Kirkko tulloo resiinalla perästä

Kössönöm

kuten Martti Nissinen sanoi. Kirkkoherra Marjokorpi ei vaan halua edes resiinan kyytiin. Sinne haluaa jäädä asemalaiturille istuksimaan. On siinä kanssa ääliö!

"Kirkkoherra Lasse Marjokorpi pitää homoutta Raamatun vastaisena ja rovasti Liisa Tuovisen suorittamaa homoseksuaalisen parin siunaamista kirkon päätösten vastaisena.

"Kirkolliskokous on hylännyt yksimielisesti aloitteen, jossa yritettiin saada homojen siunaamista viralliseksi. Toisin sanoen Tuovinen on toiminut täysin vastoin kirkon ohjeita ja kirkon ylimmän elimen päätöksiä."

Kemijärven kirkkoherran Marjokorven mukaan Tuovista tulisi rangaista siunaamisen vuoksi."

- Mitä hänellä mahtaa olla mielessä sopivaksi rangaistukseksi tästä törkeästä rikoksesta? Jalkapuu kenties?

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi/1135238769052

27

462

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex-kristitty

Nämä papit jotka pitävät kiinni yli 2000 vuoden takaisista, Raamattuun kirjatuista asenteista, ovat ateismin kannalta vain hyödyllisiä, koska he vähentävät kirkon ja kristinuskon kannatusta entisestään.

• Kössönöm

kirkon piirissä perustuu käsitykseen, että raamatussa puhutaan tasavertaisista homoliitoista, vaikka siellä puhutaan miesten seksuaalisesta väkivallasta toisia miehiä kohtaan nimenomaan siksi, että haluttiin näyttää kuka määrää.

Etkö katsonut raamatuntutkijan kommentteja aamutv:stä?

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000012&posting=22000000037290919

Onhan kirkon vanhakantaisuus tietysti hyväksi matkalla kohti sekulaaria yhteiskuntaa, mutta sen matkan aikana satutetaan paljon ihmisiä. Ja sen jälkeenkin, tietysti.

• puusilimä

on luultavasti raamattuhihhuleille mieleinen ja hyvin tuttu kivitys.

• Kössönöm

Mutta tuntuu tuo Marjokorven kommentti käsittämättömältä. Hänen mielestään on tapahtunut hirveä rikos!

Katselin tuon papin esiintymistä kerran Ajankohtaisessa kakkosessa ja ei sillä kyllä ollut kaikki kondiksessa.

• -DW-

No minun mielestäni tämänkaltaiset jutut ovat kirkon sisäinen asia eikä asia meille kirkkoon kuulumattomille ateisteille kuulu. Jos yhteisön säännöistä ei pidä, siitä voi erota... ja toivottavasti myös eroaa.

Pitkällä tähtäimellä kirkko tässä vain kaivaa omaa hautaansa... tarpeetonta mennä ottamaan lapiota pois.

Ainoa asia mistä me tässä voidaan valittaa, on se että tahtomattamme tuemme tämän kaltaista laitosta verorahoilla.

>>Mitä hänellä mahtaa olla mielessä sopivaksi rangaistukseksi tästä törkeästä rikoksesta?

• Kössönöm

sisäinen asia niin kauan kuin se on valtionkirkon asemassa.

Kirkkolaki on mainittu Suomen laissa ja eduskunta osallistuu päätöksentekoon kirkkoa koskevissa asioissa. Mikä on sikäli kummallista, että eduskunta ei voi kuitenkaan tehdä lakimuutoksia kirkolliskokouksen tekemiin lakiehdotuksiin, vaan ainoastaan joko hylätä tai hyväksyä.

Ja kyllä minä katson oikeudekseni kritisoida kirkon toimintaa, vaikka en sen jäsen olekaan, koska nimenomaan kirkko vaikuttaa tahtomattani minunkin elämääni.

Ja saan minä myös kritisoida vaikkapa lestadiolaisten hullua meininkiä, tai islamia, vaikka en muslimi olekaan.

Voin minä kritisoida yhtä lailla Päivi Räsästä, vaikka en puolueen jäsen olekaan.

Ja vaikka jokin asia ei suoranaisesti itseeni liittyisikään, nin saan minä esimerkiksi kritisoida tuplapuskaa sen kurjuuden takia, mitä hän maailmassa aiheuttaa.

• uudi

Siunauksen suorittanut rovasti on eläkkeellä. Joten rangaistus ei voi olla lopputili. Eläkettäkään ei voi ottaa pois, koska se on lakisääteinen etuus.

Rangaistuksella tarkoitetaan siis ilmeisesti julkista kirkonkiroukseen julistamista ja yhteisöstä eristämistä.

• Kössönöm
        uudi kirjoitti:

Siunauksen suorittanut rovasti on eläkkeellä. Joten rangaistus ei voi olla lopputili. Eläkettäkään ei voi ottaa pois, koska se on lakisääteinen etuus.

Rangaistuksella tarkoitetaan siis ilmeisesti julkista kirkonkiroukseen julistamista ja yhteisöstä eristämistä.

Liisa tuovinen ole eläkkeellä vaan hoitaa rovastin virkaa.

"Tuovinen siunasi naisparin heinäkuun puolivälissä Espoon seurakuntayhtymän leirikeskuksessa Hvittorpissa.

Toinen kantelijoista pyytää tuomiokapitulia selvittämään asian ja mahdollisesti rankaisemaan Tuovista. Toinen vaatii Tuovisen erottamista rovastin virasta."

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/30675-kirkon-homo-ongelma-vaara-siunaamispaikka

• -DW-
        Kössönöm kirjoitti:

sisäinen asia niin kauan kuin se on valtionkirkon asemassa.

Kirkkolaki on mainittu Suomen laissa ja eduskunta osallistuu päätöksentekoon kirkkoa koskevissa asioissa. Mikä on sikäli kummallista, että eduskunta ei voi kuitenkaan tehdä lakimuutoksia kirkolliskokouksen tekemiin lakiehdotuksiin, vaan ainoastaan joko hylätä tai hyväksyä.

Ja kyllä minä katson oikeudekseni kritisoida kirkon toimintaa, vaikka en sen jäsen olekaan, koska nimenomaan kirkko vaikuttaa tahtomattani minunkin elämääni.

Ja saan minä myös kritisoida vaikkapa lestadiolaisten hullua meininkiä, tai islamia, vaikka en muslimi olekaan.

Voin minä kritisoida yhtä lailla Päivi Räsästä, vaikka en puolueen jäsen olekaan.

Ja vaikka jokin asia ei suoranaisesti itseeni liittyisikään, nin saan minä esimerkiksi kritisoida tuplapuskaa sen kurjuuden takia, mitä hän maailmassa aiheuttaa.

No oikeassahan sinä tuossa olet, en mitään tuosta oikeastaan voi kieltää.

Jotkut "taistelut" ovat vaan hieman turhan puoleisia, niinkuin tämä kyseinen tapaus. Tämä naispappi nyt vain tietentahtoen rikkoi lakia ja siitä sitten seuraa rangaistus.

Asiaa ei muuta tippaakaan se että kyseinen laki on idioottimainen, laki on silti laki ja sitä tulisi noudattaa niin kauan kun se on voimassa.

Kyllähän tätä kritisoida saa, ja oikeastaan tuleekin kritisoida... mutta... hän silti rikkoi lakia ja se ei siitä muutu miksikään.

• Pari päivää
        Kössönöm kirjoitti:

Liisa tuovinen ole eläkkeellä vaan hoitaa rovastin virkaa.

"Tuovinen siunasi naisparin heinäkuun puolivälissä Espoon seurakuntayhtymän leirikeskuksessa Hvittorpissa.

Toinen kantelijoista pyytää tuomiokapitulia selvittämään asian ja mahdollisesti rankaisemaan Tuovista. Toinen vaatii Tuovisen erottamista rovastin virasta."

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/30675-kirkon-homo-ongelma-vaara-siunaamispaikka

sitten tuli lyhyt haastattelu olikohan ykköseltä, jossa kysyttiin että edesauttoiko eläkkeellä olo siunaamispäätöstä, koska hän on ikään kuin turvassa erottamiselta tms. ja Tuovinen myönsi näin olevan.

