Ihmisellä on omatunto, jokainen tietää sen, mutta onko se sattumaa että meillä on kyseinen omatunto?
Jokakerta kun teemme väärin, omatunto kolkuttaa ja mielestäni omatunto on hyvä synnin mitta.
Omatunto
28
816
Vastaukset
- Manzikert
Itse "uskon", että omatunto on opittu kautta opetettu asia. En usko, että millään susilapsilla omatuntoa on. Aikuiset opettavat lapselle, mitä saa tehdä, usein rangaistuksen uhalla. Psykologia opettaa, että lapsuuden opetukset pätevät koko elämän. Samaa kikkaa näyttää Jumalakin käyttävän... Tottele tai muuten...
Toinen todennäköinen vaihtoehto, jonka voi myös ihan hyvin yhdistää tuohon opetusteoriaan, on se että omatunto on muovautunut evoluution aikana. Ihminen on pärjännyt yhteistyön avulla. Kyllä siinä aikojen saatossa pahimmat tapa-varasta-ilkeile-geenit ovat vähiin huvenneet.- luoma, eroaa
muista Jumalan luomista ollennoista, eläimistä siinä että ihmisellä ON omatunto.Eläimillä ei ole omaatuntoa.
- Babustis
luoma, eroaa kirjoitti:
muista Jumalan luomista ollennoista, eläimistä siinä että ihmisellä ON omatunto.Eläimillä ei ole omaatuntoa.
olen todistanut useaan otteeseen kun mutsini ahne koira varastaa toisen koiran safkat. Huono omatunto tulee esiin hienosti, kun sille asiasta huomauttaa. Olen myös sitä mieltä että omatunto on opittu ja omaksuttu, ei luonnollinen.
- pph.
Babustis kirjoitti:
olen todistanut useaan otteeseen kun mutsini ahne koira varastaa toisen koiran safkat. Huono omatunto tulee esiin hienosti, kun sille asiasta huomauttaa. Olen myös sitä mieltä että omatunto on opittu ja omaksuttu, ei luonnollinen.
Minullakin on koira ja olen myös huomannut, että kun koira tietää tehneensä väärin ja pakenee paikalta häntä koipien välissä ja korvat luimussa, se ei johdu huonosta omastatunnosta vaan pelosta, joka johtuu siitä, että koira tietää että nyt saattaa tulla korville.
Seuraavana päivänä koira saattaa tehdä taas sen saman asian, missä teki väärin...kunnes oppii muistamaan että niin ei saa tehdä.
Pelko taas on koiralle vaistomainen aisti. - Babustis käärmeenmuna
pph. kirjoitti:
Minullakin on koira ja olen myös huomannut, että kun koira tietää tehneensä väärin ja pakenee paikalta häntä koipien välissä ja korvat luimussa, se ei johdu huonosta omastatunnosta vaan pelosta, joka johtuu siitä, että koira tietää että nyt saattaa tulla korville.
Seuraavana päivänä koira saattaa tehdä taas sen saman asian, missä teki väärin...kunnes oppii muistamaan että niin ei saa tehdä.
Pelko taas on koiralle vaistomainen aisti.lapsen pelkoon verrattuna, samalla laillahan lapsikin oppii pelon kautta "omantunnon". Paitsi uskiksella se helvetinpelko säilyy kautta elämän.
- pph.
Babustis käärmeenmuna kirjoitti:
lapsen pelkoon verrattuna, samalla laillahan lapsikin oppii pelon kautta "omantunnon". Paitsi uskiksella se helvetinpelko säilyy kautta elämän.
väitätkö, että meidän koira kokee jotain omantunnon tuskia kun se katselee minun ruokaani, joka on jäänyt koiran ulottuville?
Ei todellakaan...minä en kerkeä kissaa sanoa kun se safka katoaa...
"lapsikin oppii pelon kautta "omantunnon". "
Täyttä pötyä, ei siihen pelkoa tarvita!
- Kössönöm
onko se sattumaa, että ihminen tietää mikä on oikein, mikä väärin. Tosin se saattaa vaihdella eri kulttuureissa. Siis nämä määritelmät. Kaipa se on osin opittua, osin ihmisessä itsessään.
Jos ei ihan nyrjähtänyt mieli ole, niin tuskinpa kukaan nauttii kiduttamisesta, raiskaamisesta tai tappamisesta.
Synti on käsite jota vältän sen uskonnollisen värittyneisyyden takia. Puhun mieluummin vääryydestä.- synti, sitä
todella ihmiset välttävät käyttämästä, yrittävät unohtaa KOKO sanan.Ei onnistu, synti so. joka tänä päivänä, kuten aina erottaa ihmisen Jumalasta.
Ratkaisu>Jeesus Kristus>lunastus>sovitus>Uusitestamentti so. armoliitto. - sattumaa, vaan...
Room. 2:
14. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
15. ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
-eiköhän se lähde Luojan hyppysistä tuo omantunnon juttu... ;)
T;Jumalanhullu
- ääriateistilla omaatuntoa,
on vain tietoa mikä on järkevää ja mikä ei:-)
- myös,
ihminen opettaa jälkeläisiään pärjäämään elämässä. On ollut ja on biologinen välttämättömyys että vanhempien kehotuksia noudatetaan kyseenalaistamatta tiettyyn pisteeseen saakka. Yhteisössä elämällä oppi myös mikä siinä yhteisössä on hyväksyttyä ja mikä ei. Hyväksyttyä käytöstä pidetään oikeana/hyvänä ja muu toiminta vääränä/pahana.
Kun ihminen sitten käyttäytyy jostakin syystä näiden opittujen sääntöjen vastaisesti hänelle syntyy sisäinen ristiriita jota omantunnon ääneksi myös kutsutaan. Ei siinä sen kummemmasta asiasta ole kysymys.- Babustis käärmeenmuna
Olisi hienoa jos suomenkielestä voitaisiin poistaa kaikki krisselismiin viittaavat sanat. Minä ainakin kerron pienille kyseleville lapsille, kun he tulevat kysymään mitä on synti; että se on erään uskonnon kehittämä alistustermi orja populaation ylläpitämiseksi, ja mainitsen samaan syssyyn että Mel Gibsonin kristus elokuvaan kannattaa perehtyä jos asia enemmän kiinnostaa, hähä.
- sama jolle vastasit
Olisi hienoa jos suomenkielestä voitaisiin poistaa kaikki krisselismiin viittaavat sanat. Minä ainakin kerron pienille kyseleville lapsille, kun he tulevat kysymään mitä on synti; että se on erään uskonnon kehittämä alistustermi orja populaation ylläpitämiseksi, ja mainitsen samaan syssyyn että Mel Gibsonin kristus elokuvaan kannattaa perehtyä jos asia enemmän kiinnostaa, hähä.
poistaa sanoja mutta jos niiden todellinen merkitys ymmärretään niin turhat putoaa pois itsestään. Sana synti tarkoittaa vastoin uskonnon opinkappaleita (jumalan tahtoa) vastaan tehtyä rikkomusta. Uskonnollisen yhteisön jäsen tuntee samaa ristiriitaa käyttäytyessään "synnillisesti" kuin lapsi rikkoessaan vanhempiensa kehotuksia.
Raamattu sisältää hyvin paljon psykologisia tosiasioita jotka vain on selitetty uskonnollisin termein. Tämä selittänee myös sen miksi uskovaiset niin voimakkaasti pitävät Raamattua totuutena.
Ihmisellä kuten muillakin eläimillä on tunteet ja varsinkin lähisukulaisillamme ne on helposti havaittavissa.
Surun tunne on kai se helpoiten huomattavissa oleva eläimen tunne joka ei ole vaisto.
Omantunnon ydinhän on tunne ja tarvitaan moraalista tietoa jotta se tulisi esille ja siitä johtuukin että ihmisillä keskenäänkin voi olla toisistaan poikkeava omatunto.
Ja ihminen kun on pohjimmiltaan "moraaliton" eläin niin se sanoo enemmistön äänenpainolla noita poikkeavia omiatuntoja vääristyneiksi ja tuo vähemmistö luokitellaan sairaiksi.
Darwinia lainaten:
"Korkeammat eläimet ilmentävät merkkejä omastatunnosta, joista ihmisen omatunto on kehittynyt"- Kössönöm
on useinkin eri eläimistä kertovia juttuja. Eläimet surevat, kaipaavat, kiintyvät ja iloitsevat. Ja muistavat usein ällistyttävän hyvin.
Ei turhaan sanota, että norsulla on hyvä muisti. Ne muistavat jopa vuosien takaa vanhat elinkumppaninsa. Samoin on hevosten laita. Se ei unohda ihmistä, joka on kohdellut sitä huonosti. - Babustis käärmeenmuna
Kössönöm kirjoitti:
on useinkin eri eläimistä kertovia juttuja. Eläimet surevat, kaipaavat, kiintyvät ja iloitsevat. Ja muistavat usein ällistyttävän hyvin.
Ei turhaan sanota, että norsulla on hyvä muisti. Ne muistavat jopa vuosien takaa vanhat elinkumppaninsa. Samoin on hevosten laita. Se ei unohda ihmistä, joka on kohdellut sitä huonosti.eräs pappa kerran kiukkupäissään potkaisi kissaa niin että se lensi ovesta kaarena ulos. Samanen kissa sitten odotti perjantai-iltana saunan kupeessa papan tuloa, kynnet 5cm irti tupistaan ja kynsi äijän selän uuteen uskoon, niskasta perseeseen.
- Kössönöm
eräs pappa kerran kiukkupäissään potkaisi kissaa niin että se lensi ovesta kaarena ulos. Samanen kissa sitten odotti perjantai-iltana saunan kupeessa papan tuloa, kynnet 5cm irti tupistaan ja kynsi äijän selän uuteen uskoon, niskasta perseeseen.
sille äijälle ihan oikein!!!
Minun kissani on kyllä niin erilainen kuin useimmat tapaamani kissat, että se ei osaa pelätä mitään. Mikä on kyllä vähän huono juttu jos se karkaa. On niin paljon kissanvihaajia olemassa, että olen erinäisiä kertoja kattia yömyöhään hakenut ja pelännyt, että joku tekee sille jotain pahaa. Karkki kun menee tutustumaan kaikkiin ihmisiin.
Nyt on kesällä keittiön ikkunassa irrotettava ristikko, ettei se enää häippäse mualimalle.
Joo, sanovat että kissalla on hyvä muisti. Kun se kerran tassunsa erehtyy laittamaan kuumalle hellalle, niin ei se laita sen jälkeen sitä edes kylmälle hellalle. - uudestisyntynyt kristitty
leijonasta ja koirasta, jotka kasvoivat pennusta lähtien yhdessä ja olivat vuosien ajan ylimpiä ystäviä. Sitten eräänä päivänä leijona söi koiran ilman mitään sen kummempaa syytä. Tuo on ihan puppua, että ihminen olisi polveutunut apinasta.
uudestisyntynyt kristitty kirjoitti:
leijonasta ja koirasta, jotka kasvoivat pennusta lähtien yhdessä ja olivat vuosien ajan ylimpiä ystäviä. Sitten eräänä päivänä leijona söi koiran ilman mitään sen kummempaa syytä. Tuo on ihan puppua, että ihminen olisi polveutunut apinasta.
"hminen (Homo sapiens sapiens) on ihmisapinoiden heimoon kuuluva kädellinen. Ihminen on nykyisin elävistä kädellisistä laajimmalle levinnyt, älykkäin ja runsaslukuisin laji"
Noilla sanoilla aloittaa maailman suurin tietosanakirja artikkelin ihmisestä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ihminen- Meikku-matelija
uudestisyntynyt kristitty kirjoitti:
Ihmisethän tekevät sitä aivan yleisesti ja jatkuvasti.
Mun sukulasilla oli joskus joka vuosi oma joulupossu. Sillä oli nimikin ja lapset leikkivät sen kanssa. Sitä syötettiin ja pidettiin hyvänä, ja jouluna se pantiin uuniin. Eräällä tuttavallan oli vuohi, jota hän ulkoillutti lasten kanssa narussa. Nimi oli tietysti silläkin kaverilla, ja lopulta sekin syötiin. Hoitaminen kävi kai raskaaksi, vai oliko niin, että talvimajoituksen lämmitys tuli kalliiksi. Ei sekään vuohi aavistanut, että leikkikaverit pitäisivät hänestä enemmän lautasella, itse kun oli kasvissyöjä. - Kössönöm
Meikku-matelija kirjoitti:
Ihmisethän tekevät sitä aivan yleisesti ja jatkuvasti.
