minkä opin vastaista on se että kun Raamattu sanoo ´mies liittyköön vaimoonsa niin nämä kaksi tulevat samaksi lihaksi` jos mies puhuu vaimollensa, puhuuko hän silloin itsellensä. Tottakai Jeesus maan päällä ollessaan puhui Jumalalle. Hän oli alentanut itsensä, ottanut orjan muodon. Hän oli täällä kaikessa kiusattu niinkuin mekin. aivan epätoivoon asti. kun Hän jo huusi ´Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit! itse asiassa se oli yksi ristiinnaulitsemisen syykin, se että Hän sanoi olevansa Jumala. Jeesus ei nyt ole yhtään vähäisempi kuin Isä. maan päällä ollessaan Hän oli täysin alistunut isän tahtoon. te kuolette synteihinne, jollette usko minua siksi, joka minä olen. Jeesus Kristus on Herra.
Kuule Theos
36
1548
Vastaukset
- kysyn.
Hän sanoi olevansa Jumala.
-Ja raamatunkohta jossa Jeesus sanoo olevansa jumala on???
Jeesus ei nyt ole yhtään vähäisempi kuin Isä.
- missä kohtaa tuo sanotaan raamatussa? - Gospel
>>
Jeesus ei nyt ole yhtään vähäisempi kuin Isä. maan päällä ollessaan Hän oli täysin alistunut isän tahtoon.
>>
Meinaatko että taivaassa Jeesus olisi tasavertainen Jumalan kanssa? Mihin Raamatunkohtaan tuo perustuu?
Jeesus ei missään kyllä sanonut olevansa itse Jumala, vaan Jumalan pojista se valittu jonka Isä-Jumala oli taivaasta lähettänyt tänne maan päälle lähettilääkseen. Tämä käy hyvin ilmi Raamatusta:
Joh. 7:28
"Opettaessaan temppelissä Jeesus huusi kovalla äänellä: "Te siis tiedätte, kuka minä olen ja mistä tulen.
--> En minä ole tulostani itse päättänyt -- minut lähetti hän, joka on totuus itse. Te ette häntä tunne"
Mitä tämä kertoo Jeesuksen asemasta taivaassa suhteessa Jumalaan? Kuinka suureksi voi noteerata lähettilään vallan, jolla ei ole päätösvaltaa edes omaan lähtemiseensä?
Joh. 13:16
"Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi."
1. Kor. 15:27,28
"Sillä "Jumala on alistanut hänen jalkojensa alle kaiken". Kun sanotaan, että kaikki on alistettu hänelle, tämän ulkopuolelle jää tietysti Jumala, Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea."
Jumala kyllä puhuu Jeesuksen kautta ja vaikuttaa Hänessä, mutta kaikkein korkein on selvästikin kolminaisuuden sijaan yksi jolle kaikki muut, Jeesus mukaanlukien, ovat alisteisia.- upe
Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala. Joh.1:1 Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne. ettekä te minua tunne. Joka on nähnyt minut on nähnyt Isän Sillä Isä on minussa ja minä olen Isässä' Joh 14:10 Ja Jeesus sanoi menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsekseni kastamalla heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Huomaa nimeen ei nimiin. sitten löysin vielä tällaisen Raamatunkohdan Heb 7:3 jolla ei ole isää, ei äitiä ei elämän alkua ei loppua. mutta joka on Jumalan poikaan verrattava. Hän pysyy pappina ainaisesti. Ja myös sanotaan Isän ja Pojan valtaistuin on siellä oleva. Kolminaisuudessa on yksi kolmessa persoonassa ja myös erikseen. Kun Jeesus kastettiin Jeesus nousi vedestä, Pyhä Henki laskeutui kuin kyyhkynen ja taivaasta kuului ääni tämä on minun rakas poikani johon minä olen mielistynyt. tässä kaikki kolme persoonaa oli yhtä aikaa läsnä. eikä kukaan ollut vähäisempi toista. Kun avioliitosta sanotaan nämä kaksi eivät ole eään kaksi vaan yksi. niin kyllä vaan voi kolmekin olla yksi. ei puolisoistakaan toinen ole vähemmän puoliso.
- -theos-
upe kirjoitti:
Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala. Joh.1:1 Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne. ettekä te minua tunne. Joka on nähnyt minut on nähnyt Isän Sillä Isä on minussa ja minä olen Isässä' Joh 14:10 Ja Jeesus sanoi menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsekseni kastamalla heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Huomaa nimeen ei nimiin. sitten löysin vielä tällaisen Raamatunkohdan Heb 7:3 jolla ei ole isää, ei äitiä ei elämän alkua ei loppua. mutta joka on Jumalan poikaan verrattava. Hän pysyy pappina ainaisesti. Ja myös sanotaan Isän ja Pojan valtaistuin on siellä oleva. Kolminaisuudessa on yksi kolmessa persoonassa ja myös erikseen. Kun Jeesus kastettiin Jeesus nousi vedestä, Pyhä Henki laskeutui kuin kyyhkynen ja taivaasta kuului ääni tämä on minun rakas poikani johon minä olen mielistynyt. tässä kaikki kolme persoonaa oli yhtä aikaa läsnä. eikä kukaan ollut vähäisempi toista. Kun avioliitosta sanotaan nämä kaksi eivät ole eään kaksi vaan yksi. niin kyllä vaan voi kolmekin olla yksi. ei puolisoistakaan toinen ole vähemmän puoliso.
MITÄ TARKOITTAA "ALUSSA OLI SANA"?
Johanneksen evankeliumi:
1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan (ho theos) tykönä, ja Sana oli Jumala (theos).
1:2 Hän oli alussa Jumalan (ho theos) tykönä.
Kreikankielen kieliopin mukaan samassa yhteydessä (samassa lauseessa) määräinen artikkeli erottaa eri arvoiseen asemaan Jumalan (ho theos) ja jumalan (theos). "Ho theos" viittaa Jahveen, "theos" merkitsee jumalallista.
Tuo "ho theos" ja "theos" termien erilainen merkitys ja eriarvoisuus tulee esille myös kaikissa muissa tuohon Johanneksen kohtaan rinnattettavissa raamatun paikoissa. Erinomainen esimerkki on Ilmestyskirja, jossa kerrotaan:
19:11 Ja minä näin taivaan auenneena. Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa.
19:12 Ja hänen silmänsä olivat niinkuin tulen liekit, ja hänen päässään oli monta kruunua, ja hänellä oli kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse,
19:13 ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.
19:14 Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen.
19:15 Ja hänen suustaan lähtee terävä miekka, että hän sillä löisi kansoja. Ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, ja hän polkee kaikkivaltiaan Jumalan vihan kiivauden viinikuurnan.
Tuo Jumalan Sana on siis kaikkivaltiaan Jumalan 'oikea käsi'. Ei itse Jumala. Tuo Sana on saanut alkunsa Jumalasta, se ei ole ollut ikuisesti osa tuota Jumalaa.
Sananlaskut kertoo:
8:22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.
8:23 Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista.
8:24 Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita.
8:25 Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, synnyin minä,
8:26 kun hän ei vielä ollut tehnyt maata, ei mantua, ei maanpiirin tomujen alkuakaan.
8:27 Kun hän taivaat valmisti, olin minä siinä, kun hän veti piirin syvyyden pinnalle,
8:28 kun hän teki vahvoiksi pilvet korkeudessa, kun syvyyden lähteet saivat voiman,
8:29 kun hän merelle asetti sen rajat, että vedet eivät kävisi hänen käskynsä yli, kun hän vahvisti maan perustukset,
8:30 silloin minä hänen sivullansa hoidokkina olin, ihastuksissani olin päivästä päivään ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin;
8:31 leikitsin hänen maanpiirinsä päällä, ja ihastukseni olivat ihmislapset. - Lähimmäinen.
upe kirjoitti:
Sana oli Jumala.
Johanneksen evankeliumin alussa oleva lause "Ja Sana oli Jumala" on se raamatunkohta, johon aina viitataan keskusteltaessa Jeesuksen jumaluudesta. Tämä jae on hieman ongelmallinen. Joidenkin mielestä se pitäisi kääntää: "Sana oli jumala" (pienellä alkukirjaimella) tai "Sana oli jumalallinen", johtuen määräävän artikkelin puuttumisesta kreikankielisen sanan "theos" edestä. Useimpien oppineiden mielestä lauseen kieliopillinen rakenne tukee kuitenkin vakiintunutta ilmaisua. Alkukielen poikkeava sanajärjestys (Jumala oli Sana) tekee kielentuntijoiden mukaan sanasta 'Jumala' nominatiivisen predikaatin, jonka edessä ei käytetä määräävää artikkelia. Meille kerrotaan, että kun kreikkalainen kirjoittaja halusi painottaa normaalisti substantiivisen predikatiivin jälkeen tulevan henkilön tai asian laatua, hän sijoitti sen verbin eteen eikä sen jälkeen. Johannes olisi siis lauseen poikkeavalla rakenteella halunnut nimenomaan korostaa Sanan jumaluutta.
Koska kreikkalaisessa alkutekstissä ei ole isoja kirjaimia, niiden käyttö käännöksissä on aina jonkin verran tulkinnanvaraista. Kääntäjän esinäkemys saattaa vaikuttaa siihen, missä kohdin hän katsoo olevan perusteltua kirjoittaa sana isolla alkukirjaimella. Hän voi tietenkin vedota varhaisiin kirkkoisien tulkintoihin tai käännöstraditioihin, mutta voidaanko olla täysin varmoja, ettei tulkinta ole vaikuttanut jo niihin?
Joh. 1:1,2 itsessään jo sisältää kolminaisuutta vastaan puhuvan ajatuksen sanoessaan, että "Sana oli Jumalan tykönä":
Joh. 1:1 "ja Sana oli Jumalan tykönä"
Joh. 1:2 "Hän oli alussa Jumalan tykönä"
Joh. 13:3 "..hän oli lähtenyt Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö"
Jos joku on jonkun toisen luona, miten hän voi olla tuo toinen itse? Tähän liittyy myös kysymys siitä, ymmärretäänkö kreikankielen "Logos" eli Sana, antiikin filosofisista lähtökohdista käsin vai olisiko sen merkitys ymmärrettävä raamatullisemmin, Jumalan olemuksen tai läsnäolon ilmentymänä, joka tuli lähimmäksi ihmistä Jeesuksen persoonan kautta. Tuskin Johanneksen tarkoituksena oli aloittaa filosofista pohdintaa Jumalan olemuksesta, vaan pikemminkin osoittaa aikaisempien tapahtumien yhteys hetkeen, jolloin Jumalan Poika "tuli lihaksi". Joka tapauksessa maallikko voinee hyvällä omallatunnolla pohtia ja vertailla eri käsitysten mielekkyyttä ja niiden sidonnaisuuksia uskontunnustuksiin ja dogmeihin.
Kun uutta suomalaista raamatunkäännöstä valmisteltiin, joku ehdotti, että sana "henki" jumalan yhteydessä käytettynä pitäisi Vanhassa Testamentissakin kirjoittaa isolla alkukirjaimella. Komitea päätyi keskustelun jälkeen sille kannalle, että tällainen kääntäminen olisi Raamatun tulkintaa, eikä hyväksynyt ehdotusta. Tämä osoittaa, miten helposti tulkinta voi siirtyä käännökseen. Vaikka komitea ei tätä tulkintaa hyväksynytkään, ei nykyinen käännös suinkaan ole tulkinnoista vapaa.
Jeesus ei sanonut olevansa itse Jumala. Siinä olet oikeassa. Mutta Hän EI myöskään sanonut olevansa "Jumalan pojista se valittu jonka Isä-Jumala oli taivaasta lähettänyt tänne maan päälle lähettilääkseen". Se on vartiotorniseuran opetus. Jeesus on Jumalan ainokainen Poika. Ainoa ei ole yksi monesta. Jumalan Poika - yksikössä - on aina Jeesus. Jos enkeleistä puhutaan Jumalan poikina, käytetään sanaa silloin eri merkityksessä. Kuvitelma, että Jeesus olisi yksi heistä, ei lähde Raamatusta. Jeesus ei ole verrattavissa enkeleihin. Se käy selvästi ilmi esim. Heprealaiskirjeen alusta.
Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut:
"Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
ja taas:
"Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo:
"Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit."
* Kaikkien enkelien - EI kaikkien muiden - on kumarrettava Jeesusta.
Ja enkeleistä hän sanoo:
"Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
mutta Pojasta:
"Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti,
ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
* Tässäkin tehdään selkeä ero enkelien ja Pojan välillä - "MUTTA Pojasta".
Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut:
"Istu minun oikealle puolelleni,
kunnes minä panen sinun vihollisesi
sinun jalkojesi astinlaudaksi"?
* Niin, onko sanonut? Ei Jumala ole kenellekään enkelille semmoisia puhunut. Ne ovat kaikki vain palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä.
Sillä jos enkelien kautta puhuttu sana pysyi lujana,
ja jokainen rikkomus ja tottelemattomuus sai oikeudenmukaisen palkkansa,
kuinka me voimme päästä pakoon,
jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta,
jonka Herra [Jeesus] alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana,
jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille,
kun Jumala yhdessä heidän kanssaan todisti tunnusmerkeillä ja ihmeillä
ja moninaisilla väkevillä teoilla ja jakamalla Pyhää Henkeä tahtonsa mukaan
* Edelleen: jos jo enkelien kautta... niin kuinka sitten kun Herra Jeesus itse...
- -theos-
Tuossa yllä Gospel oikeastaan jo vei 'sanat suustani', mutta käydään nyt asiaa vielä läpi.
>>minkä opin vastaista on se että kun Raamattu sanoo ´mies liittyköön vaimoonsa niin nämä kaksi tulevat samaksi lihaksi`>jos mies puhuu vaimollensa, puhuuko hän silloin itsellensä.>kun Hän jo huusi ´Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit! itse asiassa se oli yksi ristiinnaulitsemisen syykin, se että Hän sanoi olevansa Jumala.>Jeesus ei nyt ole yhtään vähäisempi kuin Isä.- upe
Kun Jeesus oli myös ihmisen poika, maan päällä ollessaan. Hänellä oli Isä Jumala taivaassa. Joka oli suurempi kuin Poika, joku sanoi Jeesuksen olevan eräs Jumalan pojista. Mutta Jeesus oli Jumalan ainokainen poika. silti yhtä Jumalassa. Jeesus oli myös Immaanuel, joka merkitsee Jumala meidän kanssamme. Ja Jeesus sanoi´minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti. Minä olen Herra sinun Jumalasi. Joh. 20 jakeesta 25 eteenpäin: Mutta Tuomas yksi niistä kahdestatoista ei ollut heidän kanssaan, kun muut tulivat ja sanoivat: me näimme Herran. mutta hän sanoi heille, ellen näe Hänen käsissään naulojen jälkiä ja pistä sormeani naulojen sioihin, en minä usko.kahdeksan päivän perästä opetuslapset taas olivat huoneessa ja Tuomas oli heidän kanssansa, niin Jeesus tuli ovien ollessa lukittuna ja sanoi Rauha teille. Sitten Jeesus sanoi Tuomaalle: ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni ja pistä se minun kylkeeni. älä ole epäuskoinen vaan uskovainen. Tuomas vastasi ja sanoi Hänelle: Minun HERRANI ja minun JUMALANI. siis miksi ei Jeesus tässä tapauksessa kieltänyt olevansa Jumala. Niin minäkin saan sanoa että Hän on minun Herrani.Hänessä minä elän, Hänessä minä kuolen. mistään ei minua voida tomita. koska Hänet on tuomittu minun tähteni. ja olen syntini anteeksi saanut. Jolla ei ole Poikaa ei ole myöskään Isää
- theos
upe kirjoitti:
Kun Jeesus oli myös ihmisen poika, maan päällä ollessaan. Hänellä oli Isä Jumala taivaassa. Joka oli suurempi kuin Poika, joku sanoi Jeesuksen olevan eräs Jumalan pojista. Mutta Jeesus oli Jumalan ainokainen poika. silti yhtä Jumalassa. Jeesus oli myös Immaanuel, joka merkitsee Jumala meidän kanssamme. Ja Jeesus sanoi´minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti. Minä olen Herra sinun Jumalasi. Joh. 20 jakeesta 25 eteenpäin: Mutta Tuomas yksi niistä kahdestatoista ei ollut heidän kanssaan, kun muut tulivat ja sanoivat: me näimme Herran. mutta hän sanoi heille, ellen näe Hänen käsissään naulojen jälkiä ja pistä sormeani naulojen sioihin, en minä usko.kahdeksan päivän perästä opetuslapset taas olivat huoneessa ja Tuomas oli heidän kanssansa, niin Jeesus tuli ovien ollessa lukittuna ja sanoi Rauha teille. Sitten Jeesus sanoi Tuomaalle: ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni ja pistä se minun kylkeeni. älä ole epäuskoinen vaan uskovainen. Tuomas vastasi ja sanoi Hänelle: Minun HERRANI ja minun JUMALANI. siis miksi ei Jeesus tässä tapauksessa kieltänyt olevansa Jumala. Niin minäkin saan sanoa että Hän on minun Herrani.Hänessä minä elän, Hänessä minä kuolen. mistään ei minua voida tomita. koska Hänet on tuomittu minun tähteni. ja olen syntini anteeksi saanut. Jolla ei ole Poikaa ei ole myöskään Isää
>>Hänellä oli Isä Jumala taivaassa. Joka oli suurempi kuin Poika, joku sanoi Jeesuksen olevan eräs Jumalan pojista. Mutta Jeesus oli Jumalan ainokainen poika.>Jeesus oli myös Immaanuel, joka merkitsee Jumala meidän kanssamme.>Ja Jeesus sanoi´minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti. Minä olen Herra sinun Jumalasi.>Tuomas vastasi ja sanoi Hänelle: Minun HERRANI ja minun JUMALANI. siis miksi ei Jeesus tässä tapauksessa kieltänyt olevansa Jumala.>koska Hänet on tuomittu minun tähteni.
- tuosta
theos kirjoitti:
>>Hänellä oli Isä Jumala taivaassa. Joka oli suurempi kuin Poika, joku sanoi Jeesuksen olevan eräs Jumalan pojista. Mutta Jeesus oli Jumalan ainokainen poika.>Jeesus oli myös Immaanuel, joka merkitsee Jumala meidän kanssamme.>Ja Jeesus sanoi´minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti. Minä olen Herra sinun Jumalasi.>Tuomas vastasi ja sanoi Hänelle: Minun HERRANI ja minun JUMALANI. siis miksi ei Jeesus tässä tapauksessa kieltänyt olevansa Jumala.>koska Hänet on tuomittu minun tähteni.
tosi hyvästä viestistä, oli ilo lukea se.
- Pieni elämä
theos kirjoitti:
---Mitä tulee Jeesuksen 'ainokaisuuteen' Jumalan poikana, niin todellisuudessa Jumalalla oli paljon muitakin poikia. Raamatun mukaan.----
Jeesus on Jumalan AINOKAINEN Poika. Näin Raamattu ilmoittaa. Jeesuksen olemus ja suhde Isäänsä Hänen AINOKAISENA Poikana on ainutlaatuista ja erityistä. Se on fundamentaalisesti erilainen kuin puhuttaessa ihmisistä, jotka tulevat Jumalan lapsiksi syntyessään uudesti "ylhäältä" tai puhuttaessa jumalan pojista! Jeesus on Isän todella AINOKAINEN Poika.
Joh. 1:14
”Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa,
senkaltaista kirkkautta, kuin AINOKAISELLA Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta."
Joh. 1:18
”Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; AINOKAINEN Poika, joka on Isän helmassa, on
hänet ilmoittanut.”
Joh. 3:16
”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi AINOKAISEN Poikansa, ettei yksikään,
joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”
Joh. 3:18
”Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut
Jumalan AINOKAISEN Pojan nimeen.”
1. Joh. 4:9
”Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti AINOKAISEN Poikansa maailmaan, että
me eläisimme hänen kauttansa.” - Pieni elämä
theos kirjoitti:
---2:5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
2:6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
2:8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
2:9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,---
Mistä olennasta Jeesus siis itsensä tyhjensi tullen ihmisten kaltaiseksi, jolloin hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen? - Pieni elämä
theos kirjoitti:
---Isä oli suurempi kuin Jeesus tämän ollessa maanpäällä sekä lisäksi ennen ja jälkeen sen. Raamatun mukaan. Jos sinä uskot asioiden olevan SINUN mielestäsi jotenkin toisin, niin se kai on henkilökohtainen uskomuksesi.---
Tietenkin Isä on Poikaa suurempi, raamattu sen kertoo.
Joh. 10:29
"Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä."
Joh. 14:28
"Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi."
On siis totta, että Isä on Poikaansa suurempi. Isällä on tietynlainen auktoriteetti Poikaansa. Mutta on tärkeää huomata, että Poika ei kuitenkaan ole vähäarvoisempi! Raamattu ilmoittaa myös, että Isä (JHWH) ei kunniaansa jaa, eikä ylistystään epäjumalille. Mutta vain ja ainoastaan Jeesus, Isän ainokainen Poika, on ansainnut Isän jakamattoman kunnian ja ylistyksen:
Jes. 42:8
"Minä, Jehova, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille."
Mutta Poikaa tulee kunnioittaa yhtälailla kuin Isääkin. Myös Poikaa tulee kumartaa ja Hänelle kuluu myös ylistys. Näin Raamattu ilmoittaa!
Joh. 5:23
"että kaikki KUNNIOITTAISIVAT Poikaa, niin kuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt."
Hepr. 1:6
”Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja KUMARTAKOOT häntä kaikki Jumalan enkelit."
Fil 2:9-11
9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
10 niin että KAIKKIEN POLVIEN PITÄÄ Jeesuksen nimeen NOTKISTUMAN, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra
Matteus 14:32-33
”Ja kun he olivat astuneet venheeseen, asettui tuuli. Niin venheessä olijat KUMARSIVAT häntä ja sanoivat: " Totisesti sinä olet Jumalan Poika."
Joh. 9:35-38(Kristus puhuu parantamalleen sokealle.)
”Ja Jeesus sai kuulla heidän ajaneen hänet ulos; ja hänet tavatessaan hän sanoi hänelle: "Uskotko sinä Jumalan Poikaan?" Hän vastasi ja sanoi: "Herra, kuka hän on, että minä häneen uskoisin?" Jeesus sanoi hänelle: "Sinä olet hänet nähnyt, ja hän on se, joka sinun kanssasi puhuu." Niin hän sanoi: "Herra, minä uskon"; ja hän KUMARTAEN RUKOILI häntä.”
Ilm. 5:12-14
12 ja he sanoivat suurella äänellä: "Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen".
13 Ja kaikkien luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja kaikkien niissä olevain minä kuulin sanovan: "Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja KARITSALLE YLISTYS, KUNNIA JA KIRKKAUS JA VALTA aina ja iankaikkisesti!"
14 Ja ne neljä olentoa sanoivat: "Amen", ja vanhimmat lankesivat kasvoilleen ja KUMARTAEN RUKOILIVAT.
Miksi jokaisen polven pitää Jeesuksen nimeen notkistuman ja jokaisen kielen Häntä kunnioittaman, vaikka Jumala ei kunniaansa jaa? Miksi Jeesukselle kuuluu ylistys, kunnia ja kirkkaus ja valta? Eikö kaikkien muiden kuin Jumalan ylistäminen ole epäjumalan palvontaa? - theos
Pieni elämä kirjoitti:
---Mitä tulee Jeesuksen 'ainokaisuuteen' Jumalan poikana, niin todellisuudessa Jumalalla oli paljon muitakin poikia. Raamatun mukaan.----
Jeesus on Jumalan AINOKAINEN Poika. Näin Raamattu ilmoittaa. Jeesuksen olemus ja suhde Isäänsä Hänen AINOKAISENA Poikana on ainutlaatuista ja erityistä. Se on fundamentaalisesti erilainen kuin puhuttaessa ihmisistä, jotka tulevat Jumalan lapsiksi syntyessään uudesti "ylhäältä" tai puhuttaessa jumalan pojista! Jeesus on Isän todella AINOKAINEN Poika.
Joh. 1:14
”Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa,
senkaltaista kirkkautta, kuin AINOKAISELLA Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta."
Joh. 1:18
”Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; AINOKAINEN Poika, joka on Isän helmassa, on
hänet ilmoittanut.”
Joh. 3:16
”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi AINOKAISEN Poikansa, ettei yksikään,
joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”
Joh. 3:18
”Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut
Jumalan AINOKAISEN Pojan nimeen.”
1. Joh. 4:9
”Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti AINOKAISEN Poikansa maailmaan, että
me eläisimme hänen kauttansa.”1.Mooseksen kirja:
6:2 huomasivat Jumalan pojat ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat.
Job:
1:6 Mutta kun eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat ja asettuivat Herran eteen, tuli myöskin saatana heidän joukossansa.
38:7 kun aamutähdet kaikki iloitsivat ja kaikki Jumalan pojat riemuitsivat?
Psalmit:
29:1 Daavidin virsi. Antakaa Herralle, te Jumalan pojat, antakaa Herralle kunnia ja väkevyys.
Millälailla Jeesuksesta tuli 'ainokainen'?
Luukkaan evankeliumi:
1:35 Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.
Luukkaan evankeliumi:
3:22 ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt."
2.Pietarin kirje:
1:17 Sillä hän sai Isältä Jumalalta kunnian ja kirkkauden, kun tältä YLHÄISIMMÄLTÄ kirkkaudelta tuli hänelle tämä ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt."
Hebrealaiskirje:
1:5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
5:5 Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
Hebrealaiskirje:
2:17 Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit.
8:1 Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa,
8:2 tehdäkseen pappispalvelusta kaikkeinpyhimmässä, siinä oikeassa majassa, jonka on rakentanut Herra eikä ihminen. - theos
Pieni elämä kirjoitti:
---2:5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
2:6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
2:8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
2:9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,---
Mistä olennasta Jeesus siis itsensä tyhjensi tullen ihmisten kaltaiseksi, jolloin hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen?Jos Jeesus oli Jumalan kaltainen, niin oliko hän silloin Jumala? Entä ihminen?
1.Mooseksen kirja:
1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme
5:1 Tämä on Aadamin sukuluettelo. Kun Jumala loi ihmisen, teki hän hänet Jumalan kaltaiseksi.
Oliko Seet sama olento kuin Aadam?
5:3 Kun Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Seet.
Mitä on olla jonkun kaltainen? Olla/muuttua samaa persoonaa? Muutua vaikka Paavaliksi?
Galatalaiskirje:
4:12 Tulkaa minun kaltaisikseni, koska minäkin olen tullut teidän kaltaiseksenne, veljet, minä pyydän sitä teiltä. Ette ole minua mitenkään loukanneet.
Jaakobin kirje:
3:9 Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja; - theos
Pieni elämä kirjoitti:
---Isä oli suurempi kuin Jeesus tämän ollessa maanpäällä sekä lisäksi ennen ja jälkeen sen. Raamatun mukaan. Jos sinä uskot asioiden olevan SINUN mielestäsi jotenkin toisin, niin se kai on henkilökohtainen uskomuksesi.---
Tietenkin Isä on Poikaa suurempi, raamattu sen kertoo.
Joh. 10:29
"Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä."
Joh. 14:28
"Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi."
On siis totta, että Isä on Poikaansa suurempi. Isällä on tietynlainen auktoriteetti Poikaansa. Mutta on tärkeää huomata, että Poika ei kuitenkaan ole vähäarvoisempi! Raamattu ilmoittaa myös, että Isä (JHWH) ei kunniaansa jaa, eikä ylistystään epäjumalille. Mutta vain ja ainoastaan Jeesus, Isän ainokainen Poika, on ansainnut Isän jakamattoman kunnian ja ylistyksen:
Jes. 42:8
"Minä, Jehova, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille."
Mutta Poikaa tulee kunnioittaa yhtälailla kuin Isääkin. Myös Poikaa tulee kumartaa ja Hänelle kuluu myös ylistys. Näin Raamattu ilmoittaa!
Joh. 5:23
"että kaikki KUNNIOITTAISIVAT Poikaa, niin kuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt."
Hepr. 1:6
”Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja KUMARTAKOOT häntä kaikki Jumalan enkelit."
Fil 2:9-11
9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
10 niin että KAIKKIEN POLVIEN PITÄÄ Jeesuksen nimeen NOTKISTUMAN, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra
Matteus 14:32-33
”Ja kun he olivat astuneet venheeseen, asettui tuuli. Niin venheessä olijat KUMARSIVAT häntä ja sanoivat: " Totisesti sinä olet Jumalan Poika."
Joh. 9:35-38(Kristus puhuu parantamalleen sokealle.)
”Ja Jeesus sai kuulla heidän ajaneen hänet ulos; ja hänet tavatessaan hän sanoi hänelle: "Uskotko sinä Jumalan Poikaan?" Hän vastasi ja sanoi: "Herra, kuka hän on, että minä häneen uskoisin?" Jeesus sanoi hänelle: "Sinä olet hänet nähnyt, ja hän on se, joka sinun kanssasi puhuu." Niin hän sanoi: "Herra, minä uskon"; ja hän KUMARTAEN RUKOILI häntä.”
Ilm. 5:12-14
12 ja he sanoivat suurella äänellä: "Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen".
13 Ja kaikkien luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja kaikkien niissä olevain minä kuulin sanovan: "Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja KARITSALLE YLISTYS, KUNNIA JA KIRKKAUS JA VALTA aina ja iankaikkisesti!"
14 Ja ne neljä olentoa sanoivat: "Amen", ja vanhimmat lankesivat kasvoilleen ja KUMARTAEN RUKOILIVAT.
Miksi jokaisen polven pitää Jeesuksen nimeen notkistuman ja jokaisen kielen Häntä kunnioittaman, vaikka Jumala ei kunniaansa jaa? Miksi Jeesukselle kuuluu ylistys, kunnia ja kirkkaus ja valta? Eikö kaikkien muiden kuin Jumalan ylistäminen ole epäjumalan palvontaa?>>On siis totta, että Isä on Poikaansa suurempi.>Isällä on tietynlainen auktoriteetti Poikaansa.>Mutta on tärkeää huomata, että Poika ei kuitenkaan ole vähäarvoisempi!
- upe
theos kirjoitti:
1.Mooseksen kirja:
6:2 huomasivat Jumalan pojat ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat.
Job:
1:6 Mutta kun eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat ja asettuivat Herran eteen, tuli myöskin saatana heidän joukossansa.
Psalmit:
29:1 Daavidin virsi. Antakaa Herralle, te Jumalan pojat, antakaa Herralle kunnia ja väkevyys.
Millälailla Jeesuksesta tuli 'ainokainen'?
Luukkaan evankeliumi:
1:35 Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.
Luukkaan evankeliumi:
3:22 ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt."
2.Pietarin kirje:
1:17 Sillä hän sai Isältä Jumalalta kunnian ja kirkkauden, kun tältä YLHÄISIMMÄLTÄ kirkkaudelta tuli hänelle tämä ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt."
Hebrealaiskirje:
1:5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
5:5 Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
Hebrealaiskirje:
2:17 Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit.
8:1 Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa,
8:2 tehdäkseen pappispalvelusta kaikkeinpyhimmässä, siinä oikeassa majassa, jonka on rakentanut Herra eikä ihminen.Selvä käännösvirhe, Jumalan pojat olisi pitänyt kääntää sanaksi enkelit. siellä oli myös langenneita enkeleitä joukossa. Jeesus oli Jumalan ainokainen Poika. eikä kenellekkään enkeleistä Jumala ole koskaan sanonut. ainokainen poika
- theos
upe kirjoitti:
Selvä käännösvirhe, Jumalan pojat olisi pitänyt kääntää sanaksi enkelit. siellä oli myös langenneita enkeleitä joukossa. Jeesus oli Jumalan ainokainen Poika. eikä kenellekkään enkeleistä Jumala ole koskaan sanonut. ainokainen poika
Sana 'ben (bane)' tarkoittaa VAIN poikaa.
1.Mooseksen kirja:
6:2 huomasivat Jumalan pojat (ben) ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat.
Job:
1:6 Mutta kun eräänä päivänä Jumalan pojat (ben) tulivat ja asettuivat Herran eteen, tuli myöskin saatana heidän joukossansa.
Psalmit:
29:1 Daavidin virsi. Antakaa Herralle, te Jumalan pojat (ben), antakaa Herralle kunnia ja väkevyys.
Tässä vielä sanan käytöstä esimerkki:
6:10 Ja Nooalle syntyi kolme poikaa (ben), Seem, Haam ja Jaafet.
Tuskin nooa enkeleitä sai lapsikseen... vai miten on?
Hanki tietoa ja ymmärrystä!
16:16 Parempi kultaa on hankkia viisautta, kalliimpi hopeata hankkia ymmärrystä. - upe
theos kirjoitti:
Sana 'ben (bane)' tarkoittaa VAIN poikaa.
1.Mooseksen kirja:
6:2 huomasivat Jumalan pojat (ben) ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat.
Job:
1:6 Mutta kun eräänä päivänä Jumalan pojat (ben) tulivat ja asettuivat Herran eteen, tuli myöskin saatana heidän joukossansa.
Psalmit:
29:1 Daavidin virsi. Antakaa Herralle, te Jumalan pojat (ben), antakaa Herralle kunnia ja väkevyys.
Tässä vielä sanan käytöstä esimerkki:
6:10 Ja Nooalle syntyi kolme poikaa (ben), Seem, Haam ja Jaafet.
Tuskin nooa enkeleitä sai lapsikseen... vai miten on?
Hanki tietoa ja ymmärrystä!
16:16 Parempi kultaa on hankkia viisautta, kalliimpi hopeata hankkia ymmärrystä.Tieysti Nooan pojat oli ihmisen poikia koska Nooa oli ihminen.
- Pieni elämä
theos kirjoitti:
Jos Jeesus oli Jumalan kaltainen, niin oliko hän silloin Jumala? Entä ihminen?
1.Mooseksen kirja:
1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme
5:1 Tämä on Aadamin sukuluettelo. Kun Jumala loi ihmisen, teki hän hänet Jumalan kaltaiseksi.
Oliko Seet sama olento kuin Aadam?
5:3 Kun Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Seet.
Mitä on olla jonkun kaltainen? Olla/muuttua samaa persoonaa? Muutua vaikka Paavaliksi?
Galatalaiskirje:
4:12 Tulkaa minun kaltaisikseni, koska minäkin olen tullut teidän kaltaiseksenne, veljet, minä pyydän sitä teiltä. Ette ole minua mitenkään loukanneet.
Jaakobin kirje:
3:9 Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja;---Jos Jeesus oli Jumalan kaltainen, niin oliko hän silloin Jumala? Entä ihminen?---
... ei siis ollut olennaltaan ihminen!
"...vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut
saaliikseen olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi
itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen; hän nöyryytti itsensä..."
Jeesus tuli ihmisten kaltaiseksi ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen. Jeesus TULI olennaltaan sellaiseksi kuin IHMINEN. Hän ei siis olennaltaan ollut ihminen ennen maanpäälle tuloaan.
JEESUS ON OLLUT ALUSTA, IANKAIKKISISTA AJOISTA.
Ensimmäinen ihminen oli Aadam ja hänet Jumala loi. Jeesus Isän ainosyntyisenä Poikana on ollut olemassa ”iankaikkisista ajoista” jo ennen ensimmäisen ihmisen – Aadamin – luomista.
Ensimmäinen ihminen oli Aadam.
1. Moos. 2:7
”Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu”
1.Kor.15:45
"Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"
Mutta Jeesuksen alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista...
Miika 5:2
”Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista”
Jeesus on alusta ollut… elämän Sana…, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille...
1 Joh 1:1-2
”Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta - ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille
Ja Hän on esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa...
Kol 1:15
”ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.”
Hänessä luotiin kaikki…
Kol 1:16
”Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen”
Ja Hän on ennen kaikkia...
Kol 1:17
”ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.”
Ensinnäkin Jeesus, jolla oli Jumalan muoto, tyhjensi itsensä, otti orjan muodon, nöyryytti itsensä ja TULI OLENNALTAAN IHMISEKSI maanpäälle (ei siis ollut ihminen) syntyen Neitsyt Mariasta.
Toiseksi ensimmäinen ihminen oli Aadam ja Jeesus on ollut jo ennenkuin Jumala ensimmäisen ihmisen (Aadam) loi. Jos Jeesus olisi olennaltaan ollut ihminen jo ennen kaikkea luomakuntaa, olisi hän ollut ensimmäinen ihminen. Mutta näinhän raamattu ei ilmoita. - Pieni elämä
theos kirjoitti:
>>On siis totta, että Isä on Poikaansa suurempi.>Isällä on tietynlainen auktoriteetti Poikaansa.>Mutta on tärkeää huomata, että Poika ei kuitenkaan ole vähäarvoisempi!
--->>Mutta on tärkeää huomata, että Poika ei kuitenkaan ole vähäarvoisempi!
- upe
Sillä lapsi on meille syntynyt. Poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja Hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä. Rauhanruhtinas.Jesaja 9:5 Tässähän Raamatun paikassa kerrotaan Jeesuksesta. Aina kun jumala kirjoitetaan pienellä on kyseessä epäjumala. tai jokin muu palvonnan kohde. Minun väärentämätön Raamattuni sanoo Ja sana oli Jumala. Minun ei tarvitse uskoa mihinkään oppiin eikä kirjoituksiin. Riittää kun Raamatustani ymmärrän vaikka ainoastaan sen kohdan. ,sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen Poikansa, ettei Yksikään joka Häneen uskoo hukkuisi.Ja Jeesus on ainoa joka pelastaa, kun tämän ymmärtää, ei tyhminkään joudu harhaan.
- theos
>>Sillä lapsi on meille syntynyt. Poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja Hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä. Rauhanruhtinas.Jesaja 9:5 Tässähän Raamatun paikassa kerrotaan Jeesuksesta.>Aina kun jumala kirjoitetaan pienellä on kyseessä epäjumala. tai jokin muu palvonnan kohde.>Minun ei tarvitse uskoa mihinkään oppiin eikä kirjoituksiin. Riittää kun Raamatustani ymmärrän vaikka ainoastaan sen kohdan.>kun tämän ymmärtää, ei tyhminkään joudu harhaan.
- upe
niin vastaan vielä siihen kysymykseen ketä minä rukoilen. Jeesus opetti rukoilemaan, sanomalla Isä meidän. siis minä rukoilen esimerkiksi näin. Isä, poikasi Jeesksen Kristuksen nimessä lähestyn sinua ja minulla on tälläistä ja tälläistä asiaa, mutta tapahtukoon kuitenkin niin kuin Sinä tahdot.Käytä minua niin kuin sinä tahdot. haluan olla tyhjä astia edesäsi. täytä minut Pyhällä Hengelläsi. Amen
- theos
>>siis minä rukoilen esimerkiksi näin. Isä, poikasi Jeesksen Kristuksen nimessä lähestyn sinua
- upe
theos kirjoitti:
>>siis minä rukoilen esimerkiksi näin. Isä, poikasi Jeesksen Kristuksen nimessä lähestyn sinua
Kysyit minne tuomittiin? Jeesus tuomittiin kuolemaan! se tieto löytyy kyllä Raamatusta. Minkä takia: Koska Raamattu sanoo että se sielu, joka syntiä tekee pitää kuoleman. Eli synnin palkka on kuolema. Ja koska ei ole yhtään synnitöntä ihmistä, muuta kuin Jeesus. Me kaikki olemme ansainneet sen saman tuomion - kuolla Mutta Hän kuoli meidän edestämme. silloin kun me tämän uskomme Olemme siirtyneet kuolemasta elämään. Jeesus sanoo jokainen joka uskoo MINUUN ei ikinä kuole.Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä, tätä armoa Hän tarjoaa Jeesuksessa meille. synnitön tuomittiin kuolemaan syntisten puolesta. Te kuolette synteihinne, jos ette usko minua siksi mikä minä olen.Armosta te olette pelastetut uskon kautta. Nyt tietysti sanot: Eihän Jumala voi kuolla. Me ihmiset voisimme kapinoida Jumalalle, että helppohan sinun on siellä olla ja antaa määräyksiä, et sinä tiedä, mitä on olla ihminen, et sinä tiedä mitä on kärsiä, tuntea, kylmyyttä, nälkää, janoa, olla kiusauksissa, tulla hyljätyksi, tuntea kipua, tuskaa. kuolla.. Jumala katsoisi sinuun lempeästi ja sanoisi: lapseni, minä olen tuntenut nuo kaikki tunteet, Jeesuksessa minä olen ne tuntenut ja kokenut. Sillä sanotaanhan Sanassa :Isä on minussa ja minä olen Isässä. Tämä on se evankeliumi eli ilosanoma, jonka Hän haluaa Julistettavan koko maailmalle. Joh. 3.16 Raamattu sanoo: sana rististä on hullutusta niille, jotka kadotukseen joutuvat. Mutta jokainen etsivä löytää, kolkuttavalle avataan. ja Hän antaa voiman tulla Jumalan lapseksi. Eikö ole valtavaa. mihinkä me muuta uskontoa tai oppia tarvitsemmekaan
- -theos-
upe kirjoitti:
Kysyit minne tuomittiin? Jeesus tuomittiin kuolemaan! se tieto löytyy kyllä Raamatusta. Minkä takia: Koska Raamattu sanoo että se sielu, joka syntiä tekee pitää kuoleman. Eli synnin palkka on kuolema. Ja koska ei ole yhtään synnitöntä ihmistä, muuta kuin Jeesus. Me kaikki olemme ansainneet sen saman tuomion - kuolla Mutta Hän kuoli meidän edestämme. silloin kun me tämän uskomme Olemme siirtyneet kuolemasta elämään. Jeesus sanoo jokainen joka uskoo MINUUN ei ikinä kuole.Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä, tätä armoa Hän tarjoaa Jeesuksessa meille. synnitön tuomittiin kuolemaan syntisten puolesta. Te kuolette synteihinne, jos ette usko minua siksi mikä minä olen.Armosta te olette pelastetut uskon kautta. Nyt tietysti sanot: Eihän Jumala voi kuolla. Me ihmiset voisimme kapinoida Jumalalle, että helppohan sinun on siellä olla ja antaa määräyksiä, et sinä tiedä, mitä on olla ihminen, et sinä tiedä mitä on kärsiä, tuntea, kylmyyttä, nälkää, janoa, olla kiusauksissa, tulla hyljätyksi, tuntea kipua, tuskaa. kuolla.. Jumala katsoisi sinuun lempeästi ja sanoisi: lapseni, minä olen tuntenut nuo kaikki tunteet, Jeesuksessa minä olen ne tuntenut ja kokenut. Sillä sanotaanhan Sanassa :Isä on minussa ja minä olen Isässä. Tämä on se evankeliumi eli ilosanoma, jonka Hän haluaa Julistettavan koko maailmalle. Joh. 3.16 Raamattu sanoo: sana rististä on hullutusta niille, jotka kadotukseen joutuvat. Mutta jokainen etsivä löytää, kolkuttavalle avataan. ja Hän antaa voiman tulla Jumalan lapseksi. Eikö ole valtavaa. mihinkä me muuta uskontoa tai oppia tarvitsemmekaan
>>Kysyit minne tuomittiin? Jeesus tuomittiin kuolemaan!
- sinun.
upe kirjoitti:
kannattaisi aloittaa raamatuntutkistelu Jehovan todistajien kanssa. Noissa karismaattisissa lahkoissa (joihin ehkä kuulut) osataan kyllä soittaa musiikkia, itkeä ja kaatua, mutta raamatuntuntemus on siellä vähän samaa luokkaa kuin sinulla.
- theos
sinun. kirjoitti:
kannattaisi aloittaa raamatuntutkistelu Jehovan todistajien kanssa. Noissa karismaattisissa lahkoissa (joihin ehkä kuulut) osataan kyllä soittaa musiikkia, itkeä ja kaatua, mutta raamatuntuntemus on siellä vähän samaa luokkaa kuin sinulla.
...aloittaa minun kanssani sellaisen etätutkistelun? Katsotaan yhdessä, mitä raamattu todellisuudessa opettaa.
- upe
Minä en vastaa kysymyksiin. Koska vastaukset löytyy Raamatussa, olet itsekin pannut hyviä Raamatunlauseita teksteihisi. Miksi minun pitäisi väitellä mielipiteistä ja ainoa vastaus kaikkiin kysymyksiin on JEESUS, jos painit jonkin Raamatunlauseen kanssa niin pyydä Pyhää Henkeä avaamaan se sinulle, ja jollet vieläkään ymmärrä, nosta hattua ja lue eteenpäin. Näin se menee, joka päivä minä löydän Raamatustani uusia Ahaa elämyksiä, se on minun Aarrearkkuni
- theos
...jos keskustelet kanssani raamatusta, niin silloin opit sen, mitä raamattu eri asioista oikeasti opettaa.
Toki voit olla keskustelemattakin ja pysytellä epäraamatullisissa harhaopeissasi. Se on kuitenkin osoitus herkkäuskoisuudesta ja halusta kusettaa itseään. Toki tiedän senkin, että moni mieluummin valitsee tuon itsensä pettämisen tien. - upe
theos kirjoitti:
...jos keskustelet kanssani raamatusta, niin silloin opit sen, mitä raamattu eri asioista oikeasti opettaa.
Toki voit olla keskustelemattakin ja pysytellä epäraamatullisissa harhaopeissasi. Se on kuitenkin osoitus herkkäuskoisuudesta ja halusta kusettaa itseään. Toki tiedän senkin, että moni mieluummin valitsee tuon itsensä pettämisen tien.En aloita kanssasi Raamatuntutkiskeluja. minulla ei ole aikaa siihen. Olen töissäkäyvä suurperheen äiti. En millään kerkiä tänne pitkiä selostuksia tekemään tai niitä lukemaan. Sinulla on niin outoja jumalakäsitteitä, monine Jumaline ja poikineen. Minulla on vain yksi Jumala (Isä,Poika ja Pyhähenki)
Minua ennen ei ole luotu yhtäkään Jumalaa, eikä Minun jälkeeni toista tule Jes 43:10 ja 45:5
Sillä Hänessä (Isässä, Pojassa ja Pyhässä Hengessä) luotiin kaikki mikä taivaissa ja maanpäällä on, näkyväiset, ja näkymättömät. olkoon ne valtaistuimia tai hallituksia tai valtoja. kaikki on luotu Hänen kauttansa ja Häneen Joh.1:1
Jolla ei ole isää, ei äitiä, ei elämän alkua, ei loppua, mutta joka on Jumalan Poikaan verrattava. Hän pysyy pappina ainaisesti. Heb 7:23
Hän loi Minut töittensä esikoiseksi. siis Jumala loi pelastus suunnitelman = JEESUS, ennenkuin maailmaa olikaan. Ennenkuin ihminen luotiin, Jumala tiesi miten tulee käymään, niin loi valmiin ratkaisun (JEESUS) No joka tapauksessa Jumala pyöräytti ruletin pyörimään, Hänen leikkikalunaan oli ihmislapset.
Usko Jeesukseen ei ole harhaoppia, mitenkäs se ryöväri siinä ristillä pelastui, kun uskoi Jeesukseen. ja että tämä oli Jumalan poika. Tuskin hänenkään Raamatuntuntemus kummoinen oli. Jeesus näki tämän sydämmen tilan. ja uskon.
Kaikkien polvien pitää Hänen edessä polvistuvan, kaikkien tunnustaman, että Jeesus Kristus on Herra (sinunkin)
Kaikki oppirakennelmat (sinunkin) palavat poroksi, vain Jeesus jää, viimeisenä Hän on seisova multien päällä upe kirjoitti:
En aloita kanssasi Raamatuntutkiskeluja. minulla ei ole aikaa siihen. Olen töissäkäyvä suurperheen äiti. En millään kerkiä tänne pitkiä selostuksia tekemään tai niitä lukemaan. Sinulla on niin outoja jumalakäsitteitä, monine Jumaline ja poikineen. Minulla on vain yksi Jumala (Isä,Poika ja Pyhähenki)
Minua ennen ei ole luotu yhtäkään Jumalaa, eikä Minun jälkeeni toista tule Jes 43:10 ja 45:5
Sillä Hänessä (Isässä, Pojassa ja Pyhässä Hengessä) luotiin kaikki mikä taivaissa ja maanpäällä on, näkyväiset, ja näkymättömät. olkoon ne valtaistuimia tai hallituksia tai valtoja. kaikki on luotu Hänen kauttansa ja Häneen Joh.1:1
Jolla ei ole isää, ei äitiä, ei elämän alkua, ei loppua, mutta joka on Jumalan Poikaan verrattava. Hän pysyy pappina ainaisesti. Heb 7:23
Hän loi Minut töittensä esikoiseksi. siis Jumala loi pelastus suunnitelman = JEESUS, ennenkuin maailmaa olikaan. Ennenkuin ihminen luotiin, Jumala tiesi miten tulee käymään, niin loi valmiin ratkaisun (JEESUS) No joka tapauksessa Jumala pyöräytti ruletin pyörimään, Hänen leikkikalunaan oli ihmislapset.
Usko Jeesukseen ei ole harhaoppia, mitenkäs se ryöväri siinä ristillä pelastui, kun uskoi Jeesukseen. ja että tämä oli Jumalan poika. Tuskin hänenkään Raamatuntuntemus kummoinen oli. Jeesus näki tämän sydämmen tilan. ja uskon.
Kaikkien polvien pitää Hänen edessä polvistuvan, kaikkien tunnustaman, että Jeesus Kristus on Herra (sinunkin)
Kaikki oppirakennelmat (sinunkin) palavat poroksi, vain Jeesus jää, viimeisenä Hän on seisova multien päällä>>Ennenkuin ihminen luotiin, Jumala tiesi miten tulee käymään, niin loi valmiin ratkaisun (JEESUS) No joka tapauksessa Jumala pyöräytti ruletin pyörimään, Hänen leikkikalunaan oli ihmislapset.
Tämä on juuri sellainen kohta, joka saa raamatun näyttämään satukirjalta. Ei pienintäkään logiikkaa tai järjen hitusta.
Eikö jumala todella keksinyt muuta keinoa kuin kiduttaa kättensä töitä tuhansia vuosia epätäydellisinä?
Tuo jeesuksen kuoleminen lunnaiksi koko ihmiskunnan syntien puolesta on myös erikoinen. Yhden kärsimykset peittoaisivat miljardien ihmisten kärsimykset? Ei pienintäkään järjen hiventä. Tai miksi jeesuksen piti tulla kuolemaan tuskallinen 'lunastuskuolema' ihmisten puolesta, joiden epätäydellisyyden ja syntisyyden on päättänyt jumala?- toki
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Ennenkuin ihminen luotiin, Jumala tiesi miten tulee käymään, niin loi valmiin ratkaisun (JEESUS) No joka tapauksessa Jumala pyöräytti ruletin pyörimään, Hänen leikkikalunaan oli ihmislapset.
Tämä on juuri sellainen kohta, joka saa raamatun näyttämään satukirjalta. Ei pienintäkään logiikkaa tai järjen hitusta.
Eikö jumala todella keksinyt muuta keinoa kuin kiduttaa kättensä töitä tuhansia vuosia epätäydellisinä?
Tuo jeesuksen kuoleminen lunnaiksi koko ihmiskunnan syntien puolesta on myös erikoinen. Yhden kärsimykset peittoaisivat miljardien ihmisten kärsimykset? Ei pienintäkään järjen hiventä. Tai miksi jeesuksen piti tulla kuolemaan tuskallinen 'lunastuskuolema' ihmisten puolesta, joiden epätäydellisyyden ja syntisyyden on päättänyt jumala?Mihinkään tarvitse uskoa, voihan se maailma ja ihmiset täällä olla vain alkuräjähdystäkin. Eikä kenenkään kannata lapsia synnyttää, nehän saattaa joutua kärsimään täällä, pahimmassa tapauksessa ikuisesti
- emeritus_
1.korinttolaisille sanoo:
Sillä niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi, jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus ja sen jälkeen Kristuksen omat, kun hän tulee. Sitten seuraa kaiken päätös, kun hän luovuttaa kuninkuuden Jumalalle, Isälle, kukistettuaan kaiken vallan, mahdin ja voiman. Kristuksen on näet määrä hallita, kunnes hän on saattanut kaikki vihollisensa jalkojensa alle.
Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. Sillä "Jumala on alistanut hänen jalkojensa alle kaiken". Kun sanotaan, että kaikki on alistettu hänelle, tämän ulkopuolelle jää tietysti Jumala, joka itse on kaiken alistanut Kristuksen valtaan. Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea.
Jos Jeesus olisi osa Jumalaa, osaatko upe kertoa minkä takia tässä Paavali erottelee Jeesuksen ja Jumalan roolit ja asemat erilleen?- upe
Jeesus oli maanpäällä ollessaan täysin alistettu Isälle Hän on isän ainokainen poika. Isässä. Jumala voidaan nähdä vain Kristuksessa. muut Jumalan pojat olivat luotuja enkeleitä. voihan ihmislastakin nimittää luomistyön perusteella Jumalan lapseksi.
Jeesuksessa Jumala koki mitä on olla ihminen, Hänestä oli tyhjentynyt Jumalan koko kirkkaus. alistunut, Lähettäjänsä tahtoon. Se että kuinka voi olla alistunut Jumalan tahtoon voi ymmärtää vain Hengessä. koska Jumala on Henki.
Periaatteessa ihminenkin on kolminaisuus Henki, Sielu ja Ruumis, joskus ruumiskin alistuu hengen tahtoon, esim. voittaessaan kiusauksen. ja vaikka esimerkiksi laihduttetaessa.
tämä oli Jumalan pelastus suunnitelma joka luotiin ennenkuin maailmaa olikaan.
Jumalan alkuperäinen tarkoitus oli se että ihminen luotiin paratiisiin, en minäkään voi sitä ymmärtää miksi hän laittoi sinne sen hyvän ja pahan tiedon puun. ja miksi ihmisestä luotiin niin heikko vastustamaan kiusauksia. olisihan Jumala voinut luoda ihmisestä täydellisen, joka tapauksessa silloin tuli synti elämään. Joka erotti ihmisen Jumalasta. Siihen yhteyteen pääsee ainoastaan takaisin kun ihminen vastaa ottaa pelastuksen Kristuksessa henkilökohtaisena vapahtajaan.
Raamatussa on niin ihana lause. en muista missä, voithan sinä löytää sen jos tunnet Raamatun paremmin. Että jo salliessaan kiusauksen tai ahdistuksen ihmiselle, Hän on jo edeltäkäsin valmistanut siitä ulospääsyn. Ajatteles nyt. kun meillä on vaikeaa voimme häntä kiittää siitä että Hän on edeltä käsin jo suunnitellut siihen ratkaisun tai ulospääsyt. ja sanoohan Herra että kiittäkää joka tilassa.
Nyt meillä on Isä, Poika ja Pyhähenki. Pyhähenki on lähetetty uskoville voimaksi sen jälkeen kun Jeesus nousi taivaaseen Raamattu kertoo siitä
Olen miettinyt miksi ensimmäinen luomistyö meni niinkuin meni, ehkä siinä kun Jumala loi ihmiselle vapaan tahdon, jota tämä ei sitten osannut käyttää, mutta robottejahan me olisimme olleetkin, jos me kaikessa olisimme toimineet täysin suunnitelmallisesti.
Helvettiä ei ole luotu ihmiselle kidutuspaikaksi, vaan se luotiin Perkeleelle ja hänen enkeleilleen.
Jumala sanoo että Hän luo uuden taivaan ja uuden maan, sillä nämä ensimmäinen maa ja taivas on tallennettu tulelle. Tässä Uudessa maailmassa vanhurskaus hallitsee.
Silloin ei eään Jeesus ole Pelastaja, syntien anteeksi antaja, lunastaja, mitä Hän on nyt Koska siellä ei enään syntiä ole, sitä varmaan tarkoittaa se kohta kun poika alistetaan. ja siellä ei Pyhää Henkeä enään tarvita. koska Hän on siellä Herrana. Isä, Poika ja Pyhähenki on yksi Herra.
kun Jumalalle on kaikki mahdollista, niin miksi kolminaisuus olisi mahdotonta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235843- 601987
- 271439
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2331233- 741125
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531087Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️671082Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1431046- 511042
Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58985