Missähän kaikissa tunnetuissa automerkeissä käytetään / on käytetty kiertomäntämoottoria?
Wankelmoottori autossa
27
2141
Vastaukset
- 240GLi
Mazda RX 7. Siinä autossa on ainakin wankel-
moottoria käytetty. Muita ei ainakaan itselläni
ole tiedossa. - foma
tosin tehtaalla niitä ei valmisteta kun muutamia
vuodessa.
tässä linki sivulle:
http://members.nbci.com/craigpage/PG07.HTM
(engl.)
http://www.vaz.ru/skbrpd/auto.htm (på ryska) - W
Edes mennyt NSU jonka VW osti. Mazda kokeili 70-
luvulla isoissa malleissa ja tietenkin tuo rx-7.
Ongelma tulee juuri hillittömästä kierrosta ja
männärenkaita vastaavien "kitka"palojen(en tiedä
oikeaa termiä wankelissa)kestävyyden suhteen.
Meillä LPR:ssa paikallisella sen hetkisellä mazda
piirimyyjällä oli rx-7. Silloin sai kauppakadun
ajaa kokonaan päästä päähän suoraan, alku on
jyrkkää nousua. Polkaisia "patrian kohalla" mäen
alla kaasun tiskiin oli 400m myöhemmin "wiltsun"
kulmalla kone kiinni leikannut. Että tämmösiä
kaupunkitarinoita. Vauhtia oli kuulemma
vähintäänkin riittävästi- JaKe
NSU kanssa yhteistyötä teki myös Citroën:
kokeilusarjoina valmistettiin M35-mallia
(sellainen Ami-keulainen coupé) ja Bi-Rotor -
mallia, joka on ulkokuoriltaan GS.
Kumpaakin mallia tehtiin kolmisensataa yksilöä
jotka myytiin koeostajille. Tehdas sitoutui
ostamaan laitteet takaisin testin päätyttyä,
suurin osa palasikin tehtaalle paalattavaksi.
Jotkut testaajat eivät autojaan suostuneet
palauttamaan, joten muutamia yksilöitä on jäänyt
jälkipolvillekin.
Moottorina tuo Citikan malli olisi toiminutkin,
70-luvun alun energiakriisi ja Citikan huono
talous pakotti keskeyttämään kehittelyn. - paulivil
Englanniksi noista aluksi ongelmallista osista
käytettiin käsitettä "tip seal", joten olisiko se
suomeksi sitten kärkitiiviste? Nykyisinhän nuo
ovat kai ongelmattomia jopa vanhoissa NSU-
koneissa. Suuret Wankel-Mazdat ovat kai mykyisin
Eunos-nimisiä ja eikös niissä ole vielä 90-
luvullakin ollut triplawankeleita käytössä?
Tulevaisuuden kokeilujakin on tehty ja kuulemma
tuo wankel toimii hienosti vaihtoehtoisten
polttoaineiden yhteydessä. Kestävyys ei pitäisi
olla ongelma liikkuvien osien pienen lukumäärän
ansiosta. Historic-tapahtumassa näin juuri
tuollaisen RX-seiskan toiminnassa - ei ainakaan
aika-ajoissa leikannut kiinni. Aikoinaan Super
Salooneissa oli yksi ahdetulla Wankelilla
varustettu kiesi, joka kuulosti mielestäni aivan
suihkukoneelta:-) - Anonyymi
JaKe kirjoitti:
NSU kanssa yhteistyötä teki myös Citroën:
kokeilusarjoina valmistettiin M35-mallia
(sellainen Ami-keulainen coupé) ja Bi-Rotor -
mallia, joka on ulkokuoriltaan GS.
Kumpaakin mallia tehtiin kolmisensataa yksilöä
jotka myytiin koeostajille. Tehdas sitoutui
ostamaan laitteet takaisin testin päätyttyä,
suurin osa palasikin tehtaalle paalattavaksi.
Jotkut testaajat eivät autojaan suostuneet
palauttamaan, joten muutamia yksilöitä on jäänyt
jälkipolvillekin.
Moottorina tuo Citikan malli olisi toiminutkin,
70-luvun alun energiakriisi ja Citikan huono
talous pakotti keskeyttämään kehittelyn.Onpas huvittavan näköinen ja laiska, 19s 0-100km/h.
https://en.wikipedia.org/wiki/Citroën_M35
- 4wd
muistaakeseni
- ..
Tuota NSU merkkistä täällä on
kerrottu.Muistaakseni kyseisen merkin malli Ro 80
oli varustettu kiertomäntämoottorilla, lieneekö
niitä myös joitain täällä Suomessa.Tuosta
moottorisysteemistä on myös yritetty kehittää
dieselversiota, patenttioikeuden tuohon
muistaakseni osti Rolls-Royce, tämä vanha
loistoauto- ja lentokonemoottoritehdas.Ei kai ole
kehittelyssään onnistunut, kun ei ole mitään
kuulunut.Suurin ongelmahan kiertomäntämoottorissa
on ollut tiivisteissä, muuten kone kyllä
ominaisuuksiltaan on todella
kilpailukykyinen.Muuten mersun eräässä C-sarjan
urheiluprototyypissä oli myös Wankelmoottori ja
jopa kolmikammioinen.- Ro:lla ajanut
Wankel ei todellakaan ole kilpailukykyinen kone,
polttoaineen kulutus on paljon suurempi kuin
vastaavassa normaali moottorissa. - XR4x4
Ro:lla ajanut kirjoitti:
Wankel ei todellakaan ole kilpailukykyinen kone,
polttoaineen kulutus on paljon suurempi kuin
vastaavassa normaali moottorissa.Wankel vie kyllä enemmän menovettä kuin vastaavat
tavalliset moottorit, mutta taas toisaalta
wankelista saadaan huomattavasti parempi
litrateho! Ja lisäksi moottori on kompaktin
kokoinen. Eli kilpailykyky riippuu siitä mitä
sillä ymmärtää... - Topias
XR4x4 kirjoitti:
Wankel vie kyllä enemmän menovettä kuin vastaavat
tavalliset moottorit, mutta taas toisaalta
wankelista saadaan huomattavasti parempi
litrateho! Ja lisäksi moottori on kompaktin
kokoinen. Eli kilpailykyky riippuu siitä mitä
sillä ymmärtää...Litrateho ei ole tässä tapauksessa vertailukohteeksi sopiva kun halutaan vertailla moottorien taloudellisuutta.
Oikeampi vertailuarvo on ominaisteho: paljonko moottori kuluttaa polttoainetta tuotettua energiamäärää kohti.
Eli siis ominaisteho jonka yksikkönä käytetään yleisesti g/kWh (aikaisemmin g/hvh). Jos arvo on alle 200 g/kWh, voitaneen jo puhua taloudellisesta moottorista, suuremmilla arvoilla taas bensasyöpöstä... - XR4x4
Topias kirjoitti:
Litrateho ei ole tässä tapauksessa vertailukohteeksi sopiva kun halutaan vertailla moottorien taloudellisuutta.
Oikeampi vertailuarvo on ominaisteho: paljonko moottori kuluttaa polttoainetta tuotettua energiamäärää kohti.
Eli siis ominaisteho jonka yksikkönä käytetään yleisesti g/kWh (aikaisemmin g/hvh). Jos arvo on alle 200 g/kWh, voitaneen jo puhua taloudellisesta moottorista, suuremmilla arvoilla taas bensasyöpöstä...Oikeassa olet on parempi tässä yhteydessä
vertailla ominaistehoa kuin litratehoa...
Olisikin mielenkiintoista nähdä numerotietoa
tuosta ominaistehovertailusta. g/kWh voidaan
ilmoittaa myös l/(100km*kW), eikös vain? Tosin
silloin ei päde tuo suhdeluku 200. Mutta
vertailemalla muita samantehoisia autoja
voitaisiin päästä todellisiin lukuihin...
Itselläni ei ole nyt aikaa kaivaa numerotietoa
esiin, mutta jos jollain on niin ilmoittakaa RX-
7:n kulutus ja teho ja samat asiat myös
muutamista muista samanikäisistä samantehoisista
autoista. Virhettähän tietysti syntyy auton
voimansiirtojen kitkoista ja ilmanvastuksesta,
mutta päästään ainakin hehtaarille... - ...
Ro:lla ajanut kirjoitti:
Wankel ei todellakaan ole kilpailukykyinen kone,
polttoaineen kulutus on paljon suurempi kuin
vastaavassa normaali moottorissa.Kyllä normaalimoottoritkin ruiskutustekniikan
kehittyessä ovat tulleet taloudellisemmiksi,
varmaan myös tuo wankel nykysysteemein olisi
vähemmän syöppö.Iskutilavuuteensa nähden on kyllä
paljon tehokkaampi kuin mäntäkone ja käynti
tasaisempi, koska vain pyöriviä osia.Täytyy
myöntää, että on kehittelijä ollut melko
innovatiivinen henkilö.Kilpakäytössä muistaakseni
Wankelin iskutilavuus jaetaan kolmella, jotta
päästään vastaavaan mäntämoottoriin.Tuo Mersun c-
sarjan protokin oli varustettu kolmikammioinen
wankel oli tilavuudeltaan vain 1,8 litraa ja
tehoa oli kuin viisiliraisessa mäntäkoneessa. - Anonyymi
Lasse Mårtensonilla oli kuulema ollut Ro 80. Aika tyylikäs ja nykyaikaisen näköinen tuon ikäiseksi. Erikoista tekniikka, etuveto ja napilla toimiva paineilmakäyttöinen kytkin.
