Ihmeellistä miten ihminen muuttuu? Tänään niin rauhallinen ja suvaitseva henkilö voi olla huomenna vaikkapa massamurhaaja. Tutkimattomat ovat ihmismielen kuviot.
Olen pitänyt itseäni aina turhankin rauhallisena ja suvaitsevana ihmisenä. Kavereiden mielestä olen sitä liikaakin. Olisi kuulemma joskus ollut jopa suotavaa suuttua, kun olen vain tyypilliseen tapaani todennut; "en jaksa nyt välittää moisesta".
Kättäni en ole kärpästä isompaa elämänmuotoa vahingoittaakseni elämässäni nostanut. Kärpäsenkin itseasiassa mielummin hätistän ikkunasta ulos, kuin liiskaan sen eilisen sanomalehden alle. Huorissa en ole käynyt, enkä usko tulevani käymäänkään. Huumeet kiinnostavat yhtä paljon kuin eilisen uutiset. Uskontojenkin suhteen olin varsin ennakkoluuloton. Kunnioitin jokaisen oikeutta uskoa, jos hän niin vapaa-ehtoisesti haluaa tehdä.
Vain pari viikkoa hieman vauhdikkaammilla keskustelualueilla, ja olen täysin muuttunut. Toki niihin aluksi menin omana vanhana itsenäni. Kuuntelin jyrkkiäkin syytöksiä, ja yritin olla rauhallinen vastatessani. Ymmärsin ennakkoluulot, yritin niitä kumota kertomalla rauhallisena ettei se atesmi sitä meinaa että ollaan moraalittomia huoria.
Nyt en yritä. Jokin kait naksahti päässä silloin kun ehkä sadanetta kerratta väitettiin että minä ja muut ateismiin "uskovat" haluamme tuhota moraalin ja sivistyksen maailmasta. Me haluamme ajaa maailman turmioon, tuhota ihmisiltä sen minkä Jumala heille antoi. Miksi en kastanut lastani kirkkoon, vaan kiellän häneltä Jumalan? Miksi olen niin ahdasmielinen?
Minun pitää onnitella uskovaisten "joukkoja". Olette tavallaan oikeassa. Varmaan kohta olenkin moraaliton. Se ei tosin johdu minusta, vaan teistä.
Ikinä en ole elämässäni kokenut niin ahdistavaa ennakkoluuloisuutta kuin uskonnollisilta piireiltä olen nyt saanut osakseni. Ainoa asia mikä saa naurun kasvoilleni on se, että yhteen kirjaan sokeasti luottavat kutsuvat uteliaita ja maailman ihmeistä kiinnostuneita ihmisiä ahdasmielisiksi jotka eivät osaa avata silmiään nähdäkseen maailmaa ja sen moninaisia ihmeitä.
Koska haluan palautua mielummin omaksi rauhalliseksi ja suvaitsevaksi itsekseni, en voi muuta tehdä kuin jatkaa kuten ennenkin. En edes yritä ymmärtää uskontoja, annan niiden vain olla. Uskovaiset varmaankin jatkossa kutsuvat minua vaikka miksi, onneksi "en jaksa nyt välittää moisesta"
Paha ateisti
13
405
Vastaukset
- Dhimmi (oikea)
Viikko-pari taas palstaa seuranneena toteaisin, etten ole havainnut palstalla mitään ihmeellistä "ateismin vastaisuutta". Oletko varma, ettei mielipiteesi johdu ainoastaan katsantokannastasi? Minä nimittäin objektiivista tieteellistä työtä tekevänä ihmisenä näen, että että ateistit ne täällä noin 95 prosenttisesti pilkkaavat mihin tahansa "yliluonnolliseen" uskovia ihmisiä.
Olisiko kysymys ehkä kenties siitä, että sinä olet tottunut pilkkaamaan ja kritisoimaan tiettyä ns. "vanhoillista" ihmisryhmää, jolla on aivan sama oikeus uskoa mitä haluavat kuin sinulla? Nyt tulet palstalle, ja kas kummaa, sinulle vastataan samalla mitalla - joskaan ei yhtä lailla "täyslaidallisella" ja törkeyksiä ladellen. Olet tottunut pilkkaamaan, mutta et siihen, että joku "panisi hanttiin", puolustaisi itseään ja maailmankatsomustaan.
Ja muuten se, mitä olet, johtuu sinusta. Se ei ole kenenkään muun syy. Kasva aikuiseksi ja ota vastuu tekemisistäsi.
Minä tunnen monta ateistia, joista yksikään ei puhu samanlaisia törkeyksiä, joita sinä olet täällä ladellut sen "pari viikkoasi". He pitävät oman vakaumuksensa, mutta osaavat kunnioittaa muita - toisin kuin sinä viestiesi perusteella.
Itselläni - enkä usko niin monestakaan muustakaan uskovaisesta - ei ole mitään syytä kutsua sinua miksikään. Palstan atet (sinä mukaanlukien - jollen muista väärin) pilkkaavat mitä törkeimmillä ilmauksilla kaikkia palstalle kirjoittavia uskovaisia, toivovat heidän kuolevan jne. Yhdenkään uskovaisen en ole lukenut kirjoittavan moista saastaa ateisteista, jos ei oteta lukuun tätä outoa "moninikkiä", josta en tiedä, onko hän sairaalapotilas vai provoileva ateisti.- e.k.v_
Lainaus: "Olisiko kysymys ehkä kenties siitä, että sinä olet tottunut pilkkaamaan ja kritisoimaan tiettyä ns. "vanhoillista" ihmisryhmää, jolla on aivan sama oikeus uskoa mitä haluavat kuin sinulla?"
Tottunut? Sinulta ilmeisesti jäi kohta; "Uskontojenkin suhteen olin varsin ennakkoluuloton. Kunnioitin jokaisen oikeutta uskoa, jos hän niin vapaa-ehtoisesti haluaa tehdä." lukematta?
Lainaus: " He pitävät oman vakaumuksensa, mutta osaavat kunnioittaa muita - toisin kuin sinä viestiesi perusteella."
Etpä sitten ole paljoakaan viestejäni seuraillut kuin ehkä menneen viikon osalta. Toisaalta olet oikeassa viime aikoina lähettämistäni viesteistä. Tuliko mieleen että juuri niiden viestien takia tuon alkup. tekstini kirjoitin?
Lainaus: "Yhdenkään uskovaisen en ole lukenut kirjoittavan moista saastaa ateisteista, jos ei oteta lukuun tätä outoa "moninikkiä", josta en tiedä, onko hän sairaalapotilas vai provoileva ateisti."
Ei tullut mieleen että niitä mielisairaita provoajia löytyy kyllä molempiin suuntiin? Ja jos nyt oikeasta jaksat vähän enemmän menneitä viestejä lukea, niin kyllä sitä kuraa tulee kuule kärrykaupalla sieltä uskovienkin puolelta. Vai vahingossako he ateisteja homottelevat ja syyttävät moraalittomiksi paskoiksi jotka palavat helvetin tulessa?
Jos teet objektiivista tieteellistä työtä, niin suosittelen jatkamaan sen parissa. >>> Olisiko kysymys ehkä kenties siitä, että sinä olet tottunut pilkkaamaan ja kritisoimaan tiettyä ns. "vanhoillista" ihmisryhmää, jolla on aivan sama oikeus uskoa mitä haluavat kuin sinulla? > Uskontojenkin suhteen olin varsin ennakkoluuloton. Kunnioitin jokaisen oikeutta uskoa, jos hän niin vapaa-ehtoisesti haluaa tehdä. > Minä tunnen monta ateistia, joista yksikään ei puhu samanlaisia törkeyksiä, joita sinä olet täällä ladellut sen "pari viikkoasi". He pitävät oman vakaumuksensa, mutta osaavat kunnioittaa muita - toisin kuin sinä viestiesi perusteella.
- DarkNinjaHiiri
Whitewash kirjoitti:
>>> Olisiko kysymys ehkä kenties siitä, että sinä olet tottunut pilkkaamaan ja kritisoimaan tiettyä ns. "vanhoillista" ihmisryhmää, jolla on aivan sama oikeus uskoa mitä haluavat kuin sinulla? > Uskontojenkin suhteen olin varsin ennakkoluuloton. Kunnioitin jokaisen oikeutta uskoa, jos hän niin vapaa-ehtoisesti haluaa tehdä. > Minä tunnen monta ateistia, joista yksikään ei puhu samanlaisia törkeyksiä, joita sinä olet täällä ladellut sen "pari viikkoasi". He pitävät oman vakaumuksensa, mutta osaavat kunnioittaa muita - toisin kuin sinä viestiesi perusteella.
>>"Siviilissä" minä kunnioitan edelleen jokaisen näkemystä enkä julista omaa totuuttani.>>
No mutta kyllä sä tiedät mikä se totuus on.
Ihan virkistävää joskus tingata agnostikkojen kanssa ihan livenä baarissa. Puuttuuko asenne? Älä ole jeesus. - Kusee taas
Muuntajaan ;)
- DarkNinjaHiiri
Niinhän se on diipidaapa.
Itselläkin alkoi vähän mietityttämään aikaisemmat uskomukseni esim. Magiaan ja humanoidien telepatiaan kun aloin seurata palstaa aktiivisesti. Jopa minulla oli silloinkin 2,5 vuotta sitten ennakko käsityksiä ateismista. Kristin uskoa pidin jo silloin ihan perseellään olevana juttuna.
Palsta sai minut ajattelemaan ja aloitin vuodatuksen aivan niinkuin sinäkin. Ehkä siitä on hyötyä sinulle itsellesi mutta ei ateisteille. Uskikset saavat siitä ehkä enemmän irti kun mentaalipuoli on heille enemmän tuttua. Ateistit taas vaativat faktaa eikä mutua siksi tähän sun kirjoitukseen ei vastata... ei siksi että olisit tehnyt virheen kirjoittaessasi tuntemuksistasi.
Onhan ateismi myös suomi24.fi tiede keskuisteluissa ja siinä on mukava vastakkain asettelu jo valmiiksi. Ennen vanhaan oli sellainen palsta kuin kreationismi&evoluutio. En sitä palstaa silloin seurannut mutta uskon että siellä oli täys sotatila päällä. Nykyisin evoluutiopalsta on tiede osastolla ja kreationismi uskonnot ja uskomukset osiossa. Luen monesti myös edellä mainittua palstaa ihan pervesseistä syistä mutta onneksi siellä on evoluution kannattajat voitolla ja enemmistönä.
Sait nyt minutkin avautumaan ja ehkäpä nämä oluetkin rentoutti. Ei taaskaan jumalan kumovaa faktaa mutta silti jotain humanismia. LEGALIZE IT!- DarkNinjaHiiri
Koska olen sen kannalla että humanoideja on vieraillut maapallolla niin käyn tälläkin hetkellä kamppailua kriittisen analyysin (ateismi) ja hyvin perustellun uskoni (believe not faith) kanssa.
Pahoitteluni, jos olet kokenut asioita noin.Meissä uskovaisissakin on erillaisia ihmisiä.Ei olla sen parempia kuin ei uskovatkaan.
Myöskin tälläkin palstalla,niinkuin jokaisella palstalla ja säteissä, netissä on häirikköjä ja provoojia.Itse en ole ikinä ymmärtänyt että mitä he siitä saavat?
Itse kaipaan asiallisia ja rakentavia keskusteluja kaikkien ihmisten kanssa,voisi sanua että eri toten erillälailla ajattelevien kanssa,koska siinä sitä oppii toisen arvoista ja samalla voi laajentaa ja ehkä muuttaakkin käsityksiä erillälailla ajattelevista.Niin ja ennakkoluulot ropisevat roskakoriin :)
En minä sinua näe pahana ateistina..en ollenkaan.
Hyvää jatkua sulle ja kesäisiä päiviä!!- e.k.v_
En varmaankaan oikein osannut varautua tähän menoon mikä täällä on päällänsä. Tosi asiahan on että kuraa lentää puolin jos toisin.
Sinänsä tämä on outoa, koska olen 10v aktiivisesti nettiä käyttänyt. Tosin, niinkin arka aihe kuin uskonto ja uskonnottomuus, ovat tältä osin jääneet kokematta.
Viestini oli siinä mielessä väärä että väitin nimenomaan uskovien syyksi sitä että innostuin itsekin tuohon kuran heittoon lähtemään.
Provoavat "uskikset" siihen on syynä. Jos olisin uskossa, niin kuran heittoon olisin lähtenyt provoavien ateistien takia.
Muuta en voi tehdä kuin pahoitella heittämääni kuraa. Kaikkea tosin en pahoittele, koska osa siitä kurasta on heitetty sellaisen ihmisen päälle joka sitä on itse kerännyt.
Mielestäni minun tai kenenkään muunkaan ei tarvitse kunnioittaa "vastapuolta" sen enempää kuin sekään kunnoittaa takaisin.
Yhtä kaikki, alkup. viestissäni on kohtia jotka haluaisin muuttaa hieman lievempään muotoon. Ne on kuitenkin jo sanottu joten ei niitä takaisinkaan saa.
Yritän jättää jatkossa jättää älyttömimmät provot lukematta. Ei niiden olekaan tarkoitus kuin ärsyttää. Minun kohdalla provot tuntuvat vain toimivan turhankin hyvin. e.k.v_ kirjoitti:
En varmaankaan oikein osannut varautua tähän menoon mikä täällä on päällänsä. Tosi asiahan on että kuraa lentää puolin jos toisin.
Sinänsä tämä on outoa, koska olen 10v aktiivisesti nettiä käyttänyt. Tosin, niinkin arka aihe kuin uskonto ja uskonnottomuus, ovat tältä osin jääneet kokematta.
Viestini oli siinä mielessä väärä että väitin nimenomaan uskovien syyksi sitä että innostuin itsekin tuohon kuran heittoon lähtemään.
Provoavat "uskikset" siihen on syynä. Jos olisin uskossa, niin kuran heittoon olisin lähtenyt provoavien ateistien takia.
Muuta en voi tehdä kuin pahoitella heittämääni kuraa. Kaikkea tosin en pahoittele, koska osa siitä kurasta on heitetty sellaisen ihmisen päälle joka sitä on itse kerännyt.
Mielestäni minun tai kenenkään muunkaan ei tarvitse kunnioittaa "vastapuolta" sen enempää kuin sekään kunnoittaa takaisin.
Yhtä kaikki, alkup. viestissäni on kohtia jotka haluaisin muuttaa hieman lievempään muotoon. Ne on kuitenkin jo sanottu joten ei niitä takaisinkaan saa.
Yritän jättää jatkossa jättää älyttömimmät provot lukematta. Ei niiden olekaan tarkoitus kuin ärsyttää. Minun kohdalla provot tuntuvat vain toimivan turhankin hyvin.Ymmärrän kyllä hyvin kantasi.Vaikeaa on olla lähtemättä provoon niin "sanotusti mukaan".Ei se liene heleppoa kenellekkään.
Ja niinhän se tahtoo olla että puolin ja toisin sitä kuraa tulee heitettyä.
Mutta summa summarum,minusta tämä aloituksesi oli hyvin tervetullu ja hyvä, toivottavasti moni luki sen,jase pisti ajattelemaan asioita.
Pyritään puolin ja toisin jatkossa näkemään se toinen kirjoittaja ihmisenä ja tosiaankin jättämään älyttömimmät provot omaan arvoonsa.
- Nisupulla
joukkoon tummaan. Aivan samalla tavalla on minullekin käynyt sen jälkeen kun puolivahingossa eksyin ensimmäisen kerran tälle palstalle.
- A_theist
Itselläni on ollut samoja kokemuksia sen jälkeen, kun hiljattain aloin seurata tätä palstaa. Olen ateisti ja antiteisti. Pidän kaikkea uskonnollista ajattelua vahingollisena ja tämänhetkisiä maailmanuskontoja ehkä suurimpana uhkana ihmiskunnalle (kyllä, menevät ilmastonmuutoksenkin edelle). En kuitenkaan ole oikeassa elämässä ikinä sortunut sellaiseen rienaamiseen, johon täällä on nimimerkin suojissa helppo sortua. Ei se edes tunnu mukavalta.
Tämänkaltaiset foorumit ovat netin syöpäpesäkkeitä. Ihmiset tulevat tänne purkamaan ahdistustaan ja agressioitaan, jotta voisivat olla oikeassa elämässä ihmisiksi. Uskon, että osassa viestejä ihmiset eivät oikeasti tarkoita tai edes ymmärrä mitä sanovat. En voi kuvitella, minkälainen pahaolo tänne ajaa ihmisiä heittelemään niitä psykoottisimpia kirosanojen täyttämiä horinoita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai1179952Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki775012Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.694832Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.73290Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j142497Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1071730Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.551550- 471526
Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota591444Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?661382