Kielentarkastuskysely

Paperipää

Kysynpä, ennen kuin tyrkkään tänne. Voisiko joku ystävällinen sielu katsoa ja korjata pahimmat mokat englanninkielisestä konferenssiesitelmän abstraktista? Tekstiä on alle 200 sanaa ja epävarma olen vain artikkelien käyttämisestä, tai enemmänkin käyttämättä jättämisestä. Sanasto on kyllä hallussa, luullakseni tyylikin.
Suoraankin voi vastata: [email protected]. Vaatimaton palkkio vaivannäöstä, ja itsekin voin auttaa, jos tarvetta on ruotsin tai saksan tarkistamiseen.

17

569

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haluatko ”kielentarkastuksen” halvalla vai kielentarkistuksen?

Jos olet epävarma artikkelien käytössä, tarvitset varmasti apua tyylinkin käytössä. Itse asiassa et silloin voi tietää, mitä apua tarvitset. Useimmat eivät tiedä vaan pyytävät pilkuntarkistusta silloinkin kun koko juttu pitäisi kirjoittaa uudestaan.

Kannattaa miettiä, mikä on tärkeää. Moniko konferenssiesitelmän abstraktin lukija välittää artikkeleista tai edes tietää, milloin ne ovat oikein? Pitäisikö abstraktin antaa todellisuutta parempi kuva esitelmän pitäjän kielitaidosta.

Jos kuitenkin päätät pyytää muita tekemään ilmaista työtä (”vaatimaton palkkio” tarkoittanee käytännössä sitä), niin kerro ainakin, minkä alan esitelmästä on kyse ja haluatko englantia äidinkielenään puhuvan tarkastajan vai kelpaako suomalaisten tavanomainen luuloteltu englannintaito.

• Paperipää

Osin hyvääkin asiaa vittuilun seassa!

Halusin kielentarkastuksen (ilman sitaatteja) halvalla. Lieneekö suurikin vika? Kai nyt sentään on lupa kysyä!? Itse olen tarkastanut vastaavia osaamillani kielillä - ei luullotellulla kielitaidolla - vaikka kahvitauolla. Ei siihen nyt niin hirvittävää punnerrusta tarvitse!

Konferenssin osanottajat ovat ympäri maailmaa, ja kokemuksen mukaan puhuvat keskimäärin huonompaa englantia kuin minä. Tarkoitus ei ole briljeerata kielellä, mutta ajattelin, ettei ole pahitteeksi, jos abstrakti on varmasti täysin korrekti. (Tunnetusti abstrakteissa voi jättää artikkeleita pois, vaikka ne normaalissa puhe- ja kirjallisessa esityksessä asettuvatkin paikalleeen.) Varsinkin, kun esitystä on nimeenomaan pyydetty ihan tyrkyttämättä ja kyselty halukkuutani työpajan (workshop) järjestämiseksi teemasta.

Esitelmä käsittelee sanomalehtipaperin kysynnän ennustamista regressiomalleilla, selittäjinä viivemuuttujat (leading indicators, lagged variables). Konferenssin tiedot löytyvät osoitteesta www.forecasters.org/isf/index.html.

Varsinainen ongelma ratkesi jo. Kanadalainen kaverini (äidinkieli englanti) totesi, että teksti on virheetön. Eikä maksanut mitään! No vähän makkaraa ja sixpackin saunakaljoiksi sentään. Juuri aloitellaan :-).

Kiitos nyt mielenkiinnosta kuitenkin! Yleisiä moralistisia neuvojasi tuskin kaipaa kukaan.
        Neljä on turhaa maailmassa: nunnan nännit, paavin pallit, pomon kiitos ilman palkankorotusta ja tuollainen nettipedagogia.

Enough?

• jokainen....
        Paperipää kirjoitti:

Halusin kielentarkastuksen (ilman sitaatteja) halvalla. Lieneekö suurikin vika? Kai nyt sentään on lupa kysyä!? Itse olen tarkastanut vastaavia osaamillani kielillä - ei luullotellulla kielitaidolla - vaikka kahvitauolla. Ei siihen nyt niin hirvittävää punnerrusta tarvitse!

