Kirkollisveron teologinen perusta

Jori Mäntysalo

Onko kirkolla jotain virallisempaa teologista perustelua kirkollisverolle? Mieleen tulee heti VT:n kymmenyslait ja Paavalin kirjeessään toteama "evankeliuminen julistajan on saatava elantonsa evankeliumista" tjsp. Onko muita kohtia? Toisinpäin on sitten vastustettu veroa kertomuksella rahanvaihtajien pöydät kaataneesta Jeesuksesta, mutta siitä kai ole erilaisia tulkintoja. Vapailla suunnilla ei ole veroja, mutta onko heillä tälle puolestaan omat jakeensa tukemassa ratkaisua?

63

1824

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m.susi
      • Jori Mäntysalo

Veronmaksajain keskusliitto ei ota meitä, joten ei ainakaan virallisesti olla. Sitä en tiedä, josko joku menee paikalle norkoilmaan ja epävirallisesti kirkosta eroamista puffaamaan.

• Kössönöm
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

Veronmaksajain keskusliitto ei ota meitä, joten ei ainakaan virallisesti olla. Sitä en tiedä, josko joku menee paikalle norkoilmaan ja epävirallisesti kirkosta eroamista puffaamaan.

että viime vuonna Vapaa-ajattelijat ajettiin ulos kadulle. Mikä oli perustelu, vai sanottiinko sitä edes?

• Eija_Moilanen
      • Kössönöm

mielenkiintoinen kirja lukea, jos siitä vielä saisi selville, miten kirkko ylipäätään on alkujaan maaomaisuutensa saanut.

• Jori Mäntysalo

Minulla on tuo väitöskirja, olen lukenutkin sitä n. 1700-luvun alkuun saakka.

Mutta sekään ei vastaa juurikaan siihen, miten kirkollisveroa perustellaan. Kymmenyslait siinä mainitaan, mutta ei juuri muuta.

(On muuten minusta jonkinlaista uskontokritiikkiä tuo kirja tahtomattaan. Siinähän kerrotaan, miten papiston ja "rahvaan" välillä oli jatkuvaa kinaa kirkollisveroista ja miten rahvas kiersi papinmaksuja ja papit perivät ylimääräisiä veroja.)

• Eija_Moilanen

Minulla on tuo väitöskirja, olen lukenutkin sitä n. 1700-luvun alkuun saakka.

Mutta sekään ei vastaa juurikaan siihen, miten kirkollisveroa perustellaan. Kymmenyslait siinä mainitaan, mutta ei juuri muuta.

(On muuten minusta jonkinlaista uskontokritiikkiä tuo kirja tahtomattaan. Siinähän kerrotaan, miten papiston ja "rahvaan" välillä oli jatkuvaa kinaa kirkollisveroista ja miten rahvas kiersi papinmaksuja ja papit perivät ylimääräisiä veroja.)

Ei varmaan vastaa mutta lähinnä tuossa linkissä tuli esiin se miten se on kehittynyt. Kirkkokin on ollut lähinnä esivaltaa tai esivaltaa puolustava.

Hyvänä asiana pidän sitä siinä mielessä, että ilman esivaltaa olisi melkoinen anarkia. Itse ajattelen vero mikä vero ja en nyt oikein keksi sille mitään muita teologisia perusteluita kuin että kirkon työntekijätkin ovat leipänä ansainneet .

Toisaalta esivaltakin on ollut melkoinen orjuuttaja kera kirkon. Siinä mielessä hyvä tutkimus on pakosta jonkun laista kritiikkiä, kun näitä asioita tutkitaan. Johtopaikoilla on ollut aina niitä, jotka eivät ihmisinä ole välttämättä parhaimmasta päästä. Toisaalta ei se sulje pois sitä, että niitäkin on ollut, jotka Jumalan edessä ovat parhaan ymmärryksensä mukaan työnsä tehneet.

• kristitty-

ei sellaista voi olla koska Jeesus ja Raamattu yksiselitteisesti kieltää kirkollisveron keräämisen - alkuseurakunta sai varansa lahjoituksina, ei veroina.

Tietysti kirkko voi yrittää sepustaa jotain harhaoppista sopaa - pettääkseen ihmisiä ja kiskoakseen heistä hyötyä, mutta Raamattu ei niin opeta.

• Vai että Jeesus ja Raamattu yksiselitteisesti kieltää.

Raamatussa ei edes löydy "kirkko"-sanaa missään muodossa.

Kirkko on kristittyjen myöhemmin keksimä nimitys.

Raamatussa on paljon kohtia joissa kerätään veroa ja kymmenyksiä Jumalalle.

Kristittyjen uskovien mukaan nykyinen kirkollisvero menee Jumalalle.
        Olen usein kuullut uskovien suusta Jumalan rakentaneen yhtä sun toista ja useimmiten ne on rakennettu kirkollisveron tuotolla.

• kristitty-
        Pe.ku kirjoitti:

Vai että Jeesus ja Raamattu yksiselitteisesti kieltää.

Olen usein kuullut uskovien suusta Jumalan rakentaneen yhtä sun toista ja useimmiten ne on rakennettu kirkollisveron tuotolla.

