Kyseessä itsari?

Goth-Mog

Tuossa alempana kun keskusteltiin Räsäsen sairaalareissusta ja siitä, että miksei hän vain luottanut rukouksen voimaan ja jättänyt lekurikäyntiä sikseen.. Tuli mieleeni eräs tapaus vuosien takaa. Tuttavani kertoi, että hänen ex-vaimollaan, harras kristitty, oli todettu vakava sairaus johon tämä nainen tulisi kuolemaan ilman säännöllistä hoitoa. Hoitojen avulla hän olisi lääkärien mukaan voinut parantua sairaudestaan kokonaan, ja "pahimmillaankin" elänyt suunnilleen normaalia elämää vuosikymmenen, ehkä toisenkin.

No kuinka ollakaan, tämä nainen jättäytyi pois hoidoista ja ilmoitti tälle tuttavalleni että alkaa tästä lähtien luottaa rukouksen voimaan. "Jumala parantaa minut jos katsoo sen hyväksi", vaimo oli kuulemma sanonut aina kun läheiset olivat yrittäneet puhua hänelle järkeä.

Ei ole vaikea arvata kuinka lopulta kävi; sairaus pahentui nopeasti ja nainen menehtyi varsin pian. Rukoukset eivät auttaneet (ylläripylläri).

Vaikka tästä aiheesta saa helposti monenlaista keskusteltavaa, haluaisin mm. uskovien mielipiteitä siihen oliko kyseessä itsemurha. Mielestäni oli, sillä eikös kaikki päätökset mitkä tulevat aiheuttamaan nopeahkolla aikajaksolla varmuudella oman kuoleman ole tulkittavissa itsariksi? Uskossaan äärimmäisen vahva ihminen ei päässytkään paikkaan, minne uskossaan vahvan kerrotaan Jumalan tuomitsemana pääsevän?

Noo, saihan Jumala taas yhden tilaisuuden keräännyttää ihmisiä kirkkoon kuulemaan jeesustelua ja vainajan läheisiä itkemään hyvän ihmisen poismenoa, ihmisen jolla olisi ollut vielä paljon tehtävää tällä planeetalla. Suremaan jäi myös alle teini-ikäinen tytär, jonka elämän äidin poismeno muutti täysin, eikä kuulemani mukaan mitenkään hyvään suuntaan. Yksi sielu lisää, jonka maallinen kuljetusastia pitäisi saada nöyrtymään Jumalan kasvojen edessä?

33

1328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joskus näissä tapauksissa, jos katsotaan potilaan sairauden (psyykkisen) takia olevan "täyttäymmärrystä vailla olevaksi" voidaan joutua turvautumaan ns. pakkohoitoon.
      Jos ihminen on järjissään, hoidosta on oikeus kieltäytyä ja tämä on yllättävän yleistä. Jos päätät, että et halua MITÄÄN hoitoa, siinä sitten allekirjoitat paperin jolla vapautat lääkärin vastuusta, menet kotiin ja kuolet...

      • Goth-Mog

        "Jos ihminen on järjissään, hoidosta on oikeus kieltäytyä ja tämä on yllättävän yleistä."

        Todellakin. Tiedän useampia tapauksia, missä ihmiset ovat kieltäytyneet vakavien sairauksien hoidoista, olivatpa ne sitten vain elämän vähäistä pitkittämistä tai hyvän ennusteen antavia hoitomuotoja.


      • Goth-Mog kirjoitti:

        "Jos ihminen on järjissään, hoidosta on oikeus kieltäytyä ja tämä on yllättävän yleistä."

        Todellakin. Tiedän useampia tapauksia, missä ihmiset ovat kieltäytyneet vakavien sairauksien hoidoista, olivatpa ne sitten vain elämän vähäistä pitkittämistä tai hyvän ennusteen antavia hoitomuotoja.

        ..kun ihminen ilmoittaa, että kieltäytyy hoidosta joka parantaisi sairauden ja olotilan.
        Siinä on hoitohenkilökunnalla myös ihmeteltävää.
        Todella rankkoja juttuja...:-(


      • Kössönöm
        Goth-Mog kirjoitti:

        "Jos ihminen on järjissään, hoidosta on oikeus kieltäytyä ja tämä on yllättävän yleistä."

        Todellakin. Tiedän useampia tapauksia, missä ihmiset ovat kieltäytyneet vakavien sairauksien hoidoista, olivatpa ne sitten vain elämän vähäistä pitkittämistä tai hyvän ennusteen antavia hoitomuotoja.

        sairastui syöpään. Hänellä oli jo aiemmin ollut iso leikkaus ja muitakin sairauksia. Lääkärit patistivat häntä raskaisiin hoitoihin, mutta hän kieltäytyi.

        Hän sanoi, että sairaalaan hän ei makoilemaan jää. Toki hän sai lääkehoitoa, mutta sellaista, minkä voi ottaa kotonakin. Kyllä hän tiesi, että ei siitä parane, mutta sanoi minullekin kerran, että mitä järkeä on muutamassa lisävuodessa, jos ei niistä voi nauttia.

        Hän halusi käydä kaljalla silloin kun huvittaa ja päättää itse miten päivänsä viettää ja elää lopun elämänsä kotona. Viisi vuotta siinä meni. Ja ihan miltei loppuun asti eli täysillä, minkä sitten kunto antoi periksi. Ja kuoli kotona.


    • Kössönöm

      Itsensä tappamista. Jos lääkäri on tilanteen selvittänyt ja silti tekee noin, niin ei voi kuin ihmetellä. Eri asia sitten on, jos haluaa kuolla, silloinhan se on oma valinta. Mutta tuossa tulee mieleen, että uskonnollisella aivopesulla voi olla traagiset seuraukset.

    • puusilimä

      itsemurha.

    • cybo-ceronimo-cabriel-61

      Mikä on luonnollista, sekö että ihmiset pidetään keinotekoisesti hengissä, vai se että ihminen elää ja kuolee kun aika on?

      Ainakaan mitään moralisoitavaa hoitamattomuuspäätöksissä ei mielestäni pitäisi olla, olkoon uskova, tai uskomaton on jokaisen ihmisen oikeus päättää päivistään vaikka väitetäänkin että ne muualla päätetään.

      • Kössönöm

        keinotekoisesta hengissäpitämisestä, vaan mahdollisuus parantua lääketieteen avulla. Mutta jumalusko oli voimakkaampi.


      • Goth-Mog

        "Mikä on luonnollista, sekö että ihmiset pidetään keinotekoisesti hengissä, vai se että ihminen elää ja kuolee kun aika on? "

        Se on hyvä kysymys. Missä katsot rajan kulkevan nyt? Onko esim. rokotukset hoitamattomana tappavia tauteja vastaan keinotekoisesti hengissä pitämistä?


      • cybo-ceronimo-cabriel-61
        Goth-Mog kirjoitti:

        "Mikä on luonnollista, sekö että ihmiset pidetään keinotekoisesti hengissä, vai se että ihminen elää ja kuolee kun aika on? "

        Se on hyvä kysymys. Missä katsot rajan kulkevan nyt? Onko esim. rokotukset hoitamattomana tappavia tauteja vastaan keinotekoisesti hengissä pitämistä?

        Henkilökohtaisesti minulla ei ole rajaa, olen itse tieteen avuilla pyristellyt yli 20 vuotta hengissä.

        Mutta en myöskään pistä itseäni löysäänkään hirteen siitä, että halutessani lopetan hoidot ja kuolen muutamassa vuorokaudessa pois-->sekin käy ja on minulle luonnollista.


        Jos puhutaan luonnollisuudesta, ei rajoja voida vetää, mikään ei ole luonnollista t ä s s ä maailmassa, ei mikään, tai kaikki on sitä.


      • cybo-ceronimo-cabriel-61
        Kössönöm kirjoitti:

        keinotekoisesta hengissäpitämisestä, vaan mahdollisuus parantua lääketieteen avulla. Mutta jumalusko oli voimakkaampi.

        Tämän kyseisen ihmisen päätös laitettiin arveluttavaksi, no ehkä se oli sitä, ehkä se oli elämästä pakenemiseksi, tai se oli hänelle uskonsa koetusta, tai jotain, siitä emme tiedä varmasti ja se ei meille kuulu ja mitä siitä?

        Ainakin se osoitti sen, ettei hänen jumalansa halunnut häntä elossa pitää, tai halusi hänet "kotiin", tai koko juttu oli pelkää mielettömyyttä, mutta mitä siitä?


      • Kössönöm
        cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:

        Tämän kyseisen ihmisen päätös laitettiin arveluttavaksi, no ehkä se oli sitä, ehkä se oli elämästä pakenemiseksi, tai se oli hänelle uskonsa koetusta, tai jotain, siitä emme tiedä varmasti ja se ei meille kuulu ja mitä siitä?

        Ainakin se osoitti sen, ettei hänen jumalansa halunnut häntä elossa pitää, tai halusi hänet "kotiin", tai koko juttu oli pelkää mielettömyyttä, mutta mitä siitä?

        Mutta keskustelunaihe se on tämäkin.


      • Goth-Mog
        cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:

        Tämän kyseisen ihmisen päätös laitettiin arveluttavaksi, no ehkä se oli sitä, ehkä se oli elämästä pakenemiseksi, tai se oli hänelle uskonsa koetusta, tai jotain, siitä emme tiedä varmasti ja se ei meille kuulu ja mitä siitä?

        Ainakin se osoitti sen, ettei hänen jumalansa halunnut häntä elossa pitää, tai halusi hänet "kotiin", tai koko juttu oli pelkää mielettömyyttä, mutta mitä siitä?

        "Ainakin se osoitti sen, ettei hänen jumalansa halunnut häntä elossa pitää, tai halusi hänet "kotiin", tai koko juttu oli pelkää mielettömyyttä, mutta mitä siitä? "

        Haluaako Jumala kotiin kaikki ne ihmiset joihin iskee hoitamattomana tappava sairaus? Vai onko vasta se osoitus kotiin haluamisesta, kun sairastuneen mieleen istutetaan ajatus rukouksen parantavasta voimasta jotta saataisiin tämä henkilö kieltäytymään hoidoista?

        Mutta mitä siitä? Tuolla aiemminkin jo kyselin, että eikö tällainen sokea jumaliin luottaminen ole aika epäterve ilmiö yhteiskunnassa..


      • cybo-ceronimo-cabriel-61
        Goth-Mog kirjoitti:

        "Ainakin se osoitti sen, ettei hänen jumalansa halunnut häntä elossa pitää, tai halusi hänet "kotiin", tai koko juttu oli pelkää mielettömyyttä, mutta mitä siitä? "

        Haluaako Jumala kotiin kaikki ne ihmiset joihin iskee hoitamattomana tappava sairaus? Vai onko vasta se osoitus kotiin haluamisesta, kun sairastuneen mieleen istutetaan ajatus rukouksen parantavasta voimasta jotta saataisiin tämä henkilö kieltäytymään hoidoista?

        Mutta mitä siitä? Tuolla aiemminkin jo kyselin, että eikö tällainen sokea jumaliin luottaminen ole aika epäterve ilmiö yhteiskunnassa..

        //Tuolla aiemminkin jo kyselin, että eikö tällainen sokea jumaliin luottaminen ole aika epäterve ilmiö yhteiskunnassa..//


        - Taikausko on mielettömyyttä se on totta, mutta niin kauan kuin 'se ei' ja 'sitä ei' tuputeta muille totuutena, se voi ihmisten päissä puolestani elää.

        Kun kyselet jumalasta, haluaako hän sitä tai tätä, niin jos tämä systeemi on jumalasta, niin hän tälläisen systeemin jumaluutena haluaakin meidän kärsivän perkeleellisesti, ennen niitä hänelle tyydytystä tuovia ihmis'lasten kauhun hetkiä, joina ihminen kuoleman lähestyessä useimmiten tuntee, puhumattakaan siitä surusta ja kaipauksesta muusta sadistille nautintoa tuovasta, jota jäljelle jääneet kokevat rakkaidensa kuollessa pois.


      • hemmo
        cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:

        //Tuolla aiemminkin jo kyselin, että eikö tällainen sokea jumaliin luottaminen ole aika epäterve ilmiö yhteiskunnassa..//


        - Taikausko on mielettömyyttä se on totta, mutta niin kauan kuin 'se ei' ja 'sitä ei' tuputeta muille totuutena, se voi ihmisten päissä puolestani elää.

        Kun kyselet jumalasta, haluaako hän sitä tai tätä, niin jos tämä systeemi on jumalasta, niin hän tälläisen systeemin jumaluutena haluaakin meidän kärsivän perkeleellisesti, ennen niitä hänelle tyydytystä tuovia ihmis'lasten kauhun hetkiä, joina ihminen kuoleman lähestyessä useimmiten tuntee, puhumattakaan siitä surusta ja kaipauksesta muusta sadistille nautintoa tuovasta, jota jäljelle jääneet kokevat rakkaidensa kuollessa pois.

        "Taikausko on mielettömyyttä se on totta, mutta niin kauan kuin 'se ei' ja 'sitä ei' tuputeta muille totuutena, se voi ihmisten päissä puolestani elää."

        Todellisuudessahan taikauskoa kuitenkin tuputetaan muille totuutena ja vieläpä lapsille, jotka eivät muutenkaan pysty arvioimaan saamaansa tietoa, varsinkaan jos tieto tulee luotettavalta taholta. Tupustushan on istutettu jo kristinuskon lähetyskäskyyn, islamista puhumattakaan.


    • joskus ei

      Ihmiselle on annettu myös järki, uskon lisäksi, ja sitä käyttämällä lääkkeet tulisi syödä. Lisäksi rukoilla että Jumala parantaa, jos niin on tarkoitus. Ihan aina tässä maailmassa ei ole.

    • Valkoparta

      Kyseinen henkilö hyväksyi kuolemansa. Hän ei kuitenkaan aiheuttanut sen alkusyytä.

      Hän ei siis tappanut itseään vaan antoi itsensä kuolla.

      • Goth-Mog

        "Kyseinen henkilö hyväksyi kuolemansa. Hän ei kuitenkaan aiheuttanut sen alkusyytä.
        Hän ei siis tappanut itseään vaan antoi itsensä kuolla. "

        Olisiko siis verrattavissa tilanteeseen, jossa henkilö tulee autotielle, huomaa auton lähestyvän 100 km/h, katsoo että kerkeäisi turvaan mutta jää auton eteen seisomaan ja kuolee?


      • Valkoparta
        Goth-Mog kirjoitti:

        "Kyseinen henkilö hyväksyi kuolemansa. Hän ei kuitenkaan aiheuttanut sen alkusyytä.
        Hän ei siis tappanut itseään vaan antoi itsensä kuolla. "

        Olisiko siis verrattavissa tilanteeseen, jossa henkilö tulee autotielle, huomaa auton lähestyvän 100 km/h, katsoo että kerkeäisi turvaan mutta jää auton eteen seisomaan ja kuolee?

        Periaatteessa samanlainen tilanne.


      • Kössönöm
        Valkoparta kirjoitti:

        Periaatteessa samanlainen tilanne.

        auton eteen jäämisestä seuraa suurella todennäköisyydellä myös muiden ihmisten kuolema tai loukkaantuminen.


      • Goth-Mog
        Kössönöm kirjoitti:

        auton eteen jäämisestä seuraa suurella todennäköisyydellä myös muiden ihmisten kuolema tai loukkaantuminen.

        Jos auton sijaan olisi kyseessä ollut juna, fyysisiä sivullisia uhreja ei olisi tullut, mutta psyykkisiä uhreja vainajan lähipiirin lisäksi varmaan ainakin veturimies. Isäni työkaveri ajoi kerran pikkutytön yli rekka-autolla eikä hän koskaan toipunut siitä.


      • Goth-Mog
        Goth-Mog kirjoitti:

        Jos auton sijaan olisi kyseessä ollut juna, fyysisiä sivullisia uhreja ei olisi tullut, mutta psyykkisiä uhreja vainajan lähipiirin lisäksi varmaan ainakin veturimies. Isäni työkaveri ajoi kerran pikkutytön yli rekka-autolla eikä hän koskaan toipunut siitä.

        "Isäni työkaveri ajoi kerran pikkutytön yli rekka-autolla eikä hän koskaan toipunut siitä. "

        ..siihen, että mahtoi Jumala olla taas kaukaa viisas kun tiesi ottaa pikkutytön kotiin tuolloin ja sillä tyylillä.


      • Valkoparta
        Goth-Mog kirjoitti:

        "Isäni työkaveri ajoi kerran pikkutytön yli rekka-autolla eikä hän koskaan toipunut siitä. "

        ..siihen, että mahtoi Jumala olla taas kaukaa viisas kun tiesi ottaa pikkutytön kotiin tuolloin ja sillä tyylillä.

        Kärsimys johtuu siitä, että ihminen ei hyväksy sitä mitä tapahtui. Hän taistelee sitä vastaan. Tapahtunut pitäisi hyväksyä, niin kärsimyskin haihtuu.


      • Kössönöm
        Goth-Mog kirjoitti:

        Jos auton sijaan olisi kyseessä ollut juna, fyysisiä sivullisia uhreja ei olisi tullut, mutta psyykkisiä uhreja vainajan lähipiirin lisäksi varmaan ainakin veturimies. Isäni työkaveri ajoi kerran pikkutytön yli rekka-autolla eikä hän koskaan toipunut siitä.

        vuosien takaa, kun teinityttö jäi junan eteen. Oli jättänyt vanhemmilleen kirjeen, että hän menee jeesuksen luokse.

        Kyllä siinä on sekä junakuskilla että vanhemmilla kestämistä.


      • Goth-Mog
        Valkoparta kirjoitti:

        Kärsimys johtuu siitä, että ihminen ei hyväksy sitä mitä tapahtui. Hän taistelee sitä vastaan. Tapahtunut pitäisi hyväksyä, niin kärsimyskin haihtuu.

        on eläinlajille kehittynyt tapa suojella itseään ja yhteisöään; ominaisuus joka opettaa, estää itsetuhoista käyttäytymistä jne. Sinusta siis Jumalan on parempi olla vaikuttamatta psyykk.kärsimystä aiheuttaviin asioihin maapallolla (esim. olla sallimatta pikkutyttöjen yliajo-onnettomuuksia), vaan hän ikäänkuin sammuttelee tulipaloja antamalla voimaa osalle ihmisistä niin paljon, että he kykenevät hyväksymään asiat täysin? Siten, ettei enää koskaan lapsen kuolema aiheuta psyykkistä kärsimystä tälle vanhemmalle.

        Molemmissa näkökulmissa pidetään yllä ns. kärsimyksen tasapainoa, mutta eri kantilta kuvattuna.


      • Valkoparta
        Goth-Mog kirjoitti:

        on eläinlajille kehittynyt tapa suojella itseään ja yhteisöään; ominaisuus joka opettaa, estää itsetuhoista käyttäytymistä jne. Sinusta siis Jumalan on parempi olla vaikuttamatta psyykk.kärsimystä aiheuttaviin asioihin maapallolla (esim. olla sallimatta pikkutyttöjen yliajo-onnettomuuksia), vaan hän ikäänkuin sammuttelee tulipaloja antamalla voimaa osalle ihmisistä niin paljon, että he kykenevät hyväksymään asiat täysin? Siten, ettei enää koskaan lapsen kuolema aiheuta psyykkistä kärsimystä tälle vanhemmalle.

        Molemmissa näkökulmissa pidetään yllä ns. kärsimyksen tasapainoa, mutta eri kantilta kuvattuna.

        "Sinusta siis Jumalan on parempi olla vaikuttamatta psyykk.kärsimystä aiheuttaviin asioihin maapallolla (esim. olla sallimatta pikkutyttöjen yliajo-onnettomuuksia), vaan hän ikäänkuin sammuttelee tulipaloja antamalla voimaa osalle ihmisistä niin paljon, että he kykenevät hyväksymään asiat täysin? Siten, ettei enää koskaan lapsen kuolema aiheuta psyykkistä kärsimystä tälle vanhemmalle. "

        Noinko minä kirjoitin ? Taisi olla oma luomuksesi, joka kumpuaa omasta jumalkäsityksestäsi.

        Kärsimys kyllä opettaa. Se opettaa antautumista ja hyväksymistä. Emmehän me ole muuta kuin "lastuja lainehilla". Kärsiminen on itseaiheutettua.


      • Goth-Mog
        Valkoparta kirjoitti:

        "Sinusta siis Jumalan on parempi olla vaikuttamatta psyykk.kärsimystä aiheuttaviin asioihin maapallolla (esim. olla sallimatta pikkutyttöjen yliajo-onnettomuuksia), vaan hän ikäänkuin sammuttelee tulipaloja antamalla voimaa osalle ihmisistä niin paljon, että he kykenevät hyväksymään asiat täysin? Siten, ettei enää koskaan lapsen kuolema aiheuta psyykkistä kärsimystä tälle vanhemmalle. "

        Noinko minä kirjoitin ? Taisi olla oma luomuksesi, joka kumpuaa omasta jumalkäsityksestäsi.

        Kärsimys kyllä opettaa. Se opettaa antautumista ja hyväksymistä. Emmehän me ole muuta kuin "lastuja lainehilla". Kärsiminen on itseaiheutettua.

        "Noinko minä kirjoitin ? Taisi olla oma luomuksesi, joka kumpuaa omasta jumalkäsityksestäsi. "

        Sitten varmaan selvennät minulle, että miten Jumala vaikuttaa psyykkistä kärsimystä aiheuttaviin asioihin Maassa, tai ennemminkin mistä syystä vaikuttaa toisaalla ja toisaalla taas ei. Ajattaa pikkutytön rekan alle yhtäällä ja kuulemma pelastaa hurrikaanin kynsistä jonkun ihmisen toisaalla. Vakiovastaus tähän on yleensä "tutkimattomat ovat Jumalan tiet".


      • Valkoparta
        Goth-Mog kirjoitti:

        "Noinko minä kirjoitin ? Taisi olla oma luomuksesi, joka kumpuaa omasta jumalkäsityksestäsi. "

        Sitten varmaan selvennät minulle, että miten Jumala vaikuttaa psyykkistä kärsimystä aiheuttaviin asioihin Maassa, tai ennemminkin mistä syystä vaikuttaa toisaalla ja toisaalla taas ei. Ajattaa pikkutytön rekan alle yhtäällä ja kuulemma pelastaa hurrikaanin kynsistä jonkun ihmisen toisaalla. Vakiovastaus tähän on yleensä "tutkimattomat ovat Jumalan tiet".

        En usko jumalaan, joka leikkii ihmisillä kuin nukeilla. Siksi en myöskään usko, että jumalkäsityksemme kohtaavat, joten asialla on turha spekuloida.


    • toinen ihminen

      No entäs jos kyseessä ei olisikaan ihminen itse vaan tämän lapsi, jolta uskova kieltää lääkärin ja sairaalahoidon sillä perusteella, että rukous parantaa lapsen varmasti? Ja sitten lapsi kuolee.

      Olisiko kyseessä mielestänne murha?
      Näitä hihhui-idioottien tekemiä "lastenmurhia" tunnetaan toistasataa:

      "Tutkimuksessa, jossa eriteltiin 172 uskonnollispohjaiseen hoidon laiminlyömiseen liittynyttä lapsen kuolemantapausta 20 vuoden ajalta, »uskolla parantamiseen» luottaminen liittyi 140 lapsen kuolemaan tilanteissa, joissa lääketieteellisen hoidon tiedetään pelastavan hengen yli 90 %:n todennäköisyydellä. Kolmea lasta lukuun ottamatta muitakin olisi voitu auttaa edes jotenkin (Asser ja Swan 1998)."

      http://www.terveysportti.fi/terveysportti/Dlehti2.tunnista?a=Y&t=H&fname=D91931.htm

      Miksi hihhuli-idiootit pitävät omaa uskontoaan tärkeämpänä kuin lapsensa terveyttä ja henkeä?
      Sairasta meininkiä, todella sairasta...

      • Valkoparta

        Vähintäänkin kuolemantuottamus.


      • S_tttttttttttt

        Tuo menee jo liian pitkälle. Kyllä pitäisi lapset huostaanottaa vanhemmilta, jotka antavat lapsen kuolla, vedoten "Kyllä rukous parantaa"


      • puusilimä
        S_tttttttttttt kirjoitti:

        Tuo menee jo liian pitkälle. Kyllä pitäisi lapset huostaanottaa vanhemmilta, jotka antavat lapsen kuolla, vedoten "Kyllä rukous parantaa"

        tehdäänkin, mutta yleesä se on jo myöhäistä kun vajakit eivät vie lapsiaan lääkäriin vaan ulvovat ja voivottelevat bileissä, kunnes ne kuolee.

        jos vanhemmat ovat vaaraksi lapsilleen, niin sossulla on oikeus ja velvollisuus puuttua asiaan. riippumatta hihhulin uskonnosta.

        valppaana vain ja lastensuojeluun ilmoitus heti jos havaitsee hihhulin penskoilla ongelmia/sairauksia.


    • Ihmisillä tuntuu olevan monesti väärä kuva rukoilemisesta. Ajatellaan että Jumala on "rukous-automaatti" eli että pyydän sitä ja tätä ja sitten saan ne.
      Rukous on paljon,paljon muutakin kuin pyyytämistä, se on Jumalan kanssa vietettävää "laatuaikaa" Kristityn näkökulmasta ajateltuna. Itse olen saanu rukouksessa virvotuista ja sellaista rauhaa mitä en ole mistään muualta saanut.
      Jumala vastaa rukouspyyntöihin joko: "Ei", "Kyllä" tai "Odota,myöhemmin". Itse olen huomannut monet kerrat että se Jumalan vastaus ja suunnitelma on ollut elämässäni se paras vastoin omaa suunnitelmaani. Ehkäpä siksi että Jumala näkee sen kokonaiskuvan, "big picture".
      Ja kyllähän Jumala voi käyttää lääkäriäkin parantamiseen eikä Raamattu kiellä käyttämästä lääketiedettä apuna. Aivan varmasti Päivi Räsänen itsekkin lääkärinä tämän tietää.
      Esimerkki tapauksesi viittää menestysteologiaan joka on hirvittävä harha ja Raamatun vastainen oppi. Siinä pyritään pitämään Jumalaa "juoksukoirana", tyyliin kun "minä tarpeeksi uskon nii, sinä Jumala teet niinkuin minä uskon ja käsken". Järkyttävä ihmisoppi.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      133
      1363
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      101
      1054
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      947
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      683
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe