... Hesarista nimittäin - mielipidekirjoitus 26.8.2008:
Teologian tohtori Pekka Särkiö kirjoittaa otsikolla "Lapsellakin on oikeus uskonnolliseen elämään".
Kirjoitus on aika sekava. Särkiö esittää: "Omin sanoin rukoileva ja hengellistä laulua laulava lapsi on kristitty, Raamatun kertomuksia kuunteleva ja perimmäisiä kysymyksiä esittävä lapsi on kristitty. Ennen kaikkea kristittynä eläminen on Jumalaan turvautumista."
Näin juuri - kunhan lasta on ensin aivopesty. Ei tällainen "uskonelämä" lapseen pulpahda mitenkään muuten kuin sen kautta, että häntä on nimenomaan opetettu näin toimimaan.
Minä en hyväksy uskontoa, joka sisältää kristinuskon tavoin äärimmäisen uhkavaatimuksen: jos et usko tähän ja anna elämääsi näkymättömälle jeesus-nimiselle olennolle, joudut kuolemasi jälkeen iankaikkiseen kärsimykseen, tulijärveen, jossa sinua kärvennetään loputtomasti, eikä sinulla ole mitään mahdollisuutta enää päästä sieltä pois.
Tällainen kuva on takana teologian tohtorin hymistelevässä kirjoituksessa. Lapsi laulaa, tohtori katsoo liikuttuneena vieressä ja toivoo, ettei lapsi vain lakkaisi uskonasta, koska silloin nakki napsahtaa: helvettiin menee sekin pienokainen.
Lopussa tohtori pääsee tölväisemään uskonnottomia: hän vertailee tilastoja (International Bulletin of Missionary Research 2007), joiden mukaan kristittyjen määrä on kasvanut maailmassa enemmän kuin uskonnottomien. Ehkäpä semmoinen loppukaneetti nostaa hänen mielialaansa. Minun ei.
taas lehdestä
14
329
Vastaukset
- Bubastis.tm
ovat retuperällä Suomessa.
Lapset ovat vanhempiensa armoilla uskonnollisen aivopesun alkaessa viimeistään lastentarhassa.
Perustuslaki ei suojele lapsia uskonnolta.
Vasta 18v. saa tehdä omia päätöksiä vakaumuksensa suhteen.
15 vuotiaille sanotaan että et saa kirkkohäitä etkä hautajaisia, ellet käy rippikoulua.
Lapsia pelotellaan halpamaisesti krisselimaailman materialististen porkkanoiden kanssa, se on helppoa - lapset kasvavat arvostamaan materialistisia tavoitteita, materialistista yhteenkuuluvaisuutta ja materialistista hihhulismia. Uskonto ei tee lapsista henkisiä, vaan materialistisia hihhulin poikasia.- SemiSeppä
"15 vuotiaille sanotaan että et saa kirkkohäitä etkä hautajaisia, ellet käy rippikoulua."
Näin minulle todettiin uskontotunnilla, mutta silloin ei ollut puhetta vain kirkkohäistä vaan yleensä ei pääse naimisiin, jos ei käy rippikoulua.
Olin aivan äimänkäkenä.
Toinen asia josta valehdeltiin oli se, että jos syntyvä lapsi kuolee on sille toimitettava hätäkaste. Se on ehdoton.
Luulen, että uskonnonopettajamme oli jonkin sortin fundamentalisti :-) - räpsy
SemiSeppä kirjoitti:
"15 vuotiaille sanotaan että et saa kirkkohäitä etkä hautajaisia, ellet käy rippikoulua."
Näin minulle todettiin uskontotunnilla, mutta silloin ei ollut puhetta vain kirkkohäistä vaan yleensä ei pääse naimisiin, jos ei käy rippikoulua.
Olin aivan äimänkäkenä.
Toinen asia josta valehdeltiin oli se, että jos syntyvä lapsi kuolee on sille toimitettava hätäkaste. Se on ehdoton.
Luulen, että uskonnonopettajamme oli jonkin sortin fundamentalisti :-)kummallinen ope. Hän siis alkoi puhua Suomen ev.lut.kirkon tavoista, joilla ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa.
Vai väitti, että ei voi ollenkaan mennä naimisiin, jos ei kuulu kirkkoon. Et älynnyt kysyä, että eikös se maistraattivihkimys ssiis olekaan laillinen.
Vai että hätäkaste pakollinen. Huh. - gyrus
SemiSeppä kirjoitti:
Olin aivan äimänkäkenä.
Luulen, että uskonnonopettajamme oli jonkin sortin fundamentalisti :-)... uskonnon opettaja, joka oli katketa viisipäiväisestä työviikosta - kun raamatussa puhuttiin kuudesta työ- ja yhdestä lepopäivästä.
"Ennen tehtiin kuudessa päivässä kaikki viikon työt. Nyt on viisi päivää niin kiire, että äidit joutuvat tekemään kotitöitä vielä sunnuntainakin! Ei jumala semmosesta tykkää!" - ***
gyrus kirjoitti:
... uskonnon opettaja, joka oli katketa viisipäiväisestä työviikosta - kun raamatussa puhuttiin kuudesta työ- ja yhdestä lepopäivästä.
"Ennen tehtiin kuudessa päivässä kaikki viikon työt. Nyt on viisi päivää niin kiire, että äidit joutuvat tekemään kotitöitä vielä sunnuntainakin! Ei jumala semmosesta tykkää!"uskonnonopettajastani muista mitään. Kai se sitten oli niin hajuton ja mauton. En kyllä muista koko opetuksestakaan mitään. Ihan yhtä tyhjän kanssa koko touhu.
Historia sen sijaan oli mielenkiintoista. Siinä oli sentään jotain perspektiiviä nykypäivään. - Aina vaan
SemiSeppä kirjoitti:
Olin aivan äimänkäkenä.
Luulen, että uskonnonopettajamme oli jonkin sortin fundamentalisti :-)sekä kotona että koulussa minulle kerrottiin ainoana ehdottomana totuutena (olin kai 12 tai 13), että jos en käy rippikoulua, en voi koskaan mennä naimisiin. Piste. Ja minähän uskoin sen, kun kerran opettajakin saman asian vahvisti.
Missään vaiheessa kukaan ei vahingossakaan kertonut minulle, että ei naimisiinmenoon mitään rippikoulua tarvita ja että on olemassa sellainenkin asia kuin siviilivihkiminen maistraatissa. Tästä vaiettiin täydellisesti, niin kotona kuin koulun uskontotunnillakin.
Asian oikea laita selvisi minulle vasta paljon myöhemmin, kun rippikoulu oli jo käyty.
Uskovaisilla ei ole minkäänlaista moraalia jatkuvat törkeän valehtelun suhteen, kuten jo tuolloin ja tuhansia kertoja sen jälkeenkin olen saanut huomata.
Mutta enhän minä sitten mennyt naimisiinkaan, vaan asuin avoliitoissa, koska tiesin tämän susiparihommelin ärsyttävän ahdasmielisiä valehtelevia paskiaisia vieläkin enemmän kuin siviilivihkiminen, hehhee. - Kössönöm
Aina vaan kirjoitti:
sekä kotona että koulussa minulle kerrottiin ainoana ehdottomana totuutena (olin kai 12 tai 13), että jos en käy rippikoulua, en voi koskaan mennä naimisiin. Piste. Ja minähän uskoin sen, kun kerran opettajakin saman asian vahvisti.
Missään vaiheessa kukaan ei vahingossakaan kertonut minulle, että ei naimisiinmenoon mitään rippikoulua tarvita ja että on olemassa sellainenkin asia kuin siviilivihkiminen maistraatissa. Tästä vaiettiin täydellisesti, niin kotona kuin koulun uskontotunnillakin.
Asian oikea laita selvisi minulle vasta paljon myöhemmin, kun rippikoulu oli jo käyty.
Uskovaisilla ei ole minkäänlaista moraalia jatkuvat törkeän valehtelun suhteen, kuten jo tuolloin ja tuhansia kertoja sen jälkeenkin olen saanut huomata.
Mutta enhän minä sitten mennyt naimisiinkaan, vaan asuin avoliitoissa, koska tiesin tämän susiparihommelin ärsyttävän ahdasmielisiä valehtelevia paskiaisia vieläkin enemmän kuin siviilivihkiminen, hehhee.uskisten omaatuntoa kolkuttelevan valehtelu.
Johtuneeko sitten lapsuudesta, että vieläkin joillain jopa aikuisilla on vaikeuksia hahmottaa miten asiat ihan lakien mukaan hoituvat.
Miten lapsi saa nimen, jos sitä ei kasteta, seuraako siviilivihkimyksestä "oikea" avioliitto, minne kirkkoon kuulumattomat haudataan ja tämmöistä.
Nykyään on tilanne nuorten tiedonsaannin osalta ihan toinen kuin ennen. Netistä löytyy, jos ei vanhempiaan usko. - SemiSeppä
räpsy kirjoitti:
kummallinen ope. Hän siis alkoi puhua Suomen ev.lut.kirkon tavoista, joilla ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa.
Vai väitti, että ei voi ollenkaan mennä naimisiin, jos ei kuulu kirkkoon. Et älynnyt kysyä, että eikös se maistraattivihkimys ssiis olekaan laillinen.
Vai että hätäkaste pakollinen. Huh.Ensiksikin uskonto oli älyttömän vastenmielistä. Sitä vain pyöritteli päätään, että on hullu maailma. Enkä osannut olla niin kriittinen tuossa iässä.
- Kössönöm
just joo.
Mistä niillä onkin sellainen käsitys, että ihminen olisi alkujaan uskonnollinen ja kun Suomessa ollaan, niin tietysti kristinuskoinen, ilman että siitä jumalasta olisi lapselle mitään puhuttu.
Tuo lapsen oikeus uskonnolliseen elämään tulee aika ajoin esille keskusteluissa. Aivan kuin ilkeät ateistivanhemmat riistäisivät lapselta oikeuden uskoa johonkin jumalolentoon, johon hän haluaa uskoa, vaikka ei olisi siitä koskaan kuullutkaan.
Onhan näitäkin aina välillä, jotka väittävät, että ihan itse löysivät jumalan ja jeesuksen. Niin varmaan, joo. Kirjoitit:"Näin juuri - kunhan lasta on ensin aivopesty."
Kun kyseessä on Kristinusko, niin siihen ei voi aivopestä. Koska Kristinuskossa uskon antaa Jumala, ei ihmiset eikä heidän aivopesunsa.- ~~~~
>Kun kyseessä on Kristinusko, niin siihen ei voi aivopestä. Koska Kristinuskossa uskon antaa Jumala, ei ihmiset eikä heidän aivopesunsa.<
Olet kouluesimerkki aivopestystä ihmisestä. - Kössönöm
Sinä et tuosta jumalastasi tuolla tavalla täällä puhuisi, jos joku ei noita asioita olisi päähäsi laittanut.
~~~~ kirjoitti:
>Kun kyseessä on Kristinusko, niin siihen ei voi aivopestä. Koska Kristinuskossa uskon antaa Jumala, ei ihmiset eikä heidän aivopesunsa.<
Olet kouluesimerkki aivopestystä ihmisestä.Jos luit mitä kirjoitin niin aivopesu on Kristinuskossa sula mahdottomuus. Juuri sen vuoksi että Kristinuskossa ihminen ei voi "antaa","pakottaa","painostaa","aivopestä" uskoon koskapa se usko on siellä Jumalan käsissä.
Kössönöm kirjoitti:
Sinä et tuosta jumalastasi tuolla tavalla täällä puhuisi, jos joku ei noita asioita olisi päähäsi laittanut.
Niin nyt oli ymmärtääkseni kyse uskosta eli uskoon tulosta. Se on ihan suvereenisti Jumalan käsissä. Ihminen ei sitä voi toiseen ihmiseen "pakottaa","aivopestä","antaa" tms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.734956Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.113359Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j202655Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.571717- 471566
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441336- 941322
Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2191113Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.711005IS Viikonloppu 29.-30.11.2025
Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra51889