Isättömyydestä

Mercuria 8

Miten isättömyys vaikuttaa ihmiseen, jos on elänyt esim. kahdestaan äidin kanssa ihan varhaislapsuudesta lähtien (1 v.)? Uskoisin että riippuu paljon enemmän siitä, millaiset kotiolot tai muut sosiaaliset suhteet henkilöllä on ollut lapsuudessa, mutta onko isättömyydellä jotain vaikutuksia lapseen, joilta ei voi välttyä, ja joita ei muilla yleensä ole, jotka ovat eläneet molempien vanhempien kanssa? Ja tarkoitan nyt mitä tahansa vaikutuksia, mitättömiäkin yksityisseikkoja eikä välttämättä "huonoja" vaikutuksia. Poikiin on varmaan erilaiset vaikutukset kuin tyttöihin; miten ne eroavat. Erityisesti haluan tietää miten se vaikuttaa "ainoisiin" lapsiin.

4

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lungstedt

      tiedän, että olen sairastunut 18 v. paranoidiseen skitsofreniaan, joka oppikirjojen mukaan on parhaiten parantuva skitsofrenian laji. Veljeni on "terveiden kirjoissa". Lapsuutemme oli lähes isätön isän ollessa lähes aina työmatkoilla, 2-3 kertaa lyhyesti kotona ennenkuin tuli täysi avioero. Psykologisten/iatristen tietojen mukaan isättömien ja äidittömien ja avioerolapsien riski "sairastua" jonkinlaiseen huonoon elämään on huomattavasti suurempi kuin ehjien perheiden lasten. Oletettavasti sitten ehkä ainoiden lasten riski on sitten vieläkin suurempi.

      • Lungstedt

        että tiedtään sekin, että työlle on huomattavasti tärkeämpää olla isänsä ihailema ja hyväksymä kuin pojalle, suorastaan hyvän elämän eräitä tärkempiä peruspilareita.


      • Lungstedt kirjoitti:

        että tiedtään sekin, että työlle on huomattavasti tärkeämpää olla isänsä ihailema ja hyväksymä kuin pojalle, suorastaan hyvän elämän eräitä tärkempiä peruspilareita.

        Jos ajatellaan tätäkin, päihteidenkäyttöön liittyvää juttua: Minun sisaruksistani (minä itse mukaanlukien) pojat ovat raittiita, sisko ei ole.

        Vanhemmistani taas äiti on raitis, isä ei ollut, eli sukupuolisesti päinvastoin kuin lapsissa.

        Eli se aikuismalli saattaa tulla toisesta sukupuolesta. Ainakin tuo mainitsemani päihdejuttu on minun perheessäni hyvin selvästi periytynyt äidiltä pojille, ja isältä tyttärelle.

        Periaatteessa jokainen on tietysti itse oma esikuvansa, se on ehkä se paras ratkaisu, silloin ei matki toisia missään typerissä jutuissa.


      • N-1981
        M1978 kirjoitti:

        Jos ajatellaan tätäkin, päihteidenkäyttöön liittyvää juttua: Minun sisaruksistani (minä itse mukaanlukien) pojat ovat raittiita, sisko ei ole.

        Vanhemmistani taas äiti on raitis, isä ei ollut, eli sukupuolisesti päinvastoin kuin lapsissa.

        Eli se aikuismalli saattaa tulla toisesta sukupuolesta. Ainakin tuo mainitsemani päihdejuttu on minun perheessäni hyvin selvästi periytynyt äidiltä pojille, ja isältä tyttärelle.

        Periaatteessa jokainen on tietysti itse oma esikuvansa, se on ehkä se paras ratkaisu, silloin ei matki toisia missään typerissä jutuissa.

        Sama juttu meillä: äitini oli raitis, mutta isäni ei ollut. Lapsista kumpikin veljeni olivat raittiita, mutta myönnettäköön että minä itse en sitä sorttia ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1402
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      104
      1103
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      845
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      624
    Aihe