Kotitöistä

rapiskarpalo

Varmaan lukuisia kertoja setvitty asia, mutta ihmisten puhuessa miesten ja naisten töistä ja varsinkin kotitöiden kohdalla. Mietin vain mitä on naisten kotityöt ja mitä miesten, että mitkä kuuluu kummallekin?

Mitäpäs siinä kun mies asuu omassa taloudessa ja nainen omassa taloudessa, niin jättääkö mies ihan periaatteesta tekemättä ne ns.naisten työt ja nainen vastaavasti miesten työt? (esim.mies hukkuu tiskii, koska tiski on akkojen hommaa)

Miksi muuten mielletään esim.autoon kuuluvat miesten töiksi, kun aika harvassa on ihmiset (miehet) jotka kykenevät tämän päivän autoja itsenäisesti korjailemaan?
Ylipäätänsä kuinka on mahdollista et jaotellaan peruskotihommat naisten töiksi ja ei perushommat miesten? Kuitenkin jokainen nainenkin on jossakin vaiheessa opetellut tiskaamaan ja eikä pelkästään mieheksi syntyminen tarkoita, että osaa porakonetta käyttää?

No, ok. Mies ja nainen asuvat molemmat (myös monikossa) omissa talouksissa hyvinkin pitkään nykypäivinä. Molemmat sukupuolet joutuvat aivan varmasti opettelemaan erinäisiä hommeleita, jotka liittyvät kotiin ja muuhun. Molemmat ovat siis itsenäisiä ja muuttavat yhteen. Miten muka ei enää joku työ kuuluisi itselle ajatuksella et se on toisen sukupuolen hommia? Tai ei anna/halua toisen tiettyä hommaa tehdä, koska osaa sen itsekin tehdä ja ajatuksella on itsenäinen ihminen, eikä tarvitse toista sukupuolta siihen?

40

940

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vänkyrä-nainen

kohdallani jako on ihan looginen. Mies on pidempi, mies ylettyy sellaisiin paikkoihin, joihin en itse ylety, esim. lamput kattoon jne.
      Mies on voimakkaampi, eli jaksaa kantaa jotain. Itse en aina jaksa.
      Tiskaus, pyykinpesu, silitys(jota kyllä inhoan) ja siivous jne ovat kevyempiä töitä jotka sopivat naiselle.
      Fyysisesti raskaammat työt kuuluvat miehelle, koska mies normaalisti on fyysisesti voimakkaampi ja vahvempi. Tai ainakin omalla kohdalla on oltava niin.

Autoista varmaan moni mies on kiinnostuneempi, kuin naiset. En tiedä ainuttakaan miestä, joka ei jossain elämänsä vaiheessa olisi ollut autoista kiinnostunut.:) Siksi pidän itsestäänselvyytenä että mies tietää autoista enemmän kuin minä. Ja minäkin jopa tiedän jonkin verran.:D

• änkyrä-mies-

on fyysisesti vahvempi, joten tehköön kaikki fyysisyyttä vaativat työt, siivoomisesta lähtien. Nainen voi toimia opastajana.

• vänkyrä-nainen
        änkyrä-mies- kirjoitti:

on fyysisesti vahvempi, joten tehköön kaikki fyysisyyttä vaativat työt, siivoomisesta lähtien. Nainen voi toimia opastajana.

mulle tuokin vaihtoehto tietysti, ainakin hetken aikaa. Kokoaikaiseksi prinsessaksi musta ei kyllä oo..:D
        Ajattelen vain sitä et pidemmän päälle voi mieskin tympääntyä, jos joutuu kaiken tekemään yksin ja en haluu et toinen joutuu yksin tekemään kaikki paskahommat, niin siksi oon uhrautuvainen ja valmis likaamaan käteni myös. Mutta teen sen vain rakkaudesta, en muuten.:)

• änkyrä-mies-
        vänkyrä-nainen kirjoitti:

mulle tuokin vaihtoehto tietysti, ainakin hetken aikaa. Kokoaikaiseksi prinsessaksi musta ei kyllä oo..:D
        Ajattelen vain sitä et pidemmän päälle voi mieskin tympääntyä, jos joutuu kaiken tekemään yksin ja en haluu et toinen joutuu yksin tekemään kaikki paskahommat, niin siksi oon uhrautuvainen ja valmis likaamaan käteni myös. Mutta teen sen vain rakkaudesta, en muuten.:)

Kokoaikaiseksi prinsessaksi susta ei oo

• rapiskarpalo

sitä varten voi ottaa jakkaran tai keittiötikapuut ja kiivetä, eikä passuuttaa miestä.

Siivous ei nyt kuitenkaan kevyemmistä päistä, kun mietitään, mutta jostain syystä meillä automaattisesti mies nappaa matot kainaloon ja lähtee niitä hakkaamaan, mut ei se mitään mulla saattais kynnet mennä. ;DD

Sorry pakko sanoo, toi sun lista näyttää miehen orjuuttamiselta, koska pyykinpesukone pesee pyykit ja tiskikoneet keksitty ja mies rataa kädet kipeinä ja selkä/niska vääränä. ;DD

• vänkyrä-nainen
        rapiskarpalo kirjoitti:

sitä varten voi ottaa jakkaran tai keittiötikapuut ja kiivetä, eikä passuuttaa miestä.

Siivous ei nyt kuitenkaan kevyemmistä päistä, kun mietitään, mutta jostain syystä meillä automaattisesti mies nappaa matot kainaloon ja lähtee niitä hakkaamaan, mut ei se mitään mulla saattais kynnet mennä. ;DD

Sorry pakko sanoo, toi sun lista näyttää miehen orjuuttamiselta, koska pyykinpesukone pesee pyykit ja tiskikoneet keksitty ja mies rataa kädet kipeinä ja selkä/niska vääränä. ;DD

tiskikonetta. Mies voi sen mulle ostaa, jos haluaa säästellä mun hentoja käsiäni;D

Kahden hengen talouteen ei oo järkeä tiskikonetta hankkia. Pienet tiskit tiskaa kolmessa minuutissa käsin muutaman kerran päivässä kun taas tiskikoneen täyteen saaminen ja ohjelman kesto ja kuivauskaappiin laittaminen vie paljon enemmän aikaa.
        Sitä paitsi meil on niin vähän astioitakin, et ne loppuis kesken jos alkaisin odottamaan et koska astianpesukone on täynnä;D

En mä ketään orjuuta. Mun kanssa kuuluu ottaa rennosti. Ei mun kanssa pärjää jossei asenne oo ees vähääkään sama kuin mulla...
        "Miksi tehdä mitään tänään jos sen voi tehdä huomennakin." Stressinaiheita on jo muutenkin ihan tareeks, niin en niitä kotitöistä tai niiden tekemättä jättämisestä ota.

• Kaikki eivät tietenkään asu kerrostalossa ja joitain autoja toki vielä voi korjatakin. Jotkut miehet osaavat jopa tehdä remonttia ja ymmärtävät tietokoneen ja kodinelektroniikan päälle. (Eikä sillä, etteikö joku nainenkin osaisi, mutta keskimäärin näin.)

Minä luulen, että yksi syy on naisten omat asenteet vielä nykypäivänäkin. Muistan kun entinen avovaimoni oli onnesta soikeana, kun yksi konservatiivinen kaverini kehaisi, miten siisti ja kaunis koti meillä on.

Nainen siis tuntee alitajuisesti olevansa vastuussa siisteydestä. Jos esimerkiksi tulee vieraita, niin naista ajattelee mielessään: "Voi kauheaa, mitähän nuo mahtavat ajatella, kun meillä on niin sekaista?" Mies ei ajattele mitään tai ajattelee: "Jos vieraita häiritsee, voin neuvoa, missä on siivouskomero."

Nainen siis tuntee olevansa vastuussa ja ottaa kunnian mielellään, mutta ei halua tänä tasa-arvon aikakautena tehdä kaikkia kotitöitä vaan jakaa ne miehen kanssa. Mutta kun mies ei halua jakaa, koska häntä ei lopputulos juurikaan kiinnosta.

Koska nainen ylensä haluaa siistimmän kodin kuin mies, hän huomaa sotkut ensin. Hän omistaa mielestään totuuden oikeasta siisteyden tasosta ja yrittää sekä hyvällä, että pahalla saada miehenkin noudattamaan samaa. Kun mies ei tähän suostu, nainen nalkuttaa ja tuntee, ettei mies välitä hänestä. Vaikka mieshän ei vain välitä villakoirista.

• kämppä

on sotkuinen, niin siitä syytetään naista. Näin ainakin oma isäni viimeksi antoi ymmärtää. Samoin jos lapset käyttäytyvät huonsoti, niin tyypillinen asenne on: "eikö äitis ole sinulle opettanut..." Siis koko ajan näitä samoja PERUSTEETTOMIA, roolituksia ja niiden sysäämistä toisen sukupuolen vastuulle. Tietenkin ajat on tästä lieventyneet. Isälleni vastasin silloin, että kun ei tuo ukko ole ehtinyt imuroida. Isä purskahti nauramaan.

Ketä hyödyttää? No miestä tietysti yleisemmin, mutta ei suinkaan kaikkia.

• herkkyys

ottaa nokkiinsa jos siisteydestä huomautetaan, ajaa heidät tuohon koloonsa.

Olin todistamassa tapausta, kun kaverini muutti. Muuttoavuksi oli palkattu mm. ammattisiivoaja siivoamaan entinen asunto uusia omistajia varten, sitten kun tavarat oli kannettu pois.

Lauman naiset koettivat siivoilla jopa ennen siivoajan saapumista, jottei asunnon paskaisuus olisi nolottanut muuttajarouvaa niin paljon. Olihan paikalle tulossa ventovieras ihminen, se siivoaja. Voi helvetti.

• rapiskarpalo

et pitkälti "muokattu" ajatusmalli, jota vielä monet ihmiset ruokkivat. Meillä esim.vieraat kehuivat erittäin hyvästä tarjoilusta minua, vaikka mies hoiti kaiken kokkauksen. Asia kun korjattiin tietysti tokaisin "ei minuu pidä kiitellä vaan..." Olisit nähnyt ilmeet ja pieni muotoiset vaivautumiset. Täytyy sanoa että näin kotona ollessani minä kyllä yleensä hoidan keittiöhommat.

Samoin kerran oli sovittu järjestely, että minä sahaan laudat ja muut tarvikkeet sopiviksi (kaneille uusi asuinsija) ja mies hoitaa lapsen ja siivoaa jäljet (koska hän muutenkin ilmoitti imuroivansa). Tuli vieraita käymään, niin taas kulmakarvojen kohottelua, tosin nyt et enkö mä voi joustaa missään ja onko mies piika, joka hoitaa lasta ja siivoaa.

No, mut ei se pelkästään ole naisten alitajuista ajattelua vaan myös miestenkin.

• rapiskarpalo
        herkkyys kirjoitti:

Olin todistamassa tapausta, kun kaverini muutti. Muuttoavuksi oli palkattu mm. ammattisiivoaja siivoamaan entinen asunto uusia omistajia varten, sitten kun tavarat oli kannettu pois.

Lauman naiset koettivat siivoilla jopa ennen siivoajan saapumista, jottei asunnon paskaisuus olisi nolottanut muuttajarouvaa niin paljon. Olihan paikalle tulossa ventovieras ihminen, se siivoaja. Voi helvetti.

minäkin menin vanhan kotini siivoamaan lattiasta-kattoon vaikka tiedossa oli asunnon täysremontti, mut ihan syystä et kukaan ei ajattele "herranen aika miten paskasta" :DD

Näin kuitenkin ajatellaan ja samoin toisinpäin miehet kantaa kamoja ja naisten ei pitäis puuttua ja kuin kävi mulla hajos yms.telkkari

• Quark

kuten ratikka esitti.

Lisäyksenä sen verran (ja varsinkin nuorille naisille ja miehille tiedoksi) että peruskokemusta "oikeasta" siisteyden tasosta ei sitten toinen voi muuttaa (kumpaankaan suuntaan). Jos mies sitten edes kohtuullisesti oppii tekemään siisteyden eteen jonkin verran enemmän kuin mitä luontaisesti kokee tarpeelliseksi, niin ottakaa naiset se hyvin myönteisenä asiana (älkääkö vaatiko että miehen pitäisi oppia teidän mielestänne oikea käsitys siisteydestä, sillä sitä ei tule kuitenkaan tapahtumaan).

• Aurinko79-
        Quark kirjoitti:

kuten ratikka esitti.

Lisäyksenä sen verran (ja varsinkin nuorille naisille ja miehille tiedoksi) että peruskokemusta "oikeasta" siisteyden tasosta ei sitten toinen voi muuttaa (kumpaankaan suuntaan). Jos mies sitten edes kohtuullisesti oppii tekemään siisteyden eteen jonkin verran enemmän kuin mitä luontaisesti kokee tarpeelliseksi, niin ottakaa naiset se hyvin myönteisenä asiana (älkääkö vaatiko että miehen pitäisi oppia teidän mielestänne oikea käsitys siisteydestä, sillä sitä ei tule kuitenkaan tapahtumaan).

Tuskin ihminen tapojaan dramaattisesti muuttaa yhteenmuuton jälkeenkään. Mun ex oli niin siisti mies, että sen siisteystasossa ei kyllä siisteimmälläkään naisella ole mitään marmattamista. Minä olin meidän huushollissa se vähän suurpiirteisempi näissä asioissa, joten tuokin on niin kiinni ihmisestä. Ei se todellakaan aina ole nainen, joka on tarkka siisteydestä.

• ton saman
        herkkyys kirjoitti:

jutun kerran Aku Ankasta.

• rapiskarpalo
        Aurinko79- kirjoitti:

Tuskin ihminen tapojaan dramaattisesti muuttaa yhteenmuuton jälkeenkään. Mun ex oli niin siisti mies, että sen siisteystasossa ei kyllä siisteimmälläkään naisella ole mitään marmattamista. Minä olin meidän huushollissa se vähän suurpiirteisempi näissä asioissa, joten tuokin on niin kiinni ihmisestä. Ei se todellakaan aina ole nainen, joka on tarkka siisteydestä.

kanssa muutaman miehen, jotka ovat siistimpiä kuin yksikään nainen, ettei tosissaan sekään ole sukupuoleen sidonnainen asia. Tuossa se taas tuli toiset miehet tuntuvat automaattisesti mieltää, että nainen on aina siistimpi osapuoli vaikka jos totta puhutaan esim. meidän huushollissa mies on tarkempi siisteydestä mitä minä, jos ei keittiöö lasketa mukaan. Ei meillä kyllä nalkuttamiseksi mene, eikä muunlaisekskaan taisteluksi kotityöt. Muutaman kerran ulkoistettu hommat, koska molemmilla oli liikaa muutakin tekemistä, kuin kotityöt.

• tosi-
        ton saman kirjoitti:

jutun kerran Aku Ankasta.

elämää tuo kuvaus oli.

Mulle ei edes tule Aku Ankka.

• oikein usko

Jos yhteinen asunto on kuin sikolätti ja miehen vanhemmat tulevat kylään, niin sekö muka olisi miehelle ihan se ja sama? Joopa joo, täällähän sitä voi väittää mitä sylki suuhun tuo, tai siis mitä sormet näppikselle naputtaa.

• oikein usko kirjoitti:

Jos yhteinen asunto on kuin sikolätti ja miehen vanhemmat tulevat kylään, niin sekö muka olisi miehelle ihan se ja sama? Joopa joo, täällähän sitä voi väittää mitä sylki suuhun tuo, tai siis mitä sormet näppikselle naputtaa.

Jos asuntomme olisi kuin sikolätti ja mutsini olisi tulossa käymään, niin tekisin vartin pikasiivouksen. Se riittäisi.

Minua miellyttää ajatus, että se siivoaa, jota sotku häiritsee. Tuossa tapauksessahan se häiritsisi minua, joten pistäisin töpinäksi. Mutta ei se silti vaatisi ammeen alta kuuraamista.

• Aurinko79-
        rapiskarpalo kirjoitti:

kanssa muutaman miehen, jotka ovat siistimpiä kuin yksikään nainen, ettei tosissaan sekään ole sukupuoleen sidonnainen asia. Tuossa se taas tuli toiset miehet tuntuvat automaattisesti mieltää, että nainen on aina siistimpi osapuoli vaikka jos totta puhutaan esim. meidän huushollissa mies on tarkempi siisteydestä mitä minä, jos ei keittiöö lasketa mukaan. Ei meillä kyllä nalkuttamiseksi mene, eikä muunlaisekskaan taisteluksi kotityöt. Muutaman kerran ulkoistettu hommat, koska molemmilla oli liikaa muutakin tekemistä, kuin kotityöt.

Tärkeintä, että kämppä pysyy kunnossa ja edes jonkin verran siistinä. Ja ulkoistaminen on ihan fiksua, jos siihen on mahdollisuus. On tosiaan melko yleistä, että oletetaan naisen olevan siistimpi osapuoli. Onhan siinä jotain perää, naiset varmaan on pikkutarkempia siivouksenkin suhteen noin yleistettynä, joten ei kai se ihan tuulesta temmattu oletus ole mutta ei sitä kyllä itsestäänselvyytenä sais pitää.

Mun kämppä on nykyään aika sotkunen ku asun yksin, ainakin välillä. Miehen kanssa asuessani oli paljon kivempi siivoilla ja pitää kämpästä huolta kun siinä on se toinen, kenen vuoksi jaksaa nähdä vähän vaivaakin. Sama koskee ruoanlaittoa, ei sitä itselle jaksa niin älyttömästi panostaa.

Yksin ollessa mulla on paha tapa tulla ja mennä ja jättää siinä touhottaessani kaikki tavarat mihin sattuu. Perjantaisin sitten aina ihmettelen, että kuka mun kämpän on sotkenu ku vaatteita on kerääntyny pariin pinoon ja tiskejä lojuu pöydällä ja mainospostitki vielä makaa eteisen lattialla. Ei auta kuin repiä imuri esiin ja alkaa siistimään sitä kaaosta, jotta siellä voi viettää viikonlopun. Huoh... Että mä inhoan siivoamista... Pitäisköhän harkita sitä ulkoistamista? :)

• Aurinko79-

Mulle on aivan sama kuka kotityöt tekee, kunhan ne tulee tehtyä. Mä en tykkää yhtään kotitöistä, paitsi ehkä pyykkäämisestä, mutta pakko ne vaan on tehdä jos meinaa pitää kodin siistinä.

Tottakai se vaikuttaa paljon tähän, että miehet yleistetysti on kiinnostuneempia esim autoista ja tekniikasta, minkä takia he hallitsevat tietyt hommat paremmin kuin naiset. Naisia taas kiinnostaa toisenlaiset asiat enemämän, joten on luonnollisesti painopiste kotitöissäkin kallistuu sinne oman kiinnostuksen suuntaan.

Mun entisessä suhteessa työt jakaantu suunnilleen puoliks, ei niitä koskaan laskettu mutta kumpikin teki mitä paremmin osasi tai mistä tykkäs. Mä voin tehdä remppahommia, mä voin tehdä lumitöitä jne mutta mies oli kiinnostuneempi autoista ja kaikenlaisesta nikkaroinnista, joten ne jäi valtaosin hänelle kun taas minä tein esim. enemmän ruokaa.

Mun mielestä ei ole oleellista, kumpi tekee mitäkin vaan se, että työt on kodissa jaettu niin ettei niistä tarvitse riidellä. Kummankin kuuluu osallistua parhaan taitonsa ja kykynsä mukaisesti yhteisen talouden pyörittämiseen ja jollei kummankaan omat taidot eiitä, niin sitten palkataan ammattilainen.

• blääh...

kysymyksiä...

• rapiskarpalo

kuiteskin. ;D

• kämppä

on yhteinen, niin on ne siellä tehtävät duunitkin. en oo koskaan ymmärtänyt, missäs metsästäjä-keräilijä-yhdyskunnassa, ne miesten ja naisten erillisiä töitä korostavat on kasvaneet...

nykyään suurin osa meistä kuitenkin on kasvanut ja elänyt oloissa, joissa ne naisen voimat ylittävät työt on melko harvassa. (ei sitä jääkaappi-pakastin yhdistelmää tai pesukonetta ihan päivittäin tarvitse muuttaa kolmanteen kerrokseen ilman hissiä, eihän...)

• vänkyrä-nainen

kuka jaksaa kantaa kaikki isot matot kolmannesta kerroksesta ensin alas ja sit vielä tampata ne ja sit vielä takaisin ylös. Ottaa huomioon, et iso olkkarin mattorullakin on varmaan isompi kuin itse olen. Ei mun voimilla tollasta ainakaan tehdä kovin usein.
        Miesten on ehkä vaikea ymmärtää sitä ettei naisella aina ole niin paljon voimaa ku miehellä.

Tuo nyt oli vaan esimerkki... Arkielämässä varmaan on jotain muutakjin aina silloin tällöin.

• on heikko kunto
        vänkyrä-nainen kirjoitti:

kuka jaksaa kantaa kaikki isot matot kolmannesta kerroksesta ensin alas ja sit vielä tampata ne ja sit vielä takaisin ylös. Ottaa huomioon, et iso olkkarin mattorullakin on varmaan isompi kuin itse olen. Ei mun voimilla tollasta ainakaan tehdä kovin usein.
        Miesten on ehkä vaikea ymmärtää sitä ettei naisella aina ole niin paljon voimaa ku miehellä.

Tuo nyt oli vaan esimerkki... Arkielämässä varmaan on jotain muutakjin aina silloin tällöin.

Helposti hoituu ainakin mulla mattojen tamppaus.

• Pitäis imuroida tänään, mut taidan taas lähtee vaan kelkkailemaan. Ei paljoo imurointi kiinnosta ku ei oo kukaan päsmäröimässä, ei se kiinnostais vaikka oliskin joku päsmäröimässä. Ja lähtisin silti kelkkailemaan, tokikin riidan jälkeen. Tai, sitte en lähtisi, mutten kyl imuroiskaan, muttei imurois nainenkaan. Ja siinä sitä sitte oltais ja mökötettäis.

Tjooh. Mun mielestä nää on aikataulutus ja joustokysymyksiä, joskus vaan pitäis naistenkin kysyä iteltään, että se imurointi tai pyykinpesu nyt just täl hetkel se kaiken ydin. Vai voisko sitä vaan nauttia jostain muusta, vaikkei olekaan imuroitu.

• minnuzka

tuo jaottelu on kiinni.
      Ja onneksi harvempi tänäpäivänä enää sortuu jaottelemaan miesten ja naisten töitä. On tässä maailmassa niin paljon tietoa ja opastusta että pystyy tekemään kaikkea. Tietty jos fysiikka ei anna myöten mennä tekemään jotain raskasta työtä niin se on toinen juttu.
      Tässä sitten tulee tietty hento nainen mieleen, mutta voihan se mieskin olla hento ja nainen se "raavas" voimakimppu.
      Vaikka hiljan kävinkin keskustelun perunankeitosta....

• Kettulaatikossa

tapetoinnit, maalaukset ja kaikenlaiset nikkaroinnit, lamppujen ja sulakkeitten vaihtamiset jne.

Poikaystävä laittaa enempi ruokaa, tiskaa, imuroi, nalkuttaa ja hieroo mua.

Toimii ihan hyvin mun mielestä. Sottapyttynä olen nalkutuksen ansainnut. :)

• Kettulaatikossa

kun asutaan erillään jonkin aikaa, kumpikin hoitaa pääasiassa oman huushollinsa.

• rapiskarpalo

semmoiset automaatti vaihtari sulaketaulu tai jotenkin sinne päin ja pääsulakkeisiin ei päästä itse huolto hoitaa. Sikäli hankalaa, että kerran meni sähköt poikki muutamasta pistokkeesta ja huoltomies kävi kattomassa pääsulakkeen ja ilmoitti kondiksessa on. Sähkömies tuli paikalle, kun jouduin tilaa, no... sähkömies halus mennä katsoo pääsulakkeen ja huoltomies tuli ovea avaa. Kas kummaa sulake oli palanut. Se huoltomies ei älynyt, ettei se punainen jutska välttämättä lennä mihinkään, että sulake voi siltikin palaa vaik se punanen läpyskä on hollilla.

Onneks oli tutun tuttu sähkömies nii selvisin maksuista ja mäkin tiesin sen mitä ei huoltomies tiennyt.

• scale

eikös miesten töitä ole metsästys, kalastus ja sodat, loput on naisten töitä.

Melko reilua?

• rapiskarpalo

Sotien aikaan tosissaan naiset hoisivat puiden hakkuut ja lumien luonnit ja navetta duunit ja kaiken muun.

Hahh...äijät duunailee akkojen hommia, kun kolaavat lumia tai kantavat kauppakassei... ;DDDD

Tosin mitäpä he metsästäisivät nykyään kaupungeissa ellei mukaan lasketa hypermarketissa tarjous jauhelihan pyydystämistä ja mitä kalastukseen tulee kalastelevat huomio pointsei ja sodat sotivat naapurin kanssa kummalla parempii auto ja muija ;DD

*mä hajoon nauruun*

• scale
        rapiskarpalo kirjoitti:

Sotien aikaan tosissaan naiset hoisivat puiden hakkuut ja lumien luonnit ja navetta duunit ja kaiken muun.

Hahh...äijät duunailee akkojen hommia, kun kolaavat lumia tai kantavat kauppakassei... ;DDDD

Tosin mitäpä he metsästäisivät nykyään kaupungeissa ellei mukaan lasketa hypermarketissa tarjous jauhelihan pyydystämistä ja mitä kalastukseen tulee kalastelevat huomio pointsei ja sodat sotivat naapurin kanssa kummalla parempii auto ja muija ;DD

*mä hajoon nauruun*

ytimeen. Asioiden sovittaminen nykypäivään vaatii tosiaan hieman luovuutta.

Hyvä esikuva on mielestäni Johtaja Turhapuro, hän on ymmärtänyt asian ytimen "liikahta varpas" ja varvas liikkuu, tosin hetken emmittyään.

• la.ra

että kaikista kotihommista pitää selviytyä. Vaikka vanhemmilla oli ehkä jonkin verran miesten ja naisten töitä, niin erittäin hyvää työtä tekivät siinä, että minä ja veljeni pitäisimme itsestäänselvyyksinä kaikkia kotitöitä.

Ja pakko sanoa, että kyllä mun sukupolveni ihmiset pääsääntöisesti selviytyvät kaikista hommista. Ja jos eivät selviydy - tai eivät vain viitsi - niin rahalla saa ja hevosella pääsee.

Sitä en tiedä miten ja miksi työt eriytyvät silloin, kun hynttyyt lyödään yhteen. Minulla ne ovat kaikki menneet aina aika kivuttomasti, ts. velvollisuudet ovat jakautuneet niin, että molemmat tuntevat voittavansa ja niinhän sen pitääkin olla.
      Ja aika usein siinä on taustalla se, että miehen mielestä auton huolto ja nurmikon leikkaaminen on halpa hinta siitä ettei tarvitse silittää, kun nainen taas ajattelee, että silitys on halpa hinta siitä ettei tarvitse huoltaa autoa tai leikata nurmikkoa. :)

• savo ukko

ookko nää eläkelääne vai mittee höpötät, vanahaaekane oot joka tappauksessa

• la.ra
        savo ukko kirjoitti:

ookko nää eläkelääne vai mittee höpötät, vanahaaekane oot joka tappauksessa

toivottavasti reilun 30 vuoden päästä.

• oli joku juttu

että naimisiin mennessä mies laiskistuu ja kotityöt jäävät naisten harteille, vaikka ennen naimisiinmenoa kotityöt olisivatkin sujuneet tasapuolisesti.

Noin yleensä, niin ainakin minusta naisille perinteisesti kuuluvat kotityöt ovat paljon tylsempiä ja toistavat samaa rataa päivästä toiseen. Kun tiskaa tiskit, niin siellä ne on taas seuraavana päivänä tiskattavana. Ja neljän seinän sisällä vielä.

• rusalkaa

on toistuvat tekemiset. Okei, olen yrittänyt opetella nauttimaan lopputuloksesta...on tosi kivaa, kun tiskipöytä on tyhjä eikä täynnä likaisia astioita...puhtaat pyykit tuoksuu hyvälle...paljasvarpain on kiva tassutella, kun on lattiat imuroitu ja pesty. Mattoja en edelleenkään mielelläni käytä, koska tamppaaminen on ylitsepääsemättömän suuri vaiva.

Mulle on ihan sama, miten kotityöt jaetaan. Siis tässä tulee sana 'jaetaan' siksi, että tilanne jossa mun pitää huhkia jotain kotihommia, kun ukko makaa tv:n ääressä...on äärimmäisen rassaava. Harva mes tajuaa, että tekemättömistä asioista seuraa ketjureaktion tavoin jokin tapahtumasarja, joka johtaa kaaokseen ja koko homma leviää käsiin.

Esimerkiksi pienten lasten kanssa on oltava päivässä jokin rytmi. Jos ei ole, homma luisuu kaokseen. Silloin, kun on vastuussa toisista, pitää tehä asioita ajallaan. Pienten lasten äitinä olleena tiedän, että kokopäiväinen lastenhoito ON rasittavaa...pelkästään jo siittä syystä, ettei ole välttämättä aikaa olla tekemisissä muitten aikuisten kanssa.

En tiedä muuta tilannetta, missä voisi tulla ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi töitten jakaminen kuin, että toisella on kädet täynnä eikä toinen tule millään tavalla vastaan.

• rusalkaa

taipumus mieluummin löhöillä ja nautiskella kuin pitää koko ajan paikat ja toiset ihmiset ojennuksessa, mutta sitä puskan väittämää yliseksuaalisuutta en allekirjota. Ennemminkin teen paljon epätavallista fyysistä puuhaa, johonka ei monen naisen/miehen viitseliäisyys riitä... Eilenkin mua nimitettiin nimellä 'sitkeä sissi', kun viitsin perheen ruokaostokset käydä pyörällä kaupasta hakemassa...ei ole mikään kumma, että tarakassa ja sangoissa kulkee viisi-kuusi täyttä kassia...ja koirat juoksee perässä lenkillään.

• mie oon avoliitoissa aina joutunu toteuttamaan tätä rikun mainitsemaa feminististä tasa-arvoa. Mie teen kaikki mikä luokitellaan miesten töiks ja sit puolet kotitöistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1434
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      53
      1354
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      105
      1105
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      121
      1061
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      71
      708
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      681
    7. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      562
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      368
      548
    9. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      102
      541
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      505
    Aihe