Mun sukulasilla oli joskus joka vuosi oma joulupossu. Sillä oli nimikin ja lapset leikkivät sen kanssa. Sitä syötettiin ja pidettiin hyvänä, ja jouluna se pantiin uuniin. Eräällä tuttavallan oli vuohi, jota hän ulkoillutti lasten kanssa narussa. Nimi oli tietysti silläkin kaverilla, ja lopulta sekin syötiin. Hoitaminen kävi kai raskaaksi, vai oliko niin, että talvimajoituksen lämmitys tuli kalliiksi. Ei sekään vuohi aavistanut, että leikkikaverit pitäisivät hänestä enemmän lautasella, itse kun oli kasvissyöjä.oli kani, kasvissyöjä sekin. Mutta niin vain oli eräänä päivänä kanipaisti päivällispöydässä ja Aapo (nimi muutettu) sanoi itkua vääntäen, että nää-ä mä en syö Oskua.
Kova paikka pikkupojalle, joka oli sitä otusta hoitanut ja rapsutellut. - pph.
vaikka eläimillä olisikin omatunto(johon en usko), niin mitä sitten?
- Ateisti Atte
on omatunto, miten koira voi tietää, että se on tehnyt pahaa vaikkapa pureskelemalla kengät rikki?
Sitten ollaan korvat luimussa vältellään katsetta ja mennään pää maassa...
Onko sattumaa, että psykopaateilta puuttuu kyky empatiaan?
Onko sattumaa, että massamurhaajista psykopaatteja on lähes jokainen?- pph.
"Sitten ollaan korvat luimussa vältellään katsetta ja mennään pää maassa... "
johtuiskohan se pelosta...tietää että korville tulee. kyllähän eläimilläkin tietysti on tuntoja.
Ei koira katumusta tunne, ei todellakaan!
"
Onko sattumaa, että psykopaateilta puuttuu kyky empatiaan? "
Kyllä psykopaatit ovat tunteneet empatiaa ihan samanlailla kuin kaikki ihmiset...heiltä vain on riistetty se kyky tuntea empatiaa.
- Hämeen Hitain
>>mutta onko se sattumaa että meillä on kyseinen omatunto?
- pph.
"Kansanomaisesti sanottuna kyse on rakkaudesta"
Rakkausko on sattumaa? - Pesko
pph. kirjoitti:
Rakkausko on sattumaa?Sudetkin toimivat ryhmissä, selviten paremmin kun yksin. Samoin toimii ihminen, ehkä enemmän tiedostaen sen tuottaman hyvän. Myönteinen vuorovaikutus on yhtä kun hyvä omatunto ja sellainen menettely on havaittu aina paremmaksi kun pelkkä oman edun tavoittelu. Sitten ovat nämä ihmiselle kehittyneet uskomukset kuten (varsinkin aikaisemmin) häpeä siitä, että voi kokea orgasmin masturboiden ja sen sellaista, joilla ei tee kellekään pahaa mutta uskomus teon synnillisyydestä johti omantunnon syytöksiin.
- Hämeen Hitain
pph. kirjoitti:
Rakkausko on sattumaa?ei ole sattumaa, vaikka näyttäisi olevankin niukkeneva luonnonvara. Rakkautta ihminen tarvitsee välttämättä psyykensä (tunteittensa) ravitsemiseen, ihminenhän ei elä pelkästään leivästä.
Nythän vain kehitys näyttä menevän kiristyvän kilpailun, kuihtuvan sosiaalisuuden ja ihmisten kaikkinaisen toisistaan eristymisen suuntaan. Seuraukset eivät voi olla kovin ruusuiset. Jokeloita tulee lisää.
Ihminen on tietoisuutensa ja tunteidensa kanssa sillä tavoin metka olio, että niin hyvä kuin pahakin pyrkii kasaantumaan. Vauvat ovat syntyessään samalla viivalla jokainen, täydellisen puhtaina ja viattomina. Yksi saa vanhemmiltaan lämpöä, turvaa ja rakkautta. Hän tunnistaa tunteensa, hyväksyy itsensä ja uskoo itseensä. Häneltä onnistuu elämässä "kaikki". Hän kykenee jakamaan saamaansa rakkautta myös omille lapsilleen ja lähimmäisilleen, sukupolvesta toiseen.
Toinen ei saa vanhemmiltaan lämpöä, turvaa ja rakkautta. Hän ei tunne itseään, ei hyväksy itseään, ei usko itseensä ja turhautuu sekä kokee vihaa, kun ei luovaan elämään kykene. Tätä turhautumista ja vihaa hän siirtää myös eteenpäin, omille lapsilleen ja lähimmäisilleen, sukupolvesta toiseen.
Rakkaus (tai sen puute) vaikuttaa luonnonlain säntillisyydellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 641066
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla3541065- 61832
- 57739
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k99668Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49641- 26633
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,14628- 68620
- 57600