Vanhat paperiaarteet

Lyydi

Löysin pinon suvulleni kuuluneita papereita, mm. koulutodistuksia, valokuvia, kirjeitä ja kortteja, vintiltä vanhasta laatikosta. Paperit ovat peräisin 1800-luvun lopulta 1950-luvulle, osa tosi hauraita mutta pääosin hyväkuntoisia.

Haluaisin laittaa näitä esille kehyksiin ja loput tallettaa siten, että kestäisivät vielä jälkipolville. Suojaako lasi papereita ollenkaan valolta ja uv-säteilyltä, miten näitä pitäisi säilyttää?

Valokuvista olen ajatellut teettäväni kopiot, jotka sitten laitan esiin ja säilytän alkuperäiset albumissaan.

5

494

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peliaali

säilytti vanhoja papereita isossa ruskeassa kirjekuoressa ja ne ovat yhä vielä täysin luettavissa vaikka ovat nyt jo yli sadan vuoden takaa. samoin valokuvat hyvin säilyneet esillä mutta poissa auringon valosta.

• Wanhaa

Älä sitten pane mitään muovitaskuihin, mutta arvaan, että et ole sitä tehnytkään.
      Myös pitäisi välttää kirjoittamasta omia kommentteja paperien kulmiin. Varmasti voi panna selitykseksi erillisille papereille kirjoitettuja selvityksiä henkilöistä. Kun paperit ovat pahvikansiossa järjestyksessä, säilyvät huomautuslaputkin siellä.

Joskus näkee, että papereita on korjattu teipillä. Pöyristyttää, kun ajattelee, miten teippi kuivuu ja käpertyy muutamassa vuodessa. Asiapaperi on pilalla!

Valokuviin pitää ehdottomasti muistaa liittää henkilöiden nimet.

• "Pöyristyttää, kun ajattelee, miten teippi kuivuu ja käpertyy muutamassa vuodessa"

Itseasiassa teipin kuivuminen ei ole ongelma, vaan se että liima imeytyy paperiin ja haurastuttaa sitä ja jättää erittäin ruman jäljen.

• jotain tietävä

eli hapotonta paperia suojaksi.Ja ei hapollisia maalarinteippi- tms viritelmiä...

• yhdysolut

Hei!
      Löytyykö vanhoja olutetikettejä?
      Niistä olisin kiinnostunut
      Kerään kyseustä aihetta
      Yst.terv.
      Kim Lindberg
      e-mail;[email protected]
      puh 0405022778

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      139
      6629
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5709
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4871
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4470
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3872
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3051
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2946
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2362
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      35
      2228
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2187
    Aihe