Vanhat paperiaarteet

Lyydi

Löysin pinon suvulleni kuuluneita papereita, mm. koulutodistuksia, valokuvia, kirjeitä ja kortteja, vintiltä vanhasta laatikosta. Paperit ovat peräisin 1800-luvun lopulta 1950-luvulle, osa tosi hauraita mutta pääosin hyväkuntoisia.

Haluaisin laittaa näitä esille kehyksiin ja loput tallettaa siten, että kestäisivät vielä jälkipolville. Suojaako lasi papereita ollenkaan valolta ja uv-säteilyltä, miten näitä pitäisi säilyttää?

Valokuvista olen ajatellut teettäväni kopiot, jotka sitten laitan esiin ja säilytän alkuperäiset albumissaan.

5

477

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peliaali

säilytti vanhoja papereita isossa ruskeassa kirjekuoressa ja ne ovat yhä vielä täysin luettavissa vaikka ovat nyt jo yli sadan vuoden takaa. samoin valokuvat hyvin säilyneet esillä mutta poissa auringon valosta.

• Wanhaa

Älä sitten pane mitään muovitaskuihin, mutta arvaan, että et ole sitä tehnytkään.
      Myös pitäisi välttää kirjoittamasta omia kommentteja paperien kulmiin. Varmasti voi panna selitykseksi erillisille papereille kirjoitettuja selvityksiä henkilöistä. Kun paperit ovat pahvikansiossa järjestyksessä, säilyvät huomautuslaputkin siellä.

Joskus näkee, että papereita on korjattu teipillä. Pöyristyttää, kun ajattelee, miten teippi kuivuu ja käpertyy muutamassa vuodessa. Asiapaperi on pilalla!

Valokuviin pitää ehdottomasti muistaa liittää henkilöiden nimet.

• "Pöyristyttää, kun ajattelee, miten teippi kuivuu ja käpertyy muutamassa vuodessa"

Itseasiassa teipin kuivuminen ei ole ongelma, vaan se että liima imeytyy paperiin ja haurastuttaa sitä ja jättää erittäin ruman jäljen.

• jotain tietävä

eli hapotonta paperia suojaksi.Ja ei hapollisia maalarinteippi- tms viritelmiä...

• yhdysolut

Hei!
      Löytyykö vanhoja olutetikettejä?
      Niistä olisin kiinnostunut
      Kerään kyseustä aihetta
      Yst.terv.
      Kim Lindberg
      e-mail;[email protected]
      puh 0405022778

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      16
      5233
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      218
      2716
    3. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      31
      2021
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      36
      1965
    5. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      32
      1879
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1717
    7. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      1314
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      164
      1262
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1237
    10. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      35
      1140
    Aihe