leponexin puolesta vai vastaan

lääkkeen käytön aloittanut

Otetaan vastaan viestejä kokemuksista leponex lääkkeestä,sekä hyviä että huonoja.tai pelkkiä puolesta ja vastaan viestejä.

83

20548

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • werty 1

      Leponexin vaikuttava aine klotsapiini on tehokkain neurolepti ja antaa nopeimman vasteen. Kyseistä lääkettä määrätään vain hoitoresistenttiin skitsofreniaan, johtuen lukuisista haittavaikutuksista. On tärkeää noudattaa annettuja ohjeita ja huolehtia labroista preussilaisella pedanttisuudella.

      Itse jouduin lopettamaan sairaanhoitajan työt akuutin aikuispsykiatrian saralla vaikeahoitoisen epilepsian puhjettua. Kuitenkin huomasin kuten kaikki muutkin alalla työskentelevät, että kyseessä on todella toimiva lääke ja kun sitä vertaa muihin neurolepteihin voisi käyttää vertauskuvaa klotsapiini(Ferrari)ja muut neuroleptit Trabantista Toyotaan. Leponex lääkityksen saa aloittaa vain psykiatrian erikoislääkäri.

      • käyttö muuhunkin

        "Kyseistä lääkettä määrätään vain hoitoresistenttiin skitsofreniaan.." - ei pidä paikkaansa. Läheiselleni määrättiin muutama vuosi sitten Leponexia, jota hän syö edelleen, nyt jo tervehtyneenä silloisista mielenterveysongelmistaan. Diagnoosina ei ollut skitsofrenia.


      • werty1
        käyttö muuhunkin kirjoitti:

        "Kyseistä lääkettä määrätään vain hoitoresistenttiin skitsofreniaan.." - ei pidä paikkaansa. Läheiselleni määrättiin muutama vuosi sitten Leponexia, jota hän syö edelleen, nyt jo tervehtyneenä silloisista mielenterveysongelmistaan. Diagnoosina ei ollut skitsofrenia.

        Silloin kun itse työskentelin psykiatrian saralla, oli Leponexin ainoa indikaatio muutoin hoitoresistenssi skitsofrenia. Skitsofrenian muotojahan on useita. Esim. paranoidinen, hebefreeninen jne. Skitsofreniahan usein sekoitetaan jakautuneeseen persoonallisuuteen, jossa henkilöllä on yksi tai useampia sivupersoonia.

        Kiitos kun otit asian esille klotsapiinin suhteen, sillä tämä on minulle ammatillisesti hyödyllistä tietoa. Täytyypä tsekata ja mahdollisesti päivittää tietonsa.

        En sinänsä olisi yllättynyt vaikka indikaatiot olisivat laajenneet koska klotsapiinin antama vaste on aivan eri luokkaa kuin muiden neuroleptien. Toki ihmiset reagoivat eri pharmakoihin eri tavalla. Kuitenkin yleinen käsitys on, että klotsapiini on se kuningasneurolepti


      • nuppub
        werty1 kirjoitti:

        Silloin kun itse työskentelin psykiatrian saralla, oli Leponexin ainoa indikaatio muutoin hoitoresistenssi skitsofrenia. Skitsofrenian muotojahan on useita. Esim. paranoidinen, hebefreeninen jne. Skitsofreniahan usein sekoitetaan jakautuneeseen persoonallisuuteen, jossa henkilöllä on yksi tai useampia sivupersoonia.

        Kiitos kun otit asian esille klotsapiinin suhteen, sillä tämä on minulle ammatillisesti hyödyllistä tietoa. Täytyypä tsekata ja mahdollisesti päivittää tietonsa.

        En sinänsä olisi yllättynyt vaikka indikaatiot olisivat laajenneet koska klotsapiinin antama vaste on aivan eri luokkaa kuin muiden neuroleptien. Toki ihmiset reagoivat eri pharmakoihin eri tavalla. Kuitenkin yleinen käsitys on, että klotsapiini on se kuningasneurolepti

        Klotsapiinia (esim.Leponex,Froidir) ei aloiteta kevyin perustein. Harvinaisena, mutta mahdollisena sivuvaikutuksena on valkosolujen (erit.granulosyyttien) lasku, joka heikentää elimistön puolustusmekanismeja ja on havaitsemattomana hengevaarallinen tila (erityisesti, jos syntyy ns. agranulosytoosi, jolloin nämä immuunijärjestelmälle välttämättömät solut puuttuvat kokonaan). Lääkkeen tekee kuitenkin turvalliseksi koko käytön ajan jatkuva verenkuvan seuranta 1krt/kk, alussa tiheämmin, selkeä ohjelma.Lääke lähtee heti tauolle, jos käyttäjälle tulee kuumetta tai kurkkukipua ja sitä jatketaan vasta, kun labrat on pikaisesti katsottu ja todettu normaaleiksi.
        Lääkettä ei myöskään saa apteekista kuin kahden kontrollin väliseksi ajaksi. Muina sivuvaikutuksina esiintyy joskus "kuolaamista", kouristuskynnyksen laskua (epileptikot!) ja osa potlaista kokee sen latistavan tunne-elämää. Vaikeahoitoisessa skitsofreniassa lääkkeen hyöty on kuitenkin useimmiten kiistaton potilailla, jotka eivät muita lääkeistä ole hyötyneet. Toipuminen voi olla hyvinkin dramaattista. Jos siis ko lääkettä on määrätty, suosittelen ehdottomasti vähintäänkin kokeilemaan.


      • tghjutgfgh4325
        käyttö muuhunkin kirjoitti:

        "Kyseistä lääkettä määrätään vain hoitoresistenttiin skitsofreniaan.." - ei pidä paikkaansa. Läheiselleni määrättiin muutama vuosi sitten Leponexia, jota hän syö edelleen, nyt jo tervehtyneenä silloisista mielenterveysongelmistaan. Diagnoosina ei ollut skitsofrenia.

        Leponex on järkyttävä lääke eikä sitä pidä käyttää heppoisesti.


      • uusi haitta
        nuppub kirjoitti:

        Klotsapiinia (esim.Leponex,Froidir) ei aloiteta kevyin perustein. Harvinaisena, mutta mahdollisena sivuvaikutuksena on valkosolujen (erit.granulosyyttien) lasku, joka heikentää elimistön puolustusmekanismeja ja on havaitsemattomana hengevaarallinen tila (erityisesti, jos syntyy ns. agranulosytoosi, jolloin nämä immuunijärjestelmälle välttämättömät solut puuttuvat kokonaan). Lääkkeen tekee kuitenkin turvalliseksi koko käytön ajan jatkuva verenkuvan seuranta 1krt/kk, alussa tiheämmin, selkeä ohjelma.Lääke lähtee heti tauolle, jos käyttäjälle tulee kuumetta tai kurkkukipua ja sitä jatketaan vasta, kun labrat on pikaisesti katsottu ja todettu normaaleiksi.
        Lääkettä ei myöskään saa apteekista kuin kahden kontrollin väliseksi ajaksi. Muina sivuvaikutuksina esiintyy joskus "kuolaamista", kouristuskynnyksen laskua (epileptikot!) ja osa potlaista kokee sen latistavan tunne-elämää. Vaikeahoitoisessa skitsofreniassa lääkkeen hyöty on kuitenkin useimmiten kiistaton potilailla, jotka eivät muita lääkeistä ole hyötyneet. Toipuminen voi olla hyvinkin dramaattista. Jos siis ko lääkettä on määrätty, suosittelen ehdottomasti vähintäänkin kokeilemaan.

        http://www.madinamerica.com/2014/10/antipsychotics-can-cause-obsessive-compulsive-disorder/
        Klotsapiinivalmisteilla on löydetty uusia sivuvaikutuksia. Neurolepteinä ne aiheuttavat aivolobotomian eli otsalohkojen ja limbisen järjestelmän lamaantumisen (oppiminen, muisti, tunteet, motiivit, puhe).


      • myrkkyjäsyötte

        Leponex klotsapiini on hengenvaarallinen hermomyrkky. Sen käyttö kiellettiin suomessa jo 1978, kun leponex tappoi 8 ihmistä pitkäniemen sairaalassa hyvin lyhyessä ajassa.
        Sen vaarallisuudesta on vaiettu ja jostain kumman syystä sitä on alettu uudelleen käyttämään.
        Sen vaarallisuudesta ei potilaille kerrota.
        Aloittajat ovat selvästi psykiatrian alalla, ja puolustelevat noilla saduillaan tätä tappavaa myrkkyä.
        Sama on ketiapiinilääkkeet, ketipinor ja seroguel. Vaarallisia itsetuhoa aiheuttavia myrkkyjä. Monessa maassa kielletty alle 18 vuotiailta, vaan ei suomessa.
        Täällä sitä syötetään nimenomaan nuorille.
        Psykiatria on myrkkyjen syöttämistä lääketeollisuuden kehittelyä ajatellen ja rahoittamista.
        Sen ovat todistaneet monet suuret tohtorit ja professorit ympäri maailmaa. Yksin zyprexa lääkkeenä kaupattu psyykemyrkky on tappanut erään professorin mielestä jo 400000 ihmistä maailmassa. Ja yhä tappaa. Milloin ihmiset lakkaa uskomadta noita tappajia psykiatrian vaatteissa, oletustieteen huijareita he ovat.


    • Lepo vaan

      Ystäni oli psykoosioireiden takia pitkään Leponex-hoidossa. Sitten hänen hapenotossaan alkoi ilmetä heikentymistä. Liian myöhään lopetettu Leponex-hoito on myös lääkärin arvion mukaan saattanut olla syynä useisiin keuhkoveritulppiin. Niiden johdosta keuhkoihinsa tuli sairaus, joka johtaa kuolemaan parin vuoden sisällä!

      Ystäväni pyysi kertomaan tämän julkisuuteen, jotta kenellekään muulle ei näin kävisi. Riskit ovat liian suuret. Nyt on myöhäistä enää syytellä ketään, mutta jospa ystäväni ennenaikainen kuolema pysähdyttää Leponex-intoilijat. Toivottavasti lääketeollisuus pystyy kehittämään korvaavan lääkkeen Leponexille.

    • traumat

      Sain leponexia tuskaisuuteen ja itsetuhoisuuteen. Masennuksen tilalle tuli tunteettomuus ja kun en tuntenut mitään en myöskään lievittänyt pahaa oloa vahingoittamalla itseäni. Lihoin lähes ylipainoseks ja ennen olin kokoa 34 se oli kamalaa. Söin koko ajan enkä osannu hallita syömisiä. Nukuin jopa 18 tuntia päivässä, kuolasin. Nukahtelin bussissa ja koulussa tunneilla. Olin vasta 16-17 vuotias kun rupesin syömään leponexia. Patjoja meni pilalle koska se lääke sai aikaan sen että nukkuessa pissasin sänkyyn vähän noloa.
      Taisin syödä sitä lääkettä turhaan koska mulla ei oo ollu mitään positiivisiä oireita, mutta oli joitakin negatiivisiä. Koen että mun elämän ollaan tuhottu tuolla lääkkeellä.
      Mutta en ole enää leponexia syönyt ja voin paremmin kun ennen.

