Juutalaisuudessa kummastellaan miksi kristityt viettävät sunnuntaita lepopäivänään.
Jo alkuseurakunta otti tavaksi viettää kokoontumistaan sunnuntaina jotta juutalaiset saattoivat käydä synagoogassaan heidän kokoontumisessaan ja kristinuskoon kääntyneiden yhteisessä kokouksessa.
Mutta perustelu löytyy jo luomiskertomuksessa.
Seitsemännen päivä'n lepohan oli perusteltu Jumalan luomityön päättymisellä.
Kun Jeesus antoi henkensä kuollessaan perjantain iltana, hän kirjoitusten mukaan oli noussut ylös sunnuntaiaamuun mennessä .
Kun päivät lasketaan Jeesuksen "elämää seuraten", jäi yksi kokonainen päivä HÄNELTÄ väliin ja hänen päiviään laskien onkin viikon seitsemäs sunnuntai.
Ja ikäänkuin "tuli ehtoo ja tuli aamu, seitsemäs päivä."
Että silleen!
Tuli ehtoo ja tuli aamu!
54
1671
Vastaukset
- täällä
kummastellaan sitä miten muutavat kristinuskoiset kulkevat verho silmiensä edessä. Muutenhan he löytäisivät omat palstansa eivätkä jatkuvasti kompastelisi täällä juutalaisuus foorumilla.
- vastaan
Jeesuksen armo. Sinähän tässä kuljet verho silmilläsi ja kompuroit sen tähden. Voi, kunpa jo löytäsit jeesuksen.
- YKS* vaan
vastaan kirjoitti:
Jeesuksen armo. Sinähän tässä kuljet verho silmilläsi ja kompuroit sen tähden. Voi, kunpa jo löytäsit jeesuksen.
Miksi vainoat?
- nyt aluksi
vastaan kirjoitti:
Jeesuksen armo. Sinähän tässä kuljet verho silmilläsi ja kompuroit sen tähden. Voi, kunpa jo löytäsit jeesuksen.
vaikka ihan pikkuaskelia ja noudatetaan foorumien palstajakoa. Ei tässä nyt tarvitse noin melodramaattiseksi heittäytyä, eihän?
- no ei se mitään
YKS* vaan kirjoitti:
Miksi vainoat?
Ne oikeet, on päidemme päällä. Käytä niitä harkiten "hengellisessä kuurupilossa".
Aabrahamin lasten: "Lupausten tähtitaivas seitsemän, seulaset".
- synagoogaansa.
Ja katso, siellä oli mies, jonka käsi oli kuivettunut. Niin he kysivät häneltä sanoen: 'Onko luvallista sapattina parantaa?' voidakseen nostaa syytteen häntä vastaan.
Niin hän sanoi heille: 'Kuka teistä on se mies, joka ei, JOS HÄNEN AINOA LAMPAANSA PUTOAA SAPATTINA KUOPPAAN, TARTU SIIHEN JA NOSTA SITÄ YLÖS?
Kuinka paljon SUUREMPIARVOINEN ONKAAN IHMINEN KUIN LAMMAS !
Sentähden on lupa tehdä sapattina HYVÄÄ.'
Sitten Hän sanoi miehelle: Ojenna kätesi! Ja hän ojensi; ja se tuli entiselleen, terveeksi niinkuin toinenkin.
Niin fariseukset lähtivät ulos ja pitivät neuvoa häntä vastaan, surmatakseen hänet." (Matt.12:10-14)
- Tietääkö kukaan muuten, miten Joosef pääsi aikanaan "ylös kaivosta", jonne hänet jätettiin -yksin kuolemaan?
- Vastausyritys/Tuli ehtoo ja TULI AAMU: - Yleisesti tulkitaan että: Jeesus lepäsi haudassa, pitäen siellä täysin sapattikäskyn: lain määräyksen sapatin levosta. Tämäkin tulkinta on linjassa sapattikäskyn luonteen kanssa eli "lakata työstä, levätä"; - sabat: joka on myös ikuisen liiton merkki.
Alkuseurakunnan (Nasaretilaisen lahkon) ajoista asti on myös viikon ensimmäistä päivää, sanottu myös "Herran päiväksi". Mm. Didaklen ja Ignatiuksen kirjeet todistavat siitä. Viikon ensimmäinen päivä on Herran päivä, koska silloin Jeesus nousi kuolleista "näyttäytyen monille"; ennen taivaaseenastumistaan. "Herran päivä" on siis jo siten myös "ylösnousemuksen päivä" - jonka merkitys on tietysti valtava: nyt ja TULEVANA. Apostolien teoissa on kuitenkin todistus siitä, että viikon ensimmäinen päivä, sunnuntai, Herran Jeeksen Kristuksen ylösnousemuspäivä oli kristittyjen alkuperäinen pyhäpäivä ja ehtoollisleivän murtamispäivä jo apostolisena aikana:
Vuoden 1938 käännös:
20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää,
Vuoden 1992 käännös:
20:7 Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä, kokoonnuimme murtamaan leipää.- M-o-s-h-e
Apostolien teot:
20:7 "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka."
Yllä olevassa kohdassa on kyse lauantai-iltana (מוצאי-שבת)tapahtuneesta kokoontumisesta. Viikon ensimmäinen päivä alkaa sapatin jälkeen auringonlaskusta. - koskas?
M-o-s-h-e kirjoitti:
Apostolien teot:
20:7 "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka."
Yllä olevassa kohdassa on kyse lauantai-iltana (מוצאי-שבת)tapahtuneesta kokoontumisesta. Viikon ensimmäinen päivä alkaa sapatin jälkeen auringonlaskusta.Koskas iltaa tai yötä on ryhdytty nimittämään päiväksi?
1.Mooseksen kirja:
1:5 Ja Jumala kutsui valkeuden päiväksi, ja pimeyden hän kutsui yöksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, ensimmäinen päivä.
Luomispäivien välistä puuttuu maininta yöstä. (toim.huom.) - Trubaduuri
Alkuperäisissä teksteissä kyllä kirjoitetaan vain ensimmäisestä lepopäivästä, joka on nyttemmin tämä sunnuntai suomeksi sanottuna, joka on Kristuksen ylösnousemuksen päivä, jolloin ihan jokaisen aidon ja oikea uskoisen kristityn pitää muistaa olevansa tottelevainen vain taivaalliselle Isälle sekä aina noudattavansa Isän tahtoa, hyvää tehden ja kaikkia ihmisiä rakastaen sekä toimien ja eläen juuri siten kuin ihmisen Poika, Kristus aikanaan opetti.
- rebecca(ei kirjautuneena)
sunnuntain lepopäivästä on kuitenkin seuraava:
Konstantinus määräsi vuonna 321 jKr. julkastulla käskyllä oikeusistuimet pidettäviksi suljettuina "kunnianarvosana auringonpäivänä" (Sol Invictus) ja lisäksi hän sääti, että TÄMÄ PÄIVÄ OLISI LEPOPÄIVÄ.
Kristinusko oli pitänyt siihen asti pyhänä juutalaisten sapattia LAUANTAITA.
Nyt se muuttui KONSTANTINUKSEN KÄSKYN MUKAISESTI pyhäpäivänsä sunnuntaiksi. Tämä paitsi saattoi sen sopusointuun olemassa olevan hallinnon kanssa - myös salli sen irroittautua yhä enemmän juutalaisesta alkuperästään.
EIKÄ SIINÄ VIELÄ KAIKKI:
Lisäksi Jeesuksen syntymäpäivää oli vietetty tammikuun neljäntenä päivänä.
Sol Invictuksen palvonnan ratkaiseva päivä oli kuitenkin joulukuun 25 päivä, Natalis Invictuksen
eli auringon syntymän (tai uudestisyntymän) juhla, jolloin päivät alkavat pidentyä.
Kristinusko siirtyi myös tässä suhteessa hallinnon ja vakiintuneen valtionuskonnon kannalle.
Eli SE SIITÄ.
Haloo! Avatkaa jo silmänne saduilta! Aikaiset ihmiset!Mut mites Repekka kun suuresti arvostamamme, edesmennyt kristillisyyden Grand Old Man Uuras Saarnivaarakin kirjoittaa raamattukäännöksensä marginaalissa kohtaan Ap.t. 20:7 viitaten seuraavasti:
"Viikon ensimmäistä päivää kristityt pitivät jo tähän aikaan pyhä- ja jumalanpalvelupäivänään."
:oO- j.n.e.
Luomispäivät alkoivat aamusta, eikä yötä mainita lainkaan.
Tuli ehtoo ja tuli aamu! j.n.e. kirjoitti:
Luomispäivät alkoivat aamusta, eikä yötä mainita lainkaan.
Tuli ehtoo ja tuli aamu!Yö oli se varsinainen duuniaika ja sen jälkeen tuli aina se ehtoo ja aamu ja päivä.
- M-o-s-h-e
יום שבת (jom shabbat) sapatinpäivä ja
שבתון (shabbaton) lepopäivä; yleinen vapaapäivä
ovat lukuarvoiltaan samat (758). - kulta-into pii
KTS kirjoitti:
Mut mites Repekka kun suuresti arvostamamme, edesmennyt kristillisyyden Grand Old Man Uuras Saarnivaarakin kirjoittaa raamattukäännöksensä marginaalissa kohtaan Ap.t. 20:7 viitaten seuraavasti:
"Viikon ensimmäistä päivää kristityt pitivät jo tähän aikaan pyhä- ja jumalanpalvelupäivänään."
:oOAlkukristityt noudattivat ihan perinteisiä juutalaisiatapoja,nämä kun olivat juutalaisia. Vasta ensimmäiset ei-juutalaiset kristityt(ensimmäiset kirkkoisät) toisen vuosisadan alussa alkoivat soveltaa asiaa. Mutta kyllä siis löytyy aikaisempiakin mainintoja siihen suuntaan että sapattia vietettiin sunnuntaina mutta tarkoitus sillä oli vain erottaa juutalaisuus ja kristityt toisistaan,lähinnä kristittyjen tavoite tämä.Mutta Irenius,Justinus Martyyri,Ignatius yms olivat henkilöitä ketä lopullisesti ajoivat sapatin pitämisen sunnuntaille, rooman valtiouskontojen mukaisesti.
http://www.wcg.org/lit/law/sabbath/history1.htm
http://www.wcg.org/lit/law/sabbath/history2.htm
http://www.wcg.org/lit/law/sabbath/history3.htm
http://www.wcg.org/lit/law/sabbath/history4.htm
http://www.wcg.org/lit/law/sabbath/history5.htm
5.osa selittää oikeastaan asian miksi sunnuntaista tuli sapatti kristityille. - (toim.huom.)
kulta-into pii kirjoitti:
Alkukristityt noudattivat ihan perinteisiä juutalaisiatapoja,nämä kun olivat juutalaisia. Vasta ensimmäiset ei-juutalaiset kristityt(ensimmäiset kirkkoisät) toisen vuosisadan alussa alkoivat soveltaa asiaa. Mutta kyllä siis löytyy aikaisempiakin mainintoja siihen suuntaan että sapattia vietettiin sunnuntaina mutta tarkoitus sillä oli vain erottaa juutalaisuus ja kristityt toisistaan,lähinnä kristittyjen tavoite tämä.Mutta Irenius,Justinus Martyyri,Ignatius yms olivat henkilöitä ketä lopullisesti ajoivat sapatin pitämisen sunnuntaille, rooman valtiouskontojen mukaisesti.
http://www.wcg.org/lit/law/sabbath/history1.htm
http://www.wcg.org/lit/law/sabbath/history2.htm
http://www.wcg.org/lit/law/sabbath/history3.htm
http://www.wcg.org/lit/law/sabbath/history4.htm
http://www.wcg.org/lit/law/sabbath/history5.htm
5.osa selittää oikeastaan asian miksi sunnuntaista tuli sapatti kristityille.Ei sunnuntaista ole tullut koskaan sapattia.
Asiaa ei muuta se, että sellainen päätös oli joskus tehty.
Tuolla päätöksellä ei ole mitään Raamatullista perustetta.
UT ei tunne pakanoille säädettyä sapattia tai sen muuttamista eri päivälle.
Ap.t. 15 luvussa kerrotaan se, mikä virallisesti oli kristinuskoon päätettyä.
Kaikki muu, mitä sen lisäksi on tehty säätämisiä, ovat tehty laittomasti.
Virallista on vain ne, jotka ovat olleet alusta asti ja kaikkien noudatettavina. - M-o-s-h-e
Alkuseurakunnan aikana ei ollut mitään muuta erotusta juutalaisen ja pakanauskovan välillä
kuin ympärileikkaus, jota pakanoiden ei tarvinnut ottaa, kuten ennen kun pakana kääntyi
juutalaiseksi (Apt 15. luku).
Kukaan ei silloin viettänyt viikon ensimmäistä päivää (sunnuntaita) lepopäivänä, eivät
juutalais- eivätkä pakanasyntyiset uskovat. Kaikki juhlat myös vietettiin raamatullisina
ajankohtina. Juhlien sisältöihin verrattuna Vanhan liiton juhliin tuli muutoksia, koska
Pyhän Hengen vuodatuksen jälkeen oli mahdollista nähdä niiden esikuvallisuus. Esimerkiksi
sapatti on varjo tulevasta iankaikkisesta sapatista jolloin Jumala asuu kansansa keskuudessa
(Ilm 21:3,4). Näillä varjoilla on siis opetustehtävä.
Vasta neljännellä vuosisadalla Rooman vaikutuksesta sapatti muutettiin viikon ensimmäiselle
päivälle. Keisari Konstantinus antoi ensimmäisen siviilioikeudellisen sunnuntailain 7. maaliskuuta
321. Viikon ensimmäisen päivän pyhäpäiväksi asetti Rooman kirkko pari vuotta myöhemmin,
vuonna 323. Jos hylkää Jumalan asettaman lepopäivän, sapatin ja vaihtaa sen Rooman kirkon
säätämään sunnuntaihin tekee laittomuuden. Sapatti ei ole juutalaisuudesta vaan Raamatusta.
Sapattiin liittyvät rabbien lisäykset eli isien perinnäissäännöt ovat asia erikseen. Samoin jos
hylkää raamatulliset juhlat ja korvaa ne Rooman kirkon juhlilla ja pitäytyy niiden muutettuihin
sisältöihin joista iso osa on peräisin muinaisista pakanauskonnoista ja ihmisten asettamiin
ajankohtiin tekee laittomuuden.
Rooman kirkko on peto, josta Daniel ennusti 9:25:ssa. Se on muuttanut ajat ja Jumalan lain.
Joka sitä seuraa seuraa antikristusta, ei Herraa Jeshuaa Messiasta ja rikkoo ensimmäistä
käskyä "Älä pidä muita jumalia minun rinnallani" vastaan. - kulta-into pii
M-o-s-h-e kirjoitti:
Alkuseurakunnan aikana ei ollut mitään muuta erotusta juutalaisen ja pakanauskovan välillä
kuin ympärileikkaus, jota pakanoiden ei tarvinnut ottaa, kuten ennen kun pakana kääntyi
juutalaiseksi (Apt 15. luku).
Kukaan ei silloin viettänyt viikon ensimmäistä päivää (sunnuntaita) lepopäivänä, eivät
juutalais- eivätkä pakanasyntyiset uskovat. Kaikki juhlat myös vietettiin raamatullisina
ajankohtina. Juhlien sisältöihin verrattuna Vanhan liiton juhliin tuli muutoksia, koska
Pyhän Hengen vuodatuksen jälkeen oli mahdollista nähdä niiden esikuvallisuus. Esimerkiksi
sapatti on varjo tulevasta iankaikkisesta sapatista jolloin Jumala asuu kansansa keskuudessa
(Ilm 21:3,4). Näillä varjoilla on siis opetustehtävä.
Vasta neljännellä vuosisadalla Rooman vaikutuksesta sapatti muutettiin viikon ensimmäiselle
päivälle. Keisari Konstantinus antoi ensimmäisen siviilioikeudellisen sunnuntailain 7. maaliskuuta
321. Viikon ensimmäisen päivän pyhäpäiväksi asetti Rooman kirkko pari vuotta myöhemmin,
vuonna 323. Jos hylkää Jumalan asettaman lepopäivän, sapatin ja vaihtaa sen Rooman kirkon
säätämään sunnuntaihin tekee laittomuuden. Sapatti ei ole juutalaisuudesta vaan Raamatusta.
Sapattiin liittyvät rabbien lisäykset eli isien perinnäissäännöt ovat asia erikseen. Samoin jos
hylkää raamatulliset juhlat ja korvaa ne Rooman kirkon juhlilla ja pitäytyy niiden muutettuihin
sisältöihin joista iso osa on peräisin muinaisista pakanauskonnoista ja ihmisten asettamiin
ajankohtiin tekee laittomuuden.
Rooman kirkko on peto, josta Daniel ennusti 9:25:ssa. Se on muuttanut ajat ja Jumalan lain.
Joka sitä seuraa seuraa antikristusta, ei Herraa Jeshuaa Messiasta ja rikkoo ensimmäistä
käskyä "Älä pidä muita jumalia minun rinnallani" vastaan.Näin alkukristityt ja tavat....
"When Gentiles began to be added to the church, they were God-fearing Gentiles who attended synagogue readings and would also need a after-Sabbath meeting time for Christian worship. Eventually Gentiles from pagan backgrounds were also added, e.g., in Alexandria, Ephesus and Rome. These converts were not in the habit of attending synagogue, but they would nevertheless meet with the others after the Sabbath. Thus there were two groups of Christians: those who kept Sabbath and met after the Sabbath, and those who ignored the Sabbath and met only after the Sabbath. This dual development would have been common throughout the empire, since Jews lived in many cities, and evangelists preached to the Jews first. But the need for dual worship meetings would have ceased in most cities as Gentiles became the large majority. Anti-Jewish sentiment could have accelerated this development. "
" A Sabbath-keeper could agree with most of this reconstruction. The Sabbath-keeper could agree that Christians needed after-Sabbath meetings, and that this need existed from the very start. It would not be wrong to meet for worship on Sundays in addition to keeping the Sabbath. However, the Sabbath-keeper would disagree with the significance of the NT scriptures cited above, and the Sabbath-keeper would say that it was wrong to abandon the Sabbath and keep only Sunday. Whether this was apostasy is answered not by church history but by Scripture." - Seuraava:
M-o-s-h-e kirjoitti:
Alkuseurakunnan aikana ei ollut mitään muuta erotusta juutalaisen ja pakanauskovan välillä
kuin ympärileikkaus, jota pakanoiden ei tarvinnut ottaa, kuten ennen kun pakana kääntyi
juutalaiseksi (Apt 15. luku).
Kukaan ei silloin viettänyt viikon ensimmäistä päivää (sunnuntaita) lepopäivänä, eivät
juutalais- eivätkä pakanasyntyiset uskovat. Kaikki juhlat myös vietettiin raamatullisina
ajankohtina. Juhlien sisältöihin verrattuna Vanhan liiton juhliin tuli muutoksia, koska
Pyhän Hengen vuodatuksen jälkeen oli mahdollista nähdä niiden esikuvallisuus. Esimerkiksi
sapatti on varjo tulevasta iankaikkisesta sapatista jolloin Jumala asuu kansansa keskuudessa
(Ilm 21:3,4). Näillä varjoilla on siis opetustehtävä.
Vasta neljännellä vuosisadalla Rooman vaikutuksesta sapatti muutettiin viikon ensimmäiselle
päivälle. Keisari Konstantinus antoi ensimmäisen siviilioikeudellisen sunnuntailain 7. maaliskuuta
321. Viikon ensimmäisen päivän pyhäpäiväksi asetti Rooman kirkko pari vuotta myöhemmin,
vuonna 323. Jos hylkää Jumalan asettaman lepopäivän, sapatin ja vaihtaa sen Rooman kirkon
säätämään sunnuntaihin tekee laittomuuden. Sapatti ei ole juutalaisuudesta vaan Raamatusta.
Sapattiin liittyvät rabbien lisäykset eli isien perinnäissäännöt ovat asia erikseen. Samoin jos
hylkää raamatulliset juhlat ja korvaa ne Rooman kirkon juhlilla ja pitäytyy niiden muutettuihin
sisältöihin joista iso osa on peräisin muinaisista pakanauskonnoista ja ihmisten asettamiin
ajankohtiin tekee laittomuuden.
Rooman kirkko on peto, josta Daniel ennusti 9:25:ssa. Se on muuttanut ajat ja Jumalan lain.
Joka sitä seuraa seuraa antikristusta, ei Herraa Jeshuaa Messiasta ja rikkoo ensimmäistä
käskyä "Älä pidä muita jumalia minun rinnallani" vastaan.Valtiokirkot eli pakanlliset instituutiot, jotka varastivat Kristuksen nimen käyttöoikeuden, vahvistaen rikostaan, saduilla taivasten valtakunnan avainten anastuksesta; erottautuivat juutalaisista, niiden ulkopuolella elävistä Jumalan seurakunnista: ja nämä sekauskonnolliset pakat, ryhtyivät myös viettämään vanhaa pakanallista auringon päivää, - tämän: antikristillisen, muka muka maailman sapattina.
Kristityn omaatuntoa eivät enää: "tämän maailman" sapatit ja juhla-ajat, - enää orjuuta. (Kol.2:16-23) Toki - juhliakin voi ja ilota, koska omatuntokin on vapautettu: "maailman alkeisvoimien" orjuudesta, kuoltuamme pois niistä - kertakaikkiaan! (2.Kor.5:14-17) - rebecca(ei kirjautuneena)
Seuraava: kirjoitti:
Valtiokirkot eli pakanlliset instituutiot, jotka varastivat Kristuksen nimen käyttöoikeuden, vahvistaen rikostaan, saduilla taivasten valtakunnan avainten anastuksesta; erottautuivat juutalaisista, niiden ulkopuolella elävistä Jumalan seurakunnista: ja nämä sekauskonnolliset pakat, ryhtyivät myös viettämään vanhaa pakanallista auringon päivää, - tämän: antikristillisen, muka muka maailman sapattina.
Kristityn omaatuntoa eivät enää: "tämän maailman" sapatit ja juhla-ajat, - enää orjuuta. (Kol.2:16-23) Toki - juhliakin voi ja ilota, koska omatuntokin on vapautettu: "maailman alkeisvoimien" orjuudesta, kuoltuamme pois niistä - kertakaikkiaan! (2.Kor.5:14-17)>>"koska omatuntokin on vapautettu: "maailman alkeisvoimien" orjuudesta, kuoltuamme pois niistä - kertakaikkiaan."
- vai kuis on?
rebecca(ei kirjautuneena) kirjoitti:
>>"koska omatuntokin on vapautettu: "maailman alkeisvoimien" orjuudesta, kuoltuamme pois niistä - kertakaikkiaan."
Kuten tiedätkin, Jumala teki liittonsa Israelin kanssa erotukseksi pakanakansoista.
Israelille tuli tietyt säädökset jotka edellyttivät heiltä suurempaa pyhyyttä kuin pakanoilta.
Tähän asti lienemme yhtä mieltä?
Mutta miksi juutalaiset eivät ota tätä tosissaan?
Missään kohden Raamattua niin VTssä senparemmin kuin UTssakaan ei edes luvata, että pakanakansat menisivät nuhteettomuudessaan Israelin edelle!
Pointti, jota pyrin osoittamaan onkin se, että lupaus koskee pakanoiden pysyvänkin "huonompina" ja vain juutalaisten skarppaaminen antaa tilaa pakanoiden nousta eteenpäin!
Joten jos juutalainen osoittaa pakanoiden huonoutta, he ovat asetetut itse siihen syypäiksi!
Israelin ylpeys tekee pakanoista ylpeitä, ja Israelin vakivaltaisuus antaa pakanoiden väkivallalle mitan juuri niin, että pakanat pysyvät JUUTALAISIA LUOKAN VERRAN ALEMPINA.
Ettekö te sitä näe?
Raamattu kertoo tätä jatkuvasti, ja kun ette usko omia profeettojanne, ettekä kristinuskon opettajia, maailma on sitä mikä se on.
Johanneksen evankeliumi:
4:22 Te kumarratte sitä, mitä ette tunne; me kumarramme sitä, minkä me tunnemme. Sillä pelastus on juutalaisista.
Kristityt uskovat halpana peilinä omaan sanomaansa heiltä vaaditulla tasolla
JUURI sen määrän mukaan kuin kuin juutalaiset ovat uskollisia omalleen.
Apostolien teot:
11:18 Tämän kuultuansa he rauhoittuivat ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi."
Room.11:15 Sillä jos heidän hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?
Toivottavasti pystyin edes vähän raottamaan salaisuuden verhoa, joka on pian tuleva julki.
Jotta ehtisitte etujoukkojen mukaan! - Ei kuoleminen:
rebecca(ei kirjautuneena) kirjoitti:
>>"koska omatuntokin on vapautettu: "maailman alkeisvoimien" orjuudesta, kuoltuamme pois niistä - kertakaikkiaan."
"Pois maailman alkeisvoimista": suinkaan takoita syöksymistä laittomuuteen, vaan vapautumista, sen pikkutarkasta ja orjuttavasta vaikutuksesta. Elämään Jumalalle ja palvelemaan Jumalaa vapauttuina ja uudestisyntyneinä elävään toivoon, Jumalan lapsina; - "Hengen UUDESSA TILASSA, EMMEKÄ KIRJAIMEN VANHASSA."(Room.6:6) Sitä tarkoittivat mielestäni myös Jeesuksen sanat:
"Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt.5:20)
Tätä kannattaa tarkasti miettiä ja tutkia, ettei eksy orjuuteen, eikä myöskään laittomuuteen. Jumalan: "synnistä vapautetun lapsen", lähtökohta elämään on aivan toinen, kuin hänen, joka on palvelee orjan asemassa, voimatta koskaan, itse vapauttaa itseään, lain alta sen antajan ja asettajan lapseksi. (Room(8:1-15) Me olemme uskon kautta Jumalan lapsia: Kristuksessa Jeesuksessa.(Gal.3:26)
Ja meidän ilomme ja leipämme; - on antautua Jumalan Hengen johtoon. Se vanhurskaus sanoo näin: " menkää ja oppikaa, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria'. Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä'." (Matt9:13) - Enkelit
M-o-s-h-e kirjoitti:
Alkuseurakunnan aikana ei ollut mitään muuta erotusta juutalaisen ja pakanauskovan välillä
kuin ympärileikkaus, jota pakanoiden ei tarvinnut ottaa, kuten ennen kun pakana kääntyi
juutalaiseksi (Apt 15. luku).
Kukaan ei silloin viettänyt viikon ensimmäistä päivää (sunnuntaita) lepopäivänä, eivät
juutalais- eivätkä pakanasyntyiset uskovat. Kaikki juhlat myös vietettiin raamatullisina
ajankohtina. Juhlien sisältöihin verrattuna Vanhan liiton juhliin tuli muutoksia, koska
Pyhän Hengen vuodatuksen jälkeen oli mahdollista nähdä niiden esikuvallisuus. Esimerkiksi
sapatti on varjo tulevasta iankaikkisesta sapatista jolloin Jumala asuu kansansa keskuudessa
(Ilm 21:3,4). Näillä varjoilla on siis opetustehtävä.
Vasta neljännellä vuosisadalla Rooman vaikutuksesta sapatti muutettiin viikon ensimmäiselle
päivälle. Keisari Konstantinus antoi ensimmäisen siviilioikeudellisen sunnuntailain 7. maaliskuuta
321. Viikon ensimmäisen päivän pyhäpäiväksi asetti Rooman kirkko pari vuotta myöhemmin,
vuonna 323. Jos hylkää Jumalan asettaman lepopäivän, sapatin ja vaihtaa sen Rooman kirkon
säätämään sunnuntaihin tekee laittomuuden. Sapatti ei ole juutalaisuudesta vaan Raamatusta.
Sapattiin liittyvät rabbien lisäykset eli isien perinnäissäännöt ovat asia erikseen. Samoin jos
hylkää raamatulliset juhlat ja korvaa ne Rooman kirkon juhlilla ja pitäytyy niiden muutettuihin
sisältöihin joista iso osa on peräisin muinaisista pakanauskonnoista ja ihmisten asettamiin
ajankohtiin tekee laittomuuden.
Rooman kirkko on peto, josta Daniel ennusti 9:25:ssa. Se on muuttanut ajat ja Jumalan lain.
Joka sitä seuraa seuraa antikristusta, ei Herraa Jeshuaa Messiasta ja rikkoo ensimmäistä
käskyä "Älä pidä muita jumalia minun rinnallani" vastaan.Tervehdys jalonpuunoksa!
Onko sinulla tietoa minä vuonna suomessa muutettiin kalenterijärjestelmä siten että sunnuntai tuli pyhäpäiväksi.
Olen joskus nähnyt kalenterin joka oli noin 20.v vanha ja siinä sunnuntai oli viikon ensimmäinen päivä.
Myös naispappeus on noin 20.v vanha juttu.
Mitä mieltä Messiaaniset juutalaiset ovat naispappeudesta?
Teillähän ei ole yhtä opillista suuntausta ja hyvä niin, sillä Adon Yeshua Ha-Mashiach johdattaa kaikkia kuitenkin yhteen totuuteen : ) Ja pidetään se mikä hyvää on. Hän on se totuus ja totuus tekee vapaaksi.
Pelastaja (Yeshua) tekee vapaaksi, vaikka maailmassa on muutettu jo aikaa sitten ajat ja lait.
"Armon vuonna" 2007 jkr ja armon aikana , grekoriaanisen ajanlaskun mukaan.
Shalom chaverim - vai kuis on?
M-o-s-h-e kirjoitti:
Alkuseurakunnan aikana ei ollut mitään muuta erotusta juutalaisen ja pakanauskovan välillä
kuin ympärileikkaus, jota pakanoiden ei tarvinnut ottaa, kuten ennen kun pakana kääntyi
juutalaiseksi (Apt 15. luku).
Kukaan ei silloin viettänyt viikon ensimmäistä päivää (sunnuntaita) lepopäivänä, eivät
juutalais- eivätkä pakanasyntyiset uskovat. Kaikki juhlat myös vietettiin raamatullisina
ajankohtina. Juhlien sisältöihin verrattuna Vanhan liiton juhliin tuli muutoksia, koska
Pyhän Hengen vuodatuksen jälkeen oli mahdollista nähdä niiden esikuvallisuus. Esimerkiksi
sapatti on varjo tulevasta iankaikkisesta sapatista jolloin Jumala asuu kansansa keskuudessa
(Ilm 21:3,4). Näillä varjoilla on siis opetustehtävä.
Vasta neljännellä vuosisadalla Rooman vaikutuksesta sapatti muutettiin viikon ensimmäiselle
päivälle. Keisari Konstantinus antoi ensimmäisen siviilioikeudellisen sunnuntailain 7. maaliskuuta
321. Viikon ensimmäisen päivän pyhäpäiväksi asetti Rooman kirkko pari vuotta myöhemmin,
vuonna 323. Jos hylkää Jumalan asettaman lepopäivän, sapatin ja vaihtaa sen Rooman kirkon
säätämään sunnuntaihin tekee laittomuuden. Sapatti ei ole juutalaisuudesta vaan Raamatusta.
Sapattiin liittyvät rabbien lisäykset eli isien perinnäissäännöt ovat asia erikseen. Samoin jos
hylkää raamatulliset juhlat ja korvaa ne Rooman kirkon juhlilla ja pitäytyy niiden muutettuihin
sisältöihin joista iso osa on peräisin muinaisista pakanauskonnoista ja ihmisten asettamiin
ajankohtiin tekee laittomuuden.
Rooman kirkko on peto, josta Daniel ennusti 9:25:ssa. Se on muuttanut ajat ja Jumalan lain.
Joka sitä seuraa seuraa antikristusta, ei Herraa Jeshuaa Messiasta ja rikkoo ensimmäistä
käskyä "Älä pidä muita jumalia minun rinnallani" vastaan.Sapatti on annettu Jumalan ja Israelin välisen ikuisen liiton merkiksi.
Sitä ei pidä viettää muiden toimesta siinä merkityksessä kuin se on Israelilla.
Näin tehden me pakanat tunnustamme omalta puoleltamme teidän asemanne, joka on Pyhä valinta Jumalan puolelta.
Jeesus sanoo, ettei hän tullut muuttamaan laista (Israelin) piirtoakaan, ja yksi piirto on nimenomaan liittomerkitys.
Apostolit päättivät (Ap.t.15) kokouksessaan sen, mitä pakanoille tuli laista opettaa.
Ja Jeesus jätti käskynsä, että apostolit opettaisivat sen, minkä hän oli näille opettanut.
Eikä noihin opetuksiin kuulunut opetusta Sapatista.
Niimpä, kaikki minkä laki puhuu, se puhuu Israelille, lainalaisille.
Room.19. Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
20. sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
21. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
27. Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
28. Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
29. Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
30. koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
31. Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.
Näin vahvistuu laki, kun siinä eivät ole pakanat teitä sotkemassa.
Galatalaiskirje:
3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
Ja laki annettiin ISRAELILLE nimenomaan ISRAELIN rikkomusten vuoksi, eikä pakanain!
Pakanoille kuuluu se, mitä oli luvattu antaa ihmisten sisimpään, niinkuin lupaus koski myös Israelia, mutta ei tietenkään heillekään väkisin!
Jer.31:31-36
Jesaja:
5:20 Voi niitä, jotka sanovat pahan hyväksi ja hyvän pahaksi, jotka tekevät pimeyden valkeudeksi ja valkeuden pimeydeksi, jotka tekevät karvaan makeaksi ja makean karvaaksi!
42:6 Minä, Herra, olen vanhurskaudessa kutsunut sinut, olen tarttunut sinun käteesi, varjellut sinut ja pannut sinut kansoille liitoksi, pakanoille valkeudeksi,
42:16 Minä johdatan sokeat tietä, jota he eivät tunne; polkuja, joita he eivät tunne, minä kuljetan heidät. Minä muutan pimeyden heidän edellään valkeudeksi ja koleikot tasangoksi. Nämä minä teen enkä niitä tekemättä jätä.
49:6 hän sanoo: Liian vähäistä on sinulle, joka olet minun palvelijani, kohottaa ennalleen Jaakobin sukukunnat ja tuoda takaisin Israelin säilyneet: minä panen sinut pakanain valkeudeksi, että minulta tulisi pelastus maan ääriin asti.
51:4 Kuuntele minua, kansani, kuule minua, kansakuntani, sillä minusta lähtee laki, ja minä panen oikeuteni valkeudeksi kansoille. - M-o-s-h-e
Enkelit kirjoitti:
Tervehdys jalonpuunoksa!
Onko sinulla tietoa minä vuonna suomessa muutettiin kalenterijärjestelmä siten että sunnuntai tuli pyhäpäiväksi.
Olen joskus nähnyt kalenterin joka oli noin 20.v vanha ja siinä sunnuntai oli viikon ensimmäinen päivä.
Myös naispappeus on noin 20.v vanha juttu.
Mitä mieltä Messiaaniset juutalaiset ovat naispappeudesta?
Teillähän ei ole yhtä opillista suuntausta ja hyvä niin, sillä Adon Yeshua Ha-Mashiach johdattaa kaikkia kuitenkin yhteen totuuteen : ) Ja pidetään se mikä hyvää on. Hän on se totuus ja totuus tekee vapaaksi.
Pelastaja (Yeshua) tekee vapaaksi, vaikka maailmassa on muutettu jo aikaa sitten ajat ja lait.
"Armon vuonna" 2007 jkr ja armon aikana , grekoriaanisen ajanlaskun mukaan.
Shalom chaverimSuomessa maanantaista tuli viikon ensimmäinen
päivä, kun Helsingin yliopisto päätti 1970-luvun
alussa noudattaa kansainvälistä sopimusta aloittaa
viikko maanantaista. Käytäntö alkoi vuonna 1973.
http://wapedia.mobi/fi/Maanantai
Uudessa Liitossa ei ole papinvirkaa sellaisessa
muodossa kuin kirkkokunnissa nykyään on käytäntönä.
Papinvirka kuului VT:n seurakunnalle, kunnes
Jeshuan täydellisen uhrin jälkeen siirryttiin
Melkisedekin (מלכי-צדק Vanhurskas Kuningas
järjestykseen (Hepr 5:6,10; 6:20 ja 7. luku).
Uudessa Liitossa Jumala ei ole asettanut erillistä
papistoa itsensä ja uskovien välille. On vain yksi
Ylimmäinen pappi, ihminen Messias Jeshua (1Tim
2:5) ja Hänen ruumiinsa, seurakunta on papistona.
Sana כמרות papinvirka; papin toimialue (Kaf20
Mem40 Resh200 Vav6 Tav400) on lukuarvoltaan
666. Sanasta כמר (kamar) kristitty pappi, vrt.
כהן (kohen) pappi, joka on Aaronin sukujuurta.
1Piet 2:5: "rakentukaa itsekin elävinä kivinä
hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi,
uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeshuan
Messiaan kautta ovat Jumalalle mieluisia" ja
Ilm 1:6: "... tehnyt meidät kuningaskunnaksi,
papeiksi Jumalalleen ja Isälleen...".
Papinvirran tuominen seurakuntaan alkuseurakunnan
jälkeisellä ajalla yleiseksi tavaksi ei ole
raamatullinen. UT:ssa mm. Ef. 4:11:ssä näemme,
että seurakunnassa on "virkoja": "hän antoi
muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi,
toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja
opettajiksi", mutta nämä virat eivät ole nykyään
käytännössä olevien tapojen mukaisia papinvirkoja.
Siis niin mies- kuin naispapinvirat ovat
epäraamatullisia. - vai kuis on?
M-o-s-h-e kirjoitti:
Suomessa maanantaista tuli viikon ensimmäinen
päivä, kun Helsingin yliopisto päätti 1970-luvun
alussa noudattaa kansainvälistä sopimusta aloittaa
viikko maanantaista. Käytäntö alkoi vuonna 1973.
http://wapedia.mobi/fi/Maanantai
Uudessa Liitossa ei ole papinvirkaa sellaisessa
muodossa kuin kirkkokunnissa nykyään on käytäntönä.
Papinvirka kuului VT:n seurakunnalle, kunnes
Jeshuan täydellisen uhrin jälkeen siirryttiin
Melkisedekin (מלכי-צדק Vanhurskas Kuningas
järjestykseen (Hepr 5:6,10; 6:20 ja 7. luku).
Uudessa Liitossa Jumala ei ole asettanut erillistä
papistoa itsensä ja uskovien välille. On vain yksi
Ylimmäinen pappi, ihminen Messias Jeshua (1Tim
2:5) ja Hänen ruumiinsa, seurakunta on papistona.
Sana כמרות papinvirka; papin toimialue (Kaf20
Mem40 Resh200 Vav6 Tav400) on lukuarvoltaan
666. Sanasta כמר (kamar) kristitty pappi, vrt.
כהן (kohen) pappi, joka on Aaronin sukujuurta.
1Piet 2:5: "rakentukaa itsekin elävinä kivinä
hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi,
uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeshuan
Messiaan kautta ovat Jumalalle mieluisia" ja
Ilm 1:6: "... tehnyt meidät kuningaskunnaksi,
papeiksi Jumalalleen ja Isälleen...".
Papinvirran tuominen seurakuntaan alkuseurakunnan
jälkeisellä ajalla yleiseksi tavaksi ei ole
raamatullinen. UT:ssa mm. Ef. 4:11:ssä näemme,
että seurakunnassa on "virkoja": "hän antoi
muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi,
toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja
opettajiksi", mutta nämä virat eivät ole nykyään
käytännössä olevien tapojen mukaisia papinvirkoja.
Siis niin mies- kuin naispapinvirat ovat
epäraamatullisia.Näin olen omakohtaisesti asian oppinutkin.
Mutta vielä pidemmälle!
Minä koen kaikki välimiehet uskovan ja Kristuksen välissä tuon "väärän viran" haltijoiksi.
Oikeaa on vain PHn suora johto kuten muinoin oli profeetoilla.
Kun katsot Raamattua, kuinka vaiheittain on Jumalan "puhe" tullut ihmisten tiedoksi niin näet, että nyt olemme tulleet suoran yhteyden ajan kynnykselle (apostolien jälk).
Jer.31:8-40.
Sekä myös>>Hebrealaiskirje:
8:11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
Opettajan tehtävänä on johdattaa opetettavansa tuon hengellisen tilan ääreen, josta opetus tulee Herralta suoraan.
Mutta jos ei kukaan ole päässyt alkuun, kuinka kukaan voi johdattaa? - M-o-s-h-e
vai kuis on? kirjoitti:
Sapatti on annettu Jumalan ja Israelin välisen ikuisen liiton merkiksi.
Sitä ei pidä viettää muiden toimesta siinä merkityksessä kuin se on Israelilla.
Näin tehden me pakanat tunnustamme omalta puoleltamme teidän asemanne, joka on Pyhä valinta Jumalan puolelta.
Jeesus sanoo, ettei hän tullut muuttamaan laista (Israelin) piirtoakaan, ja yksi piirto on nimenomaan liittomerkitys.
Apostolit päättivät (Ap.t.15) kokouksessaan sen, mitä pakanoille tuli laista opettaa.
Ja Jeesus jätti käskynsä, että apostolit opettaisivat sen, minkä hän oli näille opettanut.
Eikä noihin opetuksiin kuulunut opetusta Sapatista.
Niimpä, kaikki minkä laki puhuu, se puhuu Israelille, lainalaisille.
Room.19. Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
20. sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
21. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
27. Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
28. Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
29. Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
30. koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
31. Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.
Näin vahvistuu laki, kun siinä eivät ole pakanat teitä sotkemassa.
Galatalaiskirje:
3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
Ja laki annettiin ISRAELILLE nimenomaan ISRAELIN rikkomusten vuoksi, eikä pakanain!
Pakanoille kuuluu se, mitä oli luvattu antaa ihmisten sisimpään, niinkuin lupaus koski myös Israelia, mutta ei tietenkään heillekään väkisin!
Jer.31:31-36
Jesaja:
5:20 Voi niitä, jotka sanovat pahan hyväksi ja hyvän pahaksi, jotka tekevät pimeyden valkeudeksi ja valkeuden pimeydeksi, jotka tekevät karvaan makeaksi ja makean karvaaksi!
42:6 Minä, Herra, olen vanhurskaudessa kutsunut sinut, olen tarttunut sinun käteesi, varjellut sinut ja pannut sinut kansoille liitoksi, pakanoille valkeudeksi,
42:16 Minä johdatan sokeat tietä, jota he eivät tunne; polkuja, joita he eivät tunne, minä kuljetan heidät. Minä muutan pimeyden heidän edellään valkeudeksi ja koleikot tasangoksi. Nämä minä teen enkä niitä tekemättä jätä.
49:6 hän sanoo: Liian vähäistä on sinulle, joka olet minun palvelijani, kohottaa ennalleen Jaakobin sukukunnat ja tuoda takaisin Israelin säilyneet: minä panen sinut pakanain valkeudeksi, että minulta tulisi pelastus maan ääriin asti.
51:4 Kuuntele minua, kansani, kuule minua, kansakuntani, sillä minusta lähtee laki, ja minä panen oikeuteni valkeudeksi kansoille.vai kuis on? kirjoitti:
"Apostolit päättivät (Ap.t.15) kokouksessaan sen,
mitä pakanoille tuli laista opettaa."
Aivan sanatarkasti asia ei noin ole. Silloin
päätettiin ettei Jumalan puoleen kääntyneiden
pakanoiden tarvinnut ympärileikkauttaa itseään (1).
Aluksi heiltä ei vaadittu kuin tämä (19b,20):
"jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
...heille kirjoitettakoon, että heidän pitää
karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta
ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta."
Yleensä kristityt lainaavat vain tähän asti,
mutta asia jatkuu vielä seuraavassa jakeessa (21):
"Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti
joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä
synagogissa jokaisena sapattina."
Silloin ei vielä ollut kirjoja kuten nykyään,
vaan kirjakääröjä, jotka olivat tavattoman
kalliita. Siksi "jatko-opiskelu" tapahtui
synagogissa joissa Raamattua sapattisin luettiin.
Ei siis ollut tarkoitus, etteikö pakanoiden
tarvitsisi muuta tietää, vaan kääntyessä teroitettiin
nuo ja muut asiat opiskellaan elämän aikana.
vai kuis on? kirjoitti myös:
"Pakanoille kuuluu se, mitä oli luvattu antaa ihmisten sisimpään, niinkuin lupaus koski myös Israelia, mutta ei tietenkään heillekään väkisin!
Jer.31:31-36"
Se mitä tässä luvattiin antaa on nimenomaan Toora
(jae 33): "Minä panen lakini (את-תורתי) heidän
sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä..."
Kirjoitettu Toora annettiin Siinailla ja Shavuot-
juhlaa (helluntai) vietetään tämän muistoksi.
Jeshuan kuoleman, ylösnousemisen ja taivaaseen
nousemisen jälkeisenä Shavuotina toteutui tämä
Jeremian ennustus kun uskovat täytettiin Pyhällä
Hengellä. Silloin laitettiin Jumala laki (Toora)
heidän sisimpäänsä. - vai kuis on?
M-o-s-h-e kirjoitti:
vai kuis on? kirjoitti:
"Apostolit päättivät (Ap.t.15) kokouksessaan sen,
mitä pakanoille tuli laista opettaa."
Aivan sanatarkasti asia ei noin ole. Silloin
päätettiin ettei Jumalan puoleen kääntyneiden
pakanoiden tarvinnut ympärileikkauttaa itseään (1).
Aluksi heiltä ei vaadittu kuin tämä (19b,20):
"jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
...heille kirjoitettakoon, että heidän pitää
karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta
ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta."
Yleensä kristityt lainaavat vain tähän asti,
mutta asia jatkuu vielä seuraavassa jakeessa (21):
"Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti
joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä
synagogissa jokaisena sapattina."
Silloin ei vielä ollut kirjoja kuten nykyään,
vaan kirjakääröjä, jotka olivat tavattoman
kalliita. Siksi "jatko-opiskelu" tapahtui
synagogissa joissa Raamattua sapattisin luettiin.
Ei siis ollut tarkoitus, etteikö pakanoiden
tarvitsisi muuta tietää, vaan kääntyessä teroitettiin
nuo ja muut asiat opiskellaan elämän aikana.
vai kuis on? kirjoitti myös:
"Pakanoille kuuluu se, mitä oli luvattu antaa ihmisten sisimpään, niinkuin lupaus koski myös Israelia, mutta ei tietenkään heillekään väkisin!
Jer.31:31-36"
Se mitä tässä luvattiin antaa on nimenomaan Toora
(jae 33): "Minä panen lakini (את-תורתי) heidän
sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä..."
Kirjoitettu Toora annettiin Siinailla ja Shavuot-
juhlaa (helluntai) vietetään tämän muistoksi.
Jeshuan kuoleman, ylösnousemisen ja taivaaseen
nousemisen jälkeisenä Shavuotina toteutui tämä
Jeremian ennustus kun uskovat täytettiin Pyhällä
Hengellä. Silloin laitettiin Jumala laki (Toora)
heidän sisimpäänsä.Erityisen tärkeää on ymmärtää Jer.31:31-36, ja siinä se, mitä sanotaan erikseen Juudan ja erikseen Israelin heimoista! HENGELLINEN merkitys!
Ettenkö sanoisi suuri salaisuus, joka liittyy Israelin liiton säilyttämiseen ennallaan.
Ja sen merkityksen rikkominen tehtiin juuri mainitsemasi pappeuden väärinymmärtämisessä!
Tottelemattomuudella on aina sivuvaikutuksensa. - LEARSI
M-o-s-h-e kirjoitti:
vai kuis on? kirjoitti:
"Apostolit päättivät (Ap.t.15) kokouksessaan sen,
mitä pakanoille tuli laista opettaa."
Aivan sanatarkasti asia ei noin ole. Silloin
päätettiin ettei Jumalan puoleen kääntyneiden
pakanoiden tarvinnut ympärileikkauttaa itseään (1).
Aluksi heiltä ei vaadittu kuin tämä (19b,20):
"jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
...heille kirjoitettakoon, että heidän pitää
karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta
ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta."
Yleensä kristityt lainaavat vain tähän asti,
mutta asia jatkuu vielä seuraavassa jakeessa (21):
"Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti
joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä
synagogissa jokaisena sapattina."
Silloin ei vielä ollut kirjoja kuten nykyään,
vaan kirjakääröjä, jotka olivat tavattoman
kalliita. Siksi "jatko-opiskelu" tapahtui
synagogissa joissa Raamattua sapattisin luettiin.
Ei siis ollut tarkoitus, etteikö pakanoiden
tarvitsisi muuta tietää, vaan kääntyessä teroitettiin
nuo ja muut asiat opiskellaan elämän aikana.
vai kuis on? kirjoitti myös:
"Pakanoille kuuluu se, mitä oli luvattu antaa ihmisten sisimpään, niinkuin lupaus koski myös Israelia, mutta ei tietenkään heillekään väkisin!
Jer.31:31-36"
Se mitä tässä luvattiin antaa on nimenomaan Toora
(jae 33): "Minä panen lakini (את-תורתי) heidän
sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä..."
Kirjoitettu Toora annettiin Siinailla ja Shavuot-
juhlaa (helluntai) vietetään tämän muistoksi.
Jeshuan kuoleman, ylösnousemisen ja taivaaseen
nousemisen jälkeisenä Shavuotina toteutui tämä
Jeremian ennustus kun uskovat täytettiin Pyhällä
Hengellä. Silloin laitettiin Jumala laki (Toora)
heidän sisimpäänsä.Jeremia 32:37
Katso minä kokoan heidät jälleen kaikista maista, joihin minä heidät vihassani, kiivasatuksessani ja suuressa suuttumuksessani karkoitan ja palautan heidät tähän paikkaan,ja
annan heidän asua turvassa.
Silloin he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.
Ja minä annan heille yhden sydämen ja yhden tien
, niin että he pelkäävät minua kaiken elinaikansa
ja niin heidän käy hyvin ja heidän lastensa heidän jälkeensä.
JA MINÄ TEEN HEIDÄN KANSSANSA IÄNKAIKKISEN LIITON, niin etten käänny heistä pois, vaan teen heille hyvää; ja minä annan polkoni heidän sydämiinsä, niin etteivät he minusta luovu.
Jeremia 31:31
Katso päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudam heimon kanssa uuden liiton;
en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra:
Minä panen lakini heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: - M-o-s-h-e
LEARSI kirjoitti:
Jeremia 32:37
Katso minä kokoan heidät jälleen kaikista maista, joihin minä heidät vihassani, kiivasatuksessani ja suuressa suuttumuksessani karkoitan ja palautan heidät tähän paikkaan,ja
annan heidän asua turvassa.
Silloin he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.
Ja minä annan heille yhden sydämen ja yhden tien
, niin että he pelkäävät minua kaiken elinaikansa
ja niin heidän käy hyvin ja heidän lastensa heidän jälkeensä.
JA MINÄ TEEN HEIDÄN KANSSANSA IÄNKAIKKISEN LIITON, niin etten käänny heistä pois, vaan teen heille hyvää; ja minä annan polkoni heidän sydämiinsä, niin etteivät he minusta luovu.
Jeremia 31:31
Katso päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudam heimon kanssa uuden liiton;
en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra:
Minä panen lakini heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen:Onhan se tapahtunut niiden kohdalla jotka ovat
saaneet armon tulla uuteen liittoon. Roomalainen
kristillisyys ei sitä ole, vaan se on alusta asti
ollut antisemitistinen vihan uskonto ristiretkineen,
inkvisitioineen jne. Suurin osa kristikuntaa ei
siis ole uudessa liitossa koska he seuraavat
antikristusta joka on muuttanut ajat ja lain,
vaikka he niin uskottelevatkin itselleen ja muille.
Koska tämä foorumi on varattu keskustelulle
juutalaisuudesta, niin ehdotan että jatkamme tätä
messiaanisella foorumilla kunnioituksesta tätä
foorumia kohtaan.
Onhan tosin messiaaninenkin juutalaisuus
juutalaisuutta, mutta provosoimalla emme rakenna
vaan hajoitamme ja rakentaahan me haluamme, eikö?
Jatketaan täällä:
http://p3.foorumi.info/shalom/index.php
Siis ainakin minun osalta keskustelu jatkuu
messiaanisella foorumilla.
Tervetuloa! - jatkuu...
LEARSI kirjoitti:
Jeremia 32:37
Katso minä kokoan heidät jälleen kaikista maista, joihin minä heidät vihassani, kiivasatuksessani ja suuressa suuttumuksessani karkoitan ja palautan heidät tähän paikkaan,ja
annan heidän asua turvassa.
Silloin he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.
Ja minä annan heille yhden sydämen ja yhden tien
, niin että he pelkäävät minua kaiken elinaikansa
ja niin heidän käy hyvin ja heidän lastensa heidän jälkeensä.
JA MINÄ TEEN HEIDÄN KANSSANSA IÄNKAIKKISEN LIITON, niin etten käänny heistä pois, vaan teen heille hyvää; ja minä annan polkoni heidän sydämiinsä, niin etteivät he minusta luovu.
Jeremia 31:31
Katso päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudam heimon kanssa uuden liiton;
en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra:
Minä panen lakini heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen:"Sillon vanhrskauden hedelmä on RAUHA, vanhurskauden vaikutus LEPO ja TURVALLISUUS IANKAKAIKKISESTI." (jES.32:17)
- Hengen uudessa tilassa
jatkuu... kirjoitti:
"Sillon vanhrskauden hedelmä on RAUHA, vanhurskauden vaikutus LEPO ja TURVALLISUUS IANKAKAIKKISESTI." (jES.32:17)
"Ja Minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen Minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
Henkeni Minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte Minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
Niin te saatte asua maassa, jonka Minä annoin teidän isillenne; ja te olette Minun kansani, ja Minä olen teidän Jumalanne. Minä vapahdan teidät kaikista saastaisuuksistanne." ( Hes.36:26-29) - Enkelit
M-o-s-h-e kirjoitti:
Suomessa maanantaista tuli viikon ensimmäinen
päivä, kun Helsingin yliopisto päätti 1970-luvun
alussa noudattaa kansainvälistä sopimusta aloittaa
viikko maanantaista. Käytäntö alkoi vuonna 1973.
http://wapedia.mobi/fi/Maanantai
Uudessa Liitossa ei ole papinvirkaa sellaisessa
muodossa kuin kirkkokunnissa nykyään on käytäntönä.
Papinvirka kuului VT:n seurakunnalle, kunnes
Jeshuan täydellisen uhrin jälkeen siirryttiin
Melkisedekin (מלכי-צדק Vanhurskas Kuningas
järjestykseen (Hepr 5:6,10; 6:20 ja 7. luku).
Uudessa Liitossa Jumala ei ole asettanut erillistä
papistoa itsensä ja uskovien välille. On vain yksi
Ylimmäinen pappi, ihminen Messias Jeshua (1Tim
2:5) ja Hänen ruumiinsa, seurakunta on papistona.
Sana כמרות papinvirka; papin toimialue (Kaf20
Mem40 Resh200 Vav6 Tav400) on lukuarvoltaan
666. Sanasta כמר (kamar) kristitty pappi, vrt.
כהן (kohen) pappi, joka on Aaronin sukujuurta.
1Piet 2:5: "rakentukaa itsekin elävinä kivinä
hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi,
uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeshuan
Messiaan kautta ovat Jumalalle mieluisia" ja
Ilm 1:6: "... tehnyt meidät kuningaskunnaksi,
papeiksi Jumalalleen ja Isälleen...".
Papinvirran tuominen seurakuntaan alkuseurakunnan
jälkeisellä ajalla yleiseksi tavaksi ei ole
raamatullinen. UT:ssa mm. Ef. 4:11:ssä näemme,
että seurakunnassa on "virkoja": "hän antoi
muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi,
toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja
opettajiksi", mutta nämä virat eivät ole nykyään
käytännössä olevien tapojen mukaisia papinvirkoja.
Siis niin mies- kuin naispapinvirat ovat
epäraamatullisia.Nainen olkoo miehellensä alamainen
Vallan alaisuuden merkiksi peittäköön hiuksensa enkelien tähden.
- YKS* vaan
missä juutalaiset kummastelee, muuten; älä sano väärää todistusta.
- rasismia vastaan
eivät kummastele vieraiden uskontojen tapoja, totta kai kullakin uskonnolla on omansa. Sen jälkeen kun Jeesuksesta tuli kristittyjen jumala, hänen palvontaansa siirtyneet ex-juutalaiset eivät voineet osallistua synagogan jumalanpalveluksiin, aivan samoin kuin vaikka ganesh-jumaluutta ei voi palvella synagogissa vaan siellä on sitouduttavaa yksin YHWH:een. Joka ei tätä halua, voi hakeutua kirkkoihin, moskeijoihin, hindutemppeleihin tms.
- voi voi sentään
Kerrassaan karselaa luettavaa. Ensinnäkin perjantaista sunnintaihin ei ole kolmea päivää. Toisekseen sunnuntai on viikon ensimmäinen päivä ja shabat siten seitsemäs. Menisit muualle viisastelemaan.
- Se on siinä:
Vaiheessa, nyt.
- niin väärin....
Olen niin pettynyt, kun koulussa ei uskonnon tunnilla aikoinaan kerrottu, että monien muittenkin uskontojen messiaat olivat ristiinnaulittuja, heränneet 3.päivänä kuolleista, olivat jumalan poikia, syntyneet neitseestä jne.
Kylläpä se kristinuskon tarina tuntuikin liian tutulta historian tunnilta, jolloin käsiteltiin egyptiläisiä, kreikkalaisia, intialaisia jne muita jumalia, temppeleitä, kulttuureja ja palvontamenoja. Ne ovat jotenkin liian samanlaisia...
Mitä ihmeen puppua kristinusko oikein on? Käsittämätöntä että ihmiset uskovat tällaiseen.- mutta täysin
riittämätömin ja väärin perustein. Sinulla taisivat jo kouluaikana mennä pahasti "puurot ja vellit sekaisin".
- riittämättömin ja
mutta täysin kirjoitti:
riittämätömin ja väärin perustein. Sinulla taisivat jo kouluaikana mennä pahasti "puurot ja vellit sekaisin".
väärin perustein!
Ettei pakanuuus ja kristinusko koskaan kohtaisi,heh,h..
kristinuskohan on pakanoiden uskonto ja uskokoon he niinkuin pakanat uskovat. - Heikum heh keikum
riittämättömin ja kirjoitti:
väärin perustein!
Ettei pakanuuus ja kristinusko koskaan kohtaisi,heh,h..
kristinuskohan on pakanoiden uskonto ja uskokoon he niinkuin pakanat uskovat.Heh´a leikum...hengessä ympärilaikatut istuvat korkealla vuorilinnassa, yhtyvät hänen nauruunsa:
"Joka taivaissa istuu, nauraa, Herra pilkkaa heitä. Sitten Hän puhuu heille vihassaan ja kauhistuttaa heitä hirmuissaan; 'Minäpä olen voidellut kuninkaani Siioniin, pyhälle vuorelleni.'
Toimikaa siis viisaati, kuninkaat, ottakaa nuhteesta vaari, maan tuomarit.
Palvelkaa Jahvea pelolla ja riemuitkaa vavistuksella. ANTAKAA SUUTA (pyhä suunanto) POJALLE, jottei vihastuisi ja tienne veisi perikatoon. Sillä vihansa syttyy äkisti. Onnellisia kaikki, jotka Häneen turvaavat." (Otteita: Ps.2:sta) - tuo esimerkkisi
Heikum heh keikum kirjoitti:
Heh´a leikum...hengessä ympärilaikatut istuvat korkealla vuorilinnassa, yhtyvät hänen nauruunsa:
"Joka taivaissa istuu, nauraa, Herra pilkkaa heitä. Sitten Hän puhuu heille vihassaan ja kauhistuttaa heitä hirmuissaan; 'Minäpä olen voidellut kuninkaani Siioniin, pyhälle vuorelleni.'
Toimikaa siis viisaati, kuninkaat, ottakaa nuhteesta vaari, maan tuomarit.
Palvelkaa Jahvea pelolla ja riemuitkaa vavistuksella. ANTAKAA SUUTA (pyhä suunanto) POJALLE, jottei vihastuisi ja tienne veisi perikatoon. Sillä vihansa syttyy äkisti. Onnellisia kaikki, jotka Häneen turvaavat." (Otteita: Ps.2:sta),jonka pakanat väärin ymmärtävät.
Ps:1
onnellinen on se mies,joka ei ole vaeltanut jumalattomien neuvon mukaan eikä istunut pilkaajien istuimella.
Vaan iloitsee Jumalan laista ja lukee hänen lakiaan (Toora)hiljaisella äänellä päivin ja öin.. - miten mahdollista?
tuo esimerkkisi kirjoitti:
,jonka pakanat väärin ymmärtävät.
Ps:1
onnellinen on se mies,joka ei ole vaeltanut jumalattomien neuvon mukaan eikä istunut pilkaajien istuimella.
Vaan iloitsee Jumalan laista ja lukee hänen lakiaan (Toora)hiljaisella äänellä päivin ja öin..Miten on ylipäätään mahdollista, että pakanat olisivat saaneet väärää opetusta?
Taidatko sen perustella?
Oletteko te opettaneet heille väärin? - YKS* vaan
miten mahdollista? kirjoitti:
Miten on ylipäätään mahdollista, että pakanat olisivat saaneet väärää opetusta?
Taidatko sen perustella?
Oletteko te opettaneet heille väärin?Ymmärrys puuttuu, ystävä hyvä, ymmärrys.
Jos ei luettua ymmärrä, kuinka sitten kuultua tai
muutakaan opetusta. - Miksi? ja kuka tai ketkä
miten mahdollista? kirjoitti:
Miten on ylipäätään mahdollista, että pakanat olisivat saaneet väärää opetusta?
Taidatko sen perustella?
Oletteko te opettaneet heille väärin?opettivat väärin pakanoita,no toiset pakanat tietenkin.No,alunperin tuo alkupakana oli tuo surullisenkuuluisa Paavali,Saulus ,Paulus,joka yritti opettaa pakanoille eri versiota Jeesuksesta,jota opetettiin juutalaisille.
Hän oli juutalaislle juutalainen ja pakanoille pakana.Tosi ovelaa,nykyisin sitä sanoittaisiin pyrkyryydeksi ja takinkääntämiseksi.
Se niistä pakanasaduista.
Yksi neuvo älä yritä ympätä tuota Jeesusjumalaasi noihin psalmeihin,ethän?
Hän ei niihin sovi,ainakaan tällä foorumilla. - sano milloin?
YKS* vaan kirjoitti:
Ymmärrys puuttuu, ystävä hyvä, ymmärrys.
Jos ei luettua ymmärrä, kuinka sitten kuultua tai
muutakaan opetusta.Milloin te olette tarjonneet meille totuudellista opetusta?
Eikö opetus pitäisi tulla juutalaisten kautta?
Mitä teiltä tulee?
Milloin me olemme kuulleet juutalaisilta oikeaa opetusta?
Jos täällä on joku pakanoista, te olette heitä jahtaamassa pois!
Onko vika niissä, joiden tulisi olla opettajina, vaiko niissä joiden kuuluisi olla oppijoina? - Hän nauraa
Miksi? ja kuka tai ketkä kirjoitti:
opettivat väärin pakanoita,no toiset pakanat tietenkin.No,alunperin tuo alkupakana oli tuo surullisenkuuluisa Paavali,Saulus ,Paulus,joka yritti opettaa pakanoille eri versiota Jeesuksesta,jota opetettiin juutalaisille.
Hän oli juutalaislle juutalainen ja pakanoille pakana.Tosi ovelaa,nykyisin sitä sanoittaisiin pyrkyryydeksi ja takinkääntämiseksi.
Se niistä pakanasaduista.
Yksi neuvo älä yritä ympätä tuota Jeesusjumalaasi noihin psalmeihin,ethän?
Hän ei niihin sovi,ainakaan tällä foorumilla.Kuuletko? Osaatko lukea? Anna siis "suuta POJALLE"; ettei Hän vihastuisi ja tiesi päätyisi perikatoon!
- YKS* vaan
sano milloin? kirjoitti:
Milloin te olette tarjonneet meille totuudellista opetusta?
Eikö opetus pitäisi tulla juutalaisten kautta?
Mitä teiltä tulee?
Milloin me olemme kuulleet juutalaisilta oikeaa opetusta?
Jos täällä on joku pakanoista, te olette heitä jahtaamassa pois!
Onko vika niissä, joiden tulisi olla opettajina, vaiko niissä joiden kuuluisi olla oppijoina?vaikka siinä yläpuolella olevasta Kuningaspsalmista, mietiskele sitä tämä ilta.
Siinä on totuudellista opetusta sinulle ja monelle muullekin, siitä on hyvä lähteä. - Niskuroimaanko?
Miksi? ja kuka tai ketkä kirjoitti:
opettivat väärin pakanoita,no toiset pakanat tietenkin.No,alunperin tuo alkupakana oli tuo surullisenkuuluisa Paavali,Saulus ,Paulus,joka yritti opettaa pakanoille eri versiota Jeesuksesta,jota opetettiin juutalaisille.
Hän oli juutalaislle juutalainen ja pakanoille pakana.Tosi ovelaa,nykyisin sitä sanoittaisiin pyrkyryydeksi ja takinkääntämiseksi.
Se niistä pakanasaduista.
Yksi neuvo älä yritä ympätä tuota Jeesusjumalaasi noihin psalmeihin,ethän?
Hän ei niihin sovi,ainakaan tällä foorumilla.Oletko hänelle kuuliainen: Onko sydämesi ympärileikattu kuten hän kehottaa: 5.Moos.10:16.
- Daavid on jo kuollut
Hän nauraa kirjoitti:
Kuuletko? Osaatko lukea? Anna siis "suuta POJALLE"; ettei Hän vihastuisi ja tiesi päätyisi perikatoon!
turhaa hänen vihansa olisi sillä tuomiovalta on yksin YHWH:lla
- katsotaampa
YKS* vaan kirjoitti:
vaikka siinä yläpuolella olevasta Kuningaspsalmista, mietiskele sitä tämä ilta.
Siinä on totuudellista opetusta sinulle ja monelle muullekin, siitä on hyvä lähteä.Kenen kautta tuo on tullut meidän luettavaksemme?
Mitä juutalaiset ovat tehneet pakanoiden opettamiseksi?
Jotain muutakin kuin sanoneet heitä vääräoppisiksi?
Eikö ole mielestäsi mitään ristiriitaa, jos pyydät meitä lukemaan pakanoiden vaivoin hankkimaa Jumalan sanaa?
Ja pidät näemmä sitä itsekin oikeana, kun sitä saatat suositellakin?
Missä se pirun valhe sitten piilee meidän Raamatussamme? - LEARSI
katsotaampa kirjoitti:
Kenen kautta tuo on tullut meidän luettavaksemme?
Mitä juutalaiset ovat tehneet pakanoiden opettamiseksi?
Jotain muutakin kuin sanoneet heitä vääräoppisiksi?
Eikö ole mielestäsi mitään ristiriitaa, jos pyydät meitä lukemaan pakanoiden vaivoin hankkimaa Jumalan sanaa?
Ja pidät näemmä sitä itsekin oikeana, kun sitä saatat suositellakin?
Missä se pirun valhe sitten piilee meidän Raamatussamme?Kolminaisuusopissa, sovitusuhrissa, Veren ja lihan syönnissä, Paavalissa. Tai yksinkertaisesti
unohda koko Uusi testamentti, se on antisemitismin peruskirja.
Kyllä Juutalaiset yrittivät viedä Moosesta ja profeettoja eteenpäin, mutta tulivat nämä apostolit
ja kehittelivät helpomman version, koska pakanat napisivat alkuperäisestä. Tehtiin ihmisiä miellyttävä oppi, jossa synnitkin oli sovitettu valmiiksi etukäteen. No mitä luulet, kumpi sai enemmän kannatusta.
Tässä näin ronskisti tiivistettynä koko asia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh422682Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729423382397- 352094
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta471766- 241675
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251559- 431429
- 1001409
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1391355- 361146