"Luokat"

Darwinismiako?

Mielestäni marxismin luokkaoppi on eräänlainen darwinismin ja siis evoluutioteorian ilmentymä. Ei tietenkään suoraan evoa mutta kuitenkin sieltä ajattelumallinsa ammentamut.
Ihmiskunnan jako jyrkästi luokkiin on eräänlaista rotuoppia sekin. Kuin jakaisi ih miskunnan eri rotuihin sen mukaan mikä on yhteiskunnallinen asema ei ulkonäön mukaan tms.

Kuinka paljon pahaa sellainen ajattelu onkaan saanut aikaan, ei voi edes sanoin kuvata.

7

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ööö... Siis luokkajako on arkipäivää. Samanlaiset linnut kun yhdessä lentelee. Samaan suuntaan suuntautuneet, lahjakkaat ihmiset viettävät aikaa yhdessä, toimien yhdessä, muodostaen samanhenkisiä kaveriporukoita, yrityksiä, perheitä, ja kaikenmoisia yhteisöjä. Luokkajako on ihmisten yhteiskunnassa itsestäänselvyys.

      Tietyn alan ammattilaiset muodostavat ryhmiä, muusikot, rakennusmiehet, metallialan ammattilaiset, pidemmälle opiskellleet jne... Mitä yhteistä keskusteltavaa, yhteistä tekemistä voisi muodostua jos yksi tekee puusta mitä lystää, yksi tutkii leipätyökseen vaikkapa sieniä, yksi on tunnettu säveltäjä, ja yksi on metallialan pienyrittäjä... Se yhteinen nimittäjä?

      Lisäksi parinmuodostus, harvemmimpa sitä toinen puolisko on akateemisesti koulutettu ja toinen olisi lopettanut koulun peruskoulun jälkeen..

      • ajateltuna

        niin kyllä marxilainen luokkajako-oppi on aivan muuta kuin nuo esimerkkisi. Totta kai samanlaisuus viehättää ihmisiä mutta jos akateeminen menee naimisiin peruskoulun käyneen kanssa niin ei kukaan puhu luokkapetturuudesta.

        Marxi vei luokkaopin ns. tieteeksi ja se oli yksi evoluution sovellus. Ei jokapäiväinen elämä mihinkään evoluutio-oppiin perustu tietenkään. Tietenkin myös toisten "luokkien" hävittäminen surmaamalla oli aikamoinen sovellus darwinismista eikä ole ihan jokapäiväistä menoa.


    • maa_tiainen

      Kun ihmiset (eliöt) jakaantuvat erillisiin ryhmiin, niin konfliktin riski kasvaa. Vastakkainen kehitys olisi tottakai paljon parempi (rauhanomaisempi) asia.

    • Menoa

      Vähemmän tunneettu tosiasia on se että Marx sai idean luokkataistelu-opilleen laatiessaan suurta uskonto-kriittistä teostaan.Oivallettuaan uskontojen ja lahkojen käyttäytyvän toistensa suhteen jatkuvan kilpailun ja alistamis-pyrkimyksen hengessä hän näynomaisesti oivalsi saman dynamiikan pätevän myös tulevaisuuden yhteiskunnassa poliittisen toiminnan moottorina.

    • Ristinkaataja

      "Mielestäni marxismin luokkaoppi on eräänlainen darwinismin ja siis evoluutioteorian ilmentymä."

      Mielipiteitä on monenlaisia, uskovaisten kohdalla vääriä ja vielä väärempiä.

      "mutta kuitenkin sieltä ajattelumallinsa ammentamut."

      Ajattelumallista? Evoluutioteoria ei ole mikään ajattelumalli vaan biodiversiteetin syntymekanisemaja kuvaava tieteellinen teoria.

      "Ihmiskunnan jako jyrkästi luokkiin on eräänlaista rotuoppia sekin."

      Kiva homma. Evoluutioteoria ei ole mitään rotuoppia.

      • Outsider____!

        ....
        Ajattelumallista? Evoluutioteoria ei ole mikään ajattelumalli vaan biodiversiteetin syntymekanisemaja kuvaava tieteellinen teoria.
        .......

        Olkoon evo evouskisten mielestä ihan mitä tahansa niin kyullä sieltä voi mallia ottaa kuka hyvänsä puupää. Tuossa sanahelinässäsi unohdat evon perusasiat eli luonnonvalinnan, joka perustuu kilpailuun rajallsista resursseista jossa taasen sopeutunein (Wikin mielestä menestynein) pärjää parhaiten. Karsien populaatiosta huonommat eli heikommin pärjäävät pois.

        Siinä on hoopoille mallia ihan tarpeeksi. Ymmärrän kyllä kiistämisesi, koska nämä evon sovellukset ovat evouskikselle ollee kova paikka.

        Niinkuin Suomessa ja monissa muissakin maissa erilaisissa hoitolaitoksissav uosikymmenien ajan rotuhygienian nimissä harrastettu eugeniikka.

        Sekin keksittiin yhtenä "hienona" sovelluksena evoteoriaan. Joku keksi, että näinkin voidaan tehdä ja parantaa rotua.


      • Joniii
        Outsider____! kirjoitti:

        ....
        Ajattelumallista? Evoluutioteoria ei ole mikään ajattelumalli vaan biodiversiteetin syntymekanisemaja kuvaava tieteellinen teoria.
        .......

        Olkoon evo evouskisten mielestä ihan mitä tahansa niin kyullä sieltä voi mallia ottaa kuka hyvänsä puupää. Tuossa sanahelinässäsi unohdat evon perusasiat eli luonnonvalinnan, joka perustuu kilpailuun rajallsista resursseista jossa taasen sopeutunein (Wikin mielestä menestynein) pärjää parhaiten. Karsien populaatiosta huonommat eli heikommin pärjäävät pois.

        Siinä on hoopoille mallia ihan tarpeeksi. Ymmärrän kyllä kiistämisesi, koska nämä evon sovellukset ovat evouskikselle ollee kova paikka.

        Niinkuin Suomessa ja monissa muissakin maissa erilaisissa hoitolaitoksissav uosikymmenien ajan rotuhygienian nimissä harrastettu eugeniikka.

        Sekin keksittiin yhtenä "hienona" sovelluksena evoteoriaan. Joku keksi, että näinkin voidaan tehdä ja parantaa rotua.

        Onko mielestäsi jotenkin gravitaatioteorialle arka paikka se, että joku voi ottaa 'gravitaatioteoriasta mallia', ja esimerkiksi päätyä lopputulokseen että millään muulla kuin massalla ei ole merkitystä? Entä jos sarjamurhaaja päättä 'toteuttaa gravitaatiota käytännössä' tiputtelemalla ihmisiä vuoren rinteeltä?

        "Sekin keksittiin yhtenä "hienona" sovelluksena evoteoriaan. Joku keksi, että näinkin voidaan tehdä ja parantaa rotua."

        Niin, suurin osa ihmisistä kuitenkin alusta lähtien tajusi että tuollainen 'mallin ottaminen' on huono idea. Tuolla sovellutuksella on myös yhtä vähän tekemistä evoluutioteorian kanssa kuin yllämainitun sarjamurhaan 'oikeutuksella' murhiinsa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe