Muistaako kukaan tätä

Kössönöm

koetta:

"Miten ihmisestä tulee paha?


"Zimbardo on syventynyt jo yli neljäkymmentä vuotta aiheeseen ja on tunnettu erityisesti vankilakokeestaan, jossa koehenkilöinä toimi Stanfordin yliopiston opiskelijoita. Kokeessa "vanginvartijana" toimivat koehenkilöt alkoivat jo vuorokauden jälkeen nöyryyttää ja pahoinpidellä vankien rooleissa olevia opiskelukavereitaan. Koe jouduttiin keskeyttämään."

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/30523-miten-ihmisesta-tulee-paha

- Näin dokumentin tuosta joskus televisiossa ja kyllä se järkytti.

13

437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tåppaja.

      Mielestäni tämäkin on Jeesuksen vika. Häntä kiinnostaa vain miehet, öljy ja Mäki, eikä auttaminen

      • -------------___________

        Jospa alkaisit noudattaa kymmentä käskyä niin säästyisit sinäkin "tappaja"-ateisti monelta pahalta.


    • musta ja valkoinen

      Ihminen on peto ihmiselle koska tappaa huvikseen lajitovereitaan syömättä niitä eli ihminen on raaempi kuin eläimet.
      Ihminen kuvittelee olevansa fiksu, filmaattinen ja älykäs kirjaviisaudellaan samalla tuhoten maapalloa ja lajitovereitaan.
      Tuleeko ihmiseen pahuus sisältä vai ulkopäin?

      • musta ja valkoinen

        Raakama..Raamatun Jumala on peto ihmiselle koska tappaa huvikseen lajitovereitaan syömättä niitä eli iRaamatun Jumala on raaempi kuin eläimet.

        Raamatun Jumala kuvittelee olevansa fiksu, filmaattinen ja älykäs kirjaviisaudellaan samalla tuhoten maapalloa ja lajitovereitaan.

        Tuleeko Raamatun Jumala pahuus sisältä vai ulkopäin, vai huohottavana liikkeenä sen anuksen?


      • musta ja valkoinen
        musta ja valkoinen kirjoitti:

        Raakama..Raamatun Jumala on peto ihmiselle koska tappaa huvikseen lajitovereitaan syömättä niitä eli iRaamatun Jumala on raaempi kuin eläimet.

        Raamatun Jumala kuvittelee olevansa fiksu, filmaattinen ja älykäs kirjaviisaudellaan samalla tuhoten maapalloa ja lajitovereitaan.

        Tuleeko Raamatun Jumala pahuus sisältä vai ulkopäin, vai huohottavana liikkeenä sen anuksen?

        Ateismin tasoa on nostettava.


      • Kössönöm

        eli hyvyys ja pahuus. En tiedä, mutta onhan tuo jotenkin pelottavaa, että jo pelkästään jossain koetilanteessa ihminen voi tulla sellaiseksi, että alkaa kiduttamaan koulutovereitaan. Tai yleensä, että haluaa kiduttaa.


    • --GG---

      The Lucifer Effect saattaisi olla mielenkiintoinen.

    • e.k.v

      Muistan helvetin hyvin tuon leffan. Pisti kyllä mietityttämään että mikä ihme saa ihmisen noin käyttäytymään.

      En silti usko että kaikki noin toimisi. Nyttenhän siinä oli käytännössä vain yksi hullu, joka sai manipuloitua loput mukaan.

      Hyvä todiste siitä, kuinka helposti ihmisen mieli on kontrolloitavissa.

      • Kössönöm

        Ihmisen mieli on helposti manipuloitavissa ja se on pelottavaa. Siihenhän uskonnotkin perustuvat.

        Mutta tässä oli kyse psykologisesta testistä. Siis yliopiston opiskelijoille jaettiin roolit. Toiset olivat vartijoita ja toiset vankeja. Ei kauaa kulunut, kun "vartijat" sisäistivät roolinsa ja olivat valmiit kiduttamaan kuoliaaksi opiskelutovereitaan.


      • Suppiloheiverö
        Kössönöm kirjoitti:

        Ihmisen mieli on helposti manipuloitavissa ja se on pelottavaa. Siihenhän uskonnotkin perustuvat.

        Mutta tässä oli kyse psykologisesta testistä. Siis yliopiston opiskelijoille jaettiin roolit. Toiset olivat vartijoita ja toiset vankeja. Ei kauaa kulunut, kun "vartijat" sisäistivät roolinsa ja olivat valmiit kiduttamaan kuoliaaksi opiskelutovereitaan.

        Ihmisen mieli on helposti manipuloitavissa ja se on pelottavaa. Siihenhän ateismikin perustuu.


      • Kössönöm
        Suppiloheiverö kirjoitti:

        Ihmisen mieli on helposti manipuloitavissa ja se on pelottavaa. Siihenhän ateismikin perustuu.

        Ateismi on jumaluskon puuttumista, eikä sillä pyritä mihinkään. Siinä ei ole dogmeja.

        Mutta sinähän oletkin täällä vaan häiriköimässä.


      • e.k.v
        Kössönöm kirjoitti:

        Ateismi on jumaluskon puuttumista, eikä sillä pyritä mihinkään. Siinä ei ole dogmeja.

        Mutta sinähän oletkin täällä vaan häiriköimässä.

        Mielestäni suppilohörhö käy täydellisestä esimerkistä mielestä jota on hieman manipuloitu.

        Siitä en vaan sitten tiedä onko manipuloijana joku muu vai hän ihan itse. Tulos on kuitenkin sama.


    • Muistelisin, että tästä tehtii elokuvakin.Aika kamalaa katsottavaa oli.
      Ja eikös joku taikuri/hypnositoija tehnyt saman tapasia kokeita,tulokset olivat samansuuntaisia ja kyllä järkyttivät.Siitä oli keväällä ohjelmakin telkussa.
      Kyllä ihmismieli on merkillinen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe