http://www.hs.fi/autot/artikkeli/ADAC -tiepalveluraportti/1135245433763 Ihme ja kumma. Tältä foorumilta sensuroitiin asiallinen linkki jonka takana oli Euroopan arvostetuin ja luotettavin raportti autojen todellisesta laadusta. Tämä ei varmaan johtunut mitenkään siitä että foorumin seriffi saa palkkansa samalta maahantuojalta jonka edustaman merkin laatu on romahtanut myös ADAC:in mukaan kaiken arvostelun alapuolelle 2008 malleissa vaikka vanhemmat vuosimallit roikkuvatkin edelleen samoilla kärkisijoilla kuin uutenakin.
ADAC-linkki sensuroitiin
19
883
Vastaukset
- remote system administrator
Joku samalta maahantuojalta palkkansa saava käy säännöllisesti lukemassa tätä sivustoa ja päätti ilmoittaa viestisi ylläpidolle poistettavaksi!
- edelleen
vahvaa. Katsotaanpa tilannetta vaikka 5 vuoden päästä.
- Volvo-mies...
Volvon jatkuvan tasainen alamäki näissä tilastoissa. >:( Se piristää, että Foddin Focusta ahtaampi ja pienempi Volvo S40 on nostettu isompaan keskiluokkaan... :)
- mielenkiintoinen pudotus
Ovat kyllä niputtaneet kaikki oikeat volvot yhteen sarakkeeseen mutta silti mielenkiintoinen saavutus. Tuon mukaan sekä 2005, 2006 että 2007 mallin käytetyt volvot ovat selvästi luotettavampia kuin tuliterä 2008 mallisto Yleistä hihitystä on tosiaan aiheuttanut metamorfoosi jonka Ford Focus kokee kun tavaratilasta poistetaan puolet ja takapenkin jalkatilastakin osa: siitä tulee näiden toimenpiteiden seurauksena yllättäen iso perheauto! Ehkä asiaan vaikuttaa keulalle ruuvattu Volvon maski ja ison perheauton hintalappu.
Nuo ADAC:n julkaisut on tehty vain ja ainoastaan saksalaisten autojen "laadun" parantamiseksi. Ensinnäkin autoja on pitänyt myydä "riittävästi" yhden vuoden aikana. Toiseksi mallin on pitänyt olla muuttumattomana vähintään 3 vuotta ennen kuin on otettu tilastoon. Eli lastentaudit on ehditty korjata takaisinkutsujen, takuiden ja omistajan omaan laskuun korjaamisen ansiosta. Tilastoon ne hyväksytään vasta kolmen vuoden markkinoille tulon jälkeen. Eli tilastoon ei oteta autoja, jotka esim faceliftaavat mallinsa kolmen vuoden välein. Sitten huvittavin tilastoinnin perustelu sokerina pohjalla: Tilastoidaan vain tielle jättäneet ta- paukset. Jos on uskominen erästä tuttavaani, väittää hän ettei hänen Ladat ole jättäneet kertaakaan tielle lähes 40 vuoden aikana, ja miksi emme uskoisi?. Siis Ladakin on laatuauto ja tulisi olla tuon listan kärjessä. Se niistä ADAC:n tilaistoista. Kukaan ei kiellä ajattelemasta omilla aivoillaan.
- tarkemmin...
"Sitten huvittavin tilastoinnin perustelu sokerina pohjalla: Tilastoidaan vain tielle jättäneet tapaukset." Vaikka kuinka ajattelin, en keksinyt mitään huvittavaa siinä, että julkaistaan raportti, jonka tarkoituksena nimenomaan on kertoa tiepalvelutapahtumista Saksassa, pohjautuen tielle pysäyttäneiden vikojen määrään!!? Tämä myös selvästi sanotaan. Mitä luulit raportin kertovan? Eikö tällaista saisi julkaista?? "ADAC -tiepalveluraportti Aineisto vuoden 2008 tiepalvelutapahtumista Saksassa ... Vikaindeksi kertoo mallin tielle pysäyttäneiden teknisten vikojen määrän tuhatta Saksan liikenteessä olevaa autoa kohti kussakin vuosimallissa. Mitä pienempi luku, sitä varmempi auto." Näkökenttäsi suppeudesta kertoo huvittavasti tulkintasi lauseesta: Lisäksi mallin on täytynyt olla markkinoilla teknisesti pääpiirtein samanlaisena vähintään kolme vuotta. "Eli tilastoon ei oteta autoja, jotka esim faceliftaavat mallinsa kolmen vuoden välein." Katso sanakirjasta mitä facelift tarkoittaa. Se noista täpinöistä tällä kertaa!
tarkemmin... kirjoitti:
"Sitten huvittavin tilastoinnin perustelu sokerina pohjalla: Tilastoidaan vain tielle jättäneet tapaukset." Vaikka kuinka ajattelin, en keksinyt mitään huvittavaa siinä, että julkaistaan raportti, jonka tarkoituksena nimenomaan on kertoa tiepalvelutapahtumista Saksassa, pohjautuen tielle pysäyttäneiden vikojen määrään!!? Tämä myös selvästi sanotaan. Mitä luulit raportin kertovan? Eikö tällaista saisi julkaista?? "ADAC -tiepalveluraportti Aineisto vuoden 2008 tiepalvelutapahtumista Saksassa ... Vikaindeksi kertoo mallin tielle pysäyttäneiden teknisten vikojen määrän tuhatta Saksan liikenteessä olevaa autoa kohti kussakin vuosimallissa. Mitä pienempi luku, sitä varmempi auto." Näkökenttäsi suppeudesta kertoo huvittavasti tulkintasi lauseesta: Lisäksi mallin on täytynyt olla markkinoilla teknisesti pääpiirtein samanlaisena vähintään kolme vuotta. "Eli tilastoon ei oteta autoja, jotka esim faceliftaavat mallinsa kolmen vuoden välein." Katso sanakirjasta mitä facelift tarkoittaa. Se noista täpinöistä tällä kertaa!
Jos autoon on tehty ns. "kasvojen kohotus", niin samalla niihin otetaan mukaan muutakin teknistä parannusta ja näin ollen eivät pääse mukaan ADAC:n tilastoihin, pärjäisisivät liian hyvin verrattuna saksalaisiin. Varmaan ymmärsit missä maassa valmistetuista autoista on kysymys. Jopa on suppea näkemys Sinulla laadusta jos se perustuu vain tielle jättämättömyyteen. Eikö sillä ole merkitystä, jos auto on saatu käyntiin ja siitä hajoaa esim. laturi. Matkahan jatkuu vielä pitkään sen jälkeen. Eikö ole merki- tystä, ettei vaihteisto toimi kunnolla, vaikka sillä perille pääseekin. Ovien lukituksen toimimattomuuskaan ei häiritse Sinua laadusta puhuttaessa. Täpinöippä Sinä nyt vuorostasi, jos sattuis olemaan edes jotain järkevää sanottavaa tuosta raportista.
- tajua?
tarkemmin... kirjoitti:
"Sitten huvittavin tilastoinnin perustelu sokerina pohjalla: Tilastoidaan vain tielle jättäneet tapaukset." Vaikka kuinka ajattelin, en keksinyt mitään huvittavaa siinä, että julkaistaan raportti, jonka tarkoituksena nimenomaan on kertoa tiepalvelutapahtumista Saksassa, pohjautuen tielle pysäyttäneiden vikojen määrään!!? Tämä myös selvästi sanotaan. Mitä luulit raportin kertovan? Eikö tällaista saisi julkaista?? "ADAC -tiepalveluraportti Aineisto vuoden 2008 tiepalvelutapahtumista Saksassa ... Vikaindeksi kertoo mallin tielle pysäyttäneiden teknisten vikojen määrän tuhatta Saksan liikenteessä olevaa autoa kohti kussakin vuosimallissa. Mitä pienempi luku, sitä varmempi auto." Näkökenttäsi suppeudesta kertoo huvittavasti tulkintasi lauseesta: Lisäksi mallin on täytynyt olla markkinoilla teknisesti pääpiirtein samanlaisena vähintään kolme vuotta. "Eli tilastoon ei oteta autoja, jotka esim faceliftaavat mallinsa kolmen vuoden välein." Katso sanakirjasta mitä facelift tarkoittaa. Se noista täpinöistä tällä kertaa!
Eihän tuollaisella raportoinnilla ole mitään tekemistä laadun kanssa. Harva auto jättää tielle nykyisin, ei ainakaan noin tuoreet mallit. Kun kuitenkin samaan hengenvetoon julistetaan, että saksalaisien autojen laatu on parantunut. Kyllä huvittaa.
- Automies..
tajua? kirjoitti:
Eihän tuollaisella raportoinnilla ole mitään tekemistä laadun kanssa. Harva auto jättää tielle nykyisin, ei ainakaan noin tuoreet mallit. Kun kuitenkin samaan hengenvetoon julistetaan, että saksalaisien autojen laatu on parantunut. Kyllä huvittaa.
Taida tajuta autotekniikan päälle yhtään mitään kun satuilit näin Auto saadaan käyntiin ja siitä hajoaa esim. laturi. Matkahan jatkuu vielä pitkään sen jälkeen. Eikö ole merki- tystä, ettei vaihteisto toimi kunnolla, vaikka sillä perille pääseekin" Kuinka pitkään kuvittelet pääseväsi autolla josta on laturi paskana? Ehkä tuurilla pääset 50km jos sammutat valot. Kertooko se mielestäsi jotain japanilaisesta laadusta tai luotettavuudesta kun esim. toyota avensiksesta hajosi autobildin 100tkm testissä vaihdelaatikko kaksi kertaa, ja autossa oli 1000 muutakin ongelmaa? On vain hyväksyttävä se tosiasia, että saksalaiset ovat parantaneet luotettavuuttansa huomattavasti. Kokonaislaadullisesti taas saksalaiset ovat olleet japseja edellä noin 100 vuotta. Eikä se japsien ruostuminen ole laatua varsinkaan Mazdan kohdalla.
- tärkeämpää
Paljon enemmänhän tuo auton todellisesta laadusta kertoo kuin joku TÜV:n katsastusvikatilasto. Vai kumpi näistä kahdesta vaihtoehdosta itseäsi harmittaisi enemmän: - Se että auto jättää tielle, joudut keskeyttämään matkasi ja hinauttamaan auton korjaamolle. - Vai se, että katsastusmies toteaa raidentangonpään väljistyneen ja antaa kuukauden aikaa korjata ongelma, jolloin voit järjestää auton korjattavaksi aikarajan sisällä silloin, kun se itsellesi parhaiten sopii. Se, että tuttavasi Lada ei ole neljänkymmenen vuoden aikana jättänyt tielle, kertoo todennäköisesti enemmän tuttavasi mekaanikon lahjoista, vähäisestä ajomäärästä ja masokistisesta luonteesta kuin Ladan laadusta.
- väärään osoitteeseen
Automies.. kirjoitti:
Taida tajuta autotekniikan päälle yhtään mitään kun satuilit näin Auto saadaan käyntiin ja siitä hajoaa esim. laturi. Matkahan jatkuu vielä pitkään sen jälkeen. Eikö ole merki- tystä, ettei vaihteisto toimi kunnolla, vaikka sillä perille pääseekin" Kuinka pitkään kuvittelet pääseväsi autolla josta on laturi paskana? Ehkä tuurilla pääset 50km jos sammutat valot. Kertooko se mielestäsi jotain japanilaisesta laadusta tai luotettavuudesta kun esim. toyota avensiksesta hajosi autobildin 100tkm testissä vaihdelaatikko kaksi kertaa, ja autossa oli 1000 muutakin ongelmaa? On vain hyväksyttävä se tosiasia, että saksalaiset ovat parantaneet luotettavuuttansa huomattavasti. Kokonaislaadullisesti taas saksalaiset ovat olleet japseja edellä noin 100 vuotta. Eikä se japsien ruostuminen ole laatua varsinkaan Mazdan kohdalla.
En ole satuillut mitään. Tunnustat siis, että saksalaisten luotettavuus on ollut perseestä kun on parantunut niin huomattavasti.
tärkeämpää kirjoitti:
Paljon enemmänhän tuo auton todellisesta laadusta kertoo kuin joku TÜV:n katsastusvikatilasto. Vai kumpi näistä kahdesta vaihtoehdosta itseäsi harmittaisi enemmän: - Se että auto jättää tielle, joudut keskeyttämään matkasi ja hinauttamaan auton korjaamolle. - Vai se, että katsastusmies toteaa raidentangonpään väljistyneen ja antaa kuukauden aikaa korjata ongelma, jolloin voit järjestää auton korjattavaksi aikarajan sisällä silloin, kun se itsellesi parhaiten sopii. Se, että tuttavasi Lada ei ole neljänkymmenen vuoden aikana jättänyt tielle, kertoo todennäköisesti enemmän tuttavasi mekaanikon lahjoista, vähäisestä ajomäärästä ja masokistisesta luonteesta kuin Ladan laadusta.
Auto ei jätä tielle kuin polttoaineen loppumisen takia, eivät ainakaan laatuautot. Sen sijaan niistä löytyy isompaa ja pienempää murhetta roppa- kaupalla joka ottaa päähän. Miksiköhän laatuautoja, kuten esim. Audia ja Bemaria ei näy liiemmälti taksissa. No sen takia kun seisovat pajalla, kun pitäis olla tienaamassa. Audia olisi taksissa, mutta kun sen automaatti ei kestä. Tojotaa taas olisi enemmänkin, jos olisi automaa- tilla varustettuna. No nyt niitä kai saa diese- leitä myös automaatilla. Aika näyttää, kuinka yleistyvät. Tuosta Ladamiehestä olen samaa mieltä, mutta oli- kin tarkoitettu kevennykseksi.
- totuus?
Täpinä kirjoitti:
Jos autoon on tehty ns. "kasvojen kohotus", niin samalla niihin otetaan mukaan muutakin teknistä parannusta ja näin ollen eivät pääse mukaan ADAC:n tilastoihin, pärjäisisivät liian hyvin verrattuna saksalaisiin. Varmaan ymmärsit missä maassa valmistetuista autoista on kysymys. Jopa on suppea näkemys Sinulla laadusta jos se perustuu vain tielle jättämättömyyteen. Eikö sillä ole merkitystä, jos auto on saatu käyntiin ja siitä hajoaa esim. laturi. Matkahan jatkuu vielä pitkään sen jälkeen. Eikö ole merki- tystä, ettei vaihteisto toimi kunnolla, vaikka sillä perille pääseekin. Ovien lukituksen toimimattomuuskaan ei häiritse Sinua laadusta puhuttaessa. Täpinöippä Sinä nyt vuorostasi, jos sattuis olemaan edes jotain järkevää sanottavaa tuosta raportista.
Täpinöinnin jätän kyllä sinun huviksesi omine totuuksinesi. "Jos autoon on tehty ns. "kasvojen kohotus", niin samalla niihin otetaan mukaan muutakin teknistä parannusta.." Tässä hyvä esimerkki totuuksistasi - salli mun nauraa! Eihän missään ole väitetty, että ADAC-raportti kertoisi autojen paremmuusjärjestyksen. Johtopäätöksenä todetaan, että Saksalaisten autojen laatu on parantunut - niin näyttää olevan. ADAC-raportti kertoo selkeästi, mitä se mittaa ja sen pohjalta myös tulokset on julkaistu, se tekee myös selvän eron katsastus-/vikatilastoihin. Ei pitäisi olla vaikea asia ymmärtää, paitsi täpinälle! "Tilasto mittaa autojen luotettavuutta Saksassa. Ajo- ja sääolosuhteet poikkeavat Suomesta. Rajoitteista huolimatta raportti antaa vertailukelpoista tietoa eri automallien ja vuosimallien laatueroista. Tiepalvelussa ja katsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia. Tiepalveluraportissa tielle pysäyttävät sähkölaiteviat ovat selvästi suurin vikaryhmä. Katsastusraporteissa suurimmat vikamäärät liittyvät alustaan, pyöränripustukseen, jarruihin, ohjausnivelten kulumiseen ja päästöihin."
- Kalle
kehiin älälä satuile ihan omiasi: "Nuo ADAC:n julkaisut on tehty vain ja ainoastaan saksalaisten autojen "laadun" parantamiseksi." "Ensinnäkin autoja on pitänyt myydä "riittävästi" yhden vuoden aikana." Kyllä jotta saadaan riitävä otos. "Eli lastentaudit on ehditty korjata takaisinkutsujen, takuiden ja omistajan omaan laskuun korjaamisen ansiosta. Tilastoon ne hyväksytään vasta kolmen vuoden markkinoille tulon jälkeen. Eli tilastoon ei oteta autoja, jotka esim faceliftaavat mallinsa kolmen vuoden välein." Väärin. Kyllä esim. faceliftattu Avensis on mukana. Toyota muuten tekee eniten takaisinkutsuja, on muuten kärkipäässä myös suhteessa myytyihin autoihin. "Sitten huvittavin tilastoinnin perustelu sokerina pohjalla: Tilastoidaan vain tielle jättäneet ta- paukset." Voi kauhistus, tiellejättämistilastossa tilastoidaan vain tielle jättäneet tapaukset! Järki hoi, älä jätä. Tämä ADAC:in tilasto ei ole mikään kysely auton omistajille vaan ADAC:in raportoimaa tietoa. Lahjomatonta tietoa. Polttoaineen loppumisia ja rengasvaurioita ei lasketa mukaan. Jos tilastot eivät miellytä eikä niitä ymmärrä kannattaa olla vaikka kommentoimatta.
- ymmärtää
totuus? kirjoitti:
Täpinöinnin jätän kyllä sinun huviksesi omine totuuksinesi. "Jos autoon on tehty ns. "kasvojen kohotus", niin samalla niihin otetaan mukaan muutakin teknistä parannusta.." Tässä hyvä esimerkki totuuksistasi - salli mun nauraa! Eihän missään ole väitetty, että ADAC-raportti kertoisi autojen paremmuusjärjestyksen. Johtopäätöksenä todetaan, että Saksalaisten autojen laatu on parantunut - niin näyttää olevan. ADAC-raportti kertoo selkeästi, mitä se mittaa ja sen pohjalta myös tulokset on julkaistu, se tekee myös selvän eron katsastus-/vikatilastoihin. Ei pitäisi olla vaikea asia ymmärtää, paitsi täpinälle! "Tilasto mittaa autojen luotettavuutta Saksassa. Ajo- ja sääolosuhteet poikkeavat Suomesta. Rajoitteista huolimatta raportti antaa vertailukelpoista tietoa eri automallien ja vuosimallien laatueroista. Tiepalvelussa ja katsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia. Tiepalveluraportissa tielle pysäyttävät sähkölaiteviat ovat selvästi suurin vikaryhmä. Katsastusraporteissa suurimmat vikamäärät liittyvät alustaan, pyöränripustukseen, jarruihin, ohjausnivelten kulumiseen ja päästöihin."
tuo Täpinälle. Kaveri pyörii täysin Mutu-periaatteella eikä esim. rengastestien tulokset kelvanneet. Kun lusikalla on annettu niin ei voi kauhalla vaatia.
ymmärtää kirjoitti:
tuo Täpinälle. Kaveri pyörii täysin Mutu-periaatteella eikä esim. rengastestien tulokset kelvanneet. Kun lusikalla on annettu niin ei voi kauhalla vaatia.
Henkilö, jolla ei ole mitään omaa kantaa eikä järkevää sanottavaa mihinkään keskusteluun, käyttäytyy juuri noin kuin Sinä. Yrität henki- löön menevillä solvauksilla hakea jotain käsit- tämätöntä? Tunnen syvää sääliä Sinua kohtaan. Aina pitäisi muistaa, että sivistyneiden keskuu- dessa asiat ovat vastakkain, eivät koskaan ihmi- set. Käytin tarkoituksella ilmaisua "pitäisi", sillä olen varmaan itsekin joskus syyllistynyt laukoma- maan, sallinut itseni provosoitumaan, jos nyt sattuisit ymmärtämään, mitä tarkoitan. Huomasit varmaan, että tuo lusikka-/lauhaviisaus pätee omalla kohdallasikin, kun tarkemmin ajatte- let.
- siis on
Täpinä kirjoitti:
Henkilö, jolla ei ole mitään omaa kantaa eikä järkevää sanottavaa mihinkään keskusteluun, käyttäytyy juuri noin kuin Sinä. Yrität henki- löön menevillä solvauksilla hakea jotain käsit- tämätöntä? Tunnen syvää sääliä Sinua kohtaan. Aina pitäisi muistaa, että sivistyneiden keskuu- dessa asiat ovat vastakkain, eivät koskaan ihmi- set. Käytin tarkoituksella ilmaisua "pitäisi", sillä olen varmaan itsekin joskus syyllistynyt laukoma- maan, sallinut itseni provosoitumaan, jos nyt sattuisit ymmärtämään, mitä tarkoitan. Huomasit varmaan, että tuo lusikka-/lauhaviisaus pätee omalla kohdallasikin, kun tarkemmin ajatte- let.
jos et ymmärtänyt, että aivan turha sinun on tulla mututiedoillasi väittämään arvostettuja tutkimuksia valheellisiksi tai tarkoitushakuisiksi varsinkaan kun et koskaan pysty osoittamaan muuta. Säälin sinua kovin. Tähänkään aloitukseen et pystynyt tuomaan mitään järkevää. ADAC:in raportissa on muuten mukana faceliftatut autot toisin kuin väität.
- tuokin
Täpinä kirjoitti:
Auto ei jätä tielle kuin polttoaineen loppumisen takia, eivät ainakaan laatuautot. Sen sijaan niistä löytyy isompaa ja pienempää murhetta roppa- kaupalla joka ottaa päähän. Miksiköhän laatuautoja, kuten esim. Audia ja Bemaria ei näy liiemmälti taksissa. No sen takia kun seisovat pajalla, kun pitäis olla tienaamassa. Audia olisi taksissa, mutta kun sen automaatti ei kestä. Tojotaa taas olisi enemmänkin, jos olisi automaa- tilla varustettuna. No nyt niitä kai saa diese- leitä myös automaatilla. Aika näyttää, kuinka yleistyvät. Tuosta Ladamiehestä olen samaa mieltä, mutta oli- kin tarkoitettu kevennykseksi.
Autot jättävät tielle muunkin kuin polttoaineen loppumisen takia, jopa "laatuautot" ja varsin uutenakin. Tutki vaikka ADAC:in tilastoa. Viikonloppuna oli tienposkessa sammuneena tämän vuoden mallia oleva taksi hätävilkut päällä. "Miksiköhän laatuautoja, kuten esim. Audia ja Bemaria ei näy liiemmälti taksissa. No sen takia kun seisovat pajalla, kun pitäis olla tienaamassa." Taksiautoilijoilla on ollut jo pitkään suuntaus halvempiin autoihin; kalliimman auton kyydistä ei saa enempää rahaa. Huomattavasti halvemmalla saa tilavampia autoja taksiin. Miksiköhän Subaruja ei näy olevan taksissa, olisiko syynä heikko laatu?
- Pekka-
Täpinä kirjoitti:
Auto ei jätä tielle kuin polttoaineen loppumisen takia, eivät ainakaan laatuautot. Sen sijaan niistä löytyy isompaa ja pienempää murhetta roppa- kaupalla joka ottaa päähän. Miksiköhän laatuautoja, kuten esim. Audia ja Bemaria ei näy liiemmälti taksissa. No sen takia kun seisovat pajalla, kun pitäis olla tienaamassa. Audia olisi taksissa, mutta kun sen automaatti ei kestä. Tojotaa taas olisi enemmänkin, jos olisi automaa- tilla varustettuna. No nyt niitä kai saa diese- leitä myös automaatilla. Aika näyttää, kuinka yleistyvät. Tuosta Ladamiehestä olen samaa mieltä, mutta oli- kin tarkoitettu kevennykseksi.
Ainakin täällä Ruoholahdessa näyttää bemareita olevan yllättävän paljon takseina. Ei nyt niin pajoa kuin mersuja, mutta sen verran että välillä kyytiä odottavista autoista (5-6) on jopa kaksi bemaria. Audia on aina ollut jonkin verran taksina. Ja eivät muuten seiso pajalla siviilikäytössäkään. Pelkkää pas**puhetta tuollainen provosointi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1456318
- 584422
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282958- 612917
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161895- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271496Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381475- 321290
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431191