Miten rahapotti kasvaa

ei tietävä

Jos esim. sijoitan rahastoon 1000e vuodessa ja rahasto kasvaa vaikka 20% vuoden aikana niin sijoituksen arvo vuoden lopussa 1200e. Kun taas seuraavana vuotena rahaston arvo kasvaa 20% niin lasketaanko nyt sijoituksen arvon nousu tuosta 1200e vai 1000e eli nouseeko summa 1440e vai 1400e jne.? Eli oikeastaan kysyn maksetaanko vuoden nousun arvo sijoitukseen ?

27

3274

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fffe

Jos sijoitat 1 000e ja se kasvaa vuodessa 20% niin vuoden lopussa sinulla on 1200e, jos se kasvaa seuraavanakin vuonna 20% niin sitten sinulla on 1440e. Näin helppoa se on..

• KurreOvaba

Juuri näin. Riippuu tietysti siitä onko rahasto kasvu vai tuotto osuuksia jne. ym. Mutta juuri noin se kasvaa korkoaa korolle taikka arvoa osakkeisiin. Kannattaa tietysti tietää mihin rahasto sijoittaa, ainakin ne suurimmat yhtiöt taikka instrumentit.

tuolla on laskureita www.investori.com

• ei tietävä

Miten se riippuu kasvu ja tuotto osuuksista esim. kyseissä tapauksessa, kerro esimerkki rautalangasta ?

Joo tässä ollaan melko lähtökuopissa vielä näiden asioiden kanssa. En ole vielä sijoittanut yhtään euroa, mutta jospa siihen olisi valmis puolen vuoden kuluttua. Kunhan ensin oppii laskemaan näitä juttuja ja hieman tutustuu ja seuraa rahastoja.

• ylläri-lälläri
        ei tietävä kirjoitti:

Miten se riippuu kasvu ja tuotto osuuksista esim. kyseissä tapauksessa, kerro esimerkki rautalangasta ?

Joo tässä ollaan melko lähtökuopissa vielä näiden asioiden kanssa. En ole vielä sijoittanut yhtään euroa, mutta jospa siihen olisi valmis puolen vuoden kuluttua. Kunhan ensin oppii laskemaan näitä juttuja ja hieman tutustuu ja seuraa rahastoja.

Googleen vaan kirjotat, jotta tuotto-osuus, niin eiköhän tuo selviä

• -Teukka-
        ei tietävä kirjoitti:

Lyhyt vastaus:
        Sinun kannattaa sijoittaa vain "Kasvu"-osuuksiin.

Pidempi vastaus:
        "Kasvu" ja "tuotto" osuudet ovat samoja rahastoja, mutta "Kasvu"-osuuksissa rahaston omistusten suora tuotto (osingot, velkakirjojen korot yms.) liitetään suoraan rahaston pääomaan. "Tuotto"-osuuksissa nämä jaetaan osuudenomistajille suoraan.

Rautalankaesimerkki:
        Vuoden aikana rahaston osakkeiden hinta nousee 100 eurosta 110 euroon. Lisäksi rahaston yhtiöt maksavat osinkoja 10 euroa.
        Kasvuosuuden omistajan osuus nousi 100:sta 120 euroon (110 arvo 10 euron osingot)
        Tuotto-osuuden omistajan osuus nousi 100:sta 110 euroon. Lisäksi hän sai 7,20 euroa tuotto-osuuksien voitonjakona (10e-pääomavero)

• korkoa korolle
        -Teukka- kirjoitti:

Lyhyt vastaus:
        Sinun kannattaa sijoittaa vain "Kasvu"-osuuksiin.

Pidempi vastaus:
        "Kasvu" ja "tuotto" osuudet ovat samoja rahastoja, mutta "Kasvu"-osuuksissa rahaston omistusten suora tuotto (osingot, velkakirjojen korot yms.) liitetään suoraan rahaston pääomaan. "Tuotto"-osuuksissa nämä jaetaan osuudenomistajille suoraan.

Rautalankaesimerkki:
        Vuoden aikana rahaston osakkeiden hinta nousee 100 eurosta 110 euroon. Lisäksi rahaston yhtiöt maksavat osinkoja 10 euroa.
        Kasvuosuuden omistajan osuus nousi 100:sta 120 euroon (110 arvo 10 euron osingot)
        Tuotto-osuuden omistajan osuus nousi 100:sta 110 euroon. Lisäksi hän sai 7,20 euroa tuotto-osuuksien voitonjakona (10e-pääomavero)

Rahastojen arvo lasketaan ja julkistetaan jokaisena pankkipäivänä.
        Kasvuprosentin verran lisätään edellisen päivän arvoon eli rahastot nousevat "korkoa korolle" periaatteella.
        Kaiken lisäksi rahastoa ei veroteta ennen kuin lunastusvuotena. Silloin myyntivoitosta maksetaan lopullisessa verotuksessa 28 % veroa.
        Tämä tarkoittaa sitä, että tuo rahaston arvonnousuun sisältyvä vero-osuuskin kasvattaa rahaston arvoa. Jos rahasto on lunastamatta useita vuosia, tällä on huomattava vaikutus.
        Talletuskoroistahan sama vero maksetaan joka vuosi.

• mieltä...
        ei tietävä kirjoitti:

...että laita vaan heti nyt joku pieni summa rahastoihin ja lisäät aika ajoin kun voit. Miksi pitkittää aloitusta ja kun aloita pikku hiljaa, ei ole suurta riskiä ja kun on rahaa kiinni rahastoissa, niin motivaatio opiskella ja seurata tilannetta on paljon isompi. Toisaalta kun löysä raha on rahastoissa, sitä ei tule niin helposti tuhlattua hetken mielijohteesta (vaikka saahan rahostot kotiutettua jos jotakin yllättävää tulee).

Eikun aloittamaan, ja pistä vaan kasvuosuuksiin rahasi.

Koo

• ei tietävä
        mieltä... kirjoitti:

...että laita vaan heti nyt joku pieni summa rahastoihin ja lisäät aika ajoin kun voit. Miksi pitkittää aloitusta ja kun aloita pikku hiljaa, ei ole suurta riskiä ja kun on rahaa kiinni rahastoissa, niin motivaatio opiskella ja seurata tilannetta on paljon isompi. Toisaalta kun löysä raha on rahastoissa, sitä ei tule niin helposti tuhlattua hetken mielijohteesta (vaikka saahan rahostot kotiutettua jos jotakin yllättävää tulee).

Eikun aloittamaan, ja pistä vaan kasvuosuuksiin rahasi.

Koo

Sepä tässä vielä on hieman huonolla pohjalla, että mitkä rahastot valitsen. Olen OP:n asiakas joten ei ole oikein käsitystä miten monta ja mitkä rahastot tuottaisi pitkällä aijajänteella 7-10% tuoton.

Millä ihmeen kriteereillä tavan pulliaiset osaa tuosta rahastoryppäästä valita ne jotka menestyy?

Voinko ostaa vaikka olen OP:n käyttäjä muiden yhtiöiden rahastoja OP:n pankkipalvelun kautta ja rokottaako OP:n esim. isomman summan toisten rahastoista(käsittelypalkkion) ?

• Piruparka
        ei tietävä kirjoitti:

Sepä tässä vielä on hieman huonolla pohjalla, että mitkä rahastot valitsen. Olen OP:n asiakas joten ei ole oikein käsitystä miten monta ja mitkä rahastot tuottaisi pitkällä aijajänteella 7-10% tuoton.

Millä ihmeen kriteereillä tavan pulliaiset osaa tuosta rahastoryppäästä valita ne jotka menestyy?

Voinko ostaa vaikka olen OP:n käyttäjä muiden yhtiöiden rahastoja OP:n pankkipalvelun kautta ja rokottaako OP:n esim. isomman summan toisten rahastoista(käsittelypalkkion) ?

Tuotosta ei etukäteen voi antaa takeita, ehkä lyhyen koron rahastoja lukuunottamatta, ja niissä tuotto joka tapauksessa jää tavoitteesi alle. Kaikenlaisia laskelmia voi tehdä, mutta todellisen tuottoprosentin näet vasta jälkeenpäin. Tavalliset pulliaiset valitsevat yleensä rahastonsa pankkineidin neuvojen mukaan. Jotkut onnistuvat, jotkut eivät.

OP-rahastoyhtiöllä on hyvä valikoima ja kyllä sieltä jokin sopiva löytyy. Pääset helposti alkuun ja raha liikkuu vaivattomasti tutussa palvelussa. Tällä tavalla suoraan et voi sijoittaa muiden yhtiöiden rahastoihin, mutta tietenkin merkinnän voi hoitaa muuten (joskus verkossakin) ja maksaa tilisiirtona. Olen muidenkin pankkien asiakkaille suositellut aloituskohteiden valintaa oman pankkiryhmän tarjonnasta juuri vaivattomuuden takia. Kunhan saat kokemusta ja salkku kasvaa, kannattaa panostaa muidenkin vaihtoehtojen tutkimiseen. Yksittäisiä rahastoja sen sijaan en rupea suosittelemaan.

Osuuspankin sivuilta löydät rahastojen perustiedot. Mainio.net sisältää yleisempää tietoa rahastosijoittamisesta ja muiden yhtiöiden tuotteista kertoo vaikkapa Morningstar.fi. Verkko on täynnä tietoa ja hyviä kirjojakin saatavissa.

• Björn
        ei tietävä kirjoitti:

op-pankilla on ihan hyvä aloittaa. myöhemmin voit siirtyä esim. odinin rahastoihin.

ensinnäkin pitää vastata muutamaan kysymykseen.

-kuinka pitkä sijoitusaika? (mitä pidempi, sitä enemmän voit sijoittaa osakerahastoihin)
        -voitko säästää rahastoon lisää rahaa, esim 50e/kk?
        -kuinka paljon olet valmis menettämään?

en ole op:n asiakas mutta voin laittaa tähän sellaisen salkun, kuin itse tekisin op:n rahastoilla.

osaksi salkkua kannattaa valita lyhyen koron rahasto, vaikka nidien tuotto ei päätä huimaa, mutta on ainakin varmaa (jos esim tulee yllättävä rahantarve, etkä halua myydä osakerahastoja)

korkorahastot:
        Op-Euro
        tai Op-high yield

osakerahastot:

Op-eurooppa
        joku aasiaan (kiina, intia) sijoittava rahasto
        pienellä painolla latinalainen amerikka

itse laittaisin op-eurooppaan suurimman painotuksen, mutta suosittelen lämpimästä pienen summan säästämistä kuukausittain.

• Björn
        Björn kirjoitti:

op-pankilla on ihan hyvä aloittaa. myöhemmin voit siirtyä esim. odinin rahastoihin.

ensinnäkin pitää vastata muutamaan kysymykseen.

-kuinka pitkä sijoitusaika? (mitä pidempi, sitä enemmän voit sijoittaa osakerahastoihin)
        -voitko säästää rahastoon lisää rahaa, esim 50e/kk?
        -kuinka paljon olet valmis menettämään?

en ole op:n asiakas mutta voin laittaa tähän sellaisen salkun, kuin itse tekisin op:n rahastoilla.

osaksi salkkua kannattaa valita lyhyen koron rahasto, vaikka nidien tuotto ei päätä huimaa, mutta on ainakin varmaa (jos esim tulee yllättävä rahantarve, etkä halua myydä osakerahastoja)

korkorahastot:
        Op-Euro
        tai Op-high yield

osakerahastot:

Op-eurooppa
        joku aasiaan (kiina, intia) sijoittava rahasto
        pienellä painolla latinalainen amerikka

itse laittaisin op-eurooppaan suurimman painotuksen, mutta suosittelen lämpimästä pienen summan säästämistä kuukausittain.

en ota vastuuta antamistani neuvoista, mutta itse sijoittaisin edellisessä viestissäni mainitsemiini rahastoihin.

• ei tietävä
        Björn kirjoitti:

en ota vastuuta antamistani neuvoista, mutta itse sijoittaisin edellisessä viestissäni mainitsemiini rahastoihin.

Joo kyllä vastuu on täällä kuulialla.

Vielä tuli tässä mieleen että olen ajatellut aluksi sitä 50e kuukausisijoitusta, että opin hieman näitä rahastojen saloja. Miten monta rahastoa kannattaa valita noin pienelle sijoitukselle ja miten asetan painoarvot tuosta summasta jos mulla on esim. kolme rahastoa salkussa vai tekeekö se pankki sen minun puolesta kun ilmoitan asiasta ?

Kiitos jo nyt asiallisista vastauksista kaikille :).

• ei tietävä
        ei tietävä kirjoitti:

Joo kyllä vastuu on täällä kuulialla.

Vielä tuli tässä mieleen että olen ajatellut aluksi sitä 50e kuukausisijoitusta, että opin hieman näitä rahastojen saloja. Miten monta rahastoa kannattaa valita noin pienelle sijoitukselle ja miten asetan painoarvot tuosta summasta jos mulla on esim. kolme rahastoa salkussa vai tekeekö se pankki sen minun puolesta kun ilmoitan asiasta ?

Kiitos jo nyt asiallisista vastauksista kaikille :).

Näitä olen ajatellut itse. Voiko nänä kaikki valita esim. 50e/kk panostuksella ? Mikä olisi hyvät painoarvot teidän mielestä?

Osakerahastot:
        OP-Eurooppa
        OP-Kiina
        OP-Kiinteistö

Korkorahastot:
        Op-Euro
        Op-high yield

• suosikkini
        ei tietävä kirjoitti:

Itse olen pitkään ja tuloksellisesti rahastosijoittanut ja minulla on varmaan lähes kaikista rahastoyhtiöistä rahastoja.
        OP-rahastoja minulla on OP-Kiinteistö ja OP-Kiina. En pidä sellaisia rahastoja, joiden tuotto-odotus vuositasolla ei ole vähintään 30 %. Jos rahaston kehitys 1-2 kk:n ajaksi pysähtyy, haen sijoitukselle uuden kohteen maailmanlaajuisesti. Aina löytyy kasvavia sijoituskohteita. Niiden tsekkaus on helppoa, kun on piensijoittajalla samat tietolähteet kuin ammattilaisilla. Tarvitsee vain perehtyä asioihin.

Mitä tulee OP-pankin tunnuksilla sijoittamisesta muiden rahastoyhtiöiden rahastoihin, niin se ei ole mahdollista. Kuitenkin normaalina tilisiirtona homma onnistuu, jos vastaanottavalla rahastolla on sijoitustilinumero (esim Aktian rahastoihin voi näin sijoittaa). Viive siirrossa on n. 3 päivää. Parempi on tehdä merkintä tiskillä vaikka pankkivekselillä (shekki), jotka ovat ilmaisia.Veloitus tietysti tilipankin omalta tililtä.

• ei tietävä
        suosikkini kirjoitti:

Itse olen pitkään ja tuloksellisesti rahastosijoittanut ja minulla on varmaan lähes kaikista rahastoyhtiöistä rahastoja.
        OP-rahastoja minulla on OP-Kiinteistö ja OP-Kiina. En pidä sellaisia rahastoja, joiden tuotto-odotus vuositasolla ei ole vähintään 30 %. Jos rahaston kehitys 1-2 kk:n ajaksi pysähtyy, haen sijoitukselle uuden kohteen maailmanlaajuisesti. Aina löytyy kasvavia sijoituskohteita. Niiden tsekkaus on helppoa, kun on piensijoittajalla samat tietolähteet kuin ammattilaisilla. Tarvitsee vain perehtyä asioihin.

Mitä tulee OP-pankin tunnuksilla sijoittamisesta muiden rahastoyhtiöiden rahastoihin, niin se ei ole mahdollista. Kuitenkin normaalina tilisiirtona homma onnistuu, jos vastaanottavalla rahastolla on sijoitustilinumero (esim Aktian rahastoihin voi näin sijoittaa). Viive siirrossa on n. 3 päivää. Parempi on tehdä merkintä tiskillä vaikka pankkivekselillä (shekki), jotka ovat ilmaisia.Veloitus tietysti tilipankin omalta tililtä.

Kertomasi toiminta vaatii varmaan suuremmat kertasijoitukset. Joudutko miten usein vuoden aikana vaihtamaan rahastoja tuolla tyylillä sijoittaessa eli eikös siirrot syö sijoitettua pääomaa kun maksetaan merkintä/lunastus/verot maksut ?

• rahastosiirrot
        ei tietävä kirjoitti:

Kertomasi toiminta vaatii varmaan suuremmat kertasijoitukset. Joudutko miten usein vuoden aikana vaihtamaan rahastoja tuolla tyylillä sijoittaessa eli eikös siirrot syö sijoitettua pääomaa kun maksetaan merkintä/lunastus/verot maksut ?

Muutoksista aiheutuu aina hieman kuluja, joten en tee siirtoja kuin tarpeen vaatiessa. Se on kuitenkin erittäin kannattavaa, jo joku rahasto ei kehity kunnolla, vaikka osakemarkkinoissa ei olisi vikaa.

Mitä OP-rahastoihin tulee, niin niillä ei ole minimisummaa rahastosijoituksille(poikkeuksia on). Minimimerkintäpalkkio on sensijaan 8 euroa, joten tulee kalliksi sijoittaa alle 1000 euroa. Tekemällä rahastosäästösopimuksen pankin kanssa voi tältä minimiveloitukselta välttyä.

Aika monilla rahastoyhtiöillä on rahastoyhtiön sisällä tapahtuvat rahastovaihdot ilmaisia tai halpoja.
        Ilmaisia ovat siirrot Aktia-pankin myymissä rahastoissa eli: Aktia-rahastot, Swedbank-Rorurin rahastot, Hansan rahastot ja ABNAmron rahastot. Siis sisäiset rahastovaihdot.

Halvalla pääsee myös Nordeassa: rahastovaihto maksaa 0,5 % (on joitakin ilmaisia vaihtojakin)

OP-rahastojen vaihdot maksavat 0,75 %

Tapiolassa vaihdot ovat kalleimmat, yleensä 1 %.

Muita kuluja vaihdoista ei aiheudu, joten niitä kyllä kannattaa tehdä, jos siltä tuntuu.

Kun vaihtaa rahastosta toiseen, pitää muistaa, että verottaja suhtautuu vaihtoon LUNASTUKSENA. Tämä tarkoittaa sitä, että kun kyseisen vuoden veroehdotus tulee seuraavan vuoden kevätpuolella, niin siinä näkyy mahdollinen myyntivoitto. Siitä voi siis aiheutua jälkivero loppuvuodesta. Tuo vero on 28% myyntivoitosta(kulut voi vähentää).
        Jos rahasto on mennyt tappiolla, niin tuon tappion voi vähentää myyntivoitoista syntymisvuonna ja kolmena seuraavana vuotena. Myyntitappiokin näkyy tuossa veroehdotuksessa.
        Tiedot rahastolunastuksista menevät suoraan rahastoista verottajalle, joten ne tulee vain tarkistaa ja vähentää mahdolliset kulut. Verolomake 9A on hyvä tulostaa ja tehdä siihen korjaukset.Tässäpä tätä.

• Björn
        ei tietävä kirjoitti:

Näitä olen ajatellut itse. Voiko nänä kaikki valita esim. 50e/kk panostuksella ? Mikä olisi hyvät painoarvot teidän mielestä?

Osakerahastot:
        OP-Eurooppa
        OP-Kiina
        OP-Kiinteistö

Korkorahastot:
        Op-Euro
        Op-high yield

tarkoititko että 50e jokaiseen rahastoon vai yhteensä 50e/kk?

op:n useimpiin rahastoihin näyttää minimisäästösumma olevan 50e. eli jos voit säästää vähintään 250e/kk niin sitten onnistuu. jos et, niin jätä joku rahasto pois, tai säästä siihen vaikka joka toinen kuukausi.

eurooppa-rahasto on varmasti järkevä valinta. kiinan rahaston tilalle ottaisin mieluummin op-aasian. kiinalaiset osakkeet on nousseet jo niin paljon. lisäksi saisit aasia-rahastolla lisää hajautustakin :)

jos haluat aloittaa varovasti, niin laita op-euroon ja ja op-eurooppa -rahastoihin suurimmat painotukset. kiinteistörahastoa pidän hyvänä, mutta riskipitoisena kohteena. se pieneksi osaksi salkkua.

joka tapauksessa, onnea sijoittaja-urallesi. :)

• ei tietävä
        rahastosiirrot kirjoitti:

Muutoksista aiheutuu aina hieman kuluja, joten en tee siirtoja kuin tarpeen vaatiessa. Se on kuitenkin erittäin kannattavaa, jo joku rahasto ei kehity kunnolla, vaikka osakemarkkinoissa ei olisi vikaa.

Mitä OP-rahastoihin tulee, niin niillä ei ole minimisummaa rahastosijoituksille(poikkeuksia on). Minimimerkintäpalkkio on sensijaan 8 euroa, joten tulee kalliksi sijoittaa alle 1000 euroa. Tekemällä rahastosäästösopimuksen pankin kanssa voi tältä minimiveloitukselta välttyä.

Aika monilla rahastoyhtiöillä on rahastoyhtiön sisällä tapahtuvat rahastovaihdot ilmaisia tai halpoja.
        Ilmaisia ovat siirrot Aktia-pankin myymissä rahastoissa eli: Aktia-rahastot, Swedbank-Rorurin rahastot, Hansan rahastot ja ABNAmron rahastot. Siis sisäiset rahastovaihdot.

Halvalla pääsee myös Nordeassa: rahastovaihto maksaa 0,5 % (on joitakin ilmaisia vaihtojakin)

OP-rahastojen vaihdot maksavat 0,75 %

Tapiolassa vaihdot ovat kalleimmat, yleensä 1 %.

Muita kuluja vaihdoista ei aiheudu, joten niitä kyllä kannattaa tehdä, jos siltä tuntuu.

Kun vaihtaa rahastosta toiseen, pitää muistaa, että verottaja suhtautuu vaihtoon LUNASTUKSENA. Tämä tarkoittaa sitä, että kun kyseisen vuoden veroehdotus tulee seuraavan vuoden kevätpuolella, niin siinä näkyy mahdollinen myyntivoitto. Siitä voi siis aiheutua jälkivero loppuvuodesta. Tuo vero on 28% myyntivoitosta(kulut voi vähentää).
        Jos rahasto on mennyt tappiolla, niin tuon tappion voi vähentää myyntivoitoista syntymisvuonna ja kolmena seuraavana vuotena. Myyntitappiokin näkyy tuossa veroehdotuksessa.
        Tiedot rahastolunastuksista menevät suoraan rahastoista verottajalle, joten ne tulee vain tarkistaa ja vähentää mahdolliset kulut. Verolomake 9A on hyvä tulostaa ja tehdä siihen korjaukset.Tässäpä tätä.

No en ole vielä tuota verotuksen vaikutusta juuri miettinyt, mutta tuo oli melko valaisevaa tietoa jos joutuu rahastoja vaihtamaan.

Eli ymmärsinkö oikein, että jos joku on sijoittanut esim. 5000e rahastoon, joka kasvaa 30% niin rahaston arvo on siirto hetkellä 6500e. Nyt siis verotettava osuus on
        0,5% = siirtokulut
        1500e - (65*0,5(kulut)) = 1467,5e
        eli jälkiveroa tulee
        14,68e*28 = 411e eli melko paljon.

Jos jokin rahasto tekee tappiota niin tappion voi varmaan vähentää mistä tahansa toisen rahaston voittoosuudesta sen kolmen vuoden ajan, eikö. Entäs jos ei ole voittotuottoja niin mistä tappion voi sitten vähentää vai voiko mistään ?

• sama kaikesta
        ei tietävä kirjoitti:

No en ole vielä tuota verotuksen vaikutusta juuri miettinyt, mutta tuo oli melko valaisevaa tietoa jos joutuu rahastoja vaihtamaan.

Eli ymmärsinkö oikein, että jos joku on sijoittanut esim. 5000e rahastoon, joka kasvaa 30% niin rahaston arvo on siirto hetkellä 6500e. Nyt siis verotettava osuus on
        0,5% = siirtokulut
        1500e - (65*0,5(kulut)) = 1467,5e
        eli jälkiveroa tulee
        14,68e*28 = 411e eli melko paljon.

Jos jokin rahasto tekee tappiota niin tappion voi varmaan vähentää mistä tahansa toisen rahaston voittoosuudesta sen kolmen vuoden ajan, eikö. Entäs jos ei ole voittotuottoja niin mistä tappion voi sitten vähentää vai voiko mistään ?

Kaikista myyntivoitoista verotetaan tuon 28 % mukaan. Vaikkapa sijoitusasuntojen myyntivoittoa verotetaan samalla tavalla.
        Vero vie noin kolmanneksen tuotosta.
        Verrattuna palkkaveroon, tuo on kohtuullinen prosentti.

• ei tietävä
        sama kaikesta kirjoitti:

Kaikista myyntivoitoista verotetaan tuon 28 % mukaan. Vaikkapa sijoitusasuntojen myyntivoittoa verotetaan samalla tavalla.
        Vero vie noin kolmanneksen tuotosta.
        Verrattuna palkkaveroon, tuo on kohtuullinen prosentti.

Niin kyllä se veroprosentti on sama kaikissa pääomaverotuksessa, mutta tuossa rahastossa tavallaan raha siirtyy toiseen rahastoon jos on siirrosta kysymys eli et saa rahaa käteen. Tavallaan jälkiveron maksua varten on varattava rahat toisesta kassasta.

• muualla
        Björn kirjoitti:

tarkoititko että 50e jokaiseen rahastoon vai yhteensä 50e/kk?

op:n useimpiin rahastoihin näyttää minimisäästösumma olevan 50e. eli jos voit säästää vähintään 250e/kk niin sitten onnistuu. jos et, niin jätä joku rahasto pois, tai säästä siihen vaikka joka toinen kuukausi.

eurooppa-rahasto on varmasti järkevä valinta. kiinan rahaston tilalle ottaisin mieluummin op-aasian. kiinalaiset osakkeet on nousseet jo niin paljon. lisäksi saisit aasia-rahastolla lisää hajautustakin :)

jos haluat aloittaa varovasti, niin laita op-euroon ja ja op-eurooppa -rahastoihin suurimmat painotukset. kiinteistörahastoa pidän hyvänä, mutta riskipitoisena kohteena. se pieneksi osaksi salkkua.

joka tapauksessa, onnea sijoittaja-urallesi. :)

Kiina-rahastojen nousun syyt eivät pääsääntöisesti johdu kurssien kovasta noususta. Mannerkiina syöttää markkinoille jatkuvasti uusia yhtiöitä HongKongin pörssin kautta (kuitenkin hallitusti). Aluksi nämä yhtiöt ovat alihinnoiteltuja ja kurssinousu on näissä nopeaa alkuvaiheessa. Rahastot hyötyvät tästä ja rahastojen arvot nousevat jatkuvasti. Tällä ei välttämättä ole loppua vielä moneen vuoteen. Yhtiöitä Kiinassa kyllä riittää yksityistettäväksi tai osittain yksityistettäväksi.
        Yleis-Aasialaiset rahastot ovat kehittyneet kehnosti jo monta vuotta peräkkäin, eikä selvää nousua ole näkyvissä.

• ei tietävä

Sen verran osaan jo että tiedän mitä tarkoittaa merkintä ja lunastuspalkkio kun rahastoja myydään ja ostetaan.

Hiukan epäselvä asia on tuo hallinnointipalkkio ? Jos se on esim. 0,6% niin miten se vähennetään sijoituksesta ja mitenkä usein(joka vuosi vai), jos sijoitettava summa on vaikka 100e ?

• ylläri-lälläri

googleen ku kirjottaa, jotta hallinnointipalkkio, niin johan alakaa selviämään.

• sisältyy päivänarvoon

Hallinnointipalkkio on laskettu sisään rahaston päivänarvoon. H-palkkiota siis ei siis veloiteta enää erikseen asiakkaalta.

• ei tietävä
        sisältyy päivänarvoon kirjoitti:

Hallinnointipalkkio on laskettu sisään rahaston päivänarvoon. H-palkkiota siis ei siis veloiteta enää erikseen asiakkaalta.

Opiskelun jälkeen olen ymmärtänyt että H-palkkio otetaan koko rahaston pääomasta päivittäin. Jos se rahaston yhteinen pääoma on vaikka tänään 100 000e ja H-palkkio 1% niin ensin otetaan pois
        100 000e - 1000e(H-palkkio) = 99 000 e
        99 000e on rahaston arvo, josta lasketaan tämän päivän nousu/lasku per osake.

• ylläri-lälläri
        ei tietävä kirjoitti:

Opiskelun jälkeen olen ymmärtänyt että H-palkkio otetaan koko rahaston pääomasta päivittäin. Jos se rahaston yhteinen pääoma on vaikka tänään 100 000e ja H-palkkio 1% niin ensin otetaan pois
        99 000e on rahaston arvo, josta lasketaan tämän päivän nousu/lasku per osake.

>Jos se rahaston yhteinen pääoma on vaikka tänään 100 000e ja H-palkkio 1% niin ensin otetaan pois
        99 000e on rahaston arvo, josta lasketaan tämän päivän nousu/lasku per osake.<

Ei se nyt sentään ihan noin mene. Hallinnointi vie päivittäin ko. tapauksessa 1%/365.

• ei tietävä
        ylläri-lälläri kirjoitti:

>Jos se rahaston yhteinen pääoma on vaikka tänään 100 000e ja H-palkkio 1% niin ensin otetaan pois
        99 000e on rahaston arvo, josta lasketaan tämän päivän nousu/lasku per osake.<

Ei se nyt sentään ihan noin mene. Hallinnointi vie päivittäin ko. tapauksessa 1%/365.

Kyllä tosiaa tuo 1% jaetaan tuolla 365. No niin tämäkin tuli selväksi.

100 000e - (1000 * 1%/365) = päivän h-palkkio

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7760
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5577
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4841
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4763
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      74
      3517
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2808
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2487
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2438
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2264
    Aihe