https://en.wikipedia.org/wiki/NSU_Ro_80
- Oululainen
vähän ohi kysymyksen mutta näinpä tuossa muuan
viikko sitten moottorisahan jossa oli
kiertomäntämoottori. Japsien tekele jolla tulivat
kilpailemaan metsureiden MM-kisoihin joskus
kymmenen vuotta sitten. Oli melko kömpelö laitos
joskin ilmeisesti proto.- Turkkulaine
menee,mutta minut ohitti turku-helsinki
moottoritiellä nestejäähdytteinen diesel
aggregaatti,nopeus minulla 120km/h,sillä oli kai
kiire pois turusta... - Anonyymi
Onneksi on harvesterit, ikävä tulisi metsureilla painavan akkusahan kanssa.
- Anonyymi
Faijalla oli 70 luvulla 1.5 tai 1.6l Mazda Wanckelilla, en muista mikä oli malli, enkä löydä mistään. Tuplalamput edessä, kohtuu matala ihan siisti kaara? Muistaako kukaan?
- Anonyymi
En edes tunne isääsi, saati sitten tietäisin mikä auto hänellä oli. Ja miten edes löysit näin vanhan viestiketjun (20v.) johon sitten vielä kommentoit?
- Anonyymi
Sama malli kuin itsellä Mazda 1800 (Luce) tavallisella koneella, luulin että niitä myytiin wankelilla vain Japanissa. Oli myös ainakin 1500. Hiukan samoja piirteitä kuin Ro 80, italialaisen suunnittelema kori.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_Luce
- Anonyymi
Käyttäneet ainakin NSU, mazda,citroen, lada (kgb:n käytössä), kehittäneet on ainakin Mercedes-Benz, Rolls-Royce, GM, Suzuki, Nissan ja Toyota pääsikö koskaan tuontantoon, en tiedä.
- Anonyymi
Tuon mukaan Ladaa tehty jopa kolmella roottorilla 210 heppaisena.
https://drivemag.com/news/did-you-know-lada-made-wankel-rotary-engined-cars
Tässä hyvä video, kaikki 9 wankel autoa. Mazda Cosmo hienoimman näköinen, MB tehokkain neljällä roottorilla.
https://www.youtube.com/watch?v=HHnifLauscU
Moottoripyörätkään eivät ole säästyneet tältä Wankelilta.
Berliinin eteläpuolella Saksassa on linna, jossa on kattava moottoripyörämuseo - siis satoja pyöriä, jossa kävin suuruusluokkaa 7-8 v sitten.
Itä-Saksalainen MZ oli tehnyt tällaisen Wankel-proton, joka oli esillä.
Museossa kannattaa jokaisen motoristin käydä, on vain kertakaikkisen kattava.- Anonyymi
Kevyissä vehkeissähän sen luulisi olevan parhaimmillaan ja moottoripyörissä kytetään kierroskoneita. Taitaa kyllä pelkät kierrokset kuluttaa tiivistyspalat, rasitus tuskin paljon vaikuttaa. Jos keksisivät
- Anonyymi
Omituista kuinka MAzda RX 4 on jääänyt pois näistä? Vai eikö myyty lainkaan Suomessa,,koska Ruotsissa sukulaismiehellä sellainen oli,,ajoin itsekin sillä muutaman kilometrin.
Hieman 929 mallinen tosinkin Coupe korinen 2 ovinen oli RX 4,,etulalesissa ei karmeja
Ja rivakka liikkumaan helposti vetäisi sellaisia 30 metrin lakurantuja
Sen muistan että pakoputkisto oli ajon jälkeen punaisena,,hehkui auton alla, ja kulutustavaraa oli putkistot.- Anonyymi
Saksalainen Felix Wankel sai idean kiertomäntämoottorista vuonna 1924 ja sai ensimmäisen patentin kiertomäntämoottorille vuonna 1929. Ensimmäinen toimiva prototyyppi valmistui vuonna 1957 ja sarjatuotantoon sopiva malli vuonna 1958.
Ensimmäisenä se otettiin käyttöön NSU Wankel Spider -automallissa vuonna 1963, jolloin NSU esitteli sen Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä. Se oli maailman ensimmäisen wankelmoottorilla varustettu sarjavalmisteisen auton. Vuonna 1967 myös japanilainen Mazda osti wankelmoottorin oikeudet.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Wankelmoottori
https://fi.wikipedia.org/wiki/NSU
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html3013875BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla
No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho62495Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2752387- 692190
- 761824
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3991563MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/321351Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2001218Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku211156- 661153