnan monimutkaisimmaksi, ja ihmeellisimmäksikin kerrottu luomus, IHMINEN!

        "Miksi ne eivät mittaa niitä amalgaamipaikkoja hampaissaan pitävän HENKILÖN elohopeapitoisuuksia? Myös eri kohteista, elimistä, hermostosta? Silloin voitaisiin tehdä jonkinlaisia johtopäätöksiä ko. aineen vaikutuksista. "

        Tietenkin mittaavat: syljestä, virtsasta, hiuksista, verestä ja kai jopa kuolleiden aivoista. Niistä on paljonkin tutkimuksia. Kuinka monta sataa viittausta tutkimuksiin haluat aiheesta?

        "Mitkä ovat sitten elohopean vaikutukset kuhunkin yksilöön! Sekin riippuu lukemettomista eri tekijöistä. "

        Oikein! Sitäkin on paljon tutkittu...
        Tuossa yksi maistiaisiksi:
        http://home.swipnet.se/misac/forskning6.html


      • lisää
        hoidettu kirjoitti:

        "Miksi ne eivät mittaa niitä amalgaamipaikkoja hampaissaan pitävän HENKILÖN elohopeapitoisuuksia? Myös eri kohteista, elimistä, hermostosta? Silloin voitaisiin tehdä jonkinlaisia johtopäätöksiä ko. aineen vaikutuksista. "

        Tietenkin mittaavat: syljestä, virtsasta, hiuksista, verestä ja kai jopa kuolleiden aivoista. Niistä on paljonkin tutkimuksia. Kuinka monta sataa viittausta tutkimuksiin haluat aiheesta?

        "Mitkä ovat sitten elohopean vaikutukset kuhunkin yksilöön! Sekin riippuu lukemettomista eri tekijöistä. "

        Oikein! Sitäkin on paljon tutkittu...
        Tuossa yksi maistiaisiksi:
        http://home.swipnet.se/misac/forskning6.html

        ...> Miksi ne eivät mittaa niitä amalgaamipaikkoja hampaissaan pitävän HENKILÖN elohopeapitoisuuksia?.....

        Tämä oli vastaus "rautalangasta" esitetyn kysymykseen!
        Saman tapaisilla mittauksillahan nähtävästi halutaan todistella tätä ongelmaa olemattomaksi, ja siksi huuhaaksi?
        Tämän tapaisia mittauksia ja tutkimuksiahan löytyy runsaastikkin!

        Niitä ns. virallisen hyväksynnän saaneita tutkimustapojahan on kovin vähän, jostain syystä?


      • elohopeahöyryssä
        hoidettu kirjoitti:

        "Miksi ne eivät mittaa niitä amalgaamipaikkoja hampaissaan pitävän HENKILÖN elohopeapitoisuuksia? Myös eri kohteista, elimistä, hermostosta? Silloin voitaisiin tehdä jonkinlaisia johtopäätöksiä ko. aineen vaikutuksista. "

        Tietenkin mittaavat: syljestä, virtsasta, hiuksista, verestä ja kai jopa kuolleiden aivoista. Niistä on paljonkin tutkimuksia. Kuinka monta sataa viittausta tutkimuksiin haluat aiheesta?

        "Mitkä ovat sitten elohopean vaikutukset kuhunkin yksilöön! Sekin riippuu lukemettomista eri tekijöistä. "

        Oikein! Sitäkin on paljon tutkittu...
        Tuossa yksi maistiaisiksi:
        http://home.swipnet.se/misac/forskning6.html

        Hei onko teillä tietoa miten suhtadutaan jos menee terkkarille ja sanoo että olen elohopeamyrkytetty, haluan tutkimuksia minun pitoisuuksista. Saako remissin Hesperiaan (hörhösairaala)vai ottaako kukaan vakavasti. Olen tässä lueskellut teidän viitteitä ja elohopeaperäiset hiukseni nousevat pystyyn. Olen viisiiissäkymmenissä, runsaasti amalgaamipaikattu, jäljellä on nyt enää kolme isoa paukkua (joita on aikomus poistattaa pian) mutta olen tässä laskenut että varmaan minulla on ollut noin 12-15 g amalgaamia noin 40 vuoden aikana. Ja tuossa viitteessä sanotaan että se merkitsee noin 200 µg elohopeaa päivässä, kun vertaa siihen elintarvikeviraston julkaisuun normaalisaannista joka on noin 7 µg/päivä (mikäli syö kalaa) niin hirvittää. Ja jos kaikki menee aivoihin?. Minulla ei ole muuten ollut mitään oireita kun että nimimuisti on mennyt tosi huonoksi. Ja nyt olen todella huolestunut ja haluan TIETÄÄ miten hirveitä pitoisuuksia minussa on. Vaihtoehtolääkärit varmaan ottavat näytteitä, mutta jos olen myrkyttynyt niin minusta julkisessakin terveydenhuollossa pitäisi olla mahdollista ottaa näitä näytteitä.


      • kokeileppa
        elohopeahöyryssä kirjoitti:

        Hei onko teillä tietoa miten suhtadutaan jos menee terkkarille ja sanoo että olen elohopeamyrkytetty, haluan tutkimuksia minun pitoisuuksista. Saako remissin Hesperiaan (hörhösairaala)vai ottaako kukaan vakavasti. Olen tässä lueskellut teidän viitteitä ja elohopeaperäiset hiukseni nousevat pystyyn. Olen viisiiissäkymmenissä, runsaasti amalgaamipaikattu, jäljellä on nyt enää kolme isoa paukkua (joita on aikomus poistattaa pian) mutta olen tässä laskenut että varmaan minulla on ollut noin 12-15 g amalgaamia noin 40 vuoden aikana. Ja tuossa viitteessä sanotaan että se merkitsee noin 200 µg elohopeaa päivässä, kun vertaa siihen elintarvikeviraston julkaisuun normaalisaannista joka on noin 7 µg/päivä (mikäli syö kalaa) niin hirvittää. Ja jos kaikki menee aivoihin?. Minulla ei ole muuten ollut mitään oireita kun että nimimuisti on mennyt tosi huonoksi. Ja nyt olen todella huolestunut ja haluan TIETÄÄ miten hirveitä pitoisuuksia minussa on. Vaihtoehtolääkärit varmaan ottavat näytteitä, mutta jos olen myrkyttynyt niin minusta julkisessakin terveydenhuollossa pitäisi olla mahdollista ottaa näitä näytteitä.

        Epäilen, että jos menet terkkarille, ja esität asiasi kertomasi mukaan, niin oletettavasti sinua katsellaan hetki silmät ymmyrkäisinä, ja pienen keskutelutuokion jälkeen ruvetaan ehdottelemmaan käyntiä, ja keskusteluja tällaisten hörhöjen ongelmiin perehtyneen asiantuntijan vastaanotolla!
        Olethan mieleltäsi jo melkoisen "kajahtanut", kun puhut, ja väität semmoisista asioista ja aiheista joita ei ole edes olemassakaan!
        Vielä väität itse niistä kärsiväsi ja sairastavasi!

        Onnea matkaan!
        Kerro palattuasi täällä kokemuksistasi.
        Vaikka käyntisi kestäisi pitempäänkin!


      • tutkimuksista
        rauralangasta kirjoitti:

        "Kiinnostukseni kohdistuu paljon enemmän amalgaamin KÄYTÄNNÖNN tasolla aiheuttamiin mahd. ongelmiin!"
        "Nämä pitemmän ajan, 10000 vuotta, tutkimukset jätän suosiolla sinulle, joskaan vielä tämän kertomuksesi perusteella en tule vakuuttuneeksi!"

        Tutkijat mittaavat ihan oikeasti kuinka paljon sitä elohopeaa KÄYTÄNNÖSSÄ amalgaamipaikasta irtoaa.
        Niillä on sellaiset pikku mittarit ja pikku anturit joilla ne tutkii ja mittailee ihmisten suussa olevia amalgaamipaikkoja.
        Ja sitten kun ne ovat saaneet paljon mittaustuloksia ne tietää kuinka paljon elohopeaa niistä paikoista on KÄYTÄNNÖSSÄ irronnut.
        Ja sitten joku on, näiden KÄYTÄNNÖN tutkimusten perusteella, laskenut kuinka kauan kestäisi, että kaikki elohopea olisi irronnut 12:sta amalgaamipaikasta, jotka on ihmisen suussa. Onko se niin vaikeaa ymmärtää?

        "todistaa väitteesi oikeaksi!"

        Minä en edellenkään väitä mitään, vaan siteeraan KÄYTÄNNÖSSÄ tehtyä tutkimusta.

        ...> Niillä on sellaiset pikku mittarit ja pikku anturit joilla ne tutkii ja mittailee ihmisten suissa olevia amalgaamipaikkoja.....

        Kaikkeahan sitä voi mittailla ja laskeakkin, jos sitä RAHAA on tällaisiin tutkimuksiin kovinkin tyrkyllä!
        Ainahan kerrotaan kuinka kallita tutkimukset ovat, ja rahoitusta tarvitaan!

        Kuitenkaan näiden amalgaami-, elohopeaongelmista kärsivien ongelmia eivät runsaatkaan tällaiset tutkimukset taida paljon auttaa.

        MISTÄHÄN SIIHEN OLEELLISEN TUTKIMISEEN LÖYTYISI RAHOITUSTA?


      • elohopeahörhössä
        kokeileppa kirjoitti:

        Epäilen, että jos menet terkkarille, ja esität asiasi kertomasi mukaan, niin oletettavasti sinua katsellaan hetki silmät ymmyrkäisinä, ja pienen keskutelutuokion jälkeen ruvetaan ehdottelemmaan käyntiä, ja keskusteluja tällaisten hörhöjen ongelmiin perehtyneen asiantuntijan vastaanotolla!
        Olethan mieleltäsi jo melkoisen "kajahtanut", kun puhut, ja väität semmoisista asioista ja aiheista joita ei ole edes olemassakaan!
        Vielä väität itse niistä kärsiväsi ja sairastavasi!

        Onnea matkaan!
        Kerro palattuasi täällä kokemuksistasi.
        Vaikka käyntisi kestäisi pitempäänkin!

        tällä palstalla aikaisemmin saapuneita viestejä ennenkun vastaat viksikkäästi. Mitä tarkoitat "aineilla joita ei ole olemassakaan" mitkä aineet, Vai onko niin että et jaksa millään perehtyä esitettyihin linkkeihin???
        No ivallista kyllä olen ympäristökemisti ammatiltani ja työssäni käsittelen siis päivittäin kysymyksiä, mitä tehdä jätteille jossa on muutama mg elohopeaa ja totean nyt että olen siis altistunut kymmeniin grammoihin elohopeaa näiden helvetin paikkojen myötä. Ja siis 1 g on 1000 mg ja se altistus 200ug on noin 50-100 x nk normaali altistus. Mutta enhän minä ole yksin.


      • lisää
        elohopeahörhössä kirjoitti:

        tällä palstalla aikaisemmin saapuneita viestejä ennenkun vastaat viksikkäästi. Mitä tarkoitat "aineilla joita ei ole olemassakaan" mitkä aineet, Vai onko niin että et jaksa millään perehtyä esitettyihin linkkeihin???
        No ivallista kyllä olen ympäristökemisti ammatiltani ja työssäni käsittelen siis päivittäin kysymyksiä, mitä tehdä jätteille jossa on muutama mg elohopeaa ja totean nyt että olen siis altistunut kymmeniin grammoihin elohopeaa näiden helvetin paikkojen myötä. Ja siis 1 g on 1000 mg ja se altistus 200ug on noin 50-100 x nk normaali altistus. Mutta enhän minä ole yksin.

        Kerroin vain kokemuksesta, kuinka ns. asiantuntijataholla on suhtauduttu aiheeseen, jos vast. otolla keskusteluissa on vähääkään tullut esitettyä epäilyksiä, että mahd. amalgaamilla, elohopealla olisi osuutta voimakkaitten kipujeni ja vaivojeni taustalla!
        On tullut mm. lähetteet keskuseluihin sinne hörhöjen asiantuntijoiden pakeille, ja kovin monien muidenkin ns. asiantuntijoiden tutkimuksiin!

        Mitään varsinaista selvyyttä näihin ongelmiin ei kuitenkaan löytynyt tämän ns. oikean hoidon suunnalta, vuosien, vuosien, jne. kalliidenkin tutkimusten tuloksena!

        Tuntuu, että siellä tätä ongelmaa ei edes tunnisteta, tunnusteta?

        Vain luontoon näitä myrkkyjä ei saa päästää.
        Sen sinä tiedätkin erittäinkin hyvin!

        Silläpä tässä kysymyksessä tuntuisi olevankin lievää suuremmankin ristiriidan aineksia!

        Myös "värittymätöntä", asiapojalla olevaa tietoa, ja opastusta tuntuu olevan kovin vaikeaa sieltä saada!

        Luontaisella puolella asia ei tunnu olevan niin kovin uusi ja outo, ja sieltä minäkin sain aiheesta tietoa, vuosia sitten, kun aiheesta ei edes keskusteltu, eikä ollut tätä nettiä, josta saa niin paljon tietoa, myös tästäkin aiheesta!

        Käyppä ensimmäiseksi vaikka jossain, luontaistuotekaupassa keskustelemassa tästä ongelmastasi.
        Siellä yleensä on tästäkin aiheesta tietoa.
        Jos ensimmäisessä ei tiedetä tarpeeksi, jatka seuraavaan, kunnes olet saanut tarvitsemasi tiedot, ohjeet ja osoitteet.
        Ja halvalla!

        Siis, Onnea matkaan!


      • vielä jatkoa
        elohopeahörhössä kirjoitti:

        tällä palstalla aikaisemmin saapuneita viestejä ennenkun vastaat viksikkäästi. Mitä tarkoitat "aineilla joita ei ole olemassakaan" mitkä aineet, Vai onko niin että et jaksa millään perehtyä esitettyihin linkkeihin???
        No ivallista kyllä olen ympäristökemisti ammatiltani ja työssäni käsittelen siis päivittäin kysymyksiä, mitä tehdä jätteille jossa on muutama mg elohopeaa ja totean nyt että olen siis altistunut kymmeniin grammoihin elohopeaa näiden helvetin paikkojen myötä. Ja siis 1 g on 1000 mg ja se altistus 200ug on noin 50-100 x nk normaali altistus. Mutta enhän minä ole yksin.

        ...> No ivallista kyllä olen ympäristökemisti ammatiltani ja työssäni käsittelen siis päivittäin kysymyksiä, mitä tehdä jätteille jossa on muutama mg elohopeaa ja totean nyt että olen siis altistunut kymmeniin grammoihin elohopeaa näiden helvetin paikkojen myötä.

        Tätä samaahan niin kovin monet muutkin amalgaamia, elohopeaa hampaissaan kantaneet hämmästelevät!

        Luontoon ei saa päästää edes mg:kaan, mutta ihmisen suuhun elohopeaa voidaan panna kymmeniäkin grammoja, ja asiantuntijat todistelevat, että niistä ei voi olla mitään haittaa kantajalleen, vaikka tämän henkilön terveys olisi kuinka romahtanut!
        Amalgaamin, elohopean vaikutuksista syntyneeseen tilanteeseen ei haluta edes kuulla, saatikka sitten keskustella.
        Asiantuntija tietää asiat paremmin!

        Sinä kun olet asiantuntija siellä näiden aineiden suhteen tarkan vartioinnin, ja huomion saaneella ympäristöpuolella, niin kerroppa hiukan mietteitäsi ja tuntojasi tästä kovin ristiriitaiselta tuntuvasta aiheesta!

        Tästä aiheesta keskusteltaessahan tuntuu olevan se asiantuntija status minimivaatimuksena, ennenkö voidaan mitenkään huomioida esittäjän näkemyksiä!


      • hoidettu
        elohopeahörhössä kirjoitti:

        tällä palstalla aikaisemmin saapuneita viestejä ennenkun vastaat viksikkäästi. Mitä tarkoitat "aineilla joita ei ole olemassakaan" mitkä aineet, Vai onko niin että et jaksa millään perehtyä esitettyihin linkkeihin???
        No ivallista kyllä olen ympäristökemisti ammatiltani ja työssäni käsittelen siis päivittäin kysymyksiä, mitä tehdä jätteille jossa on muutama mg elohopeaa ja totean nyt että olen siis altistunut kymmeniin grammoihin elohopeaa näiden helvetin paikkojen myötä. Ja siis 1 g on 1000 mg ja se altistus 200ug on noin 50-100 x nk normaali altistus. Mutta enhän minä ole yksin.

        Loistavaa!

        Kerrohan... jos elohopea on ongelmajätettä, niin kai se on silloin myös vaarallista?
        Vastaus: kyllä!

        Missä olomuodossa se on vaarallisinta ihmiselle? Kiinteänä, nestemäisenä vaiko kaasuna?
        Vastaus: kaasuna!

        Näin opetetaan jo lukiossa:
        "Nestemäisenä elohopea ei ole aivan niin myrkyllistä kuin kaasuna. Se kuitenkin höyrystyy helposti ja hengitettynä elohopea on erittäin vaarallista. Tämän takia nestemäistä elohopeaa on käsiteltävä huolellisesti, jos sitä pääsee ilmaan esimerkiksi vanhasta kuumemittarista. Elohopeahöyryt aiheuttavat ihmisille myrkytysoireita, joista voi seurata pahimmassa tapauksessa hermostovaurioita. Usein elohopeahöyryjen hengitys aiheuttaa unettomuutta, rauhattomuutta ja vapinaa."
        http://www.helsinki.fi/luma/ksenonit/kysy/vastaus.html

        Tuskin kiistät tuota tietoa?

        Elohopeahan höyrystyy jo huoneen lämmössä... ja se höyrystyy yhtä hyvin oli se sitten yksin tai yhdistettynä muihin metalleihin. Siksihän sitä kullanhuuhdonnassakin käytetään:

        "Elohopealla voidaan liuottaa malmista kultaa ja hopeaa. Elohopea muodostaa malmissa olevan metallin kanssa amalgaamin, joka kerätään talteen. Amalgaami kuumennennetaan, jolloin elohopea höyrystyy pois ja jäljelle jää puhdas kulta tai hopea."

        Mutta ei siis tarvita edes kuumentamista tuon elohopean höyrystymiseen. Kuumentaessa se vain höyrystyy nopeammin.

        Jos suussasi on useita grammoja elohopeaa ja tutkimusten mukaan 80% amalgaamissa olevasta elohopeasta höyrystyy keskimäärin 20 vuoden aikana. Kuinka paljon höyrystyy päivässä?
        Vastaus: Oletetaan, että suussasi on 6g elohopeaa. Siitä höyrystyy joka päivä 0,82 milligrammaa! Siis joka päivä koko ajan! Ja se on sitä elohopean myrkyllisintä olomuotoa!!!

        Jos suussasi on useita grammoja elohopeaa, sillä määrällä myrkyttää jo ison järven moneksi kymmeneksi vuodeksi... ehkä sadoiksi!

        Jos sama määrä elohopeaa höyrystyy suussasi olevista paikoista, niin siitä ei olekaan sit enää vaaraa...???

        Miksi sitten vain osa saa pahoja oireita? Toisten elimistö osaa kai poistaa elohopeaa paremmin kuin toisten. Toiset ovat herkempiä sille kuin toiset.

        Elimistöhän poistaa myrkkyjä mm. tuonne hiuksiin... On tutkittu, että vaikka jollakin on veressä enemmän elohopeaa, niin silti taas hänellä on hiuksissa sitä vähemmän kuin toisella, jolla on taas veressä sitä vähemmän.

        Siksi toiset "kestävät" suurempia määriä, koska heidän elimistönsä poistaa tuota myrkkyä paremmin...


      • tutkimuksista, lisäys
        tutkimuksista kirjoitti:

        ...> Niillä on sellaiset pikku mittarit ja pikku anturit joilla ne tutkii ja mittailee ihmisten suissa olevia amalgaamipaikkoja.....

        Kaikkeahan sitä voi mittailla ja laskeakkin, jos sitä RAHAA on tällaisiin tutkimuksiin kovinkin tyrkyllä!
        Ainahan kerrotaan kuinka kallita tutkimukset ovat, ja rahoitusta tarvitaan!

        Kuitenkaan näiden amalgaami-, elohopeaongelmista kärsivien ongelmia eivät runsaatkaan tällaiset tutkimukset taida paljon auttaa.

        MISTÄHÄN SIIHEN OLEELLISEN TUTKIMISEEN LÖYTYISI RAHOITUSTA?

        MISTÄHÄN SIIHEN OLEELLISEN TUTKIMISEEN LÖYTYISI RAHOITUSTA, jos itsestään selvyyksiä pitää sitten vielä tutkiakkin?


      • sähköä
        elohopeahöyryssä kirjoitti:

        Katsopas tuo alempi teksti parempi totuus. Siellä käsitellään elohopean haihtumista paikoista. Tämän kirjoituksen mukaan käytännössä kaikki elohopea on haihtunut 20 vuodessa (sanoiko joku että amalgaami kestää isältä pojalle?), ja lisääksi jos on erilaisia metalleja niin haihtuminen lisääntyy huimasti (galvaaninen elementti). Tämä tapahtuu jos on esim kultakruunu tai metallinen osaproteesi (kromi-koboltti).
        Tässä vielä lainaus tuosta parempi totuus tekstistä:
        4. The average amalgam filling has approximately 0.5 grams(500,000 ug) of mercury. As much as 50% of mercury in fillings has been found to have vaporized after 5 years and 80% by 20 years(182,204). Mercury vapor from amalgam is the single largest source of systemic mercury intake for persons with amalgam fillings, ranging from 50 to 90 % of total exposure. (14,16,17,19,36,57,61,78-83,94,129,130,138,161,167,183, 191,

        196,211,216,273,292,303,332,), averaging about 80% of total systemic intake. After filling replacement levels of mercury in the blood, urine, and feces typically temporarily are increased for a few days, but levels usually decline in blood and urine within 6 months to from 60 to 85% of the original levels(57,79,82,89,196,303). Mercury levels in saliva and feces usually decline between 80 to 95% (79,196,335,386)

        5. Having dissimilar metals in the teeth(e.g.-gold and mercury) causes galvanic action, electrical currents, and much higher mercury vapor levels and levels in tissues. (182,192,292,348,349,390,19,25,27,29,30,47,48,100) Average mercury levels in gum tissue near amalgam fillings are about 200 ppm, and are the result of flow of mercury into the mucous membrane because of galvanic currents with the mucous membrane serving as cathode and amalgam as cathode(192). Average mercury levels are often 1000 ppm near a gold cap on an amalgam filling due to higher currents when gold is in contact with amalgam (30,25,35,48,58). These levels are among the highest levels ever measured in tissues of living organisms, exceeding the highest levels found in chronically exposed chloralkali workers, those who died in Minamata, or animals that died from mercury poisoning.

        ...> ja lisäksi jos on erilaisia metalleja niin haihtuminen lisääntyy huimasti (galvaaninen elementti).

        Muistanpa kun hammaslääkärin peilin metallikehys sattui taka-aluella olevaan amalgaamipaikkaan, joka hammas oli ollut sietämättömän kipeä jopa vuosienkin ajan, niin tuntui sellainen tälli, sähköisku, että hyvä etten pompannut tuolista pystyyn!
        Kerroin tästä hammaslääkärille, ja näkihän hänkin tällaisen nytkäyksen, mutta eihän aihe häntä tietenkään kiinnostanut.
        Eikä tähän pitkäaikaiseen voimakkaaseen kipuun sitten mitään selvyyttäkään saatu!

        Tässä tapauksessa ei ole kultaa hampaissa.


      • varastoitumisesta
        hoidettu kirjoitti:

        Loistavaa!

        Kerrohan... jos elohopea on ongelmajätettä, niin kai se on silloin myös vaarallista?
        Vastaus: kyllä!

        Missä olomuodossa se on vaarallisinta ihmiselle? Kiinteänä, nestemäisenä vaiko kaasuna?
        Vastaus: kaasuna!

        Näin opetetaan jo lukiossa:
        "Nestemäisenä elohopea ei ole aivan niin myrkyllistä kuin kaasuna. Se kuitenkin höyrystyy helposti ja hengitettynä elohopea on erittäin vaarallista. Tämän takia nestemäistä elohopeaa on käsiteltävä huolellisesti, jos sitä pääsee ilmaan esimerkiksi vanhasta kuumemittarista. Elohopeahöyryt aiheuttavat ihmisille myrkytysoireita, joista voi seurata pahimmassa tapauksessa hermostovaurioita. Usein elohopeahöyryjen hengitys aiheuttaa unettomuutta, rauhattomuutta ja vapinaa."
        http://www.helsinki.fi/luma/ksenonit/kysy/vastaus.html

        Tuskin kiistät tuota tietoa?

        Elohopeahan höyrystyy jo huoneen lämmössä... ja se höyrystyy yhtä hyvin oli se sitten yksin tai yhdistettynä muihin metalleihin. Siksihän sitä kullanhuuhdonnassakin käytetään:

        "Elohopealla voidaan liuottaa malmista kultaa ja hopeaa. Elohopea muodostaa malmissa olevan metallin kanssa amalgaamin, joka kerätään talteen. Amalgaami kuumennennetaan, jolloin elohopea höyrystyy pois ja jäljelle jää puhdas kulta tai hopea."

        Mutta ei siis tarvita edes kuumentamista tuon elohopean höyrystymiseen. Kuumentaessa se vain höyrystyy nopeammin.

        Jos suussasi on useita grammoja elohopeaa ja tutkimusten mukaan 80% amalgaamissa olevasta elohopeasta höyrystyy keskimäärin 20 vuoden aikana. Kuinka paljon höyrystyy päivässä?
        Vastaus: Oletetaan, että suussasi on 6g elohopeaa. Siitä höyrystyy joka päivä 0,82 milligrammaa! Siis joka päivä koko ajan! Ja se on sitä elohopean myrkyllisintä olomuotoa!!!

        Jos suussasi on useita grammoja elohopeaa, sillä määrällä myrkyttää jo ison järven moneksi kymmeneksi vuodeksi... ehkä sadoiksi!

        Jos sama määrä elohopeaa höyrystyy suussasi olevista paikoista, niin siitä ei olekaan sit enää vaaraa...???

        Miksi sitten vain osa saa pahoja oireita? Toisten elimistö osaa kai poistaa elohopeaa paremmin kuin toisten. Toiset ovat herkempiä sille kuin toiset.

        Elimistöhän poistaa myrkkyjä mm. tuonne hiuksiin... On tutkittu, että vaikka jollakin on veressä enemmän elohopeaa, niin silti taas hänellä on hiuksissa sitä vähemmän kuin toisella, jolla on taas veressä sitä vähemmän.

        Siksi toiset "kestävät" suurempia määriä, koska heidän elimistönsä poistaa tuota myrkkyä paremmin...

        ...> Toisten elimistö osaa kai poistaa elohopeaa paremmin kuin toisten.

        Tässähän tulee eteen mm. se vitmiinien ja hivenaineiden tasapaino ja riittävät tasot!
        Mitä paremmat ovat nämä tasot, sen paremmin kehosi, solusi, pystyvät taistelemaan tätä myrkkyä vastaan!

        Keho ytittää päästä eroon tästä myrkystä työntämällä sen mahdollisimman kauaksi, ja vähän vaurioita aiheuttavaksi.
        Siksi se joutuu mm. hiuksiin, ja pitkien luiden päihin eli niveliin!

        Jos sinulla on amalgaamipaikkoja hampaissasi, onko myös niveloireita?

        Mihinkä tämä 1. asteen hermo-, ja solumyrkky ei sitten vaikuttaisi?


      • WhiteTeeth
        varastoitumisesta kirjoitti:

        ...> Toisten elimistö osaa kai poistaa elohopeaa paremmin kuin toisten.

        Tässähän tulee eteen mm. se vitmiinien ja hivenaineiden tasapaino ja riittävät tasot!
        Mitä paremmat ovat nämä tasot, sen paremmin kehosi, solusi, pystyvät taistelemaan tätä myrkkyä vastaan!

        Keho ytittää päästä eroon tästä myrkystä työntämällä sen mahdollisimman kauaksi, ja vähän vaurioita aiheuttavaksi.
        Siksi se joutuu mm. hiuksiin, ja pitkien luiden päihin eli niveliin!

        Jos sinulla on amalgaamipaikkoja hampaissasi, onko myös niveloireita?

        Mihinkä tämä 1. asteen hermo-, ja solumyrkky ei sitten vaikuttaisi?

        Seleeniä suositellaan tabletteina, koska sillä on kyky auttaa puhdistamaan (nopeuttamaan puhdistus prosessia)pois raskasmetalleja kropasta. olen itse syönyt sitä koko ajan saneerauksen jälkeen.
        Se on aivan totta että toisten elimistö poitaa elohopeaa paremmin kuin toisten. Juuri tuo mainitsemasi mineraalejen ja vitamiinejen riittävä taso on tärkeä.
        Nivel ja lihas kivut ovat tyypillisiä amalgaamimyrkytykselle. Koska esimerkiki fibromyalgia on liisääntynyt valtavasti on nyt alettu tutkimaan sen ja amalgaamin mahdollista yhteyttä.


      • elohopeahöyryssä
        hoidettu kirjoitti:

        Loistavaa!

        Kerrohan... jos elohopea on ongelmajätettä, niin kai se on silloin myös vaarallista?
        Vastaus: kyllä!

        Missä olomuodossa se on vaarallisinta ihmiselle? Kiinteänä, nestemäisenä vaiko kaasuna?
        Vastaus: kaasuna!

        Näin opetetaan jo lukiossa:
        "Nestemäisenä elohopea ei ole aivan niin myrkyllistä kuin kaasuna. Se kuitenkin höyrystyy helposti ja hengitettynä elohopea on erittäin vaarallista. Tämän takia nestemäistä elohopeaa on käsiteltävä huolellisesti, jos sitä pääsee ilmaan esimerkiksi vanhasta kuumemittarista. Elohopeahöyryt aiheuttavat ihmisille myrkytysoireita, joista voi seurata pahimmassa tapauksessa hermostovaurioita. Usein elohopeahöyryjen hengitys aiheuttaa unettomuutta, rauhattomuutta ja vapinaa."
        http://www.helsinki.fi/luma/ksenonit/kysy/vastaus.html

        Tuskin kiistät tuota tietoa?

        Elohopeahan höyrystyy jo huoneen lämmössä... ja se höyrystyy yhtä hyvin oli se sitten yksin tai yhdistettynä muihin metalleihin. Siksihän sitä kullanhuuhdonnassakin käytetään:

        "Elohopealla voidaan liuottaa malmista kultaa ja hopeaa. Elohopea muodostaa malmissa olevan metallin kanssa amalgaamin, joka kerätään talteen. Amalgaami kuumennennetaan, jolloin elohopea höyrystyy pois ja jäljelle jää puhdas kulta tai hopea."

        Mutta ei siis tarvita edes kuumentamista tuon elohopean höyrystymiseen. Kuumentaessa se vain höyrystyy nopeammin.

        Jos suussasi on useita grammoja elohopeaa ja tutkimusten mukaan 80% amalgaamissa olevasta elohopeasta höyrystyy keskimäärin 20 vuoden aikana. Kuinka paljon höyrystyy päivässä?
        Vastaus: Oletetaan, että suussasi on 6g elohopeaa. Siitä höyrystyy joka päivä 0,82 milligrammaa! Siis joka päivä koko ajan! Ja se on sitä elohopean myrkyllisintä olomuotoa!!!

        Jos suussasi on useita grammoja elohopeaa, sillä määrällä myrkyttää jo ison järven moneksi kymmeneksi vuodeksi... ehkä sadoiksi!

        Jos sama määrä elohopeaa höyrystyy suussasi olevista paikoista, niin siitä ei olekaan sit enää vaaraa...???

        Miksi sitten vain osa saa pahoja oireita? Toisten elimistö osaa kai poistaa elohopeaa paremmin kuin toisten. Toiset ovat herkempiä sille kuin toiset.

        Elimistöhän poistaa myrkkyjä mm. tuonne hiuksiin... On tutkittu, että vaikka jollakin on veressä enemmän elohopeaa, niin silti taas hänellä on hiuksissa sitä vähemmän kuin toisella, jolla on taas veressä sitä vähemmän.

        Siksi toiset "kestävät" suurempia määriä, koska heidän elimistönsä poistaa tuota myrkkyä paremmin...

        metyylielohopeaa, sitä saadaan mm. kaloista. Metylointi tapahtuu esim sedimenteissä kun elohopeaa pääsee luontoon.
        Mikrobit muuttavat sitä metyylimuotoon. Vaarallisuus johtuu siitä että metyylielohopa on akuuttisesti paljon myrkyllisempää. Siinä Japanin Minamata katastroofissa oli juuri kyse siitä että jostain tehtaalta oli päästetty elopaa järveen jossa muuttui metyyliHg. Mutta sitten on tämä ristiriita että katsotaan että metallista elohopeaa saa työntää hampaisiin sellaisia määriä että riittäisi tappamaan elefantin (?)(metyloituna)ja väitetään, ettei ole havaittu mitään haittoja. Minäkin olin pitkään siinä uskossa että se elohopea pysyy amalgaamissa niin kauan kun paikka vaan pysyy suussa, muuta täällä esitettyjen tutkimusten mukaan se haihtuu sieltä pois, ja asettuu ehkä aivoihin ja munuaisiin. Ajattelin kylläkin kokeilla minun terkkari-lääkäriä (hyvä tyyppi), kun todellakin muisti välillä pätkiikin niin tässäpä olisi eräs syy. HUS labran tutkimusvalikoimassa löytyy sekä veri että virtsa tutkimus.Saa nähdä suostuuko se näytteenotton ja kuvaako esim verinäyte sitten tilanne aivoissa? Minä nappaan aina välillä seleeni tabletin, seleeni nimittäin sitoo elohopeaa, sitä käytetään mm. kun ympäristöstä pitää putsata elohopeaa. Toinen asia on sitten erittyykö tämä seleeni-elohopea kropasta, toivoa vain voi.


      • suklaassa
        sähköä kirjoitti:

        ...> ja lisäksi jos on erilaisia metalleja niin haihtuminen lisääntyy huimasti (galvaaninen elementti).

        Muistanpa kun hammaslääkärin peilin metallikehys sattui taka-aluella olevaan amalgaamipaikkaan, joka hammas oli ollut sietämättömän kipeä jopa vuosienkin ajan, niin tuntui sellainen tälli, sähköisku, että hyvä etten pompannut tuolista pystyyn!
        Kerroin tästä hammaslääkärille, ja näkihän hänkin tällaisen nytkäyksen, mutta eihän aihe häntä tietenkään kiinnostanut.
        Eikä tähän pitkäaikaiseen voimakkaaseen kipuun sitten mitään selvyyttäkään saatu!

        Tässä tapauksessa ei ole kultaa hampaissa.

        Muistaako joku amalgaamipotilas silloin kun suklaalevyjen ja -patukoiden ympärillä oli metallikääre. Siitäpä sai vasta sähköiskuja.Ihmeellisesti ovat hävinneet, olisiko ihmiset valittaneet että tuntuu pahalta hampaissa.


      • Näinhän
        suklaassa kirjoitti:

        Muistaako joku amalgaamipotilas silloin kun suklaalevyjen ja -patukoiden ympärillä oli metallikääre. Siitäpä sai vasta sähköiskuja.Ihmeellisesti ovat hävinneet, olisiko ihmiset valittaneet että tuntuu pahalta hampaissa.

        se oli!

        Jos epäilet, että sinulla voisi olla amalgaamipaikoissasi näitä galvaanisia virtoja, voit asiaa testailla soveltaen tätä kokemusta.
        Panet alumiinifoliota hampaittesi väliin, ja puret hampaasi yhteen.
        Jos tuntui sähköiskun tapaisia tuntemuksia, tai metallin makua suussasi, voit tehdä johtopäätöksiäsi!


      • hoidettu
        WhiteTeeth kirjoitti:

        Seleeniä suositellaan tabletteina, koska sillä on kyky auttaa puhdistamaan (nopeuttamaan puhdistus prosessia)pois raskasmetalleja kropasta. olen itse syönyt sitä koko ajan saneerauksen jälkeen.
        Se on aivan totta että toisten elimistö poitaa elohopeaa paremmin kuin toisten. Juuri tuo mainitsemasi mineraalejen ja vitamiinejen riittävä taso on tärkeä.
        Nivel ja lihas kivut ovat tyypillisiä amalgaamimyrkytykselle. Koska esimerkiki fibromyalgia on liisääntynyt valtavasti on nyt alettu tutkimaan sen ja amalgaamin mahdollista yhteyttä.

        Fibro paranee noin: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001491&posting=22000000018776824

        Mulla on myös pari tuttua, jotka ovat saaneet avun eräältä toiselta kansanparantajalta...


      • paikkojen tippumiseen
        elohopeahöyryssä kirjoitti:

        Katsopas tuo alempi teksti parempi totuus. Siellä käsitellään elohopean haihtumista paikoista. Tämän kirjoituksen mukaan käytännössä kaikki elohopea on haihtunut 20 vuodessa (sanoiko joku että amalgaami kestää isältä pojalle?), ja lisääksi jos on erilaisia metalleja niin haihtuminen lisääntyy huimasti (galvaaninen elementti). Tämä tapahtuu jos on esim kultakruunu tai metallinen osaproteesi (kromi-koboltti).
        Tässä vielä lainaus tuosta parempi totuus tekstistä:
        4. The average amalgam filling has approximately 0.5 grams(500,000 ug) of mercury. As much as 50% of mercury in fillings has been found to have vaporized after 5 years and 80% by 20 years(182,204). Mercury vapor from amalgam is the single largest source of systemic mercury intake for persons with amalgam fillings, ranging from 50 to 90 % of total exposure. (14,16,17,19,36,57,61,78-83,94,129,130,138,161,167,183, 191,

        196,211,216,273,292,303,332,), averaging about 80% of total systemic intake. After filling replacement levels of mercury in the blood, urine, and feces typically temporarily are increased for a few days, but levels usually decline in blood and urine within 6 months to from 60 to 85% of the original levels(57,79,82,89,196,303). Mercury levels in saliva and feces usually decline between 80 to 95% (79,196,335,386)

        5. Having dissimilar metals in the teeth(e.g.-gold and mercury) causes galvanic action, electrical currents, and much higher mercury vapor levels and levels in tissues. (182,192,292,348,349,390,19,25,27,29,30,47,48,100) Average mercury levels in gum tissue near amalgam fillings are about 200 ppm, and are the result of flow of mercury into the mucous membrane because of galvanic currents with the mucous membrane serving as cathode and amalgam as cathode(192). Average mercury levels are often 1000 ppm near a gold cap on an amalgam filling due to higher currents when gold is in contact with amalgam (30,25,35,48,58). These levels are among the highest levels ever measured in tissues of living organisms, exceeding the highest levels found in chronically exposed chloralkali workers, those who died in Minamata, or animals that died from mercury poisoning.

        Minulle tuli tästä selitys miksi kolme isoa amalgaamia tippui minulta muutaman kuukauden sisällä. Minulle oli joskus laitettu kultanastahammas (päällystetty muovilla) ylävitonen, viereisessä kutosessa sekä alaleuan 5 ja 6 hampaissa oli kaikissa muhkeat amalgaamit. No se kultahampaan muovi kului puhki, hammaslääkärin mielestä ei vielä tarvinnut tehdä mitään. Ja sitten muutaman vuoden jälkeen nuo kaikki kolme amalgaamit tippuivat. Eli ilmeisesti kulta aiheutti elohopean poistumisen hampaasta kiihtyvällä vauhdilla ja sitten paikka ei vain pysynyt koossa. Hirvittää ajatus minne se haihtunut elohopea sitten kulkikin. Muualla suussa on myös jokunen amalgaami, mutta niille ei ole tapahtunut vastaavaa murenemista.


    • WhiteTeeth

      Ruotsissa on kielletty amalgaamin käyttö tämän vuoden viimeinen päivä. Sitä on käytetty erittäin rajoitetusti jo pidemmän aikaa. Kiitos aktiivisille ruotsalaisille jotka ovat yhteistyössä amerikkalaisten kanssa ajaneet asiaa eteenpäin. Joka tapauksessa tammikuun ensimmäinen päivä 2007 on amalgaamin käyttö kielletty. Tietyissä erityistapauksissa saa lääkärin määräyksestä ainoastaan sairaalahammaslääkärit käyttää amalgaamia tietyille potilaille vuoden 2009 loppuun asti. Tämä koskee siis potilaita jotka ovat sairaita ja joille ei pystytä tekemään paikkausta muilla paikka aineilla monista eri syistä. Esimerkiksi narkoosissa tehtävät hammaspaikkaukset joudutaan tekemään tietyn ajan sisällä ja se voi olla yksi tekijä jonka takia tarvitan nopeasti kovettuvaa amalgaamia. On myös potilaita jotka eivät kestä syljeneritystä vähentäviä lääkeitä hoidon aikana ja esim, muovipaikan laitot vaativat kuivan suun.
      Pitäkää puolenne suomalaiset. Etsikää hammaslääkäreitä jotka ovat erikoistuneet juuri amalgami saneerauksiin. Niitä on pakko olla olemassa myös suomessa!
      On olemassa suuri skandinavialainen amalgamitutkimus projekti jo vuosikausia, mutta koska suomea ei lasketa skandinavian maaksi, olette te jääneet pois siitä tutkimuksesta.
      Näin joitain viikkoja sitten että joku kirjoitti juuri tällä palstalla saaneensa uuden amalgaamipaikan, yritän todellakin keksiä syytä siihen miksi amalgaamia on käytetty elokuussa 2006.

      • huomaa

        ...> mutta koska Suomea ei lasketa Skandinavian maaksi, olette jääneet pois siitä tutkimuksesta.

        Joskus sen valitettavasti joutuu huomaamaan, etenkin tässä toiminnassa.

        Joidenkin hampaittesi hoidon asiantuntijoiden näkemykset, ja käyttäytymismallit voivat todellakin kummuta sieltä historian pimeistä syövereistä!


      • .....

        Itselleni tarjottiin amalgaamia myöskin nyt elokuussa yths:llä eli yliopisto-opiskelijoiden hammaslääkärissä. En kuitenkaan ottanut...


      • WhiteTeeth
        ..... kirjoitti:

        Itselleni tarjottiin amalgaamia myöskin nyt elokuussa yths:llä eli yliopisto-opiskelijoiden hammaslääkärissä. En kuitenkaan ottanut...

        Teit onneksi oikean valinnan että et ottanut amalgamia. Olisi todella kiva jos voisit kertoa kerrottiinko sinulle amalgamin vaaroista samalla kun sitä ehdotettiin paikka-aineeksi?
        Oliko reikä niin suuri että muovipaikka ei ehkä kestä siinä kovin kauan? Miksi itse oletat että hamaasi haluttiin paikata amalgamilla? Olen todella kiitollinen vastauksesta!
        Amalgami on nopeasti kuivuva aine ja siitä syystä sitä käyttäen ehtivät hammaslääkärit tekemään enemmän paikkauksia/päivä amalgamilla kuin muovilla. Jokainenhan tietää hammaslääkärin tuntilaskutuksen, joten jokainen muovipaikka on miinusta hammaslääkärin palkkaan. Kaiken lisäksi amalgaami on paljon halvempi materiaali kuin muovi.Ajatelkaa pientä lasta jonka on vaikea istua paikallaan paikkauksen ajan. Hammaslääkäri haluaa paikata nopeasti ja käyttää amalgaamia (suomessa), koska muovilla paikkaamiiseen voisi mennä paljon pidempi aika. Muovilla paikkaus vaatii myös ehdottomasti kuivan suun, tämä ei ole niin tarkkaa amalgamin käytössä. Meidän terveydestä ei kukaan ole kiinnostunut, ainoa että nyt mietitään miten ympäristö riskeja voidaan vähentää kun kuolleita ihmisiä joilla on amalgamia suussa polttohaudataan.
        Ruotsissa harkitaan amalgami paikkojen pois ottoa ennen polttohautausta.


      • eettinen ongelma
        WhiteTeeth kirjoitti:

        Teit onneksi oikean valinnan että et ottanut amalgamia. Olisi todella kiva jos voisit kertoa kerrottiinko sinulle amalgamin vaaroista samalla kun sitä ehdotettiin paikka-aineeksi?
        Oliko reikä niin suuri että muovipaikka ei ehkä kestä siinä kovin kauan? Miksi itse oletat että hamaasi haluttiin paikata amalgamilla? Olen todella kiitollinen vastauksesta!
        Amalgami on nopeasti kuivuva aine ja siitä syystä sitä käyttäen ehtivät hammaslääkärit tekemään enemmän paikkauksia/päivä amalgamilla kuin muovilla. Jokainenhan tietää hammaslääkärin tuntilaskutuksen, joten jokainen muovipaikka on miinusta hammaslääkärin palkkaan. Kaiken lisäksi amalgaami on paljon halvempi materiaali kuin muovi.Ajatelkaa pientä lasta jonka on vaikea istua paikallaan paikkauksen ajan. Hammaslääkäri haluaa paikata nopeasti ja käyttää amalgaamia (suomessa), koska muovilla paikkaamiiseen voisi mennä paljon pidempi aika. Muovilla paikkaus vaatii myös ehdottomasti kuivan suun, tämä ei ole niin tarkkaa amalgamin käytössä. Meidän terveydestä ei kukaan ole kiinnostunut, ainoa että nyt mietitään miten ympäristö riskeja voidaan vähentää kun kuolleita ihmisiä joilla on amalgamia suussa polttohaudataan.
        Ruotsissa harkitaan amalgami paikkojen pois ottoa ennen polttohautausta.

        ei ole niin helppoa kun kuullostaa. Se vaatii käytännössä koko hampaan vetäminen, kun "potilasta" on vähän vaikeaa istuttaa hammaslääkärin tuoliin porausta varten. Hampaan vetäminen kuolleesta on eettisesti arvelluttavaa, ja lisäksi suu saattaa jäädä ikävästi auki. Jenkeissä kylläkin tähän menetelmään on päädytty. Ruotsissa on käsittääkseni yritetty pudhistaa elohopean polttokaasuista (se haihtuu siis) mikä on kallista eikä oikein tehokasta kaan. Ymmärtääkseni tämä kielto johtuu ensisijaisesti ympäristösyistä. Suomessa ei kanneta huolta mistään, poltetaan vaan ja toivotaan että ongelma loppuu kun amalgaamit poistuu käytöstä. Mielenkiintoista kyllä kun suunniteltiin uusi krematorio isoon kaupunkiin, suunnittelija kysyi hammaslääkäriliitosta mitkä näkymät amalgaamin käytölle on /eli olisiko syytä laittaa puhdistuslaitteet savulle) ja liitosta vakuutettiin, että amalgaamilla paikkaaminen on käytännössä loppunut Suomesta. Ja kuitenkin tuolla yliopiston kliniikalla sitä iloisesti työnnetään hampaisiin vielä!


      • .......
        WhiteTeeth kirjoitti:

        Teit onneksi oikean valinnan että et ottanut amalgamia. Olisi todella kiva jos voisit kertoa kerrottiinko sinulle amalgamin vaaroista samalla kun sitä ehdotettiin paikka-aineeksi?
        Oliko reikä niin suuri että muovipaikka ei ehkä kestä siinä kovin kauan? Miksi itse oletat että hamaasi haluttiin paikata amalgamilla? Olen todella kiitollinen vastauksesta!
        Amalgami on nopeasti kuivuva aine ja siitä syystä sitä käyttäen ehtivät hammaslääkärit tekemään enemmän paikkauksia/päivä amalgamilla kuin muovilla. Jokainenhan tietää hammaslääkärin tuntilaskutuksen, joten jokainen muovipaikka on miinusta hammaslääkärin palkkaan. Kaiken lisäksi amalgaami on paljon halvempi materiaali kuin muovi.Ajatelkaa pientä lasta jonka on vaikea istua paikallaan paikkauksen ajan. Hammaslääkäri haluaa paikata nopeasti ja käyttää amalgaamia (suomessa), koska muovilla paikkaamiiseen voisi mennä paljon pidempi aika. Muovilla paikkaus vaatii myös ehdottomasti kuivan suun, tämä ei ole niin tarkkaa amalgamin käytössä. Meidän terveydestä ei kukaan ole kiinnostunut, ainoa että nyt mietitään miten ympäristö riskeja voidaan vähentää kun kuolleita ihmisiä joilla on amalgamia suussa polttohaudataan.
        Ruotsissa harkitaan amalgami paikkojen pois ottoa ennen polttohautausta.

        Ei amalgamin vaaroista mitään kerrottu, ja tottapuhuen olin vähän hämmästynyt että vieläkö sitä käytetään paikkaamiseen (ja vielä nuorille). Reikä kuulemma oli aika iso, saa nähdä kauan muovipaikka siinä pysyy...mutta saahan niitä uusia sitten jos/kun toi irtoaa :/
        Eikö muovipaikka muuten oikeasti kestä isossa reiässä kauaa? Voiko sitä hammasta nyt sit käyttääkkään ilman et tarvii pelätä sen halkeamista?

        Luulen et amalgamia tarjottiin sen nopeuden takia, mulla kun oli vähän ongelmia pitää suu auki ja olla nielemättä. Minkäs sille voin että rupeaa yökötyttämään varsinkin se "imuri" ja se kun sorkitaan liian lähellä nielua.


      • WhiteTeeth
        eettinen ongelma kirjoitti:

        ei ole niin helppoa kun kuullostaa. Se vaatii käytännössä koko hampaan vetäminen, kun "potilasta" on vähän vaikeaa istuttaa hammaslääkärin tuoliin porausta varten. Hampaan vetäminen kuolleesta on eettisesti arvelluttavaa, ja lisäksi suu saattaa jäädä ikävästi auki. Jenkeissä kylläkin tähän menetelmään on päädytty. Ruotsissa on käsittääkseni yritetty pudhistaa elohopean polttokaasuista (se haihtuu siis) mikä on kallista eikä oikein tehokasta kaan. Ymmärtääkseni tämä kielto johtuu ensisijaisesti ympäristösyistä. Suomessa ei kanneta huolta mistään, poltetaan vaan ja toivotaan että ongelma loppuu kun amalgaamit poistuu käytöstä. Mielenkiintoista kyllä kun suunniteltiin uusi krematorio isoon kaupunkiin, suunnittelija kysyi hammaslääkäriliitosta mitkä näkymät amalgaamin käytölle on /eli olisiko syytä laittaa puhdistuslaitteet savulle) ja liitosta vakuutettiin, että amalgaamilla paikkaaminen on käytännössä loppunut Suomesta. Ja kuitenkin tuolla yliopiston kliniikalla sitä iloisesti työnnetään hampaisiin vielä!

        Todella järkyttävää! Esimerkiksi minä olen saanut jo äidiltäni perintöna elohopeaa. Jo silloin kun synnytin ensimmäisen lapseni oli minulla suussa valtava määrä amalgamia, eli olen antanut sitä perinnöksi lapsilleni.Olen tehnyt saneerauksen, mutta jos en olisi, niin olisin vielä kaiken lisäksi ympäristö vaara amalgamipaikkojeni kanssa silloin kun kuolen. Tiedämme kaiken tämän, mutta kuitenkin sama kierre jatkuu. Olen varma että joskus tulevaisuudessa tulee "elohopea vapaa" sukupolvi olemaan paljon terveempiä kuin me jotka elämme nyt. Jos olisin tiennyt tämän aikaisemmin olisin otattanut pois amalgaamit ennen lasten hankkimista. Niillä jotka ovat vanhoja tänä päivänä ei luultavasti ole niin paljoa amalgamia suussa kuin esim. 50-luvulla ja sen jälkeen syntyneillä, vai mitä luulette? Tämä ehkä on ainostaan oma teoriani. Mummoillani ja ukeillani on/on ollut kaikilla tekohampaat.


      • hoidettu
        eettinen ongelma kirjoitti:

        ei ole niin helppoa kun kuullostaa. Se vaatii käytännössä koko hampaan vetäminen, kun "potilasta" on vähän vaikeaa istuttaa hammaslääkärin tuoliin porausta varten. Hampaan vetäminen kuolleesta on eettisesti arvelluttavaa, ja lisäksi suu saattaa jäädä ikävästi auki. Jenkeissä kylläkin tähän menetelmään on päädytty. Ruotsissa on käsittääkseni yritetty pudhistaa elohopean polttokaasuista (se haihtuu siis) mikä on kallista eikä oikein tehokasta kaan. Ymmärtääkseni tämä kielto johtuu ensisijaisesti ympäristösyistä. Suomessa ei kanneta huolta mistään, poltetaan vaan ja toivotaan että ongelma loppuu kun amalgaamit poistuu käytöstä. Mielenkiintoista kyllä kun suunniteltiin uusi krematorio isoon kaupunkiin, suunnittelija kysyi hammaslääkäriliitosta mitkä näkymät amalgaamin käytölle on /eli olisiko syytä laittaa puhdistuslaitteet savulle) ja liitosta vakuutettiin, että amalgaamilla paikkaaminen on käytännössä loppunut Suomesta. Ja kuitenkin tuolla yliopiston kliniikalla sitä iloisesti työnnetään hampaisiin vielä!

        Kyllä suomessakin noita ruumiden polttoja valvotaan. Malmilla oli krematorio saanut varoituksen, kun selvisi, että jokaisen ruumiin polton yhteydessä vapautuu keskimäärin 3,5g elohopeaa ilmaan...

        "Elohopea höyrystyy tuhkauksessa vainajien hampaiden amalgaamipaikoista ja esimerkiksi elohopeaa sisältävistä paristoista. Espoon krematoriota koskevan raportin (Espoon krematorion elohopeapäästöjen arviointi. Tutkimusselostus nro RTE 3881/2005. VTT) tuloksia soveltaen elohopeaa pääsee Malmin krematoriosta ilmaan vuosittain noin 7 kiloa, kun tuhkausmäärä vuodessa on hakemuksen tarkoittama 2 000 ja elohopeapäästö tuhkausta kohden 3,5 grammaa.

        Vertailuarvoina mainittakoon, että Hietaniemen krematorion 1906 tuhkauksesta vuodelta 1996 arvioitiin päässeen ilmaan suurimmillaan 3,841 grammaa elohopeaa (siis vuoden aikana!) ja että Helsingin Energian Hanasaaren ja Salmisaaren kivihiilikäyttöisten voimalaitosten elohopeapäästöt olivat vuonna 2005 laitosta kohti 7 kiloa.

        Elohopeapäästöjen rajoittamiseksi Helsingin seurakuntayhtymä on varautunut erillisen suodatinlaitteiston asentamiseen."
        http://www.hel2.fi/YMK/lautakunta/2006/EL_2006_pdf/EL_7_06.pdf#search="espoo krematorio 3,5 elohopeaa"


      • elohopeahöyryssä
        hoidettu kirjoitti:

        Kyllä suomessakin noita ruumiden polttoja valvotaan. Malmilla oli krematorio saanut varoituksen, kun selvisi, että jokaisen ruumiin polton yhteydessä vapautuu keskimäärin 3,5g elohopeaa ilmaan...

        "Elohopea höyrystyy tuhkauksessa vainajien hampaiden amalgaamipaikoista ja esimerkiksi elohopeaa sisältävistä paristoista. Espoon krematoriota koskevan raportin (Espoon krematorion elohopeapäästöjen arviointi. Tutkimusselostus nro RTE 3881/2005. VTT) tuloksia soveltaen elohopeaa pääsee Malmin krematoriosta ilmaan vuosittain noin 7 kiloa, kun tuhkausmäärä vuodessa on hakemuksen tarkoittama 2 000 ja elohopeapäästö tuhkausta kohden 3,5 grammaa.

        Vertailuarvoina mainittakoon, että Hietaniemen krematorion 1906 tuhkauksesta vuodelta 1996 arvioitiin päässeen ilmaan suurimmillaan 3,841 grammaa elohopeaa (siis vuoden aikana!) ja että Helsingin Energian Hanasaaren ja Salmisaaren kivihiilikäyttöisten voimalaitosten elohopeapäästöt olivat vuonna 2005 laitosta kohti 7 kiloa.

        Elohopeapäästöjen rajoittamiseksi Helsingin seurakuntayhtymä on varautunut erillisen suodatinlaitteiston asentamiseen."
        http://www.hel2.fi/YMK/lautakunta/2006/EL_2006_pdf/EL_7_06.pdf#search="espoo krematorio 3,5 elohopeaa"

        Kyseessä on Malmin hautausmaalle uuden krematorion ympäristölupa, Laskettu 3,5 g on täysin laskennallinen määrä.(hammaslääkäriliiton ilmoittama amalgaamipaikkalukumäärä/vainaja) Tämän keskustelun linkkeissä on todettu että paljon amalgaamilla paikatuilla voi olla jopa 10 g elohopeaa. Poltossa kaikki elohopea höyrystyy ja lähtee siis savukaasujen kautta ympäristöön. Tuo Hietaniemen 3,841 g on nähdääkseni jokin maksimipäästö/vainaja ei kokonaismäärä vuodessa. Hietsussa on tosi kehno krematorio ja sillä ei takuulla saa mitään putsattua kaasuista. Eikä sinne mitenkään valikoida amalgaamittomia asiakkaita. Suomessa ei missään vielä putsata savukaasuja.


      • vainajilta
        elohopeahöyryssä kirjoitti:

        Kyseessä on Malmin hautausmaalle uuden krematorion ympäristölupa, Laskettu 3,5 g on täysin laskennallinen määrä.(hammaslääkäriliiton ilmoittama amalgaamipaikkalukumäärä/vainaja) Tämän keskustelun linkkeissä on todettu että paljon amalgaamilla paikatuilla voi olla jopa 10 g elohopeaa. Poltossa kaikki elohopea höyrystyy ja lähtee siis savukaasujen kautta ympäristöön. Tuo Hietaniemen 3,841 g on nähdääkseni jokin maksimipäästö/vainaja ei kokonaismäärä vuodessa. Hietsussa on tosi kehno krematorio ja sillä ei takuulla saa mitään putsattua kaasuista. Eikä sinne mitenkään valikoida amalgaamittomia asiakkaita. Suomessa ei missään vielä putsata savukaasuja.

        Miten ne muka alkaa repiin vainajan suuta auki nähdäkseen onko amalgaamia vai ei?
        Todellakaan kukaan ei vainajan suuta aukaise enää kuoleman jälkeen, sillä leuat jäykistyy tosi nopsaan ja sitten jää koko monttu auki. Joskus tietystihän se jää muutenkin eikä sulkeminen auta vaikka leuat sidotaan. Olen vainajien kanssa ollut tekemisssä ja jos kaikkien suu revittäisiin auki vain amalgaamitarkastusta varten niin olishan se nyt älytöntä omaisillekin, jotka haluaa mennä katsomaan vielä vainajaa, kun kaikki suu auki mollottaa. Tietysti voi jäädä auki ja sille ei sitte n voi mitään, mutta että väkisin auki ja pah!!!!


      • ei revitä amalgaameja
        vainajilta kirjoitti:

        Miten ne muka alkaa repiin vainajan suuta auki nähdäkseen onko amalgaamia vai ei?
        Todellakaan kukaan ei vainajan suuta aukaise enää kuoleman jälkeen, sillä leuat jäykistyy tosi nopsaan ja sitten jää koko monttu auki. Joskus tietystihän se jää muutenkin eikä sulkeminen auta vaikka leuat sidotaan. Olen vainajien kanssa ollut tekemisssä ja jos kaikkien suu revittäisiin auki vain amalgaamitarkastusta varten niin olishan se nyt älytöntä omaisillekin, jotka haluaa mennä katsomaan vielä vainajaa, kun kaikki suu auki mollottaa. Tietysti voi jäädä auki ja sille ei sitte n voi mitään, mutta että väkisin auki ja pah!!!!

        täällä, vaan poltetaan koko tyyppi hampaineen. Ja elohopeat tulee savussa ulos. Ehkä olisi parempi passittaa ihmiset amalgaaminpoistoon niin kauan kun elävät, tai lopettaa koko myrkyn käyttöä hampaidentäyttöön. Pää-ongelma on kuitenkin mitä elohopea tekee siinä ihmisessä niin kauan kun hän elää ja aiheuttaako mahdollisesti jopa lyhentyneen elämän!


      • hoidettu
        vainajilta kirjoitti:

        Miten ne muka alkaa repiin vainajan suuta auki nähdäkseen onko amalgaamia vai ei?
        Todellakaan kukaan ei vainajan suuta aukaise enää kuoleman jälkeen, sillä leuat jäykistyy tosi nopsaan ja sitten jää koko monttu auki. Joskus tietystihän se jää muutenkin eikä sulkeminen auta vaikka leuat sidotaan. Olen vainajien kanssa ollut tekemisssä ja jos kaikkien suu revittäisiin auki vain amalgaamitarkastusta varten niin olishan se nyt älytöntä omaisillekin, jotka haluaa mennä katsomaan vielä vainajaa, kun kaikki suu auki mollottaa. Tietysti voi jäädä auki ja sille ei sitte n voi mitään, mutta että väkisin auki ja pah!!!!

        Muistaakseni törmäsin tos dokkariin, jossa kerrottiin, että joissakin jenkkien osavaltioissa amalgaamit poistetaan ennen polttoa. Sitä en sit tiedä, että miten...


      • käyttöä lisätään

        ....> yritän todellakin keksiä syytä siihen, miksi amalgaamia on käytetty elokussa 2006.

        Mistähän löytyisi selitys myös siihen, että kaikesta amalgaamin, elohopean aiheuttamista ongelmista tietoisina, sen käyttöä kaikin keinoin yritetään jälleen elvyttää ja lisätä, täällä meidän niin hyvän hoidon kodossamme Suomessa?


      • WhiteTeeth
        käyttöä lisätään kirjoitti:

        ....> yritän todellakin keksiä syytä siihen, miksi amalgaamia on käytetty elokussa 2006.

        Mistähän löytyisi selitys myös siihen, että kaikesta amalgaamin, elohopean aiheuttamista ongelmista tietoisina, sen käyttöä kaikin keinoin yritetään jälleen elvyttää ja lisätä, täällä meidän niin hyvän hoidon kodossamme Suomessa?

        Suomessa on joku terveysministeri tai vastaava. Eikö tästä keskustelusta löydy tarpeeksi monta kysymystä kyseiselle ministerille. Vaatikaa julkinen vastaus ja selitys, miksi suomalaisten terveys olisi vähemmän arvoinen kuin rajan takana asuvien naapureiden. Teillä on hyvää tietoa ruotsista ja norjasta, laittakaa asiasta vastaavat vastaamaan näihin kysymyksiin.


      • toivotontako?
        WhiteTeeth kirjoitti:

        Suomessa on joku terveysministeri tai vastaava. Eikö tästä keskustelusta löydy tarpeeksi monta kysymystä kyseiselle ministerille. Vaatikaa julkinen vastaus ja selitys, miksi suomalaisten terveys olisi vähemmän arvoinen kuin rajan takana asuvien naapureiden. Teillä on hyvää tietoa ruotsista ja norjasta, laittakaa asiasta vastaavat vastaamaan näihin kysymyksiin.

        ...> miksi suomalaisten terveys olisi vähemmän arvoinen, kuin rajan takana asuvien naapureiden.

        Näissä asioissa vertailurajana pidetään nähtävästi sitä toista rajaamme!

        Joissain asioissa otamme oppia, ja seurailemme mainitsemaasi suuntaa, mutta näissä asioissa se suunta ei tunnu kiinnostavalta.

        Kun itse emme nähtävästi osaa rakentaa tarvitsemaamme terveydenhoitoa, niin se täytyy sitten jostain hankkia, jopa kopioida.
        Tämä terveydenhoitomallimmehan on haettu entisestä DDDR:stä!
        Kerrotaan, että siellä tästä mallista jouduttiin luopumaan, sen toimimattomuuden takia.
        Meillä sen kerrotaan toimivan hyvin, mutta rahasta sekä lääkäreistä on kova pula, eivätkä ne meinaa millään riittää.

        Potilaista sen sijaan on kova ylitarjonta!


    • hoidettu

      Tämä on Suomen virallinen kanta! Haku YLE:n sivuilta ja sanana "elohopea"
      Hakutuloksia yhteensä: 5

      - Amalgaamipaikat eivät haittaa lasten aivojen tai hermoston kehitystä
      (Tiede - Tiedeuutiset - Julkaistu 18.04.2006 klo 23:02)
      http://www.yleradio1.fi/haku.php?action=page&id=218775&search=elohopea

      - Amalgaamipaikkojen vaarallisuudesta ei tieteellistä näyttöä
      (Tiede - Tiedeuutiset)
      http://www.yleradio1.fi/haku.php?action=page&id=191922&search=elohopea

      - Lapsuuden rokotteet ovat turvallisia
      (Tiede - Tiedeuutiset)
      http://www.yleradio1.fi/haku.php?action=page&id=191018&search=elohopea

      - Elohopeapitoiset rokotteet eivät lisää autismia
      (Tiede - Tiedeuutiset)
      http://www.yleradio1.fi/haku.php?action=page&id=190803&search=elohopea

      - Ravinnosta saatu elohopea ei vaikuta sikiön aivojen kehitykseen
      (Tiede - Tiedeuutiset)
      http://www.yleradio1.fi/haku.php?action=page&id=190570&search=elohopea

      Miten tämä on mahdollista?????

      • hysterian välttäminen

        harrastettu nk valikoivaa "tiedeuutisointia". Mieluummin tulkitaan tutkimuksia omin päin tai valitaan "sopivat" tulokset ainoakisi totuudeksi. Tämä on ymmärtääkseni vain kansan rauhoittamiseksi, "jos nyt ylen akuutissa sanotaan ettei ole vaarallista, niin onhan se virallinen totuus". Hysteriaa pidetään vaarallisimpana yhteiskuntarauhaa ja kulutusoptimismia heikentävänä ilmiönä, Jos myönnettäisiin että kännyköistä voi saada säteilyä, niin kansa ostaisi vähemmän korkeatehokäänyköitä ja lasten kännykänkäyttöä rajoitettaisiin, jos myönnetäisiin että ydinvoima ei ole niin turvallista kun sanotaan, ehkä vaadittaisiin lisää turvatoimia, jos amalgaamin haittoja myönnettäisiin alkaisi ennenäkemätön ryntäys hammashoitoon ja mahdollisesti joku vielä väsäisi ryhmäkanteita sosiaali- ja terveysministeriötä ja lääkelaitosta vastaan jne. Kansan pitäminen rauhallisena on tärkeintä, virallisesti amalgaamin käyttö on varmaan lopahtamassa, mutta aina on hammaslääkäreitä jotka muistavat miten hyvä paikkamateriaalia se oli, jotka välillä vääntää amalgaamipaikkoja.
        Olen ollut töissä labrassa kerran (kunnallinen) jossa ei saanut sanoa mitään mahdollisesti hysteriaa lietsovaa, esim jos uimaveden laatu oli kaiken puolen ala-arvoista suorastaan laimennettua paskavetta, lausunnoissa piti sanoa että veden laatu on "aika huono".


      • että ....

        ....hys...
        hys..
        T: Eläkkeellä oleva valtion agentti


      • vaan
        että .... kirjoitti:

        ....hys...
        hys..
        T: Eläkkeellä oleva valtion agentti

        myrkytetyille lisää pillereitä ja hoitoon!!!!!!


      • WhiteTeeth

        Mitä sanoo itse potilaat ja kansalaiset? Eikö ihmiset reagoi tähän? Asia koskee suurinta osaa väestöstä ja tulevia sukupolvia. Olen aina pitänyt suomalaisia juuri sellaisina jotka sanovat mielipiteensä ja ruotsalaisia taas enemmän myöntelijä tyyppeinä. Tiedän kuitenkin että täällä ruotsissa olisi vastaavassa tilanteessa kuin suomessa nyt, jo valtavat nimilistat kiertämässä ja asiaa vaadittaisin hallituksen käsittelyyn. Siitä syystä olemme saaneet totaalisen kiellon aikaiseksi amalgamin käytön suhteen...prosessi on kestänyt vuosia. Suomalaiset ovat aina olleet kovia hoitamaan terveyttään ja ovat ykkösiä esim. veren luovutuksessa.Suomalainen sisu on maailman kuulu, onko kansalta loppunut virta....mitä on tapahtumassa tulevaisuudelle?....


      • eivät myönnä lainkaan
        WhiteTeeth kirjoitti:

        Mitä sanoo itse potilaat ja kansalaiset? Eikö ihmiset reagoi tähän? Asia koskee suurinta osaa väestöstä ja tulevia sukupolvia. Olen aina pitänyt suomalaisia juuri sellaisina jotka sanovat mielipiteensä ja ruotsalaisia taas enemmän myöntelijä tyyppeinä. Tiedän kuitenkin että täällä ruotsissa olisi vastaavassa tilanteessa kuin suomessa nyt, jo valtavat nimilistat kiertämässä ja asiaa vaadittaisin hallituksen käsittelyyn. Siitä syystä olemme saaneet totaalisen kiellon aikaiseksi amalgamin käytön suhteen...prosessi on kestänyt vuosia. Suomalaiset ovat aina olleet kovia hoitamaan terveyttään ja ovat ykkösiä esim. veren luovutuksessa.Suomalainen sisu on maailman kuulu, onko kansalta loppunut virta....mitä on tapahtumassa tulevaisuudelle?....

        että amalgaamista olisi mitään terveyshaittaa. Tällä palstalla on moni ihmetellyt kun suuhun työnnettiin amalgaamipaikka mitään kyselemättä. Vaikeaa siellä nyt sitten ruveta protestoimaan kun suussa on letkuja poikineen, Ja jotkut vielä ottavat nukkumatti-hoidon ei tiedä yhtään mitä myrkkyä suuhun työnnetään kun potilas autiaasti nukkuu. Pitäisi olla jonkinlainen hoitotestamentti mitä allekirjoittaa ennen hoitoa jossa voi ilmaista mihin suostuu.
        Ja sitten on ne vaihtoehtoiset hammaslääkärit, jotka hysteerisesti poistavat kaikki metallit, teettavat kymmeniä analyyseja veren mineraaleista ja antavat vitamiineja ja hivenaineita apteekin täydeltä. Hoito niiden vastaanotoilla tulee aika kalliiksi.
        Miksei voi vain rehellisesti todeta että amalgaami oli SUURI MOKA eikä sitä enää tule käyttää?


      • Jotkut reagoi
        WhiteTeeth kirjoitti:

        Mitä sanoo itse potilaat ja kansalaiset? Eikö ihmiset reagoi tähän? Asia koskee suurinta osaa väestöstä ja tulevia sukupolvia. Olen aina pitänyt suomalaisia juuri sellaisina jotka sanovat mielipiteensä ja ruotsalaisia taas enemmän myöntelijä tyyppeinä. Tiedän kuitenkin että täällä ruotsissa olisi vastaavassa tilanteessa kuin suomessa nyt, jo valtavat nimilistat kiertämässä ja asiaa vaadittaisin hallituksen käsittelyyn. Siitä syystä olemme saaneet totaalisen kiellon aikaiseksi amalgamin käytön suhteen...prosessi on kestänyt vuosia. Suomalaiset ovat aina olleet kovia hoitamaan terveyttään ja ovat ykkösiä esim. veren luovutuksessa.Suomalainen sisu on maailman kuulu, onko kansalta loppunut virta....mitä on tapahtumassa tulevaisuudelle?....

        ...>Mitä sanoo itse potilaat ja kansalaiset?

        Kyllä monet valveutuneet potilaat, ja kansalaiset ovat esittäneet syvän epäilynsä, jo aikoja sitten näitä amalgaami-, elohopeapaikkoja kohtaan.
        Mutta jos esität sen hammaslääkärille, niin siitä yleensä on seurauksena halveksiva katse, sekä lisäksi useinkin esitetään epäilyt sen hampaiden yläpuolella olevan tilan kunnosta!
        Sitä esitetään seuraavaksi tutkimusten kohteeksi!

        Tavallinen hampaidensa paikkauttajahan ei asiasta ole kiinnostunut.
        Hän uskoo vahvasti, että kyllä se alan asiantuntija, hammaslääkäri parhaiten tietää, ja osaa hoitaa nämä hommat, ja se on sitä faktaa mitä hän sitten esittää!


      • WhiteTeeth
        Jotkut reagoi kirjoitti:

        ...>Mitä sanoo itse potilaat ja kansalaiset?

        Kyllä monet valveutuneet potilaat, ja kansalaiset ovat esittäneet syvän epäilynsä, jo aikoja sitten näitä amalgaami-, elohopeapaikkoja kohtaan.
        Mutta jos esität sen hammaslääkärille, niin siitä yleensä on seurauksena halveksiva katse, sekä lisäksi useinkin esitetään epäilyt sen hampaiden yläpuolella olevan tilan kunnosta!
        Sitä esitetään seuraavaksi tutkimusten kohteeksi!

        Tavallinen hampaidensa paikkauttajahan ei asiasta ole kiinnostunut.
        Hän uskoo vahvasti, että kyllä se alan asiantuntija, hammaslääkäri parhaiten tietää, ja osaa hoitaa nämä hommat, ja se on sitä faktaa mitä hän sitten esittää!

        Aikaisemmin pystyikin luottamaan yleensäkin lääkäreihin. Minulta loppui luotto kun TV:stä lähetettiin ajankohtaisohjelma joka oli kuvattu piilokameralla. Se todisti miten "luotettavia" tavalliset yleislääkärit ovat. Rahalla saa sairaslomaa ja mitä vaan pillereitä, jopa eläkepaperitkin on rahalla hankittavissa(tämä siis ruotsissa).Ennen vanhaan lääkäri oli arvostettu luottohenkilö jolla oli todella kutsumus parantaa ihmisiä. Nykyajan lääkäri haluaa mahdollisimman nopeasti potilaasta eroon ja kirjoittaa yleensä pikaisesti jonkun reseptin.Hammaslääkärit yrittää tehdä mahdollisimman monta paikkausta tunnissa ja juuri amalgamilla koska muovilla paikkaaminen on kalliimpaa ja vie kauemman aikaa. Tietysti kaikki ovat tietoisia amalgamin vaaroista, mutta oletettavasti on halvempaa olla välittämättä siitä, kuin alkaa tekemään aikaa vieviä muutoksia..hmm..mitäs sitä miettimään, pääasia että ainetta ei ole tohtorin eikä tohtorin lasten suussa. Yrittiväthän norjalaisetkin hammaslääkärit protestoida amalgamin kieltoa vastaan, mutta turhaan...kerrankin olivat asiakkaat oikeassa. Ruotsalaiset hammaslääkärit ovat olleet hiljaa kuin hiiret. Eivät ole niin suosittuja muutenkaan hintojen takia ja kesällä alettiin antamaan puolen vuoden oleskelu-ja työlupia puolalaisille hammaslääkäreille. He työskentelevät ruotsissa 6 kuukautta putkeen ja tekevät todella hyvää ja halpaa työtä. Aikoja on melkein mahdoton saada. Teillä on lähellä hammashoito eestissä ja meillä puolalaiset hammaslääkärit, jihuu tätä meidän loitavaa hoitosysteemiä!


      • kyllä asiakkaalta
        WhiteTeeth kirjoitti:

        Aikaisemmin pystyikin luottamaan yleensäkin lääkäreihin. Minulta loppui luotto kun TV:stä lähetettiin ajankohtaisohjelma joka oli kuvattu piilokameralla. Se todisti miten "luotettavia" tavalliset yleislääkärit ovat. Rahalla saa sairaslomaa ja mitä vaan pillereitä, jopa eläkepaperitkin on rahalla hankittavissa(tämä siis ruotsissa).Ennen vanhaan lääkäri oli arvostettu luottohenkilö jolla oli todella kutsumus parantaa ihmisiä. Nykyajan lääkäri haluaa mahdollisimman nopeasti potilaasta eroon ja kirjoittaa yleensä pikaisesti jonkun reseptin.Hammaslääkärit yrittää tehdä mahdollisimman monta paikkausta tunnissa ja juuri amalgamilla koska muovilla paikkaaminen on kalliimpaa ja vie kauemman aikaa. Tietysti kaikki ovat tietoisia amalgamin vaaroista, mutta oletettavasti on halvempaa olla välittämättä siitä, kuin alkaa tekemään aikaa vieviä muutoksia..hmm..mitäs sitä miettimään, pääasia että ainetta ei ole tohtorin eikä tohtorin lasten suussa. Yrittiväthän norjalaisetkin hammaslääkärit protestoida amalgamin kieltoa vastaan, mutta turhaan...kerrankin olivat asiakkaat oikeassa. Ruotsalaiset hammaslääkärit ovat olleet hiljaa kuin hiiret. Eivät ole niin suosittuja muutenkaan hintojen takia ja kesällä alettiin antamaan puolen vuoden oleskelu-ja työlupia puolalaisille hammaslääkäreille. He työskentelevät ruotsissa 6 kuukautta putkeen ja tekevät todella hyvää ja halpaa työtä. Aikoja on melkein mahdoton saada. Teillä on lähellä hammashoito eestissä ja meillä puolalaiset hammaslääkärit, jihuu tätä meidän loitavaa hoitosysteemiä!

        "...ja juuri amalgamilla koska muovilla paikkaaminen on kalliimpaa ja vie kauemman aikaa."
        Kyllähän sen nyt kaikki tietää että se on kalliimpaa, mutta ASIAKASHAN SEN MAKSAA JA VIELÄ TÄYDEN HINNAN. Mitä se hammaslääkäri nyt sekoilee, että on kallista, potilaan kukkarosta!


      • suhtautuminen
        WhiteTeeth kirjoitti:

        Aikaisemmin pystyikin luottamaan yleensäkin lääkäreihin. Minulta loppui luotto kun TV:stä lähetettiin ajankohtaisohjelma joka oli kuvattu piilokameralla. Se todisti miten "luotettavia" tavalliset yleislääkärit ovat. Rahalla saa sairaslomaa ja mitä vaan pillereitä, jopa eläkepaperitkin on rahalla hankittavissa(tämä siis ruotsissa).Ennen vanhaan lääkäri oli arvostettu luottohenkilö jolla oli todella kutsumus parantaa ihmisiä. Nykyajan lääkäri haluaa mahdollisimman nopeasti potilaasta eroon ja kirjoittaa yleensä pikaisesti jonkun reseptin.Hammaslääkärit yrittää tehdä mahdollisimman monta paikkausta tunnissa ja juuri amalgamilla koska muovilla paikkaaminen on kalliimpaa ja vie kauemman aikaa. Tietysti kaikki ovat tietoisia amalgamin vaaroista, mutta oletettavasti on halvempaa olla välittämättä siitä, kuin alkaa tekemään aikaa vieviä muutoksia..hmm..mitäs sitä miettimään, pääasia että ainetta ei ole tohtorin eikä tohtorin lasten suussa. Yrittiväthän norjalaisetkin hammaslääkärit protestoida amalgamin kieltoa vastaan, mutta turhaan...kerrankin olivat asiakkaat oikeassa. Ruotsalaiset hammaslääkärit ovat olleet hiljaa kuin hiiret. Eivät ole niin suosittuja muutenkaan hintojen takia ja kesällä alettiin antamaan puolen vuoden oleskelu-ja työlupia puolalaisille hammaslääkäreille. He työskentelevät ruotsissa 6 kuukautta putkeen ja tekevät todella hyvää ja halpaa työtä. Aikoja on melkein mahdoton saada. Teillä on lähellä hammashoito eestissä ja meillä puolalaiset hammaslääkärit, jihuu tätä meidän loitavaa hoitosysteemiä!

        ...> Tietysti kaikki ovat tietoisia amalgaamin vaaroista....

        Eikös nimenomaan suuri enemmistö hammaslääkäreistä, ja ne tieteellisesti asioihin suhtautuvat toistele jatkuvasti sitä samaa mantraansa, että ei ole tietellistä näyttöä, että amalgaami, elohopea voisi aiheuttaa mitään ongelmia niille, joidenka hampaisiin näitä aineita on laitettu!

        Luontoonhan näitä aineita sitävasten ei saa päästää, rangaistuksen uhalla!

        Kyllä täälläkin odotetaan apua hammashoitoon, asiallisempaan ja kohtuuhintaiseen sellaiseen, vaikka sitten Ambomaalta!
        Mutta tänne taitaa olla ulkopuolisilla vaikeuksia päästä tekemään hoitojaan?
        Täällä kun kaikki osataan paremmin, eikä uskota ulkopuolisten taitoihin?

        Onhan meilläkin ohjeet ja pykälät olemassa, jotka lupaavat kovinkin paljon hyvää potilaille, mutta kun se käytäntö tahtoo useinkin olla aivan jotain muuta, kuin nämä ohjeet ja pykälät lupaavat!

        Nähtävästi molempia ei voida tehdä, luvata ja toteuttaa!


      • WhiteTeeth
        kyllä asiakkaalta kirjoitti:

        "...ja juuri amalgamilla koska muovilla paikkaaminen on kalliimpaa ja vie kauemman aikaa."
        Kyllähän sen nyt kaikki tietää että se on kalliimpaa, mutta ASIAKASHAN SEN MAKSAA JA VIELÄ TÄYDEN HINNAN. Mitä se hammaslääkäri nyt sekoilee, että on kallista, potilaan kukkarosta!

        Niin että kun muovi on kalliimpaa, joutuu hammaslääkäri varmaankin nostamaan hintoja koska sisäänostohinnat ovat hieman kovemmat.Eihän ne nyt omaan takkiin ala tuollaisia kustannuksia ottamaan. Entäs jos tänä päivänä tehdään kolme paikkausta tunnissa amalgamilla, muutta muovilla ehtii tehdä ehkä ainoastaan 1-2, jostainhan se menetetty raha otetaan takaisin....
        Tiedän että materiaali yhteen hampaiden valkaisuun maksaa noin 20-40 euroa. Asiakas maksaa tunnin valkaisusta noin 500 euroa. Aika mukava tunti palkka, mutta aina voi hankkia enemmän...ja mitä enemmän hankkii, sitä ahneemmaksi tulee...
        Olet todella oikeassa tuon asiakashan sen maksaa ja vielä täyden hinnan suhteen. Ikävä kyllä asiakas maksaa aivan liikaa. Miten pystyvät hammaslääkärit esim eestissä tekemään saman työn 70% halvemmalla? Entä puolalaiset Tukholmassa, sama työ, samat aineet, hinta 60%-70% vähemmän.
        Samalla hammaslääkärit ovat huolestuneet uusista hammaslääkäri oppilaista. Jos esim. suomessa kielletään amalgamin käyttö, ei ole enää mitään syytä kouluttaa amalgamilla paikkaamiseen. Huolen aihe on kallis lisäkoulutus amalgamilla paikkaamisen, jos haluaa mennä töihin ulkomaille...hmm...siis mihinköhän muualle kuin itänaapuriin...ruotsissa, norjassa ja japanissa ei tarvita tuota taitoa, eikä kohta monessa muussakaan maassa.
        Koko maapalloa kattavassa suosituksessa lukee: "Yhteiskunnassa jossa potilailla on vähemmän tietoa ja mielipiteitä eri materiaaleista on hammaslääkärillä suurempi vapaus, mutta myös suurempi vastuu koskien materiaalin valintaa ja hoitotapaa. Huomioon on aina otettava mitä asiakas tietää hoidosta/hoitotavoista (tässä vaiheessa kerrotaan amalgamin riskeistä!), esteettiset vaatimukset ja taloudellinen tilanne ". Tämä on ollut juuri esim.ajankohtaista pienissä kylissä iranissa, jossa ihmiset eivät ehkä koskaan aikaisemmin ole edes nähneet yhtään hammaslääkäriä.
        On siis olemassa määräyksiä hammashoidon suhteen jopa kehitysmaille ja kehitysalueille, mutta hyvinvointi valtiossa suomessa ei edes toteuteta näitä peruspykäliä.


      • WhiteTeeth
        suhtautuminen kirjoitti:

        ...> Tietysti kaikki ovat tietoisia amalgaamin vaaroista....

        Eikös nimenomaan suuri enemmistö hammaslääkäreistä, ja ne tieteellisesti asioihin suhtautuvat toistele jatkuvasti sitä samaa mantraansa, että ei ole tietellistä näyttöä, että amalgaami, elohopea voisi aiheuttaa mitään ongelmia niille, joidenka hampaisiin näitä aineita on laitettu!

        Luontoonhan näitä aineita sitävasten ei saa päästää, rangaistuksen uhalla!

        Kyllä täälläkin odotetaan apua hammashoitoon, asiallisempaan ja kohtuuhintaiseen sellaiseen, vaikka sitten Ambomaalta!
        Mutta tänne taitaa olla ulkopuolisilla vaikeuksia päästä tekemään hoitojaan?
        Täällä kun kaikki osataan paremmin, eikä uskota ulkopuolisten taitoihin?

        Onhan meilläkin ohjeet ja pykälät olemassa, jotka lupaavat kovinkin paljon hyvää potilaille, mutta kun se käytäntö tahtoo useinkin olla aivan jotain muuta, kuin nämä ohjeet ja pykälät lupaavat!

        Nähtävästi molempia ei voida tehdä, luvata ja toteuttaa!

        Tässä ruotsin TV:ssä pyörivä "Amalgami myrkyttää, mitä sinulla on suussa?".Noin minutin pituinen informaatio pätkä koko kansalle.
        Olisi hyödyllinen myös suomen TV:lle !
        http://www.amalgamskadefonden.se/files/Amalgam_Final2.mpg
        Kirjoitat asiaa, noin 70% väestöstä on suussa amalgamia josta erittyy myrkyllistä höyryä joka kerta kun syöt tai harjaat hampaita. Amerikkalaiset tekivät 7 vuotta kestäneen tutkimuksen johon osallistui 1800 suomalaista miestä. Tulos todisti että ne jotka syövät paljon kalaa tuplaavat riskin sydänkohtauksiin verrattuna niihin jotka syövät kalaa vain silloin tällöin. Paljon kalaa syövät nostavat myös riskiä kuolla sydäninfarktiin ja sydän-ja verisuonitauteihin. Siihen amalgamit päälle, niin on valmis krematorioon luontoon päästettäväksi.
        Varmasti noita pykälöitä ja sääntöjä noudatettaisiin paremmin jos olisi esim. samat korvausvaatimus systeemit kuin amerikassa ja vielä kyse samoista summista.


    • Anonyymi

      Hyvä keskustelu, paljon asiallista tietoa.

    • Anonyymi

      Voi, voi. Mutta eihän siitä ole mitään haittaa. Tutkittu on, Jos hammaslääkäriltä kysyt aiheesta, niin hermostuu.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe