VTT on TÄYSIN oikeassa...

ESP PAKOLLISEKSI...!!!.

20

705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voitaisiin opetella ajamaan...Siitä ehkä voisi aloittaa, ettei ajettaisi aina toistasataa kahdeksankympin alueella.

      • sitroen.

        tuota ajamisen opettelua.
        ESP peittää huonosta kelistä ja liiasta nopeudesta takaisinkytkentänä saatavan "varoituksen" ajotuntumaan jolloin kuski ei huomaa mitään poikkeuksellista. Esimerkiksi jotkut autot alkavat liian suurella nopeudella liukkaalla ajettaessa hivenen kiemurtelemaan, mikä varoittaa osaavaa kuskia.
        Sitten kun ESP:illä tms mennään, niin sitten kyllä mennään varoittamatta ja jälki on sen mukaista.

        Ohjaustehostin ainakin muutamissa merkeissä tuhoaa myös ajotuntuman täysin. Ainakin Audilla ajo tuntuu siltä, että ohjauksessa on jossakin välissä purukumia. Paras kohdalle sattunut ajotuntuma oli yllätys yllätys - Unossa!


      • moniakin

        takavetoisella autolla pari talvea kesärenkain suolaamattomilla teillä kummasti opettaa autonhallinnan salat.


      • Kallonkutistaja
        sitroen. kirjoitti:

        tuota ajamisen opettelua.
        ESP peittää huonosta kelistä ja liiasta nopeudesta takaisinkytkentänä saatavan "varoituksen" ajotuntumaan jolloin kuski ei huomaa mitään poikkeuksellista. Esimerkiksi jotkut autot alkavat liian suurella nopeudella liukkaalla ajettaessa hivenen kiemurtelemaan, mikä varoittaa osaavaa kuskia.
        Sitten kun ESP:illä tms mennään, niin sitten kyllä mennään varoittamatta ja jälki on sen mukaista.

        Ohjaustehostin ainakin muutamissa merkeissä tuhoaa myös ajotuntuman täysin. Ainakin Audilla ajo tuntuu siltä, että ohjauksessa on jossakin välissä purukumia. Paras kohdalle sattunut ajotuntuma oli yllätys yllätys - Unossa!

        "Esimerkiksi jotkut autot alkavat liian suurella nopeudella liukkaalla ajettaessa hivenen kiemurtelemaan, mikä varoittaa osaavaa kuskia. Sitten kun ESP:illä tms mennään, niin sitten kyllä mennään varoittamatta ja jälki on sen mukaista."

        Sitten on niitä tapauksia, joissa autoa ajaa se vähemmän osaava kuljettaja, esim aloittelija, tai tilanne, jossa se kiemurtelu varoittaa osaavaakin kuskia liian myöhään.

        Sellainen ajatusvirhe tuossa kirjoituksessasi oli, että siinä missä ESP:tön auto kiemurtelee ja varoittaa kuljettajaa, niin ESP-auto on myös varoittanut kuljettajaa varoitusvalolla. Ja kyllä se ESP:kin sallii pienen kiemurtelun, jonka pitäisi varoittaa kaikkia kuskeja.

        Mitä opetteluun tulee, niin useimmilla se vaatii vähintään 150- 250 tkm, ennekuin perustaidot on saavutettu. Ja mieluiten nuo kilometrit pitäisi olla ajettu talvi- tai jopa liukkailla keleillä.


      • Kallonkutistaja
        moniakin kirjoitti:

        takavetoisella autolla pari talvea kesärenkain suolaamattomilla teillä kummasti opettaa autonhallinnan salat.

        Oliko koskaan niin liukasta, että ylämäet ajoit vasta, kun olit hiekottanut niitä?


      • hemmetti

        No voi hemmetti, sinäpä sen keksit. Ai hitto, kun ei tullut kellekkään aiemmin mieleen. Toinen yhtä hyvä, jopa parempi ehdotus voisi olla, että kielletään ajamasta kolaria? Säästyis kaikki kuolemantapaukset liikenteessä.


      • ole ajanut
        sitroen. kirjoitti:

        tuota ajamisen opettelua.
        ESP peittää huonosta kelistä ja liiasta nopeudesta takaisinkytkentänä saatavan "varoituksen" ajotuntumaan jolloin kuski ei huomaa mitään poikkeuksellista. Esimerkiksi jotkut autot alkavat liian suurella nopeudella liukkaalla ajettaessa hivenen kiemurtelemaan, mikä varoittaa osaavaa kuskia.
        Sitten kun ESP:illä tms mennään, niin sitten kyllä mennään varoittamatta ja jälki on sen mukaista.

        Ohjaustehostin ainakin muutamissa merkeissä tuhoaa myös ajotuntuman täysin. Ainakin Audilla ajo tuntuu siltä, että ohjauksessa on jossakin välissä purukumia. Paras kohdalle sattunut ajotuntuma oli yllätys yllätys - Unossa!

        Et ilmeisesti ole ajanut ESP:llä varustettua autoa. Minulla ainakin ESP kyllä ilmoittaa TODELLA selkeästi kun se puuttuu peliin. Se ilmoittaa varmasti selkeämmin pienehkötkin tilanteet, kuin mitä peruskuski huomaa omalla perseellään. Moni peruskuski on ajanut varmasti luistossa tai renkaat sutien monet kerrat, eikä ole huomannut yhtään mitään. ESP ilmoittaa em. tilanteissa heti selkeästi kuskille, että nyt sutii renkaat tai renkaiden pito on karkaamassa.


      • moniakin kirjoitti:

        takavetoisella autolla pari talvea kesärenkain suolaamattomilla teillä kummasti opettaa autonhallinnan salat.

        Se vastaa vähän tuota, kesärenkain liukkaalla pinnalla hitaassa nopeudessa, vähän se on sellaista leikkimistä....

        Nastattomilla renkailla vetisellä jäällä olevalla sivutiellä ajaessa kitka on minimissään, ei voi ajaa kuin kolmeakymppiä ja täytyy siinäkin nopeudessa painaa mutkassa kytkin pohjaan estääkseen autoa puskemasta suoraan. Pakkastalvina vain ei tuollaista keliä tule.


      • sitroen.
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        "Esimerkiksi jotkut autot alkavat liian suurella nopeudella liukkaalla ajettaessa hivenen kiemurtelemaan, mikä varoittaa osaavaa kuskia. Sitten kun ESP:illä tms mennään, niin sitten kyllä mennään varoittamatta ja jälki on sen mukaista."

        Sitten on niitä tapauksia, joissa autoa ajaa se vähemmän osaava kuljettaja, esim aloittelija, tai tilanne, jossa se kiemurtelu varoittaa osaavaakin kuskia liian myöhään.

        Sellainen ajatusvirhe tuossa kirjoituksessasi oli, että siinä missä ESP:tön auto kiemurtelee ja varoittaa kuljettajaa, niin ESP-auto on myös varoittanut kuljettajaa varoitusvalolla. Ja kyllä se ESP:kin sallii pienen kiemurtelun, jonka pitäisi varoittaa kaikkia kuskeja.

        Mitä opetteluun tulee, niin useimmilla se vaatii vähintään 150- 250 tkm, ennekuin perustaidot on saavutettu. Ja mieluiten nuo kilometrit pitäisi olla ajettu talvi- tai jopa liukkailla keleillä.

        lienen vielä. En ole ajanut aivan täyttä miljoonaa kilometriä (kuitenkin yli 0,8 milj) vielä. Kesät talvet pikkuautolla. Kaikilla keleillä. Nastoilla ja ilman. Takatyöntöisellä ja etuvetoisella.

        Vetisellä jäällä ilman nastoja ajetaan "perstuntumalla" eli kaarteessa vauhti sellaiseksi, että keskipakovoima ja tien kaltevuus kumoavat toisensa. Mäkeä ylös ei pääse ilman vauhtia ja takaisin tullaan perä tai kylki edellä. Siksi nykyään talvirenkaissa nastat.

        Liukkaan kelin rataa en ole ajanut. Mitenkähän hyvin se vastaa vetistä jäätä raiteineen ja kuoppineen?

        Saattaa se silti tuuriakin olla, ettei ole vielä kolahtanut... Toivottavasti ei kolahdakaan.


      • sitroen.
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Oliko koskaan niin liukasta, että ylämäet ajoit vasta, kun olit hiekottanut niitä?

        vuotta sitten tulin yövuorosta etuvetoisella autolla jossa nastattomat Hakkapeliitat. Keli jäätikkö ja vettä päällä. T-risteyksen takia en saanut otettua vauhtia ylämäkeen, jonka liu-uin puolivälistä takaisin vuoroin perä, vuoroin kylki edellä. Oli pakko jättää mäen alle parkkiin ja kävellä kotiin nukkumaan.
        Neljän tunnin päästä mäki oli hiekotettu ja pääsin siitä yli seuraavaan T-risteykseen, jota ei oltu hiekotettu. Muutama kerta taas perä ja kylki edellä alas puolimäestä ja ei kun vie auto takaisin entiseen parkkipaikkaan.
        Taas neljä tuntia unta ja sitten pääsin jo toisenkin mäen ylös kun se oli nyt hiekotettu. Tienhaaran maan pihaan tietysti hiekotin itse, vastamäki siihenkin oli.
        Seuraavasta talvesta lähtien minulla on ollut nastarenkaat eikä liukkauden takia ole tarvinnut ajoa keskeyttää...
        Mitenkähän kitkapelleillä olisi mennyt?


      • The Rat
        sitroen. kirjoitti:

        vuotta sitten tulin yövuorosta etuvetoisella autolla jossa nastattomat Hakkapeliitat. Keli jäätikkö ja vettä päällä. T-risteyksen takia en saanut otettua vauhtia ylämäkeen, jonka liu-uin puolivälistä takaisin vuoroin perä, vuoroin kylki edellä. Oli pakko jättää mäen alle parkkiin ja kävellä kotiin nukkumaan.
        Neljän tunnin päästä mäki oli hiekotettu ja pääsin siitä yli seuraavaan T-risteykseen, jota ei oltu hiekotettu. Muutama kerta taas perä ja kylki edellä alas puolimäestä ja ei kun vie auto takaisin entiseen parkkipaikkaan.
        Taas neljä tuntia unta ja sitten pääsin jo toisenkin mäen ylös kun se oli nyt hiekotettu. Tienhaaran maan pihaan tietysti hiekotin itse, vastamäki siihenkin oli.
        Seuraavasta talvesta lähtien minulla on ollut nastarenkaat eikä liukkauden takia ole tarvinnut ajoa keskeyttää...
        Mitenkähän kitkapelleillä olisi mennyt?

        Minulla on vastaavia kokemuksia nastoista. Tiukkaan pakkaantunutta lunta mäessä, nastoilla ei pitoa sen vertaa että olisi auto pysynyt paikallaan. Eipä mitään, vaihde vapaalle ja peruutellen mäki alas (mielummin ohjaan kuin yritän turhaan jarruttaa)... Onneksi oli suoraa alla ja pystyi hakemaan vauhtia.

        Kitkoilla en ole koskaan jäänyt vastaavaan paikkaan jumiin. Enkä kyllä minnekään muuallekaan.

        Että kumpiakin löytyy.

        Ihan muuten vinkkinä, etuvetoisella (ja varsinkin kitkoilla) kannattaa yrittää peruuttaa nuo mäet ylos. Pitoa on huomattavasti enemmän.


    • avuksi

      yhtä järkevää kuin jalankulkijan varoittaminen aamuisin tekstiviestillä jalkakäytävän liukkaudesta. Eikös omaa järkeä enää tarvita mihinkään?

      • MUTTA...

        ei liikenne-säännöistäkään paljoa välitetä vaikka PITÄISI!!.
        Se on sitä VÄLINPITÄMÄTTÖMYYTTÄ=E.V.V.K!!.


    • Auto Masentaja 2

      kaikki pakolliseksi, mikä aloittajalla jo on. Edes mielikuvituksessaan! Elektroniikkapelithän ne toimii muuallakin, ajamaan ei tarvitse opetella.

    • The Rat

      Parilla ESPillisellä autolla on tullut ajeltua. Toisesta sen onneksi sai napista painamalla pois, toisesta ei.

      Siinä nappikäyttöisessä kokeilin normaalia risteysajoa talvella, mutta eihän siitä mitään tullut. ESPi päälle lopputuloksena oli se, että auto kääntyi noin puolet 90 asteen mutkasta ja pysähtyi sitten keskelle risteystä (oli pakko peruuttaa, kun ei pystynyt kääntämään tarpeeksi nopeasti). Napista espi pois ja sama risteys meni samaa vauhtia täysin kitkattomasti (hah).

      Mitä siis tapahtui? Pidon kadotessa pyöristä espi alkoi jarruttelemaan - tilanteessa jossa minä yritin kiihdytellä. Lopputuloksena auto ei suinkaan kääntynyt toivotusti vaan kiersi rauhallisesti. Kuskista oli tullut matkustaja.

      Voin vain kuvitella, mitä olisi tapahtunut jos vauhtia olisi ollut enemmän. Metsäänhän sitä menee, jos auto ei reagoi hallintalaitteisiin.

      Yksi tärkein kriteerini uutta autoa ostaessani olikin, että siinä ei espiä ole, tai sen saa ainakin napista pois. :)

      • ihmeessä

        Kerro ihmeessä missä automerkissä on noin huono ESP, että normaalissa risteysajossa auto ei käänny, vaan pitää ihan peruuttaa? Osaa sitten kiertää automerkin kokonaan.
        Itselläni ollut ESP 100 000 km:n matkan ja koskaan ei ole ESP estänyt tippakaan kääntymistä, tai olisin jäänyt kiinni. Itseasiassa luistoesto rajoittaa vetävien pyörien liikaa luistoa ja auto lähtee liikkeelle helposti liukkaastakin paikasta.
        Mutta kerro toki tuo automerki ja malli, jossa on NORMAALIN risteysajon estävä ESP!


      • The Rat
        ihmeessä kirjoitti:

        Kerro ihmeessä missä automerkissä on noin huono ESP, että normaalissa risteysajossa auto ei käänny, vaan pitää ihan peruuttaa? Osaa sitten kiertää automerkin kokonaan.
        Itselläni ollut ESP 100 000 km:n matkan ja koskaan ei ole ESP estänyt tippakaan kääntymistä, tai olisin jäänyt kiinni. Itseasiassa luistoesto rajoittaa vetävien pyörien liikaa luistoa ja auto lähtee liikkeelle helposti liukkaastakin paikasta.
        Mutta kerro toki tuo automerki ja malli, jossa on NORMAALIN risteysajon estävä ESP!

        Rellussa oli tuo. Ei

        Eihän tuossa nyt sinänsä turvallisuus vaarannu, kunhan osaa huomioida tuon toiminnan ja tulla mutkaan selvästi hitaammin kuin normaalisti.


      • joku Rellun
        The Rat kirjoitti:

        Rellussa oli tuo. Ei

        Eihän tuossa nyt sinänsä turvallisuus vaarannu, kunhan osaa huomioida tuon toiminnan ja tulla mutkaan selvästi hitaammin kuin normaalisti.

        En ole Rellun ESP kokeillut, mutta voisko joku Renaultin omistaja kertoa, että onko normaalissa risteysajossa ESP estänyt kääntymisen ja joutunut peruuttamaan jotta auto kääntyy haluttuun suuntaan.
        Tää oli ihan uuttaa minulle, joten varmasti joku tähän ilmiöön on törmännyt sinun lisäksi. Olet kuitenkin noin varma tästä (sinällään todella vaarallisesta) ominaisuudesta. Kyseessä on kuiteskin ollut vielä ilmeisesti etuvetoinen auto, joten pitäisi normaalissa risteysajossa kääntyä ihan normaalisti.


      • The Rat
        joku Rellun kirjoitti:

        En ole Rellun ESP kokeillut, mutta voisko joku Renaultin omistaja kertoa, että onko normaalissa risteysajossa ESP estänyt kääntymisen ja joutunut peruuttamaan jotta auto kääntyy haluttuun suuntaan.
        Tää oli ihan uuttaa minulle, joten varmasti joku tähän ilmiöön on törmännyt sinun lisäksi. Olet kuitenkin noin varma tästä (sinällään todella vaarallisesta) ominaisuudesta. Kyseessä on kuiteskin ollut vielä ilmeisesti etuvetoinen auto, joten pitäisi normaalissa risteysajossa kääntyä ihan normaalisti.

        Sanopa muuta. Sehän tässä ihmetyttääkin, ettei edes etuveturilla antanut kunnolla pyörittää renkaita. Takavetoisella vielä jotenkin voisi ymmärtääkin halun pitää vetävissä pyörissä pidon (vaikka toisaalta siinä pidon menetyksestä on saavutettavissa helposti suurempia etuja).

        Pääsääntönä on, että järjestelmät jotka tekevät kuskista matkustajan ovat vaarallisia. Vaikka tarkoitus olisi kuinka hyvä. Minun autossani hallintalaitteita on ääritilanteissa enemmän kuin espillä varustetussa ja se on valitettavasti fakta.


      • Relluilla
        joku Rellun kirjoitti:

        En ole Rellun ESP kokeillut, mutta voisko joku Renaultin omistaja kertoa, että onko normaalissa risteysajossa ESP estänyt kääntymisen ja joutunut peruuttamaan jotta auto kääntyy haluttuun suuntaan.
        Tää oli ihan uuttaa minulle, joten varmasti joku tähän ilmiöön on törmännyt sinun lisäksi. Olet kuitenkin noin varma tästä (sinällään todella vaarallisesta) ominaisuudesta. Kyseessä on kuiteskin ollut vielä ilmeisesti etuvetoinen auto, joten pitäisi normaalissa risteysajossa kääntyä ihan normaalisti.

        tullut ajeltua, eikä kylläkään yhdessäkään ole tuota kääntymistä minkäänlainen ESP estänyt millään lailla, vauhdista riippumatta. The Rat:in kuvitelmia koko juttu....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Häiriköinti

      Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      44
      2958
    2. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      22
      2867
    3. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      46
      2673
    4. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      55
      2522
    5. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2438
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      46
      2408
    7. Pohdinttavaksi

      No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2128
    8. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2121
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

      Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2028
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2022
    Aihe