Lainaus Turun Sanomista: Suomen Jehovan todistajat -yhdyskunnan tiedottajan Veikko Leinosen mukaan kertomukset eronneiden ja erotettujen karttamisesta eivät ole täysin perättömiä mutta vahvasti väritettyjä ja paisuteltuja.
– Jehovan todistajilla on raamatullinen vakaumus. Jos jäsen ei enää sitoudu Raamatun periaatteisiin, hänet voidaan erottaa. Se on jo varhaiskristillinen käsitys. Näemme erottamisen äärimmäisenä osoituksena siitä, että henkilöstä välitetään.
– Eron yhteydessä hengellinen veljeys loppuu, mutta väitteet, että suku hylkäisi, eivät pidä paikkaansa. Esimerkiksi lasten ja vanhempien suhde yleensä jatkuu.
Leinonen myöntää, että vältellyksi tuleminen ja itsensä hylätyksi tunteminen saattaa olla henkisesti raskasta. Yhteisöstä ei kuitenkaan hänen mukaansa eroteta, ellei jäsen ala järjestelmällisesti kapinoida yhteisön arvoja vastaan.
– Toisaalta, jos joku rupeaa kampanjoimaan meitä vastaan, se jo kertoo vahvasta psyykeestä.
Monet eronneista peruvat päätöksensä.
– He palaavat takaisin huomattuaan, mitä ovat menettäneet.
Tässä on siis totuus karttamisesta koska haastatellaan Jt seurakunnan tiedottajaa! Luopiot haluavat mustamaalata Jehovan järjestön, esittämällä että jopa vanhemman hylkäisivät lapsensa. Se ei pidä paikkansa!
Väärintekijät tulee erottaa seurakunnasta, jos he alkavat järjestelmällisesti kapinoimaan tai tekevät vakavia syntejä katumatta. Se on raamatun mukaista. Myös muut seurakuntalaiset kärsisivät ellei tuollaista henkilöä erotettaisi. Muutoin ihmisiä ei pienistä asioista eroteta, karttamisesta puhumattakaan. Luopiot lopettakaa valehtelu aiheesta.
Totuus karttamisesta
40
2711
Vastaukset
- mitä tekstiä
Varsinkin tuo:"mitä ovat menettäneet" ja lasten ja "vanhempien suhde jatkuu normaalisti."
Menkää nyt kuuseen sen Leinosen Veikko pa..an jauhajan kanssa.
Minä en ainakaan tule ikinä tuollaiseen hölmöläisten kerhoon. >>kertomukset eronneiden ja erotettujen karttamisesta eivät ole täysin perättömiä mutta vahvasti väritettyjä ja paisuteltuja.
Niin, tiedä sitten kuinka asia tulisi ilmaista kun karttamista todella esiintyy ja osa perheistäkin jättää entisen todistajan omilleen, tiedätkö sinä?
>>Näemme erottamisen äärimmäisenä osoituksena siitä, että henkilöstä välitetään.
Jeesus antoi tästä esimerkin missä?
>>mutta väitteet, että suku hylkäisi, eivät pidä paikkaansa.
Tämä osa on sataprosenttista valetta. Tällaisia tapauksia kun nyt vain on, "ja sillä sipuli".
>>Esimerkiksi lasten ja vanhempien suhde yleensä jatkuu.
Sen lisäksi, että tässä ehdittiin jo unohtamaan edellinen lausunto, huomaa sana - yleensä -. Tätäkin siis tapahtuu. Ja miksi ei tapahtuisi, onhan vartiotorniseura antanut tällaiseen toimintaan ohjeet. Asian lieventaminen on osa teokraattista sotaa, jossa valkoiset valheet ovat täysin sallittuja tiedotuksessa jehovantodistajuudesta.
Sodassa ensimmäinen uhri on totuus, teokraattinen sota ei tee tässä poikkeusta.
>>He palaavat takaisin huomattuaan, mitä ovat menettäneet.
Mielenkiintoista, että tässä myönnetään takaisinpaluun liittyvän menetettyihin asioihin, ei ensisijaisesti ja pelkästään hengellisiin asioihin, jotka tulisivat olla sijalla nro 1. Noh, kiristystähän tämä ihmissuhteilla on, ei mitään muuta.
>>Luopiot haluavat mustamaalata Jehovan järjestön, esittämällä että jopa vanhemman hylkäisivät lapsensa. Se ei pidä paikkansa!
Eräät vanhemmat ovat näin jyrkän kannan ottaneet. Sille sinä tai tiedottaja ette voi mitään.
>>Muutoin ihmisiä ei pienistä asioista eroteta, karttamisesta puhumattakaan.
Olen siitä onnellisessa asemassa, että lähipiirini ei ole liiemmin minua hyljännyt, mutta esimerkiksi muut jehovantodistajatuttuni eivät ole tervehdyksen sanaa suustaan päästäneet. Eli karttavat, mutta mistä syystä sinun mukaasi jos karttamista tapahtuu vain "hard-core" tapauksissa?
Yrityksesi loiventaa totuutta vartiotorniseuran varsin yksiselitteisistä säännöistä on tyypillinen, mutta ei toisaalta perustu pätkääkään totuudelle.- välittämättä
Eronneen todistajan, jota entiset lahkotoverit eivät tervehdi, tulisi kuitenkin tervehtiä näitä normaaliakin reippaammin.
Ja jos lähellä on ihmisiä, kuten marketissa, selittää heille, että jehovantodistajain lahkojohto on kieltänyt hänen tervehtimisensä, koska hän jätti lahkon. välittämättä kirjoitti:
Eronneen todistajan, jota entiset lahkotoverit eivät tervehdi, tulisi kuitenkin tervehtiä näitä normaaliakin reippaammin.
Ja jos lähellä on ihmisiä, kuten marketissa, selittää heille, että jehovantodistajain lahkojohto on kieltänyt hänen tervehtimisensä, koska hän jätti lahkon.>>Eronneen todistajan, jota entiset lahkotoverit eivät tervehdi, tulisi kuitenkin tervehtiä näitä normaaliakin reippaammin.
Joissakin tilanteissa varteenotettava tapa. Toisaalta minua ei kovinkaan paljoa hotsita tervehtiä ihmisiä, jotka eivät halua tai saa tervehtiä minua. Toki katsekontaktin hakemisen kautta äkkiä huomaa onko vanha tuttu tervehtimässä vaiko eikö - tähän asti eivät ole.
>>Ja jos lähellä on ihmisiä, kuten marketissa, selittää heille, että jehovantodistajain lahkojohto on kieltänyt hänen tervehtimisensä, koska hän jätti lahkon.
Ei oikein istu suomalaiseen mentaliteettiin alkaa haastamaan kyseisen kaltaisista asioista ventovieraille ykskaks. Toisaalta jos kylähullun status ei hetkauta, niin siitä vaan.- Markku_Meilo
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Eronneen todistajan, jota entiset lahkotoverit eivät tervehdi, tulisi kuitenkin tervehtiä näitä normaaliakin reippaammin.
Joissakin tilanteissa varteenotettava tapa. Toisaalta minua ei kovinkaan paljoa hotsita tervehtiä ihmisiä, jotka eivät halua tai saa tervehtiä minua. Toki katsekontaktin hakemisen kautta äkkiä huomaa onko vanha tuttu tervehtimässä vaiko eikö - tähän asti eivät ole.
>>Ja jos lähellä on ihmisiä, kuten marketissa, selittää heille, että jehovantodistajain lahkojohto on kieltänyt hänen tervehtimisensä, koska hän jätti lahkon.
Ei oikein istu suomalaiseen mentaliteettiin alkaa haastamaan kyseisen kaltaisista asioista ventovieraille ykskaks. Toisaalta jos kylähullun status ei hetkauta, niin siitä vaan.>>Ei oikein istu suomalaiseen mentaliteettiin alkaa haastamaan kyseisen kaltaisista asioista ventovieraille ykskaks.
Törppö käytös ei istu edes tämän uskonnon alkuperämaan mentaliteettiin. Tämä 'kenttäkokemus' oli niin paljastava törppöydessään, että aikoinaan se oli pikaisesti käännettävä eräälle henkilölle:
Kun olemme kassalla, niin liikkeeseen astuu sisään sisar Venla Vanhurskas. No minä vähän pilailin tässä, koska hän on ollut kolme kertaa erotettuna sukupuolisen moraalittomuuden takia, mennyt naimisiin ei-uskovan huumekauppiaan kanssa, kasvattamut kolme lasta, joista ei yhtäkään jehovantodistajaksi. Eikä tämä sisar ole koskaan niiden 35:n vuoden aikana, jona olen hänet tuntenut, ollut ’hengellinen’ tai ’aktiivinen palveluksessa’.
No niin – minut on aivan hiljan ilmoitettu seurakunnassa ’entiseksi jehovantodistajaksi’ ja ilmeisesti tämä tieto on myös saavuttanut hänet. Hänen saapuessaan hymyilin ja sanoin ’terve’. Hän jätti tervehdykseni täysin vaille huomiota, vältti katsekontaktin ja katseli 7-vuotiasta lapsenlastani, alkaen puhua tälle, aivan kuin minuan ei olisikaan.
Puhuin äänekkäästi, mutta kauniisti ja hän jätti minut edelleen huomiotta. Lopulta pidin sen verran ääntä, että hänen oli joko otetava minut huomioon tai asetettava itsensä typerään asemaan. Hän mumisee pikaisen tervehdyksen ja katoaa.
Ironista ja kuitenkin niin jehovantodistajamaista. Ymmärrän hänen pelkonsa puhua 51-vuotiaan isoisän kanssa, joka on vuokraamassa lapsenlapselleen Maija Poppasen ja jonka ainoa synti sitä seurakuntaa vastaan - jossa hän vierailee harvemmin kuin minä eturauhastutkimuksessa – oli vastaanottaa Jeesus pomokseen, brooklyniläisen kirjakerhon asemesta.
WAUTSI. No joka tapauksessa minulla on ’ei karttamista’-sääntö. Ne jotka rikkovat tuota sääntöä nolataan julkisesti ja se sama koskee heidän edustamaansa uskontoa. Saatan lähettää hänelle sievän ‘Ei minua tarvitse karttaa vain siksi, että rakastan Jeesusta’-kortin. Kun han sitten menee seuraavan kerran kokoukseen, joskus vuoden 2008 puolella, niin hän voi näyttää sitä korttia kaikille nk. ystävilleen. Jessus.
Jeff
http://www.jehovahs-witness.com/6/123691/1.ashx Markku_Meilo kirjoitti:
>>Ei oikein istu suomalaiseen mentaliteettiin alkaa haastamaan kyseisen kaltaisista asioista ventovieraille ykskaks.
Törppö käytös ei istu edes tämän uskonnon alkuperämaan mentaliteettiin. Tämä 'kenttäkokemus' oli niin paljastava törppöydessään, että aikoinaan se oli pikaisesti käännettävä eräälle henkilölle:
Kun olemme kassalla, niin liikkeeseen astuu sisään sisar Venla Vanhurskas. No minä vähän pilailin tässä, koska hän on ollut kolme kertaa erotettuna sukupuolisen moraalittomuuden takia, mennyt naimisiin ei-uskovan huumekauppiaan kanssa, kasvattamut kolme lasta, joista ei yhtäkään jehovantodistajaksi. Eikä tämä sisar ole koskaan niiden 35:n vuoden aikana, jona olen hänet tuntenut, ollut ’hengellinen’ tai ’aktiivinen palveluksessa’.
No niin – minut on aivan hiljan ilmoitettu seurakunnassa ’entiseksi jehovantodistajaksi’ ja ilmeisesti tämä tieto on myös saavuttanut hänet. Hänen saapuessaan hymyilin ja sanoin ’terve’. Hän jätti tervehdykseni täysin vaille huomiota, vältti katsekontaktin ja katseli 7-vuotiasta lapsenlastani, alkaen puhua tälle, aivan kuin minuan ei olisikaan.
Puhuin äänekkäästi, mutta kauniisti ja hän jätti minut edelleen huomiotta. Lopulta pidin sen verran ääntä, että hänen oli joko otetava minut huomioon tai asetettava itsensä typerään asemaan. Hän mumisee pikaisen tervehdyksen ja katoaa.
Ironista ja kuitenkin niin jehovantodistajamaista. Ymmärrän hänen pelkonsa puhua 51-vuotiaan isoisän kanssa, joka on vuokraamassa lapsenlapselleen Maija Poppasen ja jonka ainoa synti sitä seurakuntaa vastaan - jossa hän vierailee harvemmin kuin minä eturauhastutkimuksessa – oli vastaanottaa Jeesus pomokseen, brooklyniläisen kirjakerhon asemesta.
WAUTSI. No joka tapauksessa minulla on ’ei karttamista’-sääntö. Ne jotka rikkovat tuota sääntöä nolataan julkisesti ja se sama koskee heidän edustamaansa uskontoa. Saatan lähettää hänelle sievän ‘Ei minua tarvitse karttaa vain siksi, että rakastan Jeesusta’-kortin. Kun han sitten menee seuraavan kerran kokoukseen, joskus vuoden 2008 puolella, niin hän voi näyttää sitä korttia kaikille nk. ystävilleen. Jessus.
Jeff
http://www.jehovahs-witness.com/6/123691/1.ashx>>Hänen saapuessaan hymyilin ja sanoin ’terve’. Hän jätti tervehdykseni täysin vaille huomiota, vältti katsekontaktin ja katseli 7-vuotiasta lapsenlastani, alkaen puhua tälle, aivan kuin minuan ei olisikaan.
Tämä käytäntö on jo epätoivoisen huvittavaa. Varmistetaan entisen todistajan tietoisuus ihmisarvostaan entisenä todistajana oikein varman päälle. Mitä sitä ei rakkaudellisuuden nimiin tekisi...- Markku_Meilo
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Hänen saapuessaan hymyilin ja sanoin ’terve’. Hän jätti tervehdykseni täysin vaille huomiota, vältti katsekontaktin ja katseli 7-vuotiasta lapsenlastani, alkaen puhua tälle, aivan kuin minuan ei olisikaan.
Tämä käytäntö on jo epätoivoisen huvittavaa. Varmistetaan entisen todistajan tietoisuus ihmisarvostaan entisenä todistajana oikein varman päälle. Mitä sitä ei rakkaudellisuuden nimiin tekisi...>>Tämä käytäntö on jo epätoivoisen huvittavaa.
Tarkemmin ajatellen tuo on lievä ilmaisu. Tuohan on pelottavaa, ihminen hylkää täysin rationaalisen ajattelun ja antautuu täysin vietäväksi. Pelottavimmat kaksi kokemusta, jotka olen lukenut ovat kirjoittajien äitien sanat, joiden mukaan molempien olisivat valmiit tappamaan xjt-tyttärensä, mikäli Vt-seura sitä edellyttäisi. Markku_Meilo kirjoitti:
>>Tämä käytäntö on jo epätoivoisen huvittavaa.
Tarkemmin ajatellen tuo on lievä ilmaisu. Tuohan on pelottavaa, ihminen hylkää täysin rationaalisen ajattelun ja antautuu täysin vietäväksi. Pelottavimmat kaksi kokemusta, jotka olen lukenut ovat kirjoittajien äitien sanat, joiden mukaan molempien olisivat valmiit tappamaan xjt-tyttärensä, mikäli Vt-seura sitä edellyttäisi.>>Tuohan on pelottavaa, ihminen hylkää täysin rationaalisen ajattelun ja antautuu täysin vietäväksi.
Tällaisia 'kauppakokemuksia' saan edun kokea aina silloin tällöin. Yksittäisinä tilanteina ne ovat surkuhupaisen huvittavia, joskin juuri epätoivoisia kun itse on tietoinen tuon välttelyn todellisista syistä, eikä siitä tietenkään voi rakentavasti todistajan kanssa keskustella. Pattitilanne niinsanotusti.
>>Pelottavimmat kaksi kokemusta, jotka olen lukenut ovat kirjoittajien äitien sanat, joiden mukaan molempien olisivat valmiit tappamaan xjt-tyttärensä, mikäli Vt-seura sitä edellyttäisi.
Tässä kohtaa ollaan konkreettisesti pelottavan asian äärellä. Vaikka karttaminen kokonaisuutenakin on pelottava juuri sen järjettömyyden johdosta, niin vielä pelottavampaa on kuulla, että ei se vielä mitään ole. Että ihminen on valmis tekemään ihan mitä vartiotorniseura vain vaatii. Hyvyydellä ratsastavan pahan täytyy olla jo todella paha.- Kookoolta
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Tuohan on pelottavaa, ihminen hylkää täysin rationaalisen ajattelun ja antautuu täysin vietäväksi.
Tällaisia 'kauppakokemuksia' saan edun kokea aina silloin tällöin. Yksittäisinä tilanteina ne ovat surkuhupaisen huvittavia, joskin juuri epätoivoisia kun itse on tietoinen tuon välttelyn todellisista syistä, eikä siitä tietenkään voi rakentavasti todistajan kanssa keskustella. Pattitilanne niinsanotusti.
>>Pelottavimmat kaksi kokemusta, jotka olen lukenut ovat kirjoittajien äitien sanat, joiden mukaan molempien olisivat valmiit tappamaan xjt-tyttärensä, mikäli Vt-seura sitä edellyttäisi.
Tässä kohtaa ollaan konkreettisesti pelottavan asian äärellä. Vaikka karttaminen kokonaisuutenakin on pelottava juuri sen järjettömyyden johdosta, niin vielä pelottavampaa on kuulla, että ei se vielä mitään ole. Että ihminen on valmis tekemään ihan mitä vartiotorniseura vain vaatii. Hyvyydellä ratsastavan pahan täytyy olla jo todella paha.> Hyvyydellä ratsastavan pahan täytyy olla jo todella paha <
Niinpä. Aika-ajoin tiukulta löytyy tosi hyvin jopa filosfista tekstin tynkää, tuo oli yksi parhaista..... Siis ateistin suusta. Mutta jos kuiteskin vielä jätkä hurhtais ja tulis meihin uskiksiin...
- sammakoita
Jos jollakin on Tammikuun Vartiotorni käsillä niin laittaakaa se Turunsanomien toimitukseen. Ei tarvitse Veikon enää paljon selitellä sen jälkeen. Ihmettelen sitä miksi Jt:llä ei ole munaa sanoa miten asiat todellisuudessa ovat vaan täytyy puhua suoranaista p*kaa.
>>>Yhteisöstä ei kuitenkaan hänen mukaansa eroteta, ellei jäsen ala järjestelmällisesti kapinoida yhteisön arvoja vastaan.>Monet eronneista peruvat päätöksensä. - alle jos joku jt
tulee sanomaan tuollaisia Jt-kommentteja teen seuraavan laisesti:
1.Soitan poliisille mitä saa jt:n tirv....misesta ne....äähän?
2.Jos saa vaikka pari vuotta linnaa,niin asia on sen arvoinen.
3.Et tervetuloa vaan tarjoamaan lappusia meille.
Saastat!! - kaiken nähnyt
– Toisaalta, jos joku rupeaa kampanjoimaan meitä vastaan, se jo kertoo vahvasta psyykeestä.
Monet eronneista peruvat päätöksensä.
Sen se kertoo ettei ole vielä alistettu lopullisesti vaan jotakin muhii korvien välissä. Käänteisesti rivijäsenillä on heikko psyyke. Se käy kyllä hyvin ilmi sisarten ja veljien psykosomaattisista ongelmista. Niitä on paljon ja he raukat eivät tiedä mistä vaivat johtuvat. SEURAKUNTAELÄMÄSTÄ - vio-letti
Veikko Leinonen tietää ihan varmasti kuinka erotettuihin suhtaudutaan jt-järjestössä. Hän tietää ihan varmasti myös sen asian, että joissakin perheissä on käytäntönä välien katkaiseminen erotettuun sukulaiseen/perheenjäseneen.
On ikävää lukea että hän noin kiemurtelelee ja kaunistelee, asiaa "maailmalliselle" lehdelle. Myös se, että ns. "luopioita" syytetään valehtelemisesta kun he kertovat, - usein kipeästi omakokeman kokemuksen siitä -, kuinka tuo asia oikein on, on väärän todistuksen antamisesta toisesta ja se on minun tietääkseni Raamatun mukaan suuri synti. Sitäpaitsi se on henkilökohtainen loukkaus ihmisenä niitä kohtaan, jotka tuon karttamiskäytännön julmuuden ja tuskan ovat saaneet tuntea omassa sielussaan.
Tämän asian laidan tietää kyllä Veikko Leinonen vallan hyvin.
Miksi jehovantodistajista lähteneet valehtelisivat jt:den erotuskäytännöstä? Se on kovin kipeä kokemus henkilölle, joka sen joutuu kokemaan. Minä tiedän useita sellaisia tapauksia, koska toimin ruotsalaisessa Hjälpkällan-järjestössä vapaaehtoisena tukihenkilönä jonkin aikaa. Nyt on Hjälpkällan hankkinut ammattiauttajia toimintaansa ja pitänyt kursseja jt-erotuskäytännöstä psykoloogeille ja terapeuteille ympäri Ruotsia. Monet kun joutuvat kääntymään ammatti-avun puoleen tuon karttamis-säännön vuoksi. Myöskin Ruotsin hallitustasolla on Hjälpkällan-edustaja ollut kutsuttuna informoimaan tuosta erottamis-käytännöstä.
Miksi jt:stä erotetut/eronneet valehtelisivat tuollaisesta asiasta? Ei heillä ole mitään syytä siitä valehdella tai sitä suurennella, todellisuus kun riittää ihan hyvin.
Mutta sitä vastoin voisi kysyä, miksi Vartiotorni-seuran julkinen edustaja tuota asiaa kaunistelee? Mediassa kun on tapana kaivaa esille asioiden todellinen laatu ja laita. Täällä Ruotsissa kävi Vartiotorni-seuralle kovin nolosti, kun medialle valehdeltiin pedifiilitapauksien käsittelystä männävuonna. Nyt se on kaikkien ihmisten tiedossa Ruotsissa, että Vartiotorniseuran käytäntö suojelee pedofiilejä, koska Vartiotorniseuran valehtelu tuossa asiassa sai paljon huomiota mediassa, niin lehdissä, radiossa kuin TV-ssäkin.
Eikö Veikko Leinoseni olisi ollut hyvä käydä naapuriveljiltä oppia ottamassa?- ariadna.
>>Mutta sitä vastoin voisi kysyä, miksi Vartiotorni-seuran julkinen edustaja tuota asiaa kaunistelee? Mediassa kun on tapana kaivaa esille asioiden todellinen laatu ja laita. Täällä Ruotsissa kävi Vartiotorni-seuralle kovin nolosti, kun medialle valehdeltiin pedifiilitapauksien käsittelystä männävuonna. Nyt se on kaikkien ihmisten tiedossa Ruotsissa, että Vartiotorniseuran käytäntö suojelee pedofiilejä, koska Vartiotorniseuran valehtelu tuossa asiassa sai paljon huomiota mediassa, niin lehdissä, radiossa kuin TV-ssäkin.
- vio-letti
ariadna. kirjoitti:
>>Mutta sitä vastoin voisi kysyä, miksi Vartiotorni-seuran julkinen edustaja tuota asiaa kaunistelee? Mediassa kun on tapana kaivaa esille asioiden todellinen laatu ja laita. Täällä Ruotsissa kävi Vartiotorni-seuralle kovin nolosti, kun medialle valehdeltiin pedifiilitapauksien käsittelystä männävuonna. Nyt se on kaikkien ihmisten tiedossa Ruotsissa, että Vartiotorniseuran käytäntö suojelee pedofiilejä, koska Vartiotorniseuran valehtelu tuossa asiassa sai paljon huomiota mediassa, niin lehdissä, radiossa kuin TV-ssäkin.
Tarkoitat varmaan tätä kirjettä?
http://www.hjalpkallan.org/ung/brev.shtml - vio-letti
vio-letti kirjoitti:
http://www.hjalpkallan.org/ung/brev.shtmlEi löytynyt linkkiä siihen Tv-3 ohjelmaan jossa Noomia haastateltiin ja hän myös luki tuon kirjeen äidiltään. Se oli tosiaan hyvä ohjelma, Renée Nybergin tekemä, ja tiedän että monet ihmiset täällä katsoivat sen ja ihmettelivät.
En muista, oliko Veikko Leinonen siinä? - Markku_Meilo
vio-letti kirjoitti:
http://www.hjalpkallan.org/ung/brev.shtml>>Först när du vill rätta till ditt förhållande till Jehova – kan förhållandet mellan dig och mig återställas.
Jehovantodistaja-äiti kiristää lastaan aivan Vartiotorniseuran ohjeiden mukaisesti. - ariadna.
vio-letti kirjoitti:
http://www.hjalpkallan.org/ung/brev.shtmlMinusta tuo teksi on niin selkäpiitä karmivaa, isoäidiksi tulo on normaalisti elämän onnellisimpia tapahtumia. Oman lapsen ja lapsenlapsen hylkääminen on vaan niin käsittämätöntä ja vielä kun Noomi on hänen ainoansa.
Onkohan tässäkin vain oma kunnia ja ylpeys kyseessä, olihan hän esimerkillinen äiti ja kasvattaja jota me muut äidit yritimme jäljitellä. - vio-letti
ariadna. kirjoitti:
Minusta tuo teksi on niin selkäpiitä karmivaa, isoäidiksi tulo on normaalisti elämän onnellisimpia tapahtumia. Oman lapsen ja lapsenlapsen hylkääminen on vaan niin käsittämätöntä ja vielä kun Noomi on hänen ainoansa.
Onkohan tässäkin vain oma kunnia ja ylpeys kyseessä, olihan hän esimerkillinen äiti ja kasvattaja jota me muut äidit yritimme jäljitellä.Niin, tavalliset ihmiset, joita minulla on tässä ystäväpiirissä, kertoivat itkeneensä kun olivat nähneet Noomin tuossa tv-3 ohjelmassa ja kuulleet hänen lukevan ääneen äitinsä kirjeen.
Tavalliselle ihmiselle kun on käsittämätöntä että joku hylkää lapsensa ja että isoäiti ei halua tavata vastasyntynyttä lapsenlastansa - uskonnon vuoksi.
Toivon että äidit ja isoäidit, isät ja ukit jehovantodistaja-seurakunnassa eivät ota hänestä oppia nykyään. Ikävä kyllä hän ei suinkaan ole yksin, luithan kertomuksen Martinin äidin kuolemasta? Martinin äiti kuoli vain muutama päivä sitten. Siinä näkee sen äärimmäisen seurauksen tuosta julmasta käytännöstä. Kuolema kun on lopullinen eikä asiaa voi enää koskaan korjata.
Syvätkin haavat ehkä paranevat aikojen kuluessa ja oikealla hoidolla. Mutta arvet jäävät aina muistuttamaan. Eikä elämä mene uusintana. Sitä pitäisi myös jt-järjestön johdon joskus vähän ajatella. Mutta kun ei... - ariadna.
vio-letti kirjoitti:
Niin, tavalliset ihmiset, joita minulla on tässä ystäväpiirissä, kertoivat itkeneensä kun olivat nähneet Noomin tuossa tv-3 ohjelmassa ja kuulleet hänen lukevan ääneen äitinsä kirjeen.
Tavalliselle ihmiselle kun on käsittämätöntä että joku hylkää lapsensa ja että isoäiti ei halua tavata vastasyntynyttä lapsenlastansa - uskonnon vuoksi.
Toivon että äidit ja isoäidit, isät ja ukit jehovantodistaja-seurakunnassa eivät ota hänestä oppia nykyään. Ikävä kyllä hän ei suinkaan ole yksin, luithan kertomuksen Martinin äidin kuolemasta? Martinin äiti kuoli vain muutama päivä sitten. Siinä näkee sen äärimmäisen seurauksen tuosta julmasta käytännöstä. Kuolema kun on lopullinen eikä asiaa voi enää koskaan korjata.
Syvätkin haavat ehkä paranevat aikojen kuluessa ja oikealla hoidolla. Mutta arvet jäävät aina muistuttamaan. Eikä elämä mene uusintana. Sitä pitäisi myös jt-järjestön johdon joskus vähän ajatella. Mutta kun ei...Henkiset arvet tuppaavat olemaan sitkeämpia paranemaan, näin vain on, esim. Martin ei varmaan koskaan pääse eroon haavoistaan.
Jt-sisareni tottelee kohdallani seuran ohjeita, mutta onneksi 3 erotettua lastaan ja lapsenlapsia tapaa ja auttaa aivan normaalisti.
Sain tilaisuuden kysyä häneltä miten Noomin äiti voi menetellä noin kylmästi.Hän vastasi, "et tiedä miten hän kärsii". Sen enempää tuota aihetta en voinut jatkaa.
Tuo kärsiminen tuntuu jo naurettavalta, hänhän hylkäsi ala-ikäisen lapsensa ja nyt siitä on jo täytynyt kulua lähemmäksi 10 vuotta. - vio-letti
ariadna. kirjoitti:
Henkiset arvet tuppaavat olemaan sitkeämpia paranemaan, näin vain on, esim. Martin ei varmaan koskaan pääse eroon haavoistaan.
Jt-sisareni tottelee kohdallani seuran ohjeita, mutta onneksi 3 erotettua lastaan ja lapsenlapsia tapaa ja auttaa aivan normaalisti.
Sain tilaisuuden kysyä häneltä miten Noomin äiti voi menetellä noin kylmästi.Hän vastasi, "et tiedä miten hän kärsii". Sen enempää tuota aihetta en voinut jatkaa.
Tuo kärsiminen tuntuu jo naurettavalta, hänhän hylkäsi ala-ikäisen lapsensa ja nyt siitä on jo täytynyt kulua lähemmäksi 10 vuotta.Kyllä Noomin äiti kärsii ihan varmasti, niin kuin muutkin äidit ja isät jotka ovat valinneet tuon fundamentaalisen tulkinnan suhtautumisessaan erotettuihin lapsiinsa. Sehän maksaa heille sen rakkaimman, joka heillä on.
Jt-järjestö on kuin mustasukkainen, vaimoaan pahoinpitelevä mies. Niin kauan kun vaimo pienessäkin asiassa tanssii miehen piipun mukaan, niin kaikki on hyvin. Jos mies lyö vaimoaan, on se hänen mielestään vaimon syy, koska vaimo teki jotain, joka oli miehen mielestä väärin.
Olen ollut töissä esi-avussa sairaanhoitajana. Meille tuli niitä miehensä pahoinpitelemiä naisia harva se ilta, varsinkin viikonloppuisin. Kylkiluut poikki, naama verille hakattuna. Heille tarjottiin apua kaikin puolin. Mutta kun ei. Mies tuli hakemaan seuraavana päivänä kukkapuskan kanssa ja nainen lähti aina mukaan. Nainen sanoi usein meille, että oli se hänenkin vikansa, niin tai oikeastaan se oli vain hänen vikansa. Jos hän ei olisi vihoittanut, niin ei mies sitten ja kyllä hän ymmärtää että... Ja mies vakuutti kuinka hän Suuresti Rakastaaaaa!!!
Me sitä aina ihmettelimme ja kysyimme, miksi nämä naiset eivät ota apua vastaan ja jätä miestä? Niin, miksi?
Tämä sama pätee jehovantodistajien systeemiin. Sehän on ottanut pariaatteensa patriarkaalisesta ajatusmallista. Jehovaa on toteltava taikka Jehova lyö. Viimekädessä Jehova surmaa kaikki tottelemattomat. Tästä on monta esimerkkiä Raamatussa. Ja jt-järjestö kutsuu jäseniensä henkistä pahoinpitelyä Raamatun sanan seuraamiseksi. Itse he eivät näe sitä noin, sillä jos vain tottelee sääntöjä, niin ei ole mitään hankaluuksia. Ja jäsenet tanssivat noiden sääntöjen mukaan ja kutsuvat sitä itsekin "rakkaudelliseksi järjestelyksi" vaikka he kärsivät siitä.
Siis kysymys on oikeastaan, miksi me ihmiset rakastamme jotakin, joka tekee meille pahaa?
ps. On myös naisia, jotka pahoinpitelevät miehiä. Problematiikka on siinä ihan sama. - Markku_Meilo
vio-letti kirjoitti:
Kyllä Noomin äiti kärsii ihan varmasti, niin kuin muutkin äidit ja isät jotka ovat valinneet tuon fundamentaalisen tulkinnan suhtautumisessaan erotettuihin lapsiinsa. Sehän maksaa heille sen rakkaimman, joka heillä on.
Jt-järjestö on kuin mustasukkainen, vaimoaan pahoinpitelevä mies. Niin kauan kun vaimo pienessäkin asiassa tanssii miehen piipun mukaan, niin kaikki on hyvin. Jos mies lyö vaimoaan, on se hänen mielestään vaimon syy, koska vaimo teki jotain, joka oli miehen mielestä väärin.
Olen ollut töissä esi-avussa sairaanhoitajana. Meille tuli niitä miehensä pahoinpitelemiä naisia harva se ilta, varsinkin viikonloppuisin. Kylkiluut poikki, naama verille hakattuna. Heille tarjottiin apua kaikin puolin. Mutta kun ei. Mies tuli hakemaan seuraavana päivänä kukkapuskan kanssa ja nainen lähti aina mukaan. Nainen sanoi usein meille, että oli se hänenkin vikansa, niin tai oikeastaan se oli vain hänen vikansa. Jos hän ei olisi vihoittanut, niin ei mies sitten ja kyllä hän ymmärtää että... Ja mies vakuutti kuinka hän Suuresti Rakastaaaaa!!!
Me sitä aina ihmettelimme ja kysyimme, miksi nämä naiset eivät ota apua vastaan ja jätä miestä? Niin, miksi?
Tämä sama pätee jehovantodistajien systeemiin. Sehän on ottanut pariaatteensa patriarkaalisesta ajatusmallista. Jehovaa on toteltava taikka Jehova lyö. Viimekädessä Jehova surmaa kaikki tottelemattomat. Tästä on monta esimerkkiä Raamatussa. Ja jt-järjestö kutsuu jäseniensä henkistä pahoinpitelyä Raamatun sanan seuraamiseksi. Itse he eivät näe sitä noin, sillä jos vain tottelee sääntöjä, niin ei ole mitään hankaluuksia. Ja jäsenet tanssivat noiden sääntöjen mukaan ja kutsuvat sitä itsekin "rakkaudelliseksi järjestelyksi" vaikka he kärsivät siitä.
Siis kysymys on oikeastaan, miksi me ihmiset rakastamme jotakin, joka tekee meille pahaa?
ps. On myös naisia, jotka pahoinpitelevät miehiä. Problematiikka on siinä ihan sama.>>Siis kysymys on oikeastaan, miksi me ihmiset rakastamme jotakin, joka tekee meille pahaa?
Menettämisen pelosta? Se voi liittyä pelkoon putoamisesta tyhjän päälle, ystävien ja perheen menetykseen, paratiisipääsylipun menettämiseen jne.
>>ps. On myös naisia, jotka pahoinpitelevät miehiä. Problematiikka on siinä ihan sama.
'Vahinko' on myös pantu kiertoon, miehet pahoinpitelevät vaimojaan ja äidit lapsiaan. - ariadna.
vio-letti kirjoitti:
Kyllä Noomin äiti kärsii ihan varmasti, niin kuin muutkin äidit ja isät jotka ovat valinneet tuon fundamentaalisen tulkinnan suhtautumisessaan erotettuihin lapsiinsa. Sehän maksaa heille sen rakkaimman, joka heillä on.
ps. On myös naisia, jotka pahoinpitelevät miehiä. Problematiikka on siinä ihan sama.Ihmettelin jo aikoinani, mikä ihmeen masokistinen vietti hänellä on, kun hän erittäin älykkäänä ihmisenä ajautui ensin JT:ksi ja vielä avioitui miehen kanssa jolla oli mielestäni fanaattisia piirteitä ja nyt vielä kaiken huipuksi valinnut lapsensa suhteen kärsijän tien.
Muistan useita tutkisteluja jolloin hän vain itki ja kertoi aina yllättyvänsä avioliiton vaikeudesta. - vio-letti
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Siis kysymys on oikeastaan, miksi me ihmiset rakastamme jotakin, joka tekee meille pahaa?
Menettämisen pelosta? Se voi liittyä pelkoon putoamisesta tyhjän päälle, ystävien ja perheen menetykseen, paratiisipääsylipun menettämiseen jne.
>>ps. On myös naisia, jotka pahoinpitelevät miehiä. Problematiikka on siinä ihan sama.
'Vahinko' on myös pantu kiertoon, miehet pahoinpitelevät vaimojaan ja äidit lapsiaan."Isi löi äitiä ja äiti löi minua eikä kissakaa ilman jääny" - sano entinen poika..
Pahoinpitely on usein perheen suuri salaisuus "virtahepo olohuoneessa". Siitä ei puhuta, ei ainakaan ulkopuolisille.
Näin se on jt-järjestössäkin. En muista että siitä juurikaan olisi puhuttu, kuinka kipeää se tekee että ei erotettuihin omaisiin saanut ylläpitää normaalia perhesuhdetta. Siksi tästä asiasta puhutaankin eron jälkeen. Monet myös häpeävät jälkeenpäin, että ovat kerran tuohon pahoinpitelyyn itse osallistuneet.
Itselläni oli tapana aina jollain tavoin salaa tervehtiä niitä, jotka olivat erotettuja. Pelkäsin kuollakseni että vanhimmat sen sattuisivat näkemään ja siitä tulisi repressaalioita. No, ei koskaan tullut. - vio-letti
ariadna. kirjoitti:
Ihmettelin jo aikoinani, mikä ihmeen masokistinen vietti hänellä on, kun hän erittäin älykkäänä ihmisenä ajautui ensin JT:ksi ja vielä avioitui miehen kanssa jolla oli mielestäni fanaattisia piirteitä ja nyt vielä kaiken huipuksi valinnut lapsensa suhteen kärsijän tien.
Muistan useita tutkisteluja jolloin hän vain itki ja kertoi aina yllättyvänsä avioliiton vaikeudesta.Noomi on kertonut, että hän meni kasteelle 9-vuotiaana lapsena. Monet muistavat myös kuinka heille jt-seurakunnassa lapsena osoitettiin Noomia esimerkillisenä. Siitä ei puhuttu mitään, että hän sai selkäänsä julmasti kotona ja että pienestäkin virheestä rangaistiin.
Tämän Noomi on itse kertonut erinäisissä media-haastatteluissa. Hän on ollut rohkea nuori nainen joka rauhallisesti ja omalla tyynellä tavallaan kertoo, mitä on kasvaa lahkoperheen lapsena. Noomin isä kuului myös ns. "jäännökseen", joten hänen lapsensa piti esiintyä esimerkillisesti. Harvalla "jäännökseen" kuuluvalla kun oli lapsia.
Se Noomista, tämä on kaikki sellaista jota hän itse on eri yhteyksissä, lehdissä, radiossa ja tv:ssä kertonut julkisesti. Kertomuksellaan hän on sävähdyttänyt monien mieliä. - Noomin
vio-letti kirjoitti:
Noomi on kertonut, että hän meni kasteelle 9-vuotiaana lapsena. Monet muistavat myös kuinka heille jt-seurakunnassa lapsena osoitettiin Noomia esimerkillisenä. Siitä ei puhuttu mitään, että hän sai selkäänsä julmasti kotona ja että pienestäkin virheestä rangaistiin.
Tämän Noomi on itse kertonut erinäisissä media-haastatteluissa. Hän on ollut rohkea nuori nainen joka rauhallisesti ja omalla tyynellä tavallaan kertoo, mitä on kasvaa lahkoperheen lapsena. Noomin isä kuului myös ns. "jäännökseen", joten hänen lapsensa piti esiintyä esimerkillisesti. Harvalla "jäännökseen" kuuluvalla kun oli lapsia.
Se Noomista, tämä on kaikki sellaista jota hän itse on eri yhteyksissä, lehdissä, radiossa ja tv:ssä kertonut julkisesti. Kertomuksellaan hän on sävähdyttänyt monien mieliä.Mitä Noomin vanhemmat ajattelivat kun tyttö "käänsi kelkkansa" ja rupesi käyttämään huumausaineita? Noomissa ei siis mitään vikaa? vain vanhemissa?
- vio-letti
Noomin kirjoitti:
Mitä Noomin vanhemmat ajattelivat kun tyttö "käänsi kelkkansa" ja rupesi käyttämään huumausaineita? Noomissa ei siis mitään vikaa? vain vanhemissa?
Ei se mikään salaisuus ole ollut että Noomi voi huonosti nuoruusvuosinaan ja käytti sen vuoksi päihteitä. Kyllä hän sen on itse kertonut eri haastatteluissa. Nyt hän on noista ongelmistaan selvinnyt ja se on hienoa, eikö vaan?
Kaiken mitä minä olen hänestä kirjoittanut täällä, olen lukenut ja kuullut Noomin itsensä kertovan mediassa. Minä toivotan hänelle kaikkea hyvää elämässä. Hän on selviytyjä. Ihailen hänen voimaansa naisena ja ihmisenä. - Huonosti
vio-letti kirjoitti:
Ei se mikään salaisuus ole ollut että Noomi voi huonosti nuoruusvuosinaan ja käytti sen vuoksi päihteitä. Kyllä hän sen on itse kertonut eri haastatteluissa. Nyt hän on noista ongelmistaan selvinnyt ja se on hienoa, eikö vaan?
Kaiken mitä minä olen hänestä kirjoittanut täällä, olen lukenut ja kuullut Noomin itsensä kertovan mediassa. Minä toivotan hänelle kaikkea hyvää elämässä. Hän on selviytyjä. Ihailen hänen voimaansa naisena ja ihmisenä.Miksi? Ainoastaan äidin ja isän ja JT vika?
- ariadna.
Huonosti kirjoitti:
Miksi? Ainoastaan äidin ja isän ja JT vika?
Kommentoitko Lähimmäinen sittenkin.
>>Miksi? Ainoastaan äidin ja isän ja JT vika?
- Johanneksen_poika
Karttaminen on yleistä Jehovan todistajien keskuudessa. Esim. JT-sukulaiseni aloittivat ajojahdin minua vastaan juuri sen takia, etten suostunut karttamaan omaa erotettua pikkusiskoani.
Jos et ole vielä lukenut, lue ja kuuntele:
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/aikajana.htm - Arskavain
Tässä on taas sokean tai kokemattoman kirjoitus/luulo. Tällaiselle vt seuran käytännölle karttaa ja hajottaa käytökselle ei tietenkään ole raamatun tukea.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000020590861#22000000020590861 - Elämänkulkija
Oma kokemukseni on sellainen, että ollessani alle kouluikäinen vanhempani ryhtyivät jt:ksi. Koska heidän intonsa oli palava, "tieto" totuudesta varma ja koska salilla toitotettiin maailmallisen seuran karttamisesta, niin me lapset emme nähneet suurta osaa muista sukulaisistamme muuten kuin hautajaisissa (joissa muuten niissäkään ei voitu osoitettaa kunnioitusta vainajalle ja pääsiväthän he saarnaamaan ylösnousemustoivosta) tai häissä (paitsi että niissäkin häälahjaksi annettiin jotain Perhe elämä-kirjoja). No siitähän seurasi, että kaikki tuttavat ja ystävät olivat jt:a.
Kun minä erosin 18-vuotiaana, niin kaikki jt-ystävät ja tuttavat lopettivat tervehtimisen (puhumisen tietenkin) siihen paikkaan, vanhempani lopettivat säännöllisen kontaktin ja puhumisen kanssani ja siinähän sitä oltiin. Olihan se hauska tilanne kun menin salille, niin ihmiset morjenstelivat ja jutustelivat niinkuin aina ennenkin, mutta ilmoituksen jälkeen kukaan ei katsonut kohti eikä puhunut minulle enää halaistua sanaa. Oli kuin olisin muuttunut ilmaksi sillä hetkellä.
18v, täysin yksin, ilman koulutusta ja ilman elämänkokemusta. En yhtään ihmettele vaikka jollakin eronneella tai erotetulla lähtisi sellaisessa tilanteessa ns. mopo käsistä. Onneksi oma elämäni känntyi hitaasti paremmaksi ja olen täysin sitä mieltä, että vaikka alku olikin tuskainen, niin kaikki oli sen arvoista. Eikä ikinä takaisin tuollaiseen tekopyhään joukkoon, joka viitsii tiedottajansa välityksellä julkisesti valehdella ja yrittää laittaa paskan ympärille sokerireunusta.>>Olihan se hauska tilanne kun menin salille, niin ihmiset morjenstelivat ja jutustelivat niinkuin aina ennenkin, mutta ilmoituksen jälkeen kukaan ei katsonut kohti eikä puhunut minulle enää halaistua sanaa. Oli kuin olisin muuttunut ilmaksi sillä hetkellä.
Sama efekti käy jokaisessa jehovantodistajaseurakunnassa sata varmasti. Yhtä varmasti tiedottaja tietää, että näin on. Mutta aivan samalla varmuudella tiedottaja kertoo ettei näin ole. Kutsuisin tätä sata prosenttiseksi luonnontuotteeksi.
Toisaalta kokemuksesi on jokaiselle kuuliaiselle jehovantodistajalle salilla karttamista lukuunottamatta myöskin täyttä potaskaa. Metkaa kuinka ihmisen olemus muuttuu sillä samalla hetkellä kun lavalta kerrotaan hänen olevan entinen todistaja. Sen jälkeen hänen kokemuksensa ovat vähintään 99,5%:sti valetta (useissa tapauksissa 100%:sti) ja ainoastaan katkeran ihmisen keksimää tarinaa.
- ...
...
- A.Men
Olen suomentanut erään lehtikirjoituksen Noomista.
http://medlem.spray.se/aaac/2/noomi.html- pieni srk
karttamisesta on karu. Emme voi vastustaa kiemurtelevaa paholaista, vaikka yrittäisimme.
Totuus täällä maan piirissä on se, että n.s. luopio on kartettunas.. - Todistaja
Kiitos Noomin tarinan suomentamisesta!
Oletko ajatellut suomentaa myös Noomin äidin kirjeen? Sen verran kun siitä ruotsin taidoillani sain tolkkua, kirje oli aivan karmiva. - vio-letti
Todistaja kirjoitti:
Kiitos Noomin tarinan suomentamisesta!
Oletko ajatellut suomentaa myös Noomin äidin kirjeen? Sen verran kun siitä ruotsin taidoillani sain tolkkua, kirje oli aivan karmiva.Jos joku suomentaa tuon kirjeen, on lähde - Hjälpkällan kotisivu - kerrottava. Se lukee myös siellä ruotsiksi.
Itse olen liian laiska suomentamaan. Mutta jos joku jaksaa, niin halusin vain kertoa tuon, ettei kukaan syyllistyisi laittomuuksiin huomaamattaan.
- Peroonat
Jos olette itsenäisesti ajattelevia, ei teillä tunnu olevan mahdollisuuksia tuossa yhteisössä.
Jo se, että joku katsoo tulkitsevansa pyhiä (?) kirjoituksia siten, että on oikeutettu erottamaan jäsenen yhteisöstä, osoittaa, että diktatuuri on vallalla.
Luuleeko yhteisönne, että myös jumalanne hylkää jäsenen teidän esimiehenne käskystä?
Teillä on pieni jumala. - paisuttelenko?
kun lapsi hylkää äitinsä kun äiti päättää jättää Jehovat?
Tai miten voi paisutella jos sisarukset voivat jättää tulematta sisarensa hautajaisiin kun ei kuulunut Jehoviin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti23945198Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella
Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole12325976SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude32315654Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy16410791Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h1229707Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump369481Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!309383Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla858468Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.2426814Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2216476