Kuun vaiheet

tyhmä kysymys

Onko kuun vaiheet samaan aikaan samanlaiset kaikkialla, eli jos matkustan Kiinaan kun Suomessa on täysikuu, onko Kiinassa täysikuu samaan aikaan?

24

14168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

      Jep.

      • lisään.....

        Paitsi eteläisellä pallonpuoliskolla kuu on ylösalaisin. Tuli tv- elokuva joka sijoittui Etelä-Afrikkaan...niin siinä kamera näytti täysikuuta hetken ajan, se oli oikein päin, niin kuin meillä pohjoisessa, vaikka olisi pitänyt olla väärinpäin. Elokuvanautintohan siinä meni.


      • muistisääntö
        lisään..... kirjoitti:

        Paitsi eteläisellä pallonpuoliskolla kuu on ylösalaisin. Tuli tv- elokuva joka sijoittui Etelä-Afrikkaan...niin siinä kamera näytti täysikuuta hetken ajan, se oli oikein päin, niin kuin meillä pohjoisessa, vaikka olisi pitänyt olla väärinpäin. Elokuvanautintohan siinä meni.

        Sitten kuun vaiheet (Dog comes, Cat goes...)

        D- kasvava
        O-täysikuu
        C-vähenevä

        Pohjoinen pallonpuolisko DOC, eteläinen COD

        Päiväntasaajalla "vene", sekä kasvava että vähenevä.


      • muistisääntö kirjoitti:

        Sitten kuun vaiheet (Dog comes, Cat goes...)

        D- kasvava
        O-täysikuu
        C-vähenevä

        Pohjoinen pallonpuolisko DOC, eteläinen COD

        Päiväntasaajalla "vene", sekä kasvava että vähenevä.

        Suomeksi kuu valehtelee (vedä pystyviiva vasemmalle puolelle - tulee p, kuu kasvaa, tulee k, kuu pienenee). Saksaksi kuu puhuu totta (ab = vähenevä, zu = kasvava).


      • ap.
        sharyn kirjoitti:

        Suomeksi kuu valehtelee (vedä pystyviiva vasemmalle puolelle - tulee p, kuu kasvaa, tulee k, kuu pienenee). Saksaksi kuu puhuu totta (ab = vähenevä, zu = kasvava).

        Kiitos vastaajille! Muistisäännöt olivat myös hyvät.


      • yksi muistisääntö
        ap. kirjoitti:

        Kiitos vastaajille! Muistisäännöt olivat myös hyvät.

        "Vasemmalta vahvistuu, oikealle ohenee".


      • muistisääntö kirjoitti:

        Sitten kuun vaiheet (Dog comes, Cat goes...)

        D- kasvava
        O-täysikuu
        C-vähenevä

        Pohjoinen pallonpuolisko DOC, eteläinen COD

        Päiväntasaajalla "vene", sekä kasvava että vähenevä.

        Kyllä se kuu kasvaa/pienenee kaikkialla samassa järjestyksessä.


      • Anonyymi
        lisään..... kirjoitti:

        Paitsi eteläisellä pallonpuoliskolla kuu on ylösalaisin. Tuli tv- elokuva joka sijoittui Etelä-Afrikkaan...niin siinä kamera näytti täysikuuta hetken ajan, se oli oikein päin, niin kuin meillä pohjoisessa, vaikka olisi pitänyt olla väärinpäin. Elokuvanautintohan siinä meni.

        Tietysti koska Etelä-Afrikassa olet pää alaspäin Suomesta katsoen. Mutta kuu on aina samoin päin eli kuun alareuna on maahan päin olitpa sitten pohjoisella tai eteläisellä pallonpuoliskolla katselemassa sitä.


      • Anonyymi
        muistisääntö kirjoitti:

        Sitten kuun vaiheet (Dog comes, Cat goes...)

        D- kasvava
        O-täysikuu
        C-vähenevä

        Pohjoinen pallonpuolisko DOC, eteläinen COD

        Päiväntasaajalla "vene", sekä kasvava että vähenevä.

        Hölmö ja typerä kikka. Kuinka pitäisi muistaa kumpi tulee ja kumpi menee.


    • EIMISSÄÄNIMESSÄ

      EI.

    • luolasta.juuri.tullut

      Juuri Kuun vaiheita mietin muutama päivä sitten, kertokaas viisaammat se..kun on vähenevä Kuu mutta kuitenkin Kuu on vielä näkyvissä reilusti yli puolet onko silloin kyse vaan siitä että Aurinko paistaa Kuuhun sellaisesta kulmasta että Maasta näemme myös Kuun varjopuolta..ja sitten..entäpäs silloin kun kyse on Kuun sirpistä..varjostaako silloin Maapallo Kuuta?

    • luolasta.juuri.tullut

      Asettelinko kysymyksen jotenkin väärin vai? Eli tarkoitan Kuun sirppiä, onko silloin Maapallon varjo joka aiheuttaa tämän sirppimuodon? Voi kuulostaa tyhmältä kysymykseltä mutta itse en tähän tiedä vastausta, aikoinaan koulussa kun opettaja yritti opettaa planeettojen liikkeitä yms niin oli niin päissään että me oppilaat pelkäsimme ja itsekin tiesin vastauksia joihinkin kysymyksiin mutten uskaltanut vastata yhtään mitään peläten väärää vastausta ja siitäkös opettaja päissään raivarit sai, paiskasi metalliset planeettoja esittävät pallot luokan perälle josta ne kimpoili pitkin luokkaa ja huusi naama punaisena ja haukkui kaikki lyttyyn, alaluokkien naisopettaja kävi väliin rauhoittelemassa miesopettajaa.

      • Ei maapallo voi aiheuttaa muuta kuin pimennyksen silloin tällöin. Silloinkaan varjon reuna ei ole terävä, sillä Maan ilmakehä sirottaa valoa.


      • Kuupappa

        Jos viitsii hakukoneelle kirjoittaa (tai kopioda ja liittää) vaikka "sun, earth, moon animation", niin löytää useita ehdotuksia katsottaviksi. Joku niistä saattaa esittää Kuun vaiheet ja niiden aiheutumisen syyt havainnollisemmin kuin sanalliset selitykset.
        Suomen kielelläkin löytyy tietysti animaatioita, kohtalaisen asiallisia kuvia yms.


      • arvelenpa.vain

        Jos Maa on Kuun ja Auringon välissä, syntyy Kuunpimennys. Jos Kuu on Auringon ja Maan välissä, syntyy Maanpimennys. Jos Aurinko on Kuun ja Maan välissä, syntyy ilmastonmuutos.


      • Anonyymi

        Johtuu suunnasta jossa Auringon valo osuu Kuuhun. Toisin sanoen jos täysikuu niin aurinko on toisella puolella Maapalloa. Aurinkoa ja täysikuuta on siis mahdotonta nähdä samaan aikaan. Puolikuu ja aurinko ovat vastakkaisissa suunnissa.


      • Anonyymi
        arvelenpa.vain kirjoitti:

        Jos Maa on Kuun ja Auringon välissä, syntyy Kuunpimennys. Jos Kuu on Auringon ja Maan välissä, syntyy Maanpimennys. Jos Aurinko on Kuun ja Maan välissä, syntyy ilmastonmuutos.

        Jos kuu on Maan ja Auringon välissä syntyy Auringonpimennys ja Kuusta katsoen osittainen Maanpimennys, mutta kukapa sitä Kuusta katselee.


    • Anonyymi

      Onko kuun sirppi samassa asennossa jokapuolella mailmaa vai onko se jossakin hymy naamana

      • Anonyymi

        Jos katselet Kuuta, Maata ja ihmisiä vaikkapa Auringosta käsin, niin Kuu ja Maa ovat jossain paikoissa suhteessa toisiinsa, ja Maan pinnalla pyörii ihmisiä tuijottelemassa taivaalle.

        Kuun ja Maan keskinäinen asetelma ei tietenkään muutu miksikään, vaikka ihmiset tekisivät mitä, mutta Maan pohjoisnavalla ja etelänavalla seisovat ihmiset ovat toisiinsa nähden ylösalaisin. Ainoa vaihtoehto on siis, että etelänavalla seisoskelijat näkevät Kuun samanlaisena kuin sen näkisi käsillään seisova ihminen pohjoisnavalla, siis ylösalaisin.


    • Anonyymi

      Kyllä me ollaan eri aikaan eripuolella kuuta jatkuvasti...monet ottaa aurinkoakin kun me nukutaan!!!
      Yöllä meinaavat mennä aurinkoonkin käymään...

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Helpoin säntö on vetää pystysuora viiva keskelle jolloin voi kuvitella kirjaimet K j P eli joko kutistuu tai pienenee tai kasvaa tai paisuu Pitää muistaa myös sääntö että kuu valehtelee aina joten yllä oleva sääntö pitää kääntää päinvastaiseksi kolloin se tarkoitaakin kasvamista ja pienenemistä.

      • Anonyymi

        Tuo on tärkeä sääntö kuunatseille.


    • Anonyymi

      Yksinkertainen muistisääntö: Kuu muuttuu oikealta vasemmalle.

      Jos oikean käden puolella on Kuu valaistuna eli pyöreä reuna niin sitten edetään kohti täysikuuta. Jos oikean käden puolella näkyy varjoa niin edetään poispäin täysikuusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe