esiintymistaito

-k32v-

voiha video. ei oo vissii tankero- ajoist sit opittu tai varsinkaa kehitytty.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200803047339777_uu.shtml

joskus se esiintymistaito ja itsetunto olis tärkeempää kui se varsinaine asia.

mite tollase jutun sais teidä mielest korjattuu vai saisko mitenkää?

sit noit kyssäreit:

- ootteko joutunu koskaan julkisest esiintyyn?
- oliks vaikeeta vai helppoo?
- suomeks vai ulkomaankielil?
- mite iso juttu oli kulttuuriero vai merkkasko mitää?
- tuliko jälkikätee palautetta ja millast palaute oli?
- opitko mitää ja tekisitkö jotai toisin, jos tulis toine yritys?

55

1306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • la.ra

että esim. eteläamerikkalaisia poliitikkoja ei koskaan näe haukuttavan missään, vaikka varmana on vielä tankerompaa... Ja meidän oma lehdistömmehän tätä koko ajan lietsoo, tuskinpa tämä ulkomailla edes mikään uutinen on. Suomalaiset ovat kuitenkin maailman mittakaavassa varsin kielitaitoista porukkaa, joskin ulosanti saattaa joskus olla hieman pidättyvämpää.

Ja sitten vastaukset.
      Joo, olen.
      Yleensä helppoa.
      Suomeksi ja muutamalla vieraalla kielellä.
      Ulkomaalaisena tai ulkomaalaisille on helpompi esiintyä, saa enemmän anteeksi.
      Tuli ja valitettavasti vain positiivista.
      Opin, mutta aina voi ja pitää petrata. Lähtisin (ja lähdenkin) heti uudestaan, jos tarve tulee.

• -k32v-

tää kelas kans noit formula- kuskei.

aika moni niist puhuis aika murtaen. mut silti niitä kuuneltais.

olisko se sitä, et jos eleillä ja ilmeillä viestittää jotai ja puhuis jotai muuta, nii hommalt niinku putoais pohja?

tuskin ne (viittaus linkin uutiseen) kai iha puutaheinääkää on siellä puhunu..?

• la.ra
        -k32v- kirjoitti:

tää kelas kans noit formula- kuskei.

aika moni niist puhuis aika murtaen. mut silti niitä kuuneltais.

olisko se sitä, et jos eleillä ja ilmeillä viestittää jotai ja puhuis jotai muuta, nii hommalt niinku putoais pohja?

tuskin ne (viittaus linkin uutiseen) kai iha puutaheinääkää on siellä puhunu..?

kuinka moni nykyinen jenkki- tai brittivaltionpäämies/-ministeri kykenee esiintymään vieraalla parilla vieraalla kielellä.

Sitten kun osaavat ja sitten kun se on sielläkin päin vaatimuksena, niin sitten voivat puolestani tulla ja arvostella sydämensä kyllyydestä.

• -k32v-
        la.ra kirjoitti:

kuinka moni nykyinen jenkki- tai brittivaltionpäämies/-ministeri kykenee esiintymään vieraalla parilla vieraalla kielellä.

Sitten kun osaavat ja sitten kun se on sielläkin päin vaatimuksena, niin sitten voivat puolestani tulla ja arvostella sydämensä kyllyydestä.

aika rohkeetahan toi on alkaa heittää herjaa, siis jenkkien puolelta.

mut ei toi ollu oikeen puolustus sille mitä uutisii sieltä tännepäin kuuluu. siis se, et nekään ei osaa.

ehkä nää sankarit sit ens kerran käyttää tulkkei.

• la.ra
        -k32v- kirjoitti:

aika rohkeetahan toi on alkaa heittää herjaa, siis jenkkien puolelta.

mut ei toi ollu oikeen puolustus sille mitä uutisii sieltä tännepäin kuuluu. siis se, et nekään ei osaa.

ehkä nää sankarit sit ens kerran käyttää tulkkei.

ovat ainakin tietäneet isojen maiden isojen tyyppien nimet...

http://www.guardian.co.uk/world/video/2008/feb/27/hillary.medvedev?gusrc=rss&feed=worldnews

• -k32v-

• å å

mitään pätevämpää vasta-argumenttia kuin "ite oot".

Suomalaiset on paskoja esiintyjiä, mikä siinä on niin vaikea myöntää. Onko se sulle itsetunnon menetyksen paikka, jos poliitikot mokaa?

• la.ra
        å å kirjoitti:

Suomalaiset on paskoja esiintyjiä, mikä siinä on niin vaikea myöntää. Onko se sulle itsetunnon menetyksen paikka, jos poliitikot mokaa?

Mä en tajunnut, että tähän oli yksi ainoa oikea vastaus...

Voisitko muotoilla sen mulle valmiiksi (ettei tuu vahingossa virheitä), niin mä vastaan sit sen copypaste'lla? Kiitti.

• å å
        la.ra kirjoitti:

Mä en tajunnut, että tähän oli yksi ainoa oikea vastaus...

Voisitko muotoilla sen mulle valmiiksi (ettei tuu vahingossa virheitä), niin mä vastaan sit sen copypaste'lla? Kiitti.

k:lta anteeksi. Puhuit asian vierestä. Mä nimenomaan kehotin sua olemaan toistamatta tuota samaa kaavaa, mutta ei mennyt perille.

• la.ra
        å å kirjoitti:

k:lta anteeksi. Puhuit asian vierestä. Mä nimenomaan kehotin sua olemaan toistamatta tuota samaa kaavaa, mutta ei mennyt perille.

sä olisit auttanut mua tässä aiheessa etten tahtomattani aiheuta enää enempää vahinkoa.

Taidat olla kylmä ja sydämetön ihminen kun haluat noin edistää yleistä pahaa oloa ja estää minua vastaamasta oikein (siitä kun kaikkien ja varsinkin kundin mielenrauha varmasti riippuu).

• la.ra
        å å kirjoitti:

Tuolla alempana on useampikin vastaaja samaa mieltä kuin minä.

Käytkö sä ojentamassa, että vastasivat väärin vai pitääkö mun?

• tankerous

mite tollase jutun sais teidä mielest korjattuu vai saisko mitenkää?
      No minun mielestä on ihan sama mitä ulkokultaiset jenkit sanovat. Olisi pitänyt olla paikan päällä, jotta tietäisi, oliko kyseessä vallan tankeromeno.

sit noit kyssäreit:

Olen, työ on vienyt ympäriinsä

Ensimmäisillä kerroilla tunnelmat olivat kaikkea muuta kuin leppoisat, mutta hyvät näyttelijänlahjat, hallittu kehon kieli ja sujuva paskanpuhuminen pelastavat tilanteessa kuin tilanteessa

Suomeksi ja englanniksi

Kohdemaat olivat länsimaita ja vielä hyvin Suomen kaltaisia. Pieniä vivahde-eroja toki, mutta niihin sai preppausta

Palaute oli hyvää ja pyydetiin jopa kahteen eri maahan töihin omalle alalle. Minä hölmö en lähtenyt, rakkaus piti Suomessa.

Samalla kaavalla. Puhumista pitää tietty aina harjoitella.

• -k32v-

kai sillä jotai merkitysä olis, olivat ne sit ulkokultaisii tai ei.

kyseessä oli pää- ja ulkoministerit.

joilla on ny jenkkiläs ilmeisesti hieman uskattavuus ongelmii.

eiks se oo vähä kiusallista?

tosta himaan jäämisestä. et jos rakkauden takii jää eikä sen takii joutunu kuitenka perikatoon, niin se oli kai iha hyvä valinta kuitenki? ei kai duunin takii kuitenka suhteit laitettais poikki?

• toimittajan
        -k32v- kirjoitti:

kai sillä jotai merkitysä olis, olivat ne sit ulkokultaisii tai ei.

kyseessä oli pää- ja ulkoministerit.

joilla on ny jenkkiläs ilmeisesti hieman uskattavuus ongelmii.

eiks se oo vähä kiusallista?

tosta himaan jäämisestä. et jos rakkauden takii jää eikä sen takii joutunu kuitenka perikatoon, niin se oli kai iha hyvä valinta kuitenki? ei kai duunin takii kuitenka suhteit laitettais poikki?

ja yhden ulkokultaisen kommentti, se siitä. Kiusallisuus on ihan muualla.

Valinta oli aikoinaan hyvä, kyllä. Ei se maailma mihinkään karkaa.

• -k32v-
        toimittajan kirjoitti:

ja yhden ulkokultaisen kommentti, se siitä. Kiusallisuus on ihan muualla.

