Miksi hihut sanovat

räpsy

jumalasta puhuessaan herra, tai isä?

Kun heidän omien sanojensa mukaan tämä jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, eli mieheksi ja naiseksi, niin ei tuo isä tai herra tähän kuvioon millään sovi.

10

342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kärpästen herra

      Vain lapsilla on isä ja orjilla herra. Kristinusko on syyntakeettomien hommaa. Nietzscheä ja wikipediaa lainatakseni: "Nietzsche väitti, että moraalia on kahdenlaista, herramoraalia, joka nousee aktiivisesti "jalosta ihmisestä" ja orjamoraalia, joka liittyy reaktionomaisena "heikkoon ihmiseen". Eri moraalit eivät ole toistensa vastakohtia, vaan kokonaan toisia arvotusjärjestelmiä: herramoraali arvottaa teot asteikolla hyvä/huono, kun taas orjamoraali arvottaa ne asteikolla hyvä/paha."

    • Raamatussa "jumala" esittelee itsensä "herrana". Tyyliin "minä olen herra. Peskää kaikki kivet koska ne ovat viheltämisestä epäpuhtaat ja uhratkaa sitten alttarilla hilloa. Näin sanoo herra".

      Ei kai siinä mitään uutta ole että raamatun palaset eivät oikein sovi yhteen keskenään.

      Vielä hassumpaa on esim. raamatun kaksi erilaista luomiskertomusta. Ensin sanotaan että jumala luo ihmisen mieheksi ja naiseksi yhtäaikaa, sitten toisessa kertomuksessa seuraavalla sivulla ensin luodaan mies, ja vasta eläinten luomisen jälkeen nainen kylkiluusta.

      Totuus asiasta on että raamattu on kokoelma eri ihmisten kirjoittamia satuja jotka eivät ole yhtäpitäviä ihan vaan siksi että niillä ei ole yhtä yhteistä inspiroijaa kuten vaikkapa "jumala", vaan kaikki sadut ovat kirjoittajien mielikuvituksen tuotetta. Samalla tavalla esim. aku ankan tarinoilla on useita eri kirjoittajia, ja toisinaan tarinat ovat toistensa kanssa ristiriitaisia.

      • räpsy

        Kaksi luomiskertomusta peräjälkeen ja ihan erilaisia. Kas kun en ole tuota huomannutkaan.

        Mutta enpä raamattua olekaan lueskellut. Mutta luulisi uskisten tuota ihmettelevän, että kummin päin se nyt on.


    • lujaa Halle

      Luonnossa naaraat synnyttävät ja tuovat maailmaaan uutta elämää. Miten se raamatun luoja-herra muka synnyttää? Sehän on luonnonvastaista.

      Jumala onkin siis mitä ilmeisemmin kaksineuvoinen hermafrodiitti, joka hedelmöittää itse itsensä?

      • räpsy

        en kysynyt, että minkälainen jumala on (koska en sellaiseen usko), vaan sitä, että miksi hihut väittävät jumalaa mieheksi.


    • Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ei kuitenkaan omaksi itsekseen.
      Jumala on paljon enemmän, Hän on Taivaallinen Isä,Abba sekä Kaikkeuden Herra ja Kuningas.

      • e.k.v_

        Tätä lienee jo tuhannen kertaa kysytty aiemminkin. Toisaalta tuntuu attepalsta olevan muutenkin lähinnä toistelua joten kysyn siis kuitenkin.

        Miten ihminen voi olla jonkin näkymättömän, hajuttoman, mauttoman, ajattoman, kaikkivoipan, superviisaan ja kaikkitietävän kuva? Me kun olemme näkyviä, haisevia ja myös maistumme joltain? Eikä nuo kolme muutakaan kriteeriä täyty miltään osin.


      • Kössönöm
        e.k.v_ kirjoitti:

        Tätä lienee jo tuhannen kertaa kysytty aiemminkin. Toisaalta tuntuu attepalsta olevan muutenkin lähinnä toistelua joten kysyn siis kuitenkin.

        Miten ihminen voi olla jonkin näkymättömän, hajuttoman, mauttoman, ajattoman, kaikkivoipan, superviisaan ja kaikkitietävän kuva? Me kun olemme näkyviä, haisevia ja myös maistumme joltain? Eikä nuo kolme muutakaan kriteeriä täyty miltään osin.

        miksi me emme sitten ole näkymättömiä kuten se olentokin, jonka huhutaan meidät luoneen?

        Ehkäpä joku uskis osaa vastata tuohon. Tai sitten ei.


      • e.k.v_ kirjoitti:

        Tätä lienee jo tuhannen kertaa kysytty aiemminkin. Toisaalta tuntuu attepalsta olevan muutenkin lähinnä toistelua joten kysyn siis kuitenkin.

        Miten ihminen voi olla jonkin näkymättömän, hajuttoman, mauttoman, ajattoman, kaikkivoipan, superviisaan ja kaikkitietävän kuva? Me kun olemme näkyviä, haisevia ja myös maistumme joltain? Eikä nuo kolme muutakaan kriteeriä täyty miltään osin.

        Tämä asia löytyy Raamatun ensisivuilta ja luomisen yhteydessä. Minusta "kaltaisuus" tarkoittaa tässä sitä että Jumala laittoi ihmisen hallitsemaan maapalloa eli ihmisellä on siihen vaadittavat ominaisuudet.


      • että...
        juhani1965 kirjoitti:

        Tämä asia löytyy Raamatun ensisivuilta ja luomisen yhteydessä. Minusta "kaltaisuus" tarkoittaa tässä sitä että Jumala laittoi ihmisen hallitsemaan maapalloa eli ihmisellä on siihen vaadittavat ominaisuudet.

        ihminen on luotu saatanan kaltaiseksi?

        Sen näköistä tuo "maapallon hallitseminen" on ollut.

        Missäs kohtaa raamattua muuten puhutaan maapallosta. Maanpiiri taitaa olla siellä se suurin yksikkö.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe