Ajattelin, että olisi mielenkiintoista aloittaa keskustelusarja niistä Ramatun käskyistä ja ohjeista jotka ovat varmasti kaikille osapuolille selkeitä ja yksiselitteisen (ainakin toivottavasti) ymmärrettäviä.
Tässä siis ensimäinen sellainen:
Raamatussa kielletään tappaminen minkä lisäksi Jeesus korosti erityisesti lähimmäisen rakkauden tärkeyttä.
Tämä on myös Jehovan todistajilla yksi tärkein elämässä noudatettava periaate.
Miksi kuitenkin suurimmat nykyään käytävät sodat käydään useinmiten juuri kristityiksi itseään väittäviksi keskuudessa ?
Eikö heidän mielestään Jumalan sanassaan esittämä käsky ole riittävän selkeä ?
Raamatun käskyt osa 1
30
1354
Vastaukset
- seuraava
käsky,nimittäin LEPOPÄIVÄN kunnioittaminen ja sehän on lauantai?
Kaikki muut käskyt on kait ok,mutta sillä ei ole mitään merkitystä teille,VAI?
Jos ei ole,unohda saarnaamisesi!- Wittness
Nyt sekoitat asiaan kymmenen käskyä etkä ilmeisesti havainnut että viittasin uudessa testamentissa oleviin Jeesuksen opetuksiin.
Joten jätetään saivartelu - kiitos etukäteen. Wittness kirjoitti:
Nyt sekoitat asiaan kymmenen käskyä etkä ilmeisesti havainnut että viittasin uudessa testamentissa oleviin Jeesuksen opetuksiin.
Joten jätetään saivartelu - kiitos etukäteen.>>
Joten jätetään saivartelu - kiitos etukäteen.- Lähimmäinen.
Rintti kirjoitti:
>>
Joten jätetään saivartelu - kiitos etukäteen.Tyypillistä!! Eikö voida ottaa yksi asia kerrallaan?? nyt oli kysymys sodista!
- ukoj
Rintti kirjoitti:
>>
Joten jätetään saivartelu - kiitos etukäteen.Kerro jo, missä ja kenen opissa/opeissa on 100 % raamatullinen perusta. Perustele!
Jossainhan sen on oltava... ukoj kirjoitti:
Kerro jo, missä ja kenen opissa/opeissa on 100 % raamatullinen perusta. Perustele!
Jossainhan sen on oltava...>>Kerro jo, missä ja kenen opissa/opeissa on 100 % raamatullinen perusta. Perustele!
Jossainhan sen on oltava...
Mistä ihmeestä päättelet, että jossain on oltava se 100%:sti oikea oppi? Voin kertoa, että sellaista ei nyt vain ole.ukoj kirjoitti:
Kerro jo, missä ja kenen opissa/opeissa on 100 % raamatullinen perusta. Perustele!
Jossainhan sen on oltava...
Tästä on lähdettävä:
Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte,
mutta joka on kulmakiveksi tullut'.
Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa;
sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu,
jossa meidän pitäisi pelastuman (Apt.4:11-12)
Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne
tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen,
ja hänet ristiinnaulittuna. (1Kor.2:2)
Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna,
kuin mikä pantu on,
ja se on Jeesus Kristus. (1Kor.3:11)
Opin on perustuttava Kristukseen. "Vielä löytämättömiin kirjoituksiin" perustuvan opin perusta on parhaassakin tapauksessa hiekalla.
Jos löydät jostain opista virheen, merkitsee se sitä, että tässä opissa on virhe, tai että olet ymmärtänyt asian väärin. Omaan oppisi raamatullisuuden kanssa tällä asialla ei ole mitään tekemistä. Se on asia erikseen. Vartiotornilaisten mieltymys vetää tämän tästä esiin mielestään epäraamatullisia asioita eri kirkkokuntien opeista on huomion siirämistä pois omasta törkykasasataan. Tämän palstan tarkoitushan kuitenkin on "keskustella jehvantodistajuudesta".
Tuskin kenelläkään on 100 % raamatullinen oppi, sillä monessa me kaikki hairahdumme. Yksittäisten opetusten raamatullisuutta on kyllä mahdollista arvoida. Esimerkiksi "vain meillä on totuus" -oppi on selkeästi harhaoppia. (Totuudella voidaan tarkoittaa myös Herraa Jeesusta. Jos yksilö on Jeesuksen oma, hänellä on Totuus, vaikka hairahtuvainen onkin.) Sitä paitsi kysymys oikeasta opista on pelkästään "kirjallinen". Oikea oppi ei ole vielä edes mikään pelastuksen tae, sillä ihminen ei pelastu pään tiedolla, vaan sydämen uskolla.
Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan;
ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin,
ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme,
vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,
joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi
olemaan uuden liiton palvelijoita,
ei kirjaimen, vaan Hengen;
sillä kirjain kuolettaa,
mutta Henki tekee eläväksi. (2Kor.3:4-6)Lähimmäinen. kirjoitti:
Tyypillistä!! Eikö voida ottaa yksi asia kerrallaan?? nyt oli kysymys sodista!
Aloittaja suunnitteli kysymyssarjaa "Raamatun käskyistä" ja ensimäinen esille otettu oli: "Raamatussa kielletään tappaminen". Esimerkkinä aloittaja otti vartiotornilaisten lähimmäisenrakkauden ja esitti sen vastakohtana "kristityiksi itseään kutsuvien" käymät sodat.
Minusta tässä ketjussa tulisi silloin keskustella lähimmäisenrakkaudesta ja tappamisesta. Vaikka sotakin liittyy näihin kumpaankin, miksi keskustelu tulisi rajata vain siihen? Käsittääkö vartiotorniseuran oppi lähimmäisenrakkauden vain sodasta kieltäytymisenä?
Itse olen tuon älä tapa -käskyn kannalla, mutta eikös tuon käskyn antamisen jälkeen raamatun mukaan tapettu ja murhattu lukuisia ihmisiä jumalan nimessä ja hänen avulla? Siten asiaa katsottuna ei ole ihme, että kristityiksi itseään nimittävät tahot jatkavat toimiaan jumalansa nimessä kun raamattu antaa asiaan niin huonon mallin.
- Wittness
Viittaat ilmeisesti erityisesti Luvatun maan valloituksen yhteydessä tapahtuneisiin taisteluihin joiden aikana isrraelilaiset hävittivät Jumalan käskystä tiettyjä kansoja ja kaupunkeja.
Sitä tuskin voidaan pitää perusteena nykyisille sodille - varmastikaan et tarkoittanut tätä. Wittness kirjoitti:
Viittaat ilmeisesti erityisesti Luvatun maan valloituksen yhteydessä tapahtuneisiin taisteluihin joiden aikana isrraelilaiset hävittivät Jumalan käskystä tiettyjä kansoja ja kaupunkeja.
Sitä tuskin voidaan pitää perusteena nykyisille sodille - varmastikaan et tarkoittanut tätä.>>Sitä tuskin voidaan pitää perusteena nykyisille sodille
Varmasti vartiotornisi hyvin lukeneena tiedät kuinka asiayhteyksiä sopivasti leikaten ja liimaten saadaan mitä hassuimpia yhteyksiä asioiden välille jos niin halutaan.
Jos esim. Yhdysvaltain viisain mies (!) hra presidentti kertoo kansalaisilleen, että jumalamme on puolellamme sodassa (käyttäen vaikka juuri osoittamaasi kohtaa esimerkkinä) vääräuskoisia vastaan niin saattaa olla kuule, että monet sen mukisematta nielevätkin.
Tosin kai sielläkin aletaan pikkuhiljaa ymmärtämään Yrjö Puskan viisaus sen todellisessa olemuksessaan. Saattaa olla, että vaikka mielenhallinta onkin vähän eri luokkaa vartiotorniseuran ja USA:n välillä, niin silti vartiotorniseuran jäsenetkin alkavat hiljalleen ymmärtämään uskontonsa todellisen luonteen.
- älä tapa
Mutta kuinka moni on Jehovan todistajien joukossa tapettu teidän omien pykälienne johdosta?
Aluksi oli määräys ettei saa ottaa rokotetta.
Kuinka moni jätti ottamatta rokotteen ja sen vuoksi sai mitä erilaisempia tauteja jotka olis voitu ehkäistä rokotuksen ottamalla?
Sitten oli elisiirto kielto.
Kuinka moni kieltäytyi ottamasta siirrännäistä ja menetti henkensä?
Nyt taas saa ottaa vieraita elimiä.
Ja kuinka moni kieltäytyi ottamasta mitään veren aineosia ja menetti henkensä?
Nyt taas saa ottaa jotain.
Käsittääkseni tuhannet ja tuhannet Jt:t on tapettu tyhmien järjestöpykälien takia.
Mitä taasen tulee kristikuntaan se ei ole sama asia kuin uskovat.
Viimeisen sadan vuoden aikana on tuhannet ja tuhannet uskovat kieltäytyneet ottamasta asetta,mutta ovat linjoilla auttaneet monia haavottuneita lähimmäisiään sieltä pois ja siten pelastaneet heidän henkensä.
Nyt on vain yksi ero Jt:n touhuissa ja näiden uskovien.
Tosi uskova ei ota kunniaa itselleen vaan antaa sen Herralle Jeesukselle Kristukselle.Siksi he eivät pidä melua tekemisistään,niinkuin te,koska te kuvittelette että teot pelastaa,ei armo.
Uskova uskoo:"älköön oikea kätesi tietäkö mitä vasen tekee." - Wittness
Edellenkin tovon että tässä ketjussa keskityttäsiin käsittelemään Raamatun selvää kieletoa "älä tapa".
Tulen avaamaan ketjun myös tämän paljon keskustelua herättäneen verikysymyksen tiimoilta ja muistakin teitä kiinnostavista asioista mutta pysytään tässä ketjussa vain tämän piirten käsittelyssä ... sopiiko ?
jos kerran kristityt/uskovat ei ole sama asia kuin kristikunta niin olemme siis saavuttaneet yksimielisyyden jo eräässä peruskysymyksessä - olen/olemme aiavan samaa mieltä.
Meille käsky "älä tapa" on ehdoton - niinkuin kaikille jotka pitävät Raamattua auktoriteettinä.- evkl.joh
toimisit tilanteessa, jossa rosvojoukko olisi hyökkännyt naapuriisi tappaen perheen vanhemmat ja raiskaisivat parasta aikaa heidän alaikäistä tytärtään. Tulisit paikalle ja näkisit maahan pudonneen aseen. Olisitko valmis käyttämään asetta pelastaaksesi henkihieverissä olevan tyttöparan? Vaikka tilanne onkin kuviteltu on se kuitenkin todellisuutta tässä pahassa ja langenneessa maailmassa. Eli omantunnon kysymys kuuluu, mikä tuntuisi oikealta ratkaisulta?
Mitä mielestäsi tarkoittaa seuraava raamatunkohta?
Roomalaiskirje:
12:18 Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa - ,,,,,,,,,,,
avaustasi verikysymyksestä.
- Wittness
evkl.joh kirjoitti:
toimisit tilanteessa, jossa rosvojoukko olisi hyökkännyt naapuriisi tappaen perheen vanhemmat ja raiskaisivat parasta aikaa heidän alaikäistä tytärtään. Tulisit paikalle ja näkisit maahan pudonneen aseen. Olisitko valmis käyttämään asetta pelastaaksesi henkihieverissä olevan tyttöparan? Vaikka tilanne onkin kuviteltu on se kuitenkin todellisuutta tässä pahassa ja langenneessa maailmassa. Eli omantunnon kysymys kuuluu, mikä tuntuisi oikealta ratkaisulta?
Mitä mielestäsi tarkoittaa seuraava raamatunkohta?
Roomalaiskirje:
12:18 Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssaVastasu kysmykseesi oikeastaan löytyy jo tuosta lainaamastasi kohdasta:"Meille käsky "älä tapa" on ehdoton" ...
Eli asia ei ole omantunnon kysymys siinä suhteessa - mutta tottakai puuttuisin tilanteeseen estääkseni raiskauksen.
Mitä taasen Paavalin sanoihin tulee niin nehän tarkoittavat juuri sitä mitä hän sanoo ... - tarttuva tauti
,,,,,,,,,,, kirjoitti:
avaustasi verikysymyksestä.
"Länsi-Niilin virus leviää Pohjois-Amerikan mantereella - Veripalvelu varuillaan Suomessa"
http://www.mtv3.fi/matkailu2006/arkisto.shtml178569
"Pohjois-Amerikasta palaaville väliaikainen verenluovutuskielto"
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2005-08-15,104:2:320521,1:0:0:0:0:0:
"103/01 YLE TEKSTI-TV 15.08
KOTIMAA YLE 24 MAANANTAI
SPR on asettanut kaikki Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Meksikossa matkustaneet henkilöt paluuta seuraavan 28 vrk:n ajaksi verenluovutuskieltoon Pohjois-Amerikan mantereella puhjenneen Länsi-Niilin virusepidemian takia. Virus tarttuu hyttysen piston kautta tai verensiirtojen välityksellä." - Gymma
tarttuva tauti kirjoitti:
"Länsi-Niilin virus leviää Pohjois-Amerikan mantereella - Veripalvelu varuillaan Suomessa"
http://www.mtv3.fi/matkailu2006/arkisto.shtml178569
"Pohjois-Amerikasta palaaville väliaikainen verenluovutuskielto"
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2005-08-15,104:2:320521,1:0:0:0:0:0:
"103/01 YLE TEKSTI-TV 15.08
KOTIMAA YLE 24 MAANANTAI
SPR on asettanut kaikki Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Meksikossa matkustaneet henkilöt paluuta seuraavan 28 vrk:n ajaksi verenluovutuskieltoon Pohjois-Amerikan mantereella puhjenneen Länsi-Niilin virusepidemian takia. Virus tarttuu hyttysen piston kautta tai verensiirtojen välityksellä."Mutta eihän minkään taudin pitänyt tarttua verensiirron välityksellä. Eivätkö verentutkimusmenetelmät olekaan aukottomia?
- ...tekin rakastatte toisian...
>>Raamatussa kielletään tappaminen minkä lisäksi Jeesus korosti erityisesti lähimmäisen rakkauden tärkeyttä.>>
"10 Jumalan lapset ja Panettelijan lapset käyvät ilmi tästä: kukaan, joka ei harjoita vanhurskautta, ei ole Jumalasta, eikä sekään, joka ei rakasta veljeään (8 Joka ei rakasta, ei ole tullut tuntemaan Jumalaa, koska Jumala on rakkaus.).
11 Sillä tämä on se sanoma, jonka olette kuulleet alusta asti, että meidän tulee rakastaa toisiamme (34 Minä annan teille uuden käskyn, että rakastatte toisianne; että niin kuin minä olen rakastanut teitä, tekin rakastatte toisianne.)
12 eikä olla Kainin kaltaisia, joka oli paholaisesta ja tappoi veljensä."
20 Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa" ja kuitenkin vihaa veljeään, niin hän on valehtelija (4 Joka sanoo: "Minä olen tullut tuntemaan hänet" eikä kuitenkaan noudata hänen käskyjään, on valehtelija, eikä totuus ole hänessä.). Sillä se, joka ei rakasta veljeään, jonka hän on nähnyt, ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt (12 Kukaan ei ole milloinkaan nähnyt Jumalaa. Jos rakastamme jatkuvasti toisiamme, niin Jumala pysyy meissä ja hänen rakkautensa on täydelliseksi tulleena meissä.).
21 Ja tämä käsky meillä on häneltä, että sen, joka rakastaa Jumalaa, tulee rakastaa myös veljeään (Toinen, sen kaltainen, on tämä: 'Sinun on rakastettava lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.' ; Minä annan teille uuden käskyn, että rakastatte toisianne; että niin kuin minä olen rakastanut teitä, tekin rakastatte toisianne. : Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne niin kuin minä olen rakastanut teitä.) - Trampolin
>>Raamatussa kielletään tappaminen
- ja mistä taistelut ?
ONKO RAAMATUN PERIAATTEIDEN MUKAISTA, ETTÄ KRISTITYKSI ITSEÄÄN KUTSUVAT TARTTUVAT ASEISIIN JA SURMAAVAT IHMISIÄ?
"4 Mistä ovat peräisin sodat ja mistä taistelut teidän keskuudessanne? Eivätkö tästä: teidän aistillisen nautinnon haluistanne, jotka sotivat ruumiinjäsenissänne?
2 Te haluatte, eikä teillä kuitenkaan ole. Te murhaatte ja himoitsette jatkuvasti ettekä kuitenkaan voi saada. Te taistelette ja käytte sotaa jatkuvasti. Teillä ei ole, koska ette pyydä.
3 Te pyydätte ettekä kuitenkaan saa, koska te pyydätte väärään tarkoitukseen, kuluttaaksenne sen aistillisen nautinnon haluissanne." (Jaakob:4:1 UM)
vertaa:
"13 Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän keskuudessanne? Tuokoon hän hyvästä käytöksestään näkyviin tekonsa viisauteen kuuluvalla lempeydellä.
14 Mutta jos teillä on katkeraa mustasukkaisuutta ja riidanhalua sydämessänne, niin älkää kerskailko älkääkä valehdelko totuutta vastaan.
15 Tämä ei ole sitä viisautta, joka tulee ylhäältä, vaan maallista, eläimellistä, demonista. 16 Sillä missä on mustasukkaisuutta ja riidanhalua, siellä on epäjärjestystä ja kaikkea pahaa.
17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ennen kaikkea siveellisesti puhdas, sitten rauhaisa, järkevä, altis tottelemaan, täynnä armoa ja hyviä hedelmiä, se ei tee puolueellisia erotuksia eikä ole ulkokultainen.
18 Lisäksi rauhaa rakentaville kylvetään rauhallisissa olosuhteissa vanhurskauden hedelmän siemen." (Jaakob 3:13-18 UM)
"15 Jokainen, joka vihaa veljeään, on tappaja, ja te tiedätte, ettei kenelläkään tappajalla ole ikuista elämää, joka pysyisi hänessä.
16 Siitä me olemme tulleet tuntemaan rakkauden, että hän antoi sielunsa meidän puolestamme, ja meillä on velvollisuus antaa sielumme veljiemme puolesta." (1.Johanneksen kirje 3:15, 16 UM)
"15 Ja kun te levitätte kätenne, minä peitän silmäni teiltä. Vaikka esitätte monia rukouksia, minä en kuuntele; teidän kätenne ovat tulleet täyteen vuodatettua verta. 16 Peseytykää, puhdistautukaa, poistakaa menettelyjenne pahuus silmieni edestä, lakatkaa tekemästä pahaa." (Jesaja 1:15, 16 UM)
Ketkä kristityiksi tunnustautuvat toimivat tämän Miikan profetian hengessä?
"2 Ja monet kansakunnat todellakin menevät ja sanovat: "Tulkaa, ja nouskaamme Jehovan vuorelle ja Jaakobin Jumalan huoneeseen; ja hän opettaa meille teitään, ja me tahdomme vaeltaa hänen polkujaan." Sillä Siionista lähtee laki ja Jerusalemista Jehovan sana.
3 Ja hän on tuomitseva monien kansojen keskuudessa ja oikaiseva kaukana olevien mahtavien kansakuntien asiat. Ja heidän on taottava miekkansa auranvantaiksi ja keihäänsä vesureiksi. He eivät nosta miekkaa, kansakunta kansakuntaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotaa." (Miika 4:2, 3 UM)
Ketkä kristityiksi tunnustautuvat toimivat toimivat Jeesuksen antaman käskyn mukaan?
"52 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Pistä miekkasi takaisin paikalleen, sillä kaikki, jotka miekan ottavat, ne miekkaan tuhoutuvat."(Matteus 26:52 UM)
"44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa jatkuvasti vihollisianne ja rukoilkaa jatkuvasti niiden puolesta, jotka vainoavat teitä,- - " (Matteus 5:44 UM)
- Herlokki Solmunen.
2. Moos. 17:16 "... Herra sotii amalekilaisia vastaan sukupolvesta sukupolveen."
- Markku_Meilo
>>Raamatussa kielletään tappaminen minkä lisäksi Jeesus korosti erityisesti lähimmäisen rakkauden tärkeyttä.
Jup, kielto tuli pitkään sen jälkeen kun oli tapettu urakalla ja laskuun, yksikin kansa useamman kerran sukupuuttoon ja kymmeniä lapsia, jotka lapsellisuuttaan viittasivat jonkun kaljuuteen. Puhumattakaan siitä kun piti tappaa parisataa filistealaista, jotta saatiin kokoon riittävästi esinahkoja myötäjäisiksi.
>>Tämä on myös Jehovan todistajilla yksi tärkein elämässä noudatettava periaate.
Kuten muillakin, jotka käyttävät yhteiskunnan palveluja, mutta eivät halua vastata täysimääräisesti osuudestaan yhteiskunnan antamiin palveluihin.
>>Miksi kuitenkin suurimmat nykyään käytävät sodat käydään useinmiten juuri kristityiksi itseään väittäviksi keskuudessa ?
Olettaisin Koraaniin luottavien yltävän samalle tasolle.
>>Eikö heidän mielestään Jumalan sanassaan esittämä käsky ole riittävän selkeä ?
Raamattu on niin monitulkintainen, kuten jo Vartiotornin oppihistoria osoittaa. Turha hehkuttaa tällä aiheella, koska Standfasters-liike erosi Vartiotorniseurasta juuri Vartiotorniseuran sodanmyönteisyyden takia. Totaalikieltäytymiskausi oli voimassa ainoastaan 1951-1996. Ja minä olen eräs tuon aikakauden kusetettuja jehovantodistajia.- Hapanta ukkelia
Kuka sinua sitten kusetti? Etkö itse osannut?
Kylläpä vetää karvaaksi, kun huomaa oman heikkoutensa ja löysästä selkäruodosta johtuvan luopumuksensa.
Sinäkö siis oikeasti olet sitä mieltä, että tappaminen ja väkivalta on OK? - Markku_Meilo
Hapanta ukkelia kirjoitti:
Kylläpä vetää karvaaksi, kun huomaa oman heikkoutensa ja löysästä selkäruodosta johtuvan luopumuksensa.
Sinäkö siis oikeasti olet sitä mieltä, että tappaminen ja väkivalta on OK?>>Kuka sinua sitten kusetti?
Viime kädessä Vartiotorniseura. Joitakin kuukausia sitten puhuin puhelimessa jehovantodistajan kanssa, joka oli samanaikaisesti Karvialla. Mainitsin hänelle, että 1996 oppimuutoksen jälkeen koin, että minua kusetettiin tuossa asiassa. Tämän jehovantodistajan vastaus suunnilleen sanasta sanaan oli: "Kuule Make, meitä molempia kusetettiin."
>> Etkö itse osannut?
En osannut varautua, olin Vartiotorniseuran mielenhallinnassa.
>>Kylläpä vetää karvaaksi, kun huomaa oman heikkoutensa ja löysästä selkäruodosta johtuvan luopumuksensa.
Itse asiassa olen iloinen päästyäni edes tähän pisteeseen, elämäni viisi ensimmäistä vuosikymmentä sitten menikin enemmän tai vähemmän Vartiotorniseuran valheiden lumoissa.
>>Sinäkö siis oikeasti olet sitä mieltä, että tappaminen ja väkivalta on OK?
En pidä tappamista ja väkivaltaa oikeutettuna, en pidä oikeutettuna edes Vartiotorniseuran pelottelua, jossa Jehova pian tappaa 99,9 % maapallon väestä. - marianne-
Hapanta ukkelia kirjoitti:
Sinäkö siis oikeasti olet sitä mieltä, että tappaminen ja väkivalta on OK?Ihan kiitollisuudella pitäisi muistella menetettyjä, kiitos keiden toimesta, vuosia.
- theos
Jos katsotaan ainoastaan tuota Jeesuksen 'älä tapa' käskyä, niin sehän on sinänsä arvostettava ja kunniakas periaate ainakin lyhytnäköisesti ajateltuna.
Mikäli kuitenkin katsotaan Jumalan kansan toimintatapoja raamatun vt:n aikana, niin tuo käsky ei sovellu siihen aikakauteen milläänlailla, vaan se on totaalinen takinkääntö.
Itse Jumalaa ja hänen toimintaa tutkittaessa tuo kunniakas käsky muuttuu suorastaan irvokkaaksi. Massamurhaaja-teurastajan 'tulevilla' miljarditappajaisilla Jehovan todistajat lisäksi itse mässäilee ja saa siitä jonkinasteista tyydytystä. - ev.lut
Mietipä Suomen sotaa.. Kun Venäjä hyökkäsi, olisiko ollut järkevää kääntää toinen poski? Kansamme joutui yhdistymään sodassa yhteistä vihollista eli Venäjää vastaan- sisällissotien jälkeen. Joten tälläkin sodalla oli opetuksensa meille, että emme keskenämme tappelisi. Mutta nyt kun aika on kulunut niin rivit alkavat taas hajota... Olisihan ollut kova sana tietysti olla rivissä vastassa ilman aseita, rukous ainoana aseena mutta toisaalta... se vaatii kovaa uskoa, olisiko niin vahvaa uskoa löytynyt kaikilta!? Ja Jeesus sanoo: Älä kiusaa Herraa sinun Jumalaasi. Näin Jeesus sanoi perkeleelle kun tämä käski Jeesuksen hypätä vuorelta. Mitä luulet, mitä Suomessa olisi jos kansamme olisi "hypännyt vuorelta" eikä olisi puolustanut omaa maataan? Tappamista en hyväksy mutta ei Raamatussa kielletä itsensä puolustamista!!!
- Finska
Muistaakseni Suomi lähti Saksan armeijan tuella tekemään Suur-Suomea Venäjän maaperästä.
Kannattaa lukea historiaa ilman "silmäsidettä" :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4018731Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1683101- 171534
- 741066
- 761048
- 271005
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta63968- 55943
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss73904- 65890