Onko lihansyönti moraalisesti väärin?

Etiam

Ihmiset syövät eläinten lihaa. Onko se moraalisesti oikein vai väärin? Olen sitä mieltä, että se on väärin, tässä perusteluni:

Lähden siitä perusaksioomasta, että ihmisen tappaminen on väärin. Tämän aksiooman totuullisuudesta, metafyysisitä perusteista, velvoittavuudesta tai jostain muusta höpönlöpöstä en tässä kirjoita ja joku muu voi sen tehdä jos haluaa.

On siis kysymys siitä, ovatko eläimet jotenkin niin erilaisia kuin ihmiset, että se oikeuttaisi niiden tappamisen niiden lihan vuoksi. Nykyaikana liha on mahdollista korvata kokonaan muulla ravinnolla, joten välttämättömyyden pakosta ei voi olla kysymys kuin tapamme eläimiä. Ja vaikka emme olisikaan enää niin terveitä lihansyönnin lopetettuamme, eikö se silti olisi pieni hinta siitä, että olemme tehneet oikein? Karjankasvatus ja kaikki muu sellainen tietenkin työllistää monia ihmisiä ja on taloudellisesti merkittävää, mutta nyt emme suinkaan puhu käytännön seurauksista, vaan yksinkertaisesti siitä mikä olisi oikein.

Eläimet ovat tuntevia olentoja, kuten ihmisetkin. En tiedä, millainen tietoisuus - jos ollenkaan - niillä on, mutta ne tuntevat kipua ja tuskaa, eikä siitä lehmästä varmaankaan ole kovin mukavaa elää elämäänsä ainoastaan sen tähden, että päätyy sitten jonkun lihavan amerikkalaisen hampurilaisleivän väliin. Eläimet eivät ehkä ajattele tai ole yhtä kehittyneitä kuin ihmiset, mutta emmehän me kehitysvammaisiakaan heitä uuniin ja popsi suihimme. Toisin kuin kasveilla, eläimillä on jonkinlainen alkeellinen kyky ajatella ja tuntea ja havainnoida. Näin eläin rinnastuu suoraan ihmiseen moraalisena objektina. On esimerkiksi sanottu koiran älykkyyden olevan noin 3 -vuotiaan ihmisen luokkaa.

Joku voisi tietenkin väittää, että ihmisen hampaat ovat muodostuneet kuten muilla lihansyöjillä ja että tämä tekee lihansyönnin ihmisen luontaiseksi ominaisuudeksi. Pätevä väite, enkä voi sanoa vastaan. Mutta tässä vetoan naturalistiseen virhepäätelmään: se mikä on luonnollista, ei välttämättä ole oikein. Raiskaushan on täysin luonnollinen tapahtuma, samoin kansanmurhat tai rasismi, mutta ei se suinkaan tee niistä moraalisesti oikeaa. Eikö itse asiassa kaikki, mitä ihminen tekee, ole luonnollista, sillä ihminenhän on eläin muiden joukossa? Kaikki, mitä ihminen tekee, on luonnollista, sillä noista teoista tulee täysin luonnollisia juuri sen kautta, että ihminen on tehnyt ne.

En suinkaan ole mikään hihhuli-eläinaktivisti fanaatikko. Tarkoituksenani on ainoastaan herättää keskustelua. Kommentoikaa väitettä. Onko lihan syöminen väärin vai oikein vai jotain moraalisesti neutraalia?

66

4598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitää asettaa

      kaiken yläpuolelle. On ko sillä väliä mikä on moraalisesti oikein tai väärin.

    • Tapio Viinatsalo

      Hyvin kirjoitettu Etiam!
      Tämä on ilmeisesti joillekin varsin arka aihe, ketjuun toisena napsahtanut viesti tukee väkevästi tätä päätelmää.

      Teille kaikki arvon louskuttajat:
      jos ette ole jostakin asiasta samaa mieltä, niin olkaa hyvät ja argumentoikaa väitteenne ja kumotkaa avaajan väitteitä tarkemmin. Tai vaihtoehtoisesti, jos ette siihen pysty, niin menkää jollekin vähemmän haastavalla palstalle keskustelemaan vaikkapa BB-Cheryllin varpaankynsien väristä.

      Luuletteko ihmisen kehityksen aikanaan eriytyneen etelänapinoista tällaisten hengentuotteiden johdosta: "Onko sillä väliä mikä on moraalisesti oikein tai väärin." & "ja muista syödä saamasi lääkkeet"

      Vastaukseni ensimmäiseen ja hiukan nokkelampaan kysymykseen:
      Vastaanpa sinulle, että kyllä on. Jos teidänlaiset miettisivät kahdesti minkälaisia nerokkuuksia palstoille lähettelevät, niin täälllä voisi jopa ehkä yrittää keskustella oikeasti merkityksellisistä asioista. En ole ikinä ennen kannattanut sensuuria, mutta teidänkaltaistenne "metrin verran tulevaisuuteen näkevien" takia alan olla erittäin suopea sen suhteen. Juuri teidänlaistenne lyhytnäköisten yksilöiden takia jotkin paljon vapautta vaativat aatteet eivät voi ikinä menestyä.

      Valitettavaa, että tältäkin palstalta löytyy tällaisia räkyttäjiä, jotka pyrkivät paremman kyvyn puutteessa öykkäröimään moukkamaisilla kommenteillaan kaikki asialliset avaukset maan rakoon.

      Mutta räkyttäjien kotkotuksethan voi aina jättää omaan arvoonsa. Antaa heidän piehtatroida omassa typeryydessään.

      Toivottavasti hyvä avauksesi poikii tulevaisuudessa hieman tasokkaampia vastauksia kuin nämä kaksi.

      T: Tapsa

      • Anonyymi

        Ilman lihansyöntiä emme olisi tässä pohtimassa näitä asioita.


    • Virhepäätelmiä

      Oletetaan, että olet vastoin tahtoasi joutunut tilanteeseen, jossa vaihtoehtoina on joko lihansyönti tai varma kuolema. Kirjoituksesi perusteella valitset varman kuoleman. Se, että sinä mielestäsi toimit oikein, ei kuitenkaan voi sitoa moraalisesti muita.

      Sanan "luonnollinen" vastakohta ei suinkaan ole "luonnoton", vaan "ei-luonnollinen". Sana "luonnoton" on metafora, jolla viitataan ei suinkaan "ei-luonnolliseen", vaan johonkin poikkeavaan tai poikkeukselliseen asiaan. Joku voi esimerkiksi käyttäytyä luonnottamasti tai sinun tapauksessa kirjoittaa luonnottomasti.

      Myös tulkintasi naturalistisesta virhepäätelmästä on kummallinen. Tosiasiasta, että maailmassa syödään lihaa, vedät suoraan johtopäätöksen, että lihan syönti on väärin.

      • Etiam

        En ensinnäkään sanonut, että valitsisin kuoleman lihansyönni sijasta sellaisessa tilanteessa, jossa vaihtoehtoja olisi vain nämä kaksi. Nythän on vain niin, että jos kehitysmaan ihmisiä ei lasketa mukaan, niin melkein jokainen voisi jättää lihansyönnin pois siihen kuitenkaan kuolematta. Tietenkin pakkotilanteessa söisin lihaa, mutta sanon vain ettei se nyt ole tarpeellista koska lihan voi korvata muulla ravinnolla.

        Ja vielä naturalistisesta virhepäätelmästä... En vetänyt johtopäätöstä, että lihansyönti on väärin naturalistisen virhepäätelmän kautta. Alussahan kirjoitin, että olettaen ihmisen tappamisen olevan väärin seuraa siitä myös eläimen tappamisen olevan väärin. Eli jos joku pitää ihmisten tappamista moraalisesti yhdentekevänä tekona niin silloinhan se pätee myös eläimiin. Päätelmä, että eläinten tappaminen on moraalisesti väärin pätee vain jos sama alkuehto hyväksytään ensin ihmisten kohdalla. Naturalistista virhepäätelmää käytin vain osoittaakseeni, ettei ole mielekästä argumentoida moraalista luonnollisuuden kautta.

        Ja vielä. Täysin oikeassa olet siitä, ettei se mitä mieltä minä olen moraalista voi mitenkään velvoittaa tai sitoa moraalisesti muita ihmisiä. En suinkaan kirjoittanut tätä, jotta saisin tehtyä teistä kasvissyöjiä, vaan ainoastaan asian moraalisen kiinnostavuuden kautta.


      • niinkin...
        Etiam kirjoitti:

        En ensinnäkään sanonut, että valitsisin kuoleman lihansyönni sijasta sellaisessa tilanteessa, jossa vaihtoehtoja olisi vain nämä kaksi. Nythän on vain niin, että jos kehitysmaan ihmisiä ei lasketa mukaan, niin melkein jokainen voisi jättää lihansyönnin pois siihen kuitenkaan kuolematta. Tietenkin pakkotilanteessa söisin lihaa, mutta sanon vain ettei se nyt ole tarpeellista koska lihan voi korvata muulla ravinnolla.

        Ja vielä naturalistisesta virhepäätelmästä... En vetänyt johtopäätöstä, että lihansyönti on väärin naturalistisen virhepäätelmän kautta. Alussahan kirjoitin, että olettaen ihmisen tappamisen olevan väärin seuraa siitä myös eläimen tappamisen olevan väärin. Eli jos joku pitää ihmisten tappamista moraalisesti yhdentekevänä tekona niin silloinhan se pätee myös eläimiin. Päätelmä, että eläinten tappaminen on moraalisesti väärin pätee vain jos sama alkuehto hyväksytään ensin ihmisten kohdalla. Naturalistista virhepäätelmää käytin vain osoittaakseeni, ettei ole mielekästä argumentoida moraalista luonnollisuuden kautta.

        Ja vielä. Täysin oikeassa olet siitä, ettei se mitä mieltä minä olen moraalista voi mitenkään velvoittaa tai sitoa moraalisesti muita ihmisiä. En suinkaan kirjoittanut tätä, jotta saisin tehtyä teistä kasvissyöjiä, vaan ainoastaan asian moraalisen kiinnostavuuden kautta.

        Jos siis ääritilanteessa tartut lihaan pelastaaksesi henkesi, niin toimit väärin, sillä olet edelleen sitä mieltä, että lihansyönti on AINA väärin. Päästäksesi pois tuosta moraalisesta loukusta, sinun pitäisi ehdollistaa lihansyönti vaikkapa siten, että lihansyönti on yleensä väärin, mutta ääritilanteessa siitä voidaan joustaa. Niin et kuitenkaan tee.

        Naturalistiseen virhepäätelmään syyllistyt siinä, että tosiasiasta "ihminen tulee toimeen ilman lihaa", vedät johtopäätöksen "lihansyönti on väärin". Tietenkin se saattaa ola vääri, mutta ei siitä syystä, että ihmiset tulevat aivan hyvin toimeen ilman sitä, edellyttäen, että korvaavaa ruokaa on tarjolla.

        Filosofisessa etiikassa se, että ihmistä ei saa (yleensä) tappaa, perustuu moraalisiin sopimuksiin, ei Jumalan sanaan tai muuhun yliluonnolliseen tai metafyysiseen asiaan. Sama koskee myös eläimiä. Ihmisiä ja eläimiä on tapettu ja tapetaan myös moraalisista syistä. Esimerkkeinä itsepuolustus, itsemurha, ravinnonsaanti tietyissä tilanteissa ja eutanasia.

        Kirjoituksesi osoittaa myös sen, että et tunne metafysiikkaa lainkaan. Ryvet nimittäin itse tietämättäsi syvällä naturalistisessa metafysiikassa. Jo pelkästään itse "luonto" terminä on metafyysinen.


      • Etiam
        niinkin... kirjoitti:

        Jos siis ääritilanteessa tartut lihaan pelastaaksesi henkesi, niin toimit väärin, sillä olet edelleen sitä mieltä, että lihansyönti on AINA väärin. Päästäksesi pois tuosta moraalisesta loukusta, sinun pitäisi ehdollistaa lihansyönti vaikkapa siten, että lihansyönti on yleensä väärin, mutta ääritilanteessa siitä voidaan joustaa. Niin et kuitenkaan tee.

        Naturalistiseen virhepäätelmään syyllistyt siinä, että tosiasiasta "ihminen tulee toimeen ilman lihaa", vedät johtopäätöksen "lihansyönti on väärin". Tietenkin se saattaa ola vääri, mutta ei siitä syystä, että ihmiset tulevat aivan hyvin toimeen ilman sitä, edellyttäen, että korvaavaa ruokaa on tarjolla.

        Filosofisessa etiikassa se, että ihmistä ei saa (yleensä) tappaa, perustuu moraalisiin sopimuksiin, ei Jumalan sanaan tai muuhun yliluonnolliseen tai metafyysiseen asiaan. Sama koskee myös eläimiä. Ihmisiä ja eläimiä on tapettu ja tapetaan myös moraalisista syistä. Esimerkkeinä itsepuolustus, itsemurha, ravinnonsaanti tietyissä tilanteissa ja eutanasia.

        Kirjoituksesi osoittaa myös sen, että et tunne metafysiikkaa lainkaan. Ryvet nimittäin itse tietämättäsi syvällä naturalistisessa metafysiikassa. Jo pelkästään itse "luonto" terminä on metafyysinen.

        En ole kirjoittanut minkään vääryyden olevan EHDOTTOMASTI väärää, ja jos sanot minun tehneen niin, vääristelet sanojani.

        Olen kyllä hyvin tietoinen metafyysisistä suuntauksista ja kaikenlaisista teorioista, jotka perustelevat moraalin velvoittavuutta, mutta kuten jo alussa sanoin, en käsittele niitä, koska tarkoituksenani oli ainoastaan osoittaa, että mikä tahansa se syy sitten onkaan, että ihmisen tappaminen on väärin - sopimusteoria, moraalinen realismi, velvollisuus, mikä tahansa - niin sen saman täytyy päteä eläimiin, koska pohjimmiltaan emme ole niin erilaisia. Ehdottomuudesta en ole puhunut mitään. Kaikenlaiset ehdottomat säännöt joutuvat ristiriitoihin, senhän osoitti jo Kantin kategorinen imperatiivi.


      • tapahtui!!!
        Etiam kirjoitti:

        En ole kirjoittanut minkään vääryyden olevan EHDOTTOMASTI väärää, ja jos sanot minun tehneen niin, vääristelet sanojani.

        Olen kyllä hyvin tietoinen metafyysisistä suuntauksista ja kaikenlaisista teorioista, jotka perustelevat moraalin velvoittavuutta, mutta kuten jo alussa sanoin, en käsittele niitä, koska tarkoituksenani oli ainoastaan osoittaa, että mikä tahansa se syy sitten onkaan, että ihmisen tappaminen on väärin - sopimusteoria, moraalinen realismi, velvollisuus, mikä tahansa - niin sen saman täytyy päteä eläimiin, koska pohjimmiltaan emme ole niin erilaisia. Ehdottomuudesta en ole puhunut mitään. Kaikenlaiset ehdottomat säännöt joutuvat ristiriitoihin, senhän osoitti jo Kantin kategorinen imperatiivi.

        Siitä tosiasiasta, että eläimet ovat ihmisen kaltaisia vedät moraalisen johtopäätöksen ja siitä edelleen moraalisen säännön; "eläimiä ei saa tappaa." Eläimiä ei ehkä saa tappaa, mutta ei siitä syystä, että ne ovat ihmisten kaltaisia.

        Kirjoituksessasi on todella outoa se, että kieltäydyt käsittelemästä metafyysisiä asioita tai suuntauksia, mutta yrität epätoivoisasti perustella väitteesi metafyysisesti.


      • ..............
        tapahtui!!! kirjoitti:

        Siitä tosiasiasta, että eläimet ovat ihmisen kaltaisia vedät moraalisen johtopäätöksen ja siitä edelleen moraalisen säännön; "eläimiä ei saa tappaa." Eläimiä ei ehkä saa tappaa, mutta ei siitä syystä, että ne ovat ihmisten kaltaisia.

        Kirjoituksessasi on todella outoa se, että kieltäydyt käsittelemästä metafyysisiä asioita tai suuntauksia, mutta yrität epätoivoisasti perustella väitteesi metafyysisesti.

        Et edes vaivaudu lukemaan, mitä kirjoitan. Tämä on todella turhauttavaa.


      • .......
        tapahtui!!! kirjoitti:

        Siitä tosiasiasta, että eläimet ovat ihmisen kaltaisia vedät moraalisen johtopäätöksen ja siitä edelleen moraalisen säännön; "eläimiä ei saa tappaa." Eläimiä ei ehkä saa tappaa, mutta ei siitä syystä, että ne ovat ihmisten kaltaisia.

        Kirjoituksessasi on todella outoa se, että kieltäydyt käsittelemästä metafyysisiä asioita tai suuntauksia, mutta yrität epätoivoisasti perustella väitteesi metafyysisesti.

        En vedä mitään moraalisia sääntöjä yhtään mistään, vaan spekuloin. JOS ihmisten tappaminen on väärin - huomaa JOS - en tiedä onko se tai miksi se olisi, mutta JOS niin olisi, seuraisi sitten siitä, että sama pätee eläimiin, koska ne voidaan täysin rinnastaa ihmisiin.

        ''Siitä tosiasiasta, että eläimet ovat ihmisen kaltaisia vedät moraalisen johtopäätöksen ja siitä edelleen moraalisen säännön; "eläimiä ei saa tappaa." Eläimiä ei ehkä saa tappaa, mutta ei siitä syystä, että ne ovat ihmisten kaltaisia.''

        En vedä moraalista johtopäätöstä siitä tosiasiasta, että eläimet ovat ihmisten kaltaisia. Eihän sitä voi välttämättä edes tehdä - humen giljotiini. Jos, jos ja vielä kerran jos. Mutta jos eläinten tappaminen olisi väärin, johtuisi se juuri siitä syystä, että ne ovat ihmisten kaltaisia, edellyttäen, että ihmisten tappaminen olisi jossain mielessä väärin. En tosin aloittanut tätä keskustelua, että yrittäisin löytää metafyysisen perustelun sille, miksi ihmisten tappaminen on väärin, vaan ainoastaan todentaakseni, että mikä tahansa onkaan perusta moraalille ihmisten parissa, sen tulee myös ulottua eläimiin.

        Jos A, niin B.


      • ei minusta....
        .............. kirjoitti:

        Et edes vaivaudu lukemaan, mitä kirjoitan. Tämä on todella turhauttavaa.

        Jos todella haluat keskustella filosofiasta ja filosofisesti, joudut kestämään turhautumista ja paljon. Jos et herkkänahkaisuudessasi sitä kestä, suosittelen huu haa - palstaa.


      • Oikeuskelpoisuus
        ....... kirjoitti:

        En vedä mitään moraalisia sääntöjä yhtään mistään, vaan spekuloin. JOS ihmisten tappaminen on väärin - huomaa JOS - en tiedä onko se tai miksi se olisi, mutta JOS niin olisi, seuraisi sitten siitä, että sama pätee eläimiin, koska ne voidaan täysin rinnastaa ihmisiin.

        ''Siitä tosiasiasta, että eläimet ovat ihmisen kaltaisia vedät moraalisen johtopäätöksen ja siitä edelleen moraalisen säännön; "eläimiä ei saa tappaa." Eläimiä ei ehkä saa tappaa, mutta ei siitä syystä, että ne ovat ihmisten kaltaisia.''

        En vedä moraalista johtopäätöstä siitä tosiasiasta, että eläimet ovat ihmisten kaltaisia. Eihän sitä voi välttämättä edes tehdä - humen giljotiini. Jos, jos ja vielä kerran jos. Mutta jos eläinten tappaminen olisi väärin, johtuisi se juuri siitä syystä, että ne ovat ihmisten kaltaisia, edellyttäen, että ihmisten tappaminen olisi jossain mielessä väärin. En tosin aloittanut tätä keskustelua, että yrittäisin löytää metafyysisen perustelun sille, miksi ihmisten tappaminen on väärin, vaan ainoastaan todentaakseni, että mikä tahansa onkaan perusta moraalille ihmisten parissa, sen tulee myös ulottua eläimiin.

        Jos A, niin B.

        Kun väität, että mikä tahansa onkaan perusta moraalille ihmisten parissa, sen tulee myös ulottua eläimiin, menet ihmisten ja eläinten välisessä vertailussa niin pitkälle, että oletat niiden olevan ihmisten tapaan samanlaisia moraalisia toimijoita ja yhtä oikeuskelpoisia. Oletat, että ihmisten ja eläinten välille voi muodostua samanlaiset oikeusperusteet ja moraaliset sopimukset, sekä vastavuoroisuusperiaatteet kuin eri ihmisten ja ihmisryhmien välille.

        Jos siis ihmisen ei saa tappaa eläintä, ei senkään tulisi tappaa ihmistä? Mutta meneppä kertomaan tuo ilouutinen jollekkin ihmissyöjätiikerille tai vaikkapa pentujaan huolehtivalle harmaakarhulle. Katsotaan miten käy.

        Viimeisenä oljenkortena vetoat logiikkaan. Siinä toimit kirjaimellisesti periaatteella; jos A, niin B, täysin mekaanisesti esittämättä ensimmäistäkään premissiä. Kirjoituksesi antaa ymmärtää, että et ymmärrä mitään metafysiikan lisäksi myöskään logiikasta. Et sitten yhtikäs mitään. Logiikassa ei ole kyse totuuden etsinnästä vaan pätevästä päättelystä. Liioin filosoviassa ei ole kyse absoluuttisesta tai ehdottomasta totuudesta vaan totuuteen kohdistuvasta menettely- ja lähestymistavasta.


      • 10100100101100100010001
        Oikeuskelpoisuus kirjoitti:

        Kun väität, että mikä tahansa onkaan perusta moraalille ihmisten parissa, sen tulee myös ulottua eläimiin, menet ihmisten ja eläinten välisessä vertailussa niin pitkälle, että oletat niiden olevan ihmisten tapaan samanlaisia moraalisia toimijoita ja yhtä oikeuskelpoisia. Oletat, että ihmisten ja eläinten välille voi muodostua samanlaiset oikeusperusteet ja moraaliset sopimukset, sekä vastavuoroisuusperiaatteet kuin eri ihmisten ja ihmisryhmien välille.

        Jos siis ihmisen ei saa tappaa eläintä, ei senkään tulisi tappaa ihmistä? Mutta meneppä kertomaan tuo ilouutinen jollekkin ihmissyöjätiikerille tai vaikkapa pentujaan huolehtivalle harmaakarhulle. Katsotaan miten käy.

        Viimeisenä oljenkortena vetoat logiikkaan. Siinä toimit kirjaimellisesti periaatteella; jos A, niin B, täysin mekaanisesti esittämättä ensimmäistäkään premissiä. Kirjoituksesi antaa ymmärtää, että et ymmärrä mitään metafysiikan lisäksi myöskään logiikasta. Et sitten yhtikäs mitään. Logiikassa ei ole kyse totuuden etsinnästä vaan pätevästä päättelystä. Liioin filosoviassa ei ole kyse absoluuttisesta tai ehdottomasta totuudesta vaan totuuteen kohdistuvasta menettely- ja lähestymistavasta.

        Keskustelunne ulkopuolelta: eikö aloittajan esittämässä toimisi eläimen ja ihmisen välillä siis samankaltainen moraalinen sopimus kuin tällä hetkellä ihmislapsen ja ihmisaikuisen? Aikuinen on suhteessa lapseen velvoitetumpi (lapsi on usein yhtä vähän tai paljon moraalinen toimija kuin vaikkapa simpanssi), ja tällä suojellaan ennen kaikkea lasta.

        Uskaltauduin nyt kommentoimaan väitettäsi, vaikken välitä saati tiedä mistään metafysiikasta tai filoshoofhiasta.. ja kitkeriä kommentteja välttääkseni luultavasti olisi pitänyt jättää sanainen arkkuni avaamatta..


      • huomio,
        10100100101100100010001 kirjoitti:

        Keskustelunne ulkopuolelta: eikö aloittajan esittämässä toimisi eläimen ja ihmisen välillä siis samankaltainen moraalinen sopimus kuin tällä hetkellä ihmislapsen ja ihmisaikuisen? Aikuinen on suhteessa lapseen velvoitetumpi (lapsi on usein yhtä vähän tai paljon moraalinen toimija kuin vaikkapa simpanssi), ja tällä suojellaan ennen kaikkea lasta.

        Uskaltauduin nyt kommentoimaan väitettäsi, vaikken välitä saati tiedä mistään metafysiikasta tai filoshoofhiasta.. ja kitkeriä kommentteja välttääkseni luultavasti olisi pitänyt jättää sanainen arkkuni avaamatta..

        mutta kun se ei vaan toimi. Siihen nimittäin voidaan vastata potentiaalisuuden käsitteellä. Toisin kuin simpanssi, ihmislapsi on potentiaalinen ihmisaikuinen. Tällöin hän on myös potentiaalisesti oikeustoimikelpoinen moraalinen toimija.


      • 10100100101100100010001
        huomio, kirjoitti:

        mutta kun se ei vaan toimi. Siihen nimittäin voidaan vastata potentiaalisuuden käsitteellä. Toisin kuin simpanssi, ihmislapsi on potentiaalinen ihmisaikuinen. Tällöin hän on myös potentiaalisesti oikeustoimikelpoinen moraalinen toimija.

        Jos esittämäsi pohjaksi otetaan potentiaalisuus, menee esittämältäsi pohja. Potentiaalisuus on vain potentiaalisuutta ja se koskee siten väistämättä myös muitakin kuin ihmislajia. Tällöin simpanssikin on oikeastaan potentiaalinen moraalinen toimija, joka on vasta matkalla kohti moraalista toimijuutta (evoluution eteneminen vrt. ihmislapsen kasvu ja kehitys). Lisäksi kaikki ihmisaikuisetkaan eivät saavuta potentiaansa moraalisina toimijoina (mitä se sitten tarkoittaakin). Kyseessä on vain potentiaalisuus.

        Se, että toiselta ikään kuin nähdäksemme puuttuu jotain tai toinen ei ole vielä saavuttanut tai koskaan saavutakaan sitä, ei sulje tätä ryhmää automaattisesti moraalisen toimijuutemme piiristä.

        Vielä esittäisin laajempana huomiona keskusteluunne: Ongelma nykyihmiselle yleensäkin on, ettei hän näe itseään osana elävää. Hän on eriytynyt luonnosta monessakin mielessä. Luonnonkansoilla luonnon kunnioitus on osa elämää ilman moraalisen toiminnan pohdintaa. Ei leijonakaan lahtaa koko kaurislaumaa, vaan sen minkä tarvitsee selvitäkseen. Ei siihen mitään moraalista pohdintaa tarvita. Ihminen sen sijaan voisi teho/ylituotantoaan pohtia edes moraalisesti..

        Muutoin en ota kantaa aloittajan väitteeseen. Esitin vain muutaman huomion.


      • ..................
        10100100101100100010001 kirjoitti:

        Jos esittämäsi pohjaksi otetaan potentiaalisuus, menee esittämältäsi pohja. Potentiaalisuus on vain potentiaalisuutta ja se koskee siten väistämättä myös muitakin kuin ihmislajia. Tällöin simpanssikin on oikeastaan potentiaalinen moraalinen toimija, joka on vasta matkalla kohti moraalista toimijuutta (evoluution eteneminen vrt. ihmislapsen kasvu ja kehitys). Lisäksi kaikki ihmisaikuisetkaan eivät saavuta potentiaansa moraalisina toimijoina (mitä se sitten tarkoittaakin). Kyseessä on vain potentiaalisuus.

        Se, että toiselta ikään kuin nähdäksemme puuttuu jotain tai toinen ei ole vielä saavuttanut tai koskaan saavutakaan sitä, ei sulje tätä ryhmää automaattisesti moraalisen toimijuutemme piiristä.

        Vielä esittäisin laajempana huomiona keskusteluunne: Ongelma nykyihmiselle yleensäkin on, ettei hän näe itseään osana elävää. Hän on eriytynyt luonnosta monessakin mielessä. Luonnonkansoilla luonnon kunnioitus on osa elämää ilman moraalisen toiminnan pohdintaa. Ei leijonakaan lahtaa koko kaurislaumaa, vaan sen minkä tarvitsee selvitäkseen. Ei siihen mitään moraalista pohdintaa tarvita. Ihminen sen sijaan voisi teho/ylituotantoaan pohtia edes moraalisesti..

        Muutoin en ota kantaa aloittajan väitteeseen. Esitin vain muutaman huomion.

        Vai että esität vain muutaman huomion ja pistät sitten raukkamaisesti pääsi pensaaseen. Kun kerta leikkiin lähtee, niin leikin kestäköön.

        Väitteesi, että potentia on vain potentiaa ja siten koskee kaikkia muitakin ihmisen lisäksi, on tosi vain ja ainoastaan, jos evoluutio on tosi. Otat evoluution täysin valmiina ja itsestään selvyytenä aksioomana, jota ei tarvitse mitenkään epäillä, saati kyseenalaistaa. Evoluution todenperäisyyttä ja sen todellista luonnetta ei olla kuitenkaan pystytty täysin aukottomasti todistamaan. Tuolle aksioomalle sitten pystytät koko moraalisen ajattelusi.

        Jos taas oletetaan, että evoluutio on tosi, silloin syyllistyt kaikkiin niihin naturalistisiin virhepäätelmiin, joita me olemme tähän mennessä pohtineet. Tosiasiasta "evoluutio" ei voida esittää väitteitä, millaisia ihmisten, saati eläinten pitäisi olla moraaliselta käyttäytymiseltään.

        Tietenkin voimme jättää koko potentia-käsitteen sivuun ja todeta sen sijaan, että ihmislapsesta mitä todennäköisimmin, ainakin suotuisissa olosuhteissa, tulee jollain aikavälillä ihmisaikuinen, mikä simpanssin kohdalla vaikuttaa epätodennäköiseltä.


      • saksikooma
        .................. kirjoitti:

        Vai että esität vain muutaman huomion ja pistät sitten raukkamaisesti pääsi pensaaseen. Kun kerta leikkiin lähtee, niin leikin kestäköön.

        Väitteesi, että potentia on vain potentiaa ja siten koskee kaikkia muitakin ihmisen lisäksi, on tosi vain ja ainoastaan, jos evoluutio on tosi. Otat evoluution täysin valmiina ja itsestään selvyytenä aksioomana, jota ei tarvitse mitenkään epäillä, saati kyseenalaistaa. Evoluution todenperäisyyttä ja sen todellista luonnetta ei olla kuitenkaan pystytty täysin aukottomasti todistamaan. Tuolle aksioomalle sitten pystytät koko moraalisen ajattelusi.

        Jos taas oletetaan, että evoluutio on tosi, silloin syyllistyt kaikkiin niihin naturalistisiin virhepäätelmiin, joita me olemme tähän mennessä pohtineet. Tosiasiasta "evoluutio" ei voida esittää väitteitä, millaisia ihmisten, saati eläinten pitäisi olla moraaliselta käyttäytymiseltään.

        Tietenkin voimme jättää koko potentia-käsitteen sivuun ja todeta sen sijaan, että ihmislapsesta mitä todennäköisimmin, ainakin suotuisissa olosuhteissa, tulee jollain aikavälillä ihmisaikuinen, mikä simpanssin kohdalla vaikuttaa epätodennäköiseltä.

        Ihanalla intensiteetillä täällä väittelet: "Kun leikkiin lähtee, leikin kestäköön". Mahtaakohan sitä nyt uskaltaa..?

        "Väitteesi, että potentia on vain potentiaa ja siten koskee kaikkia muitakin ihmisen lisäksi, on tosi vain ja ainoastaan, jos evoluutio on tosi. Otat evoluution täysin valmiina ja itsestään selvyytenä aksioomana, jota ei tarvitse mitenkään epäillä, saati kyseenalaistaa." Ensinnäkin potentia sisältää rajattoman määrän mahdollisuuksia. Väitteen ei tarvitse perustua evoluution todenperäisyyteen vaan sama tulos (simpanssi moraalisena toimijana) voi syntyä muunkinlaisten potentiaalisten ilmiöiden tai kehityskulkujen seurauksena. Lisäksi olet kovin sokea omille perusoletuksillesi. Todistahan aksioomasi, että ihminen on moraalinen toimija. Tai todista moraalin olemassaolo. Kaikki väitteesi voidaankin siis oikeastaan kumota, sillä ihmistä moraalisena toimijana ei voida todistaa.

        "Tietenkin voimme jättää koko potentia-käsitteen sivuun ja todeta sen sijaan, että ihmislapsesta mitä todennäköisimmin, ainakin suotuisissa olosuhteissa, tulee jollain aikavälillä ihmisaikuinen, mikä simpanssin kohdalla vaikuttaa epätodennäköiseltä." Vaikka kuinka jättäisit aiemmin esiin nostamasi käsitteen nyt sivuun, ei se muuta sitä seikkaa, että edellä on kyse vain potentiasta. Toisekseen se, että ihmisestä tulee ihminen, ei takaa, että hänestä tulee moraalinen toimija. Se, että apinasta tulee apina, ei tarkoita, etteikö apinalla voisi olla moraalia tai juuri tälle apinalle kehittyä sellainen.

        Oletat monta asiaa todeksi, mutta niiden todenperäisyys on yhtä epävarmaa kuin niiden käsitteiden, joiden kimppuun hyökkäät filosofisella todistelullasi, mutta sehän ei tietenkään ole ongelma, sillä sinun käyttämäsi käsitteet ovat aina lähtökohtaisesti tosia. Totuuden tosin takaa jokin muu kuin pätevä päättely. Oma ajatteluni ei ole muuta kuin "katuajattelua", mutta en yritä sitä muuksi verhotakaan.

        Väitteidensä tueksi voi aina heitellä käsitteitä naturalistinen virhepäätelmä, aksiooma jne., mutta voisitko koettaa keskustella ihan yleiskielisesti etkä kätkeytyä filosofisen jargonin taakse.


      • 10100100101100100010001
        saksikooma kirjoitti:

        Ihanalla intensiteetillä täällä väittelet: "Kun leikkiin lähtee, leikin kestäköön". Mahtaakohan sitä nyt uskaltaa..?

        "Väitteesi, että potentia on vain potentiaa ja siten koskee kaikkia muitakin ihmisen lisäksi, on tosi vain ja ainoastaan, jos evoluutio on tosi. Otat evoluution täysin valmiina ja itsestään selvyytenä aksioomana, jota ei tarvitse mitenkään epäillä, saati kyseenalaistaa." Ensinnäkin potentia sisältää rajattoman määrän mahdollisuuksia. Väitteen ei tarvitse perustua evoluution todenperäisyyteen vaan sama tulos (simpanssi moraalisena toimijana) voi syntyä muunkinlaisten potentiaalisten ilmiöiden tai kehityskulkujen seurauksena. Lisäksi olet kovin sokea omille perusoletuksillesi. Todistahan aksioomasi, että ihminen on moraalinen toimija. Tai todista moraalin olemassaolo. Kaikki väitteesi voidaankin siis oikeastaan kumota, sillä ihmistä moraalisena toimijana ei voida todistaa.

        "Tietenkin voimme jättää koko potentia-käsitteen sivuun ja todeta sen sijaan, että ihmislapsesta mitä todennäköisimmin, ainakin suotuisissa olosuhteissa, tulee jollain aikavälillä ihmisaikuinen, mikä simpanssin kohdalla vaikuttaa epätodennäköiseltä." Vaikka kuinka jättäisit aiemmin esiin nostamasi käsitteen nyt sivuun, ei se muuta sitä seikkaa, että edellä on kyse vain potentiasta. Toisekseen se, että ihmisestä tulee ihminen, ei takaa, että hänestä tulee moraalinen toimija. Se, että apinasta tulee apina, ei tarkoita, etteikö apinalla voisi olla moraalia tai juuri tälle apinalle kehittyä sellainen.

        Oletat monta asiaa todeksi, mutta niiden todenperäisyys on yhtä epävarmaa kuin niiden käsitteiden, joiden kimppuun hyökkäät filosofisella todistelullasi, mutta sehän ei tietenkään ole ongelma, sillä sinun käyttämäsi käsitteet ovat aina lähtökohtaisesti tosia. Totuuden tosin takaa jokin muu kuin pätevä päättely. Oma ajatteluni ei ole muuta kuin "katuajattelua", mutta en yritä sitä muuksi verhotakaan.

        Väitteidensä tueksi voi aina heitellä käsitteitä naturalistinen virhepäätelmä, aksiooma jne., mutta voisitko koettaa keskustella ihan yleiskielisesti etkä kätkeytyä filosofisen jargonin taakse.

        "Tuolle väitteelle perustat koko moraalisen ajattelusi".

        En ole esittänyt täällä kantaa aloittajan väitteen suhteen saati muutakaan moraalista kannanottoa lihansyönnistä. Enkä aio sitä tehdä jatkossakaan. Esitin muutaman ajatuksen ja ongelmallisen näkökohdan ajattelussasi, en mitään moraalista ajatusrakennelmaa. Sellaiset jätän suosiolla filohsoohfeille.

        Älä siis näe, mitä ei edes ollut. Alan muutoin epäillä kaikkea sanomaasi.


      • eppäillä.
        saksikooma kirjoitti:

        Ihanalla intensiteetillä täällä väittelet: "Kun leikkiin lähtee, leikin kestäköön". Mahtaakohan sitä nyt uskaltaa..?

        "Väitteesi, että potentia on vain potentiaa ja siten koskee kaikkia muitakin ihmisen lisäksi, on tosi vain ja ainoastaan, jos evoluutio on tosi. Otat evoluution täysin valmiina ja itsestään selvyytenä aksioomana, jota ei tarvitse mitenkään epäillä, saati kyseenalaistaa." Ensinnäkin potentia sisältää rajattoman määrän mahdollisuuksia. Väitteen ei tarvitse perustua evoluution todenperäisyyteen vaan sama tulos (simpanssi moraalisena toimijana) voi syntyä muunkinlaisten potentiaalisten ilmiöiden tai kehityskulkujen seurauksena. Lisäksi olet kovin sokea omille perusoletuksillesi. Todistahan aksioomasi, että ihminen on moraalinen toimija. Tai todista moraalin olemassaolo. Kaikki väitteesi voidaankin siis oikeastaan kumota, sillä ihmistä moraalisena toimijana ei voida todistaa.

        "Tietenkin voimme jättää koko potentia-käsitteen sivuun ja todeta sen sijaan, että ihmislapsesta mitä todennäköisimmin, ainakin suotuisissa olosuhteissa, tulee jollain aikavälillä ihmisaikuinen, mikä simpanssin kohdalla vaikuttaa epätodennäköiseltä." Vaikka kuinka jättäisit aiemmin esiin nostamasi käsitteen nyt sivuun, ei se muuta sitä seikkaa, että edellä on kyse vain potentiasta. Toisekseen se, että ihmisestä tulee ihminen, ei takaa, että hänestä tulee moraalinen toimija. Se, että apinasta tulee apina, ei tarkoita, etteikö apinalla voisi olla moraalia tai juuri tälle apinalle kehittyä sellainen.

        Oletat monta asiaa todeksi, mutta niiden todenperäisyys on yhtä epävarmaa kuin niiden käsitteiden, joiden kimppuun hyökkäät filosofisella todistelullasi, mutta sehän ei tietenkään ole ongelma, sillä sinun käyttämäsi käsitteet ovat aina lähtökohtaisesti tosia. Totuuden tosin takaa jokin muu kuin pätevä päättely. Oma ajatteluni ei ole muuta kuin "katuajattelua", mutta en yritä sitä muuksi verhotakaan.

        Väitteidensä tueksi voi aina heitellä käsitteitä naturalistinen virhepäätelmä, aksiooma jne., mutta voisitko koettaa keskustella ihan yleiskielisesti etkä kätkeytyä filosofisen jargonin taakse.

        Kerrohan, mitkä nuo muut potentiaaliset ilmiöt ja kehityskulut mahtavat olla.

        Ilmoittaisin myös nöyrimmästi, että käyttämäni käsitteet ovat pääsääntöisesti lähtöisin alkuperäisen kirjoittajan ja sinun kirjoituksestasi. Vai väitätkö, ettei keskustelun avauksessa esiintynyt käsitettä "naturalistinen virhepäätelmä". Sen sijaan potentia-käsite on oma heittoni.

        On aika kummallista, että esität kyllä ehdotuksen moraalisesta toiminta-tavasta, siis mikä kohdistuu ihmislapseen ja sitä kautta eläimiin, mutta samalla kieltäydyt olemasta itse ainakaan todistetusti moraalinen ajattelija saati toimija.

        Samalla yrität näytellä puolueetonta, sivussa seuraavaa tarkkailijaa ja kommentoijaa tässä traamassa. Mutta sinun omiin suuriin "totuuksiin" ei saisi kenenkään kajota. Olet kaikken muiden yläpuolella oleva kaikkitietävä ohjaaja tai peräti arkkienkeli, joka määrää, kuinka kaikkien muiden, mutta ei sinun itsesi, on toimittava tässä kertomuksessa. Menet jopa niin pitkälle, että toisten ei saisi käyttää täällä edes filosofista argumentointia, vaan tavallista arkikieltä ja sen käsitteistöä. Valitettavasti minulla ei ole sen enempää pakkoa kuin tarvettakaan noudattaa noita sinun määräyksiäsi. En ole sinun alaisesi enkä alamaisesi.


      • 10100100101100100010001
        eppäillä. kirjoitti:

        Kerrohan, mitkä nuo muut potentiaaliset ilmiöt ja kehityskulut mahtavat olla.

        Ilmoittaisin myös nöyrimmästi, että käyttämäni käsitteet ovat pääsääntöisesti lähtöisin alkuperäisen kirjoittajan ja sinun kirjoituksestasi. Vai väitätkö, ettei keskustelun avauksessa esiintynyt käsitettä "naturalistinen virhepäätelmä". Sen sijaan potentia-käsite on oma heittoni.

        On aika kummallista, että esität kyllä ehdotuksen moraalisesta toiminta-tavasta, siis mikä kohdistuu ihmislapseen ja sitä kautta eläimiin, mutta samalla kieltäydyt olemasta itse ainakaan todistetusti moraalinen ajattelija saati toimija.

        Samalla yrität näytellä puolueetonta, sivussa seuraavaa tarkkailijaa ja kommentoijaa tässä traamassa. Mutta sinun omiin suuriin "totuuksiin" ei saisi kenenkään kajota. Olet kaikken muiden yläpuolella oleva kaikkitietävä ohjaaja tai peräti arkkienkeli, joka määrää, kuinka kaikkien muiden, mutta ei sinun itsesi, on toimittava tässä kertomuksessa. Menet jopa niin pitkälle, että toisten ei saisi käyttää täällä edes filosofista argumentointia, vaan tavallista arkikieltä ja sen käsitteistöä. Valitettavasti minulla ei ole sen enempää pakkoa kuin tarvettakaan noudattaa noita sinun määräyksiäsi. En ole sinun alaisesi enkä alamaisesi.

        Keskustelu aiheesta on siis käyty.

        Levitän siipeni ja palaan raportoimaan yläkertaan.


      • .......
        Oikeuskelpoisuus kirjoitti:

        Kun väität, että mikä tahansa onkaan perusta moraalille ihmisten parissa, sen tulee myös ulottua eläimiin, menet ihmisten ja eläinten välisessä vertailussa niin pitkälle, että oletat niiden olevan ihmisten tapaan samanlaisia moraalisia toimijoita ja yhtä oikeuskelpoisia. Oletat, että ihmisten ja eläinten välille voi muodostua samanlaiset oikeusperusteet ja moraaliset sopimukset, sekä vastavuoroisuusperiaatteet kuin eri ihmisten ja ihmisryhmien välille.

        Jos siis ihmisen ei saa tappaa eläintä, ei senkään tulisi tappaa ihmistä? Mutta meneppä kertomaan tuo ilouutinen jollekkin ihmissyöjätiikerille tai vaikkapa pentujaan huolehtivalle harmaakarhulle. Katsotaan miten käy.

        Viimeisenä oljenkortena vetoat logiikkaan. Siinä toimit kirjaimellisesti periaatteella; jos A, niin B, täysin mekaanisesti esittämättä ensimmäistäkään premissiä. Kirjoituksesi antaa ymmärtää, että et ymmärrä mitään metafysiikan lisäksi myöskään logiikasta. Et sitten yhtikäs mitään. Logiikassa ei ole kyse totuuden etsinnästä vaan pätevästä päättelystä. Liioin filosoviassa ei ole kyse absoluuttisesta tai ehdottomasta totuudesta vaan totuuteen kohdistuvasta menettely- ja lähestymistavasta.

        En puhunut mitään siitä, ovatko eläimet moraalisia TOIMIJOITA, ainoastaan siitä, että moraalinen käyttäytyminen eläimiä kohtaan tulisi todellakin olla samanlaista kuin esim ihmislapseen tai kehitysvammaiseen. En voi kyllä ymmärtää moraalista ajatteluasi siltä osalta, että sinun mielestäsi moraalin kohteen tulee myös olla moraalinen agentti. Potentiaalinen moraalinen agentti? Täh? Ei pahalla, mutta lähes mikä tahansa on mahdollista; Tietokoneeni voisi nyt herätä henkiin ja lähteä kävelemään kadulle. Niinhän VOISI tapahtua. Salaattikin voisi olla moraalinen agentti, sillehän voisi kehittyä tietoisuus ja aivot ja älykkyys. Eli ajattelusi mukaan melkein mitä/ketä tahansa tulisi pitää mahdollisena moraalisena agenttina ja täten kohdella moraalisesti. No hyvä, sitähän minä tässä ajoinkin takaa.

        Vastavuoroisuus eläimen ja ihmisen välillä ei ole mahdollista, koska eläimet eivät ymmrärrä moraalia kuten ihmiset. Mutta juuri tästä syystä ihminen kantaa moraalista vastuuta, jota eläimiltä ei voi odottaa. Ihmiset ymmärtävät moraalisen velvollisuuden luonteen, eläimet eivät. Aivan kuten et voi vakavasti kehitysvammaiselta odottaa tekojensa seurausten ymmärtämistä, et voi odottaa sitä tiikeriltä. Mutta kylläpä kehitysvammaisia kohdellaan silti moraalisesti, eikö?

        Ja viimeisenä, en VEDONNUT logiikkaan, ja tiedän kyllä, mitä logiikka on ja kuinka sitä käytetään. ''Jos A, niin B.'' -lausahduksen oli vain tarkoitus osoittaa, miten itsestäänselvänä ja rationaalisena pidän sitä, että eläimiä tulisi kohdella moraalisina objekteina. En vedonnut siihen mitenkään, enkä totisesti luule moraalisten ongelmien olevan rinnastettavissa älyllisiin ongelmiin, ja että niihin voisi täten löytää jonkun ainoan oikean ratkaisun deduktiivisen päättelyn kautta. Ei, niin en väittänyt ja otit tuon lausahduksen vakavammin kuin olin sen tarkoittanut.


      • parasta levittää
        10100100101100100010001 kirjoitti:

        Keskustelu aiheesta on siis käyty.

        Levitän siipeni ja palaan raportoimaan yläkertaan.

        siivet ja luopua leikistä, kun sitä ei kestä, eikä siinä pärjää.


      • rauhoittua...
        ....... kirjoitti:

        En puhunut mitään siitä, ovatko eläimet moraalisia TOIMIJOITA, ainoastaan siitä, että moraalinen käyttäytyminen eläimiä kohtaan tulisi todellakin olla samanlaista kuin esim ihmislapseen tai kehitysvammaiseen. En voi kyllä ymmärtää moraalista ajatteluasi siltä osalta, että sinun mielestäsi moraalin kohteen tulee myös olla moraalinen agentti. Potentiaalinen moraalinen agentti? Täh? Ei pahalla, mutta lähes mikä tahansa on mahdollista; Tietokoneeni voisi nyt herätä henkiin ja lähteä kävelemään kadulle. Niinhän VOISI tapahtua. Salaattikin voisi olla moraalinen agentti, sillehän voisi kehittyä tietoisuus ja aivot ja älykkyys. Eli ajattelusi mukaan melkein mitä/ketä tahansa tulisi pitää mahdollisena moraalisena agenttina ja täten kohdella moraalisesti. No hyvä, sitähän minä tässä ajoinkin takaa.

        Vastavuoroisuus eläimen ja ihmisen välillä ei ole mahdollista, koska eläimet eivät ymmrärrä moraalia kuten ihmiset. Mutta juuri tästä syystä ihminen kantaa moraalista vastuuta, jota eläimiltä ei voi odottaa. Ihmiset ymmärtävät moraalisen velvollisuuden luonteen, eläimet eivät. Aivan kuten et voi vakavasti kehitysvammaiselta odottaa tekojensa seurausten ymmärtämistä, et voi odottaa sitä tiikeriltä. Mutta kylläpä kehitysvammaisia kohdellaan silti moraalisesti, eikö?

        Ja viimeisenä, en VEDONNUT logiikkaan, ja tiedän kyllä, mitä logiikka on ja kuinka sitä käytetään. ''Jos A, niin B.'' -lausahduksen oli vain tarkoitus osoittaa, miten itsestäänselvänä ja rationaalisena pidän sitä, että eläimiä tulisi kohdella moraalisina objekteina. En vedonnut siihen mitenkään, enkä totisesti luule moraalisten ongelmien olevan rinnastettavissa älyllisiin ongelmiin, ja että niihin voisi täten löytää jonkun ainoan oikean ratkaisun deduktiivisen päättelyn kautta. Ei, niin en väittänyt ja otit tuon lausahduksen vakavammin kuin olin sen tarkoittanut.

        Rajoitin potentiaalisuuden koskemaan pelkästään ihmistä. Käytin sitä vain ja ainoastaan metaforana kuvaamaan ihmisen mahdollisuuksia ihmismäisissä olosuhteissa. Sinä puolestasi teet siitä universaalin, evolutionistisen ja luonnonlain alaisen, luonnontieteellisen faktan. Sitä tietä päädyt pian sosiobiologiaan ja jäät sen sisältämän naturalistisen metafysiikan vangiksi. Toisaalta se sopii minulle aivan erinomaisesti, sillä se antaa minulle lisää vasta-argumentteja.

        Vertauksesi salaattiin on osuva. Vaikuttaa nimittäin siltä, että salaatti on todellakin ryhtynyt kirjoittamaan asiaa moraalista. Väität, että vastavuoroisuus ihmisten ja eläinten välillä ei ole mahdollista, silti kuitenkin perustat kaikki väitteesi ihmisten ja eläinten samankaltaisuudelle. En ole väittänyt, että eläinten tulee olla ihmisten tapaan moraalisia toimijoita kaikkine velvollisuuksineen, vaan sitä, että argumentointisi vääjäämättä johtaa johtopäätelmään vastavuoroisuudesta, oikeuskelpoisuudesta, jne . En ole myöskään kieltänyt ihmisten velvollisuutta eläimiä kohtaan, pikemmin päinvastoin. Kuitenkaan mitkään esittämäsi argumentit eivät tue oletustasi moraalisista velvollisuuksista eläimiä kohtaan.

        Viimeinen kappale edustaa ajattelusi huippua. Siinä nimittäin pidät "itsestään selvänä" ja "rationaalisena" sitä, että eläimiä tulisi kohdella moraalisina objekteina. Miksi niitä pitäisikään kohdella moraalisina subjekteina? Eläimiä voidaan kohdella kunnioittavasti aivan hyvin vaikka ne eivät olisi edes ihmisen kaltaisia. Niitä voidaan olla tappamatta ilman, että ihmisiä ei saa tappaa. Ei siinä ole mitään ongelmaa. Sen sijaan sinun päässäsi niitä näyttää olevan melkoisesti.


    • Nwofrl

      Syömiseen ei pitäisi sotkea moraalia ja etiikkaa. Ihminen on "sekaravintoa syövä eläin". Meillä on esim. hampaat lihansyöntiin, joten mitään dilemma ei ole. Ihmisen lihansyönti on täysin luonnollista, eikä moraalia tai etiikkaa tarvita - helppoa, eikö?

      • oikeassa...

        Tiettävästi mikään moraalisääntö ja teoria ei kiellä lihansyöntiä sinänsä. Mutta reunaehtoja ne antavat. Esimerkiksi aristotelinen hyve-etiikka painottaa kohtuullisuutta. Sen mukaan lihansyönti olisi sallittua, mutta vain kohtuullisesti. Sen sijaan hillittimömän mässäämisen se tuomitsee ankarasti. Etiikka ottaa kantaa myös eläinten kohteluun. Niitä ei saa kohdella pelkkinä välineinä, kiduttaa ja rääkätä, eikä tappaa turhaan ja huvikseen. Niinkuin kaikkeen muuhunkin ruokaan, liharuokaankin tulee suhtautua kunnioituksella.


      • Etiam

        Johan kirjoitin, ettet voi vedota luonnollisuuteen moraalista puhuttaessa. Ihmiselle on täysin luonnollista tappaa toisia, vihapäissään tai suunnitellusti. Sinun mukaasi tähän ei tarvita mitään oikeusistuimia tai moraalia tai mitään muutakaan sellaista, koska SEHÄN ON TÄYSIN LUONNOLLISTA. Luonnollisiin asioihin ei siis mielestäsi suinkaan pidä sekoittaa mitään moraalia, mutta moraali koskee kaikkea, oli se sitten luonnollista tai ei


      • dadadaadaddada
        Etiam kirjoitti:

        Johan kirjoitin, ettet voi vedota luonnollisuuteen moraalista puhuttaessa. Ihmiselle on täysin luonnollista tappaa toisia, vihapäissään tai suunnitellusti. Sinun mukaasi tähän ei tarvita mitään oikeusistuimia tai moraalia tai mitään muutakaan sellaista, koska SEHÄN ON TÄYSIN LUONNOLLISTA. Luonnollisiin asioihin ei siis mielestäsi suinkaan pidä sekoittaa mitään moraalia, mutta moraali koskee kaikkea, oli se sitten luonnollista tai ei

        Ajattelu ja asioiden punnitseminen ovat ihmislajille luonnollinen ominaisuus, eteenkin evoluution kehityksen myötä.
        Arvot eivät ole, eikä todellisia arvoja voi tietää.
        Siksi on viisainta toimia rationaalisimpien päätösten mukaan ja ympäristöhaitat eivät toimi sen mukaan.


      • ole moraaliton teko
        dadadaadaddada kirjoitti:

        Ajattelu ja asioiden punnitseminen ovat ihmislajille luonnollinen ominaisuus, eteenkin evoluution kehityksen myötä.
        Arvot eivät ole, eikä todellisia arvoja voi tietää.
        Siksi on viisainta toimia rationaalisimpien päätösten mukaan ja ympäristöhaitat eivät toimi sen mukaan.

        mutta tehotuontanto kanat ja siat jne on sitä, Syön tonnikalaa koska ne ovat kasvaneet vapaudessa, Se vaan mua ärsyttää tonnikala paketin kyljessä oleva teksti emme ole vahingoittaneet delfiinejä ,NO entäs sitten tonnikaloja nehän ovat kuolleet ja purkissa


      • Tätä mieltä
        ole moraaliton teko kirjoitti:

        mutta tehotuontanto kanat ja siat jne on sitä, Syön tonnikalaa koska ne ovat kasvaneet vapaudessa, Se vaan mua ärsyttää tonnikala paketin kyljessä oleva teksti emme ole vahingoittaneet delfiinejä ,NO entäs sitten tonnikaloja nehän ovat kuolleet ja purkissa

        Saako sellaisen ihmisen tappaa, joka haluaisi vielä elää(tai ei voida päätellä, haluaako elää vai kuolla) ja, jonka tappaminen ei ole välttämätöntä? Kun vastaa tuohon, niin samalla tavalla varmaankin pitäisi ajatella kaikista muistakin eläimistä. Jos ei ole noin, niin miksi ei?

        Toisaalta riistan lihan syöminen on kyllä luonnollista ihmiselle ja saaliseläin on kai yleensä elänyt ihan normaalin, vapaan elämän luonnollisessa ympäristössään.

        Toisaalta taas voisi ajatella, että, jos ihminen tietää pärjäävänsä kasvisruoalla, voisi villieläimetkin kai jättää toistensa ruuaksi, jos ei ole perusteltua syytä jotain yksilöä tappaa tai kantaa harventaa joltain alueelta.
        Myös se, että ihmisiä on aika paljon ja laajalle levittäytyneenä, antaa varmaan ihan hyvän syyn pohtia kasvissyöjäksi ryhtymistä. Näin varmaankin myös vaikutukset luontoon/ympäristöön saataisiin minimoitua?

        Paljon helpompi kyllä kirjoittaa ja pohtia jollekin netin keskustelupalstalle näin kuin oikeassa elämässä alkaa asiasta väittelemään. Itse olen harkinnut kasvissyöjäksi ryhtymistä, mutta jotenkin hankalaa, kun ei tiedä osaako syödä oikein. Tuntuu, että jonkun pitää taas uudestaan opettaa syömään ja näyttää esimerkki miten sellaisella ruokavaliolla pärjäisi. Pitäisi saada ihan selkeä viikon tai parin ruokalista malliksi, että mitä kunakin päivänä pitää syödä, jotta pärjäisi.

        Omasta mielestäni ehkä olisi oikea suunta kyllä se, että, jos vain on mahdollista elää ihan vegaanina, niin suurimman osan ihmisistä siihen näillä väestönmäärillä melkein tulisi suunnata. Metsästystä ja kalastusta sopivassa mittakaavassa en täysin kyllä osaa vastustaa, jos niissä myös pyritään edelleen ottamaan huomioon nämä kärsimykset sun muut.


      • Tätä mieltä
        Tätä mieltä kirjoitti:

        Saako sellaisen ihmisen tappaa, joka haluaisi vielä elää(tai ei voida päätellä, haluaako elää vai kuolla) ja, jonka tappaminen ei ole välttämätöntä? Kun vastaa tuohon, niin samalla tavalla varmaankin pitäisi ajatella kaikista muistakin eläimistä. Jos ei ole noin, niin miksi ei?

        Toisaalta riistan lihan syöminen on kyllä luonnollista ihmiselle ja saaliseläin on kai yleensä elänyt ihan normaalin, vapaan elämän luonnollisessa ympäristössään.

        Toisaalta taas voisi ajatella, että, jos ihminen tietää pärjäävänsä kasvisruoalla, voisi villieläimetkin kai jättää toistensa ruuaksi, jos ei ole perusteltua syytä jotain yksilöä tappaa tai kantaa harventaa joltain alueelta.
        Myös se, että ihmisiä on aika paljon ja laajalle levittäytyneenä, antaa varmaan ihan hyvän syyn pohtia kasvissyöjäksi ryhtymistä. Näin varmaankin myös vaikutukset luontoon/ympäristöön saataisiin minimoitua?

        Paljon helpompi kyllä kirjoittaa ja pohtia jollekin netin keskustelupalstalle näin kuin oikeassa elämässä alkaa asiasta väittelemään. Itse olen harkinnut kasvissyöjäksi ryhtymistä, mutta jotenkin hankalaa, kun ei tiedä osaako syödä oikein. Tuntuu, että jonkun pitää taas uudestaan opettaa syömään ja näyttää esimerkki miten sellaisella ruokavaliolla pärjäisi. Pitäisi saada ihan selkeä viikon tai parin ruokalista malliksi, että mitä kunakin päivänä pitää syödä, jotta pärjäisi.

        Omasta mielestäni ehkä olisi oikea suunta kyllä se, että, jos vain on mahdollista elää ihan vegaanina, niin suurimman osan ihmisistä siihen näillä väestönmäärillä melkein tulisi suunnata. Metsästystä ja kalastusta sopivassa mittakaavassa en täysin kyllä osaa vastustaa, jos niissä myös pyritään edelleen ottamaan huomioon nämä kärsimykset sun muut.

        Oliko keskustelussa enemmänkin siis kyse tuosta tappamisesta vai jonkin heikomman eläimen vapauden riistämisestä ja luonnollisen elämän estämisestä?
        Ja siis, jos jollain on viikon-parin ruokalistaa vegaaniruokavaliosta, niin olisi hyvä, jos viitsiisi vaikka kirjoitella tänne, niin olisi helpompi siirtyä sellaiseen ruokavalioon.


    • Theodor Pylkkänen

      Moraali on asia jota ei voi perustella logiikalla. Tai ainakaan en käsitä miten voisi.
      Joten, jokaisella on oma moraalinsa. Kenen moraaliin lihansyönti tai tappaminen yleensä soveltuu on siis mielipidekysymys.

    • Nwofrl

      Turha sotkea moraalia ja etiikkaa syömiseen. Ihmisen elimistö pystyy hyödyntämään sekä lihan että kasvis-hedelmä-juures ruoan - se tekee meistä sekasyöjän. Pitää syödä että pysyy hengissä.
      Vähän sama kun jos kysyisi että onko puiden polttaminen oikein - mitään dilemma ei ole. Polta puita ja pysy lämpimänä.

      Ps. Mistä nämä "mukamas" dilemma tulevat? Kumpi oli eka kana vai muna? No, ihminen lajittelee eläimet oppiensa mukaan. Joku alku- kana oli ennen ihmisen rotu-oppien mukaista kanaa, joka munii mielestämme kananmunia...ihan sama.

    • A. Sruvtoi

      Tämän todella kiinnostavan (syön tässä juuri pippuripihviä) moraalisen ongelman voisi ratkaista helposti siten että jatkossa söisimme vain eläimiä jotka kykenevät syömään ihmisen tai siis mielellään syövät jos käsiksi pääsevät. Näitä olisi esim fisuista vaikkapa valkohai, matelijoista krokotiili, nisäkkäistä ainakin leijona ja tiikeri.

      Eli siis viattomat lehmät ja lampaat jätetään rauhaan ja keskitetään tehotuotanto jatkossa eläinkunnan kovimpiin saalistajiin. Eipähän voi kukkahattutätit tulla enää moralisoimaan ettei saa syödä, koska nämä eläinkunnan kullannuput ovat itse häikäilemättömiä murhaajia jotka syövät avuttomat saaliit silmää räpäyttämättä.

    • Trolli155

      jaksaa jauhaa jostain tuommosesta PASKASTA?

    • Tummasilmäsusanna

      En lukenut koko ketjua, joten kommentoin vain aloitusviestiä. Olen pohtinut samaa asiaa. Ennen ajattelin, että ihmisen lihansyönti on vain luonnollinen osa ravintoketjua. Selittelin lihansyöntiä sillä, että "ei ole ihmisen syy, että hän on ravintoketjun huipulla". Nyttemmin tuo ajatukseni tuntuu vieraalta, sillä kuten kirjoitit, se, että joku olisi luonnollista, ei tee siitä välttämättä oikeaa.

      Ehkä juuri siksi, että ihminen on ravintoketjun huipulla ja on tiedostava ja järjellinen olento, olisi ihmisen syytä kyseenalaistaa omaa toimintaansa. Onko ihmisillä oikeus tappaa muita eläviä olentoja? Etenkin, jos se ei ole henkiinjäämisen kannalta millään tavalla välttämätöntä. En ole todellakaan mikään eläinaktivisti, mutta mielestäni tämä on eettinen kysymys. Kysymys on myös ajankohtainen, sillä lihateollisuus on riistäytynyt käsistä aiheuttaen suuria ympäristöongelmia, puhumattakaan eläinten kärsimyksestä ja ihmisen niille määrittämästä elämäntehtävästä.

      Lihan syöminen on helppoa ja kivaa, itselle hankalampi ja työläämpi ratkaisu olisi olla kasvissyöjä. Yleensä oikeat päätökset ovat vaikeampia käytännössä. Vain yksinkertainen ihminen jättää tämän kysymyksen pohtimatta. Olisi eriasia, jos ihminen tappaisi elääkseen, mutta enää ei ole siitä kysymys.

      • "Ennen ajattelin, että ihmisen lihansyönti on vain luonnollinen osa ravintoketjua. Selittelin lihansyöntiä sillä, että "ei ole ihmisen syy, että hän on ravintoketjun huipulla"."

        Minä en ole ravintoketjun huipulla. Voin itse päättää paikkani ravintoketjussa. Minun yläpuolellani ovat esim sudet, joiden ruokaa olen (mutta en vapaaehtoisesti). Olen lakto-ovo-vegeteriaani, koska inhoan lihaa. Lihan syöminen ei minulle ole helppoa ja kivaa. Jos vastassa olisi vaihtoehtona nälkäkuolema, tekisin vaikka pettulihapullia, joihin olisi piiloitettu 5% jäniksen tai sorsan lihaa, 5% kalaa.

        Hyväksyn tarpeettoman tappamisen moraalittomuudeksi. Hyväksyn lihankasvatuksen epäekologiseksi luonnonvarojen tuhlaukseksi. Olen vakuuttunut, että eteenkin punainen liha on terveydellä vahingollista, jonkun kynnysmäärän jälkeen, useimmille, ei ehkä kaikille. Mutta minulle ei kelpaisi edes soluviljelyllä tuotettu liha. Vieroksun myös soijasta valmistettuja lihanomaisia tuotteita. Yksinkertaisesti: liha ruokana on inhottavaa.


      • Tummasilmäsusanna
        Yusa kirjoitti:

        "Ennen ajattelin, että ihmisen lihansyönti on vain luonnollinen osa ravintoketjua. Selittelin lihansyöntiä sillä, että "ei ole ihmisen syy, että hän on ravintoketjun huipulla"."

        Minä en ole ravintoketjun huipulla. Voin itse päättää paikkani ravintoketjussa. Minun yläpuolellani ovat esim sudet, joiden ruokaa olen (mutta en vapaaehtoisesti). Olen lakto-ovo-vegeteriaani, koska inhoan lihaa. Lihan syöminen ei minulle ole helppoa ja kivaa. Jos vastassa olisi vaihtoehtona nälkäkuolema, tekisin vaikka pettulihapullia, joihin olisi piiloitettu 5% jäniksen tai sorsan lihaa, 5% kalaa.

        Hyväksyn tarpeettoman tappamisen moraalittomuudeksi. Hyväksyn lihankasvatuksen epäekologiseksi luonnonvarojen tuhlaukseksi. Olen vakuuttunut, että eteenkin punainen liha on terveydellä vahingollista, jonkun kynnysmäärän jälkeen, useimmille, ei ehkä kaikille. Mutta minulle ei kelpaisi edes soluviljelyllä tuotettu liha. Vieroksun myös soijasta valmistettuja lihanomaisia tuotteita. Yksinkertaisesti: liha ruokana on inhottavaa.

        Totta, ihminen voi itse määrittää sijaintinsa ravintoketjussa. Ihmisillä kuitenkin on mahdollisuus olla ravintoketjun huipulla halutessaan, ja tämän valinnanvaraisuuden johdosta ihminen eroaa muista olennoista.

        Mitä väliä sillä on, että etiikka ei kuulu filosofiaan? Olenko nyt siis väärällä palstalla, vai mitä tarkoitat?

        Tarkoitin kasvissyönnin vaikeudella myös muuta kuin pelkkää omista mielihaluista luopumisen vaikeutta. Omassa kasvissyönnissäni törmään siihen vaikeuteen, että on vaikea elää ihmisten keskellä ja syödä ihan eri tavalla kuin muut. Tunnen rasittavani aina "emäntiä" joka paikassa erikoistoiveineni, ja myös omassa ruokataloudessa kasvissyönti tuo arkeen oman haasteensa.


      • Tummasilmäsusanna kirjoitti:

        Totta, ihminen voi itse määrittää sijaintinsa ravintoketjussa. Ihmisillä kuitenkin on mahdollisuus olla ravintoketjun huipulla halutessaan, ja tämän valinnanvaraisuuden johdosta ihminen eroaa muista olennoista.

        Mitä väliä sillä on, että etiikka ei kuulu filosofiaan? Olenko nyt siis väärällä palstalla, vai mitä tarkoitat?

        Tarkoitin kasvissyönnin vaikeudella myös muuta kuin pelkkää omista mielihaluista luopumisen vaikeutta. Omassa kasvissyönnissäni törmään siihen vaikeuteen, että on vaikea elää ihmisten keskellä ja syödä ihan eri tavalla kuin muut. Tunnen rasittavani aina "emäntiä" joka paikassa erikoistoiveineni, ja myös omassa ruokataloudessa kasvissyönti tuo arkeen oman haasteensa.

        "Ihmisillä kuitenkin on mahdollisuus olla ravintoketjun huipulla halutessaan, ja tämän valinnanvaraisuuden johdosta ihminen eroaa muista olennoista."

        En olisi noin jyrkkä. On varmaankin muitakin fysiologisesti kaikkiruokaisia eläimiä, joista joillakin yksilöillä on subjektiivisia mieltymyksiä, joiden kautta ne itse valitsevat paikkansa ravintoketjussa.

        "Mitä väliä sillä on, että etiikka ei kuulu filosofiaan?"

        Määrittelen itselleni filosofian olemuksen n. suunnilleen Traktatuksen sanomaa mukaillen:

        "Maailmassa ei ole mitään arvoa. Jotta jollakin arvolla olisi arvoa, sen on jäätävä kaiken sen ulkopuolelle, mikä tapahtuu tai on niin tai näin. Mikä tekee arvoista jotakin muuta kuin satunnaista, se ei voi olla maailmassa, koska muuten se olisi satunnaista. Sen täytyy olla maailman ulkopuolella. Siksi myöskään etiikkaa ei voi ilmaista lausein."

        Jätin välistä hieman pois. Ymmärrän tämän siten, että filosofiassa voidaan käsitellä vain semanttisesti "suljettuja" asioita ja arvot eivät kuulu niihin. Mistä filosofiassa ei voi puhua, siitä filosofiassa on vaiettava.

        Mutta se tietenkään tarkoita sitä, että S24-filosofiapalsatalla ei voisi puhua vaikka mistä.

        "Omassa kasvissyönnissäni törmään siihen vaikeuteen, että on vaikea elää ihmisten keskellä ja syödä ihan eri tavalla kuin muut. Tunnen rasittavani aina "emäntiä" joka paikassa erikoistoiveineni, ja myös omassa ruokataloudessa kasvissyönti tuo arkeen oman haasteensa. "

        Nuorena ja 70-luvulla, kun päätin valita oman linjani, se oli hieman vaikeaa. Silloin suomalaisista jonkun tutkimuksen mukaan n. 1% oli kasvissyöjiä. Nyt luku on kuulemma n. 5%. Nuorten akateemisten naisten keskuudessa luku on kuulemma 20%. Voivat nuokin olla jo vanhoja tietoja. Minä en koe asiaa nimenomaan Suomessa enään mitenkään vaikeaksi.


      • Tummasilmäsusanna
        Yusa kirjoitti:

        "Ihmisillä kuitenkin on mahdollisuus olla ravintoketjun huipulla halutessaan, ja tämän valinnanvaraisuuden johdosta ihminen eroaa muista olennoista."

        En olisi noin jyrkkä. On varmaankin muitakin fysiologisesti kaikkiruokaisia eläimiä, joista joillakin yksilöillä on subjektiivisia mieltymyksiä, joiden kautta ne itse valitsevat paikkansa ravintoketjussa.

        "Mitä väliä sillä on, että etiikka ei kuulu filosofiaan?"

        Määrittelen itselleni filosofian olemuksen n. suunnilleen Traktatuksen sanomaa mukaillen:

        "Maailmassa ei ole mitään arvoa. Jotta jollakin arvolla olisi arvoa, sen on jäätävä kaiken sen ulkopuolelle, mikä tapahtuu tai on niin tai näin. Mikä tekee arvoista jotakin muuta kuin satunnaista, se ei voi olla maailmassa, koska muuten se olisi satunnaista. Sen täytyy olla maailman ulkopuolella. Siksi myöskään etiikkaa ei voi ilmaista lausein."

        Jätin välistä hieman pois. Ymmärrän tämän siten, että filosofiassa voidaan käsitellä vain semanttisesti "suljettuja" asioita ja arvot eivät kuulu niihin. Mistä filosofiassa ei voi puhua, siitä filosofiassa on vaiettava.

        Mutta se tietenkään tarkoita sitä, että S24-filosofiapalsatalla ei voisi puhua vaikka mistä.

        "Omassa kasvissyönnissäni törmään siihen vaikeuteen, että on vaikea elää ihmisten keskellä ja syödä ihan eri tavalla kuin muut. Tunnen rasittavani aina "emäntiä" joka paikassa erikoistoiveineni, ja myös omassa ruokataloudessa kasvissyönti tuo arkeen oman haasteensa. "

        Nuorena ja 70-luvulla, kun päätin valita oman linjani, se oli hieman vaikeaa. Silloin suomalaisista jonkun tutkimuksen mukaan n. 1% oli kasvissyöjiä. Nyt luku on kuulemma n. 5%. Nuorten akateemisten naisten keskuudessa luku on kuulemma 20%. Voivat nuokin olla jo vanhoja tietoja. Minä en koe asiaa nimenomaan Suomessa enään mitenkään vaikeaksi.

        Filsofian voi toki määrittää tietyllä tavalla ja jokainen myös omalla tavallaan, mutta itse en ole niin kovanluokan filosofi, etteikö filsofiasta ja etiikasta voisi samana päivänä puhua. Onhan olemassa ihan oma tieteenalakin, joka ne kaksi yhdistää; filsofinen etiikka. Mutta tämä tämmöinen jaarittelu vie taas huomiota siltä, mistä tässä oikeasti oli tarkoitus keskustella.

        Olisi mielenkiintoista kuulla kasvissyöjien perusteita valinnalleen. Kuinka monella esimerkiksi päätekijänä on eettiset syyt? Miksi naiset ovat useammin kasvissyöjiä kuin miehet? Kertooko se jotain naisten erilaisesta oikeudentajusta vai kenties makumieltymyksistä?


      • dudenamedexter

        Asetat tyhmän kysymyksen.

        Ei pidä sotkea humanismia luonnollisiin tarpeisiin.

        Ps. Moraali on ihmismielen kehittämä. Me synnyimme lihansyöjiksi.
        (pientä väittelyä voisi syntyä mikäli syntyisimme kasvissyöjinä.)

        Pss. Paljon sielu painaa? (leffan mukaan n.50grammaa)


      • neeneq
        Tummasilmäsusanna kirjoitti:

        Filsofian voi toki määrittää tietyllä tavalla ja jokainen myös omalla tavallaan, mutta itse en ole niin kovanluokan filosofi, etteikö filsofiasta ja etiikasta voisi samana päivänä puhua. Onhan olemassa ihan oma tieteenalakin, joka ne kaksi yhdistää; filsofinen etiikka. Mutta tämä tämmöinen jaarittelu vie taas huomiota siltä, mistä tässä oikeasti oli tarkoitus keskustella.

        Olisi mielenkiintoista kuulla kasvissyöjien perusteita valinnalleen. Kuinka monella esimerkiksi päätekijänä on eettiset syyt? Miksi naiset ovat useammin kasvissyöjiä kuin miehet? Kertooko se jotain naisten erilaisesta oikeudentajusta vai kenties makumieltymyksistä?

        Vaikka uusille tuttavuuksille sanonkin olevani kasvissyöjä, se ei täysin kuvaa sitä eettistä näkemystä mitä edustan.
        En syö tehotuotettua lihaa. Minusta on väärin esimerkiksi pitää kanoja pienissä häkeissä vain, koska se vie vähemmän tilaa. Sama juttu muiden eläinten kohdalla.
        Eläinten syöntiä en silti pidä vääränä. Ihminen on lihansyöjä, ainakin mitä voi päätellä maailman lihankulutuksen määrästä. En vain pidä ajatuksesta, mitä kaukkea lautasellani makaava possunkyljys on joutunut kestämään ennen pöytäni saapumista. Siksi pyrin syömään luomulihaa, kuten hirveä jota ukkini kaataa hirviporukassaan.

        Harmikseni joudun kuuntelemaan alentavia kommentteja mm. sukuni miehiltä, joiden käsityksen mukaan 'kasvissyöntini' on vain nuoruuden uhmaa ja näytönhalua sekä ohimenevä trendi meidän teinien keskuudessa. Itse en näe tätä samalla tavalla kuin he ja toivoisin, että he ymmärtäisivät minun ajatelleen asiaa pitkään ja että se on todellakin minun oma päätökseni.

        Ehkä minä joskus nauran tälle 'kasvissyönnilleni', mutta tällä hetkellä se on yksi elämääni eniten vaikuttavista päätöksistäni ja tärkeä minulle.

        Tahtoisin kuulla muidenkin kasvissyöjien tai näiden "alalajien" mielipiteitä aiheesta!


    • Eikö tämän asian voisi ottaa sillä tavalla rauhallisesti, ettei ole oikein syödä liikaa lihaa vaan kohtuullisesti, mahdollisimman vähän ja enemmän talvella ja kylmien aikana. Eskimothan esim elävät kylmässä ja syövät melkein pelkkää lihaa ja kalaa.

      Kun lahdattaisiin paljon vähemmän eläimiä kuin nykyään, niin tämä asia ei kai enää olisi niin herkkä herkkätunteisille.

      Siis eläinten tappaminen ruuaksi ei ole väärin mielestäni, se on vain aivan valtavan liiallista nykyään. Jos jokaisen pitäisi itse tappaa syömänsä eläimet, asia tulisi normaaliin määrään. Tämähän on mahdotonta, mutta toimii ajatuskokeena.

    • uddeduddeholm

      Ei ole. Tähän on ihan luonnolliset syytä. Ihminen on toisen sijainen (heterotrofi). Meidät on luoto elämään luonnosta, ja siihen kuuluu myös kaikki lihaa sisältävä.
      Luonto ei ole reilu.

      Yhteiskunta on kuitenkin siedettävämpi paikka mikäli ihmiset elävät moraalisääntöjen puitteissa.

      Itse olen sitä mieltä että turha eläinrääkkäys on tuomittavaa. Suuret eläinten "kasvatustehtaat" ovat surkea näkyä, mutta välttämättömiä - valitettavasti.

      Ihmisiä on jo niin paljon ettei ruoka tahdo riittää. Ei vaikka se saataisiin jaetuksi - kristillisesti - tasan. (tämän faktan eko-henkiset aina unohtavat.)

      • todisteita siitä,

        että meidät olisi luotu... muuten olen samaa mieltä kanssasi.

        "Meidät on luoto elämään luonnosta, ja siihen kuuluu myös kaikki lihaa sisältävä."


      • Tummasilmäsusanna

        Minkä takia suuret eläinten "kasvatustehtaat" ovat mielestäsi välttämättömiä?


      • uddeduddeholm
        Tummasilmäsusanna kirjoitti:

        Minkä takia suuret eläinten "kasvatustehtaat" ovat mielestäsi välttämättömiä?

        Luomu- kasvatus on hyvä, mutta täysin riittämätön tapa tuottaa tarpeeksi ruokaa ihmisväestön kasvaviin tarpeisiin. Ilman "kasvatustehtaita" yhä useampi näkisi nälkää...


      • Tummasilmäsusanna
        uddeduddeholm kirjoitti:

        Luomu- kasvatus on hyvä, mutta täysin riittämätön tapa tuottaa tarpeeksi ruokaa ihmisväestön kasvaviin tarpeisiin. Ilman "kasvatustehtaita" yhä useampi näkisi nälkää...

        Käsittääkseni lihan suurtuotanto on kaikista epäekologisin tapa tuottaa väestölle ruokaa. Saman määrän kasvisravintoa voisi tuottaa paljon ympäristöystävällisemmin. En usko, että lihan suurtuotantoa voi perustella nälänhädän hillitsemisenä, sillä saattaa pikemminkin olla täysin päinvastainen vaikutus (


    • Arrakis

      kysymykset ovat aina vähän hankalia ja riippuvat aina tilanteesta ja lisäksi moraalisia kysymyksiä voi tarkastella aina monelta tasolta. Jotkut sanovat, että itse moraali on suhteellista, itse en ihan näin sanoisi mutta sensijaan sanoisin että se mikä kulloinkin on moraalisesti oikein riippuu tilanteesta.

      Jos ihminen näkee nälkää, eikä hänellä ole muuta vaihtoehtoa kuin tappaa ja syödä liharuokaa on selvää, että olisi moraalisesti väärin evätä ihmiseltä sen syöminen.

      Toisaalta ihminen on kaikkiruokainen olento, joka kykenee niin liharavinnon, kuin kasvisravinnonkin käyttämiseen, joten en mitenkään sinänsä näe, että lihansyöminen sinänsä on moraalitonta.

      Toisaalta jos ihmisellä on lemmikki tai hän pitää jotain tiettyjä eläinlajeja kivoina ja mukavina, niin ihminen voi aivan hyvin ajatella että niiden syöminen on väärin ja tämä on sinänsä ihan hyväksyttävää. Joku voi vaikka sanoa, etten minä niin suloisia kaneja voisi ikinä syödä ja enkä minä tippaakaan moittisi tälläisen ihmisen valintoja. Enkä usko, että kovinkaan moni söisi lemmikkieläintään.

      Kivun ja kärsimyksen tuottaminen eläimelle on kyllä silläkin merkitystä. Sanoisin että tarpeetonta kärsimystä ei saisi tuottaa. Eli jos eläin on tapettava, se tehtäkööt mieluummin nopeasti ja kivuttomasti kuin tahallisesti rääkäten.

      Sitten on olemassa ekologinen näkökulma, maapallon kyky tuottaa ravintoa ihmisille on rajallinen. Jos maapinta-alaa käytetään liharavinnon tuottamiseen maata tarvitaan enemmän, sillä ensin on tuotettava karjaeläinten tarvitsema rehu ja sitä tarvitaan paljon enemmän kuin jos samaa pinta-alaa käytettäisiin kasviravinnon tuottamiseen.

      Sitten on olemassa vielä terveydellinen näkökulma. Länsimaalaiset noin yleisesti ottaen käyttävät aivan liikaa lihaa ja olisi terveellisempää lisätä kasvisravinnon käyttöä. Tämäkin liittyy moraaliin sikäli, että nykyisenkaltaisessa hyvinvointivaltiossa ihminen joka huolehtii omasta terveydestään ei lisää toisten ihmisten taakkaa terveysmenoina. Eli jos et pidä huolta omasta terveydestäsi, niin pakotat jonkun toisen pitämään huolta itsestäsi.

      • dudenamedex

        Puhut kyllä asiaa. Lihankarjan tuottaminen on epä-ekologista. Valitettavasti moni tarvitsee lihaa kasvisravinnon tueksi - siis voidakseen hyvin.

        Ps. Esim. Dalai Lama meinasi kuolla, koska söi pelkää kasvisravintoa. Häntä hoitava lääkäri määräsi liha-ruokia ravintoon. Tämän jälkeen Dalai ei ole syönyt pelkkää kasvisravintoa.


    • dssssss

      Yksi epäkohta? Mahtaako esimerkissäsi käytetty lehmä tajuta, että päätyy ruuaksi? Itse epäilen, että ei.

    • burnthebridgedumbass

      Lihan syöminen on väärin vain siinä tapauksessa, että jos itse ei halua tulla syödyksi. Jos syödyksi tuleminen käy niin siinä tapauksessa ei lihan syöminen voi olla väärin.

      Pystyn näkemään sellaisen kanonisoidun kannan, missä löytyy selkeästi sellaista kuluttamista, missä voidaan toimia paremmin, aiheuttamatta turhaa kärsimystä toisille. Siinä on vain se, että sitten ei syödä lihaa, ei kasviksia, eikä mitään. Ruuan tuotanto pelloilla vaatii henkiä. Ruuan tuotanto laboratoriossa vie henkiä niiden resurssien muodossa, millä sitä labraa pyöritetään.

      Mielestäni väärin on myös se, että lähdetään argumentoimaan asioita, kenties eteenpäin viedäkseen, sellaisella voimalla, että mahdollisetkin saavutettavat edut poltetaan sen sillan mukana, jolle kukaan ei nyt enää halua yhdessä astua. Kiitos idiotti! :)

    • IsoMursu

      Minä olen allergikko. Ravitsemusterapeuttini sanoi, että liharuoka on minulle välttämätöntä, sillä ruoka-aineallergioitteni takia joudun välttämään kasvissyöjälle elintärkeitä ravintoaineiden lähteitä. Olen siis sekasyöjä.

      Lihan syöminen on ollut kautta historian osana ihmistä. Luonnonlaki kuuluu, että heikko joutuu vahvemman syömäksi. Ihmisenä tietysti pyrimme oman lajimme säilyttämiseen, joten emme syö toistemme joukosta niitä heikoimpia.

      Mutta meillä on ihmisinä kyky ajatella tekojemme eettisyyttä. Onko oikein jos toimin luonnonlakien mukaisesti?

      Minä päätin, että pyrin hankkimaan itselleni välttämättömän liharavinnon mahdollisimman eettisesti. Siispä aloitin metsästys - ja kalastusharrastuksen ja pystyn hankkimaan täten lähes kaiken tarvitsemani liharavinnin luomuna luonnosta eettisesti. Silloin tällöin joudun kuitenkin turvautumaan kaupan lihahyllyn tuotteisiin ja ei sitä broileria oikein kiva ole siinä lautasella katsoa kun tietää millaisen "elämän" se on elänyt =/

      Minulla ei varsinaista näkökantaa (vielä) ole siihen onko lihansyönti eettistä vai ei, mutta viestin päätarkoituksena oli kumota aloittajan väite siitä että liharuoan syönti ei olisi välttämätöntä ihmisille.

    • Herra tyrannosaurus

      Koska olimme keuhkottomia kannibalisteja,syökäämme Jumalan lihaa vieläkin.

    • kampylo

      Olin reilun vuoden syömättä lihaa eettisistä syistä. Nyt olen pohtinut asiaa hieman uudestaan ja ajattelin tähän kirjoittaa hieman pohdinnan tulosta, joka voi olla keskeneräistä (en siis tosiaankaan ole ehdottoman totuuden asialla; jos joku esittää vakuuttavan vastaväitteen, saatan muuttaa kantaani).

      Lähden siitä, että eettinen pyrkimys olla tuottamatta kärsimystä eläimille on mahdoton toteuttaa 100%:sti. Voimme ainoastaan tuottaa kärsimystä eläimille mahdollisimman vähän, jolloin eettisintä toimintaa on se, joka tuottaa vähiten kärsimystä eläimille. Tässä kaikki eläimet ovat samalla viivalla (nauta ei voi olla hyönteistä arvokkaampi), muutoinhan ei kyse olisi etiikasta, vaan rasismista.

      Karjatalous, jossa eläimiä kohdellaan huonosti, on kaikkein epäeettisintä toimintaa varmasti kaikkien mielestä. Mutta miten on vaihtoehdon, kasvistuotannon laita? Viljelytilan raivaaminen ja ylläpitäminenhän tuhoaa hyvin monen mm. hyönteisen ja madon elämän. Kasveja suojellaan kemikaaleilla, jotka tuhoavat lisää öttiäisiä. Luomuviljelyssä ei käytetä kemikaaleja, mutta viljelytila on sielläkin oltava ja tulos pienten eläinten kannalta sama. Kuka osaa edes laskea, kuinka moni näistä kaikkein pienimmistä olennoista kohtaa loppunsa ihmisen viljellessä kasvejaan? En moralisoi, mutta totean vain tämän. Karjatalous ja kaikenlainen viljely, olkoon karjan rehuksi tai ihmisen ruoaksi, luomu tai ei-luomu, tuottaa selvästikin eläimille kärsimystä.

      Mies tai nainen, joka tarpoo metsässä, talloo myös jalkoihinsa mm. muurahaisia ja hyönteisiä. Mutta vaikka hän lisäksi ampuisi hirven tai pari reissullaan, tuhot jäävät silti pienemmiksi kuin viljelyolosuhteissa. Tässä täytyy siis mielestäni lähteä siitä, ettei esim. hirven henki ole sen arvokkaampi kuin hyönteisenkään (jottei sorruttaisi etiikan sijasta rasismiin).

      Sama koskee kalastusta. Jos otat katiskastasi kalaa sen verran kuin syöt, tuotat tietenkin kärsimystä eläville olennoille, mutta vähemmän, kuin jos raivaisit itsellesi kasvimaan.

      Toisin sanoen, metsän antimien (marjat, sienet, riista) hyödyntäminen, sekä kalastus ovat kaikkein eettisin tapa hankkia ruokaa. Kasvien viljely tulee vasta kakkosena ja karjatalous hännän huippuna.

      Voidaan tietysti sanoa, ettei kaikkia voida ruokkia metsän ja järven antimilla. Se pitää paikkansa. Mutta niin kauan, kuin kaupasta on saatavilla eettisesti hankittua kalaa, marjoja, sieniä ja riistanlihaa, eikö eettisesti syövän ihmisen tulisi ostaa niitä (toki lisäksi joutuu ostamaan myös kasviksia)? Itse hain viime viikolla Hakaniemen hallista 3 kg hirvenlihaa.

      En voi välttää pienten öttiäisten tallautumista jalkoihini, kun kävlen maastossa. En kuitenkaan esim. tapa hyttysiä kesällä tahallani. Kesämökillä käytän kemikaaleilla käsittelemätöntä moskiittoverkkoa, jolloin saan nukkua yöni rauhassa inisijöiltä ja inisijät saavat pitää henkensä. En pidä niistä, mutta en tapakaan niitä mitättömien syiden vuoksi (silti niitä voi välillä vahingossa kuolla, kun vähän on tarpeen huitoa innokkaimpia syrjemmälle).

      Mutta syötävähän on, mielellään siten, että mahdollisimman vähän eläviä olentoja kuolee. Siksi ostin hirvenlihaa. Ja kalaa ostan myös. Ja kasviksia. Mutta en tehotuotettua lihaa. Luomulihasta en ole tehnyt vielä päätöstä, sehän on aika rajatapaus, voiko sitä pitää eettisenä.

      Ja sitten vain kommentteja.

    • onhan se

      helvetin väärin massatuottaa eläimiä omia makuelämyksiä varten. Sana animal itsessään, tarkoittaa sielua. Eläimillä on hermosto ja impulsiivisuus toteuttaa omaa itseään, luontoaan. Ihminen on pahin psykopaatti, joka on ikinä maapallolla nähty. Koskee myös turkistarhauksia.
      Luonnostaan ihminen on sekasyöjä, kuten apinat, mutta apinoillakin koostuu ruokavalio reippaasti (yli puolet) kasviksista ja hedelmistä. Arktisilla alueilla on ollut pakko syödä enemmän lihaa, koska täällä ei puut kuki kuin murto-osan vuodesta. Aika huono paikka elää, tosin pohjoisesta löytyy makeaa vettä.
      Ihmiset voisivat vähentää lihansyöntiä minimiin... kyseessä ei ole ainoastaan eläinten hyvinvointi vaan myös ekologiset seikat. Vedet rehevöityy jne.
      Ihminen on myös kaikista tyhmin laji, joka on koskaan elänyt. Kaiken tiedostaen, ihmiset antaa kaiken kuolla. No, olkoon sitten niin.

      • Anonyymi

        Idiootti! Jos tuotanto lopetetaan kuolisi miljardit ihmiset. Tyhmyys se väärin on maailmassa.


    • Koska olemme "herra tyrannosauruksia",ei meidän ole syytä välttää lihansyöntiä.
      Nykyään on tosin parempi jättää mummot ja ukot syömättä;hautausmaathan
      on jo keksitty,ja kaupasta saa jumalattoman hyvää silakkaa.

    • Kysyväeitieltäexy

      Jos synnyttäminen on moraalisesti oikein niin kyse on populaation kasvun hallitsemattomuudesta. Jokainen pyrkii toimissaan kohtuuteen luonnovarojen rajoissa. Ei elä yli varojensa, eikä syö, jos tuntee olonsa kylläseksi. Luonnollisissa oloissa kasvanutta lihavalmisteiksi kelpaavaa ravintoa riittää kyllä yllin kyllin kaikille ihmisille niinkuin on riittänyt leijonile savannilla tai haille valtamerissä jo vuosituhansia.

      ?

    • Anonyymi

      Sanokaas susille ja muillekkin petoeläimille että lihansyönti on väärin. Eikö ihmiset vittu tajua luonnon kiertokulkua. Kasvitkin elävät.

    • Anonyymi

      Jos olisit oikeassa, niin nykyisenkaltaista elämää ei olisi olemassa. Mekin vain mässyttäisimme jotakin levää ja jotkut oravat hallitsisivat maapalloa.

    • Anonyymi

      Se ei saastuta mitä ihmnen laskee suustansa alas, vaan se, jota se laskee ulos.

    • Anonyymi

      Ok boomer

    • ”Lähden siitä perusaksioomasta, että ihmisen tappaminen on väärin.”

      En hyväksy tuota aksioomaa. On tilanteita, missä jonkun ihmisen tappaminen voi olla välttämätöntä esimerkiksi toisten ihmisten suojelemiseksi.

    • "Nykyaikana liha on mahdollista korvata kokonaan muulla ravinnolla, joten välttämättömyyden pakosta ei voi olla kysymys kuin tapamme eläimiä. "

      En suosittelisi lapsille vegaaniruokavaliota. Tämä on teoriassa mahdollista toteuttaa, mutta suurin osa ihmisistä - etenkään kiireisistä pienten lasten vanhemmista - ei osaa rakentaa vegaani-ruokavaliota siten, että lapsi saa riittävän määrän tarvittavia ravinteita. Ihminen ei ole kasvissyöjä ja meillä ei ole kasvissyöjien suolistoa.

      Toki tämä ei ole riittävä argumnetti, koska voisit silti jättää lihan pois ja käyttää sen sijasta maitoa, kananmunia ja muita ravinteita, joihin ei liity elävän - tuntevan - olennon tappamista.

      "Eläimet ovat tuntevia olentoja, kuten ihmisetkin. En tiedä, millainen tietoisuus - jos ollenkaan - niillä on ..."

      Jos olento on tiedoton, niin silloin en näe mitään syytä, miksei niitä voi syödä. Uskon kuitenkin, että esimerkiksi nisäkkäät ovat tuntevia ja tiedostavia olentoja - ovathan he meidän lähisukulaisia. Kalojen tietoisuuden tasosta en menisi sanomaan. Kenties kalojen syömistä voisi oiekeuttaa tällä argumentilla, mutta jos emme tiedä onko joku tietoinen, niin pitäisikö kuitenkin pelata varman päälle ja olla syömättä niitä - jos muuten tukee tätä moraaliargumenttia.

      "Mutta tässä vetoan naturalistiseen virhepäätelmään: se mikä on luonnollista, ei välttämättä ole oikein. "

      Olen tuossa asiassa samaa mieltä. Se miten asiat ovat, ei oikeuta niitä.

      Eläinten syömisen oikeutus on hyvä moraalidilemma. Ensimmäksi on hyvä todeta, ettemme anna eläimille ihmisarvoa. Esimerkiksi auton alle jäänyttä hirveä ei kiidätetä sairaalaan teholle hoitoon vaan se ammutaan. Emme koskaan toimisi näin ihmisen kanssa. Olemme yleisesti hyväksyneet, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, mutta emme yleensä laajenna tätä eläimiin. Koko kysymys kiteytyy loppujen lopuksi siihen, mikä on objektiivisen moraalikäsityksen perusta: Pyrimmekö maksimoimaan ihmisten hyvinvoinnnin - vaan pitäisikö maksimoida kaikkien tuntevien tietoisten olentojen hyvinvointi.

      Käytännössä kaikki ihmiset asettavat ihmisen elämän eläimen elämää arvokkaammaksi - tämä on humanistinen näkemys. Kysymys on pitkälti siitä, miten suuri eläimen kärsimys on sallittua ihmisen nautinnon tai hyvinvoinnin vuoksi. Kaikki me olemme myös samaa mieltä, että tuntevien tietoisten eläinten kärsimys tulee minimoida - ainakin silloin, kun siitä ei ole ihmisille merkittävää haittaa.

    • Anonyymi

      Jokainen elävä olento maan päällä joutuu syömään elääkseen. Toiset kasviperäistä ravintoa ja toiset lihaa. Vain ihminen ajattelee ravinnonhankkimista moraalisena kysymyksenä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2052
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      165
      1582
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1537
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1270
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1115
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      131
      1027
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      53
      847
    Aihe