      • Lepoko

        Aloitin eilen leponexin,enkä tiedä vielä mitään seurauksista.Minulla ei ole diagnosoitu skitsofreniaa ,vaan pakko-ajatus ja ahdistus kostosta,jolle ei ole mitään järkevää syytä,toisaalta tajuan sen itse,mutta en voi ajatukselle mitään.
        Ennen oli lääkkeenä seroquel yms ja on niitä joitain muitakin vielä.
        En haluaisi lihoa ja kuolata,enkä saada veritulppia,haluaisin elää nuorena ja elämästä kiinnostuneena ihmisenä.
        Lopetanko heti ja mitä seuraa jos lopetan näin alkuun?


      • Anonyymi

        Mun kaveri täällä mun luona nukkuu vielä. Jo 11 tuntia. Hänellä menee Leponex . Käyttänyt sitä jo 21 vuotta. Kauheeta myrkkyä. Lapissahan on skitsofrenian hoitoa ilman lääkkeitä ja toimii hyvin. Mitä on elämä kun siitä nukkuu yli puolet?


    • Löllipöp

      Olen juuri aloittanut leponexin oton,kun kuulemma muut Seroquel ja vastaavat ei auttaneet.Minulla ei ole diagnosoitua skitsofreniaa,ahdistunut ja pinttynyt pakko-oireinen koston pelko vailla todellista syytä.
      Mitä teen?Lopetanko vai jatkanko lääkkeen ottoa?
      Suvussa sydänkuolemia ym.Apua.

      • ihminen 77

        2Ystäväni käytti rauhottavia ja jossain vaiheessa ei saanut niitä mistään. Tuttu lääkäri kieltäyti kirjoittamasta lääkettä ja antoi neurolepti reseptin.Ystäväni haki apteekista reseptin luullen sitä lieväksi unilääkkeeksi. Neurolepteista seurasi pöperö ja sekava olo. Pariksi päiväksi sairaalaan, missä ihmeteltiin kuka tällaisia lääkkeitä määrää!
        Lääkäri halusi peitellä virhettäänl ja neuvoi ystävääni menemään tutulle psykiatrille.
        Siitä lähti lääkärirumba. Masennuslääkkeitä ja neurolepteja jossain vaiheessa.
        Näin nähtiin kuinka terveestä ihmisestä saadaan lääkkeillä ja kirjoituksilla sairas ihminen ainakin paperilla.Suomessa on vahva hyvä veli systeemi. Ei korppi korpin silmää noki.Herkkä, lahjakas ihminen uhrataan "kunnian" alttarille. Oletteko kuulleet, että lääkäri sanoo, että olen tehnyt virheen.Anteeksi! Nyt ystävä vierottautuu Leponexista. Onni onnettomuudessa hän kävi toisella yksityisellä lääkärillä,joka heti ilmoitti mielipiteensä Leponexista,minimiin ja loppu. .Älkää edes alottako Leponexia!


      • carmaliisa
        ihminen 77 kirjoitti:

        2Ystäväni käytti rauhottavia ja jossain vaiheessa ei saanut niitä mistään. Tuttu lääkäri kieltäyti kirjoittamasta lääkettä ja antoi neurolepti reseptin.Ystäväni haki apteekista reseptin luullen sitä lieväksi unilääkkeeksi. Neurolepteista seurasi pöperö ja sekava olo. Pariksi päiväksi sairaalaan, missä ihmeteltiin kuka tällaisia lääkkeitä määrää!
        Lääkäri halusi peitellä virhettäänl ja neuvoi ystävääni menemään tutulle psykiatrille.
        Siitä lähti lääkärirumba. Masennuslääkkeitä ja neurolepteja jossain vaiheessa.
        Näin nähtiin kuinka terveestä ihmisestä saadaan lääkkeillä ja kirjoituksilla sairas ihminen ainakin paperilla.Suomessa on vahva hyvä veli systeemi. Ei korppi korpin silmää noki.Herkkä, lahjakas ihminen uhrataan "kunnian" alttarille. Oletteko kuulleet, että lääkäri sanoo, että olen tehnyt virheen.Anteeksi! Nyt ystävä vierottautuu Leponexista. Onni onnettomuudessa hän kävi toisella yksityisellä lääkärillä,joka heti ilmoitti mielipiteensä Leponexista,minimiin ja loppu. .Älkää edes alottako Leponexia!

        Hei, mikä tämän yksityisen lääkärin nimi oli joka ei halunnut potilaalle Leponexia. satutko tietämään? Me tarvittaisiin sellaisen lääkärin nimeä. Pakkosyöttävät pojalle Leponexia, josta vaan psykoosi lisääntyy ja verenpaine ja pulssi tosi korkeet. Nämä ei tajua mitään, eivät halua, vaan heillä on asennevika. Pojan henki on vaarassa! Kiitos! [email protected]


      • jade2016

        En ymmärrä mitä järkeä on alkaa syödä psykoosilääkkeitä ajatusongelmaasi? Jos sinulla on mahdollisuus ala käymään terapeutilla ja pura mielestäsi pois kosto-ajatusvyyhti. Ei se parane lääkkeillä. Kaikki mielessä pyörivät pakko-ajatukset ja toistuvat ajatuskuviot voi purkaa niistä puhumalla ja tekemällä jotain konkreettista asioiden hyväksi. Olen syönyt valvotusti Leponexia pakkohoidossa ja vapaaehtoisessa hoidossa ollessani yli kolmen vuoden ajan. Minulla ei ole ollut psykooseja eikä harhoja mutta lääkäri uskoo homeongelmien ja parasiittisairauksien johtuvan "harhaluuloista" ja siksi jouduin pakkohoitoon. Lihoin lääkehoidon aikana yli 20kg ja aamulla väsyttää ihan kamalasti. Olen nyt lopettamassa lääkitystä ja nukun kaikki päivät ja olen ajoittain hyvin masentunut. Tämä voi johtua osittain Leponex lääkkeen vaikutuksista pitkä-aikaisessa käytössä. Älä ala syömään jos ei ole pakko, neuvoisin. Varaa aika yksityiselle terapeutille ja ala purkaa ongelmiasi siellä. Kirjoittamisesta on ollut minulle paljon apua. Asioiden ja ongelmien syyt pitää nostaa ensin esiin ja sitten alkaa hoitaa niitä ja ymmärtää itseään paremmin.


      • Giagnoosi
        carmaliisa kirjoitti:

        Hei, mikä tämän yksityisen lääkärin nimi oli joka ei halunnut potilaalle Leponexia. satutko tietämään? Me tarvittaisiin sellaisen lääkärin nimeä. Pakkosyöttävät pojalle Leponexia, josta vaan psykoosi lisääntyy ja verenpaine ja pulssi tosi korkeet. Nämä ei tajua mitään, eivät halua, vaan heillä on asennevika. Pojan henki on vaarassa! Kiitos! [email protected]

        Ottakaaa yhteyttä potilasasiamieheen. Joillekkin käytöshäiriöisille, akresiivisille, piri yms. käyttäjille on varmaan paikallaan, mutta tavalliset ihmiset selviät joillakin muilla ratkaisuilla kuin lääkkeet. Paremman vasteen saisivat, kun keskittyisivät ihmisten ongelmiin.Rratkaisujahan löytyy, jos halutaan vaan käyttää ja halua oikeenlaiseen tukeen. Voisivat alkaa paremmin alkaa seurata lääkäreiden reseptien kirjoittelua. Hirveesti kirjoitetaan lääkkeita, kun osaa vaan pyytää. Mulle sanotiin, että pitää olla diagnoosi, että h voivat kirjoittaa lääkkeitäjoita en edes tarvinnut. Oli aika käden vääntö lääkkeiden suhteen, noista oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Ei noita idiootti kusipää psykiatrit kuuntele yhtään potilasta eikä huomio potilaan vointia eikä elämänlaatua. Missä noiden ammaatitaito ja moraali on? Vetelisivät vaan omaan napaansa potilaidenkin puolesta ja kertoisivat millasta elämä on erilääkkeiden vaikutuksen alaisena. Miten hyvin he voivat tehdä päivän pakollisia askareita. Olisi kiva nähdä kun heidän älykkyys romahtaa pakkasen puolelle. Olisi uuden reality sarjalle mielenkiintoista katsottavaa. Saisi esim. kela tai joku muu virallinen päätösvaltainen taho alkaa seurata noiden lääkäreiden ja lääkefirmojen toimintaa. Samoin voisi koko henkilökunta alkaa panostaa oikeasti hoitoo ja hoidon tasoon. Heidän käytöskin on ala.arvoista. Mitä pitämpään he ovat olleet töissä alalla sitä idioottimaisemmaksi ja lapsellisemmaksi heidän käytös muuttuu. Itse he edellyttävät potilailtasiallista käytöstä, vaikka on tavallista että itse provosoivat ja käyttäytyvät asiattomasti. Ei ole mitenkään epätavallista, että vittuilevat potilaille päin näämää jopa lapsille, jotka ei ole mitenkään huonosti käyttäytynyt. Olen itse ollut erilaisissa laitoksissa töissä ja vierestä kuullut/nähnyt hoitohenkilökunnan toimintaa. Aika monelle saisi antaa monon kuvan takamuksille ja käskea painua jollekkin muulle alalle. Mielummin ei mihinkään asiakaspalveluammattiin. Parhaiten heille sopisi hyvin lääkittynä köllöttely ja kotisairaanhoito kotona jakamassa lääkkeet, että varmaan menee oikeeseen suuhun ja oikeeseen aikaan eikä yhtään jää ottamatta. Olisi kiva tietää heidän diagnoosit ja möykätä heidän asioita ympäri maailmaa. Ovet auki käytävään huutaa samalla mitä potillaalla tapahtuu niin ei jäisi kenellekkään epäselväksi, mitä potilaalle kuuluu. Parhaan vastineen saavat hoidoista sekäkäyttäjät ja parhaan kohtelun. Kyllä huume hemmoja aina ymmärretään. Tämä koko psykiatrinen hoito pitäisi uusia ja ottaa sosiaalityöntekijän mukaan, että tulisi jokin kokonaisvaltaisempi kartoitus potilaan tarpeista eikä olisi pahasta jos potilaan mukana olisi potilasasiamies tai jokin ulkopuolinen taho potilaan oikeukia pitämässä. Samalla hoidon ja lääkkeiden tarkituksen mukaisuutta. Tosin lääkäreillä ei näytä olevan mitään logikikkaa lääkityksen suhteen. kaikki ei huomioi yhteisvaikutuksia, ja jotku kirjoittaa ihan tolkuttomasti erilääkkeitä. Eräs tuttu sai sairaalasta kauheesti reseptejä, kun siirty avopuolelle niin hoitaja puuttui asiaan ja sanoi ettei noita uusita eikä ole perusteltua noin monia lääkityksiä. Potilas kimpaantiu ja kävi päälle. Hoitaja oli normaalin kolme viikkoa sairaslomalla. Tällä hoitajalla oli ovi auki ja pakotie akressivisia potilaita varten. Tosin tämä tapaus alettiin jo nuorena tai lapsena lääkitä, kun olisi pitänyt tehdä huostaanotto ja turvata normaaliperusterpeet ja turvallisuus. Näin sivistysyhteiskunta hoitaa asioita. Tosin aika keposesti näyttää lääkärit ja henkilökuntakin itsekkin napsivan lääkkeitä. Mikä on valehtelevien ja kieroutuneiden hoitohenkilökunnan, lääkäreidenja lääkekauppiaiden diagnoosi? Milllä perusteella he itse mätää kamaa naamariin? Osalla vaikutaa älykkyys, kongnitiiviset taidot ja yms. olevan aika matalalla. Kun tietää noiden lääkkeiden vaaroista, niin voisi kuvitellä ettei ihan vähällä omaan naamariin vedä kaiken laisia nappeja ja kehitellä diagnoosia minkä turvin voi nappailla mitä lystää.


