Takaveto

yllättävän fiksu

Jo yli 15 vuotta sitten "asiantuntijat" väittivät, että takavetoautolla ei ole tulevaisuutta.

HAH!

Automaailman huipulta ei edelleenkään löydy muuta kuin takavetoisia ja nelivetoisia.

111

5184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hippu6

      mikäs näistä automaailman huipuista sulla on?

      • yllättävän fiksu

        eli bemu tietysti !
        50/50 painojakauma ja looginen ajokäytös.


      • reiska86
        yllättävän fiksu kirjoitti:

        eli bemu tietysti !
        50/50 painojakauma ja looginen ajokäytös.

        ei se 50/50 mitään auta normimalleissa, parhaat etuvedot on parempia...


      • yllättävän fiksu
        reiska86 kirjoitti:

        ei se 50/50 mitään auta normimalleissa, parhaat etuvedot on parempia...

        Tasainen painojakauma on hyvän ajettavuuden perusta.

        Puskevat etupainoiset romut ovat kauheita.


      • giguli
        yllättävän fiksu kirjoitti:

        Tasainen painojakauma on hyvän ajettavuuden perusta.

        Puskevat etupainoiset romut ovat kauheita.

        kylkimyyryä metsää lähestyvä dinosaurusten aikainen bmw?...hohhoijaa.


      • suhteetturalaan
        yllättävän fiksu kirjoitti:

        Tasainen painojakauma on hyvän ajettavuuden perusta.

        Puskevat etupainoiset romut ovat kauheita.

        "Tasainen painojakauma on hyvän ajettavuuden perusta.

        Puskevat etupainoiset romut ovat kauheita."

        tai puskevat 50/50 takavetoiset romut tai perää heittävät 50/50 romut...

        jos se 50/50 on niin perkeleen hyvä miksi se ei näy missään testeissä?


      • liian fiksu tänne
        suhteetturalaan kirjoitti:

        "Tasainen painojakauma on hyvän ajettavuuden perusta.

        Puskevat etupainoiset romut ovat kauheita."

        tai puskevat 50/50 takavetoiset romut tai perää heittävät 50/50 romut...

        jos se 50/50 on niin perkeleen hyvä miksi se ei näy missään testeissä?

        Näkyyhän se, se on hyvän ajettavuuden perusta.
        Siitä eteenpäin on helpompaa suunnitella ajettavuutta kuin epätasapainosta.

        Luuletko, vai yritätkä lapsellisesti väittää, että jokin muu painojakauma on parempi?
        Jos on, niin mikä ja millä perusteella ?


      • kokeneempi
        suhteetturalaan kirjoitti:

        "Tasainen painojakauma on hyvän ajettavuuden perusta.

        Puskevat etupainoiset romut ovat kauheita."

        tai puskevat 50/50 takavetoiset romut tai perää heittävät 50/50 romut...

        jos se 50/50 on niin perkeleen hyvä miksi se ei näy missään testeissä?

        Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä?

        Esim. uusimmassa AutoBildissä on tuore "GTi"-vertailu, jossa etuvetoiset jäävät hännänhuipuiksi! Samoin muissakin testeissä.

        Oletko jämähtänyt harhaluuloinesi jonnekin vuosikymmenien taakse ja ilman käytännön kokemusta? Voi raukkaa...
        Parhaat urheiluautot ovat kautta aikojen olleet painojakaumiltaan 50/50 ja TAKAVETOISIA!
        Menneinä vuosikymmeninä tavalliset takavetoiset käyttöautot olivat todellakin kevytperäisiä, mutta viimeiset noin kymmenkunta vuotta ovat lähes kaikki varteenotettavat takavedot olleet ihanteellisia 50/50-painojakaumineen!

        50/50-painojakaumainen etuvetokin olisi parempi kuin tähänastiset etuvedot. Mutta ovat jälkeenjääneitä vielä nykyään, olleet jo todella pitkään.

        Turvallisuus ja ajettavuus ennenkaikkea, siksi nykyaikainen TAKAVETO.

        Terv: ex-etuvetokuski


      • ---------
        kokeneempi kirjoitti:

        Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä?

        Esim. uusimmassa AutoBildissä on tuore "GTi"-vertailu, jossa etuvetoiset jäävät hännänhuipuiksi! Samoin muissakin testeissä.

        Oletko jämähtänyt harhaluuloinesi jonnekin vuosikymmenien taakse ja ilman käytännön kokemusta? Voi raukkaa...
        Parhaat urheiluautot ovat kautta aikojen olleet painojakaumiltaan 50/50 ja TAKAVETOISIA!
        Menneinä vuosikymmeninä tavalliset takavetoiset käyttöautot olivat todellakin kevytperäisiä, mutta viimeiset noin kymmenkunta vuotta ovat lähes kaikki varteenotettavat takavedot olleet ihanteellisia 50/50-painojakaumineen!

        50/50-painojakaumainen etuvetokin olisi parempi kuin tähänastiset etuvedot. Mutta ovat jälkeenjääneitä vielä nykyään, olleet jo todella pitkään.

        Turvallisuus ja ajettavuus ennenkaikkea, siksi nykyaikainen TAKAVETO.

        Terv: ex-etuvetokuski

        pahviaivo jo levyä


      • _________
        --------- kirjoitti:

        pahviaivo jo levyä

        Totuus sattuu noin kipeästi yksinkertaiseen luuseriin?


      • muuten ''
        _________ kirjoitti:

        Totuus sattuu noin kipeästi yksinkertaiseen luuseriin?

        satu, Pihassa on ETU TAKA ja Neliveto. Revi siitä. Ruotsalainen, jenkki ja japsi.


      • takaveto
        muuten '' kirjoitti:

        satu, Pihassa on ETU TAKA ja Neliveto. Revi siitä. Ruotsalainen, jenkki ja japsi.

        eiks tossa aiemmin puhuttu autoista - siis sellaisista, joilla voi ajaakin ja jopa talvella

        ...jenkki... :-D


      • " " "
        muuten '' kirjoitti:

        satu, Pihassa on ETU TAKA ja Neliveto. Revi siitä. Ruotsalainen, jenkki ja japsi.

        Eikös tuolla aikaisemmin viitattu NYKYAIKAISEEN takavetoon?
        Muinaisilla vuosikymmenten takaisilla ominaisuuksilla varustettu jenkki on nolo esimerkki.


      • amerikkassa
        takaveto kirjoitti:

        eiks tossa aiemmin puhuttu autoista - siis sellaisista, joilla voi ajaakin ja jopa talvella

        ...jenkki... :-D

        ei ajeta talvella, siellä kävellään. Voi vitsi että jätkä voi olla tyhmä. Mä vähän veikkaan että esim. alaskassa on kovempi talvi kun täällä meillä, maa musta ja plus3. Ja niinkun tosta huomasit mä voin ottaa 4vedon jos tulee lunta, on kato mistä valita.


      • mainitsin
        " " " kirjoitti:

        Eikös tuolla aikaisemmin viitattu NYKYAIKAISEEN takavetoon?
        Muinaisilla vuosikymmenten takaisilla ominaisuuksilla varustettu jenkki on nolo esimerkki.

        vuosimallin, kun ei vain olis tuoreempi kun sun auto.


      • vielä....
        " " " kirjoitti:

        Eikös tuolla aikaisemmin viitattu NYKYAIKAISEEN takavetoon?
        Muinaisilla vuosikymmenten takaisilla ominaisuuksilla varustettu jenkki on nolo esimerkki.

        mitä nykyaikaista sun esim Bemussa on mitä mulla ei ole nyky takaveto jenkissä. Tutustuppa joskus vaikka huvikses.


      • Pekka_
        vielä.... kirjoitti:

        mitä nykyaikaista sun esim Bemussa on mitä mulla ei ole nyky takaveto jenkissä. Tutustuppa joskus vaikka huvikses.

        Kyselit eroja BMW:n ja "jenkin" välillä.

        Tuo on nyt aika lavea käsite tuo "jenkki". Vaihtoehtoja takavedoillekkin on laidasta toiseen.

        Ajelin tuossa viime vuonna 2006 mallisella Cadillacilla, ja ero ajettavuudessa omaan e39-bemariin on melkoinen. Caddyssä on tietysti iso v8 ja kaikki mahdolliset mukavuusvarusteet ilmastoidusta penkistä lähtien. Suhteellisen hiljainen ja mukava peli. Mitä nyt bensamittari laski aika vaudilla kaupunkiajossa.

        Erot autoissa tulevat esille kun ajetaan muuten kuin suoralla tiellä. Caddy heilui kuin heinämies jokaisessa tiukemmassa mutkassa, ote tienpintaan tunti heikkenevän selvästi. Samaten ohjaus oli hyvin tunnoton.

        Löytyy myös erinomaisia jenkkejä, parhaimpana varmaankin Corvette. Et määritellyt auton tyyppiä joten on aika vaikeaa kertoa mitä eroja "löytyy".

        Takavedon voi tehdä huonosti tai hyvin, uskoisin että etuvedonkin voisi tehdä hyvin toimivaksi, ei vain ole vielä tullut vastaan ;-)

        --


      • tiedoksi_
        Pekka_ kirjoitti:

        Kyselit eroja BMW:n ja "jenkin" välillä.

        Tuo on nyt aika lavea käsite tuo "jenkki". Vaihtoehtoja takavedoillekkin on laidasta toiseen.

        Ajelin tuossa viime vuonna 2006 mallisella Cadillacilla, ja ero ajettavuudessa omaan e39-bemariin on melkoinen. Caddyssä on tietysti iso v8 ja kaikki mahdolliset mukavuusvarusteet ilmastoidusta penkistä lähtien. Suhteellisen hiljainen ja mukava peli. Mitä nyt bensamittari laski aika vaudilla kaupunkiajossa.

        Erot autoissa tulevat esille kun ajetaan muuten kuin suoralla tiellä. Caddy heilui kuin heinämies jokaisessa tiukemmassa mutkassa, ote tienpintaan tunti heikkenevän selvästi. Samaten ohjaus oli hyvin tunnoton.

        Löytyy myös erinomaisia jenkkejä, parhaimpana varmaankin Corvette. Et määritellyt auton tyyppiä joten on aika vaikeaa kertoa mitä eroja "löytyy".

        Takavedon voi tehdä huonosti tai hyvin, uskoisin että etuvedonkin voisi tehdä hyvin toimivaksi, ei vain ole vielä tullut vastaan ;-)

        --

        taitaa olla eka asiallinen kommentti tässä juttuketjussa, No toi loppukommentti ehkä? Ottakaa muut oppia.


      • Pekka_
        tiedoksi_ kirjoitti:

        taitaa olla eka asiallinen kommentti tässä juttuketjussa, No toi loppukommentti ehkä? Ottakaa muut oppia.

        No, tuli onneksi pistettyä hymiö perään jotta ymmärrettäisiin ettei ollut niin vakavamielinen kommentti.

        Itse olen taas ajellut suht' pitkään pelkästään takavetoisilla (vuonna 1999 Honda Accord poikkeuksena) että olen aika jäävi kertomaan mitään nykyaikaisten etuvetojen ominaisuuksista.


      • autoja omistava aikuinen
        mainitsin kirjoitti:

        vuosimallin, kun ei vain olis tuoreempi kun sun auto.

        ...vaan äläpä kerro sittenkään.


        Jenkin vuosimallilla ei merkitystä!
        Ainoastaan uusimmissa Corveteissa ei enää ole surkea ajettavuus ( Cadillac XLR vastaavalla tekniikalla). Kaikissa muissa US-valmisteisissa autoissa on ala-arvoinen ajettavuus useiden vuosikymmenien takaisten ominaisuuksien takia, kaikissa! Vuosimallista riippumatta.

        Todistit kokemattomuutesi jo toistamiseen ;)


      • että=
        autoja omistava aikuinen kirjoitti:

        ...vaan äläpä kerro sittenkään.


        Jenkin vuosimallilla ei merkitystä!
        Ainoastaan uusimmissa Corveteissa ei enää ole surkea ajettavuus ( Cadillac XLR vastaavalla tekniikalla). Kaikissa muissa US-valmisteisissa autoissa on ala-arvoinen ajettavuus useiden vuosikymmenien takaisten ominaisuuksien takia, kaikissa! Vuosimallista riippumatta.

        Todistit kokemattomuutesi jo toistamiseen ;)

        täällä on sinunkaltainen asiantuntija paikalla. olet sitten testannu kaikki jenkit, olen kokemattomuuttani kateellinen. Voisitko nyt kertoa miltä Viper ja Saleen vaikutti, myös uusi Mustang kiinnostaa. Ehkä sinun kannattaisi ottaa yhteyttä esim Detroitiin ja kertoa heille kuinka autot tulee tehdä, he ovat varmasti suunnattoman iloisia siitä, koska heillä itsellä ei ole kaltaistasi kokemusta autojen, varsinkaan jenkkien ajoominaisuuksista.


      • tajunnut
        että= kirjoitti:

        täällä on sinunkaltainen asiantuntija paikalla. olet sitten testannu kaikki jenkit, olen kokemattomuuttani kateellinen. Voisitko nyt kertoa miltä Viper ja Saleen vaikutti, myös uusi Mustang kiinnostaa. Ehkä sinun kannattaisi ottaa yhteyttä esim Detroitiin ja kertoa heille kuinka autot tulee tehdä, he ovat varmasti suunnattoman iloisia siitä, koska heillä itsellä ei ole kaltaistasi kokemusta autojen, varsinkaan jenkkien ajoominaisuuksista.

        minulla on etu taka ja neliveto, eiköhän niillä jollakin pääse. Joka auto on lommoton et jos ne on niin helvetin huonoja ajaa niin pitää pudottaa vauhtia.


      • nyt!!!!!!!!!!!!!
        autoja omistava aikuinen kirjoitti:

        ...vaan äläpä kerro sittenkään.


        Jenkin vuosimallilla ei merkitystä!
        Ainoastaan uusimmissa Corveteissa ei enää ole surkea ajettavuus ( Cadillac XLR vastaavalla tekniikalla). Kaikissa muissa US-valmisteisissa autoissa on ala-arvoinen ajettavuus useiden vuosikymmenien takaisten ominaisuuksien takia, kaikissa! Vuosimallista riippumatta.

        Todistit kokemattomuutesi jo toistamiseen ;)

        perkele. Clarkson totesi ton Veten huonoksi ajettavaksi, soita sille ja sano et se on väärässä, sä tiedät paremmin.


    • tuulipuvuille!

      Ei niitä muut osta. Vaan onhan ne etuvetoiset halpoja.

    • ****************

      vaan luule että Bemari on automaailman huipulta, se on todella kaukana sieltä. Pikkupojilla ei ole varaa ajaa sellaisella autolla joka on automaailman huipulta. Esim Aston-Martin, Saleen, Bentley yms ovat huipulta.

    • laiskurimiees

      Suomen talvessa etuveto parempi - ei jää kiinni joka lumikikkareeseen...

      • yllättävän fiksu

        Suomen talvi?
        vettä tulee kuin aisaa, ei pito-ongelmia.

        Etuvetoinen ei ole sen parempi etenemään, jos painoa tulee taka-akselille.
        Säälittävimpiä ovat vaununvetäjät etuvetoisella.
        Etupää kevenee aisapainon ja muun kuormauksen vuoksi ja sutii kuivalla asvaltillakin.
        Takavetonien vain paranee vetohommissa.


      • '''''''''''
        yllättävän fiksu kirjoitti:

        Suomen talvi?
        vettä tulee kuin aisaa, ei pito-ongelmia.

        Etuvetoinen ei ole sen parempi etenemään, jos painoa tulee taka-akselille.
        Säälittävimpiä ovat vaununvetäjät etuvetoisella.
        Etupää kevenee aisapainon ja muun kuormauksen vuoksi ja sutii kuivalla asvaltillakin.
        Takavetonien vain paranee vetohommissa.

        että Bemari on takaveto ei tee siitä automaailman huippua. Tollasia listoja "saavutuksista" on joka merkillä. Bemari on finninaamaisten perseaukisten auto, ne joilla on rahaa ajavat aivan eri merkeillä, yleensä istuvat takapenkillä. Se joka Bemua kadehtii on todennäköisesti toinen lippispää.


      • tosipeelo
        yllättävän fiksu kirjoitti:

        Suomen talvi?
        vettä tulee kuin aisaa, ei pito-ongelmia.

        Etuvetoinen ei ole sen parempi etenemään, jos painoa tulee taka-akselille.
        Säälittävimpiä ovat vaununvetäjät etuvetoisella.
        Etupää kevenee aisapainon ja muun kuormauksen vuoksi ja sutii kuivalla asvaltillakin.
        Takavetonien vain paranee vetohommissa.

        sulla sitten on aina kärry perässä...varaosiako ja hiekkaa siinä kuskailet jottet jää tien päälle?

        mulla on eri auto sitä varten jos pitää vetohommiin (autolla,muihin vetoihin on sitten kalut erikseen) alkaa.


      • Jamppa1
        yllättävän fiksu kirjoitti:

        Suomen talvi?
        vettä tulee kuin aisaa, ei pito-ongelmia.

        Etuvetoinen ei ole sen parempi etenemään, jos painoa tulee taka-akselille.
        Säälittävimpiä ovat vaununvetäjät etuvetoisella.
        Etupää kevenee aisapainon ja muun kuormauksen vuoksi ja sutii kuivalla asvaltillakin.
        Takavetonien vain paranee vetohommissa.

        totuus unohtuisi, on muuten ihan sama onko veturi etu- vai takavetoinen, siis etumoottorisista henkilöautoista puhuttaessa. Aisapaino on max 50 kiloa, joten vaunu ei oikein kuormattuna vaikuta juuri mitään auton painojakaumaan. Jos tarvii kiskoa huonoilla keleillä, on neliveto kyllä paikallaan.

        Mitä tulee alkuperäiseen ruudinkeksijään, suomessa myytävistä uusista henkilöautoista on alle 4 % takavetoisia. Ettei sitä miksikään varsinaiseksi voittokuluksi voi sanoa.


      • hähhäh
        ''''''''''' kirjoitti:

        että Bemari on takaveto ei tee siitä automaailman huippua. Tollasia listoja "saavutuksista" on joka merkillä. Bemari on finninaamaisten perseaukisten auto, ne joilla on rahaa ajavat aivan eri merkeillä, yleensä istuvat takapenkillä. Se joka Bemua kadehtii on todennäköisesti toinen lippispää.

        Katsele kuvaa ja koe tuskaa kun näet jotain itsellesi tavoittamatonta.

        http://www.bmwworld.com/pics/6er/m6/17469_1024.jpg

        Ryve siellä höyryisessä Nissanissasi maailman tappiin kateuden murtamana.

        Puristele vaikka finnejäsi.


      • liian fiksu tänne
        Jamppa1 kirjoitti:

        totuus unohtuisi, on muuten ihan sama onko veturi etu- vai takavetoinen, siis etumoottorisista henkilöautoista puhuttaessa. Aisapaino on max 50 kiloa, joten vaunu ei oikein kuormattuna vaikuta juuri mitään auton painojakaumaan. Jos tarvii kiskoa huonoilla keleillä, on neliveto kyllä paikallaan.

        Mitä tulee alkuperäiseen ruudinkeksijään, suomessa myytävistä uusista henkilöautoista on alle 4 % takavetoisia. Ettei sitä miksikään varsinaiseksi voittokuluksi voi sanoa.

        On tullut sen verran tehtyä vetohommia sekä etu- että takavetoisella, että asiassa ei ole enää mitään epäselvää.
        Hillitöntä sutimista ylämäkilähdöissä etuvetoisella jopa kuivalla asvaltilla. Erittäin helposti.
        Takavetoisella pito vain paranee mitä enemmän antaa voiman puhua.
        Oletko ymmärtänyt käsitteen painonsiirtymä ?

        Etuvetoisen etupää kevenee sitä mukaa kun taakkaa lyödään taakse.

        50Kg:n aisapaino aiheuttaa merkittävää keulankevenemistä kun lasketaan vipuvarren pituus taka-akselille.
        Osaatko laskea tämän ?

        Oletko myös sitä mieltä, että jonkin asian yleisyys (varsinkin korkean autoveron maassa), on automaattisesti laadun ja parhaan ratkaisun tae ?

        Aivan kuin yrittäisit selittää, että HK:n valmislihapullat ovat parempia kuin maailman laadukkain kaviaari vain sillä perusteella, että niitä lihapullien irvikuvia syödään merkittävästi enemmän !


      • erikoista tuossa
        hähhäh kirjoitti:

        Katsele kuvaa ja koe tuskaa kun näet jotain itsellesi tavoittamatonta.

        http://www.bmwworld.com/pics/6er/m6/17469_1024.jpg

        Ryve siellä höyryisessä Nissanissasi maailman tappiin kateuden murtamana.

        Puristele vaikka finnejäsi.

        romussa sitten on? rullaa samoin kuin muutkin autot. sulla taitaa olla aika paha itsetunto-ongelma kun pitää yrittää autojen taakse piiloutua.

        takavetoinen vain jää helpommin kiinni ja vaarallinen aloittelijan käsissä kun perä lähtee helposti luisuun jos painaa liikaa kaasua.


      • Vetäjämies
        liian fiksu tänne kirjoitti:

        On tullut sen verran tehtyä vetohommia sekä etu- että takavetoisella, että asiassa ei ole enää mitään epäselvää.
        Hillitöntä sutimista ylämäkilähdöissä etuvetoisella jopa kuivalla asvaltilla. Erittäin helposti.
        Takavetoisella pito vain paranee mitä enemmän antaa voiman puhua.
        Oletko ymmärtänyt käsitteen painonsiirtymä ?

        Etuvetoisen etupää kevenee sitä mukaa kun taakkaa lyödään taakse.

        50Kg:n aisapaino aiheuttaa merkittävää keulankevenemistä kun lasketaan vipuvarren pituus taka-akselille.
        Osaatko laskea tämän ?

        Oletko myös sitä mieltä, että jonkin asian yleisyys (varsinkin korkean autoveron maassa), on automaattisesti laadun ja parhaan ratkaisun tae ?

        Aivan kuin yrittäisit selittää, että HK:n valmislihapullat ovat parempia kuin maailman laadukkain kaviaari vain sillä perusteella, että niitä lihapullien irvikuvia syödään merkittävästi enemmän !

        etuvetoisen keula kevenee hieman kun aisapainoa lyödään. Ehdottomasti paras on kuitenkin nelivetoinen vetohommissa.


      • Jamppa1
        liian fiksu tänne kirjoitti:

        On tullut sen verran tehtyä vetohommia sekä etu- että takavetoisella, että asiassa ei ole enää mitään epäselvää.
        Hillitöntä sutimista ylämäkilähdöissä etuvetoisella jopa kuivalla asvaltilla. Erittäin helposti.
        Takavetoisella pito vain paranee mitä enemmän antaa voiman puhua.
        Oletko ymmärtänyt käsitteen painonsiirtymä ?

        Etuvetoisen etupää kevenee sitä mukaa kun taakkaa lyödään taakse.

        50Kg:n aisapaino aiheuttaa merkittävää keulankevenemistä kun lasketaan vipuvarren pituus taka-akselille.
        Osaatko laskea tämän ?

        Oletko myös sitä mieltä, että jonkin asian yleisyys (varsinkin korkean autoveron maassa), on automaattisesti laadun ja parhaan ratkaisun tae ?

        Aivan kuin yrittäisit selittää, että HK:n valmislihapullat ovat parempia kuin maailman laadukkain kaviaari vain sillä perusteella, että niitä lihapullien irvikuvia syödään merkittävästi enemmän !

        toiset ajaa ja toiset puhuu. Hillitön sutiminen tai merkittävä keulankeveneminen kun ei kuulu ammattikuskin sanastoon. Alpeillakaan en ole joutunut sudittamaan etuvetoisella.

        "Oletko myös sitä mieltä, että jonkin asian yleisyys (varsinkin korkean autoveron maassa), on automaattisesti laadun ja parhaan ratkaisun tae ?"

        -No en, vaikken ymmärräkään miten kaviaari ja autoverotus korreloi. Mutta jos puhutaan takavedon tulevaisuudesta, niin eiköhän se nykyinen alle 4% kerro aika paljon siitä mihin on menty siinä 15 vuodessa. Takavetoiset käyttöautot on lähes hävineet euroopasta, mikä on sinänsä ihan loogista kun tarkastellaan valmistusteknisiä- ja turvallisuusnäkökulmia.

        Itseäni ei puhuttele kumpikaan vetotapa, vajaavetoisia ovat kummatkin. Molemmilla olen aina päässyt perille, oli kärry perässä tai ei.


      • yök...
        ''''''''''' kirjoitti:

        että Bemari on takaveto ei tee siitä automaailman huippua. Tollasia listoja "saavutuksista" on joka merkillä. Bemari on finninaamaisten perseaukisten auto, ne joilla on rahaa ajavat aivan eri merkeillä, yleensä istuvat takapenkillä. Se joka Bemua kadehtii on todennäköisesti toinen lippispää.

        Kyl bemut kelpaa amiksille. Serkku myi halval 400e -93 bemun ja myin sen jollee 3000e... Ite e tykänny vaik oliki takaveto, vaikka ny onki ahdettu nismo 240.


      • M-POWER-M
        yök... kirjoitti:

        Kyl bemut kelpaa amiksille. Serkku myi halval 400e -93 bemun ja myin sen jollee 3000e... Ite e tykänny vaik oliki takaveto, vaikka ny onki ahdettu nismo 240.

        Bemari kulkee vaparinakin paremmin kuin se mätä "nismosi"

        M-POWER !!


    • porscha

      Parhaaseen eli optimaaliseen 50%-50% painojakaumaan ei taida päästä etuvetoisuudella.

      • kusihousu

        lippispäisen amisviiksen bemarin takapenkillä on aina kolme muuta lippispäistä kuset housussa.....


      • miksie

        se 50/50 painonjakauma ei auta esim 320D:ssä vaan etuvetoinen pieksee sen? ja 50/50 ei ole paras suhde...


      • kaikkiena alojen asiantuntija
        miksie kirjoitti:

        se 50/50 painonjakauma ei auta esim 320D:ssä vaan etuvetoinen pieksee sen? ja 50/50 ei ole paras suhde...

        Miten se etuvetoinen pieksee sen bemarin ?

        Voisitko yrittää edes perustella ?

        Mitä enemmän voimaa vetäville pyörille, sitä suurempi on painonsiirtymä myöskin niille, takavetoisessa.

        Etuvetoisessa kaikki käy päinvastoin!
        Montako etuvetoista varteenotettavaa kiihdytysautoa tiedät ?
        Oikein, ei niitä ole !

        http://www.vsmotor.no/wmv/vsmotor-m3-righton-770.wmv
        Siinä mallia. Tuota ei etuvetoisella tehdä.


      • etuvetopeelo
        kaikkiena alojen asiantuntija kirjoitti:

        Miten se etuvetoinen pieksee sen bemarin ?

        Voisitko yrittää edes perustella ?

        Mitä enemmän voimaa vetäville pyörille, sitä suurempi on painonsiirtymä myöskin niille, takavetoisessa.

        Etuvetoisessa kaikki käy päinvastoin!
        Montako etuvetoista varteenotettavaa kiihdytysautoa tiedät ?
        Oikein, ei niitä ole !

        http://www.vsmotor.no/wmv/vsmotor-m3-righton-770.wmv
        Siinä mallia. Tuota ei etuvetoisella tehdä.

        toisitko tuon auton ahvenistolle talvella tai vaikka kesällä niin katsotaan kuinka käy kun ajan viereen dieselini...etuvetoisen sellaisen.

        koska vaan olen valmis koittamaan....paras aika muuten dieselillä ahvenistolla 1.32 tasan. jotta voit käydä koittamassa eka ennenkuin tehdään se kisa...en viitsi lähteä pujottelemaan sinne kun olet keppinä siellä...turhaa touhua taitaa olla....


      • kehno aika
        etuvetopeelo kirjoitti:

        toisitko tuon auton ahvenistolle talvella tai vaikka kesällä niin katsotaan kuinka käy kun ajan viereen dieselini...etuvetoisen sellaisen.

        koska vaan olen valmis koittamaan....paras aika muuten dieselillä ahvenistolla 1.32 tasan. jotta voit käydä koittamassa eka ennenkuin tehdään se kisa...en viitsi lähteä pujottelemaan sinne kun olet keppinä siellä...turhaa touhua taitaa olla....

        eipä ole etuvetoisella mitään asiaa kun pannaan kisarenkaat alle.


      • liian fiksu tänne
        etuvetopeelo kirjoitti:

        toisitko tuon auton ahvenistolle talvella tai vaikka kesällä niin katsotaan kuinka käy kun ajan viereen dieselini...etuvetoisen sellaisen.

        koska vaan olen valmis koittamaan....paras aika muuten dieselillä ahvenistolla 1.32 tasan. jotta voit käydä koittamassa eka ennenkuin tehdään se kisa...en viitsi lähteä pujottelemaan sinne kun olet keppinä siellä...turhaa touhua taitaa olla....

        Mene hoitoon.
        Milloin olet nähnyt unen ajasta 1.32. Hahaa!
        Ja vielä sillä etuvetoisella dieselirutkullasi.

        Tehokkailla rata-autoilla ajetaan kunnon keleillä ja sateella ehkä kuvioiduilla renkailla.
        Siinä etuvetopaskalla mitään tee.


        Alunperinhän oli kyse siitä, että automaailman huippuvehkeet ovat aina taka-tai nelivetoisia.

        Tätä tosiasiaa et ahvenistoinesi kykene moninkään muuttamaan.


      • etukeno
        liian fiksu tänne kirjoitti:

        Mene hoitoon.
        Milloin olet nähnyt unen ajasta 1.32. Hahaa!
        Ja vielä sillä etuvetoisella dieselirutkullasi.

        Tehokkailla rata-autoilla ajetaan kunnon keleillä ja sateella ehkä kuvioiduilla renkailla.
        Siinä etuvetopaskalla mitään tee.


        Alunperinhän oli kyse siitä, että automaailman huippuvehkeet ovat aina taka-tai nelivetoisia.

        Tätä tosiasiaa et ahvenistoinesi kykene moninkään muuttamaan.

        kyllä se on niin ressukka että sun pitäis siellä amiksessa opetella jotain niistä kirjoistakin eikä vaan liata näppejäs....

        käypä katsomassa montako kisaa esim. vanhassa sport2000 sarjassa on voitettu takavedolla...ja varsinkin sadekelillä....taitaa olla niin olkku on voittanut kaikki vedot siellä etuvetoisella....

        voi raasua...niin se vaan on että todellakin dieselillä (200hv/480nm) olen ajanut 1.32 ja 600 muoviluodilla 1.27...sinä voit ajotaidon tulla sinne myös ajamaan...


      • etuvetopeelo
        kehno aika kirjoitti:

        eipä ole etuvetoisella mitään asiaa kun pannaan kisarenkaat alle.

        meinaatko että etuvetoisen aika huononee sliksellä?

        taitaa taas olla asiat pojilla työkalulaatikon vieressä pielessä?.

        ensin menette ajamaan apparelle ja sitten tulette tänne selittämään....ainiin polkupyörillä jotkut mäet on kyllä aika raskaita....ja kolmipyöräisellä ei ainakaan kaadu...


      • vedoilla
        etukeno kirjoitti:

        kyllä se on niin ressukka että sun pitäis siellä amiksessa opetella jotain niistä kirjoistakin eikä vaan liata näppejäs....

        käypä katsomassa montako kisaa esim. vanhassa sport2000 sarjassa on voitettu takavedolla...ja varsinkin sadekelillä....taitaa olla niin olkku on voittanut kaikki vedot siellä etuvetoisella....

        voi raasua...niin se vaan on että todellakin dieselillä (200hv/480nm) olen ajanut 1.32 ja 600 muoviluodilla 1.27...sinä voit ajotaidon tulla sinne myös ajamaan...

        voitettiin Super Saloonit? Ei siellä etuvetoleluja edes ollut. Itse ajoin aikasi alle jo 2001 takavetoisella.


      • on***
        vedoilla kirjoitti:

        voitettiin Super Saloonit? Ei siellä etuvetoleluja edes ollut. Itse ajoin aikasi alle jo 2001 takavetoisella.

        menettänyt sinussa maailmanmestarin. Etkö saanut sponsoreita vai miksi et jatkanut uraasi. Itse tosin uskon että aikakellossasi oli vanhat patterit.


      • huonone
        etuvetopeelo kirjoitti:

        meinaatko että etuvetoisen aika huononee sliksellä?

        taitaa taas olla asiat pojilla työkalulaatikon vieressä pielessä?.

        ensin menette ajamaan apparelle ja sitten tulette tänne selittämään....ainiin polkupyörillä jotkut mäet on kyllä aika raskaita....ja kolmipyöräisellä ei ainakaan kaadu...

        etuvetoisen aika slikseillä eikä varmaan Misukan rallirenkaillakaan.

        On tässä oltu parikymmentä vuotta työkalulaatikon vieressä illat ja viikonloput.


      • tahvojohansson
        on*** kirjoitti:

        menettänyt sinussa maailmanmestarin. Etkö saanut sponsoreita vai miksi et jatkanut uraasi. Itse tosin uskon että aikakellossasi oli vanhat patterit.

        kaveri on valoa nopeampi....kiva kuunnella kun vedellään katuautolla jo kovempaa kuin rata-autoilla...kova kaveri jos painaa autolla 1.30 alle apparalla...sportit vetää siellä 1.26 aikoja ja niissä on kisa-alusta...tää yksi kaveri sit vetelee ihan omissa luvuissaan...pitää haapikselle kertoa että turhaan käyttää autoonsa 100.000€ kun pakasta vedetyllä gti:llä pesis koko joukon....


      • on menettänyt
        on*** kirjoitti:

        menettänyt sinussa maailmanmestarin. Etkö saanut sponsoreita vai miksi et jatkanut uraasi. Itse tosin uskon että aikakellossasi oli vanhat patterit.

        ja missä kohtaa kerroin lopettaneeni urani, en missään.


      • puhunut katuautosta?
        tahvojohansson kirjoitti:

        kaveri on valoa nopeampi....kiva kuunnella kun vedellään katuautolla jo kovempaa kuin rata-autoilla...kova kaveri jos painaa autolla 1.30 alle apparalla...sportit vetää siellä 1.26 aikoja ja niissä on kisa-alusta...tää yksi kaveri sit vetelee ihan omissa luvuissaan...pitää haapikselle kertoa että turhaan käyttää autoonsa 100.000€ kun pakasta vedetyllä gti:llä pesis koko joukon....

        pitäisi ehkä lukea tekstit tarkemmin...


      • .........
        on menettänyt kirjoitti:

        ja missä kohtaa kerroin lopettaneeni urani, en missään.

        sisäratojen jälkeen olisi hyvä koittaa vaikkapa Raket 85 autoa. Sinä et ole sen suuremmalla rata-autolla etkä radalla ajanut. Vähän täällä Salot ja Häkkiset kehuvat taidoillaan, ja he jopa osaavat ajaa autolla.


      • hehhheee
        ......... kirjoitti:

        sisäratojen jälkeen olisi hyvä koittaa vaikkapa Raket 85 autoa. Sinä et ole sen suuremmalla rata-autolla etkä radalla ajanut. Vähän täällä Salot ja Häkkiset kehuvat taidoillaan, ja he jopa osaavat ajaa autolla.

        Se Raketkin on takavetoinen.
        Meniskö paremmin etuvetoisena ?


      • kyllä ajanut
        ......... kirjoitti:

        sisäratojen jälkeen olisi hyvä koittaa vaikkapa Raket 85 autoa. Sinä et ole sen suuremmalla rata-autolla etkä radalla ajanut. Vähän täällä Salot ja Häkkiset kehuvat taidoillaan, ja he jopa osaavat ajaa autolla.

        aivan oikealla rata-autolla. Sen sijaan karting-autolla en ole ajanut.


      • haaaah
        kyllä ajanut kirjoitti:

        aivan oikealla rata-autolla. Sen sijaan karting-autolla en ole ajanut.

        Jokkiskuplalla vai ?


      • ---
        hehhheee kirjoitti:

        Se Raketkin on takavetoinen.
        Meniskö paremmin etuvetoisena ?

        tai nelivetoisena, mutta otappa sääntökirja käteen niin huomaat että vetotapa on säännöissä määrätty ja kaikille sama.


      • vaan
        haaaah kirjoitti:

        Jokkiskuplalla vai ?

        rata-auto käyttöön tehdyllä rata-autolla. Mikä lie siinä niin ihmeellistä, että joku on ajanut rata-autolla, en ymmärrä. Enemmän olen tosin ajanut etuvetoisella rata-autolla kuin takavetoisella.

        Takavetoista autoa minulla ei tällä hetkellä ole. Silti myönnän niiden paremmuuden kun puhutaan todella hyvistä autoista.

        Olenpa ajanut jokkis-kuplallakin.


    • liian fiksu tänne

      Tämäkin viestiketju näytti jo hyvin miten automaailman huipulta ei voi löytyä eikä löydy etuvetoisia autoja.
      Ne etuvetoiset on tehty tuulipukuisille makkaranpurijoille.

      • stondis

        mun muija ei oo koskaan tuulipuku päällä purru mun makkaraa...


      • ketjun
        stondis kirjoitti:

        mun muija ei oo koskaan tuulipuku päällä purru mun makkaraa...

        aloittajan kannattais ottaa yhteyttä noihin suurimpiin autonvalmistajiin ja kertoa että niiden inssit on täysin pihalla näistä autoasioista. Täällä pienessä suomessa on sellainen kaveri joka tietää kuinka autoja tehdään. On se sääli ettei noi valmistajat tiedä kuinka SUURI VIISAUS täällä peräpohjolassa on nuoren finninaaman päässä.


      • toi..
        ketjun kirjoitti:

        aloittajan kannattais ottaa yhteyttä noihin suurimpiin autonvalmistajiin ja kertoa että niiden inssit on täysin pihalla näistä autoasioista. Täällä pienessä suomessa on sellainen kaveri joka tietää kuinka autoja tehdään. On se sääli ettei noi valmistajat tiedä kuinka SUURI VIISAUS täällä peräpohjolassa on nuoren finninaaman päässä.

        bemari on ruma! BMW:t ovat minusta aivan pohjasakkaa.


      • ne kuule
        ketjun kirjoitti:

        aloittajan kannattais ottaa yhteyttä noihin suurimpiin autonvalmistajiin ja kertoa että niiden inssit on täysin pihalla näistä autoasioista. Täällä pienessä suomessa on sellainen kaveri joka tietää kuinka autoja tehdään. On se sääli ettei noi valmistajat tiedä kuinka SUURI VIISAUS täällä peräpohjolassa on nuoren finninaaman päässä.

        tietää ihan itsekin, että parhaimmat autot ovat taka- tai nelivetoisia ja etuvetoiset tehdään vain kustannusten ja tilojen takia.


      • ---------
        ne kuule kirjoitti:

        tietää ihan itsekin, että parhaimmat autot ovat taka- tai nelivetoisia ja etuvetoiset tehdään vain kustannusten ja tilojen takia.

        Tarkoitit varmasti etu ja nelivetoiset. Kohta alat väittää että takamoottori ja takaveto on paras.


      • ihmiset
        ne kuule kirjoitti:

        tietää ihan itsekin, että parhaimmat autot ovat taka- tai nelivetoisia ja etuvetoiset tehdään vain kustannusten ja tilojen takia.

        pärjäävät varmasti paremmin etuveto autoilla. Ota huomioon että kaikki eivät hallitse ajoneuvoa yhtä virtuoosimaisesti kuin sinä. Sinuna ottaisin yhteyttä Wilsoniin koska rallimaailman huipulla on aina tilaa yhdelle virtuoosille joka ajamisen lisäksi hallitsee myös auton suunnittelun sekä kehitystyön.


      • liian fiksu tänne
        --------- kirjoitti:

        Tarkoitit varmasti etu ja nelivetoiset. Kohta alat väittää että takamoottori ja takaveto on paras.

        Jos et satu tietämään, etkä tietenkään tiedä, niin Porschen kaikkein arvostetuimmat mallit ovat takamoottorisia ja takavetoisia.

        Mutta ymmärrettävää, eihän sitä kaikkea voi tietää kun lukemistoon ei kuulu muuta kuin Anttilan alusvaatemallisto ja Pirkka-lehti !


      • ----------
        liian fiksu tänne kirjoitti:

        Jos et satu tietämään, etkä tietenkään tiedä, niin Porschen kaikkein arvostetuimmat mallit ovat takamoottorisia ja takavetoisia.

        Mutta ymmärrettävää, eihän sitä kaikkea voi tietää kun lukemistoon ei kuulu muuta kuin Anttilan alusvaatemallisto ja Pirkka-lehti !

        nopeimmat ja arvostetuimmat Porschet ovat nelivetoisia , sensijaan vanha Skoda 1000 mb sekä Simca 1000 ovat takaveto takamoottorisia, unohtamatta Volkkari kuplaa. Tämä kaikki tieto on Talvi-07 Anttilan alusvaatekuvastosta. Suosittelen kyseistä lukemistoa sinullekkin että saat tietosi päivitettyä.


      • kehvetti
        ---------- kirjoitti:

        nopeimmat ja arvostetuimmat Porschet ovat nelivetoisia , sensijaan vanha Skoda 1000 mb sekä Simca 1000 ovat takaveto takamoottorisia, unohtamatta Volkkari kuplaa. Tämä kaikki tieto on Talvi-07 Anttilan alusvaatekuvastosta. Suosittelen kyseistä lukemistoa sinullekkin että saat tietosi päivitettyä.

        Nopeimmat ja arvostetuimmat Porschet ovat takavetoisia. Kyseessä ovat tietenkin mallit GT2, GT3 ja Carrera GT.

        Muissa Porscheissa on kyllä neliveto mutta se on erittäin takapainotteinen, eli 90% vedosta menee taakse niin kauan kuin pitoa riittää.


      • liian fiksu tänne
        ---------- kirjoitti:

        nopeimmat ja arvostetuimmat Porschet ovat nelivetoisia , sensijaan vanha Skoda 1000 mb sekä Simca 1000 ovat takaveto takamoottorisia, unohtamatta Volkkari kuplaa. Tämä kaikki tieto on Talvi-07 Anttilan alusvaatekuvastosta. Suosittelen kyseistä lukemistoa sinullekkin että saat tietosi päivitettyä.

        Pienisarjaiset huippumallit ja kisaversiot jotka ovat kehittyneet 911 turbon liepeille, ovat aina takavetoisia.

        Esim huippumalli 911 GT3:
        http://www.porsche.com/all/originmotorsport/canada.aspx
        Takavetoinen sekin !!!!!!!!

        Ylipäätään 911 on aina ollut takavetoinen. Nelivetoisuus on vain mauste siinä kopassa.

        Opeta isääs naimaan.


      • on todettava
        ihmiset kirjoitti:

        pärjäävät varmasti paremmin etuveto autoilla. Ota huomioon että kaikki eivät hallitse ajoneuvoa yhtä virtuoosimaisesti kuin sinä. Sinuna ottaisin yhteyttä Wilsoniin koska rallimaailman huipulla on aina tilaa yhdelle virtuoosille joka ajamisen lisäksi hallitsee myös auton suunnittelun sekä kehitystyön.

        ett tavalliset tallaajat kun pelästyvät ja kipsaantuvat jo pienestä takapyöräluistostakin.
        Täälläkin aiemmin joku lippis kertoi sen olevan yks vaarallisimmista ilmiöistä autolla ajossa...
        Eli koska etuvetoset etenee yleensä rauhallisemmin kuin takavetoiset, joiden perä tuppaa pikkusen nykiin sivuille huonon kaasunkäytön vuoksi esim liukkailla, niin se etuvetoinen on tullut enempi käyttöön - turvallisemman TUNTUISENA.
        Ja tietty jo mainittu tilankäyttö auton sisällä suosii etuvetoista ratkaisua - ei kardaania jalkatiloissa.

        Mutt takavetoinen opetti ajamaan autoa
        siinä tunsi heti peräpään liikeistä esim liukkauden, toisin kuin nykyisillä etuvetoisilla riisikupeilla


      • sen verran,
        ihmiset kirjoitti:

        pärjäävät varmasti paremmin etuveto autoilla. Ota huomioon että kaikki eivät hallitse ajoneuvoa yhtä virtuoosimaisesti kuin sinä. Sinuna ottaisin yhteyttä Wilsoniin koska rallimaailman huipulla on aina tilaa yhdelle virtuoosille joka ajamisen lisäksi hallitsee myös auton suunnittelun sekä kehitystyön.

        että tavalliset vähävaraiset pärjäävät paremmin etuvedolla kuin taka- tai nelivedolla.

        Joo, ajaminen ja auton suunnittelu ja kehitystyö kyllä onnistuu.


      • ei-
        liian fiksu tänne kirjoitti:

        Pienisarjaiset huippumallit ja kisaversiot jotka ovat kehittyneet 911 turbon liepeille, ovat aina takavetoisia.

        Esim huippumalli 911 GT3:
        http://www.porsche.com/all/originmotorsport/canada.aspx
        Takavetoinen sekin !!!!!!!!

        Ylipäätään 911 on aina ollut takavetoinen. Nelivetoisuus on vain mauste siinä kopassa.

        Opeta isääs naimaan.

        ole aina takavetoinen. Mausteena voisin naida äitiäsi.


      • meilläpäin
        ei- kirjoitti:

        ole aina takavetoinen. Mausteena voisin naida äitiäsi.

        Vilisee Porscheja, Lamboja, Ferrareita yms. Saas nähdä koska jengi alkaa ajaa Opeleilla ja Toyotilla.


      • näin.

        takavetoinen on parempi rallissa kun on taitava kuljettaja. mutkiin on helppo tulla sivuluisussa. etuvetoinen vain puskee suoraan tai sitten pitää käsijarrulla luisuttaa mutta se vie nopeutta, eli ei urheilukäyttöön.

        taas turvallisuuden perusteella etuvetoinen on ylivoimainen. eikä se jää niin helposti kiinni lumihankeen. siksi se on siviililiikenteessä niin yleinen.


      • sitten
        näin. kirjoitti:

        takavetoinen on parempi rallissa kun on taitava kuljettaja. mutkiin on helppo tulla sivuluisussa. etuvetoinen vain puskee suoraan tai sitten pitää käsijarrulla luisuttaa mutta se vie nopeutta, eli ei urheilukäyttöön.

        taas turvallisuuden perusteella etuvetoinen on ylivoimainen. eikä se jää niin helposti kiinni lumihankeen. siksi se on siviililiikenteessä niin yleinen.

        on parempi kun on puukäsi rallikuskina. Ralleissa on vain F-ryhmän autot takavetoisia. Sm ja mm kisat ajetaan etu ja neliveto autoilla.


      • Luokat
        sitten kirjoitti:

        on parempi kun on puukäsi rallikuskina. Ralleissa on vain F-ryhmän autot takavetoisia. Sm ja mm kisat ajetaan etu ja neliveto autoilla.

        http://www.oua.fi/ralli.htm

        F-ryhmässä yli 2000cc-luokassa M3 on tällä hetkellä aika nopea. Gardemeister ajoi kesällä kympin sakkiin kokonaistuloksissa vaikka kisassa oli WRC-kalustoakin.


      • sms.......
        sitten kirjoitti:

        on parempi kun on puukäsi rallikuskina. Ralleissa on vain F-ryhmän autot takavetoisia. Sm ja mm kisat ajetaan etu ja neliveto autoilla.

        öhö


    • yllättävän fiksu

      ... keskustelu on saanut tuttuja piirteitä:
      epäoleellsiia asioita tuodaan esille.

      Joku kehuu jopa etuvetodieselillään ajamia Ahveniston kierrosaikoja.

      Kummallista.

      Oli kyse siitä minkälainen vetotapa on automaailman huipuissa.
      Takaveto tietenkin.

      Ei voisi muuten olla.

      • fak.taa

        takaveto = takatyöntö
        etuveto = etuveto


    • ittelles vaan...

      Mulle on ihan sama, vetääkö kaksi pyörää vaiko työntääkö yksi, mutta takatuupparilla en pääse liukkaalla kotipihani jyrkkää pihakatua ylos. Etuveto menee heittämällä. Mulle on TÄYSIN yhdentekevää jos autoni tekniikka on "automaailman huipulta" tai ei, jos ei kotiin pääse. Yksinkertaista?!?

      • ----

        että jengi on parantunut krapulasta, kyllä semmonen vääntö on päällä.


      • vaan nouse

        mökkitieni mäkeä etuvetoinen niin täytyy olla nelivetoinen, ymmärrätkös...


      • joku raja

        Mitä sä kotona teet.
        Vittu, minä asun hotellissa ja piccolo parkkeeraa !


      • ittelles vaan
        vaan nouse kirjoitti:

        mökkitieni mäkeä etuvetoinen niin täytyy olla nelivetoinen, ymmärrätkös...

        Mikäs siinä jos sitä tarvitsee. Itselle tuo etuvetoinen riittää ihan erinomaisesti, pelkän varustelun vuoksi en turhia rojuja hanki.


      • Vetää
        joku raja kirjoitti:

        Mitä sä kotona teet.
        Vittu, minä asun hotellissa ja piccolo parkkeeraa !

        Mannissa kaikki pyörät , teli ja etupää kyllä kulkee.


      • Kokemukseni ovat ehdottomasti päinvastaisia.

        Taloni on aika jyrkän mäen päällä. Asfaltoitu tie ylös pihaan on noin 70 metriä pitkä. Kolmena edellisenä talvena jäi sekä 2002-mallinen V70 2.4T ja 2005-mallinen V70 2.5T muutaman kerran äärettömän liukkaalla suurinpiirtein puoleenväliin ja valui takaisin. Pari kertaa jopa pyörähti kylki edellä, muttei onneksi osunut mihinkään.

        Samanlaisella märällä jääkelillä nykyinen takavetomersu menee pienellä alkuvauhdilla heittämällä ylös. Helposti.

        Liukasta mäkeä etuvetoinen etenee jo fysiikan lakienkin mukaan parhaiten peruuttamalla. Ja käytäntö on osoittanut saman. Toisen Volvon sainkin pienellä riskillä reilulla alkuvauhdilla peruutettua ylös, kun oli pakko lastata autoon tavaroita.

        Kommenttisi perustuu pelkkään luuloon. Et ole koskaan kokeillut liukkaalla mäen etenemistä takavetoisella, koska et tiennyt sen olevan huomattavasti etuvetoista etevämpi.


        Master Eq


      • ittelles vaan...
        MasterEq kirjoitti:

        Kokemukseni ovat ehdottomasti päinvastaisia.

        Taloni on aika jyrkän mäen päällä. Asfaltoitu tie ylös pihaan on noin 70 metriä pitkä. Kolmena edellisenä talvena jäi sekä 2002-mallinen V70 2.4T ja 2005-mallinen V70 2.5T muutaman kerran äärettömän liukkaalla suurinpiirtein puoleenväliin ja valui takaisin. Pari kertaa jopa pyörähti kylki edellä, muttei onneksi osunut mihinkään.

        Samanlaisella märällä jääkelillä nykyinen takavetomersu menee pienellä alkuvauhdilla heittämällä ylös. Helposti.

        Liukasta mäkeä etuvetoinen etenee jo fysiikan lakienkin mukaan parhaiten peruuttamalla. Ja käytäntö on osoittanut saman. Toisen Volvon sainkin pienellä riskillä reilulla alkuvauhdilla peruutettua ylös, kun oli pakko lastata autoon tavaroita.

        Kommenttisi perustuu pelkkään luuloon. Et ole koskaan kokeillut liukkaalla mäen etenemistä takavetoisella, koska et tiennyt sen olevan huomattavasti etuvetoista etevämpi.


        Master Eq

        Enpä tiedä sitten oliko Volvossa vikaa vai onko liikaa takapainoa vai mistä on kyse. Noilla 850/V70 Volvoilla on tullut vuosien saatossa ajeltua melko paljonkin, eikä kyseessä todellakaan ole etenemiskyvyltään alkuunkaan mikään paras peli.

        Tässä omassa tapauksessani kyseessä on tie ("pihakäytävä"), joka nousee jyrkästi parkkipaikalta ylös, kääntyen samalla oikeaan. Ko. tie loppuu melko heti oveni eteen, eli mitään kovin kummoisia "alkuvauhteja" ei sovi (eikä oikein pystykään) ottaa, ellei halua ajaa varaston seinästä sisään. Käytännössä paikaltaan liikkelle lähtö on otettava jo mäessä.

        Em pihatietä ei ole vielä "selvittänyt" yksikään takaveto talvikelillä, siis silloin kun asvaltin päällä on hieman lunta tai jäätä (kokeiltu on uutta MB C-sarjalaista, Opel Omegaa, muuttoautona ollutta vanhaa Hiacea ja Porschen Boxsteria) oli sitten alla kitkat, nastat tai vaikkapa ketjut. Sen sijaan kaikilla kokeilemillani etuvetoisilla on menty heittämällä ylös, ainoastaan appiukon 90-luvun ehtoopuolen Saab 9-3 jäi mäkeen täysin ala-arvoisten talvirenkaidensa takia.

        Tällä empiirisellä tutkimuksella voin täysin väittää etuvetoisen olevan omaa luokkaansa liukkaissa ylämäissä.

        BTW, peruuttava etuveto EI ole sama asia kuin takatyöntöauto....


    • mukaan

      Myönnän olevani etuoikeutettu. Saan valita kotona, kummalla etuvetoisella lähden liikkeelle - vai otanko sittenkin takavetoisen (niitä nyt on vain yksi, myönnettäköön nöyrästi).

      Mökillä on sitten 6×6. Vetää ja työntää niin perkeleesti!

    • naimamies

      miten se bemari muuten vetää takaa?
      tämmöisen amisviiksen ajatuksen juoksulla se työntää!!!

      ja minä vedän muijaani kohta takaa....ja oikein olan takaa...

      • asiantuntijasika

        Ai sitä kurttuista pubiruusua aiot tuupata takaa.
        Siitä vaan. Laita pyykkipoika nenään ennenkuin alat, ettei veitikka lopahda....
        Suihkuta ensin raidia, että saat kärpäset hengiltä.


      • mutta'

        jos peruuttaa!



    • 4x4

      Vajaavetoisista (varsinkin etuvetoisista) alkaa alamäki!!! Nelkulla pääsee niitä mäkiä ylöskin..

    • ajotopina

      on samojen menneiden vuosikymmenten tekniikkaa. ja niinpä ne löytyy edelleen niistä samoista 70-80 -lukujen teknologiaan jämähtäneiden merkkien valintalistoilta.

      • merkiksi

        ...Lexus?


      • täyspäinen

        Juu mietipä vaan esim. uusia bemareita joissa on kaasuläpättömät valvetronic-moottorit ja kaikki mahdollinen ajonhallintaelektroniikka.
        Eikä pidä unohtaa hurjia M-versioita joita olisi suorastaan mielisairasta kuvitella takavetoisina.

        Sinulle näköjään sopii mikä tahansa paska kunhan se on etuvetoinen.


      • sama
        täyspäinen kirjoitti:

        Juu mietipä vaan esim. uusia bemareita joissa on kaasuläpättömät valvetronic-moottorit ja kaikki mahdollinen ajonhallintaelektroniikka.
        Eikä pidä unohtaa hurjia M-versioita joita olisi suorastaan mielisairasta kuvitella takavetoisina.

        Sinulle näköjään sopii mikä tahansa paska kunhan se on etuvetoinen.

        Piti olla:
        Eikä pidä unohtaa hurjia M-versioita joita olisi suorastaan mielisairasta kuvitella ETUVETOISINA !!!


    • Nykyaikaisessa perheautossa on painoa 2000 kiloa ja tehoa yli 200 hevosvoimaa. Vetävien pyörien laittaminen samalle akselille ohjauksen kanssa ei ole enää järkevää.

      Kehittynyt teknologia on eliminoinut takavedon huonot puolet ja jättänyt jäljelle vain hyvät puolet.

      Kolmen peräkkäisen etuvetoisen jälkeen palasin takavetoon ja reilun vuoden kokemuksen jälkeen täytyy todeta, että en etuvetoiseen hevillä enää sorru.

      Vakaus, etenemiskyky liukkaalla, kiihdytys liukkaalla, ohjattavuus liukkaalla... nykyinen autoni voittaa edellisen satanolla. Edellisetkin olivat premium-merkkiä (turvallisuudestaan tunnettu Pohjolan oloihin tehty V70).

      Ohjaus ja veto samalla akselilla sopii kauppakasseihin, mutta jos pitää ajaa vähänkin enemmän niin tarvitsee joka tapauksessa hiukan suuremman ja turvallisemman auton. Silloin takaveto on kakkosvaihtoehto heti nelivedon jälkeen.


      Master Eq

      • muster9

        on paras vaihtoehto nykyaikaiseen perheautoon. Suuri paino ja 200 hv ei tarvitse vielä takavetoa. Volvo on huono esimerkki "hyvänä" etuvetona. Kehittynyt teknologia ei voita fysiikan lakeja


      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,
        muster9 kirjoitti:

        on paras vaihtoehto nykyaikaiseen perheautoon. Suuri paino ja 200 hv ei tarvitse vielä takavetoa. Volvo on huono esimerkki "hyvänä" etuvetona. Kehittynyt teknologia ei voita fysiikan lakeja


      • talvella.
        muster9 kirjoitti:

        on paras vaihtoehto nykyaikaiseen perheautoon. Suuri paino ja 200 hv ei tarvitse vielä takavetoa. Volvo on huono esimerkki "hyvänä" etuvetona. Kehittynyt teknologia ei voita fysiikan lakeja

        On tunnettu tosiasia (jopa autolehtien vertailuissakin todettu), että etuveto on huonoin etenijä lumisessa ylämäessä.
        Takaveto ja 4-veto nousevat paremmin.
        Kaikkihan tämän tietää.

        Kesällä takaveto on paras, talvella neliveto.


      • paikkaan B
        talvella. kirjoitti:

        On tunnettu tosiasia (jopa autolehtien vertailuissakin todettu), että etuveto on huonoin etenijä lumisessa ylämäessä.
        Takaveto ja 4-veto nousevat paremmin.
        Kaikkihan tämän tietää.

        Kesällä takaveto on paras, talvella neliveto.

        Missähän tuommoista lumista ylämäkeä pääsisi kokeilemaan? Eipä ainakaan tälle talvelle ole sattunut matkan varrelle. Ja empä muista olisiko montaa kertaa koko 20-vuotisen autoiluni aikana?


      • hehee
        talvella. kirjoitti:

        On tunnettu tosiasia (jopa autolehtien vertailuissakin todettu), että etuveto on huonoin etenijä lumisessa ylämäessä.
        Takaveto ja 4-veto nousevat paremmin.
        Kaikkihan tämän tietää.

        Kesällä takaveto on paras, talvella neliveto.

        unohtakaa nyt ne.tun aisat ja ylämäet jos puhutaan ihan normaaliajamisesta eikä mistään marginaali tapahtumista


      • nysväreille
        talvella. kirjoitti:

        On tunnettu tosiasia (jopa autolehtien vertailuissakin todettu), että etuveto on huonoin etenijä lumisessa ylämäessä.
        Takaveto ja 4-veto nousevat paremmin.
        Kaikkihan tämän tietää.

        Kesällä takaveto on paras, talvella neliveto.

        ym. tarralenkkarityypeille. Kunnollisen auton pitää olla taka- tai nelivetoinen. Ikävää, että nykyään ajatellaan niin paljon vain halpaa hintaa ja tiloja.

        Kyllä etuvetoisellakin ajelee kaupungilla pientä pyöritystä.

        Oma kakkosautommekin on etuvetoinen mutta eipä sillä ainakaan talvella viitsi lähteä pitempää matkaa ajamaan.


    • Asiaa seurannut

      Jo yli sata viestiä joista suurin osa etuvetorimpulakuskien VIKINÄÄ.

      Kunnon urheiluautot eivät ole koskaan etuvetoisia.
      Eivät myöskään loistoautot, liiemmälti.

      Mese, bemu, jagge, nelivetoaudi...

      Siinäpä se.

      • takavetoinen

        Minunkin rakkain autoni oli takavetoinen, VW 1200 L, vm -70, vaaleansininen. Hyvin kulki talvella, paino oli takana. Kylmä se kuitenkin oli.

        Voi kunpa en olisi myynyt sitä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4526
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2519
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1647
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      28
      1470
    5. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1207
    6. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      20
      1091
    7. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      21
      1058
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      115
      961
    9. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      942
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      914
    Aihe