Siis onko se nyt sitten tieteellinen tieto, että Venäjä san tulee Ros-sanasta, joka tarkoittaa viikinkiä, joka oli perustamassa Venäjän valtiota?
Vastaanko näin opiskelijalle, joka kysyi tätä. En löydä Googlen kautta enkä muualaakaan nyt tietoa.
Olisi hyvä, jos olisi rahaa ostaa etymologinen sanakirja kotiin...minun pitäisi saada nyt pian vastaus tähän kysymykseen.
Venäjä
13
855
Vastaukset
- Anastasialle
Siis Russia tulee sanasta Ros, joka tarkoittaa viikinkiä, joka oli perustamassa Venäjää aikanaan. Mutta, mistä tulee sana Venäjä -- miksi Suomessa ei sanota valtiota Ruussiaksi. Onko Venäjä todellakin: veneellä maahan tullut ihminen, siis viikinki.
Venäjä tulisi veneestä. Onko tämä tieteellinen selitys ja totta?- karelietis
Ainakin viroksi Venäjä on Venemaa. Viikingit itse kutsuivat
aluetta Gardarike:ksi, eli jotakuinkin Suojeluvaltio.
Viikingit muuten kutsuivat Persian kalifaattia
nimellä Särkland, jonka voisi kääntää 'Rättimaaksi'.
Jos ei tiedä, kannattaa vastata ”en tiedä” (tai olla vastaamatta).
Venäjä-sana johtuu erään slaaviheimon, vendien, nimestä.
Jos sinulta kysyttiin, mistä sana ”Rossija” johtuu, kannattaisiko vastata kertomalla, mistä vastausta kannattaa etsiä, pikemminkin kuin levittämällä totena jotain netistä lukemaasi satunnaista vastausta?- Anastasialle
Minähän juuri kysyin tieteellistä selitystä joltakin alan opiskelijalta tai tutkijalta. Toki tiedot tarkistetaan aina. Voi myös antaa tieteellisen artikkelin osoitteen; etymologinen sanakirja ei aukea netistä.
Suomen kieltä taitamaton ihminen ei vielä osaa itse hakea kaikkea tietoa netistä. Jokin asia on suuremman hakemisen takana. Kirjasto ei ole auki aina -- valitettavasti juuri sunnuntaian se on suljettu.
En ymmärrä, miksi Teidän pitää vähän ilkeillä ihmiselle, joka itselleenkin selvittää asioita. Kyllä toki itsekin olen kiinnostunut sanojen alkuperästä, vaikkei se ole spesiaalialani. Hyvää illanjatkoa kuitenkin Teille...ja kiitos vendi-tiedosta, kokeilen sitä nyt Googleen. Anastasialle kirjoitti:
Minähän juuri kysyin tieteellistä selitystä joltakin alan opiskelijalta tai tutkijalta. Toki tiedot tarkistetaan aina. Voi myös antaa tieteellisen artikkelin osoitteen; etymologinen sanakirja ei aukea netistä.
Suomen kieltä taitamaton ihminen ei vielä osaa itse hakea kaikkea tietoa netistä. Jokin asia on suuremman hakemisen takana. Kirjasto ei ole auki aina -- valitettavasti juuri sunnuntaian se on suljettu.
En ymmärrä, miksi Teidän pitää vähän ilkeillä ihmiselle, joka itselleenkin selvittää asioita. Kyllä toki itsekin olen kiinnostunut sanojen alkuperästä, vaikkei se ole spesiaalialani. Hyvää illanjatkoa kuitenkin Teille...ja kiitos vendi-tiedosta, kokeilen sitä nyt Googleen.Et kysynyt tieteellistä selitystä, vaan kysyit näin: ”Siis onko se nyt sitten tieteellinen tieto, että Venäjä san tulee Ros-sanasta, joka tarkoittaa viikinkiä, joka oli perustamassa Venäjän valtiota? Vastaanko näin opiskelijalle, joka kysyi tätä.”
Tässähän kiinnostavaa on lähinnä se, mistä joku on saanut tuollaisen ”tiedon” – ja se, miksi _sinun_ pitäisi vastata opiskelijalle, jos et itse tiedä etkä pysty selvittämään. Eikö opiskelijan kannattaisi itsensä suoraan kysyä joltakulta, joka tietää, tai vaikka lukea kirjasta?- Anastasialle
Yucca kirjoitti:
Et kysynyt tieteellistä selitystä, vaan kysyit näin: ”Siis onko se nyt sitten tieteellinen tieto, että Venäjä san tulee Ros-sanasta, joka tarkoittaa viikinkiä, joka oli perustamassa Venäjän valtiota? Vastaanko näin opiskelijalle, joka kysyi tätä.”
Tässähän kiinnostavaa on lähinnä se, mistä joku on saanut tuollaisen ”tiedon” – ja se, miksi _sinun_ pitäisi vastata opiskelijalle, jos et itse tiedä etkä pysty selvittämään. Eikö opiskelijan kannattaisi itsensä suoraan kysyä joltakulta, joka tietää, tai vaikka lukea kirjasta?Opiskelija ei osaa suomen kieltä eikä englantia tai muuta eurooppalaista kieltä kuin ukrainaa. Hän on kiinnostunut suomen kielestä, koska on asunut maassa 3 kuukautta. Minäkin olen kiinnostunut nyt venäjä-sanasta ja joudun nähtävästi soittamaan yliopistoon tai kielitoimistoon, jos en ehdi huomenna kirjastoon hakemaan etymologista sanakirjaa tai jos se on lainassa. Opiskelijalla ei ole vielä laajaa asiantuntijaverkostoa maaseutukunnassaan Lapissa eikä Internetiä kotona.
Elämä on yhteinen seikkailu! Kyllä ihmiset voivat auttaa toinen toisiaan. Aika töykeätä sanoa toiselle. "En tiedä. Hae itse tieto vuoden päästä, kun osaat kieltä." Mitä vastaisit apteekissa farmaseuttina lääkkeen etsijälle, jos... Anastasialle kirjoitti:
Opiskelija ei osaa suomen kieltä eikä englantia tai muuta eurooppalaista kieltä kuin ukrainaa. Hän on kiinnostunut suomen kielestä, koska on asunut maassa 3 kuukautta. Minäkin olen kiinnostunut nyt venäjä-sanasta ja joudun nähtävästi soittamaan yliopistoon tai kielitoimistoon, jos en ehdi huomenna kirjastoon hakemaan etymologista sanakirjaa tai jos se on lainassa. Opiskelijalla ei ole vielä laajaa asiantuntijaverkostoa maaseutukunnassaan Lapissa eikä Internetiä kotona.
Elämä on yhteinen seikkailu! Kyllä ihmiset voivat auttaa toinen toisiaan. Aika töykeätä sanoa toiselle. "En tiedä. Hae itse tieto vuoden päästä, kun osaat kieltä." Mitä vastaisit apteekissa farmaseuttina lääkkeen etsijälle, jos...Kovin on erikoinen kielitaito, jos kuvitellaan, että Venäjä-sana on kehittynyt jostakin Ros-nimestä.
Kovin on myös erikoista vaivata yliopistoa tai kielitoimistoa tällaisella asialla. Tulee ihan mieleen kielitoimistolle joskus epävirallisesti tekemäni ehdotus puhelinpäivystyksen maksullistamisesta - sillä saisi resurssit vastaamaan kysyntää.
Jos nyt kuitenkin heitä aiot vaivata sen sijaan, että etsisit itse, varaudu ensinnäkin pallotteluun - kummallakaan ei ole palvelupuhelinta etymologioita varten. Tuhlaisit siis _usean_ ihmisen aikaa. Jos kuitenkin saat kiinni jonkun, joka voisi vastata, niin toivottavasti _silloin_ esität myös kysymyksen järkevästi ja kerrot, _mistä sanasta_ on kyse, Venäjä-sanastako vai Venäjää tarkoittavasta venäjän sanasta (johon luulo Ros-nimestä vahvasti näytti viittaavan).
- .........
Tuleeko Ruotsi samasta kuin Russia?
- varmasti
Saksan suomekielnen nimi tulee ilmeisesti saksien heimosta joka asutti pohjoista Saksaa
Venäjänkin suomalainen nimi on kiertänyt Saksan kautta.Saksalaiset sanoivat itänaapureitaan slaaveja vendeiksi
Suomi ja Ruotsi nimien alkuperät on kiistellympiä- Veturinaut
Suomen latinankielinen nimi Fennia pohjautuu myös samaan vendejä tarkoittaneeseen sanaan.
Ihan vaan muistuttaakseni sanoin... - II muistuttaja
Veturinaut kirjoitti:
Suomen latinankielinen nimi Fennia pohjautuu myös samaan vendejä tarkoittaneeseen sanaan.
Ihan vaan muistuttaakseni sanoin...Suomen vähiten luettu kirja "Kokeilota aivisuomeleksi" pyrkii olemaan vendien kielen kielioppi ja jonkinlainen [vendinkielinen] tutkielma tai oppikirja tuosta oletetusta vendien kielestä. Lukekoon sen ketä kiinnostaa...
- Ihan ventti
II muistuttaja kirjoitti:
Suomen vähiten luettu kirja "Kokeilota aivisuomeleksi" pyrkii olemaan vendien kielen kielioppi ja jonkinlainen [vendinkielinen] tutkielma tai oppikirja tuosta oletetusta vendien kielestä. Lukekoon sen ketä kiinnostaa...
Suuressa maailmassa kuulemma on vendinnyskoneita vähän siellä sun täällä.
'Vending machines' vai kuinka ne paikalliset niitä oikein kutsuvatkaan?
Fendtilläkin saa jotain kääntymään. Jos ei muuta niin maata:
http://members.lycos.nl/lieuwe84/hpbimg/900_PF_800.jpeg
- Rusit
Sana tulee siitä että viikingit tulivat veneillä, soutukunnissa (rodslag) - siitä rusit-Rusland-Rossija.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 97962
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt54898Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv61798Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa142731- 65675
- 78531
- 39508
- 40496
Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto86487- 70476