Sosiaalinen yritys.

Mitä mieltä olette sosiaalisista yrityksistä? Vai ootteko mitään mieltä? Tiedättekö niistä mitään? Tai täs on tietoa tietämättömille:

http://www.sosiaalinenyritys.fi/sosiaalinenyritys

Ite vaan olen täs pikkuhiljaa pyöritellyt päässäni ajatusta sellasen perustamisesta. Syitä siihen on monia ja tietenkään oma etu ei niistä pienin ole, mut se myös auttas ehkä joitakin vähempiosasia ja jos joku vaikka kuntoutuiskin, ni pystyisin sit tarjota nk. oikeeta työtä toisessa yrityksessäni.

56

1166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinä on kuitenkin yksi huono puoli.
      Se kilpailee markkinataloudessa aivan samoista asiakkaista mitä muut.

Pitkäaikaisen työttömän palkatessa, saa sinänsä palkkatukea.
      Ýleensä yritys saa palkkatukea tietyn ajan, muistaakseni puolelta vuodelta.
      Sen jälkeen tuki loppuu.

Tuossa ei kerrottu, tuleeko sitä palkkatukea kuinka pitkään työttömän/ei täysin ruumiin voimissa palkattujen kohdalla.

• kuuluu olennaisena osana kaikkien tukien hyödyntäminen. Jotta, ei tääl Suomessa sil taval kapitalistisen markkinatalouden sääntöjä noudattavia yrityksiä ole montaakaan.

Ei se kyl kilpailua vääristä. Se on vain yrittäjien ja elinkeinoelämän propagandaa.

• ajatus :
        relaxed_eyes kirjoitti:

kuuluu olennaisena osana kaikkien tukien hyödyntäminen. Jotta, ei tääl Suomessa sil taval kapitalistisen markkinatalouden sääntöjä noudattavia yrityksiä ole montaakaan.

Ei se kyl kilpailua vääristä. Se on vain yrittäjien ja elinkeinoelämän propagandaa.

kaikki mikä vähentää turhaa mamujen rahtausta tänne on ehdottomasti plussaa

• ajatus : kirjoitti:

kaikki mikä vähentää turhaa mamujen rahtausta tänne on ehdottomasti plussaa

kyllä 'kaikki' suomalaiset pitäis ensin saada töihi, ennenku tänne ulkolaisia aletaan töihin tuomaan. Vaikka olenkin joskus ulkolaisia työllistänyt juur sen perusteella, kun ei suomalaisia tekijöitä saanut.

• relaxed_eyes kirjoitti:

kuuluu olennaisena osana kaikkien tukien hyödyntäminen. Jotta, ei tääl Suomessa sil taval kapitalistisen markkinatalouden sääntöjä noudattavia yrityksiä ole montaakaan.

väittänyt, että vääristäisi kilpailua.

Ajatellen sitä, että löytyy tuo kuntouttava työharjoittelu, missä yritys voi saada puoleksi vuodeksi (muistaakseni), ilmaisen työntekijän.

Sitten on tuollainen toiminta
        http://www.kirkkonummi.fi/prime_673.aspx
        Vähän samanlaista mitä työvuokraus, mutta asiakas joka tilaa työntekijän, maksaa 8,- €/h.
        Normaalisti yrityksen kautta tilatessa, maksaisi 25 - 50 €/h.
        Eikä sekään vääristä kilpailua.

Tosin Kirkkonummen tapauksessa on sattunut niin, että kiinteistöhoitopuolelta ulkoalueiden hoidosta vastaavien lopetettua kunnalta työsuhteen, on tilalle otettu tuolainen kuntouttava työharjoittelija.

• Jälleen kerran

On olemassa korkeasti kouluttautuneita ihmisiä, jotka ovat tietoisesti valinneet työttömyyden. Silloin tällöin pikkukeikka riittää itselle todistamaan että on vielä ihmisten kirjoilla.

Miksi yhteiskunnan pitää väkisin tehdä kaikista vajaita. Jokainen eläköön ilman pakkotuputusta. Toiset tyytyvät vähempään, suotakoon se heille.

Työttömyys ei merkitse automaattisesti vajaakuntoisuutta, epäsosiaalisuutta tai mitään muutakaan ongelmaa.

• sellanen joka on omasta tahdostaan työtön ja haluaa sellasen pysyäkin, ni ei kai se sit kortissakaan ole kirjoilla tai hae sosiaalitoimistosta rahaa?

Jos hakee, ni kyllä on tullu kalliiksi tyyppi yhteiskunnalle, kun se korkea koulutuskin lasketaan.

• kuntoisuus :???

ole lääkärin antama diagnoosi eikä mikään yhteiskunnan tuomio...?

• J.k.
        relaxed_eyes kirjoitti:

sellanen joka on omasta tahdostaan työtön ja haluaa sellasen pysyäkin, ni ei kai se sit kortissakaan ole kirjoilla tai hae sosiaalitoimistosta rahaa?

Jos hakee, ni kyllä on tullu kalliiksi tyyppi yhteiskunnalle, kun se korkea koulutuskin lasketaan.

parikymppisenä tietää, että tämä nyt oli tässä. Asia voi valjeta vasta siinä vaiheessa, kun valmistuu kolmekymppisenä.

On niinkin, että työtön ei saastuta luontoa polkiessaan polkupyörällä. Suomen valtion käyttämä raha ilmanpuhdistamiseen on suurempi kuin miljoonan työttömän elättäminen.

Työtön joutuu usein elämään alle 200 euron ruokarahalla - sitä ei pidä kadehtia. Loppu 200 euroa pitäisi käyttää työhaastatteluissa ravaamiseen. Se on mahdotonta.

• J.k.
        kuntoisuus :??? kirjoitti:

ole lääkärin antama diagnoosi eikä mikään yhteiskunnan tuomio...?

pakkotoimia työttömiä kohtaan. Työttömästä pyritään aina tekemään sairas ja vajaa, joka tarvitsee pakkoaktiviteettia. Vähän kuten Egyptin orjat aikoinaan.

• J.k. kirjoitti:

parikymppisenä tietää, että tämä nyt oli tässä. Asia voi valjeta vasta siinä vaiheessa, kun valmistuu kolmekymppisenä.

On niinkin, että työtön ei saastuta luontoa polkiessaan polkupyörällä. Suomen valtion käyttämä raha ilmanpuhdistamiseen on suurempi kuin miljoonan työttömän elättäminen.

Työtön joutuu usein elämään alle 200 euron ruokarahalla - sitä ei pidä kadehtia. Loppu 200 euroa pitäisi käyttää työhaastatteluissa ravaamiseen. Se on mahdotonta.

mut yhteiskunnalla on tietyt tavoitteet kun se koulutuksen maksaa, se kuvittelee sen tuottavan enemmän kuin kuluttavan.

• J.k.
        relaxed_eyes kirjoitti:

mut yhteiskunnalla on tietyt tavoitteet kun se koulutuksen maksaa, se kuvittelee sen tuottavan enemmän kuin kuluttavan.

määritteleekin kaiken rahan kautta. Millään muulla ei ole nykyään merkitystä.

Monet ihmiset tuntevat suurta vihaa sosiaalisia yrityksiä kohtaan.

• näin :????
        J.k. kirjoitti:

"Monet ihmiset tuntevat suurta vihaa sosiaalisia yrityksiä kohtaan"

- Jos mitään ei järjestetä, ihmiset tuntevat suurta vihaa.

- Jos jotakin järjestetään, ihmiset tuntevat suurta vihaa.

• J.k.

• J.k.
        näin :???? kirjoitti:

"Monet ihmiset tuntevat suurta vihaa sosiaalisia yrityksiä kohtaan"

- Jos mitään ei järjestetä, ihmiset tuntevat suurta vihaa.

- Jos jotakin järjestetään, ihmiset tuntevat suurta vihaa.

http://atuubi.yle.fi/videot_ja_kuvat/id-100757

• liity :???

• J.k.
        liity :??? kirjoitti:

vajaakuntoisten työllistämiseen lainkaan???

on kasvava bisnes Suomessa kaikissa ikäryhmissä. Ei sen niin pitäisi mennä.

Tuossakin lasta pyrittiin sosiaalistamaan eristämällä fyysisesti ja tunkeutumalla häneen henkisesti.

En ymmärrä yksityistämisen tarkoitusperiä sosiaalipuolella.

• J.k. kirjoitti:

Ja just sulle. Eli, ootsä sitä mieltä, et sun pitäis saada maata kotona mitään tekemättä loppuelämäs ja muiden pitäis se kaikki kustantaa? Niinku on jo koulunkäynnit sun muut jo kustannettu.

Jos niin, niin missä on menny pieleen?

• se on...
        relaxed_eyes kirjoitti:

Ja just sulle. Eli, ootsä sitä mieltä, et sun pitäis saada maata kotona mitään tekemättä loppuelämäs ja muiden pitäis se kaikki kustantaa? Niinku on jo koulunkäynnit sun muut jo kustannettu.

Jos niin, niin missä on menny pieleen?

maata kotona tekemättä mitään kuin keinotella tai edes pelata pörssissä. Miksi näitä jälkimmäisiä loisia ei haukuta samalla tavalla kuin esim työttömiä?

• se on... kirjoitti:

maata kotona tekemättä mitään kuin keinotella tai edes pelata pörssissä. Miksi näitä jälkimmäisiä loisia ei haukuta samalla tavalla kuin esim työttömiä?

niitä haukutaan eri tavalla.

Maailmassa on virhe.

• random_N

Minulla on kokemusta kolmesta firmasta. Jälleen kerran vastaukseeni vaikuttaa profiilini kuvallisuus: vastaan aika ympäripyöreästi, jotta en tule sanoneeksi mitään tarkkaa henkilöistä, jotka voi yksilöidä jos minut tunnistaa kuvan perusteella.

Ajallisesti eka oli semmoinen, jonka toiminta tavallaan ulkoistui isommasta systeemistä. Eräässä hoitolaitoksessa oli asukkailla ollut mahdollisuus henkilökunnan ohjauksessa tehdä pesulatyötä. Pesulatoiminta ulkoistettiin ja sitä ryhtyivät vetämään entiset työntekijät ja työntekijöinä oli eriasteisesti kehitysvammaisia henkilöitä. Normaalin pesulatoiminnan lisäksi yrityksessä oli koulutusyhtymän kautta osa-aikaista henkilöstöä, joiden avulla yritys toimi toisen asteen erityisopiskelijoiden työssäoppimispaikkana.

Toinen liittyi kriminaalihuoltolaitokseen. Tämä yritys tarjosi ensisijaisesti nivelvaiheen työpaikkoja ja oppisopimuspaikkoja vapautuville vangeille. Yritys entisöi huonekaluja, ikkunanpokia yms. Ideana on että ainakin osa työpaikoista on määräaikaisia ja työntekijälle pyritään etsimään pysyvä työpaikka muualta. Nämä työntekijät ovat siis ns tavallisia pulliaisia, joilla on rikostausta, mutta tavalliset taidot noin muutoin.

Kolmas sosiaalinen yritys on neljän metallialan yrityksen yhteinen "alihankkija", joka hoitaa varastoon, pakkaamiseen ja erilaisiin tukitoimintoihin liittyviä tehtäviä. Työntekijät ovat pääosin lievästi kehitysvammaisia. Lisäksi yksi on MT-kuntoutuja ja yksi kokeiluluonteisesti mukana, koska tapaturman vuoksi entinen työ (yhdessä näistä neljästä omistajapuulaakista) ei enää sovi.

Kaikissa työpaikoissa on ollut hyvää ja huonoa. Kilpailun vääristyminen on minusta joskus ihan oikea pelko. Pääosin on kuitenkin niin, että sosiaalisten työpaikkojen kautta saadaan toisaalta mielekästä sisältöä erityisryhmään kuluvan ihmisen elämään ja toisaalta tämä ihminen muuttuu yhetiskunnan kannalta elätettävästä tuottavaksi yksilöksi.

Mutta pitkää pinnaa se vaatii pyörittäjältä. Firma on eri tavalla syynissä varsinkin alussa: jos tulee pikkumoka, ulkopuolinen helposti selittää sen johtuvaksi työntekijöiden erityisominaisuuksista.

Kannattaa myös varautua kritiikkiin, jonka mukaan työntekijöitä käytetään hyväksi.

Minusta sosiaalinen yritys on loistoidea, ja on hyvä jos mahdollisimman monessa firmassa on ainakin jokunen erityisryhmään kuuluva työssä. Se vaan avaa silmiä, kaikilla.

• rusalkaa

Todennäköisesti vaatii pitkää pinnaa sulta. Myöskin luulen, että jotain 'ammattiapua' työntekijöitten ohjaukseen...Ainakin työympäristössä pitää olla paljon kannattelevia tekijöitä.

Ulkopuolisten kritiikki pitää myös ottaa huomioon.

Toivottavasti sulta löytyy rahkeita tämmöseen ja voit alottaa toiminnan. Eikä nää työllistettävät tosiaankaan tarvitse olla juuri työttömiä. On olemassa monenlaisia vajaakuntoisia.

Kerran tuli loputtoman ja ahketan työnteon maasta USA:sta ohjelma todella yli-ikäisten ihmisten työpaikasta. Siellä tekijät oli kaikenlaisia tietäjiä, mutta todellakin jo huikean vanhoja ihmisiä. En tiä onko tämmönen edes mahdollista Suomessa. Tää on ehkä amerikoissa mahdollista just sen erilaisen työtekoajattelun pohjalta. Tosiaankin työ on osa elämää ja monet arvostaa toimintaa ja tekemistä.

Tää yritys myös silleen kivasti piti huolta ja tuki henkisesti työntekijöitään...muistaakseni kuitenkin toimi ihan kannattavasti.

Susta ihan hyvin vois olla tuommoiseen. Sitä paitsi Suomessa tärvääntyy järjettömät määrät osaamista ja toimintaa siinä, että osittain työkyvyttömiä siirretään kaiken toiminnan ulkopuolelle...siitä syystä, ettei tää ihminen pysty maksimaalista parempaan suoritykseen työssään. Julmaa.

• jota voin hyödyntää työntekijöiden nk. ohjaamisessa.

Ja jos oikein totta puhutaan, ni akalta tää idea on alunperin lähtösin, mut ei näistä sen enempää.

• -ukko-

olla jotain mieltä? Arveletko, että sosiaalista yritystä markkinoilla / yhteisössä mollattaisiin?
      Vai kyseletkö taloudellista mielekkyyttä?

Kokemusta ei ole, mutta äkkiseltään se näyttää tältä: Sehän ei ole juridisesti oma yhtiömuotonsa, vaan mikä tahansa yhtiö voi saada tuon statuksen, jos ehdot täyttyvät. Että eihän sen perustamisessa ole kuin sama kannattavuuslaskenta kuin kaikissa firmoissa, pari uutta muuttujaa vain lisää.

Enemmän ne uudet kysymykset tulee vastaan firman sisällä, työn järjestämisessä. Siihen mulla ei oo mitään näkemystä.

Semmonen irtoajatus tuli mieleen, että jos sen vajaakuntoisten kiintiön täytyy jatkuvasti toteutua, niin sulla pitäisi olla jokin reservi, mistä saat heitä lisää sitä mukaa kun joku kuntoutuu.

• et minkälaisia mielikuvia tai ajatuksia sosiaalinen yritys ihmisissä herättää.

Mä en oikein osaa muutaku yrittää, ni tavallaan se on mun tapa kantaa yhteiskuntavastuuta ihmisistä. Mä oon vaan oikeesti huolissani tästä yleisestä pahoinvoinnista ja haluaisin jotain asioiden hyväksi tehdä.

• -ukko-
        relaxed_eyes kirjoitti:

et minkälaisia mielikuvia tai ajatuksia sosiaalinen yritys ihmisissä herättää.

Mä en oikein osaa muutaku yrittää, ni tavallaan se on mun tapa kantaa yhteiskuntavastuuta ihmisistä. Mä oon vaan oikeesti huolissani tästä yleisestä pahoinvoinnista ja haluaisin jotain asioiden hyväksi tehdä.

tapa, että kantaa vastuuta juuri oman taitonsa mukaan? Jos sun taidot on yrittämisen puolella, niin sehän on luonnollinen kohta olla vastuullinen.
        Jos jokainen kantaisi huolta lähimmäisistään juuri itsensä kokoisesti, niin asiat olisi hyvin?

• -ukko- kirjoitti:

tapa, että kantaa vastuuta juuri oman taitonsa mukaan? Jos sun taidot on yrittämisen puolella, niin sehän on luonnollinen kohta olla vastuullinen.
        Jos jokainen kantaisi huolta lähimmäisistään juuri itsensä kokoisesti, niin asiat olisi hyvin?

>Jos jokainen kantaisi huolta lähimmäisistään juuri itsensä kokoisesti, niin asiat olisi hyvin?

Ehkäpä ne ainakin paremmin olis. Tai, emmä asioiden paremmuuteen ota täs kohtaa kantaa, mut ehkä ihmiset vois paremmin, joka on mun mielestä jokaikistä asiaa tärkeempää.

• ..........................

Olen "kuntoutujana" sosiaalisessa yrityksessä kohta kolmatta vuotta. Käytännössä olen ollut terve ja työkykyinen koko tuon ajan. Mutta koska sairauteni on yhteiskunnan määrittelemä ja kukaan ei tule tarkistelamaan olenko pipi vai en niin minusta rapsahtaa tuo työllistämistuki joka kuukausi pomolle.

Itse saan täyttä palkkaa ja olen kulmakivi työyhteisössämme ja ainoa miten sosiaalisen yrityksen jäsenenä oleminen näkyy minulle on se että käyn allekirjoittamassa palkkakuitin kopion joka toimitetaan sitten tukijärjestelmälle. Järjestelyn ylläpitämiseksi työtäni ei vakinaisteta vaan jatketaan määräaikaisena koska siten "työllisyyteni on vaakalaudalla" jatkuvasti ja tukea tulee. Olen myös luvannut vetää elämäni shown jos joku lääkärintarkastus tulee niin vetäisen sen showmielessä läpi ;-)

Järjestely on sikäli loistava että se tekee minusta äärimmäisen halvan työntekijän, minä saan kilpailukykyisen palkan ja koska olen ihan oikeasti hyvä työssäni niin jos henkilöstöä karsitaan niin tiedän että olen lomautuslistalla viimeisenä... :)

Toisin sanoen, jos osaat valkata kuntoutujista oikein niin saat tukea sellaisesta tyypistä joka on käytännössä terve mutta papereilla kyseenalainen.

Onko tämä huijaamista? Saattaa olla että on, saattaa olla ettei ole. Työttömänä mulla on ollut aina vaikeaa pitää elämäni lankoja käsissä ja olen ajautunut ongelmiin. Työ ratkaisee elämänhallintaan ja rahaan liittyvät kysymykset joten yhteiskunnan kannalta voi olla ihan hyväkin että mut pidetään duunaamassa vaikka se vähä maksaakin.

• ..........................

Itseasiassa olenkin tässä harkinnut että voisin vaihtaa työpaikkaa koska tuo nykyinen duunini alkaa olla niin rutiinia ja kaipaan uusia haasteita... Millaista yritystä sä Relaxes eyes olet ajatellut perustaa, noin niinkuin yleisellä tasolla?

Jos tekijälle löytyy palkkaa ja työ on mielekästä niin mä voisin hypätä uuteen kelkkaan...

• rusalkaa

taas semmonen olo tästä puskasta, että huijaatko.

Omasta puolestani voin todeta kuitenkin, että mun henkinen hyvinvointini on veitsenterällä ja 'tavanomainen' työpaikka rassaa jumalattomasti. Mulla kaikenlisäksi hyvinvointi vaihtelee...paineensietokyky alentunut. MUTTA mä oon tekemisessäni huippu, en todellakaan mikään autettava tumppu vaan itseohjautuva ja hyvä toimija...siis silloin kun asiat toimii.

Kysymys on siitä onko ympäristö tukeva vai hajottava. Monesti työntekijät kilpailee huomiosta keskenään...mikä on mulle helvettiä.

• jotain tollasta mä toivoinkin saada lukevani täältä. Ku ite tykkään, et se työ on elämän sellanen tasapainotekijä, joka sit auttaa lähes kaikilla muillakin elämän osa-alueilla, et ei ajautuis niihin ongelmiin jne.

Hyvä juttu. :)

• .......................... kirjoitti:

Itseasiassa olenkin tässä harkinnut että voisin vaihtaa työpaikkaa koska tuo nykyinen duunini alkaa olla niin rutiinia ja kaipaan uusia haasteita... Millaista yritystä sä Relaxes eyes olet ajatellut perustaa, noin niinkuin yleisellä tasolla?

Jos tekijälle löytyy palkkaa ja työ on mielekästä niin mä voisin hypätä uuteen kelkkaan...

joka on mun nykyisistä kuvioista täysin erillinen ja eri alalla toimiva yksikkönsä. Alumiini on aika isossa osassa ja täs on viel ainaki vuoden verran suunnittelua, ennnkuin mitään konkreettista tapahtuu, jos siis on tapahtuakseen. Tietty jos joku maksais mun elämisen tästä hetkestä eteenpäin, ni kys. firma olis kuukauden päästä pystys, mutku ei maksa, ni pakko täs mun ennenkaikkee olla vaan kärsivällinen.

• ..............................
        rusalkaa kirjoitti:

taas semmonen olo tästä puskasta, että huijaatko.

Omasta puolestani voin todeta kuitenkin, että mun henkinen hyvinvointini on veitsenterällä ja 'tavanomainen' työpaikka rassaa jumalattomasti. Mulla kaikenlisäksi hyvinvointi vaihtelee...paineensietokyky alentunut. MUTTA mä oon tekemisessäni huippu, en todellakaan mikään autettava tumppu vaan itseohjautuva ja hyvä toimija...siis silloin kun asiat toimii.

Kysymys on siitä onko ympäristö tukeva vai hajottava. Monesti työntekijät kilpailee huomiosta keskenään...mikä on mulle helvettiä.

En huijaa.

Mut firma jossa olen on hemmetin hyvä, pieni mutta laatumesta jota ohjaa sellanen vähä "filosofityyppinen" yrittäjä. Sosiaalista sontaa ja nokkimisjärjestystä ei näy koska kaikkia ja kaikkien osaamista tarvitaan että viikon työt saadaan selvitettyä. Siinä on turha riidellä, menee vaan aikaa hukkaan. Ei siel kyl kunnioittavaa sanaa juuri koskaan kuule mutta se nyt on suomalainen mentaliteetti. Pilke silmäkulmassa eteenpäin jne ;-)

• rusalkaa
        .............................. kirjoitti:

En huijaa.

Mut firma jossa olen on hemmetin hyvä, pieni mutta laatumesta jota ohjaa sellanen vähä "filosofityyppinen" yrittäjä. Sosiaalista sontaa ja nokkimisjärjestystä ei näy koska kaikkia ja kaikkien osaamista tarvitaan että viikon työt saadaan selvitettyä. Siinä on turha riidellä, menee vaan aikaa hukkaan. Ei siel kyl kunnioittavaa sanaa juuri koskaan kuule mutta se nyt on suomalainen mentaliteetti. Pilke silmäkulmassa eteenpäin jne ;-)

tää antaa toivoa.

• toimintaa :

ainoa hyväksyttävä tapa tukea pitkäaikaistyöttömiä on maksaa veroja ja antaa hyvinvointivaltion pitää huolta holhokeistaan

• vai niin. :D

• k32v
        relaxed_eyes kirjoitti:

vai niin. :D

työn tekeminen ole muka rikos, kun siitä rangaistaan verotuksella? ;))

Muuten liittyen aiheeseen, omalta kohdalta se voisi olla korkeintaan talkoo/vapaaehtois/hyväntekeväisyys/harrastus tyylistä tekemistä, mutta jos siitä irtoaisi leipä, niin sitten harkita tekevänsä vaikka kokopäiväisestikin.

• puhuja :
        relaxed_eyes kirjoitti:

vai niin. :D

arvosteli alunperin Hjalliksen kummiyhdistystä huono-osaisten lapsille, mutta logiikka pätenee tähänkin asiaan

• puhuja : kirjoitti:

arvosteli alunperin Hjalliksen kummiyhdistystä huono-osaisten lapsille, mutta logiikka pätenee tähänkin asiaan

enkä tiedä mistään kummiyhdistyksestä, mut kerroppa, tai linkitä, alko kiinnostaa.

• tässä :
        relaxed_eyes kirjoitti:

enkä tiedä mistään kummiyhdistyksestä, mut kerroppa, tai linkitä, alko kiinnostaa.

- Verojen maksu toimeentuloeroja tehokkaasti tasaavalle hyvinvointivaltiolle on paljon kunnioitettavampi teko kuin almujen tiputtelu vaivaisukoille tai niitä nykyisin vastaaviin kummikeräyksiin, Tuomioja kirjoittaa.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1486826

Alkuperäisen blogitekstin vaivaisukko näyttää sivuiltaan poistaneen.

• tässä : kirjoitti:

- Verojen maksu toimeentuloeroja tehokkaasti tasaavalle hyvinvointivaltiolle on paljon kunnioitettavampi teko kuin almujen tiputtelu vaivaisukoille tai niitä nykyisin vastaaviin kummikeräyksiin, Tuomioja kirjoittaa.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1486826

Alkuperäisen blogitekstin vaivaisukko näyttää sivuiltaan poistaneen.

kateus se vie viljankin pellosta. Täl kertaa veti muuten ihan sanattomaksi.

• sanonta :
        relaxed_eyes kirjoitti:

kateus se vie viljankin pellosta. Täl kertaa veti muuten ihan sanattomaksi.

"Väärin sammutettu!"

• Just joo

Sosiaalisia yrityksiä löytyy aina vain enemmän. Syy on yksinkertainen. Esim kierrätyksessä on helppo hyväksikäyttää sekä työntekijää että yhteiskuntaa.

Sovitaan että yritys on sosiaalinen ja ottaa työntekijöitä vastaan kun yhteiskunta tukee ja ohjaa työntekijät firmaan. Työtön pakotetaan työsuhteeseen joka on hänen hyvinvointinsa vastainen. Yhteiskunta maksaa vaikka muutaman kuukauden ajan 1700 eur työllistämistukea per työllistetty. Työntekijä saa 300 eur, loppu menee toimitusjohtajalle. Tukien päättyessä päättyy sosiaalisuus yhden työntekijän osalta ja otetaan taas uusi työntekijä jota hyväksikäyttää.

Tätä tapahtuu eduskunnan ja kaikkien siunauksella koko ajan.

Täyttä kusetusta.

• ja kaikki muutkin työttömät ajattelee just samoin kuin sinä. Tiesitkö, että toiset tykkää persepanoista.

• mut :???

työtä työtä tehdään jotta leipää syödään

• En.kerro

suunnitelma :) Ei kun vaan, jos rohkeutta ja taitoa on perustamaan sellainen.

• Hyväksikäyttöyrityksiä.

Eiköhän nuo sosiaaliset yritykset ole enemmänkin työttömiä hyväksikäyttäviä yrityksiä. Täysin työkykyiset henkilöt työnnetään sosiaalisiin yrityksiin yhteiskunnan tuella.

Kyse on siis pahimman luokan kuppauksesta.

• AAA+

Ensiksi jos firma ei pyöri ilman yhteiskunnan tukea se ei ole firma se on yhteiskunnan verovaroilla loisimista ja kommunismia.

Toiseksi jos firma käyttää hyväkseen rahallisesti ja ehkä jo henkisestikin tiukilla olevia ihmisiä teetättämällä niille työtä, josta kuuluisi maksaa kunnon palkka. Niin se on vielä törkeämpää hyväksikäyttöä.

Itse kavahdan yli kaiken tuollaista toimintaa.

Paitsi homma menisikin niin, että tuosta sosiaalisesta firmasta saisi kunnon palkan ja kaikki muutkin edut mitä oikeiasta firmoista saa. Niin sitten asiahanon hyvä juttu.

Mutta koska käytännössä sosiaaliset firmat taitaa olla lähinnä verovaroja ja hankalassa elämän tilanteessa olevien ihmisten äärinmäisen törkeää hyväksikäyttöä. Jota ei varmasti osa näistä ihmisistä edes tajua, niin halveksun yli kaiken sosiaalisia riisto firmoja.

• >Paitsi homma menisikin niin, että tuosta sosiaalisesta firmasta saisi kunnon palkan ja kaikki muutkin edut mitä oikeiasta firmoista saa. Niin sitten asiahanon hyvä juttu.

Sosiaalinen yritys on VELVOITETTU toimimaan nykyisten alakohtaisten työehtosopimusten mukaan ja maksamaan myös palkat niiden mukaan.

• Suomessa :
        relaxed_eyes kirjoitti:

>Paitsi homma menisikin niin, että tuosta sosiaalisesta firmasta saisi kunnon palkan ja kaikki muutkin edut mitä oikeiasta firmoista saa. Niin sitten asiahanon hyvä juttu.

Sosiaalinen yritys on VELVOITETTU toimimaan nykyisten alakohtaisten työehtosopimusten mukaan ja maksamaan myös palkat niiden mukaan.

toimivat yritykset ole?

• Suomessa : kirjoitti:

toimivat yritykset ole?

oikeissa pienyrityksissä maksetaan oikeista töistä huomattavasti enemmän mitä työehtosopimukset edellyttää.

Tai siis, mul on vähä kapee kannaotto, kun en tiedä kuin omista ja tuttujen yrityksistä. Ei varmaan kaikista töistä makseta.

• dayum
        relaxed_eyes kirjoitti:

>Paitsi homma menisikin niin, että tuosta sosiaalisesta firmasta saisi kunnon palkan ja kaikki muutkin edut mitä oikeiasta firmoista saa. Niin sitten asiahanon hyvä juttu.

palkkatukea kun työllistävät. Eli yrittäjän kannalta ihannetilanteessa saa täysipainoisen tai lähes täysipainoisen työpanoksen noin puolilla kuluilla.

Jaa mutta mitä mieltä, niin kovin jaloahan tuollainen on. Periaatteessa voi tuoda hyvää mainosta yritykselle ja yrittäjälle. Yksi ongelma on mun mielestäni se, etten henkilökohtaisesti usko yrittäjien jaloutteen näissä asioissa. Jos siellä taustalla ei olisi mitään taloudellisia intressejä, niin todella, todella harva "sekaantuisi" tuollaiseen. Vai mitä mieltä itse olet? Joo ja tämä on sarjassamme tyhmät kysymykset, tietänen mitä ajattelet.

En tarkoita sitä etteikö tuollaiset olisi hyväksi, sillä onhan ne varmaan pääosin juuri niille ihmisille (=työllistyjille) hyväksi, mutta mun mielestäni yrittäjän joka tuohon ryhtyy, vaikka riippuuhan se alastakin, kannattaisi olla erityisen huolellinen sen suhteen ettei vaan yrityskuva alkaisi vääristymään. Eli ettei ulkopuolisille jäisi kuvaa siitä, että yritys toimii riistoperiaatteella.

Ilmeisesti olen nähnyt ja kuullut liikaa esimerkkejä eräänlaisista Laupias Samarialaisista, ja mielikuva heistä ei ole ollenkaan hyvä. Enpähän tietenkään tiedä mikä on se koko totuus asiassa, mutta pääpiirteittäin uskon kyseessä olevan tuloksen parantaminen väärin konstein mikä johtaa kilpailun vääristymiseen.

Ja syy, tai siis tarve tuohon tuloksen parantamiseen on aika usein se ettei osata hinnoitella omia töitä oikein. TAI rahat kuluvat leveään elämään eikä varsinaiseen bisnekseen. Eli muuten ei enää pärjätä, tai sitten pärjätään, mutta kohtuullisen häikäilemättömästi kupataan työntekijöiltä sitä tulosta.

• dayum kirjoitti:

palkkatukea kun työllistävät. Eli yrittäjän kannalta ihannetilanteessa saa täysipainoisen tai lähes täysipainoisen työpanoksen noin puolilla kuluilla.

Jaa mutta mitä mieltä, niin kovin jaloahan tuollainen on. Periaatteessa voi tuoda hyvää mainosta yritykselle ja yrittäjälle. Yksi ongelma on mun mielestäni se, etten henkilökohtaisesti usko yrittäjien jaloutteen näissä asioissa. Jos siellä taustalla ei olisi mitään taloudellisia intressejä, niin todella, todella harva "sekaantuisi" tuollaiseen. Vai mitä mieltä itse olet? Joo ja tämä on sarjassamme tyhmät kysymykset, tietänen mitä ajattelet.

En tarkoita sitä etteikö tuollaiset olisi hyväksi, sillä onhan ne varmaan pääosin juuri niille ihmisille (=työllistyjille) hyväksi, mutta mun mielestäni yrittäjän joka tuohon ryhtyy, vaikka riippuuhan se alastakin, kannattaisi olla erityisen huolellinen sen suhteen ettei vaan yrityskuva alkaisi vääristymään. Eli ettei ulkopuolisille jäisi kuvaa siitä, että yritys toimii riistoperiaatteella.

Ilmeisesti olen nähnyt ja kuullut liikaa esimerkkejä eräänlaisista Laupias Samarialaisista, ja mielikuva heistä ei ole ollenkaan hyvä. Enpähän tietenkään tiedä mikä on se koko totuus asiassa, mutta pääpiirteittäin uskon kyseessä olevan tuloksen parantaminen väärin konstein mikä johtaa kilpailun vääristymiseen.

Ja syy, tai siis tarve tuohon tuloksen parantamiseen on aika usein se ettei osata hinnoitella omia töitä oikein. TAI rahat kuluvat leveään elämään eikä varsinaiseen bisnekseen. Eli muuten ei enää pärjätä, tai sitten pärjätään, mutta kohtuullisen häikäilemättömästi kupataan työntekijöiltä sitä tulosta.

enkä mä kyl täydellä jeesustelu-mentaliteetillä ole hommaan lähdöddäkään, kyl mun on tarkotus tuottoa sijoitetulle pääomalle saada. Tavallaan kerroin sen alotuksessakin, et se olis omakin etu.

Mut silloku kaikki pärjää, ni sillo se on mun mielestä hyvä.

• dbdbdb
        relaxed_eyes kirjoitti:

enkä mä kyl täydellä jeesustelu-mentaliteetillä ole hommaan lähdöddäkään, kyl mun on tarkotus tuottoa sijoitetulle pääomalle saada. Tavallaan kerroin sen alotuksessakin, et se olis omakin etu.

Mut silloku kaikki pärjää, ni sillo se on mun mielestä hyvä.

tyyliin "jos myöhästyt kolme kertaa koulusta, joudut rrrrrrrehtorin puhutteluun".

• dbdbdb kirjoitti:

tyyliin "jos myöhästyt kolme kertaa koulusta, joudut rrrrrrrehtorin puhutteluun".

mahdollisuuden tarjoamisena, et voi näyttää mikä on miehiään/naisiaan. Jos hommista ei tuu mitään, ni sitte niistei tule ja sitä voi sit palata luukulle.

• dbdbdb kirjoitti:

kysehän on sellasista tyypeistä jotka vähä vaatiikin sitä holhoamista, ainakin alkuun päästäkseen.

Ei voi puhua aikusista ihmisistä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      293
      6859
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      252
      6380
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      45
      5723
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      162
      5088
    5. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      49
      3917
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      225
      3835
    7. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      143
      3529
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      18
      3223
    9. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      46
      3187
    10. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      376
      2981
    Aihe