Etuvetoinen on vaarallinen

takaapäin..

Etuveto on tehty autoihin vain ja ainoastaan valmistuskustannuksien säästämiseksi. Etuvetoiset autot antavat väärän turvallisuuden tunteen(kolareita tapahtuu eniten etuvetoisille)
Neliveto on ainoa oikea, mutta siinäkin on heikkoutensa nimittäin suuri polttoaineenkulutus ja hinta.
Nelivedon jälkeen seuraavana tulee takaveto, hieman kalliimpi kuin etuveto mutta ajo-ominaisuuksiltaan ylivertainen.
Takavetoahan käyttävät maailman johtavat ja parhaat automerkit MB ja BMW.

67

5586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etuvetoisille eniten

      koska etuvetoisia autoja on eniten. Eniten kolareitakin ajetaan selvin päin. Rattijuopot jää vähemmistöön.

    • miksi sitten

      Kevytperäisellä takavetoisella ei todellakaan tule vaarallista turvallisuuden tunnetta.

      Pidon menetys on jäänyt monelle takavetokuskille viimeiseksi havainnoksi tästä maailmasta.

      • ########

        Lähes kaikki uudemmat takavetoiset on hyvin lähellä 50/50 painonjakaumaa, miten perustelet kevytperäisen takavetoisen?
        Ei varmaan kannata muistella -70 vuoden taunusta tai vivaa.
        Olen itse ajanut sekä takavetoisia että etuvetoisia vuodesta -83.
        Tunnen oloni huomattavasti turvallisemmaksi takavetoisella autolla.
        Olen alkuperäisen kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla, että oikeat autot ovat takavetoisia. Ketjun aloittaja ei vain tiennyt, ettei itäautot, joihin kirjoittaja viittasi, ole oikeita autoja. Oikeat autot tehdään edelleen Detroitissa. Kaikki Detroitista itään, ovat itäautoja.


      • blaaablaa
        ######## kirjoitti:

        Lähes kaikki uudemmat takavetoiset on hyvin lähellä 50/50 painonjakaumaa, miten perustelet kevytperäisen takavetoisen?
        Ei varmaan kannata muistella -70 vuoden taunusta tai vivaa.
        Olen itse ajanut sekä takavetoisia että etuvetoisia vuodesta -83.
        Tunnen oloni huomattavasti turvallisemmaksi takavetoisella autolla.
        Olen alkuperäisen kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla, että oikeat autot ovat takavetoisia. Ketjun aloittaja ei vain tiennyt, ettei itäautot, joihin kirjoittaja viittasi, ole oikeita autoja. Oikeat autot tehdään edelleen Detroitissa. Kaikki Detroitista itään, ovat itäautoja.

        kevytperäinen takaveto = pakettiauto, lava-auto.

        mutta 50/50 painojakaumakaan ei muuta takavetoa yhtään turvallisemmaksi.


      • jakmoja
        blaaablaa kirjoitti:

        kevytperäinen takaveto = pakettiauto, lava-auto.

        mutta 50/50 painojakaumakaan ei muuta takavetoa yhtään turvallisemmaksi.

        ja 50/50 ei ole edes paras suhde. Huomaat kun tutkit vaikka Ferrareiden painojakaumia


      • esimerkiksi
        ######## kirjoitti:

        Lähes kaikki uudemmat takavetoiset on hyvin lähellä 50/50 painonjakaumaa, miten perustelet kevytperäisen takavetoisen?
        Ei varmaan kannata muistella -70 vuoden taunusta tai vivaa.
        Olen itse ajanut sekä takavetoisia että etuvetoisia vuodesta -83.
        Tunnen oloni huomattavasti turvallisemmaksi takavetoisella autolla.
        Olen alkuperäisen kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla, että oikeat autot ovat takavetoisia. Ketjun aloittaja ei vain tiennyt, ettei itäautot, joihin kirjoittaja viittasi, ole oikeita autoja. Oikeat autot tehdään edelleen Detroitissa. Kaikki Detroitista itään, ovat itäautoja.

        Japanissa, joka sijaitseen USA:sta länteen lennettäessä...;-)


      • suurinpiirtein
        jakmoja kirjoitti:

        ja 50/50 ei ole edes paras suhde. Huomaat kun tutkit vaikka Ferrareiden painojakaumia

        sama Skoda 120L:ssä ja Ferrarissa.
        MOT.


      • HR....

        Tuo jälkimmäinen kommentti pidon menetyksestä sopii mielestäni nimenomaan etuvetoiseen ja on perusteltavissakin.

        Etuvetoisessa pidon menetys vetäviltä pyöriltä aiheuttaa myös ohjatavuuden menetyksen ja tilanteen haltuunotto on tämän vuoksi vaikeampaa kuin takavetoisella. Etuvetoinen kulkee liukkaalla vakaasti tiettyyn pisteeseen asti mutta kun pito on menetetty tapahtumat etenevät nopeammin kuin takavetoisella.

        Takaveto on parempi myös ajonvakautuksella varustetuissa autoissa koska ohjaukseen ja vetoon tarvittava kitka kohdistuu eri pyörille.


      • ettore
        HR.... kirjoitti:

        Tuo jälkimmäinen kommentti pidon menetyksestä sopii mielestäni nimenomaan etuvetoiseen ja on perusteltavissakin.

        Etuvetoisessa pidon menetys vetäviltä pyöriltä aiheuttaa myös ohjatavuuden menetyksen ja tilanteen haltuunotto on tämän vuoksi vaikeampaa kuin takavetoisella. Etuvetoinen kulkee liukkaalla vakaasti tiettyyn pisteeseen asti mutta kun pito on menetetty tapahtumat etenevät nopeammin kuin takavetoisella.

        Takaveto on parempi myös ajonvakautuksella varustetuissa autoissa koska ohjaukseen ja vetoon tarvittava kitka kohdistuu eri pyörille.

        höpö juttuja


      • rrrealisti
        jakmoja kirjoitti:

        ja 50/50 ei ole edes paras suhde. Huomaat kun tutkit vaikka Ferrareiden painojakaumia

        Porsche on huippuluokan urheilu/rata-auto vaikka siinä on melkoisen takapainoinen painojakauma.
        Tätä ei kiistäne kukaan.

        Ajodynamiikan kannalta kuitenkin 50/50 suhde on ihanteellinen. Siitä on helppo lähteä tekemään tasapainoista ajettavuutta.

        Se, että on olemassa muunkinlaisia(muu kuin 50/50) painojakaumia EI OLE TODISTE SIITÄ, ETTÄ JOKIN MUU PAINOJAKAUMA OLISI PAREMPI.

        Hiukan loogista ajattelua ja järkevää argumentointia toivoen....


      • jakopi
        rrrealisti kirjoitti:

        Porsche on huippuluokan urheilu/rata-auto vaikka siinä on melkoisen takapainoinen painojakauma.
        Tätä ei kiistäne kukaan.

        Ajodynamiikan kannalta kuitenkin 50/50 suhde on ihanteellinen. Siitä on helppo lähteä tekemään tasapainoista ajettavuutta.

        Se, että on olemassa muunkinlaisia(muu kuin 50/50) painojakaumia EI OLE TODISTE SIITÄ, ETTÄ JOKIN MUU PAINOJAKAUMA OLISI PAREMPI.

        Hiukan loogista ajattelua ja järkevää argumentointia toivoen....

        se että on 50/50 jakoja ei ole todiste että se olisi
        parempi hiukan nyt sitä älyä päähän


      • Uskon asioita
        HR.... kirjoitti:

        Tuo jälkimmäinen kommentti pidon menetyksestä sopii mielestäni nimenomaan etuvetoiseen ja on perusteltavissakin.

        Etuvetoisessa pidon menetys vetäviltä pyöriltä aiheuttaa myös ohjatavuuden menetyksen ja tilanteen haltuunotto on tämän vuoksi vaikeampaa kuin takavetoisella. Etuvetoinen kulkee liukkaalla vakaasti tiettyyn pisteeseen asti mutta kun pito on menetetty tapahtumat etenevät nopeammin kuin takavetoisella.

        Takaveto on parempi myös ajonvakautuksella varustetuissa autoissa koska ohjaukseen ja vetoon tarvittava kitka kohdistuu eri pyörille.

        Kaasulla ja ratilla sitä etuvetoistakin ohjataan ja jollei osaa ajaa, niin ei siinä takaveto pelasta. Takavetoiset ovat etenemiskyvyiltään paljon huonompia ja takaveto on muinaisjäänne, niinkuin ameriikkalaisilla työntötankokoneet -jokaisella "uskonnolla" on toki omat kannattajansa!


    • ...

      Miten niin neliveto on ainut oikea? Nelivetoinen käyttäytyy samoin kuin etuvetoinenkin kun tullaan jäiseen mutkaan. eli kun lähtee puskemaan suoraan, mitään ei ole tehtävissä..
      -maastoajo on sitten asia eriksensä.

      takavetoiset ovat kaikkein vaarallisimpia, siksi etuvetoisiin ollaan siirrytty. jäisellä tiellä takavetoisella on helppo saada auto tahattomaan peräluisuun. ja oikein kevytperäinen takaveto jää kiinni joka mäen nyppylään ja perä heittelehtii helposti jäällä.

      mersu ja bemari eivät ole johtavia automerkkejä, ne ovat vain kalliita egonjatkeita.

      • kehvetti

        Mikäli (neli)veto olisi tasaisesti jaettu sekä eteen, että taakse niin kuvailemaasi puskemista saattaisi tapahtua.

        Nykyaikaisissa autoissa vedon määrää eri akseleille ja jopa pyörille ohjaa visko tai elektroninen kytkin, joka säätyy tilanteen edellyttämällä tavalla. Se on valmistaja kohtainen juttu miten auto sitten säädetään toimimaan erilaisissa tilanteissa.

        Jokatapauksessa nelivedolla varustetun auton käytöstä (yli/aliohjautuvuutta) on paljon helpompi muokata halutunlaiseksi kun vertaa vajaavetoisiin.

        Se on puppua, että takavetoiset olisivat kaikkein vaarallisimpia varsinkin jos puhutaan 2000-luvulla valmistetuista autoista. Tiesitkö, että takavetoinen auto voidaan tarvitta suunnitella/tehdä vaikka aliohjaavaksi ja etuvetoinen yliohjaavaksi? Hyvänä esimerkkinä uusi Nissan 350Z, jonka painojakauma on täysin neutraali vaikka tehokas takavetoinen onkin.

        Autokouluissa ilmeisesti vieläkin opetetaan tuota 10-20 vuotta vanhaa propagandaa, jonka mukaan takavetoinen poikkeusetta yliohjaa ja neliveto aliohjaa siinä missä etuvetoinenkin, naurettavaa.


      • Etukeno

        Etuvedon lyömätön etu on sen saa oikaistua jos se lähtee puskemaan mutkassa ja jos sen osaa tehdä.

        Talventullen kannattaa etsiä joku iso parkkipaika jossa voit harjoitella.


    • 1) Takavetoisella eka autollani Dodge Business Coupe 1937 yritin päästä liikkeelle lievässä ylämäessä tuoreella 'Topeka'-asfaltilla keskellä kesää. Tie oli märkä ja uuden asfaltin ominaisuuksien takia liukas. Kun painoin kaasua, ei mitään tapahtunut. Takapyörät sutivat tyhjää ja auto ei liikahtanutkaan. Keskellä kesää siis!

      2) Sama asia tapahtui autollani Ford Taunus TS 1964 keskellä kesää märällä nurmikolla. Ei liikkunut mihinkään!

      Eli etuveto tai tuhlareille neliveto on se oikea! Menossa minulla neljäs etuvetoinen, enkä kantapään kautta opittuani autoa osta, missä moottorin paino ei ole vetävillä pyörillä! Tämä on se viisaus, eikä 'etuveto tai takaveto?' !

      • just...

        kyllähän sille autolle aina se mäki löytyy mihin sen saa jäämään, pitäsköhän automiehenä miettiä mihin sen auton ajaa tai sitte opetella ajamaa ni ei tarvii kirjotella tota paskaa.


    • vaikka läpiveto

      se on kuskista kiinni loppujen lopuksi. Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä

    • ..........

      ei nuo takatuupparit oikein sovellu suomen talveen.

    • vaimolle?

      Antaisitko vaimollesi mieluummin ajoon etu- vai takavetoisen. Aivan oikein, jokainen vastaa tähän etuvetoisen. Enempää keskustelua asiasta ei tarvitse edes käydä.

      • väliä kyllä

        tuo osaa ajaa molemmilla. Etuvetoinen on ikävä ajaa vaimonkin mielestä.


    • ruikuttaa

      Sulla menee niin huonosti, että joudut ajelemaan niin vanhalla autolla, että siinä on vielä takaveto =) Ei tuo ruikutus nosta sen paskasi arvostusta pätkääkään...

      • Rellu5L

        Vaimoni ja molemmat tyttäreni opettelivat talviajon niksit takavetoautolla, Opel Kadett, Datsun Y ja Ford Sierra. Tämä on ainoa tapa hallita sitten myöhemmin etuvetoautoa. Viime viikolla mökkitiemme oli maanantaina yllättäen lanattu ja heti tiistaina yhden mökkiläisen tyttärenpoika liukasteli kuulalaakereilla etuvetoautolla ja menetti kurvissa ajoneuvon hallinnan ja kun kuorma-auto tuli samalla yllättäen vastaan, lähti auto lopullisesti käsistä ja puun kautta kuorma-auton nokkaan. Poika oli keväällä saanut ajokortin ja väitän, että tätä ei olisi takavetoautolla tapahtunut.


      • varmasti
        Rellu5L kirjoitti:

        Vaimoni ja molemmat tyttäreni opettelivat talviajon niksit takavetoautolla, Opel Kadett, Datsun Y ja Ford Sierra. Tämä on ainoa tapa hallita sitten myöhemmin etuvetoautoa. Viime viikolla mökkitiemme oli maanantaina yllättäen lanattu ja heti tiistaina yhden mökkiläisen tyttärenpoika liukasteli kuulalaakereilla etuvetoautolla ja menetti kurvissa ajoneuvon hallinnan ja kun kuorma-auto tuli samalla yllättäen vastaan, lähti auto lopullisesti käsistä ja puun kautta kuorma-auton nokkaan. Poika oli keväällä saanut ajokortin ja väitän, että tätä ei olisi takavetoautolla tapahtunut.

        Takavetoisella se olisi ajanut ulos heti ensimmäisestä kurvista.


      • oppimisen täytyy
        varmasti kirjoitti:

        Takavetoisella se olisi ajanut ulos heti ensimmäisestä kurvista.

        tapahtua järjestyksessä:

        1. Takaveto
        2. Etuveto
        3. Neliveto

        Pelkästään etuvetoisella ajaminen ei opeta auton hallintaa kunnolla edes etuvetoisella.


      • Esim.

        Lexus 250iS, BMW 335i turbo, M3,


      • mr, tampax
        oppimisen täytyy kirjoitti:

        tapahtua järjestyksessä:

        1. Takaveto
        2. Etuveto
        3. Neliveto

        Pelkästään etuvetoisella ajaminen ei opeta auton hallintaa kunnolla edes etuvetoisella.

        Nehän käyttäytyy täysin erilailla,tuo sinun teoriasi ei oikein toimi.


      • näin on
        mr, tampax kirjoitti:

        Nehän käyttäytyy täysin erilailla,tuo sinun teoriasi ei oikein toimi.

        että etuvedon kunnolla hallitseminen vaatii ensin takavedolla ajamisen. Kysy vaikka rallimiehiltä. Nykyisinkin nuoret pojat opetetaan ajamaan ensin takavedolla ja sitten vasta etuvedolla.


    • jos ei osaa ajaa.
    • samaa mieltä

      neliveto on ainoa oikea, mutta kyllä sen jälkeen toiseksi parhaaksi asetan etuvedon Suomen pitkän talven takia. Kaikilla vetotavoilla olen ajanut yli 300 tkm.

    • iGori

      Parhaat autot kuten mersu, bemari ja laatikko-Lasset on takavetoisia parhaimmillaan.

      • Lada 1200 vm 1974

        Ainoa autoni, jossa ei takuuaikana ilmennyt yhtään vikaa oli vm 1974 Lada 1200 (ei myöskään sen jälkeen - tosin ajoin sillä vain 60 000 km). Kun en viitsi arvostella merkkikohtaisesti muita autoja - sanon vaan, että viimeksi ostamastani huippulaadusta tunnetusta autosta ilmeni toistakymmentä takuuvikaa, joista kaikki eivät olleet lainkaan pikkuvikoja.


    • näin on

      Tuo on aivan totta. Etuveitoisen auton rakenne on halpa, yksinkertainen, tavanomainen, tylsä, puskee ikävästi, vetelee kiihdyttäessä ja on ennen kaikkea hidas radalla (vaikka tehoa olisi miten paljon tahansa). Kuvitellaanpa että halutaan rakentaa tehokas auto jossa on silti vain kahdet vetävät pyörät...niin tuskinpa siitä järjellä ajateltuna etuvetoinen syntyisi. Ei kukaan halua ajaa tehokkaalla autolla jossa yksillä ja samoilla pyörillä pitäisi kääntää sekä kiihdyttää autoa ulos mutkasta. Löytyykö maailmasta yhtään oikeaa urheiluautoa joka on etuvetoinen (Hyundai Coupea ei lasketa)? Kun ihmiset puhuvat "ajo-ominaisuuksista" etuvetoisissa autoissa niin silloin lähinnä huvittaa. Omasta mielestäni takavetoisista parhaat löytyvät keskimoottorisista (esim. Porsche Boxter) tai 50/50 painosuhteen omaavista etumoottorisista. Takamoottorisistakin löytyy toki oma hohtonsa, mutta paras ratkaisu se ei ole ja vaikka tarjoaakin kuljettajalle haasteita.

      • ikävää

        takavetoinen puskee perää edelle. Vetelee v..maisesti ja häviää etuvedoille niin rallissa kuin radalla. Onko kaikilla henkilöautona kilpa-auto. Takavedosta saa hyvän mutta nykyisistä perustakavedoista ei ole etuvedon voittajaa alle 250 teholuokassa.Lähinnä naurataa tämä palvominen....


      • meni tuo
        ikävää kirjoitti:

        takavetoinen puskee perää edelle. Vetelee v..maisesti ja häviää etuvedoille niin rallissa kuin radalla. Onko kaikilla henkilöautona kilpa-auto. Takavedosta saa hyvän mutta nykyisistä perustakavedoista ei ole etuvedon voittajaa alle 250 teholuokassa.Lähinnä naurataa tämä palvominen....

        kyllä takaveto on nopeampi rallissa ja radalla. Ei etuvetoisia tehtäisi jos samaan hintaan pystyisi tekemään takavetoisen.


      • gepulis
        meni tuo kirjoitti:

        kyllä takaveto on nopeampi rallissa ja radalla. Ei etuvetoisia tehtäisi jos samaan hintaan pystyisi tekemään takavetoisen.

        päivän vitsi


      • :((((
        gepulis kirjoitti:

        päivän vitsi

        vitsi tuossa oli? Vetomieskisan voitti takavetoinen. Kun Bemarit olivat mukana Sport2000-luokassa menivät usein menojaan. Kyllähän takavetoinen ehdottomasti parempi on kuin etuvetoinen. Itse ajan tosin rahan puutteen vuoksi etuvetoisella.


      • AWD
        :(((( kirjoitti:

        vitsi tuossa oli? Vetomieskisan voitti takavetoinen. Kun Bemarit olivat mukana Sport2000-luokassa menivät usein menojaan. Kyllähän takavetoinen ehdottomasti parempi on kuin etuvetoinen. Itse ajan tosin rahan puutteen vuoksi etuvetoisella.

        aina vedotaan johonkin urheilu-, ralli-, kilpa-autoon, vaikka alunperin kyseessä oli tässäkin normaali liikenne ja ajaminen siellä sääntöjen puitteissa.


      • vain
        AWD kirjoitti:

        aina vedotaan johonkin urheilu-, ralli-, kilpa-autoon, vaikka alunperin kyseessä oli tässäkin normaali liikenne ja ajaminen siellä sääntöjen puitteissa.

        Koska jotkut ihmiset nauttivat hyvällä takavetoisella autolla ajamisesta niin paljon etuvetoisia kilpailijoitaan enemmän että ostavat sellaisen maksoi se sitten vähän enemmän rahaa tai vaikka se olisi pois auton sisätilojen koosta.


      • Avtoilija

        Argumenttejasi:
        "...hidas radalla..."
        "...tehokkaalla autolla..."
        "Löytyykö maailmasta yhtään oikeaa urheiluautoa joka on etuvetoinen"

        Mitäs noilla on tekemistä normaalin tieliikenteen kanssa? Tai edes sen turvallisuuden, mistä aloittaja sentään puhui?

        Ei mitään !


      • Aatu Automies
        Avtoilija kirjoitti:

        Argumenttejasi:
        "...hidas radalla..."
        "...tehokkaalla autolla..."
        "Löytyykö maailmasta yhtään oikeaa urheiluautoa joka on etuvetoinen"

        Mitäs noilla on tekemistä normaalin tieliikenteen kanssa? Tai edes sen turvallisuuden, mistä aloittaja sentään puhui?

        Ei mitään !

        auto, joka on hyvä ja turvallinen ajaa suurissa nopeuksissa on sitä myös pienemmissä nopeuksissa. Takavedon paremmuudelle ei voi mitään. Ajaisin itsekin takavedolla mutta kun halpamerkit eivät niitä enää tee.


      • ...........
        Aatu Automies kirjoitti:

        auto, joka on hyvä ja turvallinen ajaa suurissa nopeuksissa on sitä myös pienemmissä nopeuksissa. Takavedon paremmuudelle ei voi mitään. Ajaisin itsekin takavedolla mutta kun halpamerkit eivät niitä enää tee.

        jos auto on suunniteltu todella suuriin nopeuksiin, niin hiljaisessa (50-70km/h) ajo-ominaisuudet on yleensä aika surkeat.


      • Avtoilija
        Aatu Automies kirjoitti:

        auto, joka on hyvä ja turvallinen ajaa suurissa nopeuksissa on sitä myös pienemmissä nopeuksissa. Takavedon paremmuudelle ei voi mitään. Ajaisin itsekin takavedolla mutta kun halpamerkit eivät niitä enää tee.

        Edelleenkään argumenteilla

        "...hidas radalla..."
        "...tehokkaalla autolla..."
        "Löytyykö maailmasta yhtään oikeaa urheiluautoa joka on etuvetoinen"

        Ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Nopeus radalla ei tee autosta yhtään sen turvallisempaa tieliikenteessä. Tehokkuus sinänsä ei tee autosta yhtään sen turvallisempaa. Eikä urheiluautostatuskaan tee autosta yhtään sen turvallisempaa.

        Noilla argumenteilla ei edelleenkään ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Piste.


      • jakopi
        vain kirjoitti:

        Koska jotkut ihmiset nauttivat hyvällä takavetoisella autolla ajamisesta niin paljon etuvetoisia kilpailijoitaan enemmän että ostavat sellaisen maksoi se sitten vähän enemmän rahaa tai vaikka se olisi pois auton sisätilojen koosta.

        miten sillä voi nauttia enemmän jos se on paskempi?
        huonompi slalom testi, huonompi kaarrenopeus jne.


      • IP 68

        no sun täytyy sitten ostaa esim. Porsche Boxter jos sulla ei oel jo sitä


    • kommenttia

      "Etuveto on tehty autoihin vain ja ainoastaan valmistuskustannuksien säästämiseksi."

      Ei ainoastaan siksi. Toinen tärkeä syy on, että etuvetoiseen saadaan paremmat tilat, kuin takavetoiseen samoihin ulkomittoihin. Ei ole kardaanitunnelia viemässä jalkatilaa takapenkin keskipaikalla matkustavalta, vaihteisto ei kavenna jalkatilaa edessä, tavaratilan lattian alle ei tarvitse varata tilaa vetopyörästölle ja koska moottori voidaan laittaa poikittain keulalle, moottoritilasta voidaan tehdä lyhempi.

      " Etuvetoiset autot antavat väärän turvallisuuden tunteen(kolareita tapahtuu eniten etuvetoisille)"

      Tähän olisi mukava saada jotakin tilastotietoa väitteen tueksi.

      "Neliveto on ainoa oikea, mutta siinäkin on heikkoutensa nimittäin suuri polttoaineenkulutus ja hinta."

      Heikkouksia löytyy lisääkin. Ainakin kaksivetoista suurempi paino ja enemmän liikkuvia (lue hajoavia) osia. Ja jos neliveto on ainoa oikea vetotapa, niin ainoa oikea neliveto on jatkuva neliveto, joka on auton sisätilojen kannalta vähintään yhtä huono ratkaisu kuin takavetokin.

      "Nelivedon jälkeen seuraavana tulee takaveto, hieman kalliimpi kuin etuveto mutta ajo-ominaisuuksiltaan ylivertainen."

      Tämä on lähinnä makuasia. Etuvetoiseenkin voidaan tehdä erittäin hyvät ajo-ominaisuudet. Vaikeaksi se menee vasta sitten, jos yritetään tehdä todella tehokasta etuvetoista.

      "Takavetoahan käyttävät maailman johtavat ja parhaat automerkit MB ja BMW."

      Johtavat ja parhaat? Tähän kaipaisi taas perusteluja, kuten myös siihen miten se, että nämä merkit valmistavat pääasiassa takavetoisia tekee etuvedosta vaarallisen.

      • -Sepeteus-

        Monet esittämistäsi asioista kuullostavat selkeiltä pointeilta mutta ovat loppujenlopuksi varsin merkityksettömiä.

        Moottorin voi muuten varsin ongelmitta sijoittaa keulille poikittain vaikka vetoa menisi taaksekin.

        Nelivetojärjestelmästä syntyvä lisäpaino on lähes merkityksetön suhteessa autojen kokonaispainoon. Tähän kun vielä lisätään autojen nykyinen positiointi, jossa autolle määritetään tietty paino vaikka väkisin, jotta se pärjäisi esimerkiksi törmäystesteissä, äänieristyksessä ja vakaudessa niin nelivedosta aiheutuvalla lisäpainolla ei ole mitään merkitystä.
        Tästä esimerkkinä vaikkapa Audi A4 tai A6, joidenka neliveto version ilmoitettu paino on sama kuin etuvetoisessa.

        Toteat myös varsin harhaanjohtavasti, että "enemmän liikkuvia (lue hajoavia) osia". Nykyaikaisissa autoissa ilmenee voimansiirrossa varsin harvoin ongelmia ja silloin kun ilmenee niin tämä harvemmin johtuu edes epäsuorasti nelivedosta. On siis perusteetonta esittää nelivedon osien mahdollisen hajoamisen olevan oikeastaan minkäänlainen argumentti kyseistä järjestelmää vastaan.

        Kerro miten mielestäsi ainoa oikea vetotapa on jatkuva neliveto?

        Toteat, että neliveto on autojen sisätilojen kannalta yhtä huono ratkaisu kuin takavetokin.

        Olet tosin unohtanut sen, että takaveto ei ole käytännössä huono ratkaisu sisätilojen kannalta.
        Esittämäsi asiat takavedon vaikutuksesta sisätiloihin ovat triviaaleja.

        Sen voi kuka tahansa todeta pelkästään vertailemalla nykyisten etuvetoisten autojen tiloja/kokoa takavetoisiin.


      • kommenttia
        -Sepeteus- kirjoitti:

        Monet esittämistäsi asioista kuullostavat selkeiltä pointeilta mutta ovat loppujenlopuksi varsin merkityksettömiä.

        Moottorin voi muuten varsin ongelmitta sijoittaa keulille poikittain vaikka vetoa menisi taaksekin.

        Nelivetojärjestelmästä syntyvä lisäpaino on lähes merkityksetön suhteessa autojen kokonaispainoon. Tähän kun vielä lisätään autojen nykyinen positiointi, jossa autolle määritetään tietty paino vaikka väkisin, jotta se pärjäisi esimerkiksi törmäystesteissä, äänieristyksessä ja vakaudessa niin nelivedosta aiheutuvalla lisäpainolla ei ole mitään merkitystä.
        Tästä esimerkkinä vaikkapa Audi A4 tai A6, joidenka neliveto version ilmoitettu paino on sama kuin etuvetoisessa.

        Toteat myös varsin harhaanjohtavasti, että "enemmän liikkuvia (lue hajoavia) osia". Nykyaikaisissa autoissa ilmenee voimansiirrossa varsin harvoin ongelmia ja silloin kun ilmenee niin tämä harvemmin johtuu edes epäsuorasti nelivedosta. On siis perusteetonta esittää nelivedon osien mahdollisen hajoamisen olevan oikeastaan minkäänlainen argumentti kyseistä järjestelmää vastaan.

        Kerro miten mielestäsi ainoa oikea vetotapa on jatkuva neliveto?

        Toteat, että neliveto on autojen sisätilojen kannalta yhtä huono ratkaisu kuin takavetokin.

        Olet tosin unohtanut sen, että takaveto ei ole käytännössä huono ratkaisu sisätilojen kannalta.
        Esittämäsi asiat takavedon vaikutuksesta sisätiloihin ovat triviaaleja.

        Sen voi kuka tahansa todeta pelkästään vertailemalla nykyisten etuvetoisten autojen tiloja/kokoa takavetoisiin.

        Paino kieltämättä on melko merkityksetön, mutta jos ajattelet paljonko enemmän osia tarvitaan nelivetoisessa kuin etuvetoisessa, niin todennäköisesti nelivetoiseen painoa kertyy n. 100kg enemmän kuin etuvetoiseen. Jonkinlainen jakovaihteisto, kardaani, vetopyörästö taakse, vetoakselit...

        Nykyäänkään autojen painoa ei kasvateta siksi että auto pärjäisi törmäystesteissä. Päinvastoin, paino kasvaa kun korirakenteita vahvistetaan ja ilmatyynyjä ym. turvallisuusvarusteita lisätään autoon. Valmistajat myös pyrkivät hillitsemään painon kasvua käyttämällä entistä enemmän suurlujuusteräksiä ja ohentamalla rakenteita siellä, missä se turvallisuudesta tinkimättä on mahdollista. Näin tuskin tehtäisiin, jos pelkkä massan lisääminen parantaisi turvallisuutta. 20-vuotta vanhasta 1000kg painavasta perheautosta ei tule yhtä turvallista kuin uudesta vaikka auton lattiaan laitettaisiin 500kg äänieristysmassaa.

        Nykyaikaisessa autossa todellakin ilmenee varsin harvoin vikoja voimansiirrossa. Sen sijaan kun se nykyaikainen auto alkaa olla antiikkia, ikää ~15-vuotta ja ajokilometrit lähempänä 500tkm, alkaa niitä voimansiirtovikojakin jo olla. Vetoakselit kolisevat (kaikki neljä), perä ujeltaa, vetarien kumit repeilevät, kardaanin laakerit ja nivelet kuluvat... Ikiliikkujaa ei ole vieläkään valmistettu ja kun sen nelivetoisen voimansiirto alkaa prakaamaan siinä on korjattavaa tuplasti kaksivetoiseen verrattuna. Tarina kertoo myös ylpeästä tuonti-Quattron omistajasta joka vei autonsa korjaamolle. Kun auto ajettiin nosturille ja nostettiin ylös ei takapään vetolaitteita autosta löytynytkään. Minkähän takia ne oli poistettu...

        "Kerro miten mielestäsi ainoa oikea vetotapa on jatkuva neliveto?"

        No tämä nyt oli aivan puhtaasti henkilökohtainen mielipiteeni. En kuitenkaan sanonut että ainoa oikea vetotapa olisi jatkuva neliveto, etuveto ja takaveto ovat myös hyviä ratkaisuja. Kirjoitin, että ainoa oikea neliveto on jatkuva neliveto. Vai mikäs neliveto se sellainen on joka 99,9% ajasta on etuvetoinen?

        Nykyaikaisissa autoissa tilankäyttö ei todellakaan ole kovin tehokasta ja mitä suurempi auto, sen vähemmän vetotavalla on vaikutusta sisätiloihin, mutta jonkinverran se edelleen vaikuttaa. Esimerkiksi takapenkin keskipaikan jalkatila huononee huomattavasti jos etuvetoisen lähes tasainen lattia korvataan takavetoisen rakenteella, jossa kardaanitunneli jakaa sisätilat pituussuunnassa kahtia. Toinen hyvä esimerkki on BMW 100-sarja, josta on jouduttu jättämään varapyörä pois. Se nyt vaan ei mahdu sinne missä se muissa pikkuautoissa on, takapyörien väliin, koska siellä on jo vetopyörästö. Takavedon vaikutusta sisätiloihin voit miettiä myös niin, että käyt tutustumassa vaikka Renault Twingoon tai Toyota Aygoon ja mietit mihin näissä autoissa voisi takavedon vaatimat rakenteet piilottaa niin, että ne eivät vaikuta sisätiloihin.

        Jos aletaan vertaamaan nykyisten takavetoisten tiloja etuvetoisiin niin pienimmät takavetoiset BMW 300-sarja, M-B C-sarja, Lexus IS ovat kyllä sisältä huomattavasti ahtaampia kuin parhaat ulkomitoiltaan samankokoiset etuvetoiset. Ja sen todellakin voi kuka tahansa todeta vertailemalla.

        Ps. Montako takavetoista autoa tiedät, joissa on moottori edessä poikittain? Miksi niitä on niin vähän?


      • Nelivetoilua
        kommenttia kirjoitti:

        Paino kieltämättä on melko merkityksetön, mutta jos ajattelet paljonko enemmän osia tarvitaan nelivetoisessa kuin etuvetoisessa, niin todennäköisesti nelivetoiseen painoa kertyy n. 100kg enemmän kuin etuvetoiseen. Jonkinlainen jakovaihteisto, kardaani, vetopyörästö taakse, vetoakselit...

        Nykyäänkään autojen painoa ei kasvateta siksi että auto pärjäisi törmäystesteissä. Päinvastoin, paino kasvaa kun korirakenteita vahvistetaan ja ilmatyynyjä ym. turvallisuusvarusteita lisätään autoon. Valmistajat myös pyrkivät hillitsemään painon kasvua käyttämällä entistä enemmän suurlujuusteräksiä ja ohentamalla rakenteita siellä, missä se turvallisuudesta tinkimättä on mahdollista. Näin tuskin tehtäisiin, jos pelkkä massan lisääminen parantaisi turvallisuutta. 20-vuotta vanhasta 1000kg painavasta perheautosta ei tule yhtä turvallista kuin uudesta vaikka auton lattiaan laitettaisiin 500kg äänieristysmassaa.

        Nykyaikaisessa autossa todellakin ilmenee varsin harvoin vikoja voimansiirrossa. Sen sijaan kun se nykyaikainen auto alkaa olla antiikkia, ikää ~15-vuotta ja ajokilometrit lähempänä 500tkm, alkaa niitä voimansiirtovikojakin jo olla. Vetoakselit kolisevat (kaikki neljä), perä ujeltaa, vetarien kumit repeilevät, kardaanin laakerit ja nivelet kuluvat... Ikiliikkujaa ei ole vieläkään valmistettu ja kun sen nelivetoisen voimansiirto alkaa prakaamaan siinä on korjattavaa tuplasti kaksivetoiseen verrattuna. Tarina kertoo myös ylpeästä tuonti-Quattron omistajasta joka vei autonsa korjaamolle. Kun auto ajettiin nosturille ja nostettiin ylös ei takapään vetolaitteita autosta löytynytkään. Minkähän takia ne oli poistettu...

        "Kerro miten mielestäsi ainoa oikea vetotapa on jatkuva neliveto?"

        No tämä nyt oli aivan puhtaasti henkilökohtainen mielipiteeni. En kuitenkaan sanonut että ainoa oikea vetotapa olisi jatkuva neliveto, etuveto ja takaveto ovat myös hyviä ratkaisuja. Kirjoitin, että ainoa oikea neliveto on jatkuva neliveto. Vai mikäs neliveto se sellainen on joka 99,9% ajasta on etuvetoinen?

        Nykyaikaisissa autoissa tilankäyttö ei todellakaan ole kovin tehokasta ja mitä suurempi auto, sen vähemmän vetotavalla on vaikutusta sisätiloihin, mutta jonkinverran se edelleen vaikuttaa. Esimerkiksi takapenkin keskipaikan jalkatila huononee huomattavasti jos etuvetoisen lähes tasainen lattia korvataan takavetoisen rakenteella, jossa kardaanitunneli jakaa sisätilat pituussuunnassa kahtia. Toinen hyvä esimerkki on BMW 100-sarja, josta on jouduttu jättämään varapyörä pois. Se nyt vaan ei mahdu sinne missä se muissa pikkuautoissa on, takapyörien väliin, koska siellä on jo vetopyörästö. Takavedon vaikutusta sisätiloihin voit miettiä myös niin, että käyt tutustumassa vaikka Renault Twingoon tai Toyota Aygoon ja mietit mihin näissä autoissa voisi takavedon vaatimat rakenteet piilottaa niin, että ne eivät vaikuta sisätiloihin.

        Jos aletaan vertaamaan nykyisten takavetoisten tiloja etuvetoisiin niin pienimmät takavetoiset BMW 300-sarja, M-B C-sarja, Lexus IS ovat kyllä sisältä huomattavasti ahtaampia kuin parhaat ulkomitoiltaan samankokoiset etuvetoiset. Ja sen todellakin voi kuka tahansa todeta vertailemalla.

        Ps. Montako takavetoista autoa tiedät, joissa on moottori edessä poikittain? Miksi niitä on niin vähän?

        nelikoista minulla on parinkymmenen vuoden ajalta. Nelivetoiseni ovat aina olleet painavampia kuin vastaava kaksivetoinen.

        Voimansiirto on kestänyt paljon paremmin kuin vastaavassa kaksivetoisessa. Tuleehan voimaa esim. etu- tai takaperälle sekä vetoakseleille puolta vähemmän (jos 50/50 vetosuhde). Lisäksi osien kestävyys ei nouse lineaarisesti vaan jossain potenssissa voiman puoliinnuttua. Useinhan perä ja vetoakselit ovat samat kuin valmistajan kaksivetoisessa mallissa. Ei ole perät huutaneet eivätkä vetoakselit kolisseet ainoassakaan nelikossani paljonkaan ajettuna.

        Mielestäni ainoa oikea nelivetoinen on jatkuva nelivetoinen.


      • -Sepeteus-
        kommenttia kirjoitti:

        Paino kieltämättä on melko merkityksetön, mutta jos ajattelet paljonko enemmän osia tarvitaan nelivetoisessa kuin etuvetoisessa, niin todennäköisesti nelivetoiseen painoa kertyy n. 100kg enemmän kuin etuvetoiseen. Jonkinlainen jakovaihteisto, kardaani, vetopyörästö taakse, vetoakselit...

        Nykyäänkään autojen painoa ei kasvateta siksi että auto pärjäisi törmäystesteissä. Päinvastoin, paino kasvaa kun korirakenteita vahvistetaan ja ilmatyynyjä ym. turvallisuusvarusteita lisätään autoon. Valmistajat myös pyrkivät hillitsemään painon kasvua käyttämällä entistä enemmän suurlujuusteräksiä ja ohentamalla rakenteita siellä, missä se turvallisuudesta tinkimättä on mahdollista. Näin tuskin tehtäisiin, jos pelkkä massan lisääminen parantaisi turvallisuutta. 20-vuotta vanhasta 1000kg painavasta perheautosta ei tule yhtä turvallista kuin uudesta vaikka auton lattiaan laitettaisiin 500kg äänieristysmassaa.

        Nykyaikaisessa autossa todellakin ilmenee varsin harvoin vikoja voimansiirrossa. Sen sijaan kun se nykyaikainen auto alkaa olla antiikkia, ikää ~15-vuotta ja ajokilometrit lähempänä 500tkm, alkaa niitä voimansiirtovikojakin jo olla. Vetoakselit kolisevat (kaikki neljä), perä ujeltaa, vetarien kumit repeilevät, kardaanin laakerit ja nivelet kuluvat... Ikiliikkujaa ei ole vieläkään valmistettu ja kun sen nelivetoisen voimansiirto alkaa prakaamaan siinä on korjattavaa tuplasti kaksivetoiseen verrattuna. Tarina kertoo myös ylpeästä tuonti-Quattron omistajasta joka vei autonsa korjaamolle. Kun auto ajettiin nosturille ja nostettiin ylös ei takapään vetolaitteita autosta löytynytkään. Minkähän takia ne oli poistettu...

        "Kerro miten mielestäsi ainoa oikea vetotapa on jatkuva neliveto?"

        No tämä nyt oli aivan puhtaasti henkilökohtainen mielipiteeni. En kuitenkaan sanonut että ainoa oikea vetotapa olisi jatkuva neliveto, etuveto ja takaveto ovat myös hyviä ratkaisuja. Kirjoitin, että ainoa oikea neliveto on jatkuva neliveto. Vai mikäs neliveto se sellainen on joka 99,9% ajasta on etuvetoinen?

        Nykyaikaisissa autoissa tilankäyttö ei todellakaan ole kovin tehokasta ja mitä suurempi auto, sen vähemmän vetotavalla on vaikutusta sisätiloihin, mutta jonkinverran se edelleen vaikuttaa. Esimerkiksi takapenkin keskipaikan jalkatila huononee huomattavasti jos etuvetoisen lähes tasainen lattia korvataan takavetoisen rakenteella, jossa kardaanitunneli jakaa sisätilat pituussuunnassa kahtia. Toinen hyvä esimerkki on BMW 100-sarja, josta on jouduttu jättämään varapyörä pois. Se nyt vaan ei mahdu sinne missä se muissa pikkuautoissa on, takapyörien väliin, koska siellä on jo vetopyörästö. Takavedon vaikutusta sisätiloihin voit miettiä myös niin, että käyt tutustumassa vaikka Renault Twingoon tai Toyota Aygoon ja mietit mihin näissä autoissa voisi takavedon vaatimat rakenteet piilottaa niin, että ne eivät vaikuta sisätiloihin.

        Jos aletaan vertaamaan nykyisten takavetoisten tiloja etuvetoisiin niin pienimmät takavetoiset BMW 300-sarja, M-B C-sarja, Lexus IS ovat kyllä sisältä huomattavasti ahtaampia kuin parhaat ulkomitoiltaan samankokoiset etuvetoiset. Ja sen todellakin voi kuka tahansa todeta vertailemalla.

        Ps. Montako takavetoista autoa tiedät, joissa on moottori edessä poikittain? Miksi niitä on niin vähän?

        Kirjoitit asiallisen vastauksen.

        Esittämäsi kannat ovat ihan totta pääosin, tosin tämä jos mikä on aihe mistä löytyy mielipidettä ja näkökantaa suuntaan jos toiseen. En ala enää sen tarkemmin asiasta kättä vääntämään mutta kommentoin tässä paria esittämääsi asiaa.

        Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että järjestelmä, jossa vetoa ohjataan toiselle akselille vasta pidon kadotessa ei ole todellinen neliveto. Erityisesti jos se veto on edessä 99% ajasta niin tulee aika vedätetty olo sekä kuvainnollisesti, että käytännössä kun autoa kuitenkin markkinoidaan esim all-wheel-drivenä tai vastaavana.

        Saatat hyvinkin olla oikeassa siinä, että pienissä autoluokissa takavetoiset ovat jossain määrin ahtaampia. Olen aina ajellut vain huomattavan isoilla autoilla, joten en ole kyseistä asiaa havainnut.


    • Fakturi

      Olette te tolloja kun lähditte jälleen kerran tuon provopellen kelkkaan inttämään tyhjästä asiasta johon ei ole olemassakaan oikeaa vastausta...

    • AWD

      Mutta vastaan kuitenkin.
      Neliveto on ainoa oikea 4-pyöräisessä autossa.
      Hinta ei ole suuri, eikä polttoaineen kulutuskaan, sehän riippuu paljon ajotavasta.

      Perusteleppas tuo "Etuvetoiset antavat väärän turvallisuuden tunteen"
      mikä sen tunteen aiheuttaa, miksi sitä tunnetta ei ole takavetoisessa?

      Tuosta viimeisestä lauseesta olen täydellisen erimieltä.

      • Ei aloittaja

        alkaa antamaan paljon aikaisemmin signaaleja (esim. pientä perän heittelyä) liian suuresta tilannenopeudesta jolloin menoa tulee automaattisesti rauhoitettua. Toki osaava kuljettaja vie takavetoista kovempaa kuin etuvetoista.

        Eri vetotapojen välisistä eroista saat tietoa esim. liukkaan kelin ajoharjoittelutilaisuuksista tai autourheiluseuroilta.


      • takaapäin.
        Ei aloittaja kirjoitti:

        alkaa antamaan paljon aikaisemmin signaaleja (esim. pientä perän heittelyä) liian suuresta tilannenopeudesta jolloin menoa tulee automaattisesti rauhoitettua. Toki osaava kuljettaja vie takavetoista kovempaa kuin etuvetoista.

        Eri vetotapojen välisistä eroista saat tietoa esim. liukkaan kelin ajoharjoittelutilaisuuksista tai autourheiluseuroilta.

        KIITOS kerrankin asiallisesta keskustelusta.
        Laitan taas jollekin toiselle palstalle aihetta. Moi


      • Aivan sama mutta
        Ei aloittaja kirjoitti:

        alkaa antamaan paljon aikaisemmin signaaleja (esim. pientä perän heittelyä) liian suuresta tilannenopeudesta jolloin menoa tulee automaattisesti rauhoitettua. Toki osaava kuljettaja vie takavetoista kovempaa kuin etuvetoista.

        Eri vetotapojen välisistä eroista saat tietoa esim. liukkaan kelin ajoharjoittelutilaisuuksista tai autourheiluseuroilta.

        Mites sen nopeuden kävi kun ralleihin tuli etuvetoiset? -muistaaksen nopeimmat ajat ajettiin juuri etuvetoisilla, siis jos nelvetoisia ei lasketa!


    • Ladaan

      ja muihin vastaaviin vanhoihin kärryihin. Yleiseen liikenteeseen niitä ei saisi enää päästää kun parempiakin vaihtoehtoja on tarjolla.

      • voi voi

        lähes kaikki valmistajat tekisivät pelkästään takavetoisia jos niiden valmistaminen tulisi yhtä halvaksi kuin etuvetoisten ja tilat olisivat samat.

        Maailman kaikki parhaat autot ovat takavetoisia tai nelivetoisia. Revi siitä.


      • tee!
        voi voi kirjoitti:

        lähes kaikki valmistajat tekisivät pelkästään takavetoisia jos niiden valmistaminen tulisi yhtä halvaksi kuin etuvetoisten ja tilat olisivat samat.

        Maailman kaikki parhaat autot ovat takavetoisia tai nelivetoisia. Revi siitä.

        Ominaisuuksiltaan huonompaa vaihtoehtoa ei kannata kenenkään käyttää.


      • olet???
        tee! kirjoitti:

        Ominaisuuksiltaan huonompaa vaihtoehtoa ei kannata kenenkään käyttää.

        Anna sitten tulla listaa mitkä mallit seuraavista ja yli 100 ke maksavista ovat etuvetoisia:

        Audi
        Aston Martin
        Bentley
        BMW
        Bugatti
        Ferrari
        Jaguar
        Lamborghini
        Maserati
        Maybach
        Mercedes
        Porsche
        Rolls

        Ehkä sinun pitäisi mennä neuvomaan heitä, että pitäisi tehdä noistakin etuvetoisia, heh.


      • kiinnostaa?
        olet??? kirjoitti:

        Anna sitten tulla listaa mitkä mallit seuraavista ja yli 100 ke maksavista ovat etuvetoisia:

        Audi
        Aston Martin
        Bentley
        BMW
        Bugatti
        Ferrari
        Jaguar
        Lamborghini
        Maserati
        Maybach
        Mercedes
        Porsche
        Rolls

        Ehkä sinun pitäisi mennä neuvomaan heitä, että pitäisi tehdä noistakin etuvetoisia, heh.

        Ei sinulla ole koskaan varaa ostaa noista mitään eli eipä pitäisi sinuakaan kiinnostamaan. Minä pystyisin mutta en osta.


    • Hååkkan

      Neliveto liukkaalla vaatii kokeneen kuskin, sillä kun pito loppuu, se puskee ja perä karkaa. Ja oikaiseminen ei ole läheshään yhtä helppoa, kuin etu, tai takavetoisella.

      Ökyautot ovat mm. sen takia takavetoisia, koska niissä on hemmetin paljon tehoa. Luonnollisesti se tehomälli ompi paljon helpompi siirtää takapyörille, koska jos olisi etuveto, vetoakseleiden pitäisi olla aivan valtavia, jotta kestäisivät menoa.

      Takaveto on egokysymys; eli se perän heittäminen.

      • taas hupia

        Meinasitko, että etuvedossa vetoakselien pitäisi olla järeämpiä kuin takavedossa?

        Neliveto on turvallisin.


    • aloittaja.

      Ettekö ymmärrä leikkiä, jokainen kehuu tietenkin omaansa.

      • kehunut

        Vaikka itse ajankin takavetoisella niin vaimolleni en sellaista antaisi. Etuvetoinen on niin paljon turvallisempi. Itse pärjään takavetoisellakin koska ajan hyvin varovaisesti ja osaan ottaa huomioon takavetoisen oikut etenkin liukkaalla.


      • BiiST
        kehunut kirjoitti:

        Vaikka itse ajankin takavetoisella niin vaimolleni en sellaista antaisi. Etuvetoinen on niin paljon turvallisempi. Itse pärjään takavetoisellakin koska ajan hyvin varovaisesti ja osaan ottaa huomioon takavetoisen oikut etenkin liukkaalla.

        Turha siel on yhtää etuveto pellejen itkee jos ette osaa ajaa muilla ku niil rullatuoleil! Takaveto on se millä ajaa oikeat automiehet ja ne jotka haluavat nauttia ajamisesta.


      • vaan
        BiiST kirjoitti:

        Turha siel on yhtää etuveto pellejen itkee jos ette osaa ajaa muilla ku niil rullatuoleil! Takaveto on se millä ajaa oikeat automiehet ja ne jotka haluavat nauttia ajamisesta.

        neliveto ja takaveto ovat ainoat oikeat. Etuvedot ovat nysväreille.


      • Korvan taustat kuivu
        BiiST kirjoitti:

        Turha siel on yhtää etuveto pellejen itkee jos ette osaa ajaa muilla ku niil rullatuoleil! Takaveto on se millä ajaa oikeat automiehet ja ne jotka haluavat nauttia ajamisesta.

        Niin rullatuolihan on takavetoinen joten revi siitä! -Itse osaan ajaa kaikilla, mutta olen jo ohittanut leikki-iän enkä kaipaa takavetoa, tosin märkäkorvathan unelmivat aina takaveto sierroista ja olettavat olevansa maailman parhaimpia kuskeja...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5822
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4374
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2961
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1559
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      66
      1301
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe