Kun sielut todella kohtaavat

Edustamani pienehkö Ev.lut. paikallisseurakunta
ja pieni paikallinen vapaita suuntia edustava
helluntaiseurakunta järjestivät menneenä
viikonloppuna yhteisen, sielunhoidon ja kohtaamisen
leirin. Törmäyskurssille ei ajauduttu lainkaan.
Eikä tämä ollut ensimmäinen harjoitusleiri.

Milloin vastaavanlainen on mahdollista adventtiseurakunnan kanssa? Kuuluuhan adventtikorkko
vapaitten suuntien neuvostoonkin.
Adventistien edustaja voisi siellä ottaa asian
esiin ihan valtakunnallisesti.
Voin vakuuttaa, että yhteistyö luterilaisten ja
vapaitten suuntien välillä voi olla hedelmällistä,
ainakin kun tarkoituksena on sielun hoitaminen ja
sielujen kohtaaminen.

Kenties muidenkin aihealueiden ymärillä voisi
rakentavasti kokoontua kasvamaan.
Vaikka leirimme oli paikallisesti järjestetty,
osanottajia oli aina Helsingin seutua myöden.

Asiasta kolmanteen, ja kuudenteen

Oletteko muuten panneet merkille, että Eedenin
paratiisista (Irakissa) on tulossa ostosparatiisi?
Bagdadiin, Eufrat-virran rannalle, aletaan rakentaa luxusaluetta kaikkine länsimaisine
herkkuineen.
Uutiset kertovat myös Irakin ja Iranin lähenevän
toisiaan. Sunnit ja shiiathan eivät aiemmin
koskaan ole voineet sietää toisiaan.
Mutta näinhän sen olla pitää, että Babylonia
herää uuteen kukoistukseensa.

Kun adventisti vaikenee 3. enkelin varoittavasta
sanoamsta, olen siitä usein muistuttanut.
Nyt muistutan hieman pidemmälle tulevaisuuteen -
kuudennen enkelin sanomasta:

Ilm 16:12-16

12 Ja kuudes enkeli vuodatti maljansa suureen Eufrat-virtaan, ja sen vesi kuivui, että tie valmistuisi auringon noususta tuleville kuninkaille.
13 Ja minä näin lohikäärmeen suusta ja pedon suusta ja väärän profeetan suusta lähtevän kolme saastaista henkeä, sammakon muotoista.
14 Sillä ne ovat riivaajain henkiä, jotka tekevät ihmeitä; ne lähtevät koko maanpiirin kuningasten luo kokoamaan heidät sotaan Jumalan, Kaikkivaltiaan, suurena päivänä.

15 -Katso, minä tulen niinkuin varas; autuas se, joka valvoo ja pitää vaatteistansa vaarin, ettei hän kulkisi alastomana eikä hänen häpeätänsä nähtäisi! -
16 Ja ne kokosivat heidät siihen paikkaan, jonka nimi hebreaksi on Harmagedon.

Eikö Herra kokoaisi omiaan yhteen rakentumaan armossa,
kun paholainenkin kokoaa omansa yhteen,
tuomittavaksi.

24

435

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainoasta oikeasta Jumalasta

Joh. 17:21
      Että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat,

niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.

Yhteyden_viestiä_maailma_uskoo

• yhteyttä

ellei se perustu yhden ja saman totuuden tunnustamiseen. Katolinen kirkkokin on tämän ilmoittanut jo vuosia sitten.

• hirvas
        yhteyttä kirjoitti:

ellei se perustu yhden ja saman totuuden tunnustamiseen. Katolinen kirkkokin on tämän ilmoittanut jo vuosia sitten.

ettei kukaan ihminen määrittele oikeaa ja väärää, sinä sen teit, mutta sellainen ei kuulu sinulle. Se on Jumalan tehtävä ja Jeesus tuntee omansa. Näin on.

• toimii...

Kun Antti piirrät noita mielikuvia, niin annetaan niitä tähän lisää.
      Paikallisessa adventtikirkossa kokoontuu "vuokrattuna tilana" eri seurakunnan tilaisuuksien kokouksia. Mukana on heidän kokouksessaan adventisteja ja on järjestetty yhteisiä tilaisuuksia. Sitten on ollut näitä yhteisiä kokouksia, eli yhteiskristillisiä tilaisuuksia.
      Se mielenkiintoinen asia, mikä tässä, oliko 3 vuotta takaisinpäin, silloin tapahtui, kun paikallinen vapaitten suuntien xxxxx seurakunta sai, en tiedä oliko heillä pieni vetovastuu, niin he eivät tulleet ollenkaan adventtikirkkoon, se jäi kysymysmerkiksi miksi? Ehkä tuntien paikallisen pastorin, uskon syyn olleen henkilökohtaisella tasolla. Mutta numeroa tekemättä, yhteistilaisuuksia on ovet avoinna jatkuvasti. Jotenkin tuntuu Antti viesteistäsi, että adventtikirkko ei olisi yhteyksissä toisiin kirkkoihin. Meillä päin tämä on toisinpäin, ovet ovat avoimia yhteisissä tiloissa uskovien kokoontumisiin. Tässä hyvin pidetty ja rakastettu edesmennyt vanhin, oli sitä näissä muissa seurakunnissa ja hänen poismenonsa oli huomioitu heidän huulillaan. Eräänkin viikoittaisen rukouskokouksen tämä vanhin-matkalainen hän oli heidän kanssaan jatkuvasti.
      Ovet olivat auki heikko-osaiselle, niin kirkossa kuin kotonaan. Minä katselen näitä hedelmiä mitä se usko on tuonut heidän sydämensä kautta jaettavaksi paikkakunnallamme. Tämä näin, vaikka jotkut opinkohdat eivät katso samassa poljennossa.
      Mutta seurakunnathan ovat eri paikkakunnilla erilaisia, koska jokainen kantaa vastuuta omalla paikallaan ja meidän paikkakunnalla näkyy asiat olevan näin.

• hirvas

uskova ei menen harhaoppia opettavan ja levittävän lahkon kokouksiin. Miksi? Siellä uskotaan ihmisoppiin, ja se on kauhistus Jumalan silmissä.

• uskova on
        hirvas kirjoitti:

uskova ei menen harhaoppia opettavan ja levittävän lahkon kokouksiin. Miksi? Siellä uskotaan ihmisoppiin, ja se on kauhistus Jumalan silmissä.

että pelkää harhaoppia, ihan se vaatteisiin tartu ja eikös sen jolla on täysin totuuden mukainen oppi pitäisi antaa sitä toisillekin että tulisivat totuuden tuntoon.

Totuus on kylläkin niinpäin sillä jolla on hatara oppi itsellään, mutta ei halua siitä luopua mukavuus syistä tai muista, ei uskalla mennä kuuntelemaan muuta kuin omaansa.

Minulla oli työssä kaverina katolilainen rouva ja hän puhu kovasti siitä uskostaan ja pyysi minua kerran kirkkoonsa, minä sanoin tulisitkos sinä minun kirkkooni myös vierailulle hän aivan kauhistu ja sanoi että en koskaan hän mene muualle kuin omaansa, sanoin hänelle no sinä itse annoit vastauksen, en minäkään sitten tule sinun kirkkoon, ei sillä että en uskaltaisi mutta kun sinulla koska on noin jyrkkä kanta muihin niin sen vuoksi en tule, hän sanoi että hän ei kuulu kristittyihin hän on katolilainen, ja se on ainoa oikea uskonto koska se on vanhin.
        Muut kirkot ovat täysin harhaa.

• hirvas
        uskova on kirjoitti:

että pelkää harhaoppia, ihan se vaatteisiin tartu ja eikös sen jolla on täysin totuuden mukainen oppi pitäisi antaa sitä toisillekin että tulisivat totuuden tuntoon.

Totuus on kylläkin niinpäin sillä jolla on hatara oppi itsellään, mutta ei halua siitä luopua mukavuus syistä tai muista, ei uskalla mennä kuuntelemaan muuta kuin omaansa.

Minulla oli työssä kaverina katolilainen rouva ja hän puhu kovasti siitä uskostaan ja pyysi minua kerran kirkkoonsa, minä sanoin tulisitkos sinä minun kirkkooni myös vierailulle hän aivan kauhistu ja sanoi että en koskaan hän mene muualle kuin omaansa, sanoin hänelle no sinä itse annoit vastauksen, en minäkään sitten tule sinun kirkkoon, ei sillä että en uskaltaisi mutta kun sinulla koska on noin jyrkkä kanta muihin niin sen vuoksi en tule, hän sanoi että hän ei kuulu kristittyihin hän on katolilainen, ja se on ainoa oikea uskonto koska se on vanhin.
        Muut kirkot ovat täysin harhaa.

pelkäämisestä vaan aivan muusta. Jeesus sanoi näin puhuessaan kansalle. Pane merkille erityisesti mitä Hän sanoi:

Joh. 8:31
        Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani

Minä pysyn Hänen sanassaan, koska Hän oli opettajamme ja totuus. Valhetta Hänessä ei ollut.

Siis jos minä menen sellaiseen kokoukseen, jossa adventistipastori alkaa saarnaamaan Jeesuksen paluusta 22.10.1884, Ellen G. Whiten opetuksista ja muusta, niin minä häivyn heti! Syy on se, ettei puhuja pysynyt Jeesuksen sanassa.

Tai jos paikalla on Jehovan Todistaja, joka alkaa julistamaan oppia 1. lokakuuta 1914, jolloin Jeesus piti palata, niin minä häivyn heti.

Jeesus sanoi:

Matteus 15:8-9

8 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana,
        9 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'."

Kerroppas nyt, miksi minun pitäisi vastoin Jeesuksen opetusta hyväksyä turhat ihmisopit?
        En minä ole Jeesuksen opetuslapsi, jos minä en pysy Hänen sanassaan!

• tässä ole
        hirvas kirjoitti:

pelkäämisestä vaan aivan muusta. Jeesus sanoi näin puhuessaan kansalle. Pane merkille erityisesti mitä Hän sanoi:

Joh. 8:31
        Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani

Minä pysyn Hänen sanassaan, koska Hän oli opettajamme ja totuus. Valhetta Hänessä ei ollut.

Siis jos minä menen sellaiseen kokoukseen, jossa adventistipastori alkaa saarnaamaan Jeesuksen paluusta 22.10.1884, Ellen G. Whiten opetuksista ja muusta, niin minä häivyn heti! Syy on se, ettei puhuja pysynyt Jeesuksen sanassa.

Tai jos paikalla on Jehovan Todistaja, joka alkaa julistamaan oppia 1. lokakuuta 1914, jolloin Jeesus piti palata, niin minä häivyn heti.

Jeesus sanoi:

8 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana,
        9 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'."

Kerroppas nyt, miksi minun pitäisi vastoin Jeesuksen opetusta hyväksyä turhat ihmisopit?
        En minä ole Jeesuksen opetuslapsi, jos minä en pysy Hänen sanassaan!

opin hyväksymisestä, minä käyn sellaisissakin kokouksissa joiden oppia en hyväksy, mutta en ryntää ulos heti suin päin jos se nyt meni niin kuin en uskonut, uskovalla täytyy olla myös kärsivällisyyttä, enkä minä usko että adventistit ja jehovantodistajat eivät osaa muuta puhua uskostaan kuin joita tuossa luettelit.
        Sinä näyt olevan luonteeltasi sellainen hot head, maltillisuutta ja kärsivällisyyttä on hyvä myös opetella.

• toimii..
        hirvas kirjoitti:

Jos minä rajaisin menoni niihin kirkkoihin, jotka harhaoppina levittävät ikuista piina/välitila oppia, niin en täyttäisi Jeesuksen käskyä, mennä kaikkeen maailmaan ja saarnaamaan evankeliumia kaikille luoduille.
        Ymmärrän hyvin, että se hapatusoppi, mikä on tavaoittanut nämä veljeni ja sisareni Kristuksessa on harhaoppi, mutta he eivät ole syyllisiä itse tämän opin saamiseen.
        Kristuksen rakkaus yhdistää meidät ja Jumalan sana on loppujenlopuksi se työkalu joka avaa silmät todellisen elävän Jumalan opetukselle.
        Hänen sanansa on jalkaimme lamppu, myös tähän yön pimeyteen, jossa monenlainen harha eksyttää ihmisiä.

• hirvas
        tässä ole kirjoitti:

opin hyväksymisestä, minä käyn sellaisissakin kokouksissa joiden oppia en hyväksy, mutta en ryntää ulos heti suin päin jos se nyt meni niin kuin en uskonut, uskovalla täytyy olla myös kärsivällisyyttä, enkä minä usko että adventistit ja jehovantodistajat eivät osaa muuta puhua uskostaan kuin joita tuossa luettelit.
        Sinä näyt olevan luonteeltasi sellainen hot head, maltillisuutta ja kärsivällisyyttä on hyvä myös opetella.

kelpaa oppi kuin oppi? Jeesukselle ei kelpaa oppi kuin oppi, vaan pelastuakseen ihmisten on uskottava siihen evankeliumiin, mitä Jeesus ja apostolit opettivat.

Ja Raamattu varoittaa juuri näistä evankeliumin raiskaajista:

Gal. 1:8
        Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

En minä tietoisesti halua istua kuulemassa kirottujen puhetta. En silti ole hot head, vaan uskollinen totuudelle.

• hirvas
        toimii.. kirjoitti:

Jos minä rajaisin menoni niihin kirkkoihin, jotka harhaoppina levittävät ikuista piina/välitila oppia, niin en täyttäisi Jeesuksen käskyä, mennä kaikkeen maailmaan ja saarnaamaan evankeliumia kaikille luoduille.
        Ymmärrän hyvin, että se hapatusoppi, mikä on tavaoittanut nämä veljeni ja sisareni Kristuksessa on harhaoppi, mutta he eivät ole syyllisiä itse tämän opin saamiseen.
        Kristuksen rakkaus yhdistää meidät ja Jumalan sana on loppujenlopuksi se työkalu joka avaa silmät todellisen elävän Jumalan opetukselle.
        Hänen sanansa on jalkaimme lamppu, myös tähän yön pimeyteen, jossa monenlainen harha eksyttää ihmisiä.

oikeassa, että Jeesus käski tehdä opetuslapsia kaikista maailman kansoista. Mutta mitä Hän käski opettaa? Harhaoppejako?

Jos minä menisin paikkaan, jossa on ihmisiä eri uskonnoista, ja julistaisin adventtikirkon opinkappaletta 28, niin kuinka moni uskoisi minun puhuvan Jeesuksen opetusta?

Jos julistaisin heille, että meidän oppimme mukaan Jeesus piti tulla 22.10.1884. Mutta kun Hän ei tullutkaan, niin me muutimme oppia siten, että Hän alkoikin tehdä taivaassa tutkivaa tuomiota? Tuon opin voi jokainen lukea itse adventtikirkon omilta sivuilta, ei se minun keksintöä ole.

Kuka heistä uskoisi minua saarnan jälkeen - ei kukaan, koska ei Jeesus sellaista opettanut.

Siis ettekö jo huomaa, ettei ihmisopit ole Jumalasta, eikä niihin uskomalla kukaan pelastu.
        Ei sellaista oppia saa kertakaikkiaan opettaa kenellekään.

• hirvas
        hirvas kirjoitti:

oikeassa, että Jeesus käski tehdä opetuslapsia kaikista maailman kansoista. Mutta mitä Hän käski opettaa? Harhaoppejako?

Jos minä menisin paikkaan, jossa on ihmisiä eri uskonnoista, ja julistaisin adventtikirkon opinkappaletta 28, niin kuinka moni uskoisi minun puhuvan Jeesuksen opetusta?

Jos julistaisin heille, että meidän oppimme mukaan Jeesus piti tulla 22.10.1884. Mutta kun Hän ei tullutkaan, niin me muutimme oppia siten, että Hän alkoikin tehdä taivaassa tutkivaa tuomiota? Tuon opin voi jokainen lukea itse adventtikirkon omilta sivuilta, ei se minun keksintöä ole.

Kuka heistä uskoisi minua saarnan jälkeen - ei kukaan, koska ei Jeesus sellaista opettanut.

Siis ettekö jo huomaa, ettei ihmisopit ole Jumalasta, eikä niihin uskomalla kukaan pelastu.

olla 22.10.1844 !!

• sekin mistä
        hirvas kirjoitti:

kelpaa oppi kuin oppi? Jeesukselle ei kelpaa oppi kuin oppi, vaan pelastuakseen ihmisten on uskottava siihen evankeliumiin, mitä Jeesus ja apostolit opettivat.

Ja Raamattu varoittaa juuri näistä evankeliumin raiskaajista:

Gal. 1:8
        Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

En minä tietoisesti halua istua kuulemassa kirottujen puhetta. En silti ole hot head, vaan uskollinen totuudelle.

me tiedämme täydellisesti onko meillä kenelläkkään sitä oppia minkä Jumala täydellisesti hyväksyy, senkuin vain syyttelemme toisiamme että minun oppini se on oikea, mutta sinä olet harhassa.
        Eikä meillä pitäisi olla keskinäinen rakkaus toisiimme eikä purra kuin käärmeet toisiamme, sellaisista asioista jota emme tiedä täydellisesti itsekkään.

• hirvas
        sekin mistä kirjoitti:

me tiedämme täydellisesti onko meillä kenelläkkään sitä oppia minkä Jumala täydellisesti hyväksyy, senkuin vain syyttelemme toisiamme että minun oppini se on oikea, mutta sinä olet harhassa.
        Eikä meillä pitäisi olla keskinäinen rakkaus toisiimme eikä purra kuin käärmeet toisiamme, sellaisista asioista jota emme tiedä täydellisesti itsekkään.

Jumala hyväksyy löytyy vain Raamatusta. Jota sieltä ei löydy, sitä Jumala ei hyväksy.

• pitäisi olla
        hirvas kirjoitti:

Jumala hyväksyy löytyy vain Raamatusta. Jota sieltä ei löydy, sitä Jumala ei hyväksy.

että oppi pitäisi löytyä raamatusta, mutta kerroppa miksi on niin monta kirkkoa ja ryhmä uskovat lisäksi, ja kaikki sanoo että tämä jota minä selitän on se oikea oppi
        Tiedätkö minkä opin Jumala näistä hyväksyy, tietysti sinä sanot tottakai se on minun opppi se oikea, mutta voitko todistaa sen oikeaksi opiksi raamatulla?

• hirvas
        pitäisi olla kirjoitti:

että oppi pitäisi löytyä raamatusta, mutta kerroppa miksi on niin monta kirkkoa ja ryhmä uskovat lisäksi, ja kaikki sanoo että tämä jota minä selitän on se oikea oppi
        Tiedätkö minkä opin Jumala näistä hyväksyy, tietysti sinä sanot tottakai se on minun opppi se oikea, mutta voitko todistaa sen oikeaksi opiksi raamatulla?

mutta siihen on myös vastaus. Jos tutkit jokaisen uskonnon syntyä, niin perustajaksi löytyy AINA joku ihminen. Sen voi tarkistaa tutustumalla uskonnon tai lahkon historiaan. Ja kun joku perustaa uskonnon, hän tekee sille myös opinkappaleet, siis ihmistulkinnat ja käsitykset Raamatun opista.

Minä en usko, että Jeesus piti tulla maan päälle 22.10.1844. Miksi? Siksi ettei Jeesus sellaista ITSE opettanut. (adventismi).

En myöskään usko, että Jeesus piti tulla 1. lokakuuta 1914. Miksi? Koska ei Hän ITSE sellaista opettanut. ( Jehovan Todistajat)

En myöskään usko, että Jumalan valtakunta on Oulun rauhanyhdistyksellä ( vanh.lestadiolaiset)

Huomaa, että näitä opetetaan ihmisille Jumalan totuutena, vaikkei Raamattu näin opetakaan. Ne ovat uskonnon omia teorioita, luuloja ja uskomuksia.
        Juuri siksi meillä on näitä "oikeita uskontoja" pilvin pimein. Silti niin adventistit, jehovat, hellarit, lestadiolaiset ovat ITSE aina oikeassa, vaikka opettavat täysin erilaisia oppeja! Niitä ei voi perustella Jumala sanalla oikeaksi, koska niitä ei löydy Raamatusta lainkaan, eikä Jeesus sellaista koskaan opettanut.

Mutta miksi Jumala antoi oman sanansa? Eikö se riitä ihmisen pelastukseen, vaan pitää olla jonkun uskonnon jäsen, ja uskoa myös sen oppeja ennenkuin pelastuu.

Kukaan ei tarvitse kuulua yhteenkään uskontoon pelastuakseen. Miksi? Siksi ettei uskonto tai yhdistys ja siihen kuuluminen pelasta ketään.

Kun pysyt Raamatun opissa, tutkit sitä ITSE ja etsit vilpittömästi mikä on Jumalan totuus, niin silmäsi avautuvat näkemään mitä uskonnot todella ovat ja opettavat. Ei minulla ole mitään omaa oppia, vaan minä puolustan sitä sanaa, jota Jeesus opetti. Jos toimisin toisin, olisin epärehellinen itselleni sekä Jumalalle.

Jos sinä ja minä tutkimme Raamattua kukin tahollamme, me opimme Jumalan sanaa samalla tavalla. Ja kun me uskomme pyhän sanaan, me myös puolustamme sitä. Ei siinä tarvita mitään omaa oppia, vaan totuutemme on Raamattu. Muuta totuutta meille ei ole Jumala antanut.

• toimii..
        hirvas kirjoitti:

Nyt ollaan mielenkintoisella alueella.
        Kun vuosikymmenten saatossa olen kuunnellut kaikennäköistä oppia eri seurakunnissa, niin oletko huomioinut itse että hengellisten asioiden sopassa on monenlaista maustetta.
        Jopa tämä Jeesuksen paluu, kuinka paljon siitä opetettiin helluntaipiirissä Israelin itsenäistymisestä sukupolvi ja sukupolven iäksi määriteltiin 40 vuotta.
        Nyt tätä käsitettä on monella lailla venytelty eri suuntiin, koska se ei nyt aivan toiminut tällälailla, kun ensimmäisen tulkinnan määritelmä meni ohi. Mielellään siitä vaietaan ja nämä kirjoittamattomat oppikohdat, niistä voi vaieta.
        Jopa jonkun hyvinkin jossain vaiheessa arvossapidetty opettajan oppi on vaiettu, ettei sellaista ole edes olemassakaan.
        Melleri, hänelläkin on ollut tämä 2028 muistini mukaan paluun ajankohta, mutta eläkkeellehän arvostettu mies on jo päässyt, eikä niin vastuulliseksi joudu.

Varmasti adventtikirkossa tälle mainitsemallesi tulkinnalle on jotkut perusteet, ja sitten on tapahtumaksi päätelty toteutumaton takaisin tulo ja tuo tutkiva tuomio, määrittelynä Heb. kirjeestäkin.
        Ts. ongelmia tulkinnoissa voi olla siellä sun täällä, mutta itse asiassa muutakin voi katsella.
        Mielenkiintoiseksi asian vetää se, että ensimmäisessä harhassa, jossa puhuttiin Israelin itsenäistyminen 40 vuotta = Jeesuksen paluu.
        Niin tässäkin seurakunnassa puhutaan siitä, taivaallisesta kirjanpidosta, elämänkirjasta jne.
        Eli Jeesuksella on palkka tullessa.
        Asioissa puhutaan samasta asiasta, mutta eri värityksellä.

Jos näitten käsityksien "viidakossa" ajattelemme, että omassa harhassa on parempi, kuin naapurin, mutta opetus astuu omassa harhassa jopa monessa asiassa pidemmälle, jopa Raamatun vastaisuuteen jo voi ruveta miettimään mitä tehdä.
        Yksi on sielun kuolemattomuusoppi, jota vastaan jo Jumala paratiisissa kävi.
        Välitilaoppi, jota vastaan Jeesus puhui Johanneksen evankeliumissa.
        Salainen tempaaminen, joka johtaa monemoisiin ylösnousemuksiin, mutta sitten ongelmaa selitetään, että se on yksi ja samaa koskeva ylösnousemus, mutta monivaiheinen.
        Raamattu tosin sanoo kahdesta ylösnousemuksesta, siihen vielä todeten, että autuas se jonka osa on ensimmäinen ylösnousemus.
        Ketähän pitäsi saarnan jälkeen uskoa, sanaan vai jopa suuriin ongelmiin johtavaa tulkintaa.

Mietin tätä asiaa, kun kuuntelin Syväntöä henkilökohtaisesti. Hän kertoi arvostetun tyttönsä tekevän valintansa vasta kun ja jos seurakunta on ylösotettu, "salainen" ja hän sitten tämän iankaikkisen osan lunastaa marttyyriyden kautta.

Huomaatko opetusten ongelman, jota hieman vapaasti tulkitsin. Ostetaan taivaspaikka, kun usko nyt ei riitä lähtemään kilvoitukseen.
        Sitten tämän opetuksen mukaan vasta uskotaan kun seurakuntaa ei olekaan vaan ollaan jääty, kun eno veneestä ja se opetus olikin totta.

Huh, mitä opetusta. Autuas se joka uskoo, vaikka ei näe.
        Raamattu ei puhu kuin yhdestä autuaiden ylösnousemuksesta ja vain heillä on pelastus, jotka ovat ottaneet Jeesuksen vastaan omana Herranaan.

Eli mitä mieltä olet opetusten kirjosta ja vaikeuksista, tästä asiasta voisin kirjoitella vaikka kuinka, mutta se ongelma, mitä pidät ongelmana, ja jättää se päätelmä ovet auki paljolle väärälle.
        Itselläni ei yhteys adventistin ja sen seurakunnan kanssa ole ongelma. Samanmielisenä ajattelen monesta asiasta, sekä tiedän sen, että tilaa seurakunnissa pitää olla ajatella niin tutkivan tuomion ajatukselle, kuin sille, joka ei niin sitä matkaan ota.
        Kyse on vain, että onko ymmärretty sanaa puolin tai toisin ja kerran valkeus astuu siihenkin näköalaan.
        Tärkein on perusta, että Jeesus elää ja on ainut ovi Jumalan valtakuntaan. Hänessä pelastutaan ja HÄn on uhrikaritsa meidän puolestamme.
        Siihen kulmakiveen rakentuu seurakunta jonka tehtävänä on pitää kiinni Jumalan tahdosta, kokonaisvaltaisesti.
        Ja tätä taustaa vasten, rakkaus myös sitä uskovaa kohtaan on olemassa, joka ei vielä ole sanan valossa ymmärtänyt Jumalan tahdon kokonaisvaltaista siunausnäköalaa. Yhteisessä matkassa voi sana avata, jos ei vielä, niin viimeistään ylösnousemuksessa.
        Ehkä uudessa maassa sapattikin maistuu, miksei tässä ajassa?

Niin, noista opinkohdista.

Paljon on seurakuntia, joissa on kirjoittamattomia opinkohtia, johon toivoisi mustetta riittävän, että siinä seurakunnassa seurakunnan jäsen voisi nähdä, että mitä hänen "kuuluu" uskoa tässä seurakunnassaan.
        Vaikkapa, että on täyttynyt Pyhällä Hengellä "vasta kun puhuu kielillä". Tämäkin on ollut hyvin painava kirjoittamaton oppi, josta hieman nyt ajan saatossa lipsutaan.
        Että silleen... rakkaudella, parjattu veljesi.

Yksi

• hirvas
        toimii.. kirjoitti:

Nyt ollaan mielenkintoisella alueella.
        Kun vuosikymmenten saatossa olen kuunnellut kaikennäköistä oppia eri seurakunnissa, niin oletko huomioinut itse että hengellisten asioiden sopassa on monenlaista maustetta.
        Jopa tämä Jeesuksen paluu, kuinka paljon siitä opetettiin helluntaipiirissä Israelin itsenäistymisestä sukupolvi ja sukupolven iäksi määriteltiin 40 vuotta.
        Nyt tätä käsitettä on monella lailla venytelty eri suuntiin, koska se ei nyt aivan toiminut tällälailla, kun ensimmäisen tulkinnan määritelmä meni ohi. Mielellään siitä vaietaan ja nämä kirjoittamattomat oppikohdat, niistä voi vaieta.
        Jopa jonkun hyvinkin jossain vaiheessa arvossapidetty opettajan oppi on vaiettu, ettei sellaista ole edes olemassakaan.
        Melleri, hänelläkin on ollut tämä 2028 muistini mukaan paluun ajankohta, mutta eläkkeellehän arvostettu mies on jo päässyt, eikä niin vastuulliseksi joudu.

Varmasti adventtikirkossa tälle mainitsemallesi tulkinnalle on jotkut perusteet, ja sitten on tapahtumaksi päätelty toteutumaton takaisin tulo ja tuo tutkiva tuomio, määrittelynä Heb. kirjeestäkin.
        Ts. ongelmia tulkinnoissa voi olla siellä sun täällä, mutta itse asiassa muutakin voi katsella.
        Mielenkiintoiseksi asian vetää se, että ensimmäisessä harhassa, jossa puhuttiin Israelin itsenäistyminen 40 vuotta = Jeesuksen paluu.
        Niin tässäkin seurakunnassa puhutaan siitä, taivaallisesta kirjanpidosta, elämänkirjasta jne.
        Eli Jeesuksella on palkka tullessa.
        Asioissa puhutaan samasta asiasta, mutta eri värityksellä.

Jos näitten käsityksien "viidakossa" ajattelemme, että omassa harhassa on parempi, kuin naapurin, mutta opetus astuu omassa harhassa jopa monessa asiassa pidemmälle, jopa Raamatun vastaisuuteen jo voi ruveta miettimään mitä tehdä.
        Yksi on sielun kuolemattomuusoppi, jota vastaan jo Jumala paratiisissa kävi.
        Välitilaoppi, jota vastaan Jeesus puhui Johanneksen evankeliumissa.
        Salainen tempaaminen, joka johtaa monemoisiin ylösnousemuksiin, mutta sitten ongelmaa selitetään, että se on yksi ja samaa koskeva ylösnousemus, mutta monivaiheinen.
        Raamattu tosin sanoo kahdesta ylösnousemuksesta, siihen vielä todeten, että autuas se jonka osa on ensimmäinen ylösnousemus.
        Ketähän pitäsi saarnan jälkeen uskoa, sanaan vai jopa suuriin ongelmiin johtavaa tulkintaa.

Mietin tätä asiaa, kun kuuntelin Syväntöä henkilökohtaisesti. Hän kertoi arvostetun tyttönsä tekevän valintansa vasta kun ja jos seurakunta on ylösotettu, "salainen" ja hän sitten tämän iankaikkisen osan lunastaa marttyyriyden kautta.

Huomaatko opetusten ongelman, jota hieman vapaasti tulkitsin. Ostetaan taivaspaikka, kun usko nyt ei riitä lähtemään kilvoitukseen.
        Sitten tämän opetuksen mukaan vasta uskotaan kun seurakuntaa ei olekaan vaan ollaan jääty, kun eno veneestä ja se opetus olikin totta.

Huh, mitä opetusta. Autuas se joka uskoo, vaikka ei näe.
        Raamattu ei puhu kuin yhdestä autuaiden ylösnousemuksesta ja vain heillä on pelastus, jotka ovat ottaneet Jeesuksen vastaan omana Herranaan.

Eli mitä mieltä olet opetusten kirjosta ja vaikeuksista, tästä asiasta voisin kirjoitella vaikka kuinka, mutta se ongelma, mitä pidät ongelmana, ja jättää se päätelmä ovet auki paljolle väärälle.
        Itselläni ei yhteys adventistin ja sen seurakunnan kanssa ole ongelma. Samanmielisenä ajattelen monesta asiasta, sekä tiedän sen, että tilaa seurakunnissa pitää olla ajatella niin tutkivan tuomion ajatukselle, kuin sille, joka ei niin sitä matkaan ota.
        Kyse on vain, että onko ymmärretty sanaa puolin tai toisin ja kerran valkeus astuu siihenkin näköalaan.
        Tärkein on perusta, että Jeesus elää ja on ainut ovi Jumalan valtakuntaan. Hänessä pelastutaan ja HÄn on uhrikaritsa meidän puolestamme.
        Siihen kulmakiveen rakentuu seurakunta jonka tehtävänä on pitää kiinni Jumalan tahdosta, kokonaisvaltaisesti.
        Ja tätä taustaa vasten, rakkaus myös sitä uskovaa kohtaan on olemassa, joka ei vielä ole sanan valossa ymmärtänyt Jumalan tahdon kokonaisvaltaista siunausnäköalaa. Yhteisessä matkassa voi sana avata, jos ei vielä, niin viimeistään ylösnousemuksessa.
        Ehkä uudessa maassa sapattikin maistuu, miksei tässä ajassa?

Niin, noista opinkohdista.

Paljon on seurakuntia, joissa on kirjoittamattomia opinkohtia, johon toivoisi mustetta riittävän, että siinä seurakunnassa seurakunnan jäsen voisi nähdä, että mitä hänen "kuuluu" uskoa tässä seurakunnassaan.
        Vaikkapa, että on täyttynyt Pyhällä Hengellä "vasta kun puhuu kielillä". Tämäkin on ollut hyvin painava kirjoittamaton oppi, josta hieman nyt ajan saatossa lipsutaan.
        Että silleen... rakkaudella, parjattu veljesi.

Yksi

ja asiaa tuli joka rivillä. Minä olen tullut itseni kohdalla sellaiseen tulokseen, että olen hengellisesti köyhä, mitäänsanomaton ja yksinkertaisesti uskova suomalainen mies.

Nuo ovat omia määritelmiäni itsestäni, sillä katson itseäni ikäänkuin muiden silmillä. Siksipä olen helluntailaisten mielestä hengellisesti köyhempi kuin ne, jotka puhuvat kielillä. Minä en puhu. Mitäänsanomaton olen Jumalan silmissä, koska minun tietämykseni ja viisauteni ei ole mitään Hänen viisautensa rinnalla.
        Yksinkertaisesti uskova tarkoittaa sitä, että uskon Raamatun sanaan sellaisena kuin se on kirjoitettu. Ei minun tarvitse mennä kirjekurssille tai raamattuopistoon, jotta ymmärtäisin miten minä pelastun. Sen ilmoittaa Jumalan sana Raamatussa, eikä se ole niin vaikeasti ilmaistu, ettenkö minä sitä ymmärtäisi.

Mitä tulee Jeesuksen paluun ennusteluihin, niin ne ovat kaikki täysin turhia. Miksi ?
        Siksi että Jeesus itsekään tiennyt milloin kaikki tapahtuu, koska sen tiesi vain yksin Isä.
        Kysymys kuuluu, miten joku ihminen voi tietää sellaista, mitä Jumalan Poikakaan ei tiennyt. Siis nyt tullaan kysymykseen, uskotko todella Jeesukseen ja Hänen opetukseensa. Kun Hän ilmoitti selvästi olevansa tietämätön maailman lopun ajakohdasta, niin se on uskon asia. Sinä uskot sen, tai sitten et.

Jollet usko sitä, haalit omaan uteliaisuuteesi ihmisopettajia, jotka ovat päässeet johonkin aikamäärään tulkitsemalla ja järkeilemällä edelleen Raamatun sanaa. Mutta yksikään niistä ei tule toteutumaan, koska ne eivät ole Jumalasta.

Nyt tullaan sitten kaikista oleellisemmalle alueelle, miksi me uskomme? Jokainen uskoo tietysti siksi, että toivoo pelastuvansa kuten Raamattu lupaa. Pelastuuko ihminen uskolla kuin uskolla? Opettaako Raamattu näin?

Ei opeta, sillä vain usko siihen evankeliumiin mitä Jeesus ja apostolit opettivat, se pelastaa.
        Siksi Jeesus sanoi näin:

9 mutta TURHAAN he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'."

Siis mikä tarve on uskoa ja levittää turhuutta, joka ei pelasta ketään. Miksi pitää loukata Jumalaa uskomalla johonkin muuhun kuin siihen sanaan, jonka Hän vartavasten antoi ihmisille pelastukseksi? Minusta se on epäluottamusta Jumalaa kohtaan, ei uskota pyhää totuutta.

Minä uskon kuten Raamattu opettaa, usko Jeesukseen Kristukseen, niin sinä pelastut. Kaikki muu mitä sen päälle tulee, tulee Jumalan lahjana. Hän antaa lahjoja kenelle antaa, emmekä me voi vaatia Häneltä yhtään mitään.

Siksipä teen kuten Raamattu opettaa, usko ja kaste sekä Pyhä Hengen opetus. Se riittää minulle, ja se riittää siihen mihin se riittää. Jollei se riitä Jumalan edessä, se ei sitten riitä pelastukseen. Uskon kuitenkin Jumalan armoon ja rakkauteen ja luotan siihen.

Minun eräs lempijakeeni Raamatusta on tämä:

1. Joh. 2:27
        Mutta te, teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.

Minulla on sen saman Pyhän Hengen voitelu kuin Jeesuksellakin. Ei se mihinkään ole muuttunut. Sen opetus on totuus, eikä se valehtele. Siksi elän luottavaisena ja rauhassa, sillä tapahtuipa mitä hyvänsä maailmassa, tiedän etten ole yksin.

Minulla on Puolustaja Jeesus Kristus, sillä olen Hänen opetuslapsensa. Näin tunnen ja ajattelen.

• hirvas kirjoitti:

ja asiaa tuli joka rivillä. Minä olen tullut itseni kohdalla sellaiseen tulokseen, että olen hengellisesti köyhä, mitäänsanomaton ja yksinkertaisesti uskova suomalainen mies.

Nuo ovat omia määritelmiäni itsestäni, sillä katson itseäni ikäänkuin muiden silmillä. Siksipä olen helluntailaisten mielestä hengellisesti köyhempi kuin ne, jotka puhuvat kielillä. Minä en puhu. Mitäänsanomaton olen Jumalan silmissä, koska minun tietämykseni ja viisauteni ei ole mitään Hänen viisautensa rinnalla.
        Yksinkertaisesti uskova tarkoittaa sitä, että uskon Raamatun sanaan sellaisena kuin se on kirjoitettu. Ei minun tarvitse mennä kirjekurssille tai raamattuopistoon, jotta ymmärtäisin miten minä pelastun. Sen ilmoittaa Jumalan sana Raamatussa, eikä se ole niin vaikeasti ilmaistu, ettenkö minä sitä ymmärtäisi.

Mitä tulee Jeesuksen paluun ennusteluihin, niin ne ovat kaikki täysin turhia. Miksi ?
        Siksi että Jeesus itsekään tiennyt milloin kaikki tapahtuu, koska sen tiesi vain yksin Isä.
        Kysymys kuuluu, miten joku ihminen voi tietää sellaista, mitä Jumalan Poikakaan ei tiennyt. Siis nyt tullaan kysymykseen, uskotko todella Jeesukseen ja Hänen opetukseensa. Kun Hän ilmoitti selvästi olevansa tietämätön maailman lopun ajakohdasta, niin se on uskon asia. Sinä uskot sen, tai sitten et.

Jollet usko sitä, haalit omaan uteliaisuuteesi ihmisopettajia, jotka ovat päässeet johonkin aikamäärään tulkitsemalla ja järkeilemällä edelleen Raamatun sanaa. Mutta yksikään niistä ei tule toteutumaan, koska ne eivät ole Jumalasta.

Nyt tullaan sitten kaikista oleellisemmalle alueelle, miksi me uskomme? Jokainen uskoo tietysti siksi, että toivoo pelastuvansa kuten Raamattu lupaa. Pelastuuko ihminen uskolla kuin uskolla? Opettaako Raamattu näin?

Ei opeta, sillä vain usko siihen evankeliumiin mitä Jeesus ja apostolit opettivat, se pelastaa.
        Siksi Jeesus sanoi näin:

9 mutta TURHAAN he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'."

Siis mikä tarve on uskoa ja levittää turhuutta, joka ei pelasta ketään. Miksi pitää loukata Jumalaa uskomalla johonkin muuhun kuin siihen sanaan, jonka Hän vartavasten antoi ihmisille pelastukseksi? Minusta se on epäluottamusta Jumalaa kohtaan, ei uskota pyhää totuutta.

Minä uskon kuten Raamattu opettaa, usko Jeesukseen Kristukseen, niin sinä pelastut. Kaikki muu mitä sen päälle tulee, tulee Jumalan lahjana. Hän antaa lahjoja kenelle antaa, emmekä me voi vaatia Häneltä yhtään mitään.

Siksipä teen kuten Raamattu opettaa, usko ja kaste sekä Pyhä Hengen opetus. Se riittää minulle, ja se riittää siihen mihin se riittää. Jollei se riitä Jumalan edessä, se ei sitten riitä pelastukseen. Uskon kuitenkin Jumalan armoon ja rakkauteen ja luotan siihen.

Minun eräs lempijakeeni Raamatusta on tämä:

1. Joh. 2:27
        Mutta te, teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.

Minulla on sen saman Pyhän Hengen voitelu kuin Jeesuksellakin. Ei se mihinkään ole muuttunut. Sen opetus on totuus, eikä se valehtele. Siksi elän luottavaisena ja rauhassa, sillä tapahtuipa mitä hyvänsä maailmassa, tiedän etten ole yksin.

Minulla on Puolustaja Jeesus Kristus, sillä olen Hänen opetuslapsensa. Näin tunnen ja ajattelen.

Mielenkiintoinen ja vaikuttava opetus hirvakselta. Kommentoitavaa ei siinä sinänsä ole, sillä
        se on niin ja amen. Mutta jotain tahdon minäkin sanoa, että minuakin voisivat sitten nuo
        halukkaat moittia.

"Kun Hän ilmoitti selvästi olevansa tietämätön maailman lopun ajakohdasta, niin se on uskon asia."
        Ninhän se on. Aikain merkkejä silti on hyvä seurata, jotta paremmin pysyisi hereillä.
        Luuk 21:28-32

28
        Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä."   
        29
        Ja hän puhui heille vertauksen: "Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita.   
        30
        Kun ne jo puhkeavat lehteen, niin siitä te näette ja itsestänne ymmärrätte, että kesä jo on lähellä.   
        31
        Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että Jumalan valtakunta on lähellä.   
        32
        Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu.   

Lopunajan suurtapahtumat mahtuvat kaikki yhden sukupolven sisään. Roimasti lisääntyneet
        luonnonmullistukset ja sotien ennennäkemätön määrä yms. Israel puhkesi kukkaan v. 1948 ja
        sukupolvi on 70-80 vuotta. Ihanneikä tosin on 120 vuotta, Nooan päivistä alkaen ollut, (1.Ms.6:3).
        Tuohon ei sovi tietenkään tuudittautua, sillä tarkkaa ajankohtaa ei tosiaan tiedä Poikakaan.
        Ja ihmisyksilölle harvoin ilmoitetaan, milloin hänet otetaan pois. Eivät kaikki elä 70 tai 120 vuotta.

Mutta voimme tietää olevamme valmiita, valvovia.

• hirvas
        AnttiVKantola kirjoitti:

Mielenkiintoinen ja vaikuttava opetus hirvakselta. Kommentoitavaa ei siinä sinänsä ole, sillä
        se on niin ja amen. Mutta jotain tahdon minäkin sanoa, että minuakin voisivat sitten nuo
        halukkaat moittia.

"Kun Hän ilmoitti selvästi olevansa tietämätön maailman lopun ajakohdasta, niin se on uskon asia."
        Ninhän se on. Aikain merkkejä silti on hyvä seurata, jotta paremmin pysyisi hereillä.
        Luuk 21:28-32

28
        Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä."   
        29
        Ja hän puhui heille vertauksen: "Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita.   
        30
        Kun ne jo puhkeavat lehteen, niin siitä te näette ja itsestänne ymmärrätte, että kesä jo on lähellä.   
        31
        Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että Jumalan valtakunta on lähellä.   
        32
        Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu.   

Lopunajan suurtapahtumat mahtuvat kaikki yhden sukupolven sisään. Roimasti lisääntyneet
        luonnonmullistukset ja sotien ennennäkemätön määrä yms. Israel puhkesi kukkaan v. 1948 ja
        sukupolvi on 70-80 vuotta. Ihanneikä tosin on 120 vuotta, Nooan päivistä alkaen ollut, (1.Ms.6:3).
        Tuohon ei sovi tietenkään tuudittautua, sillä tarkkaa ajankohtaa ei tosiaan tiedä Poikakaan.
        Ja ihmisyksilölle harvoin ilmoitetaan, milloin hänet otetaan pois. Eivät kaikki elä 70 tai 120 vuotta.

Mutta voimme tietää olevamme valmiita, valvovia.

meille näytetään merkkejä. Meidän on seurattava, valvottava, sillä hetkenä jona emme luule, Ihmisen Poika saapuu.

Aasian tapahtumat ovat merkkejä, mutta vain synnytystuskien alkua. Pahempaa on tulossa, ja ne tapahtuvat nopeasti. Tätä ei tarviste ennustaa, koska Raamattu kertoo sen.

• ## Jotenkin tuntuu Antti viesteistäsi, että adventtikirkko ei olisi yhteyksissä toisiin kirkkoihin. Meillä päin tämä on toisinpäin, ovet ovat avoimia yhteisissä tiloissa uskovien kokoontumisiin. ##

Niinpä niin - sinäpä sen itse sanoit: Tervetuloa meidän seurakuntaan ja sapattisinetin alle,
        kuuluu teidän viestinne. Mutta toisinkin päin asia voisi olla: tervemenoa sunnuntaina
        pedonmerkittyjen seurakuntaan pyhää yhteyttä kokemaan.

Mutta minä pidän mitä parhaimpana yhteistyön muotona sellaista leiriä, josta hieman kerroin
        aloituksessani. Usko ja yhteys kuuluvat yhteen. Ei niitä kyetä erottamaan leimasimillakaan,
        vaikka olisi jopa kahdenlaista leimasinta sakaristossa: sapattileimaa ja sunnuntaipedon.

Yhtä oleminen on jotakin muuta kuin että
        lauantain pyhittäjä vuokraa kirkkoaan muille
        sunnuntaisin.

Joh. 17:21
        Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa.
        Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. [Ef. 4:3-6]

Ef 4:3-6
        3
        Pyrkikää rauhan sitein säilyttämään Hengen luoma ykseys. [Kol. 3:14,15]
        4
        On vain yksi ruumis ja yksi Henki, niin kuin myös se toivo, johon teidät on kutsuttu, on yksi. [Room. 12:5; 1. Kor. 12:4,13,27]
        5
        Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!
        [4:5,6: 1. Kor. 8:4 : 1. Kor. 8:6, 12:13]
        6
        Yksi on Jumala, kaikkien Isä! Hän hallitsee kaikkea, vaikuttaa kaikessa ja on kaikessa. [Room. 11:36]

• Jeesus tulee
        hirvas kirjoitti:

meille näytetään merkkejä. Meidän on seurattava, valvottava, sillä hetkenä jona emme luule, Ihmisen Poika saapuu.

Aasian tapahtumat ovat merkkejä, mutta vain synnytystuskien alkua. Pahempaa on tulossa, ja ne tapahtuvat nopeasti. Tätä ei tarviste ennustaa, koska Raamattu kertoo sen.

Oikeassa olette veljet!
        "Hetkenä jona emme luule, Ihmisen Poika saapuu."

Matt. 24:44
        Sentähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee.
        Luuk. 12:40
        Niin olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee."

Ilmestyskirjan Herra tulee kuin varas yöllä,
        noutamaan seurakuntansa - - yllättäen!

Ilm. 3:3
        Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut, ja ota siitä vaari ja tee parannus. Jos et valvo, niin minä tulen kuin varas, etkä sinä tiedä, millä hetkellä minä sinun päällesi tulen.

Ilm. 16:15
        -Katso, minä tulen niinkuin varas; autuas se, joka valvoo ja pitää vaatteistansa vaarin, ettei hän kulkisi alastomana eikä hänen häpeätänsä nähtäisi! -

• alex-kasi

kirjoitat asiaa minunkin mielestäni. Oman uskoni mukaan näet ei täysin "oikeata" kirkkoa ole edes olemassa, eikä edes tule olemaankaan ennenkuin Jumalan valtakunnassa. Siksi (näin evl. luterilaisena jolla on oma, joskus kirkon opista eroava usko) yhdyn tuohon aloitteeseen että monet kokoontuisivat ja asioista keskusteltaisiin avoimesti rakkaudellisessa hengessä. Vaikka täytyy tunnustaa että en tosin tiedä että kuinka paljon eri kirkoihin kuuluvat uskovaiset (siis nimenomaan uskovaiset) yhteísesti keskustelevat keskustelevat uskon asioista. Tuntuu joskus siltä että uskon asioista on melkein helpompi keskustella asiallisesti "ei uskovien" kanssa.

Mutta hyvä aloitus mielestäni.

• SIELUN

Palstan adventistit kehtaavat väittää, ettei
      adventtiopin mukaan ihminen olisikaan sielu.
      Vaan ainoastaan eläin eläinten joukossa.

Mutta adventtioppi tunnustaa ihmisen kokonansa.

Esim Ilmestyskirjaseminaarin vihko 7 s. 9 sanoo:
      "Taistelu käydään ihmissieluista."
      Ja selostaa sitten "sielunvihollisen" valheellisia
      väitteitä.

Tämän foorumin kiihkomieliset adventistit eivät
      edusta aventtitotuutta!

Yx_valistunut advari

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      171
      1111
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      857
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      539
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      295
      533
    7. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      531
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      489
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      472
    Aihe