Me kristityt tiedämme kyllä että kirkollisvero on perkeleestä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000282&posting=22000000031524396

• kristitty- kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000282&posting=22000000031524396

Et osaa perustella mitenkään väitteitäsi?

Olet kyllä viestiisi linkittänyt toisen viestin johon on numeroitu Raamatun jakeita mutta yksikään niistä jakeista ei mene noin.

Joku vaan on laittanut kyseisiin Raamatunjakeisiin omat sanansa jotka nekään ei muuta asiaa sinun väitteesi mukaiseksi.

• kristitty-
        Pe.ku kirjoitti:

Et osaa perustella mitenkään väitteitäsi?

Olet kyllä viestiisi linkittänyt toisen viestin johon on numeroitu Raamatun jakeita mutta yksikään niistä jakeista ei mene noin.

Joku vaan on laittanut kyseisiin Raamatunjakeisiin omat sanansa jotka nekään ei muuta asiaa sinun väitteesi mukaiseksi.

Selvää on että jakeet menevät noin.

• oikein...

• kristitty-
        Pe.ku kirjoitti:

Raamatusta löytyy kirkko, koska kirkko tarkoittaa seurakuntaa.

Mutta ev.lut kirkko ei ole seurakunta.

• kirkko ole
        kristitty- kirjoitti:

Raamatusta löytyy kirkko, koska kirkko tarkoittaa seurakuntaa.

Mutta ev.lut kirkko ei ole seurakunta.

mahdollisimman Raamatun mukainen? Siis se perustuu puhtaasti elävään Jumalan sanaan?

• Kimmo Koo
        kirkko ole kirjoitti:

mahdollisimman Raamatun mukainen? Siis se perustuu puhtaasti elävään Jumalan sanaan?

"eikö ev.lut kirkko ole mahdollisimman Raamatun mukainen?"

Jos näin olisi, miksi olisi riita esimerkiksi naispappeudesta?

• kristitty- kirjoitti:

Selvää on että jakeet menevät noin.

Minä tarkistin ne jakeet Raamatusta ja ne ei mene noin.

• kristitty-
        Pe.ku kirjoitti:

Minä tarkistin ne jakeet Raamatusta ja ne ei mene noin.

ne on lainattu suoraan RK32/38 raamatusta, jokainen voi itse tarkistaa

• kristitty- kirjoitti:

ne on lainattu suoraan RK32/38 raamatusta, jokainen voi itse tarkistaa

Lue sieltä Raamatusta itse.

Siellä on joistain jakeista repäisty muutama sana jotta asiayhteys katoaisi ja muut jakeet on muutettu kokonaan.

• kristitty-
        Pe.ku kirjoitti:

Lue sieltä Raamatusta itse.

Siellä on joistain jakeista repäisty muutama sana jotta asiayhteys katoaisi ja muut jakeet on muutettu kokonaan.

Itseasiassa lainattu Matt.17:24-27 on koko asiayhteys ja muodostaa sellaisenaan yksittäisen opillisen kappaleen. Sitä ei siis ole erotettu asiayhteydestä, kuten yrität valehdella.

Ja yksittäisiä jakeita voi hyvin lainata koska ihmiset voivat itse tarkistaa asiayhteyden. Joten perusvirtesi ei toimi.

• vitsi, nimittäin
        Kimmo Koo kirjoitti:

"eikö ev.lut kirkko ole mahdollisimman Raamatun mukainen?"

Jos näin olisi, miksi olisi riita esimerkiksi naispappeudesta?

tutkimuksen mukaan naispappeus kielto ei ole Paavalilta itseltään. Vaan pastoraalikirjeet (Tiitukselle ja Timoteukselle) eivät ole nykytiedon mukaan Paavalilta itseltään. Samoin naisten seurakunnassa vaikenemiskieltokin on mitä ilmeisimmin jälkeenpäin tehty lisäys.

Paavin kuurian alainen Raamattu komitea tutki myös naispappeus asiaa, joskus 70-luvulla ja totesi, ettei sen kieltämiselle löydy päteviä Raamatullisia perusteita.

• Jumalan lapsi..

..on vapaa veroista;

Matteus 17:
        24. Mutta kuin he menivät Kapernaumiin, tulivat verorahan ottajat Pietarin tykö, ja sanoivat: eikö Mestarinne ole tottunut verorahaa maksamaan? 25. Sanoi hän: on. Ja kuin hän tuli huoneeseen, ennätti hänen Jesus, ja sanoi: mitäs luulet, Simon? keiltä maan kuninkaat ottavat tullin eli veron? omilta lapsiltansa, taikka vierailta? 26. Pietari sanoi hänelle: vierailta. Sanoi Jesus hänelle: niin lapset ovat vapaat. 27. Mutta ettemme heitä pahentaisi, niin mene merelle, heitä onkes, ja ota se kala, joka ensin tulee ylös, ja avaa hänen suunsa, niin sinä löydät rahan: ota se, ja anna heille minun ja sinun edestäs.

-uskovat Jumalan lapset ovat verosta vapaat Raamatun mukaan. Vapaaehtoiset keräykset sallitaan.

1 Kor 16:
        1. Mitä tulee keräykseen pyhiä varten, niin tehkää tekin samalla tavoin, kuin minä olen määrännyt Galatian seurakunnille.
        2. Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani.
        3. Mutta kun olen saapunut teidän tykönne, lähetän minä ne henkilöt, jotka siihen sopiviksi katsotte, kirjeet mukanaan, viemään teidän rakkaudenlahjanne Jerusalemiin;

-Raamattu kehottaa keräämään avustuksia puutteenalaisille.

• kristitty- kirjoitti:

Itseasiassa lainattu Matt.17:24-27 on koko asiayhteys ja muodostaa sellaisenaan yksittäisen opillisen kappaleen. Sitä ei siis ole erotettu asiayhteydestä, kuten yrität valehdella.

Ja yksittäisiä jakeita voi hyvin lainata koska ihmiset voivat itse tarkistaa asiayhteyden. Joten perusvirtesi ei toimi.

Ne linkittämäsi Raamatunjakeet oli kaikki keksittyjä.

Tuossa mainitsemassasi Raamatunkohdassa Jeesus ei kiellä mitään veroa "Matt.17:24-27" vaan maksaa itse veronsa tosin aika kepulikonstilla.

• lapset ovat verosta vapaat
        Pe.ku kirjoitti:

Ne linkittämäsi Raamatunjakeet oli kaikki keksittyjä.

Tuossa mainitsemassasi Raamatunkohdassa Jeesus ei kiellä mitään veroa "Matt.17:24-27" vaan maksaa itse veronsa tosin aika kepulikonstilla.

Jeesus maksaa "ettei loukkaisi" fariseuksia, mutta Jeesus itse ei kerää veroa, vaan ilmoittaa ettei verojen kerääminen sovi seurakunnalle: Jumalan lapset ovat verosta vapaat.

• lapset ovat verosta vapaat kirjoitti:

Jeesus maksaa "ettei loukkaisi" fariseuksia, mutta Jeesus itse ei kerää veroa, vaan ilmoittaa ettei verojen kerääminen sovi seurakunnalle: Jumalan lapset ovat verosta vapaat.

Missä kohtaa Raamatussa noin kerrotaan?

Sen kyllä tiedän että Raamatussa on Jumala veronkerääjänä.

• uudelleen
        Pe.ku kirjoitti:

Missä kohtaa Raamatussa noin kerrotaan?

Sen kyllä tiedän että Raamatussa on Jumala veronkerääjänä.

kyseiset jakaat on jo mainittu tässä viesti puussa. ei syytä toistaa

• typerykselle....
        Pe.ku kirjoitti:

Miten sinä joka olet ateisti ja kiellät Jumalan olemassaolon, muka tulkitset Raamattua oikeaoppisesti? Jos et sen vertaa kykene Raamattua tulkitsemaan että tajuat MIKÄ/MITÄ jumala on, niin on turha lähteä muita opettamaan.

Joten PEKU GO HOME!

• Kimmo Koo
        typerykselle.... kirjoitti:

Miten sinä joka olet ateisti ja kiellät Jumalan olemassaolon, muka tulkitset Raamattua oikeaoppisesti? Jos et sen vertaa kykene Raamattua tulkitsemaan että tajuat MIKÄ/MITÄ jumala on, niin on turha lähteä muita opettamaan.

Joten PEKU GO HOME!

"Miten sinä joka olet ateisti ja kiellät Jumalan olemassaolon, muka tulkitset Raamattua oikeaoppisesti?"

Miten katolilainen, ortodoksi, helluntailainen, mormoni, jehovantodistaja, luterilainen ... uskovainen, jotka tulkisetvat Raamatun kaikki eri tavalla, tulkitsevat sen oikeaoppisesti? Kaikki me - Herra paratkoon - yritämme selvittää Jumalan huonosti lausuttua tarkoitusta. Minusta ateisti, jonka mielestä Jumalan suuhun laitetut sekavat lausahdukset, pitää niitä kansantarinoina, saattaa hyvinkin olla oikeassa. Täälläkin moni kristitty uskoo tietävänsä islamilamin todellisen sisällön.

Mistä sinä saat tiedon Jumalan "todellisesta" tarkoituksesta?

• Kössönöm
        typerykselle.... kirjoitti:

Joten PEKU GO HOME!

oikeaoppinen tulkitseminen sellaista, että ei halua huomata sen ristiriitaisuuksia. Näinkö se menee?

• hese

Muistaakseni UT:n puolella, joku pariskunta omat "kymmenyksensä" eli koko omaisuutensa tuodessaan bluffasi osan itselleen. Tulipa siitä äkkikuolema. Siitäpä nöyrtyivät koko seurakunta vapisemaan. Taisivat maksaa napisematta ja bluffaamatta siitä lähtien. Nyt bluffataan minkä keritään, pelkäämättä mitään. Ehkä Raamatullinen periaate on se että annetaan hyvästä sydämestä. Jos sellaista ei ole niin sama on sitten erota kirkosta ja kuolla pois tai muuten elää saatanallista elämää vihtahoussuperkeleen hallintavallassa. Laki vaatii ja laki on Jumalan itsensä asettama. Ihmisten itsensä laatimana. Siinä on jonkinlaista "Raamatullista" perustetta. Voipihan tuota enempikin tätä antikiristillistä kirkkojärjestelmää selittämässä. En minä ainakaan ole eroamassa vaikka kuinka perkeleitä olis hallinnassa. Ei sitä tartte pelätä. Ainakaan Raamatun mukaan.

• hese
        oikein... kirjoitti:

että kirkollisvero otetaan suoraan tilistä, koska autuaanpi on antaa kuin ottaa, joten sen antamisen pitäisi olla vapaaehtoista, jos se olisi vapaaehtoista kirkosta eroaisi vähemmän porukkaa.

Ihminen joka sydämestään haluaa hyvää, ei tarvitse mitään vapaaehtoisuuden kriteeriä jolekin kirkollisveronmaksulle. Hän tietää että se ei ole pahasta vaan menee hyvään tarkoitukseen aivankuin muutkin verot. Nämä berot ovat aika pientä hyväsydämiselle ihmiselle. Hyvästä sydämestä antaa ihminen kirkolle ja valtiolle vaikka vähän enemmänkin ja lähimmäiselle loput. Ongelmana ei ole kirkollisvero vaan se musta ja pahansuopa sydän. Perkeleellinen henkivalta joka vie tätä narsistista massaa mennessään. Hautaan.

• hese
        Pe.ku kirjoitti:

Maksoivat kristityt veronsa jopa kolminkertaisesti. ensin keisarille, sitten temppelille ja viimeiseksi seurakunnalle ja taisivatpa antaa vielä lähimmäisillee avustuksia aina sen mukaan kuin ylimääräistäliikeni ja kaikki hyvästä sydämestä. Joka onkin tämän sukupolven ongelma kun ei ole sydäntä antaa mitään vaan narsismi kukoistaa.

• hese
        kristitty- kirjoitti:

Krstityt joskukaan kulkevat harhassa ainakin mitä tulee Raamatun tulkintaan. Sydämen tila on niin musta kuin olla voi. Vapaaehtoisuuskin on silkkaa fariseusten hapatusta. Tätä meidän tulee varoa. Jos joku antaa antaa sydämen hyvyydestään eikä surkeilematta. Näin se on verojen kanssa. Mitä se on muuta kuin palvelemassa hyvää tarkoitusta. Tarkoitus ratkaisee. Ihmiset sitä vastoin on niin oman narsisminsa sokaisemat että oksettaa.

• sun muut asiat

eivät kuulu teille kirkosta eronneille pätkääkään. Hankkikaa oma elämä ja pitäkää huolta omista asioistanne!

• Kössönöm

meille kirkkoon kuulumattomille mitään kuulukaan, mutta kirkon valtiolta saama yhteisövero-osuus kuuluu. Katsos kun me kaikki maksamme sitä.

• Kirkko verottaa vaikka
        Kössönöm kirjoitti:

meille kirkkoon kuulumattomille mitään kuulukaan, mutta kirkon valtiolta saama yhteisövero-osuus kuuluu. Katsos kun me kaikki maksamme sitä.

olet eronnutkin kirkosta.
        Paras malli olisi Ranskan malli, jossa kirkko
        ja valtio toimivat erillään.
        Napoleon oli viisa mies kun erotti kirkon
        valtiosta.
        Silti Ranskassa käydään kirkoissa ja
        ripittäydytään ja hoidetaa uskonasiat kunkin
        vakaumuksen mukaan.

Meidän sukupolvi tuskin näkee Suomessa
        kirkon ja valtion eroa mutta seuraavat sitten.....

• Kimmo Koo
        Kirkko verottaa vaikka kirjoitti:

valtiosta.
        vakaumuksen mukaan.

"Napoleon oli viisa mies kun erotti kirkon
        valtiosta."

Napoleon syntyi 1769 ja kirkko erotettiin valtiosta Ranskassa 1905. (http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkon_ja_valtion_ero)

"Meidän sukupolvi tuskin näkee Suomessa
        kirkon ja valtion eroa mutta seuraavat sitten....."

Veikkaan, että siihen ei mene edes 20 vuotta.

• Kössönöm

valtiosta.
        vakaumuksen mukaan.

Kuulukoon kukin mihin uskontokuntaan haluaa, eikä sitä sekoitettaisi lainsäädäntöön, kouluopetukseen, hautaustoimeen tai mihinkään yhteiskunnalliseen toimintaan.

En ole ihan varma tuosta, etteikö muutaman vuoden sisällä alettaisi vakavasti pohtia eduskunnassakin kirkon ja valtion eroa. Muutos on käynnissä ja asiasta keskustellaan monilla foorumeilla vilkkaasti.

• alkoi Ranskan vallankumouk...
        Kimmo Koo kirjoitti:

"Napoleon oli viisa mies kun erotti kirkon
        valtiosta."

Napoleon syntyi 1769 ja kirkko erotettiin valtiosta Ranskassa 1905. (http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkon_ja_valtion_ero)

"Meidän sukupolvi tuskin näkee Suomessa
        kirkon ja valtion eroa mutta seuraavat sitten....."

Veikkaan, että siihen ei mene edes 20 vuotta.

ja Napoleon vaikutti eroon vahvasti.
        Lopullinen päätös asiasta tehtiin todella
        vasta mainitsemanasi vuonna.
        Sitä ennen oli jo kauan ajettu kirkkoa ja
        valtiota erilleen.

• Kimmo Koo
        alkoi Ranskan vallankumouk... kirjoitti:

ja Napoleon vaikutti eroon vahvasti.
        Lopullinen päätös asiasta tehtiin todella
        vasta mainitsemanasi vuonna.
        Sitä ennen oli jo kauan ajettu kirkkoa ja
        valtiota erilleen.

"Napoleon vaikutti eroon vahvast"

Napoleonilla olisi ollut mahdollisuus erottaa valtio ja kirkko, jos olisi halunut.

Kaikki asiat kehittyvät pitkään. Ilman renesanssia on vaikea ymmärtää uskonpuhdistusta, joka taas osaltaan auttoi Ranskan suurta vallankumousta ja järjen voitooa... Kehitys jatkaa varmaan samaa suuntaa ja ennemmin tai myöhemmin Suomessakin erotetaan kirkko ja valtio.

• kirkkoon kuulumattomia

valtiosta.
        vakaumuksen mukaan.

Yhteisövero on VALTIONVEROA ja siitä suurin osa menee aivan muihin tarkoituksiin kuin kirkoille. On se kumma, etteivät nämä tosiasiat mene ateistien kaaliin!

• Kössönöm
        kirkkoon kuulumattomia kirjoitti:

Yhteisövero on VALTIONVEROA ja siitä suurin osa menee aivan muihin tarkoituksiin kuin kirkoille. On se kumma, etteivät nämä tosiasiat mene ateistien kaaliin!

on valtionveroa ja suurin osa siitä menee muualle kuin kirkolle. Mutta nätti prosenttiosuus sillekin vaan vuosittain annetaan. Viimeksi se sai 116 miljoonaa euroa. Tämä tosiasia menee minulle ihan hyvin kaaliin.

• lesken ropo (ym.)

Vapaat suunnat eivät verota jäseniään, vaan kukin antaa sen mitä katsoo hyväkseen antaa. Mitään pakkoa ei ole maksaa. Raamatussa on kertomus lesken rovosta, joka on symbolinen ja tarkoittaa sitä, että hyvä antaa vähästäänkin, paha ei paljostaankaan. Jeesuksen esimerkin mukaan myyntikojut pitää kaataa, sillä evankeliumi on ilmainen eikä sillä saa rahastaa. Kukin antaa kykyjensä mukaan ja sen verran, että toimintaa voidaan ylläpitää, mutta mitään kroisoskirkkoja ei tarvitse perustaa. Vapaitten suuntien kirkot ovat yleensä perusvarusteltuja, koruttomia ja yksinkertaisia.

• Ei kirkollisverolle ole ainakaan minun tietääkseni muuta perustetta kuin nuo mainitsemasi VT:n kymmenyslait (toisaalta en ole kyllä juuri tähän asiaan perehtynytkään). Nykyisen kaltainen verotuskäytäntöhän ei ole kirkkohistoriallisesti kovinkaan yleinen, ja se on tietynlaisen historiallisen kehityksen tulos.

Vapaista suunnista jotkut edellyttävät vielä nykyäänkin kirjaimellista kymmenyksien maksamista, ja he perustelevat tätä tietysti Raamatun periaatteilla. Toisaalta monet vapaat suunnat perustavat taloutensa vain vapaaehtoisten lahjoitusten varaan, ja heidän perusteensa nousevat taas raamatullisesta "antamisen" periaatteesta, esim. juuri mainitsemastasi työmies on palkkansa ansainnut -periaattesta sekä kehotuksesta muistaa uskonveljiä ja kirkkoa.

• ei antaa

>>Onko kirkolla jotain virallisempaa teologista perustelua kirkollisverolle? Mieleen tulee heti VT:n kymmenyslait ja Paavalin kirjeessään toteama "evankeliuminen julistajan on saatava elantonsa evankeliumista" tjsp. Onko muita kohtia? Toisinpäin on sitten vastustettu veroa kertomuksella rahanvaihtajien pöydät kaataneesta Jeesuksesta, mutta siitä kai ole erilaisia tulkintoja. Vapailla suunnilla ei ole veroja, mutta onko heillä tälle puolestaan omat jakeensa tukemassa ratkaisua?

• Jumalan lapset

"lapset ovat verosta vapaat", näin Jeesus opetti mutta anti-kristus ylenkatsoo Jeesuksen opetuksen, ja kerää veroa

• eivät veroa

Kymmenykset olivat vapaaehtoisia! Ne eivät siis olleet veroa, josta on määrätty vankeusrangaistus!

• Jori Mäntysalo

Öh? Minun käsittääkseni VT:n lait olivat ihan kaikkia koskevia, ja muutenkin kesti vielä pari vuosituhatta, ennenkuin uskonnollinen säännöstä irtaantui maallisesta laista. Ei kai esimerkiksi homoseksuaalisuuden kielto suinkaan muinaisessa Israelissa ollut mikään seurakunnasta erottamisen syy - siitä tapettiin. En nyt toki ulkoa muista kymmenyksiä koskevia kohtia, mutta kovin oudolta tuollainen tulkinta tuntuu.

• tajua jo

Öh? Minun käsittääkseni VT:n lait olivat ihan kaikkia koskevia, ja muutenkin kesti vielä pari vuosituhatta, ennenkuin uskonnollinen säännöstä irtaantui maallisesta laista. Ei kai esimerkiksi homoseksuaalisuuden kielto suinkaan muinaisessa Israelissa ollut mikään seurakunnasta erottamisen syy - siitä tapettiin. En nyt toki ulkoa muista kymmenyksiä koskevia kohtia, mutta kovin oudolta tuollainen tulkinta tuntuu.

Heteroseksuaalisuus oli pakollista, kymmenykset eivät.

Se on pakollista minkä suorittamattajättämisestä on määrätty rangaistus.

Se on vapaaehtoista mistä ei ole rangaistusta.

• Jori Mäntysalo kirjoitti:

Raamatussa kymmenykset ja veron voi ymmärtää samaksi asiaksi ja niistä molemmista on määräyksiä varsinkin vanhassa testamentissa.

Kymmenyshän tarkoittaa 10%:n veroa.

Raamatussa Jeesuksen sanoin vanha laki on edelleenkin voimassa vaikkakin kristityt kääntää ne sanat tarkoittamaan päinvastaista asiaa.

Uudessa testamentissa Paavali määrää maksamaan veroa seurakunnalle:
        1. Kor. 16:1 Mitä tulee keräykseen pyhiä varten, niin tehkää tekin samalla tavoin, kuin minä olen määrännyt Galatian seurakunnille.
        Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani.

Ja myös Jeesus sanoo että kymmenyksiä ei saa unohtaa:
        Matt.23:23 Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te maksatte kymmenykset jopa mintusta, tillistä ja kuminasta, mutta laiminlyötte sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeudenmukaisuuden, laupeuden ja uskollisuuden. Näitä teidän pitäisi noudattaa, noita muitakaan unohtamatta.

Esim: helluntailaisilla on kymmenys-käytäntö ja sitä voi sanoa vapaaehtoiseksi pakoksi koska sen maksamatta jättäminen johtaa syyllistämiseen.    

• ei rangaistusta
        Pe.ku kirjoitti:

Raamatussa kymmenykset ja veron voi ymmärtää samaksi asiaksi ja niistä molemmista on määräyksiä varsinkin vanhassa testamentissa.

Raamatussa Jeesuksen sanoin vanha laki on edelleenkin voimassa vaikkakin kristityt kääntää ne sanat tarkoittamaan päinvastaista asiaa.

1. Kor. 16:1 Mitä tulee keräykseen pyhiä varten, niin tehkää tekin samalla tavoin, kuin minä olen määrännyt Galatian seurakunnille.
        Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani.

Matt.23:23 Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te maksatte kymmenykset jopa mintusta, tillistä ja kuminasta, mutta laiminlyötte sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeudenmukaisuuden, laupeuden ja uskollisuuden. Näitä teidän pitäisi noudattaa, noita muitakaan unohtamatta.

Esim: helluntailaisilla on kymmenys-käytäntö ja sitä voi sanoa vapaaehtoiseksi pakoksi koska sen maksamatta jättäminen johtaa syyllistämiseen.    

kymmenykset VT:ssä vapaaehtoisia, ne eivät olleet veroja vaan hyväntekeväisyyttä

• Eija_Moilanen
        Pe.ku kirjoitti:

oikaisisin. Minusta noita Paavalin keräyksen järjestämisiä ja kymmenyksien keräämistä pitäisi hiukan eritellen tutkia. En nyt itse ole asiaan perehtynyt niin, että olisin tutkinut mutta Paavalin keräykset ovat mielestäni hyväntekoa vaikeuksissa oleville pyhille. Sen sijaan kymmenykset joista evankeliumissa juutalaiset jopa velvoitetaan ovat pappien palkkaa, temppelin ylläpitoa ym.

En kerkeä itse tutkimaan asiaa Raamatusta kun valtio odottelee huomiseksi alv-verojaan, joten on pakko keskittyä niihin. Laitan vain linkin, jossa selkeästi tulee esiin se, että Paavalin keräykseen ei olut pakko osallistua.

Äläkä välitä noista provoista. Minusta ateisti on oikein hyvä tutkailemaan raamattua ja hiukan siitä infoamaankin "oikeaoppisia" uskovia.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=2. Kor. 9:1&rnd=1200295652457

• että kaksi eri asiaa
        Eija_Moilanen kirjoitti:

oikaisisin. Minusta noita Paavalin keräyksen järjestämisiä ja kymmenyksien keräämistä pitäisi hiukan eritellen tutkia. En nyt itse ole asiaan perehtynyt niin, että olisin tutkinut mutta Paavalin keräykset ovat mielestäni hyväntekoa vaikeuksissa oleville pyhille. Sen sijaan kymmenykset joista evankeliumissa juutalaiset jopa velvoitetaan ovat pappien palkkaa, temppelin ylläpitoa ym.

En kerkeä itse tutkimaan asiaa Raamatusta kun valtio odottelee huomiseksi alv-verojaan, joten on pakko keskittyä niihin. Laitan vain linkin, jossa selkeästi tulee esiin se, että Paavalin keräykseen ei olut pakko osallistua.

Äläkä välitä noista provoista. Minusta ateisti on oikein hyvä tutkailemaan raamattua ja hiukan siitä infoamaankin "oikeaoppisia" uskovia.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=2. Kor. 9:1&rnd=1200295652457

En nyt noita linkkejäsi ehdi katsoa, mutta minustakin silloin kun Jeesus sanoi verotuksesta kysyttäessä, että "Antakaa Jumalalle mikä Jumalan on" (Matt.22:21; Mark 12:17 ja Luukas 20:25), hän minusta tarkoitti, että temppeli tarvitsee kymmenyksensä (kirkollisvero). Taas silloin, kun Paavali keräsi rahalahjaa Jerusalemin köyhille, se oli vapaaehtoista avustustyötä, eli verrannollista seurakuntiemme kolehteihin, lähetys- ja diakoniapiirien yms työhön. Antavathan monet vielä vapaaehtoisia lahjoja kirkollisveron lisäksi, joka ei todellakaan ole kymmentä prosenttia palkasta.

• Eija_Moilanen kirjoitti:

etkä sitä tutkinut ja silti oikaiset.

Mitätöit siinä oman oikaisusi.

• Eija_Moilanen
        Pe.ku kirjoitti:

etkä sitä tutkinut ja silti oikaiset.

Mitätöit siinä oman oikaisusi.

Viestini perustui yleiskuvaan Raamatusta, jota olen tutkinut äidin maidosta asti. Välillä tosin oli pitkä tauko. Minusta on aina hyvä tarkistella asiaa jos alkaa väittämään, että se näin on vaikka ei ole nimenomaista asiaa tutkinut.

• näin meidänkin perheessä
        tajua jo kirjoitti:

Se on pakollista minkä suorittamattajättämisestä on määrätty rangaistus.

Se on vapaaehtoista mistä ei ole rangaistusta.

Puolisoni kuuluu Suomen Vapaakirkkoon. Ei hän maksa mitään jäsenmaksuja tai kymmenyksiä, eikä hänen kirkkokuntansa kanna veroja. Jos haluaa lahjoittaa rahaa, apua tai jotakin materiaalia, niin voi halutessaan tehdä. Puolisoni ei maksa säännöllisesti mitään sinne. Joskus hän antaa lähetystyöhön avustusta, koska siellä lähettinä on hänen ystävänsä. Raha menee suoraan kohteeseen ei välikäsien kautta.

• hese
        näin meidänkin perheessä kirjoitti:

Puolisoni kuuluu Suomen Vapaakirkkoon. Ei hän maksa mitään jäsenmaksuja tai kymmenyksiä, eikä hänen kirkkokuntansa kanna veroja. Jos haluaa lahjoittaa rahaa, apua tai jotakin materiaalia, niin voi halutessaan tehdä. Puolisoni ei maksa säännöllisesti mitään sinne. Joskus hän antaa lähetystyöhön avustusta, koska siellä lähettinä on hänen ystävänsä. Raha menee suoraan kohteeseen ei välikäsien kautta.

Ihmisen ei ole pakko kuin kuolla ja sekin on tehty meidän puolestamme.

• näin se menee
        että kaksi eri asiaa kirjoitti:

En nyt noita linkkejäsi ehdi katsoa, mutta minustakin silloin kun Jeesus sanoi verotuksesta kysyttäessä, että "Antakaa Jumalalle mikä Jumalan on" (Matt.22:21; Mark 12:17 ja Luukas 20:25), hän minusta tarkoitti, että temppeli tarvitsee kymmenyksensä (kirkollisvero). Taas silloin, kun Paavali keräsi rahalahjaa Jerusalemin köyhille, se oli vapaaehtoista avustustyötä, eli verrannollista seurakuntiemme kolehteihin, lähetys- ja diakoniapiirien yms työhön. Antavathan monet vielä vapaaehtoisia lahjoja kirkollisveron lisäksi, joka ei todellakaan ole kymmentä prosenttia palkasta.

Jeesus sanoi: "antakaa keisarille, mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle, mikä Jumalalle kuuluu".

Tämän sanoessaan Jeesus piteli kolikkoa ja kyseli, kenen kuva kolikossa on. Siihen aikaan kolikoissa oli keisarin kuva. Tällä Jeesus tarkoitti, että on kunnioitettava esivaltaa ja maksettava kiltisti veronsa keisarille. Jumala pyytää sydämen uskoa, joten riittää, että ihminen antaa sydämen uskonsa Jumalalle ja keisarille ne verokolikot.

• hese

Oliskos siinä teologista perustaa kun Raamattu sanoo että esivalta on Jumalan asettama. Maksakaa keisarille se mikä keisarille kuuluu.
      Lutheri ainakin kunnioitti Paavia antamalla verot Paaville, vaikka oli aivan varma, että se on antikristus.

• Jori Mäntysalo

Tuo voi olla teologinen perusta maksaa yhteiskunnan verot (tai "yhteiskunnan maallisen sektorin" - Suomessahan on valtionkirkko osa julkista valtaa), mutta tuskin perustelu sille, että kirkko itse perii veroja.

• näin se menee

Tuo voi olla teologinen perusta maksaa yhteiskunnan verot (tai "yhteiskunnan maallisen sektorin" - Suomessahan on valtionkirkko osa julkista valtaa), mutta tuskin perustelu sille, että kirkko itse perii veroja.

Juuri maallisten verojen maksua Jeesus tarkoitti, sillä kolikossa oli keisarin kuva. Kirjoitin jo siitä tänne pitemmästi.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000282&posting=22000000032063531

Nykyiselle kirkollisverolle ei löydy mitään teologisia perusteluja, ellei sitten sitä oteta huomioon, että Raamattu pyysi ruokkimaan saarnamiehet siellä, missä he kulkivat julistamassa evankeliumia. Ihmiset kokoontuivat kodeissa. Mitään kirkkorakennuksia ei ollut.

• pahuuden kasvot

Veroriistoa ja pakottamista perustellaan "hyväntekeväisyydellä"

2.Kor. 11:13-15

"Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi. Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi. Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen."

Matt.7:15

"Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia."

Luuk.11:39

"Kyllä te, fariseukset, puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisäpuoli teissä on täynnä ryöstöä ja pahuutta.

Matt.12:34

"kuinka te [fariseukset] saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja?"

Ilm.13:11

"Ja minä näin toisen pedon nousevan maasta, ja sillä oli kaksi sarvea niinkuin karitsan sarvet, ja se puhui niinkuin lohikäärme. "

• Eija_Moilanen
        pahuuden kasvot kirjoitti:

Veroriistoa ja pakottamista perustellaan "hyväntekeväisyydellä"

2.Kor. 11:13-15

"Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi. Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi. Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen."

Matt.7:15

"Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia."

Luuk.11:39

"Kyllä te, fariseukset, puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisäpuoli teissä on täynnä ryöstöä ja pahuutta.

Matt.12:34

"kuinka te [fariseukset] saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja?"

Ilm.13:11

"Ja minä näin toisen pedon nousevan maasta, ja sillä oli kaksi sarvea niinkuin karitsan sarvet, ja se puhui niinkuin lohikäärme. "

mutta kun Jorilla on niin paljon kokemusta näistä ihan omasta takaa ja minkä minä savolaisuudelleni voin. Yhtään asiaan sen enempää kantaa ottamatta. Huom jae 8. :D))))) Kai minäkin saan hiukan ironiaa harrastaa kun tuo Paavalikin on siihen "langennut".

2.Kor. 11:7-15
        7 Olenkohan tehnyt suurenkin synnin, kun auttaakseni teitä nousemaan olen alentanut itseni julistamalla teille Jumalan evankeliumia ilman korvausta? [1. Kor. 9:12 ]
        8 Voidakseni auttaa teitä olen riistänyt muita seurakuntia ottamalla niiltä vastaan rahaa. [11:8,9: Fil. 4:15]
        9 Teidän luonanne en ollut kenellekään rasituksena, vaikka jouduinkin puutteeseen, sillä Makedoniasta tulleet veljet antoivat minulle kaiken mitä tarvitsin. Olen varonut olemasta teille millään tavoin rasitukseksi ja varon vastedeskin.
        10 Niin totta kuin Kristuksen totuus on minussa, tätä ylpeilemisen aihetta ei minulta Akhaian maakunnassa riistetä! [1. Kor. 9:15]
        11 Kuinka niin? Enkö muka rakasta teitä? Sen tietää Jumala. [2. Kor. 12:15]
        12 Näin minä toimin nyt ja edelleenkin, jotta en antaisi halukkaille tilaisuutta ylpeilemiseen; eivät he ole hiukkaakaan meitä parempia.
        13 Semmoiset ovat vääriä apostoleja, petollisia työntekijöitä, he vain tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi. [Matt. 7:15,16; Ap. t. 15:24, 20:30; Gal. 2:4; Fil. 3:2]
        14 Eikä ihme, tekeytyyhän itse Saatanakin valon enkeliksi.
        15 Ei siis ole mitenkään merkillistä, että hänen palvelijansa esiintyvät Jumalan asian palvelijoina. He saavat tekojensa mukaisen lopun...

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=2. Kor. 11:1&rnd=1200656597381

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      521
      1640
    2. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      64
      1186
    3. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      62
      881
    4. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      62
      874
    5. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      857
    6. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      79
      785
    7. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      776
    8. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      30
      707
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    10. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      701
    Aihe