Konferenssin osanottajat ovat ympäri maailmaa, ja kokemuksen mukaan puhuvat keskimäärin huonompaa englantia kuin minä. Tarkoitus ei ole briljeerata kielellä, mutta ajattelin, ettei ole pahitteeksi, jos abstrakti on varmasti täysin korrekti. (Tunnetusti abstrakteissa voi jättää artikkeleita pois, vaikka ne normaalissa puhe- ja kirjallisessa esityksessä asettuvatkin paikalleeen.) Varsinkin, kun esitystä on nimeenomaan pyydetty ihan tyrkyttämättä ja kyselty halukkuutani työpajan (workshop) järjestämiseksi teemasta.

Esitelmä käsittelee sanomalehtipaperin kysynnän ennustamista regressiomalleilla, selittäjinä viivemuuttujat (leading indicators, lagged variables). Konferenssin tiedot löytyvät osoitteesta www.forecasters.org/isf/index.html.

Varsinainen ongelma ratkesi jo. Kanadalainen kaverini (äidinkieli englanti) totesi, että teksti on virheetön. Eikä maksanut mitään! No vähän makkaraa ja sixpackin saunakaljoiksi sentään. Juuri aloitellaan :-).

Kiitos nyt mielenkiinnosta kuitenkin! Yleisiä moralistisia neuvojasi tuskin kaipaa kukaan.
        Neljä on turhaa maailmassa: nunnan nännit, paavin pallit, pomon kiitos ilman palkankorotusta ja tuollainen nettipedagogia.

Enough?

englantia osaa.

• Paperipää kirjoitti:

Enough?

Tuolla asenteella varmaan saakin paljon ilmaista apua. Tosin jos oikeasti haluaisin vittuilla, tarjoaisin sellaista ja heittäisin mukaan ”korjauksia”, jotka tekevät tekstin kirjoittajan naurettavaksi.

Miksi muuten kysyit suomenkielisellä palstalla, kun tarjolla oli englantia äidinkielenään puhuva? Tosin mainitsen tässä vihjeeksi, että virheetöntä englantia osaa vain murto-osa englantia äidinkielenään puhuvista. Ja siitä murto-osasta sitten useimmat jo ymmärtänevätkin, että tekstin kielellisen _virheettömyyden_ tarkistaminen ei ole mikään kahvituntijuttu.

Ja miksi selittelet _nyt_, mitä alaa juttu käsittelee tms., siis nyt, kun et sanojesi mukaan enää asiaa tarvitse?

Taidat ollakin niin sanottu trollaaja.

Minä muuten en halua, että varsinainen tekstini ja puhuttu esitykseni ovat huonompaa kieltä kuin abstraktini. Siksi tiivistelmän kielen tarkistaminen ei ole ollenkaan niin olennaista kuin sen tarkistaminen, onko tiivistelmä _sisällöltään_ ja esitystavaltaan kohderyhmää kiinnostava. Sellaiseen en hakisi apua mistään kielipalstalta.

Tämänkin vihjeen sait ihan ilmaiseksi.

• Suomenope
        jokainen.... kirjoitti:

englantia osaa.

..., vaikka kiinalainen heti syntyessään, niin miksei suomalainen? Huvitti vaan, että taisi kaikkitietävä Yucca nyt mennä iskemään älysormensa väärään pyllyyn.

• Paperipää
        Yucca kirjoitti:

Tuolla asenteella varmaan saakin paljon ilmaista apua. Tosin jos oikeasti haluaisin vittuilla, tarjoaisin sellaista ja heittäisin mukaan ”korjauksia”, jotka tekevät tekstin kirjoittajan naurettavaksi.

Miksi muuten kysyit suomenkielisellä palstalla, kun tarjolla oli englantia äidinkielenään puhuva? Tosin mainitsen tässä vihjeeksi, että virheetöntä englantia osaa vain murto-osa englantia äidinkielenään puhuvista. Ja siitä murto-osasta sitten useimmat jo ymmärtänevätkin, että tekstin kielellisen _virheettömyyden_ tarkistaminen ei ole mikään kahvituntijuttu.

Ja miksi selittelet _nyt_, mitä alaa juttu käsittelee tms., siis nyt, kun et sanojesi mukaan enää asiaa tarvitse?

Taidat ollakin niin sanottu trollaaja.

Minä muuten en halua, että varsinainen tekstini ja puhuttu esitykseni ovat huonompaa kieltä kuin abstraktini. Siksi tiivistelmän kielen tarkistaminen ei ole ollenkaan niin olennaista kuin sen tarkistaminen, onko tiivistelmä _sisällöltään_ ja esitystavaltaan kohderyhmää kiinnostava. Sellaiseen en hakisi apua mistään kielipalstalta.

Tämänkin vihjeen sait ihan ilmaiseksi.

Älä kysele, jos et halua vastattavan!

Soitin kanadalaiselle ystävälleni vasta lähetettyäni viestin tänne, kun näin firman sähköpostista, että hän on taas Suomessa. Muuten kyselyni olisi ollut tarpeeton, ja sinun paha sisusi olisi jäänyt vaille purkautumiskohdetta tällä kertaa.

Minun mielestäni englantia äidinkielenään puhuvat osaavat englantia. Sanavarasto ja tyylitaju vaihtelevat, mutta nehän ovat kielen rikkauksia sellaisenaan. Tämänkertainen kielentarkastaja on tekniikan tohtori ja luotan hänen osaamiseensa, varsinkin kun hän ymmärtää ammattitermit, jotka humanisteille ovat luonnollisesti käsittämättömiä.

Avoimeksi jää kysymys, kehen syntyperäiseen kielentarkastajaan voi luottaa, jos äidinkielenään puhuvista vain murto-osa osaa englantia (tai mitä tahansa kieltä). Logiikka sanoo, että tuo murto-osa puhuu väärää englantia. Asiat kun pitäisi saada ymmärrettäviksi. Tällä en mitenkään halua vähätellä "oikeakielisten" standardien merkitystä.

Tekstisi viimeisen kappaleen sisällöstä olen täysin samaa mieltä. Pyrin samaan. Ohitit edellisen viestini suluissa olleen lauseen, jossa mainitsin tiivistelmän ja varsinaisen tekstin eroista. Se oli aloitukseni motiivi.

Ilmaisista vihjeistä: eipä tullut maksamisen arvoista uutta tietoa. Mutta jatkamme näillä erin saunomista suomalais-kanadalaisin voimin ja puhumme huonoa englantia osaamisemme mukaan. Asia on puoleltani loppuunkäsitelty. Piste, ihan varmuudeksi, jos ei muuten erotu.

• sivumies
        Paperipää kirjoitti:

Älä kysele, jos et halua vastattavan!

Soitin kanadalaiselle ystävälleni vasta lähetettyäni viestin tänne, kun näin firman sähköpostista, että hän on taas Suomessa. Muuten kyselyni olisi ollut tarpeeton, ja sinun paha sisusi olisi jäänyt vaille purkautumiskohdetta tällä kertaa.

Minun mielestäni englantia äidinkielenään puhuvat osaavat englantia. Sanavarasto ja tyylitaju vaihtelevat, mutta nehän ovat kielen rikkauksia sellaisenaan. Tämänkertainen kielentarkastaja on tekniikan tohtori ja luotan hänen osaamiseensa, varsinkin kun hän ymmärtää ammattitermit, jotka humanisteille ovat luonnollisesti käsittämättömiä.

Avoimeksi jää kysymys, kehen syntyperäiseen kielentarkastajaan voi luottaa, jos äidinkielenään puhuvista vain murto-osa osaa englantia (tai mitä tahansa kieltä). Logiikka sanoo, että tuo murto-osa puhuu väärää englantia. Asiat kun pitäisi saada ymmärrettäviksi. Tällä en mitenkään halua vähätellä "oikeakielisten" standardien merkitystä.

Tekstisi viimeisen kappaleen sisällöstä olen täysin samaa mieltä. Pyrin samaan. Ohitit edellisen viestini suluissa olleen lauseen, jossa mainitsin tiivistelmän ja varsinaisen tekstin eroista. Se oli aloitukseni motiivi.

Ilmaisista vihjeistä: eipä tullut maksamisen arvoista uutta tietoa. Mutta jatkamme näillä erin saunomista suomalais-kanadalaisin voimin ja puhumme huonoa englantia osaamisemme mukaan. Asia on puoleltani loppuunkäsitelty. Piste, ihan varmuudeksi, jos ei muuten erotu.

"Minun mielestäni englantia äidinkielenään puhuvat osaavat englantia."

Tuota tuota... vierailen hyvin tiuhaan yhdysvaltalaisten dominoivilla keskustelupalstoilla, ja voinpa vain kauhistella heidän huonoa äidinkielentaitoaan.

Tämä nyt ihan vain sivumennen sanoen. Ehkäpä kanadalaiset kunnioittavat englantia hiukan enemmän, mene ja tiedä.

• Suomenope kirjoitti:

..., vaikka kiinalainen heti syntyessään, niin miksei suomalainen? Huvitti vaan, että taisi kaikkitietävä Yucca nyt mennä iskemään älysormensa väärään pyllyyn.

Minua taas eivät enää huvita moukat, jotka hyökkäävät omat tietonsa ilmoittavia kirjoittajia vastaan itse raukkamaisesti jossain nimettömyyden takana kyyryillen. Jos olet oikeasti suomenopettaja, kerrotko koskaan tällaisista asioista?

Mistähän mahdat kirjoittaa? Että kiinalainen osaa syntyessään englantia? Vieläpä virheetöntä englantia?

Lisää rautalankaa: korrektia asiatyylistä englantia, jota esimerkiksi julkisessa tieteellisessä esiintymisessä tulisi käyttää, puhuu todellakin vain murto-osa englantia äidinkielenään puhuvista. Sellainen englanti on monien ihailema mutta harvojen osaama kielimuoto. Voin kertoa, että edes Oxfordissa useimmat eivät puhu sitä. Jos olet oikeasti suomenopettaja etkä tiennyt tätä, sinun kannattaisi hankkia lisäkoulutusta yleisestä kielitietämyksestä. (En tarkoita varsinaista kielitiedettä, vaan ihan tällaisia yleisiä perusasioita.)

• Miss Yhtys Sanainen
        sivumies kirjoitti:

"Minun mielestäni englantia äidinkielenään puhuvat osaavat englantia."

Tuota tuota... vierailen hyvin tiuhaan yhdysvaltalaisten dominoivilla keskustelupalstoilla, ja voinpa vain kauhistella heidän huonoa äidinkielentaitoaan.

Tämä nyt ihan vain sivumennen sanoen. Ehkäpä kanadalaiset kunnioittavat englantia hiukan enemmän, mene ja tiedä.

Minä vierailen myös suomalaisten dominoimilla keskustelupalstoilla. En kuitenkaan väitä, etteikö siellä kirjoitettaisi suomea, ja helevetin huonosti :-).
        Tuo aloittaja kyllä kirjoittaa ihan järkeä. Yucca provosoi ja provosoituu tapansa mukaan. Rauhaa hänen mielelleen.

• Suomenope
        Yucca kirjoitti:

Minua taas eivät enää huvita moukat, jotka hyökkäävät omat tietonsa ilmoittavia kirjoittajia vastaan itse raukkamaisesti jossain nimettömyyden takana kyyryillen. Jos olet oikeasti suomenopettaja, kerrotko koskaan tällaisista asioista?

Mistähän mahdat kirjoittaa? Että kiinalainen osaa syntyessään englantia? Vieläpä virheetöntä englantia?

Lisää rautalankaa: korrektia asiatyylistä englantia, jota esimerkiksi julkisessa tieteellisessä esiintymisessä tulisi käyttää, puhuu todellakin vain murto-osa englantia äidinkielenään puhuvista. Sellainen englanti on monien ihailema mutta harvojen osaama kielimuoto. Voin kertoa, että edes Oxfordissa useimmat eivät puhu sitä. Jos olet oikeasti suomenopettaja etkä tiennyt tätä, sinun kannattaisi hankkia lisäkoulutusta yleisestä kielitietämyksestä. (En tarkoita varsinaista kielitiedettä, vaan ihan tällaisia yleisiä perusasioita.)

Vastasin ketjun edelliseen viestiin: "kaikkihan englantia osaavat". Absurdi mölähdys. Miksi älähdät, jos nimetön vastaaja et ollut itse?

