Pelasin tässä äitini kanssa scrabble-peliä. Siinä pitää muodostaan kirjaimista sanoja. Tarkempaa tietoa löytyy wikipediasta http://fi.wikipedia.org/wiki/Scrabble
Säännöissä luki, että muodostettavan sanan pitää olla vakiintunut suomen kielen sana. Minä olin yhdessä vaiheessa muodostamassa sanaa id (tiedän, että se on aika luhyt san, mutta minulla käytettävissä olevista kirjaimista ei siinä vaiheessa saanut oikein muuta). Minun äiti oli sitä mieltä, että sanaa id ei oikein voi pitää vakiintuneena siomen kielen sanana. Olin eri mieltä. Keskustelimme asiasta vähän aikaa ja lopulta mutsi antoi periksi. Asiaa ilmeisesti kuitenkin voidaan pitää kyseenalaisena. Mitä mieltä te olette? Onko id vakiintunut suomen kielen sana.
Niille jotka eivät tiedä mainittakoon, että id on alitajuntaan liittyvä sana.
Onko id vakiintunut suomen kielen sana?
12
1546
Vastaukset
- ole...
vakiintunut, kun en ole ikinä kuullutkaan (ja olen 59 v.). Olisin luullut sinun tarkoittavan id:llä henkilöyskorttia, "henkkaria".
- Jäynävä
Tuo ’id’ on vakiintunut ruotsin kielen sana. Joillekin se tarkoittaa suomeksi säynettä, toisille säynävää. Myös muotoa ’säynäjä’ olen nähnyt.
Suomen kieleen en tiedä id-sanan vakiintuneen. Jotkut väittävät sillä tarkoitettavan henkilöllisyystodistusta (lyhenne engl. sanasta identity card).
Itävallanjuutalainen Sigmund Freud (1856–1939) jakoi ihmisen psyyken kolmeen osaan: ’minä’ (ego), ’yliminä’ (superego) ja ’se’ (id). Tuo viimeinen tarkoittanee jonkinlaista alitajuntaista viettipohjaa ja lienee alkuperältään latinaa.
Freud ei kirjoittanut suomeksi eikä tuo ’id’ ole minulle mitään suomea – ei vakiintunutta eikä vakiintumatonta. - Kyökkiläinen
Vakiintuneeksi idiä ei voi sanoa millään. Minä olen törmännyt tuohon sanaan vain alan ammattilaisten pienissä piireissä silloin, kun on tullut teoriasta puhe.
ID, siis henkilöllisyys(todistus), varmaan on se ensimmäinen useimpien mieleen juolahtava vaihtoehto. Ei sekään suomeen ole vakiintunut, joten äitisi oli oikeassa. Anna hälle siis pisteet jälkikäteen. - sillä sipuli
Äitisi on oikeassa.
Oikea vastaus kysymykseen on kai lähinnä ”riippuu siitä, mitä tarkoitetaan ’suomen kielellä’”.
Freudin aloittama sanan ”id” käyttö psykologian ja psykiatrian terminä on levinnyt eri kieliin eli sanasta on muodostunut kansainvälinen sana eli sivistyssana. Vaikka kyse on siis melko uudesta sanasta (tässä merkityksessä), sitä voidaan hyvin pitää vakiintuneena. Eri asia on, että sen käyttöala on suppeahko, mutta se johtuu sanan merkityksestä.
Sana ”id” on peräisin latinasta, jossa se on käytössä pronominina. Olisi kuitenkin kyseenalaista sanoa sitä latinan sanaksi, koska sitä käytetään eri kielissä oppisanana ja sitä taivutetaan kunkin kielen sääntöjen mukaan. Luulenpa, että jos joku kirjoittaisi idistä latinaksi, hän keksisi jonkin tavan kiertää sen taivutus, koska sen taivuttaminen latinan mukaan vaikuttaisi aika omituiselta.
Sivistyssanana ”id” luokitellaan sitaattilainaksi eli toisesta kielestä otetuksi sanaksi, joka periaatteessa kirjoitetaan ja lausutaan vieraan kielen mukaan (mutta taivutetaan suomen sääntöjen mukaan). Sitaattilainat yleisesti ovat kielen sanaston rajamailla, ja on lähinnä makuasia, missä laajuudessa niiden katsotaan kuuluvan suomen kieleen.
Jos suomenkielisessä tekstissä kirjoitetaan jonkin asian statuksesta tai jonkun ihmisen liian isosta egosta, niin silloinkin periaatteessa käytetään sitaattilainoja. Sama koskee tilannetta, jossa aiotaan mennä pizzalle mutta tilataankin lasagnea.
P.S. Lyhenne ”id” on tietysti eri asia ja yleensä luetaan kirjaimittain, ”iidee”. Kirjaimittain luettavia lyhenteitä ei yleensä pidetä sanoina, mutta tämäkin on oikeastaan vain konventio. Jos sanaa ”teevee” ei haluta pitää suomen sanana, niin onko sille muita perusteita kuin se, että se yleensä kirjoitetaan ”tv” tai ”TV”?- oikein tarkoittaa
id? En tunne sellaista suomen kielen sanaa, joten ei se voi olla vakiintunutta suomea.
- luet
Yuccan viestin yllä, niin ymmärrät.
- se sitten
luet kirjoitti:
Yuccan viestin yllä, niin ymmärrät.
ole oikeaa suomea, jos se on sivistys-/lainasana.
- varsin
se sitten kirjoitti:
ole oikeaa suomea, jos se on sivistys-/lainasana.
kotikutoinen käsitys siitä, mikä on "oikeaa" suomea.
- suomea
varsin kirjoitti:
kotikutoinen käsitys siitä, mikä on "oikeaa" suomea.
on sellainen kieli ja sanasto, joka on yleisesti tunnettua ja käytettyä.
Jos sana on täysin tuntematon suurimmalle osalle kansasta - olematta jonkun pienen alueen muuresanastoa - niin se ei voi olla oikeaa suomea, vaan pelkkä vieraslaina, jota käytetään joko laiskuutta tai pyrkien esittämään jotain muuta kansaa hienompaa/sivistyneempää/parempaa (siis elitistinen pyrkimys - oman itsensä korostus).
Menepä ulos ja kysy vastaantulijoilta, mitä id tarkoittaa. Moni sanoo, että se on varmaan ruotsia ja tarkoittaa ties mitä (oliko se muuten jonkun kalan nimi ruotsissa?). - sanottu,
suomea kirjoitti:
on sellainen kieli ja sanasto, joka on yleisesti tunnettua ja käytettyä.
Jos sana on täysin tuntematon suurimmalle osalle kansasta - olematta jonkun pienen alueen muuresanastoa - niin se ei voi olla oikeaa suomea, vaan pelkkä vieraslaina, jota käytetään joko laiskuutta tai pyrkien esittämään jotain muuta kansaa hienompaa/sivistyneempää/parempaa (siis elitistinen pyrkimys - oman itsensä korostus).
Menepä ulos ja kysy vastaantulijoilta, mitä id tarkoittaa. Moni sanoo, että se on varmaan ruotsia ja tarkoittaa ties mitä (oliko se muuten jonkun kalan nimi ruotsissa?).sinulla on _varsin_ kotikutoinen käsitys siitä, mikä on "oikeaa" suomea...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 94914
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt54858Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv61788Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa141698- 65665
- 78521
- 39498
- 40486
Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto86467Olit kyllä niin
Tunnekylmä lopussa että ei ole paluuta enää niihin rakkaudentunteisiin joita joskus koki44467