Valinta oli aikoinaan hyvä, kyllä. Ei se maailma mihinkään karkaa.

toimittajat oo kuitenki viestinnän ammattilaisia? et kai niitä kuitenki vois kuunnella?

siis oletus olis nyt se, et suomi-usa suhteet olis edelleen niinku ne olis ollu ennemminki. ilman mitää eu- peräistä lisätaakkaa.

• Olen joutunut esiintymään julkisesti ja se on helppoo sillo ku on hyvin valmisteltu asia/esitys, josta on jotain tietoo, vaikeeta sillo ku ei oo kerenny valmistelemaan tai osannu valmistella ja jos viel on sellanen asia josta pitää puhua josta ei tiedä mitään.

Olen oppinut sen, että puhe/esitys pitää valmistella ja harjotella huolella, jos sillä vaikutuksen meinaa tehdä. Turha sitä on paskaa mennä jauhamaan.

Poliitikoilla on taasen niin paljon kaikenmailman kissanristiäsiä, ettei niillä ole mitään mahdollisuuksia kaikkee huolel valmistella, jotta jos joku esiintyminen menee mönkään, ni se on ihan ymmärrettävää.

• å å

sua paskempaa kirjottajaa en oo ikinä nähnyt. Sun mongerrukset on niin alta arvoasteikkojen, että huh huh.
        Eikä niihin voi suosituimmalla palstalla olla törmäämättä, kun näytät asuvan täällä.

• -k32v-

tää ei oikeen suostuis uskoon, et pää- ja ulkoministerin reissuu jenkkilään ei oltais suunniteltu :D :D hähä vai onks ne just niit kissanristiäisii? ;)

tai jos nii oli, nii kritiikki on enemmän kuin kohdillaan.

se varman auttaa, ku tietää mistä puhuu. osa on kans valmisteluu, mut jos pitäis puhuu jostain, mistä ei tiedä mitään, nii kuulostais aika itsarilta.

• -k32v- kirjoitti:

tää ei oikeen suostuis uskoon, et pää- ja ulkoministerin reissuu jenkkilään ei oltais suunniteltu :D :D hähä vai onks ne just niit kissanristiäisii? ;)

tai jos nii oli, nii kritiikki on enemmän kuin kohdillaan.

se varman auttaa, ku tietää mistä puhuu. osa on kans valmisteluu, mut jos pitäis puhuu jostain, mistä ei tiedä mitään, nii kuulostais aika itsarilta.

>mut jos pitäis puhuu jostain, mistä ei tiedä mitään, nii kuulostais aika itsarilta.

Nii, poliitikothan tekee tota työkseen. ;)

• å å kirjoitti:

sua paskempaa kirjottajaa en oo ikinä nähnyt. Sun mongerrukset on niin alta arvoasteikkojen, että huh huh.
        Eikä niihin voi suosituimmalla palstalla olla törmäämättä, kun näytät asuvan täällä.

olihan se taas melkonen mongerrus, mut ahdistuksen välttämiseksi voit tästä lähtien hypätä mun teksien yli, jos et oo huomannu, ni mut tunnistaa kyllä nikistä, ei tarvii kommenttia avata tunnistaakseen. En ota itteeni.

• -k32v-
        relaxed_eyes kirjoitti:

>mut jos pitäis puhuu jostain, mistä ei tiedä mitään, nii kuulostais aika itsarilta.

Nii, poliitikothan tekee tota työkseen. ;)

tais tullaki siis nk. tilastotappio??

tää näki pätkän siit ku ne selitti jotai. ja täytyy sanoo, et taisin ääneenki mainita, et eipä oo juuri huonompaa esiintymist nähny vähään aikaan.

et ei ne jenkit tän mielest nii kauhee pieles ollu, nii ulkokultaisii ja sisäänpäi kääntyneit veijareit ku ne sitte lieneeki.

• Petter X

Vituttaako vaalitappio?

• -k32v-

se mulle vai oliks toi jotai yleist huuteluu?

• viilisniilis

vieläkin. Sais ees sen saatanan Keskustan sieltä ens hallituksesta pois...

• viilisniilis

Kanerva ja Vanhanen Suomea edustamaan, niin ei niitä tuhoja voi korjata kukaan about sataan vuoteen.

Mutta sitten MUHUN:

Joo, olen esiintynyt kaikenmoisissa koulujutuissa, pitänyt puheita, impronnut, laulanut, esittänyt jotain teatteriesitystä. Tanhunnut Ruotsissa. Kaikkee ihmeellistä.

Iisi biisi.

Suomeksi suurimmaksi osaksi, mutta myös pari replaa oon joskus vetänyt ruotsiksi. Siis ruotsinkieliselle yleisölle.

- mite iso juttu oli kulttuuriero vai merkkasko mitää? Jaa, eipä kai ollut mitään kauheita kulttuurieroja.

Ei ainakaan mun korviin ole kuulunut...

Joo, en tekis. Muksuna sitä veti suvereenisti, nykyään ei enää osaa esiintyä. Mä olisin ollut aivan mahtava lapsitähti, todellinen shownainen. Nyt se taito on kadonnut.

• -k32v-

iso osa siit esiintymistaidost sen mielest tulis niinku tuolt selkärangan puolelt? ja kui paljo sitä vois hoitaa valmistautumisel?

et niinku meneeks se sillee, et jotkut olis hyvii ja jotkut ei?

ja mite paljo sen mielest vois toi lontooks esiintymine vaikuttaa lopputulemaan? et olisko ne klaarannu sen paremmi tulkkie avustuksella tai jotai?

• viilisniilis
        -k32v- kirjoitti:

iso osa siit esiintymistaidost sen mielest tulis niinku tuolt selkärangan puolelt? ja kui paljo sitä vois hoitaa valmistautumisel?

et niinku meneeks se sillee, et jotkut olis hyvii ja jotkut ei?

ja mite paljo sen mielest vois toi lontooks esiintymine vaikuttaa lopputulemaan? et olisko ne klaarannu sen paremmi tulkkie avustuksella tai jotai?

ihan hyvin. Jos olet loistava esiintyjä, se tulee selkärangasta. Aina pitää olla hyvin valmistautunut, mutta ei se valmistautuminen välttämättä tee esityksestä loistavaa.

Tottakai on aina vaikeampaa esiintyä muulla kielellä, jos ei koe osaavansa sitä tarpeeksi hyvin, pitää jättää esiintymättä tai kuten politiikoilla on mahdollisuus, käyttää tulkkia. Vanhanenhan ei ole luontaisesti mikään hyvä puhuja tai karismaattinen esiintyjä... Vahingossa päässyt livahtamaan puolueen johtoon.

• -k32v-
        viilisniilis kirjoitti:

ihan hyvin. Jos olet loistava esiintyjä, se tulee selkärangasta. Aina pitää olla hyvin valmistautunut, mutta ei se valmistautuminen välttämättä tee esityksestä loistavaa.

Tottakai on aina vaikeampaa esiintyä muulla kielellä, jos ei koe osaavansa sitä tarpeeksi hyvin, pitää jättää esiintymättä tai kuten politiikoilla on mahdollisuus, käyttää tulkkia. Vanhanenhan ei ole luontaisesti mikään hyvä puhuja tai karismaattinen esiintyjä... Vahingossa päässyt livahtamaan puolueen johtoon.

on ollu näytelijä pressana, niinku reagan.

pitäiskö sen mielest suomes kans alkaa laittaan esiintymise ammattilaisii julkisii virkoihi?

piti ny joltai kysyy, saa muutki vastata, jos sattuu silmään tää juttu.

• -k32v- kirjoitti:

pitäiskö sen mielest suomes kans alkaa laittaan esiintymise ammattilaisii julkisii virkoihi?

misseys saattaa taata hallitukseen pääsyn.

• viilisniilis
        -k32v- kirjoitti:

Jos osaa hoitaa hommansa. Eikö jokaisen ammattiryhmän edustajalla ole samanlainen oikeus toimia politiikassa?

Minusta on hassua, että kansa vaatii ministereiltä korkeaa koulutusta. Eikös siellä hallituksessakin pitäisi olla joku edustamassa ihmisiä, jotka eivät ole niin pitkälle kouluja käyneet?

Jos ihminen on tarpeeksi fiksu, osaa esiintyä ja hoitaa hommansa, niin minulla ei ole mitään sitä vastaan, vaikka tämä olisi näyttelijä tai roskakuski. Nykyäänhän ton pressan valtaakin on niin kaennettu, että taitaa kohta ollakkin vain Suomen käyntikortti maailmalla. Silloin olisi parasta, että kyseessä olisi karismaattinen persoona, joka tietenkin tietää maailman asioista, ettei pääse lapsuksia.

• on perseestä, noin yleisellä tasolla, puuttua jengin kielitaitoon. Tietysti valtion päämiehillä pitää olla riittävät taidot ulosantiin.

Mua huolestuttaa enemmän se, että ei osata puhua asiasta. tää on musta paljon vakavampi ongelma, johon valtion päämies ei saisi sortua.

• la.ra

on jees puhuu vaikka kontikielellä, kunhan puhuu aiheesta? ;)

Se oliskin... Jos musta koskaan tulee poliitikko, niin mä lupaan pitää julkisen puheen kontinkielellä!

• -k32v-

täs nyt vaa esiintymistaito oli päällimmäisenä tos uutises.

sitä ei tarina kerro, et oliks asiapuoli kuitenki reilas vai ei.

onks sillä tarkennust toho asiapuoleen liittye toho uutise aiheena olleeseen esiintymisee?

• la.ra kirjoitti:

on jees puhuu vaikka kontikielellä, kunhan puhuu aiheesta? ;)

Se oliskin... Jos musta koskaan tulee poliitikko, niin mä lupaan pitää julkisen puheen kontinkielellä!

mitä on kontinkieli, mutta ilmeisesti verrattavissa huonoon englanninkielentaitoon.

Kuten kirjoitin:
        "Tietysti valtion päämiehillä pitää olla riittävät taidot ulosantiin."

Tällä tarkoitin mm. riittävää kielitaitoa. En epäile etteikö Vanhasella olisi riittävää kielitaitoa.

• -k32v- kirjoitti:

täs nyt vaa esiintymistaito oli päällimmäisenä tos uutises.

sitä ei tarina kerro, et oliks asiapuoli kuitenki reilas vai ei.

onks sillä tarkennust toho asiapuoleen liittye toho uutise aiheena olleeseen esiintymisee?

ja vielä sun antamasta linkistä:

"Vanhanen tankkasi paperista ja Müllerin mielestä vielä VÄÄRÄSTÄ ASIASTAKIN, kun pääministeri nosti pääaiheekseen ilmastopolitiikan."

Boldaus minun.

• la.ra
        Einsten1 kirjoitti:

mitä on kontinkieli, mutta ilmeisesti verrattavissa huonoon englanninkielentaitoon.

Kuten kirjoitin:

Tällä tarkoitin mm. riittävää kielitaitoa. En epäile etteikö Vanhasella olisi riittävää kielitaitoa.

konttia, vielä.

Mutta Vanhanen takuulla osaa.

Pakko muuten kompata tuota sun asiasisältöä.

• -k32v-
        Einsten1 kirjoitti:

ja vielä sun antamasta linkistä:

"Vanhanen tankkasi paperista ja Müllerin mielestä vielä VÄÄRÄSTÄ ASIASTAKIN, kun pääministeri nosti pääaiheekseen ilmastopolitiikan."

Boldaus minun.

no ton kohdan tää oli vetäny sujuvasti ohi.

no joo, ei toi oikeestaa parantanu asiaa.

sielläpäin toi ilmasto juttu on iso asia ja ne on varmaa nähny todella tyylikkäit esityksii asiasta. et saiha se goreki mitalin siit.

juupa ettei sanos..

• viilisniilis
        Einsten1 kirjoitti:

Kuten kirjoitin:

Ei muistaakseni osannut puhua ruotsia. Ainakaan sujuvasti... Minusta olisi aika hyvä, että yksi Pohjoismaiden pääministeristä puhuisi maiden "yhteistä kieltä". (Ok, kuka ei ole jo huomannut, että mulla on jotain patoutumia Vanhasta kohtaan?)

• rapiskarpalo

se tulkin palkkaaminen, kui lähtee ihe molottaa.

Ja sit toho aiheesee eli kysymyksii vastaamine :D
      olen joutunut muutamaa otteesee
      vaikeempaa oli jälkikäteen nauhalta katsoa
      iha suomeks, mun huonol suomenkielen taidollani, joka oli viel heikompaa menneinä vuosina
      en ymmärtänyt kysymystä
      tuli palautetta ja hyvin meni, sitä itse arvio itseään kriittisemmin
      en kaiva ainakaa korvaani toiste, se näytti tosi typerältä

• -------

Ensinnäkin maailmalla olen huomannut, että me suomalaiset puhutaan kuitenkin ihan hyvää englantia esimerkiksi Etelä-Eurooppalaisiin verraten. Ääntäminen on tosiaan vähän tönkköä, mutta tulemme ainakin ymmärretyiksi. Mites muuten aloittajalla, puhutko itse virheetöntä englantia vai miksi on varaa arvostella?

kyllä
      ihan ok, aluksi hankalaa, mutta sitten kun tottui niin ei enää
      suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi
      ei
      olen saanut paljon positiivista palautetta kielitaidostani
      olen oppinut olemaan välittämättä pienistä virheistäni, pystyn kuitenkin puhumaan omaa äidinkieltäni virheettömästi, eikä muutkaan vierasta kieltä niin täydellisesti puhu

• "Ensinnäkin maailmalla olen huomannut, että me suomalaiset puhutaan kuitenkin ihan hyvää englantia esimerkiksi Etelä-Eurooppalaisiin verraten."

Monet etelä-eurooppalaiset eivät puhu lainkaan englantia.

Suomalaisten huono kielitaito on myytti, jota jostain syystä itse ruokimme.

• -k32v-

tää ei oo julkises viras tai sellases, jossa joutuis hoitaan yhteisii asioit ulkomail. ja tän mielest suomes on ollu valtiomiehii ketä olis kuunneltu, ku ne olis suunsa avannu, vaiks olis vähä tangertaen tullu. esim tän mielest nykyine pressa olis sellane, et hänellä ei olis vaikeuksii löytää kuulijoit, vaiks murtaen hänkin puhuis.

sit omii vastauksii tähä:

joo

eka kerta oli vähä vaikeeta. jännitti.

pelkästää suomeks.

no joskus suomessaki törmäis kulttuurieroihi, jos menee maakunnist toisiin. mut ne erot ei olis nii suurii, ku mitä ne vois olla ulkomaan ihmisten kans touhutessa.

sanoivat, et näki et pikkase jännitti. myöhemmist jutuist ei oo tullu palautetta, sen tää tulkkais positiiviseks palautteeks :)

jännittäis varmaa vähemmä koskie ekaa kertaa.

sit tost englanni taidost, melkein päivittäin joutuis käyttään. ei se mitää virheetönt oo, mut sillä tulee toimeen.

ja sit on varaa arvostellaki hieman, koska meitä suomalaisii ne herrasmiehet oli siellä edustamassa.

• -k32v-
        Einsten1 kirjoitti:

"Ensinnäkin maailmalla olen huomannut, että me suomalaiset puhutaan kuitenkin ihan hyvää englantia esimerkiksi Etelä-Eurooppalaisiin verraten."

Monet etelä-eurooppalaiset eivät puhu lainkaan englantia.

Suomalaisten huono kielitaito on myytti, jota jostain syystä itse ruokimme.

täs keskimäärin ollessa.

keskimäärät ei kuitenkaa olleet asioit hoitamas, vaa edustajamme.

jotka sai heikot arvosanat.

• Suomalaiset ovat pieni kansa ja osalla suomalaisista tuntuu olevan vähän saatanan huono kansallinen itsetunto. Täällä itketään häpeillen huonoa kielitaitoamme, vaikka se keskimäärin on taatusti parempi kuin monessa muussa maassa. Tulkkeja ja näyttelijöitäkö meidän pitäisi ulkomaille lähettää? Vai puhua siellä vain sitä, mitä isännät haluavat kuulla?

Sitten kyssäriin:

- ootteko joutunu koskaan julkisest esiintyyn? Olen, monesti ja inhoan sitä.

- oliks vaikeeta vai helppoo? Helppoa, mutta inhottavaa.

- suomeks vai ulkomaankielil? Molempia

- mite iso juttu oli kulttuuriero vai merkkasko mitää? Olen saanut muut ymmärtämään sanomani ja enempää en ole asialla päätäni vaivannut.

- tuliko jälkikätee palautetta ja millast palaute oli? Ilmeisesti päälliköt eivät ole hävenneet esiintymisiäni niin paljoa, että olisivat mielummin seuraavalla kerralla puheet pitäneet.

- opitko mitää ja tekisitkö jotai toisin, jos tulis toine yritys? Mitäpä sitä voisi toisin tehdä. Olen huomannut, että mitä enemmän joutuu julkisesti esiintymään, sitä vähemmän se jännittää. Toisaalta englannin kielen taito laskee koko ajan kuin lehmän häntä, kun se ei ole ollut kotikieli vuosikausiin.

• -k32v-

eiks toi yleisö pitäis kans ottaa huomioon?

sitähän ne poliitikot täällä suomenmaassaki tekee. puhuu sitä mitä kuulijat haluu kuulla.

tai ainaki vaalien alla.

• -k32v- kirjoitti:

eiks toi yleisö pitäis kans ottaa huomioon?

sitähän ne poliitikot täällä suomenmaassaki tekee. puhuu sitä mitä kuulijat haluu kuulla.

tai ainaki vaalien alla.

Kannattaisihan se tiettyyn rajaan saakka.

• Toki esiitymistaito vaikuttaa miten selkeästi viesti menee perille.. Mutta vähän turhaa lytätä pelkän esiitymisen takia, sisältö kuitenkin pitäisi olla pääasiassa.. Jotkut nyt näköjään sönkkää vaan vaikka kuinka harjoittelisi..

* En niinkään joutunut, vaan saanut esiintyä..

* Sekä että, ujohokohan minä mutta kyllä se hälveneen kun pääsee asiaan..

* Lähinnä universaalilla kehonkielellä, puheissa menee kieli solmuun yhtälailla suomella ja ulkumaakielellä..

* Eipä kai..

* Oikeastaan ihan hyvää palautetta... Olet itse itseäni kohtaan kriittinen.

* Joo, en unohtele/hämmenny enää niink kun alussa..

• oli vaan

jonkun Richard Mullerin mielipide eikä mikään absoluuttinen totuus. Voinhan mäkin sanoa että Richard Muller ei koskaan ollut tehtäviensä tasalla.

• -k32v-

no tollase päin naamaa esittämisee tarvitaa joko kosolti pokerinaamaa tai sit kosolti todisteit väitteen puolesta.

• "ootteko joutunu koskaan julkisest esiintyyn?"
      - En julkisesti. Onko asiakaspalaverit tai koulutustilaisuudet esiintymisiä? Sellaisissa on tullut välillä "luennoitua"

"oliks vaikeeta vai helppoo?"
      - Sisäiset koulutukset on helppoja. Asiakkaan asiantuntijajoukkolla ihan helvetin vaikeita.

"suomeks vai ulkomaankielil?"
      - Suomeksi ja englanniksi. Onneksi Kiinalaiset osaa englantia vielä huonommin kuin suomalaiset...

"mite iso juttu oli kulttuuriero vai merkkasko mitää?"
      - En oo ottanut huomioon mitenkään. Ehkä syytä olisi, mutta ei ole minun asiani vaivata päätä tuolla.

"tuliko jälkikätee palautetta ja millast palaute oli?"
      - Ei oo tullut palautetta, joten kenelläkään ei ole ollut mitään positiivistä sanottavaa. Negatiivistä ei uskalla kukaan kertoa, kun käy ulko-ovi niin tiuhaan.

"opitko mitää ja tekisitkö jotai toisin, jos tulis toine yritys"
      - Kyllähän siitä aina jotain oppii, materiaalit menee uusiksi joka esityksen jälkeen...

• -k32v-

ihan julkisii, mut esiintymist kuitenki.

ne tilaisuudet olis aika haasteellisii, jois kaikki puhuis huonoo englantii. tai todella murtaen. tai silleen, et joo sanat on englantii, mut sit ne tulee siinä järjestykses, ku puhuja ajattelis asioit, eli oman kielen ajatusjärjestykses.

kummasti vaan hoituvat kuitenki. aivo olis aika hyvä tos tulkinta hommas vaiks syntaksit olis kuinka pielessä.

• -k32v- kirjoitti:

ihan julkisii, mut esiintymist kuitenki.

ne tilaisuudet olis aika haasteellisii, jois kaikki puhuis huonoo englantii. tai todella murtaen. tai silleen, et joo sanat on englantii, mut sit ne tulee siinä järjestykses, ku puhuja ajattelis asioit, eli oman kielen ajatusjärjestykses.

kummasti vaan hoituvat kuitenki. aivo olis aika hyvä tos tulkinta hommas vaiks syntaksit olis kuinka pielessä.

"ne tilaisuudet olis aika haasteellisii, jois kaikki puhuis huonoo englantii."

Minusta on paljon rennompaa, kun toisetkaan ei osaa sen kummemmin. Ramppikuume helpottaa ja puhuminenkin sujuu paljon paremmin, kun jää yliyrittäminen pois. Eikä yhtään tarvi hävetä, jos ei ymmärrä vasta puolen puheita täysin.

Englantilaisia vältän kuin ruttoa, niiden kanssa en ala milleekään. Tulee paskat housuun jo sen "Hello, how are you" jälkeen.....se tulee niin joka pilkulleen ja nyanssilleen oikealla täydellisellä brittienglannilla.

Sitten ku niille sanoo jotain, niin ne kattoo niinku halpaa makkaraa, siinä sitten voi itte miettii oliko asian sisällössä vai esitystavassa jotain vikaa.

• Serpico

Tuossa kritiikissä on varmasti jotain perää. Puhujana ja esiintyjänä voi kehittyä aina. Yhdysvalloissa puhumistaidon opetuksella on pitkät perinteet ja taitoja arvostetaan. Muistettava on kuitenkin, että suomalaiselle yleisölle suunnattava retoriikka on erilaista kuin amerikkalaiselle yleisölle.

Toisaalta muulla kuin äidinkielellään esiintyminen on monelle hyvin jännittävä tilanne, vaikka omalla kielellään olisikin hyvä esiintyjä. Kielitaidosta on melko turha narista, mitenkähän kaunista suomea tuo Müller itse mahtaa puhua? En ole kuullut.

Sit niitä vastauksia:

- Olen joutunut, todellakin :)
      - Se oli aluksi todella vaikeeta ja lopuksi todella helppoa. Jos jotain tekee paljon, siinä kehittyy hyväksi. Kokemus tuo varmuutta. Silti, kiinnostavaa kyllä, aivan yllättäin saattaakin yhtäkkiä mennä lukkoon. Toinen mielenkiintoinen juttu on, että puhuminen isoille yleisöille onkin helpompaa kuin kouralliselle ihmisiä.
      - Suomeks ja olisinko muutaman kerran ranskaks
      - Uskoisin että kulttuuriero on suuri asia jos hiotaan esityksen kauneutta. Muttei viestin perille menemisen kannalta lopulta kovin oleellinen.
      - Aina on joku joka tykkää ja joku joka nurisee selän takana.
      - Hmmm... toivottavasti toimii kuten opettaa. Eli yrittää ensi kerralla paremmin. :)

• Aurinko79-

Eikös sitä jokainen ole jollain tavalla joutunut elämänsä aikana esiintymään, koulussa luokan edessä ainakin. Mun mielestä esiintyminen on ihan ok, tietty joskus jännittää, mutta enemmän mä koen esiintymisen helpoks kuin vaikeaks.

Mä oon joutunut esiintymään useastikin ja valtaosin palaute on ollut positiivista. Kielenä ollut sekä suomi että englanti. Kulttuurieroista ei oo koskaan tullut mitään sen kummempaa ongelmaa vaikka monia kansallisuuksia on noihinkin tilaisuuksiin mahtunut. Jännittävin esiintymistilanne oli kun esiinnyin n. 400 henkilölle englanniks ja naama heijastettiin koko helvetin seinän kokoselle valkokankaalle...

Jokaisesta esiintymisestä oppii jotain. En jää pohtimaan mitä oisin tehny toisin vaan yritän seuraavalla kerralla pärjätä paremmin jos meni ihan penkin alle.

• Yksinkertainen blondi

Juu, olen esiintynyt julkisesti, jos esim. luennon pitäminen lasketaan. Kerran tv:ssä, joskus radiossa.
      Välillä on vaikeaa, jos on ollut pitkä tauko. Ei ole päätoimista työtä kuitenkaan, se luennointi. Mutta vaikeaa yleensä aluksi, sitten helpottaa.
      Luojan kiitos, vain suomeksi olen esiintynyt, ei siis kulttuurieroja.
      Palaute ollut suht hyvää. Joskus kommentoitu, että liikaa asiaa liian lyhyessä ajassa. Olen yrittänyt ottaa opikseni.
      Olen sen verran ujo ihminen, etten voi sanoa varsinaisesti nauttivani esiintymisestä. Mutta olen huomannut, että jotkut jotenkin "symppaavat" kun ujo ihminen esiintyy:)

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      666
      2512
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      30
      1246
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      109
      1158
    4. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      11
      1083
    5. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      93
      955
    6. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      104
      915
    7. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      101
      873
    8. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      36
      815
    9. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      769
    10. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      64
      741
    Aihe