• Kössönöm
        Pari päivää kirjoitti:

sitten tuli lyhyt haastattelu olikohan ykköseltä, jossa kysyttiin että edesauttoiko eläkkeellä olo siunaamispäätöstä, koska hän on ikään kuin turvassa erottamiselta tms. ja Tuovinen myönsi näin olevan.

ainakin yksi uutinen. Ihmettelen kyllä sitten sitä, että miten rovastia voidaan vaatia erotettavaksi, jos hän on eläkkeellä. Onpa kummallista.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Espoolaispappi pitää kiinni homoparien oikeudesta siunaukseen/1135238114791

• Kössönöm
        -DW- kirjoitti:

No oikeassahan sinä tuossa olet, en mitään tuosta oikeastaan voi kieltää.

Jotkut "taistelut" ovat vaan hieman turhan puoleisia, niinkuin tämä kyseinen tapaus. Tämä naispappi nyt vain tietentahtoen rikkoi lakia ja siitä sitten seuraa rangaistus.

Asiaa ei muuta tippaakaan se että kyseinen laki on idioottimainen, laki on silti laki ja sitä tulisi noudattaa niin kauan kun se on voimassa.

Kyllähän tätä kritisoida saa, ja oikeastaan tuleekin kritisoida... mutta... hän silti rikkoi lakia ja se ei siitä muutu miksikään.

hyvä kun otit tuon esiin. Laki on laki ja sitä tulee noudattaa.

No niin, kun lapsen sukuelinten silpominen on Suomen rikoslaissa kielletty ja se perustuu myös perustuslakiin, niin miksi sitä on voitu suorittaa ilman syytteitä, ilman rangaistuksia jopa Yliopistollisissa sairaaloissa. Siis julkisen terveydenhuollon piiriin kuuluvissa sairaaloissa. Viime kevääseen asti niitä tehtiin vielä Oulussa.

Nämä asiat eivät toisiinsa liity muuten kuin sen lain noudattamisen osalta ja näissä tapauksissa eroa on siinä, että jonkun loitsun lausuminen sitä haluavan parin päälle ei vahingoita ketään, mutta ympärileikkaus vahingoittaa.

• -DW-
        Kössönöm kirjoitti:

hyvä kun otit tuon esiin. Laki on laki ja sitä tulee noudattaa.

No niin, kun lapsen sukuelinten silpominen on Suomen rikoslaissa kielletty ja se perustuu myös perustuslakiin, niin miksi sitä on voitu suorittaa ilman syytteitä, ilman rangaistuksia jopa Yliopistollisissa sairaaloissa. Siis julkisen terveydenhuollon piiriin kuuluvissa sairaaloissa. Viime kevääseen asti niitä tehtiin vielä Oulussa.

Nämä asiat eivät toisiinsa liity muuten kuin sen lain noudattamisen osalta ja näissä tapauksissa eroa on siinä, että jonkun loitsun lausuminen sitä haluavan parin päälle ei vahingoita ketään, mutta ympärileikkaus vahingoittaa.

Laki on laki ja sen tulisi olla suomessa kaikille sama. Tämä koskee myös tuota ympärileikkaus asiaa, mikäli laki ei ole vielä voimassa niin näiden ympärileikkausten teko on laitonta.

Paitsi tietenkin jos siihen on saatu jonkin sortin erityislupa korkeammilta tahoilta...

Mikäli mitään erityislupaa ei ole, kuka tahansa voi tehdä poliisille asiasta rikosilmoituksen ja he ovat velvollisia tutkimaan asiaa.

• Kössönöm
        -DW- kirjoitti:

Laki on laki ja sen tulisi olla suomessa kaikille sama. Tämä koskee myös tuota ympärileikkaus asiaa, mikäli laki ei ole vielä voimassa niin näiden ympärileikkausten teko on laitonta.

Paitsi tietenkin jos siihen on saatu jonkin sortin erityislupa korkeammilta tahoilta...

Mikäli mitään erityislupaa ei ole, kuka tahansa voi tehdä poliisille asiasta rikosilmoituksen ja he ovat velvollisia tutkimaan asiaa.

miksi et ymmärrä kirjoitustani. Sitä samaahan minä tässä ihmettelen. Miksi lääkärit ovat tehneet näitä leikkauksia, vaikka ne on rikoslaissa kielletty? Miksi heitä ei ole asetettu syytteeseen.

Miksi esim. neuvoloissa ei ole ilmoitettu poliisille, jos vastaanotolle on tullut silvottu lapsi. Poika tai tyttö. Suomesta on lähetetty tyttöjä ulkomaille ympärileikkaukseen, mutta en tajua, miksi henkilökunta terveyskeskuksissa, sairaaloissa, tai neuvoloissa ei ole ilmoittanut asiasta.

• -DW-
        Kössönöm kirjoitti:

miksi et ymmärrä kirjoitustani. Sitä samaahan minä tässä ihmettelen. Miksi lääkärit ovat tehneet näitä leikkauksia, vaikka ne on rikoslaissa kielletty? Miksi heitä ei ole asetettu syytteeseen.

Miksi esim. neuvoloissa ei ole ilmoitettu poliisille, jos vastaanotolle on tullut silvottu lapsi. Poika tai tyttö. Suomesta on lähetetty tyttöjä ulkomaille ympärileikkaukseen, mutta en tajua, miksi henkilökunta terveyskeskuksissa, sairaaloissa, tai neuvoloissa ei ole ilmoittanut asiasta.

>>Miksi heitä ei ole asetettu syytteeseen.

• Kössönöm
        -DW- kirjoitti:

>>Miksi heitä ei ole asetettu syytteeseen.

Että rikoksen voi tehdä, jos on arvostettu lääkäri!!!

Mitäs tässä sitten turhaan lakeja säädellään, jos joidenkin "arvostettujen" ryhmien ei niistä tarvitse välittää?

Täysi anarkia päälle, kun rikoksia kuitenkin tehdään!

• -DW-
        Kössönöm kirjoitti:

Että rikoksen voi tehdä, jos on arvostettu lääkäri!!!

Mitäs tässä sitten turhaan lakeja säädellään, jos joidenkin "arvostettujen" ryhmien ei niistä tarvitse välittää?

Täysi anarkia päälle, kun rikoksia kuitenkin tehdään!

miksi sinä et ymmärtänät viestini pointtia.

Tuotahan minä olen täällä sanonut ellet muista erästä aikaisempaa keskusteluamme. Vihje, venäläismummo.

Lakien pitäisi olla selkeitä ja niiden tulisi olla kaikille sama... Eikä niitä tulisi noudattaa vain silloin kun se itselle sopii.

Ja totta helvetissä ne päästävät lääkärit kuin koirat veräjästä, tapaus on jo liian iso että siitä tulisi päättäjillekin paskaa niskaan. Asiaan olisi pitänyt puuttua silloin kun kyseessä oli vielä yksittäistapaus, nyt ainoa mitä voitte toivoa on se että laki ei mene läpi ja ympärileikkaukset lopetetaan.

Jos pidätykset oikeasti tapahtuisivat niin ainoa asia mitä siitä seuraisi olisi että media tekisi asiasta nyyhkyjutun jossa lääkärit kuvattaisiin uhreiksi ja ympärileikkausten vastustajat ennakkoluuloisiksi paskiaisiksi. Koska kyseessä on vielä USKONNOLLISEN vähemmistön asia niin saisitte vielä rasistileimasimesta otsalohkoonne kun ette ymmärrä että kyseessä on toisille "pyhä" asia. Ja laki runnottaisiin läpi alle aikayksikön...

• Kössönöm
        -DW- kirjoitti:

miksi sinä et ymmärtänät viestini pointtia.

Tuotahan minä olen täällä sanonut ellet muista erästä aikaisempaa keskusteluamme. Vihje, venäläismummo.

Lakien pitäisi olla selkeitä ja niiden tulisi olla kaikille sama... Eikä niitä tulisi noudattaa vain silloin kun se itselle sopii.

Ja totta helvetissä ne päästävät lääkärit kuin koirat veräjästä, tapaus on jo liian iso että siitä tulisi päättäjillekin paskaa niskaan. Asiaan olisi pitänyt puuttua silloin kun kyseessä oli vielä yksittäistapaus, nyt ainoa mitä voitte toivoa on se että laki ei mene läpi ja ympärileikkaukset lopetetaan.

Jos pidätykset oikeasti tapahtuisivat niin ainoa asia mitä siitä seuraisi olisi että media tekisi asiasta nyyhkyjutun jossa lääkärit kuvattaisiin uhreiksi ja ympärileikkausten vastustajat ennakkoluuloisiksi paskiaisiksi. Koska kyseessä on vielä USKONNOLLISEN vähemmistön asia niin saisitte vielä rasistileimasimesta otsalohkoonne kun ette ymmärrä että kyseessä on toisille "pyhä" asia. Ja laki runnottaisiin läpi alle aikayksikön...

ja uskonnollisen silpomisrituaalin vastustaminen ei ole sama asia.

Minäpä kuitenkin luulen (ainakin toivon), että media ottaa tässä asiassa rohkeamman kannan. Viitteet siihen suuntaan on jo olemassa. Aika suoraan asiasta jo puhutaan ja kirjoitetaan.

Hyssyttelyn täytyy loppua ja puhua asiasta oikealla nimellä. Eli siitä, että silpominen on uskonnollista ja sadistista lapsen pahoinpitelyä.

• Olkinuora sanoi eilen Ajankohtaisessa Kakkosessa, että siunauksen antaa jumala, ei kirkko.

• Kössönöm

sellaista eilisessä Ajankohtaisessa kakkosessa nähnyt.

• Kössönöm kirjoitti:

sellaista eilisessä Ajankohtaisessa kakkosessa nähnyt.

haastattelu se oli. Eihän sillä väliä, mutta sanoma oli minusta aika selkeä. Lisäksi hän sanoi, että jos kirkollisessa keskustelussa homon tilalle laitetaan nainen, keskustelu ei eroa mitenkään.

• Kössönöm
        Teotwawki kirjoitti:

haastattelu se oli. Eihän sillä väliä, mutta sanoma oli minusta aika selkeä. Lisäksi hän sanoi, että jos kirkollisessa keskustelussa homon tilalle laitetaan nainen, keskustelu ei eroa mitenkään.

siis sen näit? Pitääpä selailla ohjelmia.

Eipä kai siinä mitään eroa olekaan muiden, kuin patavanhoillisten homofoobikkopiispojen päänupin sisällä.

• Kössönöm kirjoitti:

siis sen näit? Pitääpä selailla ohjelmia.

Eipä kai siinä mitään eroa olekaan muiden, kuin patavanhoillisten homofoobikkopiispojen päänupin sisällä.

en minä kannata Hilkka Olkinuoraa sen enempää, kuin muitakaan kirkonhenkilöitä, mutta hänen haastatteluja olen nähnyt ennenkin, ja harvinaisen selväjärkiseltä vaikuttaa. Tuli papiksikin vasta tehtyää toisen uran muualla.

• Kössönöm
        Teotwawki kirjoitti:

en minä kannata Hilkka Olkinuoraa sen enempää, kuin muitakaan kirkonhenkilöitä, mutta hänen haastatteluja olen nähnyt ennenkin, ja harvinaisen selväjärkiseltä vaikuttaa. Tuli papiksikin vasta tehtyää toisen uran muualla.

mutta eikö hän ollut jossain pankkialalla tai toimittajana ennen. Hämärä muistikuva hänestä on.

• Kössönöm kirjoitti:

mutta eikö hän ollut jossain pankkialalla tai toimittajana ennen. Hämärä muistikuva hänestä on.

vaikka pidän periaatetta: tunne vihollisesi, niin voitat sodan, hyvänä. No tuo oli ylilyönti, sillä en minä pidä uskiksia sinänsä minää vihollisinani.

• Jos ajatellaan että joku työpaikallaan rikkoo vaikka työsopimustaan, eikös häntäkin kuuluisi rankaista? Vai eikös sopimukset enää päde?
      Ja jos Marjokorpi uskoo ja toimii arvojensa mukaan, eika se hänestä ääliötä tee? Eikös atetkin tee ja toimi samoin?

• Kössönöm

on eläkkeellä, kuten joku täällä jo tiesi kertoakin. Eikä hän siis ole tehnyt työpaikallaan yhtään mitään työsopimusrikettä.

Marjokorpi on minun mieletäni ääliö ja tämä on minun henkilökohtainen mielipiteeni. Oletko seurannut sen hepun puheita televisiosta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      72
      4934
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      11
      3359
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      20
      2632
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      57
      1687
    5. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1556
    6. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1336
    7. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1312
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      219
      1083
    9. Hiljaisuus

Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      71
      995
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      51
      885
    Aihe