Älykkäille lapsille omat luokat/koulut !

Paljon on puhuttu ja aiheesta keskimääräistä älykkäimmille lapsille suunnatuista luokista, tai jopa kouluista. Itse asiassa ajatus olisi pelkästään kannatettava, ja palvelisi pitkässä juoksussa myös yhteiskunnan tarpeita.

Älykkyys on voimavara jota ei pidä sitoa mihinkään keinotekoiseen tasa-arvo tai tasapäistämis ajatteluun, sillä on vain lasta kohtaan oikein että hän voi omassa tahdissaan toteuttaa osaamistaan ja kehittyä sen myötä.

Suomalainen koulujärjestelmä, niin kansainvälisesti kuin onkin huippua, kaipaa kuitenkin uudistusta joka takaa älykkäiden lapsien erioikeutetun tai sanotaan erityisen kohtelun. Sillä tavalla heille luodaan erityiset olosuhteet, omankaltaiseen kehitykseen, kehitykseen jonka hedelmistä koko kansakunta saa nauttia.

Joillekkin tulee varmaan mieleen että tuollaisen mahdollisuuden luominen eriarvoistasi lapsia, ja tekisi heistä ns. eliitin ja toisaalta tavikset.

Tietyllä tavalla eriarvoistaminen tapahtuisikin, mutta vain lapsen oman kehityksen vuoksi ja sen vuoksi ettei tyuo erityislahjakkuus taantuisi liian suppeassa ja hitaassa oppimmistavassa.

Tasapäistäminen ei ole tarkoituksen mukaista ei koulussa, enempää kuin työelämässäkään, sillä jo biologia antaa toisille paremmat eväät kuin toisille, ja sitä tosiasiaa ei pidä piilottaa tai tehdä siitä kynnyskysymystä.

Ihmiset ei ole koskaan fyysisesti tai henkisesti tasa-arvoisia tai samankaltaisesti kehittyneitä, joten miksi sitä pitäisi tuota eroavaisuutta sitten tietoisesti jarruttaa, kuten nyt tehdään.

Keskimääräistä älykkäimmille lapsille pitää kehittää ja luoda omantasoisensa koululuokat tai jopa omat koulunsa, sillä se olisi koko kansakunnan etu tulevaisuutta silmälläpitäen.

Joistakin tuo ajatus voi tuntua eriarvoistamiselta ja suoranaiselta äly rasismilta. Tuo ei ole kuitenkaan mikään sosiaalinen juttu koska älykkäitä lapsia on jokaisessa sosiaaliluokassa, joten kaikki olisi kuitenkin saman mahdollisuuden piirissä.

Jos meillä on koulutusjärjestelmässä ns. tarkkailuluokat, niin miksi ei sitten älyluokat?
Yhtään enempää se ei aiheuta kustannuksia, mutta sen tuottavuus voi olla tulevaisuudessa satakertainen.

29

1210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhavennamolainen

      Suppea kurssi, keskikurssi, laajempikurssi.
      Tästähän se jako lähti kultaisella 1980-luvulla ja Suomalaisessa peruskoulujärjestelmässä.

      Yläasteen alkaessa 7 luokkalaisena sai vapaasti valita, mitkä kurssit ottaisi. Aineina olivat tietysti äidinkieli ja vieraista kielistä ainakin Ruotsi ja Englanti.Matematiikassa oli myöskin tämä kurssijaoittelu.

      Muistaakseni juuri Demupoliitikot silloisen Vasemmiston tuella kaatoivat koko järjestelmän vedoten oppilaiden eriarvoisuuteen.

      Järjestelmäänhän kuului se, ettei suppean kurssin valinneeelle avautuneet ne hienommat koulut, ts.lukioon oli edes turhaa pyrkiä.

      Näistä vähemmänlahjakkaista laiskureista,joiden tyylinä oli hypätä yli siitä , mistä aita on matalin muodostettiin ammattikoulujen perusmassaa, joka valmistuikin suoraan kortistoon laman koittaessa.

      Tässä yhteydessä emme voi unohtaa myöskään nk. apukouluja joita oli vielä silloin kaikkein heikkolahjaisimmille tarjolla.
      Vastapainoksi aina on ollut ja tulee olemaan yksityisrahoitteisia lahjakkaiden lapsien kouluja joista Steiner lienee kuuluisimpia..

      Siis taas törmättiin siihen tosiseikkaan, että koko avaus on jo kertaalleen tutkittu ja ihan opetushallituksen toimesta ilmeisen huonoksi todettu.
      Koko Käden avaus on jälleen kerran
      Plagiaatti-idea, kuten oli taas kerran todistettava.

      Kysynkin taas kerran:
      Miten tyhminä Ari"Käde" Kähärä Perussuomalaisia oikeastaan pitää??
      Tässäkös näkyy taas se kehuskeltu Kädenjälki?Kontulassa kopiokone laulaa plagiaattiteksitä...

      • vastaamaan tuohon

        asiaan, vaan yrität vesittää selkeitä tosiasioita.
        Tutkimuksia aina tehdään, mutta onko ne sitten toteutuskelpoisia on toinen juttu. Plagiaattia ei tuosta löydä kyllä edes alan professuuri, saati joku tollikka joka ei tykkää aiheesta.

        vanhaveenamolainen, sä olet tosi surkea tapaus, siis tosi surkea. Kyse oli siis erityis älykkäistä, eikä mistään valinnan vapaudesta.

        Tämän hetken koulupolitiikassa arvotetan enemmän tuota ammattikoulujen "massaa" kuin lukion päästötodistusta. Mutta tuostahan ei ole edes kyse. Mutta ethän sinä sitä voi edes ymmärtää.


      • ei tuo

        steiner koulu ole mikäänerityislahjakkaiden koulu, vaan suuntautunut muutoin erillaiseen koulutusmetodeihin. Steinerkoulu on lähinnä Teosofiaan ja Antroposofiseen pedagogiikkaan, perustuva oppilaitos . Jos ei ymmärrä asioita, niin miksi kommentoida?


      • mikä tuossa oli

        ns. kopioitua, sillä selasin opetushallituksen juttuja aina -70 luvulta lähtien jolloin peruskoulu oikeasti tuli voimaan, mutta en löytänyt asiayhteyttä. Aiheesta toki on puhuttu ennekin, mutta mitään valmista niistä ei ole tullut. Opetushallitushan on ollut pitkään demareiden hallussa, joten asennoituminen lienee selviö, ko. asiaan.

        Tosiasiallinen tarve kuitenkin olisi, sillä nyt nuo "ainstainit" joutuvat tyytymään heikkolahjaisimpien tahtiin ja kykyyn, oppia asioita. Se taas ei ole oikein eikä järkevää tasapäistää demujen tapaan, koko kansa.


      • kaivanut
        vastaamaan tuohon kirjoitti:

        asiaan, vaan yrität vesittää selkeitä tosiasioita.
        Tutkimuksia aina tehdään, mutta onko ne sitten toteutuskelpoisia on toinen juttu. Plagiaattia ei tuosta löydä kyllä edes alan professuuri, saati joku tollikka joka ei tykkää aiheesta.

        vanhaveenamolainen, sä olet tosi surkea tapaus, siis tosi surkea. Kyse oli siis erityis älykkäistä, eikä mistään valinnan vapaudesta.

        Tämän hetken koulupolitiikassa arvotetan enemmän tuota ammattikoulujen "massaa" kuin lukion päästötodistusta. Mutta tuostahan ei ole edes kyse. Mutta ethän sinä sitä voi edes ymmärtää.

        nyt Harri Holkerin vanhaa ehdotusta naftaliinista.
        Tuossa ehdotuksessasi ei ole mitään uutta.
        Kärähä taas yrittää viisastella toisten suulla.
        Meillä pienessä Suomessa ei tuohon helpolla mennä.
        Rahaa pitää olla aika paljon lisää, koska nyt ne ei tunnu riittävän edes kunnollisen perusopetukseen
        muutenkaan.
        Suomen koulujärjestelmässä olisi paljon tärkeämpiäkin uudistuksen aiheita, jos herroilta vain rahaa löytyisi. Löytyisihän sitä jos olisi tahtoa.


      • koulumalli
        mikä tuossa oli kirjoitti:

        ns. kopioitua, sillä selasin opetushallituksen juttuja aina -70 luvulta lähtien jolloin peruskoulu oikeasti tuli voimaan, mutta en löytänyt asiayhteyttä. Aiheesta toki on puhuttu ennekin, mutta mitään valmista niistä ei ole tullut. Opetushallitushan on ollut pitkään demareiden hallussa, joten asennoituminen lienee selviö, ko. asiaan.

        Tosiasiallinen tarve kuitenkin olisi, sillä nyt nuo "ainstainit" joutuvat tyytymään heikkolahjaisimpien tahtiin ja kykyyn, oppia asioita. Se taas ei ole oikein eikä järkevää tasapäistää demujen tapaan, koko kansa.

        ei idästä vaan lännestä, jenkkien...

        "kirja tarkastelee hyvin kriittisesti sitä "kasvatusopillista poliittista joukkoliikettä", joka Yhdysvalloista käsin valloitti länsimaisten hyvinvointivaltioiden koululaitokset 1960- ja 1970-luvuilla ja joka "halveksi objektiivista ja eksaktia tietoa ja perusti koululaitoksen utopioiden varaan". Perustana on vaikuttavaan asemaan noussut tasa-arvon rousseaulainen tulkinta, joka "arvioi ihmisten syntyvän psyykkisiltä ominaisuuksiltaan samanlaisina ja kaikkien psyykkisten erojen johtuvan yhteiskunnallisista seikoista, erityisesti syrjinnästä"."
        http://solmu.math.helsinki.fi/1999/3/naatanen.html


    • vanhan oppikoulu-kansakoulu

      systeemin? Mutta yhteiskunnan varoilla.
      Itse olen pyrkinyt ja päässyt oppikouluun, käynyt kouluni vanhempieni kustannuksella.
      Kirjat, lukukausimaksut, ruokailut,
      ja kaikki koulutarvikkeet ovat vanhempieni kustantamia.
      Paras kaverini ei päässyt oppikouluun kun ei pistemäärä pääsykokeissa riittänyt.
      11-vuotiaana siis päätettiin hänen kohtalonsa:
      kansalaiskoulu - ammattikoulu - tai kauppakoulu.
      Yhteiskunnan kustannuksella kansalaiskoulu,
      sen jälkeen opintolainalla kauppakoulu ja merkantiksi.
      Merkonomiksi ei ollut pääsyä oppikoulun suorittamatta-jättämisen takia.
      Jälkeenpäinkään ei ollut paikkaamismahdollisuuksia,
      paitsi pyrkimällä kauppaopistoon merkantintutkinnon suorittamisen jälkeen.
      Olin kokeissa parempi, mutta olinko älykkäämpi?
      Mietipä sitä!

      • Käden mielipiteen

        Pitääkö mielestäsi lapset lokeroida jo ala-asteella?
        Miksei tyttäresi päässyt lukioon, vaan "joutui" raksahommiin?
        Mikä on oma koulutuksesi?


      • MKZJ
        Käden mielipiteen kirjoitti:

        Pitääkö mielestäsi lapset lokeroida jo ala-asteella?
        Miksei tyttäresi päässyt lukioon, vaan "joutui" raksahommiin?
        Mikä on oma koulutuksesi?

        Voin vastata tähän ihan itse, kyllä olen PÄÄSSYT lukioon(Sibelius-lukio) mutta tein aikanani sen virheen että vaihdoin ammattikouluun jossa en kuitenkaan viihtynyt. Silloisessa elämäntilanteessani työ oli hyvä vaihtoehto ja aloitin sairaalassa josta jatkoin rakennusalalle ja ennen sairastumista olin oppisopimuksella töissä eli koulu työ samassa. Pikku pätkiä olen tehnyt töitä muuallakin tuossa välillä esim. päiväkodissa. Nythän jatkan taas opiskeluja täysipäiväisesti.


      • Mutta kaikki eivät
        MKZJ kirjoitti:

        Voin vastata tähän ihan itse, kyllä olen PÄÄSSYT lukioon(Sibelius-lukio) mutta tein aikanani sen virheen että vaihdoin ammattikouluun jossa en kuitenkaan viihtynyt. Silloisessa elämäntilanteessani työ oli hyvä vaihtoehto ja aloitin sairaalassa josta jatkoin rakennusalalle ja ennen sairastumista olin oppisopimuksella töissä eli koulu työ samassa. Pikku pätkiä olen tehnyt töitä muuallakin tuossa välillä esim. päiväkodissa. Nythän jatkan taas opiskeluja täysipäiväisesti.

        voi päättää näin.
        Oma tyttäreni pääsi lukioon, minne ei kuitenkaan halunnut.
        Pääsi ja vei tavallaan opiskelupaikan sitä aidosti tarvitsevalta.
        Tyttäreni meni lukioon, koska sinne kuuluu mennä!
        Ei sen takia, että olisi itse halunnut sinne mennä.
        Kunnioitan sinua päätöksessäsi tehdä sitä työtä
        mikä sinusta hyvältä tuntuu.
        Elä elämäsi juuri niinkuin sinusta hyvältä tuntuu.
        Et ole syyllinen isäsi käytökseen.


      • Vanhavennamolainen

        Tuossa alempana ketjussa Käden tytär toteaa keskeyttäneensä Sibeliuslukion.Moninaisista eri lähteistä on toki kuulunut hyvin katkeraa manausta kalliista koulukirjoista, joita lukioissakin tarvitaan.
        Varsinkin yksinhuoltajien tiukoille viritetyt taloudet eivät tahdo milläänsä kestää tätä uutta talouspainetta.

        Tiedä häntä olisikos tämä osasyynä lukuisiin opintojen keskeytyksiin vai murrosikä, jolloin sukupuolivietti tulee osalta nuorisoamme korostetusti esiin.
        Tämän vietin päännoston seurauksena osalla jää opiskelutkin retuperälle.Pitäähän sitä tarkemmin tutkiskella, mitä se on kun hormoonit oikein hyrrää ja kokoajan haluttaa ..

        Kyseessä ovat yleensä sellaiset tapaukset, joiden lähtökohta on jo niin heikko, että pysyäkseen opetuksessa yleensäkkään mukana töitä pitäisi tehdä tuplasti enemmän keskiverto-oppilaisiin nähden.
        Kyllä näitä keskivertolahjakkuuksien alapuolella olevia roikkujahäiriksiä näkyy jokaisissa koululuokassa.Koulutusmuodosta riippumatta nämä syntymälorvikatarrista kärsivät laiskamadot häiritsevät ratkaisevasti toisten ja lahjakkaampien opiskelua.
        Murrosikähän alkaa toisilla ennemmin , toisilla myöhemmin.
        Pojista heikoimmat miehistynevät yleensä vasta armeijassa,tytöillä voi olla jo vaavi tai pari kätkyissä kääntyilemässä.

        Käde penääkin takaisin sitä eriarvoistavaa vanhaa keskikoulu-oppikoulujärjestelmää, jossa lapset lokeroidaan jo alaluokilla menestyjiin ja häviäjiin.
        Tässä teemassa ei todellakaan ole mitään uutta, mutta Käde haluaisi yhteiskunnan maksavan tällä kertaa kaiken.

        Nykyinen koulujärjestelmämme on juustohöyläsäästämisen takia melkeistä romahduspisteessä.Monissa kouluissa opetuksen taso riippuu siitä, kuka opettaa.Suurimmassa osassa koulujen avoimia virkoja täytteeksi on haalittu epäpäteviä opettajia, koskapas palkkakuopassa oleva opetusala ei kiinnosta yhtään ketään huippulahjakasta ihmistä.

        Toisena ja hyvin suurena syynä opetuksen tason laskemiseen,on jatkuva päivittäinen taisteleminen olemattoman koulukurin kanssa.Opettajilta on sosiaalitanttojen toimesta otettu kokonaansa kurinpidollinen valta pois.

        Jo yksi väliinputoajahäirikkö voi terrorisoida luokkaansa miten haluaa.Opettajaraukalla ei ole mitään mahdollisuuksia puuttua tilanteeseen, tai saa jopa itse syytteen niskaansa.

        Toisaalta , koskapa Kokoomus on nyt vetäissyt villin kortin esiin, eli nollamaksuluokan poiston.
        Toteutuessaansahan järjestelmä jaottelisi lapset jo syntymästäänsä saakka.Mitähän tapahtuisi koulujärjestelmälle samalta pohjalta.Esilokeroinnin jälkeen valittaisiin täysin sattumanvaraisesti ne lapset, joille annettaisiin edes mahdollisuus käydä koulua.
        Kouluja voisi olla olisi vielä nk. matalapalkka-aloille valmistava koulu,siis lähinnä murkkujen lastentarha. ainoina velvoitteina oppia jotenkuten lukemaan ja ehkäpä kirjoittamaan.Muista taidoista, puhumattakaan matemaattisista, ei niin väliä. Keskiverto koululaitos olisi nykymalliinpohjautuva.
        Maksullinen superkoulu olisi vain niille perheille,jotka pystyvät maksamaan sen todelliset lukukausimaksut.Lisäbonuksena kaikille läpäisseelle taattaisiin elinikäinen työpaikka, kunnollisella palkalla.

        Takaportti voisi olla älykkyystesti, mikäli joku nk. alemmista piireistä oleva vahingossa läpäisisi sen, valtio maksaisi opiskelun Superkoulussa.Valmistuttaansa tällaisesta löydöksestä tulisi valtion virkamies.

        Näitä edellämainittuja teorioita on muutama vuosikymmen pyöritelty opetushallituksessa.

        Avauksesta alkaen mikään ei ole Ari"Käde" Kähärän omaa ideaa, vaan kopiointia vanhoista mietinnöistä.

        Toki ymmärrän, että loikkaushetken lähestyessä täytynee edes yrittää loistaa jotenkin ja samalla peesailla uuden puolueen suuntaviivoja.

        Taas kerran tosi puolivillainen yritys.
        Lopeta jo...

        P.s. Steinermetodi on oikein hyvä, mutta Suomessa on jo pitkään myös ollut muitakin erikoistuneita kouluja,mm.kansainvälisiä.Yleensä ja poikkeuksetta näiden koulujen oppilaat ovat keskivertoa varakkaammista perheistä, eikä älynlahjoissa liene vikaa, koskapas myös molemmat vanhemmat ovat poikkeuksetta käyneet vähintäänkin yliopistotasoisen koulutuksen.

        Ei sovi unohtaa, että myös yksityinen kotiopetus on mahdollista, mikäli opetuksen taso täyttää yleisen oppivelvollisuuden kriteerit.Tälle toiminnalle ei ole asetettu kattoa siitä, miten laadukasta opetus saa olla. vain minimialaraja.Siis yleinen oppivelvollisuus...


      • Vanhavennamolainen kirjoitti:

        Tuossa alempana ketjussa Käden tytär toteaa keskeyttäneensä Sibeliuslukion.Moninaisista eri lähteistä on toki kuulunut hyvin katkeraa manausta kalliista koulukirjoista, joita lukioissakin tarvitaan.
        Varsinkin yksinhuoltajien tiukoille viritetyt taloudet eivät tahdo milläänsä kestää tätä uutta talouspainetta.

        Tiedä häntä olisikos tämä osasyynä lukuisiin opintojen keskeytyksiin vai murrosikä, jolloin sukupuolivietti tulee osalta nuorisoamme korostetusti esiin.
        Tämän vietin päännoston seurauksena osalla jää opiskelutkin retuperälle.Pitäähän sitä tarkemmin tutkiskella, mitä se on kun hormoonit oikein hyrrää ja kokoajan haluttaa ..

        Kyseessä ovat yleensä sellaiset tapaukset, joiden lähtökohta on jo niin heikko, että pysyäkseen opetuksessa yleensäkkään mukana töitä pitäisi tehdä tuplasti enemmän keskiverto-oppilaisiin nähden.
        Kyllä näitä keskivertolahjakkuuksien alapuolella olevia roikkujahäiriksiä näkyy jokaisissa koululuokassa.Koulutusmuodosta riippumatta nämä syntymälorvikatarrista kärsivät laiskamadot häiritsevät ratkaisevasti toisten ja lahjakkaampien opiskelua.
        Murrosikähän alkaa toisilla ennemmin , toisilla myöhemmin.
        Pojista heikoimmat miehistynevät yleensä vasta armeijassa,tytöillä voi olla jo vaavi tai pari kätkyissä kääntyilemässä.

        Käde penääkin takaisin sitä eriarvoistavaa vanhaa keskikoulu-oppikoulujärjestelmää, jossa lapset lokeroidaan jo alaluokilla menestyjiin ja häviäjiin.
        Tässä teemassa ei todellakaan ole mitään uutta, mutta Käde haluaisi yhteiskunnan maksavan tällä kertaa kaiken.

        Nykyinen koulujärjestelmämme on juustohöyläsäästämisen takia melkeistä romahduspisteessä.Monissa kouluissa opetuksen taso riippuu siitä, kuka opettaa.Suurimmassa osassa koulujen avoimia virkoja täytteeksi on haalittu epäpäteviä opettajia, koskapas palkkakuopassa oleva opetusala ei kiinnosta yhtään ketään huippulahjakasta ihmistä.

        Toisena ja hyvin suurena syynä opetuksen tason laskemiseen,on jatkuva päivittäinen taisteleminen olemattoman koulukurin kanssa.Opettajilta on sosiaalitanttojen toimesta otettu kokonaansa kurinpidollinen valta pois.

        Jo yksi väliinputoajahäirikkö voi terrorisoida luokkaansa miten haluaa.Opettajaraukalla ei ole mitään mahdollisuuksia puuttua tilanteeseen, tai saa jopa itse syytteen niskaansa.

        Toisaalta , koskapa Kokoomus on nyt vetäissyt villin kortin esiin, eli nollamaksuluokan poiston.
        Toteutuessaansahan järjestelmä jaottelisi lapset jo syntymästäänsä saakka.Mitähän tapahtuisi koulujärjestelmälle samalta pohjalta.Esilokeroinnin jälkeen valittaisiin täysin sattumanvaraisesti ne lapset, joille annettaisiin edes mahdollisuus käydä koulua.
        Kouluja voisi olla olisi vielä nk. matalapalkka-aloille valmistava koulu,siis lähinnä murkkujen lastentarha. ainoina velvoitteina oppia jotenkuten lukemaan ja ehkäpä kirjoittamaan.Muista taidoista, puhumattakaan matemaattisista, ei niin väliä. Keskiverto koululaitos olisi nykymalliinpohjautuva.
        Maksullinen superkoulu olisi vain niille perheille,jotka pystyvät maksamaan sen todelliset lukukausimaksut.Lisäbonuksena kaikille läpäisseelle taattaisiin elinikäinen työpaikka, kunnollisella palkalla.

        Takaportti voisi olla älykkyystesti, mikäli joku nk. alemmista piireistä oleva vahingossa läpäisisi sen, valtio maksaisi opiskelun Superkoulussa.Valmistuttaansa tällaisesta löydöksestä tulisi valtion virkamies.

        Näitä edellämainittuja teorioita on muutama vuosikymmen pyöritelty opetushallituksessa.

        Avauksesta alkaen mikään ei ole Ari"Käde" Kähärän omaa ideaa, vaan kopiointia vanhoista mietinnöistä.

        Toki ymmärrän, että loikkaushetken lähestyessä täytynee edes yrittää loistaa jotenkin ja samalla peesailla uuden puolueen suuntaviivoja.

        Taas kerran tosi puolivillainen yritys.
        Lopeta jo...

        P.s. Steinermetodi on oikein hyvä, mutta Suomessa on jo pitkään myös ollut muitakin erikoistuneita kouluja,mm.kansainvälisiä.Yleensä ja poikkeuksetta näiden koulujen oppilaat ovat keskivertoa varakkaammista perheistä, eikä älynlahjoissa liene vikaa, koskapas myös molemmat vanhemmat ovat poikkeuksetta käyneet vähintäänkin yliopistotasoisen koulutuksen.

        Ei sovi unohtaa, että myös yksityinen kotiopetus on mahdollista, mikäli opetuksen taso täyttää yleisen oppivelvollisuuden kriteerit.Tälle toiminnalle ei ole asetettu kattoa siitä, miten laadukasta opetus saa olla. vain minimialaraja.Siis yleinen oppivelvollisuus...

        On sitä mieltä, että Vanhavennamolainen teksti on huomattavasti älykkäämpi kun aloittelijan.


      • Vanhavennamolainen
        wonterghem kirjoitti:

        On sitä mieltä, että Vanhavennamolainen teksti on huomattavasti älykkäämpi kun aloittelijan.

        Mallikasta vaalityötä ei voi kuin ihailla.
        Toivomme samaa menestystä ja nyt uksen kunnallisvallan kammareihin aukenevan.Kovasti toivotan menestystä myös niitten nättien tyttöjenki osaksi.

        Tuo Kehätien sisäpuli lienee imeny niinpaljo lietelantaa sisäänsä, että minunki korpikuuset kasvais seuraavaan jääkautten asti kloaakkituotksella.
        Pitäski harkitä sen Käden &kumpp. hajasijottamista ja siirtämistä tänne landetakapajulaan lannotetehtailijaksi.

        Mutta ei sitä oikein uskaltais hyviä hirven ja peuranlihoja kepappipojille antaa haaskattavaksi.
        Pittää kyssyy naapurivaaran takana asuskelevilta kulakkien jäläkeläisiltä joskos olisi Tuku ja Päkä-lampaille kaittijan paikkaa auki. Suunnittelivat makkaraa tekevänsä, mutta lienee silti tuo kepappi liian eksoottinen ruoka.

        Voitashan me pyytää Ruottinserkkuja lähettämmään MUTTIA Käden vävypojalleen, Se ainaski pittää miehen metässä...


        Tuo Käde kirjoittelee sellaista tekstiä, ettei sitä voi edes huuskassa käyttää, paha haju lissääntyy ja kirveleepi takapuoli.


      • tuota mieltä
        wonterghem kirjoitti:

        On sitä mieltä, että Vanhavennamolainen teksti on huomattavasti älykkäämpi kun aloittelijan.

        sillä pitäähän sinun vastavuoroisesti kehua häntä, kuten hän sinua.

        Aloittaja wonterghem aloittaja, ei aloittelija.

        Vanhavennamolainen ei vaan taaskaan halunnut ymmärtää aloittajan teemaa älykkäistä lapsista. Meillä on hyvä koulujärjestelmä joka takaa kaikille mahdollisuuden hyvään koulutukseen, mutta meillä ei ole noille poikkeuksillisen lahjakkaille omaa tasoa edellyttävää koulutusmahdollisuutta.

        Olen aloittajan kanssa samaa mieltä että lisäpanostus noiden poikkeusillisen älykkäiden lastenkohdalla, toisi kaiken takaisin aikanaan. Keneltäkään se ei olisi pois, eikä estäisi muiden kouluttautumista.

        Vanhavennamolainen teekee asiasta sosiaalipoliittisen, kun kyse on kuitenkin koulutuspoliittisesta asiasta. Vv teksti sisältää muutoinkin hänelle tyypillisä, henkilökemiaan liittyviä huomautuksia.


      • MKZJ
        Vanhavennamolainen kirjoitti:

        Mallikasta vaalityötä ei voi kuin ihailla.
        Toivomme samaa menestystä ja nyt uksen kunnallisvallan kammareihin aukenevan.Kovasti toivotan menestystä myös niitten nättien tyttöjenki osaksi.

        Tuo Kehätien sisäpuli lienee imeny niinpaljo lietelantaa sisäänsä, että minunki korpikuuset kasvais seuraavaan jääkautten asti kloaakkituotksella.
        Pitäski harkitä sen Käden &kumpp. hajasijottamista ja siirtämistä tänne landetakapajulaan lannotetehtailijaksi.

        Mutta ei sitä oikein uskaltais hyviä hirven ja peuranlihoja kepappipojille antaa haaskattavaksi.
        Pittää kyssyy naapurivaaran takana asuskelevilta kulakkien jäläkeläisiltä joskos olisi Tuku ja Päkä-lampaille kaittijan paikkaa auki. Suunnittelivat makkaraa tekevänsä, mutta lienee silti tuo kepappi liian eksoottinen ruoka.

        Voitashan me pyytää Ruottinserkkuja lähettämmään MUTTIA Käden vävypojalleen, Se ainaski pittää miehen metässä...


        Tuo Käde kirjoittelee sellaista tekstiä, ettei sitä voi edes huuskassa käyttää, paha haju lissääntyy ja kirveleepi takapuoli.

        Saanko tiedustella Vanhavennamolaiselta mitä on hänelle mahtanut tulla hampaankoloon minua vastaan? Olisi mielenkiintoista mikä kirjoitukseni/mielipiteeni on saanut sinut noin hiiltymään. Muuten, vävypoika-viittaukset kohdistuvat suoraan aviomieheeni joten kyseinen koiriminen on enemmän minulle suunnattua kuin Kädelle ja se kannattanee pitää mielessä vastaisuuden varalta. Tuskinpa hänen olemassaolonsa konkreettisesti sinun tai kenenkään muunkaan täällä olemassaoloa häiritsee, ainakaan en millään jaksa uskoa.

        Ps. Syynä keskeytykseen ei ollut oppikirjojen puute, häiriintynyt seksuaalisuus tai mikään vastaava typerä seikka mihin paremman puutteessa tulisit varmaan viittaamaan. Ja oli syy mikä tahansa tuskin se teidän hapenottokykyynne vaikuttaa millään muotoa, valintani ovat omiani.

        Pps. Koulukirjoista joutuu maksamaan yhtä lailla kaikissa peruskoulun jälkeisissä oppilaitoksissa, ei vain lukioissa.


      • Kahden lapsen äiti.
        MKZJ kirjoitti:

        Saanko tiedustella Vanhavennamolaiselta mitä on hänelle mahtanut tulla hampaankoloon minua vastaan? Olisi mielenkiintoista mikä kirjoitukseni/mielipiteeni on saanut sinut noin hiiltymään. Muuten, vävypoika-viittaukset kohdistuvat suoraan aviomieheeni joten kyseinen koiriminen on enemmän minulle suunnattua kuin Kädelle ja se kannattanee pitää mielessä vastaisuuden varalta. Tuskinpa hänen olemassaolonsa konkreettisesti sinun tai kenenkään muunkaan täällä olemassaoloa häiritsee, ainakaan en millään jaksa uskoa.

        Ps. Syynä keskeytykseen ei ollut oppikirjojen puute, häiriintynyt seksuaalisuus tai mikään vastaava typerä seikka mihin paremman puutteessa tulisit varmaan viittaamaan. Ja oli syy mikä tahansa tuskin se teidän hapenottokykyynne vaikuttaa millään muotoa, valintani ovat omiani.

        Pps. Koulukirjoista joutuu maksamaan yhtä lailla kaikissa peruskoulun jälkeisissä oppilaitoksissa, ei vain lukioissa.

        Ehkä se kuitenkin oli syynä.
        Isäsihän on jatkuvasti toitottanut"jokaisen on tultava toimeen omillaan"
        Sinulla ei ollut ilmeisesti varaa kirjoihin.


      • 3 lapsen isä
        Kahden lapsen äiti. kirjoitti:

        Ehkä se kuitenkin oli syynä.
        Isäsihän on jatkuvasti toitottanut"jokaisen on tultava toimeen omillaan"
        Sinulla ei ollut ilmeisesti varaa kirjoihin.

        KÄDEn kirjoituksia lukenut, eikä niistä ole löytynyt mitää negatiivista. Jokaisen omillaan toimeentulemisesta olen samaa mieltä ja viittaus koulukirjoihin ei ole järjellinen. Nuo koulukirjat kun ei kuitenkaan ole varmastikkaan mikään kynnyskysyms työssäkäyvälle perheelle, eikä kyllä muillekkaan joka haluaa lapsensa kouluttaa.

        Mikset sinä kahdenlapsen äiti keskustele itse aloituksesta, vaan siirryt kyvyn puutteessa epäolennaisinn henkilökohtaisuuksiin menemisiin. Siksipä epäilen että olet vain keinotekoisella nicillä mukana.


      • Vanhavennamolainen
        MKZJ kirjoitti:

        Saanko tiedustella Vanhavennamolaiselta mitä on hänelle mahtanut tulla hampaankoloon minua vastaan? Olisi mielenkiintoista mikä kirjoitukseni/mielipiteeni on saanut sinut noin hiiltymään. Muuten, vävypoika-viittaukset kohdistuvat suoraan aviomieheeni joten kyseinen koiriminen on enemmän minulle suunnattua kuin Kädelle ja se kannattanee pitää mielessä vastaisuuden varalta. Tuskinpa hänen olemassaolonsa konkreettisesti sinun tai kenenkään muunkaan täällä olemassaoloa häiritsee, ainakaan en millään jaksa uskoa.

        Ps. Syynä keskeytykseen ei ollut oppikirjojen puute, häiriintynyt seksuaalisuus tai mikään vastaava typerä seikka mihin paremman puutteessa tulisit varmaan viittaamaan. Ja oli syy mikä tahansa tuskin se teidän hapenottokykyynne vaikuttaa millään muotoa, valintani ovat omiani.

        Pps. Koulukirjoista joutuu maksamaan yhtä lailla kaikissa peruskoulun jälkeisissä oppilaitoksissa, ei vain lukioissa.

        No, muistaakseni totesin tuossa liperiläisen vastineessa miksikä tänne kirjoittelen.

        Vanhempana ja mieshenkilönä voinen sanoa, ettei se kuva minkä isäsi tuella olet luonut ole niin luotettavan oloinen ,että uskoisin teidän menestymiseen politiikan pelikentillä.

        Sillointällöin muilta(luottamus)toimilta joutessani olen ehkäpä saattanut sanasen tahi pari kirjoitella vastineeksi.

        Selvennän vielä kerran:
        Tällä saitilla isäsi,Ari "Käde" Kähärä julisti jo ennen eduskuntavaalien ehdokasasettelun päättymistä kaikki paikat täytetyiksi.
        Kysynkin nyt miten ja ennenkaikkea miksi se sinunkin nimesi vasta sen jälkeen ilmestyi listalle?
        Minun mielestäni tästä herää suoraviivainen kysymys.Miten on? Kenen halukkaan paikan sinä veit?
        Puolueessa on pidempään ollut yleisessä tiedossa se manipulaatio, jota käytettiin viime kerroilla täytettäessä Helsingin vaalipiirin ehdokaslistoja.
        Nolemmilla kerroilla puoluejohdon suuntaan annettiin ymmärtää, ettei muita halukkaita tulijoita ei olisi ollut, vaikka niinhän asia ei todellisuudessa suinkaan ole.
        On yleisessä tiedossa, että puolueen jäsenissä on halukasta väkeä ollut useammankin ehdokkan verran.Ihan sama juttu molemmilla kerroilla.

        Mutta koskapa tällä kertaa ja nimenomaan sinun valintasi kohdalla Isäsi Käde on siis toiminut asiassa aktiivisesti.Valinta-asioissa Isäsi on ollut ratkaisevasti myötävaikuttamassa siihen tosiseikkaan, että sukulaisten ja kavereiden suosiminen on tiettäväasti yleisesti hyväksytty käytäntö Helsingin vaalipiirissä.
        Tästä toimenpiteestä seurauksena katsonkin oikeudekseni niputtaa teidät molemmat yhteen jokaisessa poliittisessa asiassa.
        Vaaleissahan yhteisäänimäärännekin oli selkeästi keskivertoehdokkaan alapuolella.Miksikäs niin?

        Villit huhut vellovat yltympäriinsä. Sieltätäälltä kuihketta on kuulunut,eikä todellakaan taaskaan mitään positiivista.

        Ottamatta sen enempää kantaa huhujen todenperäisyyteen ja alkuperään, tyydynkin vain toteamaan seuraavaa:
        Toivottavsti asia ei ole vielä edennyt niin pitkälle, että tulevaisuudessa naisehdokkailta alettaisiin vaatia inuitaatioriittejä tai muunlaisia ihme suoritteita.
        Myös se arveluttaa,että huhujen mukaanhan nk. suljetuille listoille pääsemiseksi sitoutumaton henkilö voinee mahdollisesti ostaa listapaikan puolueen ja varsinkin alaosastojenne edustajien nenän edestä?
        Tästä syntyykin se suoranainen epäilys, ettei kaikilla tähänasti valinta-asioihin vaikuttamaan päässeillä henkilöillä ole suinkaan nk.puhtaita jauhoja pussissa.
        Mikäli tämä alati voimistuva juoru pitää sisälläänsä edes hivenen totuutta, ihmettelemme suuresti toimintatapaa Helsingin Perussuomalaiset ry:n piirihallituksen muutaman jäsenen osalta.Toisaalta,kuten juoru tietänee kertoa tämä asiaintila ei laisinkaan kosketa kaikkia piirihallituksenne jäseniä.

        Tästähän avautunevat kokonaan uudenmlaiset spekulaatiopmahdollisuudet.
        Mikäli tässä huhumyllyssä onedes siteeksi totta tai sisltää edes yhden totuuden siemenen ,pitäneekin taas asettaa uusi kysymys?
        Ottaneekos joku lahjuksia,minkä suuruisia ja miksi?Onko toimintaa jo koetettu käytännössä?

        Mietittäessä näitä hypoteesejä, mahdollisten lukijoiden ei mielestäni ainakaan sovi unohtaa sitäkään isäsi antamaa julistusta joka annettiin keväällä tällä palstalla pari päivää ennen varsinaista vaalipäivää.

        Isäsi,siis Käde kehuskeli ensivuonna olevien kunnallisvaalien listojen olevan jo valmiiksi suljetut.Samassa yhteydessä Käde totesi, että hänellä olisi siellä itseoikeutetusti paikka.

        Tässäkin vaalilistojen sulkemisilmoitusten yhteydessä Käde vakuutti olevansa täysin samassa asemassa kuin silloinen vaalipäällikkönne Jukka I Mattila.

        Hmmm???
        Kaikkia kummeksuttaa nämä Käden antamat täysin tuulestatemmatut lausunnot.

        Loppujen lopuksi:
        Minulla ei henkilökohtaisesti luultavasti ihmisenä ole sinua vastaan oikeastaan yhtikäs mitään.Toisaalta olet minulle täysin yhdentekevä henkilönä.

        Mutta koskapa sinun ja isäsi, Käden tapaa tehdä politiikkaa ja edustamianne EI PERUSSUOMALAISIA arvoja ja mielipiteitä vastaan minulla on mahdollisesti paljonkin sanottavaa. Tapanne tehdä Perussuomalaisuuden nimissä täysin ala-arvoista räkäklimppi-lehmänläjäpolitiikkaa,leimaa myös meitä muita.

        Mielestäni paskapolitiikka kuluu lantalaan ja liete säiliöön, ei julkisesti leviteltäväksi toisten päälle.Levitellyistä ja sähköpostikanavissa revitellyistä navanalusasioista mitkään eivät myöskään liene tämän palstan aiheita.

        Tuossa politiikka -kategorian alapuolella on Seksipalsta.Siellä on kuulemma ihan ikiomat saitit.Tietänevät siellä tarinoida ja kertoilla paremmin kaikenlaisista kummajaisista kaappihomoista runkkareihin, kauttalinjan kaikenlaisiin kieroutuneisiin voyageristeihin.
        Kimppakivakavereita ja seksuaalipoliittista ohjeistusta on kait myös tarjolla jokalähtöön...

        Toivonkin teidän kaikkien vievän ne seksuaalipoliittiset kannanottonne sinne.
        Kertoilevat, että siellä Onanointi onnistunee myös paremmin..


    • Enon vaimo

      Ari Kähärä on älykäs mies ja uskon hänellä olisi ollut mahdollisuus hyvin pitkälle.
      Mutta hän eli aikaa ,jolloin ei ollut köyhien perheiden lapsilla mahdollisuutta opiskeluun.
      Käde on köyhän alkoholistiperheen lapsi,joten heillä mahdollisuutta maksaa oppikoulukuluja.
      Kymmenen vuotta myöhemmin,kun tuli peruskoulujärjestelmä,tällöin olisi ollut mahdollisuus kaikilla ,kellä taipumuksia oli korkeimpiin opintoihin.
      Uskon, että, Arinkin elämä olisi toisenlaista kuin nyt.Roikkumista tyttärensä kanssa netissä kaiket vapaa-ajat.

      • sedän serkun kummin kaima

        Vanhemmalla ja lapsella tässä perheessä on yhteisiä kiinnostuksen kohteita, kuinka monessa perheessä nykypäivänä niin mahtaa edes olla?

        Joku jo kirjoittikin mutta Marikalle onnea elämään! Se on aivan oma asiasi mitä elämälläsi teet mutta yritä tehdä siitä hyvä ja onnellinen.


      • Vanhavennamolainen

        Toki minä uskon, että kaikkien elämä olisi utopialandiassa tyystin toisenlaista.

        Tämä mitä Kähärä väittää hyvin älykkäiden lasten koulutusmuotojen puutteesta ei ole aivan niin kuin Kähärä tämän asiantilan esittää.

        Jokainen varmaankinn on kuullut tukiopetuksesta ja lisäopetuksesta jota pyynnöstä voi jokainen saada nykyisestä koulutusjärjestelmastämme.

        Tässä asiassa vain näkyvimpänä muotona ja yleisemmässä tiedossa on nk.alisuoriutujien tukiopetus.Jokainen tietänee henkilöitä joiden oppimishäiriöiden takia on pitänyt suorittaa nk. ehdot.Tämä ehtolaiskuullustelu suoritetaan yleensä lukukausien välissä.

        Vähemmälle huomiolle on sensijaan jätetty se mahdollisuus, että myös koko lukuvuoden voi tenttiä lukukausien välissä, jolloin päsee harppaamaan luokkaa ylemmäksi.

        Tämä toimenpide ei liene lainkaan vaikeaa älykkäille lapsille ja tarvittaessa pääsee ikätovereitaansa edelle,hyvinkin pitkälle.

        Laskennallisesti jokainen voi miettiä, kuinka nuorena olisi mahdollista suoriutua nk.yleisestä oppivelvollisuudesta ja sen suoman hyvän päästötodistuksen turvin hakeutua mieleisiinsä jatko-opintoihin.Tällä havaa yläasteen päästötodistus on pakollinen yhteishaussakin hakeuduttaessa jatko-opintoihin.

        Älykääpiöiden,lusmuluusereiden ja alisuoriutujien on vain vaikeata saada edes tätä oppimisen minimimäärää kunnialla suoriitettua.Rimaahipovia rajatapauksia on pilvin pimein joka kunnassa ja kaupungissa.
        Vanhavennamolaisen suvussa ei alisuoriutujia tiettävästi ole.


      • sen tieteenkantitaatti
        sedän serkun kummin kaima kirjoitti:

        Vanhemmalla ja lapsella tässä perheessä on yhteisiä kiinnostuksen kohteita, kuinka monessa perheessä nykypäivänä niin mahtaa edes olla?

        Joku jo kirjoittikin mutta Marikalle onnea elämään! Se on aivan oma asiasi mitä elämälläsi teet mutta yritä tehdä siitä hyvä ja onnellinen.

        Jotain on vialla,jos 21 vuotias nuori viettää viikonloppunsa netissä vanhojen persu-äijien kanssa.
        Kehoitan hakeutumaan ikäistensä seuraan,tietenkin suomalaisten.


      • mikään älynjättiläinen
        Vanhavennamolainen kirjoitti:

        Toki minä uskon, että kaikkien elämä olisi utopialandiassa tyystin toisenlaista.

        Tämä mitä Kähärä väittää hyvin älykkäiden lasten koulutusmuotojen puutteesta ei ole aivan niin kuin Kähärä tämän asiantilan esittää.

        Jokainen varmaankinn on kuullut tukiopetuksesta ja lisäopetuksesta jota pyynnöstä voi jokainen saada nykyisestä koulutusjärjestelmastämme.

        Tässä asiassa vain näkyvimpänä muotona ja yleisemmässä tiedossa on nk.alisuoriutujien tukiopetus.Jokainen tietänee henkilöitä joiden oppimishäiriöiden takia on pitänyt suorittaa nk. ehdot.Tämä ehtolaiskuullustelu suoritetaan yleensä lukukausien välissä.

        Vähemmälle huomiolle on sensijaan jätetty se mahdollisuus, että myös koko lukuvuoden voi tenttiä lukukausien välissä, jolloin päsee harppaamaan luokkaa ylemmäksi.

        Tämä toimenpide ei liene lainkaan vaikeaa älykkäille lapsille ja tarvittaessa pääsee ikätovereitaansa edelle,hyvinkin pitkälle.

        Laskennallisesti jokainen voi miettiä, kuinka nuorena olisi mahdollista suoriutua nk.yleisestä oppivelvollisuudesta ja sen suoman hyvän päästötodistuksen turvin hakeutua mieleisiinsä jatko-opintoihin.Tällä havaa yläasteen päästötodistus on pakollinen yhteishaussakin hakeuduttaessa jatko-opintoihin.

        Älykääpiöiden,lusmuluusereiden ja alisuoriutujien on vain vaikeata saada edes tätä oppimisen minimimäärää kunnialla suoriitettua.Rimaahipovia rajatapauksia on pilvin pimein joka kunnassa ja kaupungissa.
        Vanhavennamolaisen suvussa ei alisuoriutujia tiettävästi ole.

        kun et ymmärrä mistä oikeasti on kyse. Erikoislahjakkaiden lapsien oikeudesta omannäköiseensä oppimiseen on tavoite, ja sitä ei saada nykyjärjestelmässä. Tasapäistävässä oppimisessa saadaan nuo lahjakkuudet taantumaan ja jopa häiriintymään, ja näin menetetään hirmuisia voimavaroja.


      • Vanhavennamolainen
        mikään älynjättiläinen kirjoitti:

        kun et ymmärrä mistä oikeasti on kyse. Erikoislahjakkaiden lapsien oikeudesta omannäköiseensä oppimiseen on tavoite, ja sitä ei saada nykyjärjestelmässä. Tasapäistävässä oppimisessa saadaan nuo lahjakkuudet taantumaan ja jopa häiriintymään, ja näin menetetään hirmuisia voimavaroja.

        Nykyjärjestelmässäkin.Eipä ole moni vaan tietonen siitä mahollisuuesta.

        Toistaitoisia vanhempia on aina ollut ja tulee aina olemaankin.
        Tuommoset jo olemassaolevien asioien asettaminen tavotteeksi kysseenalastaa koko keskustelun aiheuttaman käsityskapasiteetin.

        On tietysti totta, ettei siitä mahollisuuesta paljoa huuella täälä pikkupaikkakunnilla.
        Saattapi pikkunen joutua kiusattavaksi kun niin tyhmänä pitävät, ettei tavallinen määrä koulua riitä.

        Sillon pittää vanhemman tehä se ratkasu, että pittää viiä lapsesa sellaseen opinahjoon, jossa opetus on tarpeeksi tasokasta.

        Johan niitä nykyään on jolastentarhoista alkaen kaikenlaisia kielikylpyjä ja muita erityislahjakkuuksien huomioivia valintoja mahollisuus tehä.

        Taitaapi tämä vastaankirjoittaja olla vain enempi sellasessa tilassa, että lapsia ei kotona leiki ja koulutiellä kotoa kukkaan käy.Lieneekö se selityksenä ettei sentakia kaikkia vaihtoehtoja etes tiiä.


      • loppua tieto sekä taito
        Vanhavennamolainen kirjoitti:

        Nykyjärjestelmässäkin.Eipä ole moni vaan tietonen siitä mahollisuuesta.

        Toistaitoisia vanhempia on aina ollut ja tulee aina olemaankin.
        Tuommoset jo olemassaolevien asioien asettaminen tavotteeksi kysseenalastaa koko keskustelun aiheuttaman käsityskapasiteetin.

        On tietysti totta, ettei siitä mahollisuuesta paljoa huuella täälä pikkupaikkakunnilla.
        Saattapi pikkunen joutua kiusattavaksi kun niin tyhmänä pitävät, ettei tavallinen määrä koulua riitä.

        Sillon pittää vanhemman tehä se ratkasu, että pittää viiä lapsesa sellaseen opinahjoon, jossa opetus on tarpeeksi tasokasta.

        Johan niitä nykyään on jolastentarhoista alkaen kaikenlaisia kielikylpyjä ja muita erityislahjakkuuksien huomioivia valintoja mahollisuus tehä.

        Taitaapi tämä vastaankirjoittaja olla vain enempi sellasessa tilassa, että lapsia ei kotona leiki ja koulutiellä kotoa kukkaan käy.Lieneekö se selityksenä ettei sentakia kaikkia vaihtoehtoja etes tiiä.

        Kerroppa meille tyhmille sitten että missä tuota erityisopetusta nuo superlahjakkaat saavat? Älä nyt kuitenkaan sotke sitten asioita keskenään, eli ei ole kyse erityiskouluista jotka ovat vain suuntautuneet johonkin tiettyyn, esim. ilmaisutaiteen lukio, Sibeliuslukio, liikuntalukio jne. Suomessa ei ole superlahjakkaille tarkoitettuja luokkia saati kouluja, ei ainakaan suoritetun tiedon haun tuloksena ilmestynyttä.

        Siellä teillä maalla tai pienellä paikkakunnalla tuntuu olevan tuota luuloa ja oletusta enemmän, kuin tietoa. Ei mitkään kielikylvyt tai vastaavat liity mitenkään erityislahjakkuuteen, vaan ovat normaalia esikouluopetusta jolla valmistellaa lasta oikeaan kouluun.
        Huomaa että et ymmärrä edes mistä nyt aloitettiin keskustelemaan, sillä jo tuo sinun kirjoitustyylisi vaihtuminen murteelliseksi tai "tolloksi" osoittaa että tietosi loppui.


      • Vanhavennamolainen
        loppua tieto sekä taito kirjoitti:

        Kerroppa meille tyhmille sitten että missä tuota erityisopetusta nuo superlahjakkaat saavat? Älä nyt kuitenkaan sotke sitten asioita keskenään, eli ei ole kyse erityiskouluista jotka ovat vain suuntautuneet johonkin tiettyyn, esim. ilmaisutaiteen lukio, Sibeliuslukio, liikuntalukio jne. Suomessa ei ole superlahjakkaille tarkoitettuja luokkia saati kouluja, ei ainakaan suoritetun tiedon haun tuloksena ilmestynyttä.

        Siellä teillä maalla tai pienellä paikkakunnalla tuntuu olevan tuota luuloa ja oletusta enemmän, kuin tietoa. Ei mitkään kielikylvyt tai vastaavat liity mitenkään erityislahjakkuuteen, vaan ovat normaalia esikouluopetusta jolla valmistellaa lasta oikeaan kouluun.
        Huomaa että et ymmärrä edes mistä nyt aloitettiin keskustelemaan, sillä jo tuo sinun kirjoitustyylisi vaihtuminen murteelliseksi tai "tolloksi" osoittaa että tietosi loppui.

        Olisit lueskellut tarkemmin vastauksiani,niin tämä seikka olisi ehkäpäs avautunut jopa kaltaisellesi tuhannennimmarinkänkkäränkälle.

        Murteesta viis, muutta ei liene lainkan yllättävää, että Vanhavennamolaisen Galleriassa ensimmäiset käviät ovat hyvinpitkälti Ari Kähärä ja Tyttärensä Marika Kähärä Zeikki.Jyundi.

        Esimerkki:
        Sinun oletettavsti "Superlahjakas" lapsesi meni nyt sanotaankos seitsemännelle luokalle.
        Jo heti näin kouluvuoden alussa on pantu merkille, tämä juuri koulu ei anna juuri lainkaan niin tasokasta koulutusta mihin lapsesi pystyy. koskapa kaikissa muissa paikkakunnankouluissa on sama tilanne, jää siis vaihtoehdoksi skippaus.
        Lukukauden voi tenttiä myös yksityisesti ja on luultavaa, että jopa tästä koulusata löytyy erityisopetustä palvelemaan tätä tarkoitusta.

        Ahkerasti lukien ja koulun valvonnassa , suoritetut tentit läpäistyään lapsukainen saanee hetimiten päästötodistuksen koko koulusta.Ts suorittaa pakollisen oppivelvollisuuden loppuun.
        Sen jälkeen ei muuta kuin proopuska kourassa pyrkimään mieleiseensä opinahjoon.

        tästä eteenpäin koulutie on auki taivasta myöten, edellyttäen että saatu päästötoikkari antaa siihen mahdollisuuden.Ilman kunnollista pahvia voi hetimiten siirtyä uusille preppauskursseille, koska kertaushan on opintojen äiti.

        Täältä ei kuule ihan heti tieto lopu, mutta se onkin kokonaaan eri asia alennunko keskustelemaan älykääpiöiden kanssa.
        Joskus se eukon mielestä kuulemma onnistuu, kun olen ottanut koomakännit.

        Kielikylvyt liittyvät muutoin erityislahjakkuuteen, joita pyritän alle kouluikäisillä tiiviisti seuraamaan ja mikäli mahdollista vahvistamaan.
        Tämä harhaluulo, että ne olisivat jokaisessa kaupungissa ja kunnassa päiväkotien normaalia toimintaa voi vain olla keski-ikäisen mieshenkilön käsitys, joka ei enää ole ollut vuosikausiin lapsenteossa ja hoitamisessa aktiivisesti mukana.Toisaalta tekstin sisältämien tutuilta kalskahtavien kielikuvien ja ymppäyslainausten asiaan sopimattomuuden pohjalta kilautin kaverilleni Mestarietsivä Nicke Knattertonille. Tutkimustensa perusteella perusteella Nicke epäilee tämänkin olevan Kontulalaisesta kaksiosta naputeltua mututuntumalla höystettyä muka-asiantuntemuksellista hömppäpömppätietoa.
        Tämä totaalisesta tiedonpuutteesta syntynyt totaaliharhama,lienee valmistautumista edessäolevaan vaariksi tuloon.

        Minulle on annettu kertoa , ettei tiettävästi missään Suomalaisessa tarhassa,peruskoulussa tai tavallisessa oppilaitoksessa pääasiallinen opetuskieli ole mikään muu, kuin suomen perustuslaissa mainittu.Saame on muistaakseni ainoa poikkeus ?
        Kyllä suomessakin kansainvälistä koulutusta saa ja kansainvälisissä kouluissa.
        Niistä opinahjoista, kuten myös ilmaisutaiteen ,liikunnan ja Sibeliuslukioista on valmistunut móninaisia sukulaisia ja tuttavia.

        Jätin pitkälti murresanoja pois, ettäs ymmärtäisit edes jotain.
        Mutta kun on kauhalla annettu, ei voi ämpärillä vaatia.Totta on myös, ettei kannettu vesi kaivossa pysy...

        Kirjotus ja lyöntivirheet: Siinäpäs ruodittavvaa iltapuhteekseks.


    • Opena toiminut

      Hyvin älykkäät lapset ovat joskus myös varsin omalaatuisia. Osa saattaa turhautua tavallisessa luokassa ja alkaa häiriköidä, on esimerkkejä neroista, jotka ovat olleet kauhukakaroita koulussa. Tosin yleisempää lienee se, että hieman omalaatuiset älyköt joutuvat tavallisella luokalla kiusatuiksi, pahimmassa tapauksessa tämän seurauksena älyllinen kapasiteetti jää käyttämättä, lapsi alkaa muita miellyttääkseen vetämään koulua aliteholla, ettei erotu hyvien arvosanojen vuoksi.

      Opettajana vuosia toimineena voin sanoa, että hyvin älykkäitä oppilaita on noin 1000 opettamastani nuoresta ollut 2-5. Heitä on siis hyvin vähän, suurin osa "kympin tytöistä" ei ole hyvin älykkäitä, osa toki heistäkin saattaa olla. Voin myös sanoa, että näistä hyvin älykkäistä keskiarvo voi vaihdellä 7-10 välillä, 8-9 lienee tavallisin, koska on epätodennäköistä, että hyvin älykäs vaivautuisi opiskelemaan täysillä kaikkia sellaisia aineita, jotka häntä eivät kiinnosta.

      On vaikea ymmärtää, mitä haittaa olisi älykkäiden koulusta, välttämättä tämä ei lisäisi kustannuksiakaan. Kysymys ei olisi siitä, kuten jotkut asian väärin ymmärtäneet vakavissaan kuvittelevat, että älykkäät pakotetaan jo lapsena aikuisiksi. Kyse on ennen kaikkea heidän oikeudestaan käydä koulua heille mielekkäällä tavalla siten, että he olivat koulun käynnistä kiinnostuneempia ja motivoituneempia.    

      • ...

        Erillisiä luokkia ei välttämättä tarvita, mutta peruskoulun yläasteen tasokurssit pitäisi pikimiten palauttaa. Niiden ideahan oli se, että jokainen sai aivan itse valita, halusiko opiskella matematiikkaa ja kieliä laajan, keski- tai suppean kurssin mukaan. Nämä poistettiin epätasa-arvoisina mm. sen vuoksi, että suppeimmilta kursseilta ei saanut lukiokelpoisuutta. Tämänhän olisi tietysti saanut korjattua vaikkapa lakimuutoksella, mutta voi tietysti kysyä, olisiko lukio edes oikea paikka henkilölle, joka ei osaa matematiikkaa juuri nimeksikään.

        Erään opettajan mukaan tasokurssit olivat kuitenkin erittäin hyvä ratkaisu. Sen sijaan, että matematiikassa vähemmän lahjakkaat eivät nyt opi yläasteella juuri mitään, suppealla kurssilla oltuaan he hallitsivat edes tietyt peruslaskutoimitukset (prosenttilasku jne.) varsin hyvin. Suuri osa ammateista on sellaisia, joissa tarvittaisiin nimenomaan prosenttilaskutaitoa, eikä esimerkiksi yhtälöiden ratkaisemisesta ole mitään iloa. Sosialidemokraattisen koulujärjestelmän mukaan kaikille on kuitenkin opetettava niitä yhtälöitä ja prosenttilaskua yhtä paljon.

        Tasokursseilla etenemistahti saataisiin sovitettua huomattavasti paremmin yksilöllisiä valmiuksia vastaavaksi. Suuremmissa kouluyksiköissä tästä ei edes aiheutuisi minkäänlaisia lisäkustannuksia.

        Kun huudetaan tasa-arvoa, niin se päättyy nykyisinkin hyvin nopeasti toisen asteen ja korkea-asteen pääsykokeisiin. Lääketiedettä opiskelemaan ei pääse ellei selviä pääsykokeista (=ole riittävän lahjakas siinä, mitä mitataan). Kuitenkaan asiassa ei edes demarien mielestä ole ollut mitään epäoikeudenmukaista. Miksi siis tasokurssejakin ei voitaisi palauttaa?


      • Vanhavennamolainen

        Koulujärjestelmämme kaipaa kipeästi edes täyttä määrää päteviä opettajia.
        Virkoja on poikkeuksetta joka kunnassa ja kaupungissa jouduttu täyttämään epäpätevällä väellä.
        Opiskeleminen opettajaksi ei ole mitenkään houkutteleva vaihtoehto, koska pitkällisten opintojen jälkeen niskassa painavat suuret opintovelat ja aloittelevan open palkka on liki siivoojan tasoa.

        Tästä syystä vastavalmistuneet opettajat hakeutuvat enenemissä määrin muihin tehtäviin.

        Kysynkin nyt mistä otettaisiin tarpeeksi pätevät opettajat näille "superälykkäiden" luokille?
        Toistaiseksi ei yhtään mistään.

        Koska yksityinen sektori maksaa nykyiseen koulujärjestelmään verrattuna vastavalmistuneille ja työuran kestäessä tähtitieteellisiä palkkoja, en jaksa uskoa ,että niitä päteviä opettajia löytyisi kovinkaan helposti.
        Mikäli olet aitö opettaja, tiedät jokatsoessasi omaa opettajanhuonetta että sielläkin löytynee epäpäteviä ihmisiä opettajan vakanssilla.

        koulujärjestelmässämme on suurempana ongelmana ne nuoret, joiden häiriökäyttäytyminen ja keskittymiskyvyn puute ei tutkimusten mukaan johdu niinkään erinomaisesta älykkyydestä,ja sen mukanaansa tuomasta turhautumisesta, vaan keskittymishäiriöt johtuvat liian vähäisestä yöunesta.
        Jokainen voi todeta asian seuraamalla oman lapsensa vuorokausirytmiä.
        Alle 8 tunnin yöuni on aivan lliian lyhyt lapsen tasapainoisen kehityksen kannalta.

        Nykyaikaan kuuluu kinteäati myöskin nämä tietokoneet ja muut viihde-elektroniset laitteet.
        Tutkimusten mukaan jo se,että rajoitetaan tv.n katselua ja titaamista tietokoneilla n.2-3 tuntiin päivässä edesauttaa parantamaan lapsen keskittymiskykyä.

        Kuvaavaa on, että samanaikaisesti urheiluharrastus on vajonnut pohjamutiin.
        Nykyinen koulujärjestelmämme on myös edesauttanut keskittymiskyvyn puutteen kehitystä poistamalla liikuntatunteja yli puolella verrattaessaa lukujärjestyksiä nyt ja 1980-luvulla.

        btw.Lueskelen myös Akavaa...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10500
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3615
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      54
      3381
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2895
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      221
      2281
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2223
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2053
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1658
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1486
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1396
    Aihe