Olen kyllä oikeasti suomenopettaja, myös englannin (cum laude täydentäviä opintoja, asunut 4 vuotta Englanissa ja Yhdysvalloissa).

Jos mielestäsi edes Oxfordin yliopistopiireissä (sitä kai tarkoitit, etkä kaupunkia yleensä?) ei osata "oikeaa" englantia, niin missä sitten? Oletkohan kelpo neuvomaan?

• mieltä
        Miss Yhtys Sanainen kirjoitti:

Minä vierailen myös suomalaisten dominoimilla keskustelupalstoilla. En kuitenkaan väitä, etteikö siellä kirjoitettaisi suomea, ja helevetin huonosti :-).
        Tuo aloittaja kyllä kirjoittaa ihan järkeä. Yucca provosoi ja provosoituu tapansa mukaan. Rauhaa hänen mielelleen.

Näin on. Nuoret miehet hermostuvat kaikesta pienestä.

Mitä tulee englannin osaamiseen, niin natiivit puhujat eivät edes keskenään pääse yhteisymmärrykseen siitä, mikä on hyvää kieltä. Helsingin yliopistossa aikoinaan englantia opettanut Kingsley Hart oli sitä mieltä, että "this is the only way to do it" on väärin.

Tietysti englanti on vaikea kieli, kun jokaisella on oma käsityksensä siitä, mikä on oikein.

• olet sinä
        Suomenope kirjoitti:

oikeasti suomen opettaja, sinun pitäisi tietää, että otsikkosi sanan "niinpä" jälkeen ei kuulu välilyöntiä ennen kolmea pistettä.

• Suomenope kirjoitti:

Vastasin ketjun edelliseen viestiin: "kaikkihan englantia osaavat". Absurdi mölähdys. Miksi älähdät, jos nimetön vastaaja et ollut itse?

Olen kyllä oikeasti suomenopettaja, myös englannin (cum laude täydentäviä opintoja, asunut 4 vuotta Englanissa ja Yhdysvalloissa).

Jos mielestäsi edes Oxfordin yliopistopiireissä (sitä kai tarkoitit, etkä kaupunkia yleensä?) ei osata "oikeaa" englantia, niin missä sitten? Oletkohan kelpo neuvomaan?

”Vastasit” sekavasti johonkin, jonka sanot nyt olleen ”absurdi mölähdys”. Miksi et ottaisi opikseksi ja opettelisi kirjoittamaan omat ajatuksesi selkeästi?

Vai olet oikeasti suomenopettaja, ja kuitenkin nimettömänä soitat suutasi. Haistapa joskus, mitä sieltä tulee. Sinua tässä auttaakseni lainaan aiemmasta viestistäsi:
        ”taisi kaikkitietävä Yucca nyt mennä iskemään älysormensa väärään pyllyyn”.

On yhdentekevää, mitä sillä tarkoitit – et taida tietää itsekään –, sillä tuollainen möläyttely ei kuulu asialliseen esiintymiseen. Satamajätkien kesken naamatusten niin voi sanoa, tosin hienostelematta pylly-sanalla, mutta paskanheitto puskasta on iljettävää.

Mitä tulee yleisen kielitietouden alkeisiin, etsipä ihan itse vaikka kirjoja.

• Suomenope
        Yucca kirjoitti:

”Vastasit” sekavasti johonkin, jonka sanot nyt olleen ”absurdi mölähdys”. Miksi et ottaisi opikseksi ja opettelisi kirjoittamaan omat ajatuksesi selkeästi?

Vai olet oikeasti suomenopettaja, ja kuitenkin nimettömänä soitat suutasi. Haistapa joskus, mitä sieltä tulee. Sinua tässä auttaakseni lainaan aiemmasta viestistäsi:
        ”taisi kaikkitietävä Yucca nyt mennä iskemään älysormensa väärään pyllyyn”.

On yhdentekevää, mitä sillä tarkoitit – et taida tietää itsekään –, sillä tuollainen möläyttely ei kuulu asialliseen esiintymiseen. Satamajätkien kesken naamatusten niin voi sanoa, tosin hienostelematta pylly-sanalla, mutta paskanheitto puskasta on iljettävää.

Mitä tulee yleisen kielitietouden alkeisiin, etsipä ihan itse vaikka kirjoja.

No johan on herjavaihde taas päässyt päälle. Luepa nyt tarkemmin, mitä olet tässäkin ketjussa suoltanut.

Jos tyylitajusi ei riitä, niin korjaaan virheen, piti olla "Iskit sormesi paskaan". Käy satamasta kysymässä, mitä se tarkoittaa, jos et vieläkään ymmärrä.

Asiallisesta esiintymisestä muutama sana. Nyt kai on todettu, etta "absurdi möläyttäjä" olit sinä, puskasta, mitä vastaan nyt tekopyhästi olet ruikuttavinasi. Yritä nyt itse saada selkeyttä sekoiluusi! Sinähän tällä foorumilla törkeilet, välillä täysin asiattomasti (kuten vastauksissasi Paperipäälle tässä ketjussa, eikä ole ensimmmäinen kerta).

Kiitos vinkistä, mutta minulla on jo monta kirjaa, myös kielitieteestä ja -tietoudesta, luettujakin ja myös soveltaen sisäistettyjä. Tyylistä olen vain oppinut eri asiat kuin sinä.

• huom.
        olet sinä kirjoitti:

oikeasti suomen opettaja, sinun pitäisi tietää, että otsikkosi sanan "niinpä" jälkeen ei kuulu välilyöntiä ennen kolmea pistettä.

Katsopa, miten hän Yuccalle vastailee... Taitaa olla joku työtön rääväsuu, joka yrittää päteä kielipalstalla(kin).

Toki Yucca on aika teräväsanainen vähän väliä, mutta toisaalta hän on aina toiminut omalla nimellään, eikä siten koskaan soittele parvella Toscaa pelkän nimimerkin takaa niin kuin eräät muut.

• ei koskaan...
        huom. kirjoitti:

Katsopa, miten hän Yuccalle vastailee... Taitaa olla joku työtön rääväsuu, joka yrittää päteä kielipalstalla(kin).

Toki Yucca on aika teräväsanainen vähän väliä, mutta toisaalta hän on aina toiminut omalla nimellään, eikä siten koskaan soittele parvella Toscaa pelkän nimimerkin takaa niin kuin eräät muut.

>Toki Yucca on aika teräväsanainen vähän väliä,
        >mutta toisaalta hän on aina toiminut omalla
        >nimellään, eikä siten koskaan soittele parvella
        >Toscaa pelkän nimimerkin takaa niin kuin eräät
        >muut.

Ja tuon kirjoittamasi sinä sinisilmäisesti uskot?

Minä olen useammankin kerran löytänyt aivan ilmiselviä yuccamaisuuksia kertakäyttönimimerkillä kirjoitetuista viesteistä. Mihinkäs koira karvoistaan pääsisi? Ja mikseipä Yuccakin saisi ampua puskasta, kun kerran muutkin saavat!

Minun mielestäni tunnistettavana henkilönä kirjoittaminen ei ole mikään erityinen itseisarvo tällaisella anonyymipalstalla. Tämä on sentään vain rahvaanomainen Suomi24 eikä mikään arvovaltainen foorumi.

Itse olen kirjoitellut tänne niitä näitä noin 5½ vuoden ajan. En ole koskaan edes harkinnut nimimerkin rekisteröintiä enkä persoonani esilletuontia näillä palstoilla. Kun täällä SAA esiintyä nimettömänä, niin miksipä en käyttäisi lupaa hyväkseni!

• Paperipää

Keskustelu on näköjään ajautunut täysin omille raiteilleen, ilman mitään yhteyttä aloitukseen. Yuccalla on vissiin ollut paha päivä, vai lieneekö aina?
      Tapelkaa keskenänne. Minun tarkoitukseni oli vain vaatimattomasti kysyä pientä apua, mahdollisesti. Apu tuli jo tunnissa, mutta eikös siitä sitten joku jäkäta, että "väärin sammutettu". Hyh ja hyvää yötä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      537
      1768
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      867
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      863
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      796
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      719
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      697
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      666
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      73
      618
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      533
    Aihe