Raamatusta löytyy kastekielto

Tässä näin

Eph 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

Room 10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Apt 10:44-48 Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat. Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin, sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi: "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?" Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.

APT 11: 16-18: Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: ‘Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä’. Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?" Tämän kuultuansa he rauhoittuivat ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi".

Pietari kertoi Jerusalemissa pakanoiden uskoon tulosta Apt 11 luvussa. Huomaamme tästä luvusta, jotta kysymys oli todella siitä jottei ketään voitu kastaa ennen kuin hän on tullut uskoon. Pietari kertoi, koska pakanat olivat tulleet uskoon, niin ei hän voinut estää Jumalaa. Jonka jälkeen Jerusalemin seurakunnassa iloittiin siitä kun Jumala oli antanut myös pakanoille parannuksen elämäksi.

Näistä kohdista Apt 10:44-48 sekä Apt 11:16-18 käy selville selkeästi, ettei alkuseurakunta kastanut ketään joka ei ollut tullut uskoon. Evankeliumin kuulleet pakanat tulivat uskoon ja Pietari sanoo: ”Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?" Apostolien tekojen luvussa 11 Pietari sanoo, koska siis pakanatkin olivat saman uskon lahjan, niin mikä hän on estämään Jumalan asetuksia. Oli kielto olla kastamatta muita kuin uskoontulleita. Sillä niin Pietari sanoo, ettei kukaan nyt voi kieltää heitä kastamasta kun ovat saaneet Pyhän Hengen ja tulleet uskoon. Luterilainen teologia väittää, että tässä ei ollut kaste kieltoa, vaan se että juutalaiset luulivat ettei pakanoita saa kastaa. Mutta tämä väite on todella epäraamatullinen, sillä: Mark 16:15-16 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Apostolit tiesivät Kristuksen käskyn perusteella, että kaikista kansoista uskoontulleet kastetaan, sillä näin oli Kristus heitä käskenyt tehdä. Näin myös Pietari kumppaneineen tiesi, että vesikaste kuuluu kaikille uskoontulleille. Joten Apt 10:44-48:sta käy selvästi ilmi, että oli kielto olla kastamatta muita kuin uskoontulleita olivat he sitten juutalaisia tai pakanoita.

http://koti.phnet.fi/petripaavola/Luterilainen_kirkko

10

357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >

      No ei tietenkään. Tilannehan oli sama kuin jos nyt menisit lähetyskentälle jossa ei ole ennestään yhtään kristittyä perhettä. Kuka siellä toisi lapsensa kristilliselle kasteelle. Kukaan aikuinen pakana ei myöskään tulisi kasteelle ilman uskoon tuloaan. On siis luonnollista, että Apt:n aikaan, jolloin kristittyjä perheitä ei vielä ollut olemassa , kastettavat olivat uskoontulleita aikuisia.

      Tilanne on aivan toinen maassa jossa perheet ovat entuudestaan kristittyjä. Ne tuovat lapsensa kasteelle. Kastetaanhan toki täälläkin ihmisiä, heidän kristillisiin kirkkoihin liityttyään, mikäli heitä ei ole lapsina kastettu. Monista erimielisyyksistään huolimatta kaikki ´vanhat kirkot´ tunnustavat toistensa kasteen, siis vain yhden kasteen: anabaptistiset liikkeet sitä vastoin eivät tunnusta tätä kastetta. Jos he tunnustaisivat, silloin heidän olisi selitettävä miksi he vaativat toisen kasteen

      Kainona epäilynäni lausun vielä erään oletuksen: maallistunutkin, vuosisataisen kristillisen opetuksen hapattama tavallinen ihminen, uskoon tultuaankin, joutuu ylittämään sen varran korkean kynnyksen uudestikasteelle mennessään, että todennäköisemmin pysyy uuden seurakuntansa pilttuussa, kuin jos tällaista kastekynnystä ei olisi. Mikäli näin olisi, tästä voi vatää itse kukin omia johtopäätöksiään.

      • yks toinen

        Kaikki kansat ovat saman arvoisia ja lähetyskenttää, Suomi myös. Ei ole lupa kastaa muulla kuin Raamatun ohjeiden mukaan uskoon tulleet piste.

        Taitaa olla tämä "vauvakaste" rituaali roomalaiskatollista pakanuudesta varastettua perintöä. Raamattu EI TUNNE YHTÄÄN VAUVAKASTE TILANNETTA.

        Ja puhuu monista yksityisten ihmisten kasteista ilman muiden perheen jäsenten kastetta. Ap.t. 19:1-7, 1.Kor.1:14, Ap.t.8:35-39, Ap.t.2:40-41, koska apostoilit kastoivat vain uskoontulleet.

        Niin, meidänkin tulee tehdä, koska kaste ei pelasta, vaan usko Jeesukseen. Opetuslapselle kuuluu antaa kaste ja hänen tulee "antaa" kastaa itsensä "ottaa" kaste Ap.t.2:39, 9:18, 19:5...

        Eikä vauvakaste täytä kasteelle annettuja ehtoja, siksi uskovienkasteelle meneviä ei ole oikein sanoa uudeellenkasteeksi. "väärennetty raha ei käy koskaan oikeasta"

        Ehkä luet UT:n kaste kohdat uudelleen.

        Paljon Jumalan siunausta! Toivon, että sinä uskaltaisit uskoa Raamattuun.


      • yks toinen kirjoitti:

        Kaikki kansat ovat saman arvoisia ja lähetyskenttää, Suomi myös. Ei ole lupa kastaa muulla kuin Raamatun ohjeiden mukaan uskoon tulleet piste.

        Taitaa olla tämä "vauvakaste" rituaali roomalaiskatollista pakanuudesta varastettua perintöä. Raamattu EI TUNNE YHTÄÄN VAUVAKASTE TILANNETTA.

        Ja puhuu monista yksityisten ihmisten kasteista ilman muiden perheen jäsenten kastetta. Ap.t. 19:1-7, 1.Kor.1:14, Ap.t.8:35-39, Ap.t.2:40-41, koska apostoilit kastoivat vain uskoontulleet.

        Niin, meidänkin tulee tehdä, koska kaste ei pelasta, vaan usko Jeesukseen. Opetuslapselle kuuluu antaa kaste ja hänen tulee "antaa" kastaa itsensä "ottaa" kaste Ap.t.2:39, 9:18, 19:5...

        Eikä vauvakaste täytä kasteelle annettuja ehtoja, siksi uskovienkasteelle meneviä ei ole oikein sanoa uudeellenkasteeksi. "väärennetty raha ei käy koskaan oikeasta"

        Ehkä luet UT:n kaste kohdat uudelleen.

        Paljon Jumalan siunausta! Toivon, että sinä uskaltaisit uskoa Raamattuun.

        Kaikki kansat ovat samanarvoisia. Totta!
        Suomi kylläkään ei kristilliseltä kannalta ole samalla tavoin lähetyskenttää kuin esim. Ambomaa sata vuotta sitten.
        Toistan vielä: olisi alkuseurakunnan aikaan ollut täysin hullua raahata väkisin kristilliselle kasteelle muita kuin uskoon tulleita. Apostolien teothan puhuu siitä mitä tehtiin ja tapahtui enemmän kuin siitä mitä saa ja mitä ei saa tehdä.

        "Vauvakaste" rituaali taitaa olla vähintään yhtä paljon, ehkä enemmänkin, kristillisen uskon ja kristillisen kirkon "tuote" kuin ns. uskovien kaste konsanaan. Millaisia malleja ja esikuvia mahtaakaan antiikin ajan maailmasta löytyä tälle ns. uskovien kasteelle.
        Roomalaiskatolisuus ei ole pakanuutta millään muotoa siinä merkityksessä kuin sanalla ´pakanuus´ tarkoitetaan. Roomalaiskatolisia pakanoiksi sanottessa, sanalle ´pakana´, annetaan kyllä varsin omintakeinen, yleisestä poikkeava merkitys.
        Raamatussa ei mainita kylläkään erikseen mitään vauvojen kastetilaisuuksia. Tuohon aikaan vallitsi kuitenkin ´patria potestas´ ja perhekuntaan kuuluivat sekä vaimo että lapset, samoinkuin orjat lapsineen. Perhekuntia kastettiin.

        Etiopialainen eunukki matkasi ilman perhettään: tokkopa hänellä sellaista olisi ollutkaan. Hänen kastamisensa ei anna mitään ohjetta lapsikasteen puolesta tai vastaan. Samoin eivät muutkaan raamatunpaikat, joihin anabaptistit vetoavat.

        Raamttu ei kerro, että varsinaisia Jeesuksen oppilaita eli opetuslapsia olisi edes kastettu. Kasteen kautta kylläkin liitytään/liitetään kristilliseen kirkkoon tai seurakuntaan. Jotkut lapsina, jotkut aikuisina.

        Uskovien kasteelle meneviä ei sanota uudelleen kasteelle meneviksi, ellei heitä ole ennen kastettu: mikäli heidät on aikaisemmin kastettu silloin he ovat uudelleen kasteelle meneviä. On kuuleman mukaan tapauksia, jolloin sama henkilö on kastettu kolmekin kertaa, uskonyhteisöä vaihtaessaan, kun aikaisemmat kasteet eivät ole uudessa yhteisössä kelvanneet.

        Uuden Testamentin eri kohtia olisi minunkin kaikin mokomin syytä lukea yhä ja yhä uudelleen: aina niistä jotain uutta huomaa.

        Kiitos siunauksen toivotuksesta: samoin itsellesi!
        Toivon voivani uskoa tosiasioihin, olivatpa ne sitten Raamatussa tai sen ulkopuolella.


      • thanks.

        En tiennytkään aikaisemmin, että kristinusko syntyi Amerikassa 100 vuotta sitten.


      • Adv.
        thanks. kirjoitti:

        En tiennytkään aikaisemmin, että kristinusko syntyi Amerikassa 100 vuotta sitten.

        Vapahtajantulonodotusherätys!


      • thanks. kirjoitti:

        En tiennytkään aikaisemmin, että kristinusko syntyi Amerikassa 100 vuotta sitten.

        Kristinmusko on 6000 ja 2000 vuotta vanhaa.
        Uskonpuhdistusliikkeitä syntyi paljon pimeän keskiajan jälkeen ja niitä tarvittiin.
        Jumala on niitä siunannut totuuspyrkimyksien vuoksi. Eivät ne iältään poikkea paljoa esim Lutherinkaan joka omyös oli uskonpuhdistaja.
        A-kirkko 1863.

        Siunausta
        jari laurila


    • terence.hill

      ...siksi, että apostolit TAJUAISIVAT, ettei Kristus ole VAIN JUUTALAISTEN VAPAHTAJA VAAN MYÖS PAKANOIDEN.

      Tämä tapaus on Ap.Teoissa AINOA, jossa Pyhän Hengen kerrotaan ilmenneen evankeliumin kuulijoissa ennen heidän kastettaan.

      Muuten juutalaiset olisivat suhtautuneet nihkeästi pelastuksen ulottamisen pakanoihinkin. 15. luvussahan on väittely, miten pakanat yritetään saada ympärileikkauttamaan itsensä ja noudattamaan Mooseksen lakia. Asiasta jouduttiin silloinkin vääntämään kovasti ja vain harva oli tajunnut, että Jeesus on pakanoidenkin vapahtaja.

    • Trubaduuri

      Tuossa kyseisessä Atostolien tekojen luvussa 11 (kokonaisuudessaan) käy hyvin selville vain kuinka Jumala tekee S. Pietarille selväksi yhden erittäin merkittävän seikan joka liittyy ihmisen uskoon. Elikkä, sen jonka Kaikkivaltias , Luoja, taivaallinen Isä itse on puhdistanut, sitä ei edes Pietari saa kutsua/nimetä saastaiseksi, siis tehdä tulkintoja jonkun yksilön kohdalla. Ja sen voi mieltää nykypäivänäkin tarkoittavan kaikkia niitä ihmisiä, jotka yrittävät nousta Jumalan asemaan, tekemällä omaperäisiä tulkintoja päivänselvistä asioista, siis juuri siten kuin sinä nyt yrität tehdä, eli nimetä joitakin ihmisiä saastaiseksi, kelpaamattomaksi oman varsin vajavaisen käsityskykysi ja sangen ontuvan näkemyksesi mukaan, vaikka sinulla ei siihen valtaa, eikä edes ymmärrystä ole. Näin ollen, kehoitan sinua tarkkaamaan vain itseäsi, sillä ei sinustakaan paimeneksi ihmisille ole, koska et oikein ymmärrä raamatun sanaa, vaikka kirjoittaa ja lukea osaatkin.

      Yleiseksi tiedoksi vain: raamattua tulee lukea kokonaisena teoksena uusi ja vanha puoli eritellen ja kukin yksittäinen kirja erikseen, luku kerrallaan jokaisen jakeen kera, jotka itsessään käsittelevätkin aina jotakin tiettyä ajankohtaan liittyvää asiakokonaisuutta ja tapahtumaa, joko toista raamatun kirjaa tukien tai jotakin toista asiaa koskien. Siksi voidaankin sanoa: se täytyy osata omaksua ymmärryksen kera kahtena erillisenä kokonaisuutena.

      Raamatusta ei löydy lukua jossa kehoitetaan kastamaan pakolla, eikä sieltä löydy kaste kieltoa joka koskisi ihmislasta tai aikuista uskovaa ihmistä. (Vain Jumala näkee ihmisen sydämeen)
      Ja tuo varsinainen "kaste" jonka opetuslapset ja apostolit sekä muut uskovat ihmiset saivat
      , oli nimenomaan Pyhän Hengen kaste, eikä siis vesikaste. Pietari itse toteaa tuon asian olevan juuri täten, kun hän sitä tarkastelee jälkikäteen.
      Ja kun Jumala antaa Pyhän Hengen kasteensa, sen harvemmin joku ulkopuolinen havaitsee, sillä ei Jumala ihmisiltä kysy lupaa tekoihinsa, eikä katso aikaa kun tekee sen jonka tekee, eikä Hän katso henkilöönkään, siis juuri siten kuten Hänen rakkain poikansa muutaman kerran todistaakin. Kaikkivaltias maan ja taivaan Luoja, Jumala ja ihmisen Poika, Kristus myös antaa ihmiselle niin kutsutun sovituksen mallin ja mahdollisuuden, antamalla luvan ihmisen itsensä sovittaa kaiken sen jonka haluaa itseensä sovittaa, siis jonkun asian tai teon, jonka kokee itselleen hyväksi ja tarpeelliseksi. Taivaallinen Isä on rakkaus, eikä ehdottomuutta vaativa tyranni, muistakaa tuo itse kukin, kun teette toisillenne niitä pauloja ja kun kaivatte toisillenne niitä suden kuoppia tai rakennatte esteitä muuten vaan.

    • Onko apostoli Pietarin sanat (Apt. 10:47,11:17) ymmärrettävä niin että oli olemassa opetus että 'on lupa kastaa vain niitä, jotka ovat saaneet syntinsä anteeksi (siis tulleet uskoon Jeesukseen Kristukseen) ja ovat saaneet Pyhän Hengen alkaen puhumaan kielillä'?

      Esimerkiksi Helsingissä on eräs järjestö, joka opettaa tuon suuntaisesti - he koettavat aina saada ihmisen puhumaan kielillä ennen kuin kastavat.

      Toki Jerusalemin seurakuntaan kuuluvilla Jeesukseen uskovilla (mukaan lukien apostolit) oli ajatus että kaikkiin kansoihin kuuluvia kastetaisiin Jeesuksen käskyn mukaan.

      Mutta ympärileikatut uskovat jopa arvostelivat sitä että Pietari oli käynyt ympärileikkaamattomien luona ja syönyt heidän kanssaan! (kts. (Apt. 11:3))

      Ilmeisestä siis oli että yleisesti ymmpärileikattujen uskovien joukossa ajateltiin tuohon aikaan että näiden pakana kastettavien täytyisi hyväksyä ensin sen ajan juutalaisuudesta (uskontona) tietyt tärkeimmät asiat, ainakin tulla ympärileikatuiksi ja sen jälkeen vasta voisivat tulla kastetuiksi päästäkseen sisälle seurakuntaan ja syömään Herran pöydästä jo ympärileikattujen uskovien kanssa.

      Nyt pakana Korneliuksen talossa havaittiin pakanoiden saaneen Pyhän Hengen jo ennen mitään tällaista, ilman että olivat ensin tulleet ympärileikatuiksi. Apostoli Pietari ymmärsi siksi ettei hänellä ole mitään syytä estää näitä pakanoita (ilman edeltävää ympärileikkausta ja vastaavaa) liitettämän seurakuntaan mihin tarvittiin myös tuleminen kastetuksi Jeesuksen Kristuksen nimeen.

      Myöhemmin tuli sitten kiista pitäisikö näin seurakuntaan tulleet pakanat ainakin sitten jälkikäteen ympärileikata. Siitä päätettiin niin että ei tarvitse tulla ympärileikatuiksi edes jälkikäteen.

      JOKA TAPAUKSESSA:

      Apostoli Pietarin sanoissa (Apt. 10:47,11:17) ei ole mitään 'uskovien kaste'-oppia eli opetusta:

      'Ensin sinun on saatava syntisi anteeksi eli saatava sydämen usko Jeesukseen Kristukseen, sen jälkeen on lupa sinut kastaa'.

      Tuota 'uskovien kaste'-oppia ei löydy Raamatusta. Ensimmäistä kertaa sitä esiintyi mahdollisesti 200-luvulla ja sitten suuremmassa määrin baptistiliikkeen synnyttyä (vasta satoja vuosia apostolien ajan jälkeen!).

      'Uskovien kaste'-oppi on apostolien opetuksen vastainen oppi!

      Ilmoitan kuitenkin että en itse ole myöskään 'paavin-Lutherin kastekäytännössä'!

      Mitä? Lue lisää! http://personal.inet.fi/palvelu/opetuksia/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      210
      1386
    2. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1256
    3. Ikävöin sua

      Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      2
      950
    4. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

      Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      9
      908
    5. Minä täällä vaan

      Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      85
      862
    6. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

      Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      14
      812
    7. Olet huippunainen

      Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      32
      800
    8. Jos haluat jatkaa tutustumista

      Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      57
      786
    9. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      37
      738
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

      Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      44
      724
    Aihe