Olen ihan aloittelija kotisivujen teossa. Nyt tuli ensimmäinen ongelma. Erikoismerkit näkyvät kysymysmerkkeinä sivuilla. Aikaisemmin näkyivät ihan normaalisti. Missähän voi olla vika ja miten sen voi korjata?
Kiitos, jos joku osaa auttaa.
Erikoismerkit eivät näy
10
766
Vastaukset
- ta sinne headiin
- mutta ei auttanut
Vaikuttaako se kun teen FrontPagella? Vai oonko mä vaan tyhmä enkä osaa laittaa sitä oikein?
Se teksti tuli vain sivulle näkymään.
Pitäskö tämä olla jotenkin erillailla :- se. Vaihda
se windows-höpinä siinä lopussa oikeaksi.
- vieläkään
se. Vaihda kirjoitti:
Eipä näy vieläkään oikein. :(
Mulla on nyt ne näin: - ihmeellisyyksiä
se. Vaihda kirjoitti:
Käytän Mozilla Firefoxia, sillä merkit ei näy ollenkaan.
Nyt kokeilin explorerilla ja merkit eivät ensin näkyneet, mutta kun päivitin sivut niin näkyivät. Sama juttu kun menin sivuille uudelleen. - Poro1
ihmeellisyyksiä kirjoitti:
Käytän Mozilla Firefoxia, sillä merkit ei näy ollenkaan.
Nyt kokeilin explorerilla ja merkit eivät ensin näkyneet, mutta kun päivitin sivut niin näkyivät. Sama juttu kun menin sivuille uudelleen.tänne malliksi sivusi osoite, niin katsotaan tarkemmin....
:) - tiedä
Poro1 kirjoitti:
tänne malliksi sivusi osoite, niin katsotaan tarkemmin....
:)No sillä ehdolla, että sinä lupaat, että varmasti osaat ratkaista mun ongelman? ;)
Nämä on kyllä vielä ihan keskeneräiset, kamalat, amatöörit jne jne..
mutta menkööt www.korumylly.net - vilkaisten frontpagesi
tiedä kirjoitti:
No sillä ehdolla, että sinä lupaat, että varmasti osaat ratkaista mun ongelman? ;)
mutta menkööt www.korumylly.netkäyttää koodissa windows-merkistöä (ei hyvä)
joten vaihda takaisin tuo
niin näkyy ainakin skandit oikein.
Ainakin minulla näkyi (Firefox 1.5) muista
erikoismerkeistä sitten tiedä.. - ..tiiä
tiedä kirjoitti:
No sillä ehdolla, että sinä lupaat, että varmasti osaat ratkaista mun ongelman? ;)
mutta menkööt www.korumylly.netmutta osoite auttoi sen verran, että huomasin tällaisen pienen seikan;
Tekstissä seisoo jotta "mit??n". Eikös siinä pitäs seisoo jotta "mitään"? Eli johtuisko ne kysymysmerkkien näyttämiset siintä, jotta tekstissä on kysymysmerkkejä, ei skandeja.
Oisko syyllinen taas kerran se surullisen kuuluisa frontpage? tiedä kirjoitti:
mutta menkööt www.korumylly.netSivuthan ovat ilmeeltään ihan asialliset, tai ainakin sen verran netin keskitasoa paremmat, ettei olisi tarvinnut hävetä mainita osoitetta.
Ongelma on siinä, että palvelin ilmoittaa sivun koodauksen olevan UTF-8. Tämä näkee esimerkiksi käyttämällä osoitteessa
http://www.rexswain.com/httpview.html
olevaa palvelua. Palvelimen vastauksessa on
Content-Type: text/html;charset=UTF-8
joka ilmoittaa sivun koodauksen olevan UTF-8. Mikään, mitä sivulla itsellään sanotaan, ei voi ohittaa sitä. Lisäksi sinulle on vastattu höpöhöpöä; unohda kaikki, mitä neuvottiin windows-1252:n vaihtamisesta iso-8859-1:ksi.
Ja se ilmoitus on virheellinen, koska todellinen koodaus on windows-1252. Siinä mm. ääkkösten koodit ovat ihan toiset kuin UTF-8:ssa. Sivu sinänsä kyllä toimii, jos käyttäjä osaa antaa esimerkiksi IE:ssä komennon Näytä/Koodaus/Länsieurooppalainen (Windows), mutta noin 99 % käyttäjistä ei osaa. Tämä kuitenkin havainnollistaa, millaisesta ongelmasta on kyse.
*** Vaihtoehtoisia *** ratkaisutapoja:
1) Selvitä palvelimen ylläpidon kanssa, miten tuota palvelimen ilmoittamaa tietoa voi muuttaa. Saattaa olla hankalaa, koska web-palvelimen ylläpito on keskimäärin retuperällä.
Tosin tässä voi auttaa oma apu. Koska palvelin näyttää olevan Apache, siinä _pitäisi_ toimia seuraavan menettelyn, mutta valitettavasti Apache on nykyisin usein säädetty niin, että se ei toimi: Luo kansioon, jossa sivusi ovat, tiedosto nimeltä ".htaccess" (siis piste alussa eikä mitään tyyppimerkintää - tässä on vähän taiteilemista, mutta tee vaikka "htaccess.txt", siirrä se palvelimeen ja nimeä sitten ftp-ohjelmalla uudestaan, oikeanlaiseksi) ja sisältönä seuraava rivi:
AddType text/html;charset=windows-1252
2) Selvitä, miten saat sivun tallennettua UTF-8-muodossa. Sorry, minulla ei enää ole FrontPagea joten en nyt voi katsoa, miten tämä onnistuu siinä. Jossain on ehkä valikko "Koodaus" tai "Encoding" tms. Jos sellainen löytyy, siellä lienee myös vaihtoehto UTF-8, ja se toimii sitten ihan tarpeeksi hyvin www:ssä.
3) Kirjoita kaikki ääkköset yms. FrontPagen Koodi-tilassa entiteetteinä, esimerkiksi ä = ä jne. Joo, tosi puuduttavaa. Enkä edes takaa, ettei FrontPage voisi kuitenkin saada päähänsä muuttaa entiteetit ääkkösiksi – väärässä koodauksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131394Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2521316- 1051095
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1201046- 65687
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä165646- 52562
Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala368538Tajuan kyllä
että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa52505- 71483