kirjoja

e.k.v_

Toiselta foorumilta saamieni vinkkien perusteella olen päättänyt alkaa metsästämään kolmea kirjaa.

Jaakko Hintikka: Filosofian köyhyys ja rikkaus.
Christopher Hitchens: God is not Great (The Case Against Religion)
Richard Dawkins: The God Delusion

Ainakin noista kirjakaupoista joista nytten katselin, ne olivat myyty loppuun. Joutunee lähtemään divareita kiertelemään kun en mistään amazonista mielelläni tilailisi.

Vinkkejä paikoista joita kannattaa salapoliisintyössä katsella otetaan vastaan.
Mielelläni kuulisin myös palautetta mikäli joku täällä on jonkin ko. kirjoista lukenut.

19

433

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • e.k.v_
    • Kössönöm

löydy Akateemisesta kirjakaupasta? Vaikea on löytää tuollaisia tietokirjoja divarista.

Tuon Dawkinsin Jumalharhan olen lukenut. Suosittelen. Sujuvaa tekstiä ja helppo lukea.
      Kun sen on itselleen ostanut, niin aina uudelleen tulee luettua pätkiä sieltä täältä.

En minä ainakaan sitä divariin myisi.

• Retrohetero

Sam Harriksen "Uskon loppu" olisi pirun hyvä,
      parempi kuin God Deluision(Dawkiwns), itse odotan
      tätä Harriksen kirjaa kirjastosta... Muutenkaan tuo
      Dawkinsin "Jumalharha" ei minua sytyttänyt, oli sen
      verran kiltti, plus että siinä oli puoli kirjaa
      aikalailla tyhjän jauhamista, mutta ihan luettava,
      suosittelen kuitenkin...

• Retrohetero

• Kössönöm

on mainio kirja. On minulla myös Daniel Dennetin Lumous murtuu. Kun sen nyt saisin loppuun asti luettua.

Mielenkiintoista filosofista pohdiskelua uskontojen vallasta muokata monien elämää. Siinä pohditaan uskontojen syntyä ja niiden vaikutusta ihmisiin.

• R.A.F.

tuttuja. Löytyy myös kirjastoista.

Dawkinsin "Jumalharha" on helppolukuinen ja mielenkiintoinen kirja, vaikka en ihan kaikkea professorin esittämää allekirjoitakaan. Kaikki muutkin Dawkinsin kirjat ovat ihan ok.

Vastapainoksi kannattaa lukaista myös "vihollisleirin" kirjailijoista vaikkapa Alistair McGrathin kirjoja. Siinä saa vähän kontrastia aioihin.

• Pullienpaistelija

Tuo God Delusion on yöpöydälläni, kirjanmerkki on suunnilleen sivulla 30 eikä taida ihan heti siirtyä eteenpäin. Yöpöydällä on nimittäin kiertänyt niin monta mielenkiintoisempaa opusta, että Dawkins on jäänyt pölyä keräämään. Olin kyllä kuullut tällä palstalla kirjasta niin paljon suosittelua, että odotukseni taisivat olla liian suuret, tai sitten en viitsi suhtautua jumalien olemattomuudenkaan aspektiin tarpeeksi vakavasti.

Oman kappaleeni löysin Akateemisen alehyllystä muiden paperbackien joukosta. Käy katsomassa.

• e.k.v_

Akateemisesta tosiaan yritin haulla noita kirjoja metsästää mutta ainakin minulle väitti ettei ole hakutuloksia.

Aiemminkin tuntunut kovin kankealta akateemisen haku, en tosin tiedä johtuuko se haun kankeudesta vai osaamattomuudestani.

Parhaiten ne yleensä löytyy kun ottaa puhelimen käteen ja soittaa.

kustantajalta. Terra Gognita on nimi.

• Tämä olisi myös ihan hyvää luettavaa uskovillekkin kun täällä kerran on niin paljon ihmisiä jotka kyselevät mitä ateismi on.

David Ramsay Steele : Atheism Explained.
      From Folly to Philosophy

• seuraavanlaista

kirjaa:
      Evoluutio - Kriittinen analyysi myös muitakin vaihtoehtoja on. Voin antaa jos haluat!

• sellaiseen soopaan

• e.k.v_

Kuka tietää vaikka joskus lukisinkin. Tällä hetkellä en kuitenkaan omaa kiinnostusta mainitsemaasi kirjaa kohtaa. Kysyit miksi, joten tässä oli vastaus.

• Kiinnostavaa

Leisolan humpuukkiteosta on pääkaupunkiseudun kirjastoissa yhteensä 14 kappaletta, joista vain viisi on lainassa.

Dawkinsin jumalharhaa on samoissa kirjastoissa yhteensä 61 kappaletta, joista joka ikinen on lainassa. Kirjaa saa vain jonottamalla, varauksia on muutama jonossa odottamassa palautuvia.

• e.k.v_
        Kiinnostavaa kirjoitti:

Leisolan humpuukkiteosta on pääkaupunkiseudun kirjastoissa yhteensä 14 kappaletta, joista vain viisi on lainassa.

Dawkinsin jumalharhaa on samoissa kirjastoissa yhteensä 61 kappaletta, joista joka ikinen on lainassa. Kirjaa saa vain jonottamalla, varauksia on muutama jonossa odottamassa palautuvia.

Jokseenkin väärin verrata Dawkinsin käytännössä jo kulttiteosta paljon vähemmän tunnetun ihmisen paljon vähemmän tunnnettuun kirjaan.

Se kuinka paljon ihmiset haluavat lukea tiettyä teosta ei kuitenkaan ole se ainoa mittari.

• Hyvä paikka löytää kirjoja on huutonetti eli www.huuto.net
      Näyttäs ainaki olevan tuota Hintikan kirjaa tarjolla.

• superfunnyman

Sam Harrisia tai Bart Ehrmanin God`s problem?

• kaksi kalaa

Moi,

Hyviä vinkkejä olet saanut. Itse olen juuri lukenut seuraavat:

Richard Dawkins: The God Delusion
      Christopher Hitchens: God is not Great
      Dan Dennett: Breaking the Spell
      ja seuraavana odottaa Sam Harrisin End of Faith

Jos vielä saan ehdottaa yhtä kirjaa aiheeseen liittyen voisin ehdottaa Raamatun lukemista (miksei myös koraani tai L. Ron Hubbard:in Skientologiakirja :). Luettuani yllämainitut kirjat heräsi kiinnostus selata raamattua ja ymmärtää miten sen eri osat liittyvät toisiinsa jne. Kunhan ei lue raamattua ennen nukkumaanmenoa se on ihan OK. Minun mielikuvitus ei pystyisi yhtä sairaisiin kertomuksiin.

Kotimaiset kyvyt ovat vielä lukematta mutta varmasti luen jossain vaiheessa. Dan Dennettin kirjassa oli viittaus ja sitaatti joltain suomalaiselta filosofilta.

Vastapuolen kirjoihin en ole ryhtynyt vielä mutta varmasti ryhdyn pian. Denish D'Souza (What's so great about being a christian) on monien amerikkalaisten mielestä uskisten kovin "tykki" tällä hetkellä. Kirja myy jopa paremmin kuin Hetchensin. Vaikka Denish D'Souza onkin selvästi älykäs ja erittäin lukenut hänen valheellinen ja demagooginen retoriikka saa minussa aikaan oksennusrefleksin. Olen katsonut varmaan yli 20 tuntia väittelyä aiheesta ja uskon kuulleeni useimmat argumentit. Argumentit kuuluvat luokkiin: kreationismi, NOMA (tieteen ja uskonnon ristiriidattomuus), moraali, hitler. Juuri muuta ei ole tarjolla uskiksilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      116
      9899
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      77
      5002
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      69
      4812
    4. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      7
      3280
    5. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      10
      2478
    6. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      107
      1720
    7. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1516
    8. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      54
      1511
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      59
      1444
    10. Heräsin taas sinä mielessä

Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      66
      1372
    Aihe