Onko kenelläkään tietoa, mikä tähti johti tietäjät
seimen äärelle?
Itämaan tietäjät
3
211
Vastaukset
- to...
tähti ei voi johtaa ketään millekään paikalle. Muinoin suurmiesten syntymäkertomuksiin liitettiin erilaisia ihmetarinoita näyttämään että oli alunalkaenkin kyse jostain muusta kuin tavallisesta taaperosta.
Nykyinen kristittyjen käyttämä ajanmääritys tuli voimaan Roomassa apotti DIONYSIUKSEN toimesta (kuoli v. 556 j.Kr.).
Hän kuitenkin erehtyi ajanmäärityksessä; Jeesus syntyi oikeasti joko v:den 4 alussa tai v:n 5 lopussa e.Kr. (Voit tarkemmin lukea tästä Aapeli Saarisalon toimittamasta kirjasta Raamatun Sanakirja, jos sen mahdollisesti jostain löydät).
Itämaan tietäjät olivat kotoisin todennäköisesti Irakin tai Iranin seuduilta. He edustivat pakanoita.
Aluksi he saapuivat Jerusalemiin, mutta eivät löytäneet Jeesusta sieltä.
Jerusalemissa he kuitenkin saavat kansan ylipapeilta ja kirjanoppineilta tietää, että juutalaisten kuningas syntyy ennustusten mukaan Beetlehemissä (Matt. 2:1-6, Miika 5:1). Tähden johdattelemana he lopulta saapuivat perille.
Tähti-ilmiö voidaan selittää joko Jumalan ihmeenä tai luonnollisena ilmiönä.
Tietäjät lankesivat maahan Jeesus-lapsen eteen ja kumarsivat häntä. He antoivat hänelle lahjoja: kultaa, suitsuketta ja mirhaa (j. 11).
Näin täyttyivät Vanhan Testamentin ennustukset ja juutalaisten odotus (Ps. 68:30, Ps. 72:10, Ps. 76:12).
Kulta kuvaa Kristuksen kuninkuutta, suitsukkeet hänen jumaluuttaan, mirha hänen inhimillisyyttään ja kuolemaansa.
---
”Kun viisaat itämaasta luo seimen saapuivat,
he tiedon kuninkaasta ja tähden tunsivat.
Nyt meitä sanan tähti johdattaa luoksesi.
Se taivaastasi lähti valoksi, oppaaksi”. (Virsi 45:2)- Tutkija007
Ei yksittäinen tähti, vaan tähtitaivaan ilmiö: "Conjunctio magna". Sillä hakusanalla pääset googlella mm Risto Santalan sivuille pienen kiertotien kautta. Tekstit ovat englanninkielisiä suurin osa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 853617
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)813260Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683092On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle702740Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442242- 651822
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,271799- 351755
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181709- 601668