Kumpi on parempi?

sininen_sitruuna

Kumpi on parempi, laukoa asiat päin naamaa vai juoruta muiden ihmisten kesken asioista? Esimerkiksi työpaikalla saatetaan porukassa juoruta miten joku ei tee töitä tarpeeksi. Kukaan ei vahingossakaan sano asiasta ko. henkilölle vaan samaa paskaa jauhetaan päivästä toiseen.. Sitten kun joku menee ja sanoo, että ko. ihminen voisi tehdä töitä, eikä lorvailla.. Niin automaattisesti tästä huomauttajasta tulee täys kusipää. Mikä logiikka tässä on? Eikö asiasta voi ja pidä sanoa päin naamaa, oli se sitten kaunista kuunneltavaa tai ei? Vai pitäisikö vaan katsella sivusta ja liittyä juorukerhoon? Sanotteko asioita suoraan vai juoruatteko niistä toisten ihmisten kanssa toisen selän takana?

30

618

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä mieltä,

että päin näköä sanominen on fiksumpaa... Sen tosin voi tehdä ystävällisestikin. Jos minusta juoruillaan, niin siitä vaan. Mieluummin juoruiluja, kuin välittämättä ollenkaan.

• sininen_sitruuna

... mutta useimmiten jos asiasta joutuu sanomaan, vaikka sen tekisi kohteliaasti ja ystävälliseen sävyyn, palautteen vastaanottaja yleensä reagoi siihen negatiivisesti. Palautteen saaja ei välttämättä näytä tätä asiaa itse huomautuksen yhteydessä vaan juoruilee tästä asiasta sitten toisten ystävien kesken palautteen antajan selän takana. Vaikka siis kyseessä olisikin aiheellinen huomautus. Ja mihis tämä perustuu? :)

• kuitenkin
        sininen_sitruuna kirjoitti:

... mutta useimmiten jos asiasta joutuu sanomaan, vaikka sen tekisi kohteliaasti ja ystävälliseen sävyyn, palautteen vastaanottaja yleensä reagoi siihen negatiivisesti. Palautteen saaja ei välttämättä näytä tätä asiaa itse huomautuksen yhteydessä vaan juoruilee tästä asiasta sitten toisten ystävien kesken palautteen antajan selän takana. Vaikka siis kyseessä olisikin aiheellinen huomautus. Ja mihis tämä perustuu? :)

vaan luonne ja miten ihminen pystyy ottamaan palautetta vastaan. Jos palautteen saaja loukkaantuu, ei palautteen antaja (jos on sen ilmaissut ystävällisesti) tarvitse ottaa siitä enää vastuuta. Juoruja on aina ollut ja niitä tulee aina olemaan.

• persona-non-grata

hyvä vaihtoehto ... sinällään rehellinen puhe, miltä jokin juttu itsestä tuntuu ja sen kertominen toiselle/toisille suositeltavampaa, kuin selän takana juoruaminen. Suoraan asioista kertominen ei tarkoita silti sitä, että asiat pitäisi kertoa toiselle jotenkin negatiiviseen sävyyn ja todella laukoa päin naamaa kaikki, mitä mättää ... on fiksumpiakin vaihtoehtoja tehdä sama asia. Minulla ei ole tapana juoruilla ... siitä huolimatta yritän pyrkiä jonkinmoiseen diplomaattisuuteen puheissani.

• sininen_sitruuna

.. asian hieman karkeasti. Tarkoitinkin sitä, että asiasta sanomien kohteliaaseen ja ystävälliseen sävyyn toiselle pitäisi olla se oikea menettely tapa? Kuitenkaan palautteen saaja ei välttämättä ole tiedostanut tai ei halua tiedostaa asiaa, josta hänelle palautetta pitäisi antaa ja voisi olettaa, että palautteen saatuaan toimii toisella tavalla. Näinhän se ei kuitenkaan aina ole. :)

• persona-non-grata

.. asian hieman karkeasti. Tarkoitinkin sitä, että asiasta sanomien kohteliaaseen ja ystävälliseen sävyyn toiselle pitäisi olla se oikea menettely tapa? Kuitenkaan palautteen saaja ei välttämättä ole tiedostanut tai ei halua tiedostaa asiaa, josta hänelle palautetta pitäisi antaa ja voisi olettaa, että palautteen saatuaan toimii toisella tavalla. Näinhän se ei kuitenkaan aina ole. :)

Joo, ne eivät aina ole kovinkaan yksinkertaisia juttuja nuo ihmissuhdeasiat :). En tiedä, ketä ihmistä tällä palautteen antamisella tarkoitit - eikä se ole edes oleellista -, mutta työyhteisön ilmapiiri ja me-henki vaikuttaa paljon siihen, millaista käyttäytymistä jokaiselta siedetään, mitä ei. Jos työpaikalla hyvä "ryhmäkuri", uskon, etteivät tämänkaltaiset vetelehtijät kovinkaan pitkälle tämäntyyppistä tekisi. Heidän olisi suorastaan pakko alkaa tutkiskella itseään, käytöstään ja toimintaansa suhteessa muihin ihmisiin.

• sininen_sitruuna
        persona-non-grata kirjoitti:

Joo, ne eivät aina ole kovinkaan yksinkertaisia juttuja nuo ihmissuhdeasiat :). En tiedä, ketä ihmistä tällä palautteen antamisella tarkoitit - eikä se ole edes oleellista -, mutta työyhteisön ilmapiiri ja me-henki vaikuttaa paljon siihen, millaista käyttäytymistä jokaiselta siedetään, mitä ei. Jos työpaikalla hyvä "ryhmäkuri", uskon, etteivät tämänkaltaiset vetelehtijät kovinkaan pitkälle tämäntyyppistä tekisi. Heidän olisi suorastaan pakko alkaa tutkiskella itseään, käytöstään ja toimintaansa suhteessa muihin ihmisiin.

... nyt sitten niin, että tämä oli fiktiivinen esimerkkitapaus palautteen antamisesta alaiselle. :) Oli se yhteishenki sitten kuinka hyvä tahansa, niin ainahan sinne isossa porukassa on muutamia erikoisia tapauksia...

• persona-non-grata

... nyt sitten niin, että tämä oli fiktiivinen esimerkkitapaus palautteen antamisesta alaiselle. :) Oli se yhteishenki sitten kuinka hyvä tahansa, niin ainahan sinne isossa porukassa on muutamia erikoisia tapauksia...

muodossa ehkä sittenkään, kuin muuten olisi. Jos muut osoittavat toisen toimimiselle avointa paheksuntaa, ei se ainakaan yllytä jatkamaan samaa rataa, kuin ennen. Koko ryhmältä saatu yhdenmukainen palaute saa yleensä aikaan kohteessa jonkimmoista itsetutkiskelua.

• sininen_sitruuna
        persona-non-grata kirjoitti:

muodossa ehkä sittenkään, kuin muuten olisi. Jos muut osoittavat toisen toimimiselle avointa paheksuntaa, ei se ainakaan yllytä jatkamaan samaa rataa, kuin ennen. Koko ryhmältä saatu yhdenmukainen palaute saa yleensä aikaan kohteessa jonkimmoista itsetutkiskelua.

... mutta kuitenkin ryhmän puolesta harva uskaltaa sanoa tai tuoda ajatustaan julki. Mielummin ovat hiljaa.. Itsetutkiskelua toki tapahtuu, mutta myös lisäksi runsasta paskanjauhantaa selän takana. Olipas kauniisti ilmaistu.

• persona-non-grata

... mutta kuitenkin ryhmän puolesta harva uskaltaa sanoa tai tuoda ajatustaan julki. Mielummin ovat hiljaa.. Itsetutkiskelua toki tapahtuu, mutta myös lisäksi runsasta paskanjauhantaa selän takana. Olipas kauniisti ilmaistu.

työyhteisön pitäisi "oikeaoppisesti" asioissa toimia, muttei todellisuus ole kuitenkaan sitä. Hymistelijöitä riittää joka lähtöön ... ja todella, niinkuin jo kerroitkin, se, kuka uskaltaa avata suunsa, saakin jonkinlaisen valittajan leiman otsaansa hyvinkin helposti. Kokemusta on :) ...

• Olenpa joskus saanut potkutkin ku olen pomolle sanonut suorat sanat keskellä kirkasta päivää! XD Mut en aio muuttaa tapojani ja yhtään työpaikkaa en tarvitse niin paljoa, et alkaisin mielistelemään tai pokkuroimaan yhtään ketään..

• sininen_sitruuna

Kyllähän sitä pitäisi pystyä asioista sanomaan suoraan, mutta aika usein siinä ehkä käy sitten niin, että se kohteliaisuus unohtuu? :)

• sininen_sitruuna kirjoitti:

Kyllähän sitä pitäisi pystyä asioista sanomaan suoraan, mutta aika usein siinä ehkä käy sitten niin, että se kohteliaisuus unohtuu? :)

..välttämättä kohtelias! Kunhan sanoo asian ytimekkäästi ja perustellusti! Sortumatta nimittelyyn tai muihin asiattomuuksiin..

• ...

Minusta tuntuu että juoruilun taustalla ei ole halua parantaa asioita, vaan nautiskella siitä että on joku josta voi puhua pahaa selän takana.

• sininen_sitruuna

... aika kurjaa logiikkaa sitten.

• ...

... aika kurjaa logiikkaa sitten.

Luuletko sinä että juoruiluun taipuvaiset ihmiset haluavat asioiden muuttuvan paremmiksi?

• sininen_sitruuna
        ... kirjoitti:

Luuletko sinä että juoruiluun taipuvaiset ihmiset haluavat asioiden muuttuvan paremmiksi?

En ole ajatellut asiaa ehkä ihan noin. Olen lähinnä ajatellut asiaa niin, että on ihmisiä, jotka eivät uskalla sanoa asiasta päin naamaa. On helpompi puhua toisille toisen selän takana, kuin mennä ja täräyttää päin naamaa?

• ...

En ole ajatellut asiaa ehkä ihan noin. Olen lähinnä ajatellut asiaa niin, että on ihmisiä, jotka eivät uskalla sanoa asiasta päin naamaa. On helpompi puhua toisille toisen selän takana, kuin mennä ja täräyttää päin naamaa?

Puhuttiin vissiin vähän eri asioista? Tarkoitit kenties sitä että puhutaan totuuksista selän takana, ja minä juoruilusta, jolla ei välttämättä ole totuuden kanssa mitään tekemistä? Niin, onhan se hemmetin vaikeaa sanoa suoraan mitä mieltä on esim. lusmuilusta työpaikalla.

• sininen_sitruuna
        ... kirjoitti:

Puhuttiin vissiin vähän eri asioista? Tarkoitit kenties sitä että puhutaan totuuksista selän takana, ja minä juoruilusta, jolla ei välttämättä ole totuuden kanssa mitään tekemistä? Niin, onhan se hemmetin vaikeaa sanoa suoraan mitä mieltä on esim. lusmuilusta työpaikalla.

... kuitenkin se, että kun puhutaan selän takana niistä totuuksista niin niihin sekoittuu myös paljon puhdasta paskapuhetta.. Eli vatvotaan esim. edellä mainittua tilannetta ensin ihan syystä. Kuitenkin hetken päästä tuo itse aihe unohtuu ja totuuksista puhuminen siirtyy juoruamiseen ja paskanjauhantaan. Periaatteessa siis molemmat asiat sisältyvät tähän samaan pakettiin. Osaanpas taas muodostaa ajatukseni loistavasti kirjoitusasuun.. :/

• Kukkonen.

Juoruilu. Ensinnäkään se kerho harvemmin edes tietää mitään oikeasti ja toisekseen jos jokin juttu häiritsee niin sitten se pitää ottaa puheeksi. Mua ahdistaa ajatus siitä että tekisin asioita päin helvettiä päivästä toiseen eikä kukaan viitsisi/kehtaisi tulla sanoon että hei, sä teet tossa virheen... Paitsei että pyykit mä ripustan just mun omalla tavallani kuten myös pesen astiat, niihin ei pidä puuttua kenenkään koskaan :D

• sininen_sitruuna

... ehkä se riippuu tosiaan myös sitten palautteen saajasta aika paljon.. Toinen ottaa opikseen, toinen ottaa asian negatiivisesti urputtaen ja ehkä ottaa opikseen. Mä veikkaan, että sen verran tiedät musta sen puolen, että osaan kyllä sanoa ystävällisestikin.. mutta kyllä sitten ilmaista asiat myös kaikkea muuta kuin kauniisti niiden ärräpäiden kera. :) Muista rapsia ne pyykit ennen kun isket ne narulle. :P

• Kukkonen.

... ehkä se riippuu tosiaan myös sitten palautteen saajasta aika paljon.. Toinen ottaa opikseen, toinen ottaa asian negatiivisesti urputtaen ja ehkä ottaa opikseen. Mä veikkaan, että sen verran tiedät musta sen puolen, että osaan kyllä sanoa ystävällisestikin.. mutta kyllä sitten ilmaista asiat myös kaikkea muuta kuin kauniisti niiden ärräpäiden kera. :) Muista rapsia ne pyykit ennen kun isket ne narulle. :P

"Mä veikkaan, että sen verran tiedät musta sen puolen, että osaan kyllä sanoa ystävällisestikin.. mutta kyllä sitten ilmaista asiat myös kaikkea muuta kuin kauniisti niiden ärräpäiden kera. :)" Kyllä... pisti hymyilyttään kun hoksas aina että jaaha, nyt tuon siivon kielenkäytön keskelle lipsahtikin sana jos toinenkin ronskimmalta puolelta... :) Joskus musta vaikuttaa että noissa tilanteissa etenkin sellaiset "ringin naiset" ei ota sellaista kovaa asennetta oikealla tavalla. Se kovuus ja suoruus tulkataan vittuiluksi vaikka siinä ennemminkin on tarkoitus korjata asiantila mahdollisimman selkeästi. Jotenkin tuntuu että suomessa ja aika monessa muussakin maassa "sosiaalinen kulttuuri" on latistanut asioita niin että sellainen tietty vaativuus ja sen osoittaminen on negatiivista. Kaiken pitäis olla jotenkin "mukavaa, sujuvaa ja hauskaa"... ja sitten kun koittaa osoittaa että hei, nyt on tosi kyseessä niin se tulkitaankin sitten paskaksi asenteeksi sanojalta. "Muista rapsia ne pyykit ennen kun isket ne narulle. :P" Ja heti kokeilemassa rajoja ;-D Mä tuun syksyllä neuvoon sulle kuinka renkaat vaihdetaan oikein... :)

• sininen_sitruuna
        Kukkonen. kirjoitti:

"Mä veikkaan, että sen verran tiedät musta sen puolen, että osaan kyllä sanoa ystävällisestikin.. mutta kyllä sitten ilmaista asiat myös kaikkea muuta kuin kauniisti niiden ärräpäiden kera. :)" Kyllä... pisti hymyilyttään kun hoksas aina että jaaha, nyt tuon siivon kielenkäytön keskelle lipsahtikin sana jos toinenkin ronskimmalta puolelta... :) Joskus musta vaikuttaa että noissa tilanteissa etenkin sellaiset "ringin naiset" ei ota sellaista kovaa asennetta oikealla tavalla. Se kovuus ja suoruus tulkataan vittuiluksi vaikka siinä ennemminkin on tarkoitus korjata asiantila mahdollisimman selkeästi. Jotenkin tuntuu että suomessa ja aika monessa muussakin maassa "sosiaalinen kulttuuri" on latistanut asioita niin että sellainen tietty vaativuus ja sen osoittaminen on negatiivista. Kaiken pitäis olla jotenkin "mukavaa, sujuvaa ja hauskaa"... ja sitten kun koittaa osoittaa että hei, nyt on tosi kyseessä niin se tulkitaankin sitten paskaksi asenteeksi sanojalta. "Muista rapsia ne pyykit ennen kun isket ne narulle. :P" Ja heti kokeilemassa rajoja ;-D Mä tuun syksyllä neuvoon sulle kuinka renkaat vaihdetaan oikein... :)

... on ainakin osittain noin, vaikea ja vittumainen ihminen yrittää pilata rennon meiningin.. Ja mitä niihin renkaisiin tulee, niin autotalli vaikutti huomattavasti mukavammalta vaihtoehdolta.. Nimittäin ois saattannu tunkki lentää... joten en suosittele minkäänlaista neuvomisoperaatiota siihen asiaan liittyen. Enkä myöskään erilaisten johtojen kolvaamisiin liittyen.

• Kukkonen.

... on ainakin osittain noin, vaikea ja vittumainen ihminen yrittää pilata rennon meiningin.. Ja mitä niihin renkaisiin tulee, niin autotalli vaikutti huomattavasti mukavammalta vaihtoehdolta.. Nimittäin ois saattannu tunkki lentää... joten en suosittele minkäänlaista neuvomisoperaatiota siihen asiaan liittyen. Enkä myöskään erilaisten johtojen kolvaamisiin liittyen.

Olen kuullut sanonnan että se joka välttämättä haluaa neuvoa on myös itse valmis tekemään... Käytännössä sanonta ei ihan ole pitänyt paikkaansa :) ... Hmmm. Sit ihan jotain muuta... Muistan että kerran jossain kyselyntyngässä sä mainitsit erään kukkoherran aviomiesmateriaaliksi... olitko silloin tosissasi?

• sininen_sitruuna
        Kukkonen. kirjoitti:

Olen kuullut sanonnan että se joka välttämättä haluaa neuvoa on myös itse valmis tekemään... Käytännössä sanonta ei ihan ole pitänyt paikkaansa :) ... Hmmm. Sit ihan jotain muuta... Muistan että kerran jossain kyselyntyngässä sä mainitsit erään kukkoherran aviomiesmateriaaliksi... olitko silloin tosissasi?

... ellei Tollo olis sitä lainannut. :) Haha.. Ehkä olin tosissani, ehkä en.

• Kukkonen.

... ellei Tollo olis sitä lainannut. :) Haha.. Ehkä olin tosissani, ehkä en.

Ahaaa.... Kaiken takana on joku tollo :) Mä sitten voinkin sanoa että jos joskus olen jotain tullut sanoneeksi sinusta niin ne ovat aina olleet totta ja tarkoittaneet tasan tarkkaan sitä mitä on tullut sanottua. Tässä on ollut kaikenlaista kuten varmaan on näkynyt...

• sirpamaikkarilta

mussa ei ole tarpeeksi munaa sanomaan suoraan. Aina pitää varoa sitä ettei toiselle tule paha mieli. Ihminen sitten on idiootti.

• ...

Siitä saa helposti vittumaisen ihmisen maineen. Varsinkin kun jokainen tietää ettei kukaan ole aina oikeassa.

• Kun joku asia jossakussa mietityttää tai nyppii, asiasta pitäisi kahden kesken pystyä juttelemaan. Näin pysyttäisin itse asiassa. Mitä suurempi porukka alkaa yhdessä pohtia jonkun yksittäisen ihmisen toimia, sitä suurempi todennäköisyys on, että syntyy lumipallo-efekti. Pieni juttu paisuu paisumistaan, kun jokainen haluaa lisätä omat turhaumansa palloon. Itsessänikin on tätä taipumusta:( Myös kritiikin kohde saattaa joutua liian suuren jyrän alle, vaikka tarkoitus oli heittää vain pikkupallolla. Itse pyrin välttelemään ja hillitsemään juoruilua ympäristössäni. Tällaisilla keskustelupalstoilla se näkyy ehkä siinä, että priva-viestittelyni on aika minimaalista. Keskusteluni ovat siis kaikkien näkyvissä.

• sininen_sitruuna

Juuri tuo jutun paisuminen on se ikävin puoli.. Ja useimmiten tarkoitus ei selvästikään ole, että itse puheenaihe saisi edes tietää niitä asioita joita hänestä puhutaan.. ja loppujen lopuksi niin juuri käy.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      208
      2615
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      47
      1805
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      146
      1397
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      350
      1326
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      345
      1264
    6. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      25
      1176
    7. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      57
      1113
    8. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1022
    9. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      976
    10. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      21
      893
    Aihe