    • Leponex-omainen

      Kurjaa, että teillä joillakin on ollut noin kamalia kokemuksia Leponexista. Psyykelääkkeiden sivuvaikutukset ovat hirveän yksilöllisiä, samoin kuin se, mikä toimii kenelläkin.

      Puolisoni on käyttänyt Leponexia nyt useita vuosia, ja olemme olleet lääkkeeseen todella tyytyväisiä. Pysyvinä sivuvaikutuksina ovat syljenerityksen lisääntyminen (näkyy siinä, että tyyny kastuu öisin) sekä voimakas väsymys aina noin tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen. Lisäksi kerran kuussa täytyy käydä verikokeissa kontrollissa. Lääkityksen alkuvaiheessa sivuvaikutuksia oli muitakin, mutta ne ovat karisseet pois vähitellen. Minusta esimerkiksi agranylosytoosia ei kannata pelätä, koska mahdollisia valkosolumuutoksia seurataan tosi tarkkaan verikokeilla ja lääkitys voidaan heti lopettaa, jos ongelmia alkaa näkyä.

      Puolisoni on herkkä ja lahjakas ihminen, aivan kuin sinun ystäväsi, ”ihminen 77”. Oli todella vaikea myöntää, että hänellä on psyyken sairaus, jota on pakko hoitaa lääkkeillä ja jota ei voi omalla älyllä tai tahdonvoimalla hallita. Monien sairaalajaksojen, lääkekokeiluiden ja hengenvaarallisten sivuvaikutusten jälkeen päädyimme vastahakoisesti Leponexiin, minkä jälkeen toipuminen oli uskomattoman nopeaa. Tällä hetkellä puolisoni on yliopistokoulutustaan vastaavassa työssä ja voi hyvin. Hänen sairautensa täytyy ottaa huomioon jokapäiväisessä elämässä, mutta sen kanssa pystyy kyllä tulemaan toimeen.

      En halua yhtään vähätellä muiden ikäviä Leponex-kokemuksia, mutta toivon, että lääkkeen sivuvaikutuksilla ei peloteltaisi liikaa eikä Leponexia leimattaisi pelkästään toivottomien laitospotilaiden lääkkeeksi. Tiedän kokemuksesta, että minkä tahansa psyykelääkkeen aloittaminen on tosi rankkaa, koska sivuvaikutukset tuntuvat usein heti mutta hyödyt vasta pitkällä aikavälillä. Tsemppiä kaikille mielenterveysongelmien kanssa kamppaileville!

      • Omaishoitaja

        Lohduttavaa kuulla että Leponexia käyttävä henkilö pärjää edelleen työelämässä. Omaiseni on syönyt Leponexia useamman vuoden, psyykkinen olo selvästi tasoittunut (pelot, rauhattomuus, epäluuloisuus) ja elämänhalu palannut takaisin. Olen kuitenkin koko ajan pelännyt, että ns. älyllinen suorituskyky taantuu tämän lääkkeen vuoksi. Mikä sitten olisi vaihtoehto, en tiedä.


    • Omaishoitaja

      Onko Leponex "ikuinen" lääke, vrt. verenpainelääkitys? Onko jatkossa mitään korvaavaa lääkettä? Haittavaikutuksia on monenlaisia lihomisesta väsymykseen, kuolaamiseen asti.

    • Ihminen 77

      Onko Leponex lääkitys elinkautinen? Satuin lukemaan kirjoituksen erään henkilön vierottautumisesta läääkkeestä Leponex. Hän oli syönyt vuosia kyseistä lääkettä, mutta oli melko aikaisessa vaiheessa titrannut lääkettä alaspäin 400 mg:sta, lääkärin valvonnassa.Kertoo lääkkeen vaikeudesta, että hänellä oli ollut käyttö vuosia alle 100 mg.Nyt lääkettä on hitaasti ja varovaisesti tiputettu 25 mg:aan.

      Uskon, että joissakin tapauksissa Leponex on hyväkin lääke.Ystäväni on syönyt lähes kymmenen vuotta Leponexia..Määrä on ollut 50 mg vuosia ja lopetus tapahtui 25 mg vrk. Leponex aiheutti hänelle näinkin pienenä annoksen ihottumaa (mahdollisesti hänelle puhkesi psoriasis).

      Minulle tulee mieleen Leponexista kemiallinen lobotomia. Toivon, ettei lääkityksestä ole jäänyt mitään pysyviä vaurioita. Leponex lääke on niin vaikea lääke, ettei sitä varmasti voi aloittaa kevyin perustein. Minä pidän lääkäriä rehellisenä, joka sanoi pitävänsä lääkettä vaarallisena.

    • murehtiva läheinen

      Tappaako Leponex luovuuden vai palautuuko se annostusta pienentämällä tai lääkkeen lopetuksen jälkeen? Läheiseni (18v) on syönyt Leponexia pari kuukautta ja on ahdistunut siitä, ettei ole enää luova, kekseliäs ja oma iloinen itsensä. Ennen piirtäminen ja kirjoittaminen tuotti iloa, mutta nyt idealamppu on sammunut eikä mikään tunnu enää hauskalta. Hän vain katkeroituu, kun elämä tuntuu valuvan hukkaan. Miten tätä lääkitystä voi kestää nuo "suosituksen mukaiset" vähintään kaksi vuotta! Luovat ja herkät Leponexin käyttäjät, miten olette selviytyneet? Oletteko saaneet takaisin oman itsenne lääkkeen lopetuksen jälkeen vai onko lopettaminenkin ollut ylivoimaista?

      • mklh

        lääkeyhtiöstä sanottiin että jo puolen vuoden tai muutaman kuukauden käyttö voi aiheuttaa aivoille pysyvää vauriota. en suosittele .
        joson positiivisia oireita ja kuulee ääniä eikä liho niin joku on tyytyväinenkin


      • murehtiva läh.
        mklh kirjoitti:

        lääkeyhtiöstä sanottiin että jo puolen vuoden tai muutaman kuukauden käyttö voi aiheuttaa aivoille pysyvää vauriota. en suosittele .
        joson positiivisia oireita ja kuulee ääniä eikä liho niin joku on tyytyväinenkin

        Onko lääkeyhtiö tosiaan myöntänyt, että jo muutaman kuukauden käyttökin voi aiheuttaa pysyviä vaurioita? Eipä siitä ainakaan näy mainintaa pakkausselosteen haittavaikutuksissa! Miten tällaisen lääkkeen käyttö voidaan sallita muissa kuin aivan toivottomissa tapauksissa?

        Onneksi lääke jouduttiin lopettamaan alle 4 kk käytön jälkeen valkosolutason vuoksi. Nyt huolestuttaa, onko potilaalle jäänyt pysyviä vaurioita. Voiko joku kertoa kokemuksiaan toipumisestaan Leponexin lopettamisen jälkeen?


      • gfdhdsa
        murehtiva läh. kirjoitti:

        Onko lääkeyhtiö tosiaan myöntänyt, että jo muutaman kuukauden käyttökin voi aiheuttaa pysyviä vaurioita? Eipä siitä ainakaan näy mainintaa pakkausselosteen haittavaikutuksissa! Miten tällaisen lääkkeen käyttö voidaan sallita muissa kuin aivan toivottomissa tapauksissa?

        Onneksi lääke jouduttiin lopettamaan alle 4 kk käytön jälkeen valkosolutason vuoksi. Nyt huolestuttaa, onko potilaalle jäänyt pysyviä vaurioita. Voiko joku kertoa kokemuksiaan toipumisestaan Leponexin lopettamisen jälkeen?

        Tiihosen et al. (2009) tutkimuksen mukaan leponex on yhteydessä alhaisempaan kuolleisuuteen, ja sitä käytetään skitsofrenian käypä hoito -suosituksessa. Tämä johtuukin juuri siitä, että leponexiä käytetään vasta viimeisenä vaihtoehtona silloin, kun mikään muu lääkitys ei auta. Keskimäärin sitä käyttävät potilaat, joiden sairauden kesto on yli 10 vuotta. Koska skitsofreenikoiden itsemurhaluvut ovat erityisen suuret erityisesti "sairauden" alkuvaiheessa, laskee tietenkin klotsapiinilla olevien itsemurhaluvut tuossa tutkimuksessa sopivasti. Näin päädytään tulokseen, jonka mukaan on käypä hoitoa ja kuolleisuutta laskevaa, että lääkitään ihmisiä klotsapiinilla. Tuo myrkky, joka kutistaa aivoja ja aiheuttaa massiivista ylipainoa ja siihen liittyvä liitännäissairauksia, käypä hoito -suosituksessa käytetyn tutkimuksen mukaan suorastaan suojaa kuolleisuudelta. Ja jos he sattuvat kuolemaan sydän- ja verisuonisairauteen 40-kymppisinä, niin kyse on monilääkityksestä, ei klotsapiinista. On myös muita kikkoja, joilla saadaan nuo terveydelle vaaralliset "lääkkeet" vaikuttamaan siltä, kuin ne suojaisivat kuolleisuudelta ja edistäisivät toimitakykyä. Tutkijat osallistuvat tällaisella tutkimusvilpillään massiiviseen ihmisoikeusrikokseen, jossa massamurhataan ja vammautetaan systemaattisesti heikossa asemassa olevia ihmisiä. Toisaalta saihan lobotomiankin kehittäjä Nobelin palkinnon, joten ehkä tämä on sitä kuuluisaa länsimaisen tieteen edistystä parhaimmillaan.

        https://madinfinland.org/tiihonen2009/


    • Omainen

      Olen 30 vuotta Leponexia käyttäneen omainen. Monenlaisia vaiheita on koettu, mutta nyt näyttää aika pahalta. Mieli on kyllä tasainen, mutta fysiikka pettää pahan kerran. Syljen eritys on aina vaan lisääntynyt. Aiempi laastari ei auta enää, erilaisia sumute- yms. kokeiluja on takana. Sylkeä ei tule ainoastaan öisin, vaan ihan aina ja paljon. Se vammauttaa, on sotkuista, noloa, kertoo sairaudesta huutomerkkinä. Uusin yritys on botoxpistokset sylkirauhasiin, ensi kerran otettu joulun alla. Ne jonkin verran auttoivat. Toivon että hän saa niitä uudelleen ja enemmän!
      Toinen paha seikka on toispuolinen laaja lihasten toimintahäiriö: käsi on aika voimaton, jalka nilkasta ja jalkaterästä kipeä, puhe hieman epäselvää, käsiala mennyttä.Aika kauheaa, surullista. Miten hänen käy. Invalidiksi? Pyörätuoliin?
      En suosita Leponexia kenellekään ja olen vihainen, kun omaisille ei ole kunnon tukea, rehellistä puhetta lääkäreiltä ja täsmätukea omaisjärjestöltä tai jostakin. Tutkitaan vaan että "omaiset masentuvat", mutta estäisivät sitä taitavasti ja pontevasti ja konkreettisesti. Yksityislääkärien avulla on jotain kunnollista yritetty.

      • mklh

        tekö ette voi lopettaa leponexia nyt?


      • 13+15

        Miks helvetissä olette myrkyttäneet häntä 30 vuotta klotsapiinilla?!? Ihme, että hän on yhä hengissä. Ihmisen raiskaushan tuo on. Sairasta.


    • terrrrrrr82

      Kovaan krapulaan oiva nappi, menee kyllä päivä täysin tiedottomassa tilassa mutta eipä tule ahdistuksia tai tärinöitä.

    • psychkills

      Ei ikinä.

      Valtavasti sivuvaikutuksia.

      Seroquel 300mg on hyvä lääke.

    • Hermann89

      Tuota noin. voiko lääkäri pakottaa syömään leponexia. Olen itse miettinyt jos lopettaisin sen ja jatkaisin abilify lääkkeellä.

      • Voihan sitä varmaan kokeilla ainakin. Tosin taitaa olla melko myöhässä tämä vastaus... En sitten tiedä, miten on käynyt.


    • pelokas2

      Jos minun psykiatri alottaa mulle leponex lääkkeen ni uskallanko ruveta siihin,mulla on mm.epilepsia,diabetes...!pelottava ajatus kyllä alottaa se leponex!!!!!oon nyt yhes hoitopaikas ni tääl nää hoitajat on kyl sanonu mulle et se on hyvä lääke.....!?!ja pakkohan sitä leponex lääkettä on kehitetty eteenpäin,koska sehän on vissiinaika vanha lääke?toivon et kaikki menee hyvin sen lääkkeen osalta!!!!!!!!!!!!!ja toivottavast ei tulis mitään rankkoja haittavaikutuksii......!voisko joku auttaa.....?!?

      • kokeneet

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/5933429
        Tuossa kokeneet mainitsevat, että Leponex ja epilepsialääkkeet eivät sovi yhteen. Samoin epileptitön sairastuu epilepsiaan Leponexin takia.


      • jade2016

        Leponex on lamauttavan väsyttävä lääke. Aamuisin en pääse ylös sängystä ja nukun iltapäivään asti. Lihonut olen 3 v aikana yli 20 kg. Vaikea lopettaa.


      • Anonyymi

        Omainen on käyttänyt n. 3 vuotta, Leponexia. Alkuun arvelutti mutta sitten k. Okei Ulla aloitettiin.. Verikokeet alussa jopa viikoittain.. Nykyään 1 krt/kk. Ei ole ollut lihomista, syljen eritystä yöllä jonkin verran ja se haittapuoli tällä hetkellä. Äänet ovat postuneet. Mutta tv katselu vähäinenkin ei enää kiinnosta, ei kitaran soitto.. Oli aikaisemmin silloin tällöin.. Tabletin näppäily loppunut, joskus tosi harvoin kuuntelee youtube sta musiikkia.

        Hänen kohdallaan hyviä ja huonoja puolia... Mutta niin kai on elämässä yleensäkin.. Jos on jotain hyvää niin on huonoakin. Elämä muuten rauhoittunut entisestä.. Jolloin kulki öisin ja lkävi ulkona tupakalla.. Pelotti että tulee tulipalo vahingossa.. Nyt tupakointi ei maistu kuten ennen.. 00


    • monimutkaista_on

      Yleisesti ottaen mielenterveyslääkkeet johtaa vain pahempaan tilanteeseen, niistä ei ole apua esimerkiksi skitsofreniaan, johot tämä lääke on tarkoitettu.
      Paras apu mielenterveyteen on ulkoilu ja hyvä ravinto kuten vähähiilihydraattinen ruokavalio.
      Viljatuotteet (sokeri) vaikutta aivoissa samoissa paikossa kuin tietyt huumee. Joillakin vaikutus on suurempi joillakin pienempi.
      Nykyiset ampumakohtaukset johtuu juuri lääkkeitä, vaikka lääketehtaat vaittävät niiden johtuva sairaudesta. Tavalliset arvauskeskuksen lääkärit määräävät lääkkeitä joiden seurauksista heillä ei ole tietoa.
      Suosittelen ihmisille, joilla on näitä ongelmia lukemaan Tappava psykiatria ja lääkinnän harha Peter Götzsche. Kysymys on kuitenkin omasta terveydestä niin ei pidä mennä suinpäin ottamaa vaarallisia myrkkyjä.

      • grgrrgrgsdsdf

        Likipitäin kaikilla ampujilla on ollut seroiinintakaisinottolääkitys, tästä on vain yksi tai kaksi poikkeusta. Näitä lääkkeitä käytetään mielialalääkkeinä.


    • bullshit-science

      Mielenterveystyöntekijöiden lääkkeitä suositteleville mielipiteille ei kannata antaa paljoakaan arvoa. (Niiden jotka ei sanallakaan puhu haitoista tai vähättelee niitä) He eivät kanna yhdenkään määräämänsä lääkkeen aiheuttamia haittoja omassa kehossaan ja ainutlaatuisessa elämässään eivätkä yleensä pydä anteeksi aiheuttamiaan tuhoja.

      Neuroleptit ei korjaa kenenkään aivotoimintaa tai tee ylläpitohoitoina ihmisistä pitkässä juoksussa terveitä tai hyvinvoivia. Pitkäaikaiskäyttö on terveysriski. Neuroleptit on terveysriski. Ne poistavat ihmisten harhaluuloja yms. lamaamalla aivotoimintaa ja sedatoimalla, mutta lamaavat siinä sivussa merkittävästi muutakin. Niitä pitäisi kutsua edelleen nimellä major tranquilizers, miten niitä ennen kutsuttiin.Kuvaisi paremmin niiden toimintamekanismia kuin tämä kaunisteltu antipsykootti. Ne tehtiin leikkauksen esilääkitykseksi ja sedatoivan lamaavan vaikutuksen takia alettiin käyttää muissa tarkoituksessa. Nykyään uudet lääkkeet edelleen salpaa dopamiinijärjestelmää muun ohella (vaikutusperiaate melko sama kuin 1950-luvulla). Siksi niissä on samoja haittoja kuin vanhoissa, kuten pakkoliikkeet ja uusina haittoina vakavia metabolisia haittoja. Haittoina voi olla myös skitsofrenian negatiivisina oireina pidettyjä oireita kuten apatia vaikka muuta väitetäänkin. Niitä esitetään vääristellysti nykyaikaisina, edistyksellisinä ja turvallisina lääkkeinä.

    • ehdotus

      Siskoni on sairastanut paranoidista skitsofreniaa jo 30 vuotta ja omaisille hän on ollut hirveän raskas taakka. Hän on hyvin aggressiivinen ja epäluuloinen ja syyttää aiheetta. Hänellä on nyt käytössä 400 mg Leponexia ja se ei ole auttanut häntä yhtään. Sama vainoharhaisuus vain jatkuu. En enää ymmärrä että mitä tehdä hänen kanssaan, kun näin korkea lääkeannos ei tepsi. Iän mukana hän on tullut vain sairaammaksi ja sitä on omaisena hyvin raskasta katsoa. Kun käy hänen luonaan niin kuola valuu suupielistä ja hän aina pyyhkii suutaan. Mikään lääke ei enää tehoa häneen. Minua kehoitettiin soittamaan hänestä hänen lääkärilleen, mutta ei kai se auta. Tämä 400 mg on suurin annos, minkä voi saada kyseistä lääkettä ja se ei tepsi hänen sairauteensa. Omaisille tälläinen sairaus on hyvin raskasta katsella ja tätä on katsellut jo 30 vuotta ja toivoisin, että palattaisiin takaisin vanhaan mielisairaala käytäntöön. Minusta avohoito ei hänen kohdallaan oikein toimi.

      • kkkaasyy

        Kuuleppa! Eiköhän se eniten kärsivä ole tämä potilas. Ja kuola valuu häneltä juuri leponexin takia. Voisit tukea siskoasi etkä täällä kitistä että muut kärsii.


      • fdasfds

        Siskosi ei luonnollisesti hyödy lääkityksestä, koska neuroleptilääkityksestä hyötyy todellisuudessa hyvin harva, jos kukaan. Käypä hoito -suosituksissa Leuch (2009) käytettävän meta-analyysin perusteella yksi kuudesta hyötyy lääkityksestä, jos plasebovaikutus otetaan huomioon. Meta-analyyseissa käytetään lääkeyhtiöiden rahoittamia tutkimuksia, joissa potilaina on kroonikkoskitsofreenikkoja. Heillä on järjesteän lääkitys ollut vuosia päällä ja nopea vieroitus johtaa siihen, että syntyy vieroitusoireita mm. vieroituspsykoosi. Plasebokontrolli ei lukuisten tutkimusten mukaan toimi, vaan potilaat ja lääkärit arvaavat sattumaa todennäköisemmin, kumpaa he syövät. Tutkimukset kestävät niin lyhyen ajan, että lääkkeiden pitkäaikaisvaikutuksia ei tiedetä. Näistä lukuisista puutteistakin huolimatta hyöty haitta -suhde viittaa siihen, että nämä myrkyt ovat paitsi tehottomia, myös vaarallisia suurimmalle osalle potilaista. Koska käypä hoito -suositusten tekijöitä rahoittaa erinäiset lääkeyhtiöt, niin heistä vaarallisten lääkkeiden syöttäminen on mainio ensisainen hoitomuoto, joka kuulemma jollain erikoisella laskukaavalla vielä tehoaa suurimpaan osaan potilaista, vaikka sitä ei voi noiden tutkimusten pohjalta päätellä. Pitkäaikaistutkimusten mukaan lääkkeettömyys on vahvimpia ennusteita sille, että ihminen ei ole psykoottinen viiden, kymmenen ja kahdenkymmenen vuoden kuluttua hoidosta. Samaa näyttöä tukevat myös esimerkiksi Keroputaan sairaalassa kehitetty avoimen dialogin -malli ja WHO:n tutkimukset. Olen melko varma, että siskosi keho ja aivot on tuhottu pitkäaikaislääkityksellä ja te omaisina olette olleet lähinnä hysteerisinä tukemassa tätä väkivaltaista prosessia. Olen pahoillani, että olette niin ymmärtämättöminä siskonne ongelmista, mutta en tunne teitä kohtaan mitään erityisen suurta sympatiaa.


      • Apuakaipaava

        Täysi-ikäiselle pojalleni pakkosyötetään Leponexia 450 mg päivässä. Lääkkeen oton jälkeen hänelle tulee ihme ajatuksia, pelkoja, älytöntä väsymystä, sekavuutta, apaattisuutta. Ennen lääkkeen ottoa näitä oireita ei juurikaan ole.
        Hänellä on diagnosoitu erilaistumaton skitsofrenia, johon en itse usko ollenkaan. (Alkusykäyksenä tälle olleet kannabis, muuntohuumeet ja niiden aiheuttama psykoosi).
        Olen lääkäreille kertonut epäilyksistäni useita kertoja ja sanonut, että ko lääke ei sovi pojalle, mutta jatkavat vain. Jos hän ei lääkettä ota, tekevät välittömästi virka-apupyynnön ja poikaa viedään pakkohoitoon. Tätä rumbaa on nyt jatkunut nelisen vuotta ja loppua ei näy. Muitakin lääkkeitä on poikaan pumpattu välillä ja aivan liian isoja annostuksia. Mikään ei oikein ole sopinut ja poika ollut kuin zombie välillä. Ehkä Abilifyn käytön aikana poika lähimpänä omaa itseään.

        En tiedä mikä neuvoksi... miten ihmeessä saadaan Leponexin pakkosyöttö lopetettua, ennenkuin on liian myöhäistä?


    • alitettuäitikin

      Pojalleni syötettiin niuvanniemen mielisairaalassa perusteettomasti leponex lääkitystä ym. psyykelääkkeet lisäksi puutuin omaisena tähän mielettömään lääkeiden käyttöön Psykiatri ensin kertoi leponex on tasolla 450 mg vrk tiesin sen olevan 900mg vrk herranjumala onko tämä hoitoa vai myrkyttämistä no sitä juuri kuka kontroloi niuvan toimia siis eikukaan pääse erittäin salattuun sairaalan tietokantoihin tästä on turha ottaa kenenkää ulkopuolisen kantaa että hulluja murhamiehiähän siellä on vain ja niitä pitää hoitaa näin poikaani ei määrätty M:T:Tutkimukseen mutta as.ajaja alkoi kääntää poikani ajatusta usean kerran vaikka poikani ei halunnut sitä koko hoito aikana ei ollut ongelmia kolmepuolivuotta oli siellä alistettuna siellä ei tunneta potilaan oikeuksia saatikka ihmisoikeuksia laittomia eristyksiä alistamista poikani historia tietoja pantattiin Armeija Vekarajärvi sissikomppania Hmatikkaamina Ruk soitakoiraohjaaja koulumestys kirjattu alhainen älykkyys osamäärä matikka oli 8 historia 8 maatieto 8 yht:keskiarvo 7.8 poikani sa<irastui 2.5 cm rauhallinen pesäke kehkosyöpään siirtyi kotikaupunkiin lahteen keuhkokuume tuli 10 pv KEU os antibiootti tiputukset hyvä KEU lri siirtyi Psyk os KEU lri oli määrännyt 25 pv antibiootti lääkityksen nais Psykiatri keskeytti lääkityksen 6 päivään poikani kuoli juuri tähän tosi tietoiseen lääkekeskeytykseen 11.11-2011
      sain paperin myöhemmin tarkkailuosastolta koska lri on määrännyt myrkytystutkimukset asian käsittely saattaa kestää useita kuukausia tämä paperi ei kulkeutunut ilmeisesti poliisilaitokselta valviraan asti ? mutta minulla se on olen niin paljon tehnyt poikani oikeuksien eteen enkä lopeta tietysti poikaani en saa takaisin mutta mikään ei muutu täällä jos ei asioihin kukaan puutu olen saanut järkyttävää virkamies kohtelua vaikka itse toimin asiallisesti mutta nyt tulee loppu rytäkkä että pääsisin äitinä itsekin elämään omaa oikeutettua elämää jos toisilla on kokemuksia niuvanniemen epäoikeuden mukaisuuksista kirjoittakaa ihmeessä luen varmasti puututaan kauhuskenaario toimintoihin joita niuva harrastaa aivan ilman kontrollia.

      • destraeodo

        Lääkärit leikkii potilaiden hengillä. Omaa neuroleptiannosta hilattiin kokoajan osastolla ylemmäs ja tunsin oloni kokoajan sekavammaksi ja huonommaksi. Muutuin kokoajan psykoottisemmaksi. Tapasin osastolla potilaita joiden annos oli lääkeyhtiöiden suositusrajoja ylempänä. Ilmeisesti psykiatrien todellisuudessa kun lääkettä vaan hilataan ylemmäksi, potilas voi paremmin.valitettavasti tämä ei ole todellisuutta ollenkaan, isommissa annoksissa haitat vain voimistuu enkä havainnut itse annosnostosta minkäänsorttista hyötyä tilassani paitsi tokkuraisuuden lisääntymisen. Onneksi minulla oli läheiset jotka tuki minua huonossa jamassa kun vieroittauduin etten joutunut takaisin osastolle. Elämäni paras päätös. Pääsin neurolepteistä eroon. Niistä ei ollut mitään hyötyä minulle. Vieroitusoireisto kesti pitkään ja aiheutti kamalaa unettomuutta ja levottomuutta mutta väistyi. En ihmettelisi jos en enää olisi hengissä jos olisin tehnyt kaiken mitä psykiatrit suositti.. otan osaa.


    • vastausiaodotellen

      Leponex on vaarallinen jopa tappava lääke jos siihen kuolee kuka tutkii, tämän lääkityksen aikana ei saa olla stressiä tai jännitys tiloja nekin voi aiuhettaa jo kuoleman ja luokitellaan normaali kuolemaksi leponex on kuin" taivaan lahja" mielisairaloille jossa lääke kotrollia ei ole
      ja lääke listat sekavavia suorastaan muunneltuja Leponex turruttaa ihmisen ajatuksen hidastaa liikkeet ja vatsaa kasvaa katse on tyhjä ei ole mitään elämässä tarjolla ja muistakaa tätä ei käytetä vai muhamiesten naisten lääkitykseen tällä saadaan jopa rahallista säästöä saairaalan menoihin kun laitetaan potilaita tähän tilaan mitkää suomessa toimivatkontrollit ns.saiaala tarkastukset eivät ole tehokkaita niillä annettaan kansalle kuva meillä toimitaan vastuullisesti potilaiden oikeuksien eteen se on täyttä huhhaata olen itse ollut mukana näissä ja nähnyt koko systeemin kova kontrolli päälle se tuo pelkoa vastuu puolelle että törkeät potilaiden oikeudet laiminlyömiset loppuisivat te jotka olette vastuussa tehkää se mikä teille kuuluu vielä kun voitte minusta saatte vastuksen ja lisäksi missä ovat Potilas kuolemat mielisairaaloiden niitä ei löydy MIKSI?

    • dsafa

      Leponexin pitkäaikaiskäyttäjän kokemuksia MadinFinland.org-sivustolta:

      "Leponex on markkinoiden tehokkain aivotoiminnan salpaaja ja on erittäin vertailukelpoinen kirurgisen lobotomian kanssa. Leponexin vaikuttava aine on klotsapiini ja kyseinen lääke tekee potilaat hiljaisiksi, ilmeettömiksi, eleettömiksi ja yleensä lihaviksi. Klotsapiini estää potilaita ajattelemasta normaalisti ja heidän tunteensa latistuvat. Klotsapiini aiheuttaa vakavan ja kokonaisvaltaisen hormonitoiminnan epätasapainon. Potilaat nukkuvat huomattavan paljon ja kuolaavat nukkuessaan tyynynsä läpimäriksi ilman muovista tyynynsuojusta. Päivisin he ovat monesti väsyneitä sekä kyvyttömiä tuntemaan mielihyvää. Leponex aiheuttaa vakavia seksuaalisen toiminnan häiriöitä, jolloin erektiolääkkeet ovat nuorillekin miehille tarpeen. Potilaat menettävät pysyvästi kykynsä tehdä normaalia täysipäiväistä ansiotyötä ja Leponex-lääkityksen perusteella kuuluisi olla automaattisesti oikeutettu pysyvään työkyvyttömyyseläkkeeseen. Leponex tekee rauhallisista ihmisistä toisinaan aggressiivisia ja väkivaltaisia. Se myös tuhoaa aivoja sekä muuttaa niiden rakennetta, kuten kaikki muutkin neuroleptit. Klotsapiinin käyttäjät kärsivät erittäin heikosta elämänlaadusta. Leponexiin liittyy myös merkittävä tardiivin psykoosin sekä tardiivin dementian riski. On törkeää ja häpeällistä, että psykiatrien mielestä Leponexilla lääkityt potilaat ovat sairautensa vuoksi invalidisoituneita kroonikoita. "

      Potilas söi kertomansa mukaan vuosikausia kyseistä lääkettä, ja vieroitusprosessi siitä oli helvetillinen, kuten myös sivuvaikutukset. Hän kuitenkin lopetti lääkkeen vähitellen vastoin lääkärin suosituksia, ja hän kertookin saaneensa elämänsä takaisin lääkkeen lopettamisen jälkeen:

      "Sain elämäni ja identiteettini onnistuneen vieroittautumisen myötä takaisin. Prosessin haastavuudesta huolimatta lopputulos oli erittäin palkitseva. Unettomuus tuntui joskus ylitsepääsemättömältä, mutta olin valmis kuolemaan huomattavasti mieluummin kuin ottamaan lääkkeeni takaisin. Unettomuuteni kesti kaikkiaan 7-8 kuukautta unen parantuessa vähitellen. Vieroitusprosessin päätteeksi lopetin hoitosuhteeni psykiatrian poliklinikalla. Samalla lopetin 12 vuotta yhtäjaksoisesti jatkuneen kuntoutustukena maksetun työkyvyttömyyseläkkeen ja hain yliopistoon opiskelemaan yhteiskuntatieteitä. Pääsin valintakokeista läpi ja siirryin opintotuelle. Alle vuodessa olin karistanut psykiatrien asettaman skitsofreenikon leiman harteiltani. Kaiken järjen mukaan olisin oikeutettu jättimäisiin vahingonkorvauksiin muiden skitsofreniadiagnoosin saaneiden ihmisten tavoin. Kuitenkin minuakin hoidettiin juuri Käypä hoito -suositusten mukaan, joten oikeusprosessia oli turha harkita."

      • Anonyymi

        Juuri tuo Käypä hoito suositus onkin pielessä. Siihen pitäisi saada muutosta sillä se ei suurimmalle osalle potilaista toimi..

        Ja lääkäreiden koulutuksessa tulisi ottaa enemmän huomioon neuroleptien haittavaikutukset eikä vain positiiviset vaikutukset. Näissä lääkkeissä on se huono puoli että niitä kirjoitetaan helposti mutta tutkimusta vaikutuksista on vähän. Varsinkin nuorten kohdalla joiden aivot eivät ole vielä kehittyneet kunnolla!

        Lisäksi diagnosoinnissa mennään joissain tapauksissa metsään. Osastolla ollessani juttelin muiden potilaiden kanssa ja monella heistä oli vain normaaleja elämän vaikeuksia joiden syihin ei puututtu vaan lätkäistiin diagnoosi ja kovat psyk lääkkeet joista on enemmän haittaa kuin hyötyä (useat heistä vielä nuoria parikymppisiä!). Olemme yksilöllisiä ja niin monimuotoisia että psykiatriassa pelkkiä kaavoja noudattamalla ei päästä hyvään lopputulokseen.
        Hyvä psykiatri erottaakin milloin kyseessä on todellinen lääkitystä vaativa sairaus ja milloin vain itseään etsivä hieman hukassa oleva ihminen. Potilaan kuunteleminen ja ymmärtäminen onkin erittäin tärkeää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuo Käypä hoito suositus onkin pielessä. Siihen pitäisi saada muutosta sillä se ei suurimmalle osalle potilaista toimi..

        Ja lääkäreiden koulutuksessa tulisi ottaa enemmän huomioon neuroleptien haittavaikutukset eikä vain positiiviset vaikutukset. Näissä lääkkeissä on se huono puoli että niitä kirjoitetaan helposti mutta tutkimusta vaikutuksista on vähän. Varsinkin nuorten kohdalla joiden aivot eivät ole vielä kehittyneet kunnolla!

        Lisäksi diagnosoinnissa mennään joissain tapauksissa metsään. Osastolla ollessani juttelin muiden potilaiden kanssa ja monella heistä oli vain normaaleja elämän vaikeuksia joiden syihin ei puututtu vaan lätkäistiin diagnoosi ja kovat psyk lääkkeet joista on enemmän haittaa kuin hyötyä (useat heistä vielä nuoria parikymppisiä!). Olemme yksilöllisiä ja niin monimuotoisia että psykiatriassa pelkkiä kaavoja noudattamalla ei päästä hyvään lopputulokseen.
        Hyvä psykiatri erottaakin milloin kyseessä on todellinen lääkitystä vaativa sairaus ja milloin vain itseään etsivä hieman hukassa oleva ihminen. Potilaan kuunteleminen ja ymmärtäminen onkin erittäin tärkeää!

        " Näissä lääkkeissä on se huono puoli että niitä kirjoitetaan helposti mutta tutkimusta vaikutuksista on vähän."

        https://madinfinland.org/psykoosilaakkeet/

        Vastoin yleistä käsitystä, tutkimuksissa ei ole havaittu hoitamattoman psykoosin ja aivojen tilavuuden pienenemisen sekä kognitiivisten toimintojen heikentymisen välistä yhteyttä (aiheesta tutkimusta esim. täällä). Sen sijaan eläinkokeissa on vahvistettu psykoosilääkityksen sekä aivojen tilavuuden pienenemisen välinen yhteys. Kun makakiapinoita altistettiin psykoosilääkitykselle 17-27 kuukauden ajaksi, niiden aivojen painosta hävisi solujen tuhoutumisen vuoksi 8-11%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Näissä lääkkeissä on se huono puoli että niitä kirjoitetaan helposti mutta tutkimusta vaikutuksista on vähän."

        https://madinfinland.org/psykoosilaakkeet/

        Vastoin yleistä käsitystä, tutkimuksissa ei ole havaittu hoitamattoman psykoosin ja aivojen tilavuuden pienenemisen sekä kognitiivisten toimintojen heikentymisen välistä yhteyttä (aiheesta tutkimusta esim. täällä). Sen sijaan eläinkokeissa on vahvistettu psykoosilääkityksen sekä aivojen tilavuuden pienenemisen välinen yhteys. Kun makakiapinoita altistettiin psykoosilääkitykselle 17-27 kuukauden ajaksi, niiden aivojen painosta hävisi solujen tuhoutumisen vuoksi 8-11%.

        Todella avaava teksti! Siis psykoosilääkkeet ovat psykooseissa ja skitsofreniassa täysin väärä hoitomuoto. Joskus luin jonkun artikkelin jossa todettiin että ei edes tarkkaan tiedetä kuinka neuroleptit oikeasti vaikuttavat, mutta koska potilaat tulivat rauhallisiksi ja hiljaisiksi niin ajateltiin että lääke toimii... Todellisuudessa ne vain tuhoavat aivot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella avaava teksti! Siis psykoosilääkkeet ovat psykooseissa ja skitsofreniassa täysin väärä hoitomuoto. Joskus luin jonkun artikkelin jossa todettiin että ei edes tarkkaan tiedetä kuinka neuroleptit oikeasti vaikuttavat, mutta koska potilaat tulivat rauhallisiksi ja hiljaisiksi niin ajateltiin että lääke toimii... Todellisuudessa ne vain tuhoavat aivot.

        Kuinka psykooseja ja skitsofreniaa tulisi sitten hoitaa?
        Jos osastolle tulee oikein harhoissaan oleva potilas niin tämän hetken tiedon mukaan lääkkeet kyllä rauhoittavat ja ehkä akuuttivaiheessa voivat olla avuksi. Pitkäaikainen käyttö sen sijaan aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka psykooseja ja skitsofreniaa tulisi sitten hoitaa?
        Jos osastolle tulee oikein harhoissaan oleva potilas niin tämän hetken tiedon mukaan lääkkeet kyllä rauhoittavat ja ehkä akuuttivaiheessa voivat olla avuksi. Pitkäaikainen käyttö sen sijaan aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.

        "Kuinka psykooseja ja skitsofreniaa tulisi sitten hoitaa?"

        https://madinfinland.org/avoin-dialogi-malli-muuttaa-mielenterveystyon-paremmaksi/

        ”Keroputaan malliksi” kutsuttu Tornion seudulla toteutettu mielenterveyshoidon tapa leviää maailmalla. Hoidossa keskeistä on potilaan ehdoilla etenevä tasa-arvoinen keskustelu. Hoitoon pääsee heti ja hoitoon osallistuvat myös sairastuneen läheiset. Hoitosuhteessa säilyy sama hoitaja ja tunnelma on tuttavallinen.

        Keskusteluja käydään etunimillä ja hoitajat tekevät kotikäyntejä. Lääkärit eivät anna diagnooseja, jotta potilaan ei tarvitse leimautua siihen loppuelämäkseen. Keroputaan malli on tuottanut tulosta: ongelmia pystytään ratkaisemaan varhaisessa vaiheessa, koska hoitoon pääsee nopeasti.

        Tornionseudulla mielenterveyspotilaat käyttävät vähemmän lääkkeitä, paranevat nopeammin ja eläköityvät harvemmin kuin muualla Suomessa. Nuorten syömishäiriöitä ei Tornion seudulla pahemmin ole.

        Hoitomallin periaatteet
        Hoitotilanteet lähtevät psykoottisen ongelman tai muun kriisin kohtaamisesta.

        Tärkeät periaatteet:

        välitön apu kriisissä,
        sosiaalisen verkoston näkökulma hoitoratkaisuissa,
        joustavuus ja liikkuvuus,
        työntekijöiden vastuullisuus,
        työn psykologisen jatkuvuuden turvaaminen,
        epävarmuuden sietäminen ja
        dialogisuus keskustelun muotona.
        Välitön apu
        Torniossa on ollut jo 1990-luvulta lähtien käytössä avoimen dialogin hoitomalli, jossa potilas pääsee heti hoidon piiriin ilman terveyskeskuksesta kirjoitettua lähetettäkin. On järjestettävä jatkuvasti toimiva kriisipalvelu, ja tärkeää järjestää ensimmäinen hoitokokous aivan hoidon alkuvaiheessa[6].

        Sosiaalinen verkosto
        Hoitomalli lähtee ajatuksesta, että mielenterveysongelmat johtuvat ennen kaikkea ihmisten välisistä sosiaalisista vuorovaikutusongelmista. Tämän vuoksi katsotaan, että tärkeintä hoidossa on tasa-arvoinen keskustelu, johon osallistuvat potilaan, lääkärin ja muun hoitohenkilökunnan lisäksi myös potilaan läheiset. Sosiaalisen verkoston mukana oleminen hoitoprosessissa on tärkeää senkin takia, että potilaalla on vaara sairastua uudelleen, jos hänellä ei ole hoidon loputtua sosiaalisia kontakteja tai merkittäviä ihmissuhteita.

        Joustavuus ja liikkuvuus
        Hoito pyritään valitsemaan ja järjestämään mahdollisimman joustavasti asiakkaan tarpeiden mukaan. Asiakasta pyritään lähestymään tarvittaessa hänen omassa ympäristössään – vaikka kotonakin.[7]

        Vastuullisuus
        Hoitopäätökset pyritään tekemään keskustellen ja siirtelemättä vastuuta taholta toiselle. Vastuullisen lääkärin on aina oltava mukana päätöksenteossa.

        Psykologinen jatkuvuus
        On oltava hoitava työryhmä, joka ottaa vastuun koko prosessista sekä sairaala- että avohoitojaksojen aikana. Hoiton lopettamispäätöksissä on oltava mukana erityiskoulutettuja ja kokeneita työntekijöitä.

        Epävarmuuden sietäminen
        Kriisitilanteessa pyritään lisäämään asiakkaan ja hänen läheistensä voimavaroja kuuntelemalla – asiakkaan pitäisi pystyä pukemaan sanoiksi vaikeimpia elämänkokemuksiaan. On todettu, että koska psykoottiset harhat eivät vahingoita neurokognitiivista toimintaa, ensimmäisenä hoitotoimenpiteenä ei välttämättä pitäisi olla lääkitys.[8]

        Dialogisuus
        Lääkitys ei ole hoitomallissa keskeisessä roolissa, vaan tämän sijaan tärkeimpänä pidetään tasa-arvoista keskustelua. Vain 35 prosentille Tornion seudun psykoosipotilaista määrätään antipsykoottista neuroleptilääkitystä, kun muualla näitä lääkkeitä määrätään kaikille psykoosiin joutuneille. Hoitoprosessi alussa tavoitteena on dialogin synnyttäminen sekä eri ihmisten välille että potilaan erilaisten sisäisten äänten välille. Potilaan hoito tulee rikkaammaksi ja moniäänisemmäksi, kun esitetään erilaisia näkökulmia.

        Hoitotulokset
        Avoimen dialogin hoitomalli on osoittautunut selvästi tehokkaammaksi ja halvemmaksi kuin muualla Suomessa käytetty malli. Keroputaan mallilla hoidetuista psykoosipotilaista 82 prosentilla ei ollut kahden vuoden pituisen seurantajakson aikana lainkaan oireita tai ne olivat lieviä. Muualla Suomessa vastaava luku oli 50 prosenttia. Keroputaalla hoidetuista potilaista vain 23 prosenttia oli sairauseläkkeellä, kun muualla luku oli 57 prosenttia. Vain 24 prosenttia Keroputaan mallilla hoidetuista potilaista oli joutunut uudestaan psykoosiin kaksivuotisen seurantajakson aikana, kun psykoosi oli uusinut 71 prosentilla muualla Suomessa hoidetuista potilaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka psykooseja ja skitsofreniaa tulisi sitten hoitaa?
        Jos osastolle tulee oikein harhoissaan oleva potilas niin tämän hetken tiedon mukaan lääkkeet kyllä rauhoittavat ja ehkä akuuttivaiheessa voivat olla avuksi. Pitkäaikainen käyttö sen sijaan aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.

        http://akukopakkala.fi/hyva-tietaa-skitsofreniasta/

        HYVÄ TIETÄÄ SKITSOFRENIASTA 1.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka psykooseja ja skitsofreniaa tulisi sitten hoitaa?
        Jos osastolle tulee oikein harhoissaan oleva potilas niin tämän hetken tiedon mukaan lääkkeet kyllä rauhoittavat ja ehkä akuuttivaiheessa voivat olla avuksi. Pitkäaikainen käyttö sen sijaan aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.

        https://docplayer.fi/15953079-Tappava-psykiatria-ja-laakinnan-harha.html

        Tappava psykiatria ja lääkinnän harha


    • teamlines

      Loistavia nauloja psykiatrian ja psykiatrien arkkuun.

    • Anonyymi

      20 vuotias fyysisesti terve poikani kuoli kyseisen lääkkeen aiheuttamaan kouristuskohtaukseen. En todellakaan suosittele kenellekään. Haitta on suurempi kuin hyöty. Myöhemmin kuulin, että Ruotsissa Leponex on kielletty:se tappaa. Ihmettelen, että edelleen Suomessa se on käytössä? Poikani kuolemasta on jo yli 20 vuotta.

      • Anonyymi

        Itse sain vältettyä Leponexin yli 20 vuotta sitten kun se aiheutti sydämeen jonkin qt-rytmin pidentymisen.
        Tosin sen jälkeen käytin toista neuroleptiä jolla olikin sama vaikutus, en vain sitä tiennyt.

        Monet Leponexin käyttäjät ovat saaneet 2-tyypin diabeteksen, joillekin on tullut epileptisiä kohtauksia, jokainen on lihonut.
        Ihminen myös muuttuu apaattiseksi, hidastuneeksi, ahdistuneeksi jne.

        Mitäköhän järkeä tuollaisessa lääkkeessä on. Se on ollut tosiaan Suomessakin aikoinaan kielletty kun oli aiheuttanut ongelmia.
        Olivat sitten kuitenkin keksineet monilla ongelmien johtuneen valkosolujen vähenemisestä, ja nyt lääke on taas käytössä mutta valkosolujen määrää on seurattava säännöllisesti verikokein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse sain vältettyä Leponexin yli 20 vuotta sitten kun se aiheutti sydämeen jonkin qt-rytmin pidentymisen.
        Tosin sen jälkeen käytin toista neuroleptiä jolla olikin sama vaikutus, en vain sitä tiennyt.

        Monet Leponexin käyttäjät ovat saaneet 2-tyypin diabeteksen, joillekin on tullut epileptisiä kohtauksia, jokainen on lihonut.
        Ihminen myös muuttuu apaattiseksi, hidastuneeksi, ahdistuneeksi jne.

        Mitäköhän järkeä tuollaisessa lääkkeessä on. Se on ollut tosiaan Suomessakin aikoinaan kielletty kun oli aiheuttanut ongelmia.
        Olivat sitten kuitenkin keksineet monilla ongelmien johtuneen valkosolujen vähenemisestä, ja nyt lääke on taas käytössä mutta valkosolujen määrää on seurattava säännöllisesti verikokein.

        Lääkkeestä tuli hyvä televisio-ohjelma (TV1/MOT) ja se löytyy Areenasta jos haluaa katsoa sen. Ohjelmassa kerrottiin lääkkeen taustasta ja sen aiheuttamista kuolemista.


    • Anonyymi

      Vanha ketju. Mutta kerronpa vain että niin on poikani 19v. täysin perusterve joka sairastui kannabiksen vuoksi psykoosiin ja väittävät Auroran sairaalassa että paranoidinen skitsofrenia (olen toistaiseksi eri mieltä...) Leponex työnnettiin puoliväkisellä vaikka poika itse oli vastaan kuten minäkin...niin nyt on poika sairaalassa muutaman viikon leponexin jälkeen sydänlihastulehduksessa ja näemmä myös keuhkoemboliassa..EN SUOSITTELE KO.MYRKKYÄ KELLEKKÄÄN!!!

      • Anonyymi

        Niin että sydänlihastulehdusta tai keuhkoemboliaa ei voi tulla ilman Leponexia...?Ihan kaikkea ei voi lääkkeiden syyksi laittaa.


      • Anonyymi

        Vaikka tuo on vanha kommentti 19-vuotiaasta pojasta, niin kirjoitan muutaman rivin, enemmänkin liittyen tuohon paranoidisen diagnoosiin.

        Olen itsekin ihmetellyt jo vuosikausia, kuinka herkästi annetaan jokin psykiatrinen diagnoosi, huolimatta siitä, että oireilun on saanut aikaiseksi päihteet.

        Kauan sitten käytin itsekin kannabista, lääkkeitä ja alkoholia sekaisin, ja pystyn sanomaan, että kyllä niillä cocktaileilla aika hyvät harhat ja psykoosit saa päälle.
        Heti lyötiin diagnoosia toisen perään, ja lisää lääkkeitä ( joita tietysti piti aina " testata " viinankin kanssa ), meni siinä väkisinkin vielä huonompaan kuntoon, ja aina sanottiin vain, että sairaus on pahentunut, ja lisää lääkettä.

        On se vaan kummallista, kun ilman mitään " myrkkyjä " ei ole ollut minkäänlaisia harhoja tai psykooseja, silti diagnoosit seuraavat koko loppuelämän ajan.

        Terveyskirjaston ym. asiasivuilla kirjoitetaan psyk.diagnooseista, että ihmisen pitäisi olla kuusi kuukautta selvin päin, siis ilman mitään päihteitä, ennenkuin annetaan diagnoosia.
        Pikkaisen on ristiriitaista, kun tosissaan ajattelee.

        Leponexista sen verran, että varmasti joillekin saattaa sopiakin.
        Ne puolisen tusinaa tuntemaani ihmistä, jotka ovat sitä käyttäneet jo useamman vuoden, ovat kaikki sairastuneet 2-diabetekseen, lihoneet, hidastuneet fyysisesti ( myös älyllisesti ), jollain tavoin taantuneet jotenkin apaattisiksi ( näkyy myös ulospäin ), ja he myös nukkuvat paljon enemmän kuin ns. normaalit ihmiset.
        Väärin tietty verrata normaaliin, koska lääkitykset ja sairaudet eivät ihmisyyttä muuta miksikään, eikä poista keneltäkään ihmisarvoa.
        Sydämellisen mukavia ne tuttuni ovat kaikesta huolimatta.


    • Anonyymi

      Pakkoliikke lääke. Kaverini nytkähtelee kokoajan ja hänellä on leponex, välillä kun istutaan vierekkäin, niin pelästyn itse kun niin kova liike yhtäkkiä ja hän elää omissa maailmoissaan kokoajan ja luulee että me kaikki ollaan synnytty auringosta ja planeetat on jumalia. Hänellä on skitsofrenia, niin en ihmettele jumala juttuja mutta tuo nytkähtely on outoa, jalat nykii ja välillä koko kroppa, näyttää välillä siltä että joku kiuristuskohtaus olisi tulossa.

    • Anonyymi

      Vaikuttaa siltä, että tällä palstalla yksi ja sama ihminen (kirjoitusasusta päätellen) kommentoi useana henkilönä pyrkien levittämään lääke-ja todennäköisesti rokotevastaista propagandaansa. Se on harmillista, sillä joku avun tarpeessa oleva voi lukea "mielipiteet" ja jättää niiden pelossa Leponexin aloittamatta.
      Olen käyttänyt Leponexia 15 vuotta. Sairastan skitsofreniaa ja olen viimeisen 20 vuoden aikana kokeillut huonolla menestyksellä useita neuroleptejä. Leponex on ainoa lääke, joka auttoi minut ylös suosta, pelasti avioliittoni ja auttoi minut palaamaan yliopistotunkintoani vastaavaan, vaativaan työhön. Olen saanut itseni takaisin, toimintakykyni on palannut ja mitään sivuoireita ei ole tullut. En tiedä missä olisin ilman Leponexia. Villi veikkaukseni on, että haudassa.
      Suosittelen lämpimästi antamaan Leponexille mahdollisuuden. Minut se pelasti.

      • Anonyymi

        Olikohan tämä kirjoitettu väsyneen lääkärin toimesta joka miettii alanvaihtoa psykiatriselta?


      • Anonyymi

        Se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle.


    • Anonyymi

      Näiden kuuluisien, vuosikymmeniä sitten tapahtuneitten Leponexiin liitettyjen kuolemien (8 kpl) syyksi löytyi syykin; jyvässolukato eli agranulosytoosi. Eli, jos sinulla ei tätä ominaisuutta ole, voit huoletta Leponexia käyttää.
      Kaikki muu selittely on turhaa pelottelua ja faktojen vääristelyä.

      • Anonyymi

        Ei sitä agranulosytoosia olekaan, ennen kuin se tulee.
        Leponexilla on riskinä aiheuttaa sellaista. Eli ei varmaan ihan täysin huoletta sitäkään...
        Useinkaan mitään ei ole, ennen kuin se tulee, sitten se vasta on.


    • Anonyymi

      Leponex ja muut sivutuotteet aiheuttavat halvauksia ja kuolemia. Kaikki käyttäjät kuolaavat ja koskevat alleen.
      Heti kokeilussa 1975 kuoli 8 suomalaista, ja myrkky vedettiin markkinoilta, kunnes lääkefirmat (nyk. MYERS, halloween- tappajan nimi) maksoivat sen takaisin teollisuuskäyttöön.
      Klotsapiinilla murhattiin Moision sairaalassa 2021 yhdeksän ihmistä.
      Yksi joutui teholle.

      • Anonyymi

        Kerrotko lisää tuosta Moision sairaalan klotsapiinijutusta? Siellähän tosiaan oli jotain epämääräisiä kuolemantapauksia, liittyikö klotsapiini näihin tapauksiin ja jos liittyi, mistä olet saanut tiedon?
        Itse epäilen erään miespuolisen lääkärin siellä määräävän ihan mielellään kyseistä lääkettä.


    • Anonyymi

      Mulla on diagnosoitu skitsoaffektiivinen häiriö, ja takana on kaksi pitkää psykoosijaksoa. Kärsin aiemmin myös voimakkaista "dissosiatiivisista" tiloista, ja vakavasta masennuksesta. Monien lääkekokeilujen jälkeen mulle määrättiin Leponexia, sillä edelliset lääkkeet eivät tiloihin auttaneet. Jo kovin pian lääkkeen aloittamisen jälkeen koin oloni paremmaksi ja tasapainoisemmaksi. Enkä myöskään kokenut enää harha- ja pakkoajatuksia. En ole huomannut "älyn ja toiminnan hidastumista". Ainoita sivuvaikutuksia ovat öisin lisääntynyt kuolaaminen, mutta mä en ole sitä kokenut kovinkaan isoksi ongelmaksi.

      On vaikeaa sinällään "suositella" mitään lääkettä, sillä kaikki on tietenkin kovin yksilöllistä, mutta omalla kohdallani tuntuu, että Leponex on todella suuri apu, miltei pelastus.

    • Anonyymi

      Mulla ei itselläni ole ollut Leponexia mutta ajattelin kommentoida psyykenlääkkeistä yleensä. Olen sairastanut vakavaa masennusta, ahdistusta ja unettomuutta ihan lapsesta asti. Uniongelmiin lääkärit ovat usein määränneet antipsykootteja. Olen kokeillut kirjaimellisesti kaikki eikä yksikään niistä sovi mulle ollenkaan, olen ihan zombie jos otan niitä. Kerran osastojaksolla sitten vaan kieltäydyin ottamasta niitä ja kun olin hoidossa vapaaehtoisesti ei hoitohenkilökunta voinut pakottaakaan minua. Nyt olen ottanut nukahtamislääkettä ja nukkunut todella hyvin, mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut. Kun kysyin psykiatrilta, miksi niitä ei kokeiltu ennen antipsykootteja hän vastasi että nukahtamislääkkeistä tulee riippuvaiseksi. Se riski on tietysti olemassa, mutta jos niiden avulla pystyn elämään normaalia elämää niin olen valmis sen riskin ottamaan. Ja kai niistä voi vieroittautuakin, jos tulee pahoja ongelmia. Sanoisin kaikille, että kuunnelkaa itseänne enemmän kuin lääkäreitä. Itse tiedätte, mikä teille sopii ja mikä ei. Mitään ei ole pakko ottaa. Lääkärit eivät varmasti itse testaile mitään psykoosi- yms. lääkkeitä, joten ei heillä ole mitään oikeutta pakkosyöttää niitä. He saisivat kyllä kuunnella potilaita enemmän.

    • Anonyymi

      Käytin leponexia hieman yli 5 vuotta 250mg/vrk

      Huono lääke, en suosittele. Sain samanlaisia sivuoireita kuin moni muu tällä palstalla. Pahinta oli lihominen, tunteettomuus ja ajattelukyvyn puute. Lopetettuani vuosi sitten laihduin 25 kiloa ja hiljalleen olen alkanut toipua.
      Aivan kuin olisin herännyt koomasta ja kaikki ympärillä tuntuu vain kaukaisesti tutulta. Opettelen elämään uudestaan kuin halvaantunut opettelisi kävelemään. Joka päivä teen töitä itseni kanssa jotta aivoni heräsivät takaisin sille tasolle jossa niiden kuuluisi olla. En tiedä vielä palaudunko koskaan, saanko esim.luovuuttani koskaan takaisin (olin aiemmin taiteellisesti lahjakas) mutta toivon niin. Pyrin positiivisuuteen.

      Oma kokemukseni on että leponex on voimakas lääke joka joissain tapauksissa voi olla avuksi. Ei kuitenkaan tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön, sillä oikeasti on hengenvaarallinen. Mitä kauemmin käytin kyseistä lääkettä, sitä enemmän aloin sairastella erilaisia vaikeita flunssia ja keuhkoputkentulehduksia. Leponexin lopettamisen jälkeen sairastelukin on vähentynyt.

      Mielestäni leponexia määrätään liian herkästi vaikka kyseessä tulisi olla se viimeinen vaihtoehto. Surullista on että lääkärit ja hoitajat pitävät leponexia ihmelääkkeenä jonka takia käyttö varmaan aloitetaan suhteellisen kevyin perustein.

      Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia lopettamisen jälkeen. Kuinka olette palautuneet?

      Toivon kaikille hyvää kesää ja voimia! (Jos kukaan lukee enää tätä palstaa.. aika vanha keskustelu)

      • Anonyymi

        Minä päädyin tätä ketjua lueskelemaan kun aloin googlettaa tästä tuttuni käyttämästä lääkkeestä. Hänellä pieni annos, olikohan 25mg, mutta toimintakyky ja elämänlaatu aika huonoa. Haluaisin auttaa mutta en voi. Itse halukas onneksi pienentämään annostusta, se oli aiemmin isompi. Voikohan aivot korjaantua enää jos lääke tuhonnut aivoja niin, että esim alotekyvyttömyys ja asioiden hahmottaminen heikentynyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä päädyin tätä ketjua lueskelemaan kun aloin googlettaa tästä tuttuni käyttämästä lääkkeestä. Hänellä pieni annos, olikohan 25mg, mutta toimintakyky ja elämänlaatu aika huonoa. Haluaisin auttaa mutta en voi. Itse halukas onneksi pienentämään annostusta, se oli aiemmin isompi. Voikohan aivot korjaantua enää jos lääke tuhonnut aivoja niin, että esim alotekyvyttömyys ja asioiden hahmottaminen heikentynyt?

        Onkohan siitä mitään tutkimustuloksia?
        Tottahan se on että etukäteen lääkärit eivät voi tietää kuinka mikäkin lääke vaikuttaa kehenkin. Siksi täytyy vain kokeilla eri vaihtoehtoja.
        Ongelma tulee siinä kun potilasta ei kuunnella tarpeeksi. Kun jokin lääke ei potilaalle sovi ja hän tuo asiaa esille niin osastohoidossa lääkkeet injisoidaan sitten väkisin.
        Vasta kun potilas on jo pelkästään lääkkeestä sekaisin niin asia huomataan, lääke puretaan ja vaihdetaan toiseen.
        Sitten sama rumba alkaa alusta...
        Voi kestää vuosia ennenkuin sopiva lääkitys löytyy ja usein siinä vaiheessa tuhoja on ehtinyt jo tapahtua.
        Näissäkin kommenteissa huomasin ehkä kahden tai kolmen olleen tyytyväisiä leponexiin.
        Miksi syöttää ihmiselle sellaista lääkettä jonka haitat ovat selvästi suuremmat kuin hyödyt??
        Kuinka moni leponexia syövistä ihan oikeasti tarvitsee niin vahvaa lääkitystä!?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Klotsapiini on uuden eli toisen polven eli epätyypillisiin psykoosilääkkeisiin kuuluva trisyklinen lääkeaine, jota myydään Suomessa valmistenimillä Froidir, Leponex ja Clozapine.

      https://madinfinland.org/tiihonen2009/

      Onko professori Jari Tiihosen johtama kuolleisuustutkimus tieteellistä vilppiä?

      Psykoosilääkkeiden kuolemia lisäävästä vaikutuksesta saatiin huolestuttavaa tutkimusnäyttöä 2000-luvun alkupuolella, kunnes professori Jari Tiihonen työryhmineen puuttui peliin arvostetussa The Lancet -lehdessä julkaistulla tutkimusartikkelillaan.

      Johdanto
      Elokuussa 2009 psykiatrinen tiedeyhteisö kuohui, kun arvostetussa The Lancet -lehdessä julkaistiin suomalainen tutkimus, jossa selvitettiin antipsykoottisten lääkkeiden käytön vaikutusta skitsofreniapotilaiden kuolleisuuteen. Tutkimuksen mukaan antipsykoottisten lääkkeiden käyttö vähentää merkittävästi skitsofreniapotilaiden kuolleisuutta ja selvästi eniten kuolleisuutta vähentää klotsapiini.1

      Tutkimus oli vahvasti ristiriidassa aiempien tutkimusten kanssa, jotka olivat herättäneet suurta huolta siitä, että pitkäaikainen antipsykoottinen lääkehoito nimenomaan lisäisi skitsofreniapotilaiden kuolleisuutta...

      • Anonyymi

        Oletko itse koskaan käyttänyt kyseistä lääkettä??? Jos et ole niin turha uskoa kaikkia tutkimuksia.. varsinkaan sellaisia joissa väitetään lääkkeiden vähentävän kuolleisuutta. Kokeilepa käyttää leponexia vaikka pari vuotta niin tulet varmasti huomaamaan järkyttäviä haittavaikutuksia!
        Olen nähnyt niin paljon itsessäni ja kanssaihmisissä kuinka neuroleptit mukaanlukien leponex tuhoaa elämiä!!!
        Itsekin meinasin kyseiseen lääkkeeseen kuolla.
        Tälläkin keskustelupalstalla suurimmalla osalla huonoja kokemuksia leponexista ja vain harvat siitä oikeasti hyötyvät. Jos hekään... Pitkällä aikavälillä.
        Potilaillakin on vastuu pureutua ongelmiensa syihin eikä vain turruttaa itseään tuhoavilla lääkkeillä... Tietysti jos itse sen vapaaehtoisesti haluavat tehdä niin mikäs siinä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko itse koskaan käyttänyt kyseistä lääkettä??? Jos et ole niin turha uskoa kaikkia tutkimuksia.. varsinkaan sellaisia joissa väitetään lääkkeiden vähentävän kuolleisuutta. Kokeilepa käyttää leponexia vaikka pari vuotta niin tulet varmasti huomaamaan järkyttäviä haittavaikutuksia!
        Olen nähnyt niin paljon itsessäni ja kanssaihmisissä kuinka neuroleptit mukaanlukien leponex tuhoaa elämiä!!!
        Itsekin meinasin kyseiseen lääkkeeseen kuolla.
        Tälläkin keskustelupalstalla suurimmalla osalla huonoja kokemuksia leponexista ja vain harvat siitä oikeasti hyötyvät. Jos hekään... Pitkällä aikavälillä.
        Potilaillakin on vastuu pureutua ongelmiensa syihin eikä vain turruttaa itseään tuhoavilla lääkkeillä... Tietysti jos itse sen vapaaehtoisesti haluavat tehdä niin mikäs siinä..

        Luitko koko jutun, vai vain tuon johdannon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luitko koko jutun, vai vain tuon johdannon?

        Ehkä onkin turha ottaa kantaa tutkimuksiin joissa pohditaan kuoleeko lääkkeisiin vai ei.

        Pitäisi miettiä ennemmin sitä kuinka psykiatriaa voisi kehittää ja tuolla ylempänä on siihen hyvä ehdotus. Tuo
        "Avoin dialogi"-hoitomalli.

        Skitsofreniaa ymmärretään loppujen lopuksi vielä aika vähän ja on vaikea uskoa sen olevan niin yksiselitteistä että aivoissa on pelkästään kemiallista epätasapainoa joka korjaantuu lääkkeillä.


    • Anonyymi

      Minulla on diagnosoitu skitsofrenia, mutta en ole käyttänyt missään vaiheessa siihen tarkoitettuja lääkkeitä. Kyllä olen ahdistunut ja ajoittain epätoivoinen elämäni suhteen, mutta epäilen ettei niistä lääkkeistäkään olisi apua. Kumpa olisikin. Kun elämä ratkeaisi ottamalla jonkin pillerin... Pahoin pelkään, että pahemmaksi menisi vaan. Mutta tälläistä pärjäilyä tämä tuntuu olevan ttää nykyä. Olen sairastanut kai lapsesta/nuoresta asti, mutta muutama vuosi sitten tuli vasta diagnoosi. Välillä mietin lääkkeitäkin vaihtoehtona, mutta en löydä sellaista tietoa, joka niiden kokeilemista puoltaisi. Yhdellä ystävällä on skitsofreniaan lääkitys (ei leponex) joka hänellä auttaa, mutta kesti kahdeksan vuotta löytää sopiva lääkitys ja kokeilut olivat kuulemma "helvetillisiä". Pahoin pelkään, etten kestäisi sellaista vaan ajautuisin lopultakin joko katatoniaan tai itsemurhaan. Ehkä se olisi sitten helpotua joillekin ihmisille, joille olen rasite...

    • Anonyymi

      onko lääkäri voi pakottaa potilas käyttää leponex laketa

    • Anonyymi

      Leponex annoksella 100mg tai vähemmän on ehkä paras neurolepti, mutta Leponex aiheuttaa todella paljon haittoja suuremmilla annoksilla kuin 100mg. Kuitenkin jouduin vaihtamaan Leponexin pois koska se laski valkosolu arvoja liikaa (Vaikka annos oli 100mg). Leponex aiheutti yli 100 mg annoksilla verenpaineen laskua, väsymystä ja sitä että ei pystynyt enää pidättämään pissaa (täytyi aina heti mennä pissalle kun tuli hätä, muuten pissasi housuun). Myöskään ei voinut juoda juuri ennen nukkumaan menoa, koska muuten pissasi sänkyyn yöllä. Tästä huolimatta Leponex aiheutti muita haittoja vähemmän kuin monet muut neuroleptit kun annos oli 100 mg, vaikka Leponex aihutti myös pientä ummetusta (Vi-Siblin auttaa siihen) ja kamalaa kuolaamista yöllä (kuolaamiseen auttaa jonkin verran sellaiset pahoinvointilaastarit, jotka ovat muuten ihan törkeen kalliita!).

      Olanzapin, Ketipinor ja Risperidon ovat selkeästi huonompia lääkkeitä haitoiltaan ja teholtaan. Leponex on kaikkein tehokkain neurolepti. Ainut muu neurolepti mitä minä olen pystynyt käyttämään on Peratsin ja Rxulti..

    • Anonyymi

      Kaveri söi leponexia, levotsin, ketipinor 600-1000mg, diapam 30mg, temesta 2mg - päivässä nämä lääkkeet. Alussa ei ihan noin kova koktail mut viimeiset +7v ainakin meni tolla. 20v lääkkeenkäyttövuoden jälkeen tyyppi kuoli.

      Voiko lääkkeet tappaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      117
      9416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1386
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe