Hei, olen lähdössä pois muutamaksi päiväksi ja mietin että voinko jättää 15 vuotiaan yksin kotiin viikonlopuski. Hän on melko normaali, ei juo eikä polta. Ei käy 'ryyppäämässä' perjantaisin tai muinakaan päivinä, viettää paljon aikaansa kotona tietokoneella.
Uskaltaako jättää viikonlopuksi kotiin yksin?
15 vuotias yksin kotiin kahdeksi yöksi?
11
7939
Vastaukset
- me lukijat
voisimme sanoa tapaamatta tuota poikaa uskallatko jättää viikonlopuksi yksin kotiin. Yksin sinä äitinä tai te vanhempina tiedätte. Jotkut nuoret ovat sellaisia ettei missään tapauksessa, toiset taas menevät yksikseen, jos tarpeeksi rohkeita ovat. Olen kohta kolmen lapsen äiti ja pelkään vieläkin yksin olemista kotona. Aina vierastanu sitä, miksei siis monet nuoret myös..
- ei lukenu!
voi olla tyttökin!
- Tiinaliina
Kysy häneltä itseltään, mitä tykkää ideasta. Todennäköisesti tykkää hyvinkin. Ja kun ei ryyppääkään, niin ei tarvitse pelätä että paikat olisi hajalla kun palaa kotiin. Ja joskus se itsenäistyminen pitää kuitenkin päästä alkamaan.
En oikein osaa ajatella etteikö sen ikäinen pärjäisi ilman vanhempia paria päivää, kun on asunto ja ruokaa ja kaikki. Mutta joku voi tietysti olla sen luontoinen, että ei halua olla yksin ja sekin pitää ymmärtää.
T: Tiinaliina - Nimetön
Puhuppa poikasi kanssa asiasta. Voisin melkein veikata, että on asiasta innoissaan.Tälläinen luottamuksen osoitus on nuorelle parasta kasvupohjaa aikuusuuteen.Ja jos poikasi on "tietokonehemmo", hän ei luultavasti edes huomaa poissaoloanne. Omat lapseni olivat jo tuossa iässä muuttaneet muualle opiskelemaan ja hoitaneet asiansa hyvin, vaik eivät mitään "kilttejä" lapsia olleetkaan, aivan tavallisia kyllä.
Lasten kasvatuksen resepti:rakkautta ja rajoja ja nuorille ripaus vapautta, se lujittaa tietä aikuisuuteen.- Plää plää
Monet nuoret muuttavat pois kotoaan tuon ikäisinä. 15-vuotiaana he vastaavat teoistaan jo oikeudenkin edessä. Mutta ei uskalleta jättää yksin kotiin?
Onko pojissa jokin perusvika, kun eivät mukamas rippikouluikäisinä yksin pärjää?
Tytöt kasvatetaan ilmeisesti eri tahtiin.
Monissa perheissä 15-vuotias hoitaa huushollin kun vanhemmat ovat töissä.
Lukijoidenkin joukossa on varmasti useita naisia, joilla oli tuon ikäisenä monia velvollisuuksia kotona. Piti ottaa vastuuta sisarusten hoitamisessa, koiran ulkoiluttamisessa, viikkosiivouksessa.
Kun vanhemmat lähtivät matkoille, 15-vuotias huolehti pienemmistään sen ajan, iso tyttö!
Onko siitä ollut haittaa?
- tuon ikäisenä
pois kotoa opiskelujen takia. olihan se iso askel mutta kun tiesin, että äiti ja isä ovat puhelimen päässä, niin hyvin pärjäsin.
- tehtaantytöt
70-luvun alussa tehtaalle tuli Pohjois-Karjalasta tyttö töihin.
Hän oli nippanappa 15 täyttänyt. Tyttö asui yksin alivuokralaisasunnossa.
Tyttö huolehti yksin elämisestään, vanhemmat eivät perään kyselleet, kun pirtissä kasvoi kuusi muuta penskaa.
Eikä kukaan ihmetellyt, pärjäisikö tyttö yksin.
Näitä tällaisia tyttöjä riitti 60 -ja 70 -luvuilla.
Ajat ovat tosiaan muuttuneet! - äiti kolmelle murkulle
lapset on ollu viikonlopun keskenään kotona pe ilta-su ilta,jos olen ollut työmatkalla taikka tallinnassa.
Riippuu paljon nuoresta,meillä on kaikki mennyt hyvin,ei pippaloita. Myös naapurille olen ilmoittanut että olen pois kotona,voivat sitten hieman olla kuulolla ja silmänä,jos sattuvat olemaan kotona!
Luottamusta vaan,eiköhän se hyvin mene!- Viestiketjun aloittaja ...
Kyseessä on siis poika, anteeksi unohtui mainita ketjun aloitusviestissä!
- blondeistablondein72hki
olin 6v kaikki illat yksin,8v yksin kaikki viikonloput ja 14v alkaen kesäisin 2vkoa,aina meni hyvin.
Likat 14v ja 15v olivat tänä kesänä kahdestaan 1viikon,meni hienosti.
Jos jätät ekan kerran niin ehkä voit sanoa jollekin tutulle että käy vaikka kerran katsomassa että kaikki on ok mutta fiksu omatoiminen lapsi ja teini kyllä taatusti pärjää ja varmaan nauttiikin kun luotetaan ja saa olla ilman aikuista kotona. - blååååberry
juu! ainakin mä tykkäisin, sais olla rauhassa ja pitää omaa kivaa vaikka koko ilta ! ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006