Uskovaisten vakiokommentteja täällä ja muualla tuntuu olevan se kuinka olematonta ja onnetonta tämä elämä olisi meidän ateistien maailmankuvan mukaan.
Haluaisin pitää pienen puolustuspuheen tämän minun "olemattoman" maailmankuvani puolesta...
Astronomi Neil deGrasse Tysonin sanoin, "Me olemme kaikki yhteydessä toisiiimme biologisesti, maapalloon kemiallisesti ja muuhun maailmankaikkeuteen atomisesti."
Kun katson ihmisiä joita kohtaan elämässäni, ovat he sitten sukulaisiani perhejuhlissa, tuntemattomia ihmisiä kadulla Helsingissä, Mombasassa tai Bangkokissa, tiedän heidän kaikkien olevan yhteydessä minuun.
Geenitutkimuksen ansioista tiedän kuuluvani haploryhmä N:ään, joka koostuu ihmisitä joiden muuttoreitti afrikasta vei heidät lähi-idän, pohjois-intian, keski-aasian ja pohjois-aasian kautta skandinaaviaan. Katson televisiosta ohjelmia jotka on kuvattu ympäri maailmaa ja ajattelen kuinka kaikki ihmiset jotka ohjelmissa näen ovat minun sukulaisiani joita erottaa vain kymmenien tuhansien vuosien ajanjakso.
Koskenpa sitten leipäpuuta afrikan savannilla, norsua thaimaassa tai ahventa suomen merestä, tiedän että nekin kaikki ovat minuun yhteydessä. Tiedän että olen onnekas pystyessäni tiedostamaan tämän ja sen että olen vain siinä asiassa erilainen kuin muu elämä jota kosken maapallolla.
Tiedän että kaikki elämä on arvokasta ja säilyttämisen arvoista, eikä vain hallittavaksi tarkoitettua hyödykettä, miksi uskovaiset luontoa kuvaavat.
Katson auringonnousua ja tiedän että minun atomini ovat joskus vuosimiljardeja sitten koskeneet auringon atomeja. Katsonpa sitten marsia, venusta tai jupiteria ja sen kuita kaukoputkella ja tiedän omaavani yhteyden näihin kaikkiin. Tunnen iloa siitä että vaikka en pääsisi koskaan avaruuteen näitä paikkoja tutkimaan, minun pienimmät rakennuskappaleeni ovat leijuneet avaruuden tyhjiössä ja tanssineet vuosimiljoonia kestänyttä tanssia muiden atomien lanssa jonka tuloksena oli lopulta tämä aurinkokuntamme.
Katson Hubblen ottamia valokuvia kaukaisist ja galakseista ja niiden miljardeista tähdistä ja tiedän että maailmankaikkeuden alussa se sama energia josta atomit muodostuivat tuloksenaan minä, muut ihmiset, kasvit, meret, planeetat, auringot ja galaksit, jaoimme kaikki saman singulariteetin.
Olen pieni ja mitätön eliö pienellä planeetalla tavallisessa galaksissa, mutta olen samalla koko maailmankaikkeuden sukulainen ja onnellinen tietäessäni sen...
Kuinka mitkään sadut muutaman tuhannen vuoden takaa yhdesät pikku plaaneetamme kolkasta, jotka on täytetty sodalla, kärsimyksillä, kuolemalla ja epäoikeudenmukaisuudella voivat vetää vertoja sille miten asiat oikeasti ovat?
Miten mikään keinotekoinen luominen ja älykkyyden omaavan rakentajan laittaminen maailmankaikkeuden tai ihmisten takapiruksi on vaikuttavampaa kuin tämä luonnollinen tausta jonka me omaamme?
No, tuskin uskovaiset tähän osaavat vastata...
Saa nähdä jaksavatko edes lukea tätä.
Maailmankuvani mahtavuus...
58
524
Vastaukset
Kaunis ja ennenkaikkea totuudenmukainen kuvaus juuristamme.
Olen miettinyt useasti sitä uskovaisten vimmaa haukkua ateisteja "kaikkitietäviksi" ja "ylpeiksi" ja "itseriittoisiksi". Samalla ilmanvedolla samat ihmiset naureskelevat ateistin tulleen apinasta tai bakteerista. Tämä on mielestäni suurinta ylpeyttä ja itseriittoisuutta olla piittaamatta sadoistatuhansista ensiluokkaisista ja objektiivisista tutkimuksista. Se, että ymmärrän olevani itsestäni tietoinen ja ajatteleva olento samalla tiedostaen tuon kuvailemasi realiteetin vaatii nöyryyttä hyväksyä ettei nyt satukaan olemaan maailman napa, vaan osa tätä ihmettelemääni todellisuutta, todella pieni osa.Niinhän se on että uskovaiset sanovat olevansa nöyriä, koska he ovat jumalan "alamaisia", mutta samalla tekevät väitteitä kuinka kaikkivaltias maailmankaikkeuden luoja joka on kaiken alkupiste rakastaa heitä ja kuinka tällä on heille varattuna taivaspaikka ja pelastus...
En ymmärrä kuinka ihminen voi sanoa olevansa nöyrä silloin kun sanoo olevansa maailmankaikkeuden herran pojan bestis, jonka kanssa tulee juteltu moneen kertaan viikossa.boxerblock kirjoitti:
Niinhän se on että uskovaiset sanovat olevansa nöyriä, koska he ovat jumalan "alamaisia", mutta samalla tekevät väitteitä kuinka kaikkivaltias maailmankaikkeuden luoja joka on kaiken alkupiste rakastaa heitä ja kuinka tällä on heille varattuna taivaspaikka ja pelastus...
En ymmärrä kuinka ihminen voi sanoa olevansa nöyrä silloin kun sanoo olevansa maailmankaikkeuden herran pojan bestis, jonka kanssa tulee juteltu moneen kertaan viikossa.Niin oletko sä silittänyt oikeeta tiikeriä.Vaikka niille oli syötettykin vaan keitettyä kanaa niitten koko ikä,niin vaatii kyllä perkuleenmoista itseluottamusta mennä rapsutteleen niitä.Cool!
A.Mikkonen kirjoitti:
Niin oletko sä silittänyt oikeeta tiikeriä.Vaikka niille oli syötettykin vaan keitettyä kanaa niitten koko ikä,niin vaatii kyllä perkuleenmoista itseluottamusta mennä rapsutteleen niitä.Cool!
Onhan sitä muutaman kerran tullut kosketettua tiikeriä.
Ensimmäinen oli suloinen pikku pentu jota imetin tuttipullosta ja toinen kerta oli sitten profiilikuvassani näkyvä tapaus.
Lisäksi on aika hauskaa ajatella että olen ratsastanut norsulla useita kymmeniä kertoja, mutta en ole koskaan ollut hevosen selässä. Hieman nurinkurista, vai mitä?
Mutta tuo aikuisen tiikerin pitäminen sylissä oli vaikuttava kokemus. Pelkästään koskemalla sitä kaulaa raapsuttaessa, tunsi eläimen hengityksen voimakkuuden ja lihaksien jäntevyyden.
On sitä joskus ajatellut, että mitä jos tiikerin kanssa olisi tapahtunut näin tai noin...
Mutta jos elää koko elämänsä ajatellen niin joka asiasta, sen sijaan että tekisi jotain, niin voiko silloin edes sanoa eläneensä?- valheet totuuksiksi
Tähän paikkaan tulee uskovaisia pilkan takia, joka koskee uskonasioita. Ei uskovainen voi jättää oikaisematta näkemiänsä törkeitä valheita, jotka väitetään liittyvän (mitenkään) kristinuskoo. Uskonasioita täytyy puolustaa, koska olette valmiita haukkumaan ja pilkkaamaan jopa Raamatun vertauskuvia oman tyhmyytenne takia täysin lyttyyn. Älä yritä väittää, että uskovaiset tulevat tänne naureksimaan ja pilkkaamaan ateisteja, koska se ei ole totta. Ateistit pilkkaavat tässä paikassa kaikkea mitä eivät voi ymmärtää, koska niitä ei kukaan ole selittänyt heille oikein, vaan olette nielleet pilkkaanne jopa valheita, ja luuloja omasta päästänne.
boxerblock kirjoitti:
Onhan sitä muutaman kerran tullut kosketettua tiikeriä.
Ensimmäinen oli suloinen pikku pentu jota imetin tuttipullosta ja toinen kerta oli sitten profiilikuvassani näkyvä tapaus.
Lisäksi on aika hauskaa ajatella että olen ratsastanut norsulla useita kymmeniä kertoja, mutta en ole koskaan ollut hevosen selässä. Hieman nurinkurista, vai mitä?
Mutta tuo aikuisen tiikerin pitäminen sylissä oli vaikuttava kokemus. Pelkästään koskemalla sitä kaulaa raapsuttaessa, tunsi eläimen hengityksen voimakkuuden ja lihaksien jäntevyyden.
On sitä joskus ajatellut, että mitä jos tiikerin kanssa olisi tapahtunut näin tai noin...
Mutta jos elää koko elämänsä ajatellen niin joka asiasta, sen sijaan että tekisi jotain, niin voiko silloin edes sanoa eläneensä?Onko tuo kuva sieltä yhdestä munkkiluostarista, missä ne munkit elää tiikerien kanssa?
valheet totuuksiksi kirjoitti:
Tähän paikkaan tulee uskovaisia pilkan takia, joka koskee uskonasioita. Ei uskovainen voi jättää oikaisematta näkemiänsä törkeitä valheita, jotka väitetään liittyvän (mitenkään) kristinuskoo. Uskonasioita täytyy puolustaa, koska olette valmiita haukkumaan ja pilkkaamaan jopa Raamatun vertauskuvia oman tyhmyytenne takia täysin lyttyyn. Älä yritä väittää, että uskovaiset tulevat tänne naureksimaan ja pilkkaamaan ateisteja, koska se ei ole totta. Ateistit pilkkaavat tässä paikassa kaikkea mitä eivät voi ymmärtää, koska niitä ei kukaan ole selittänyt heille oikein, vaan olette nielleet pilkkaanne jopa valheita, ja luuloja omasta päästänne.
"Älä yritä väittää, että uskovaiset tulevat tänne naureksimaan ja pilkkaamaan ateisteja, koska se ei ole totta."
Todisteet ovat päinvastaiset.
"Ateistit pilkkaavat tässä paikassa kaikkea mitä eivät voi ymmärtää, koska niitä ei kukaan ole selittänyt heille oikein, vaan olette nielleet pilkkaanne jopa valheita, ja luuloja omasta päästänne."
Niinpä niin. Kummallisesti jokainen uskovainen luulee tietävänsä ne uskon asiat oikein ja silti ne ovat ristiriidassa keskenään. Olen myös tavannut useita uskovaisia, joiden tieto oman uskontonsa pyhästä kirjasta on todella surkealla tasolla. Sitten pitää vielä keksiä tyhjänpäiväisiä selityksiä siitä, miten ateistit eivät voi ymmärtää uskoa oikein, kun heillä ei ole Pyhää Henkeä. Asioita voi ymmärtää vaikka niitä ei itse kokisikaan ja monet ateistit ovat olleet ennen uskovia, joten miten voidaan väittää, että he eivät niitä asioita ymmärtäisi.valheet totuuksiksi kirjoitti:
"vaan olette nielleet pilkkaanne jopa valheita, ja luuloja omasta päästänne."
Millä tavalla jumalauskon puute on luulo omasta päästä, varsinkin kun siitä väittämästäsi jumalasta ei ole olemassa minkäänaista havaintoa kenenkään 6 miljardin ihmisen toimesta?
"Tähän paikkaan tulee uskovaisia pilkan takia, joka koskee uskonasioita. Ei uskovainen voi jättää oikaisematta näkemiänsä törkeitä valheita, jotka väitetään liittyvän (mitenkään) kristinuskoo."
Kristinusko on samanlainen perusteeton uskomusjärjestelmä kuin kaikki muutkin uskonnot. Sinä et vaan sitä todennäköisesti ymmärrä kun aivosi eivät sitä tietoa ota vastaan.ertert kirjoitti:
Onko tuo kuva sieltä yhdestä munkkiluostarista, missä ne munkit elää tiikerien kanssa?
Kyseessä on se siellä Kanchanaburissa sijaitseva paikka josta on ollut juttua animal planet-kanavallakin.
Kuukauden päästä kuukaudeksi, sukulaisia tapaamaan thaimaaseen...
Saa nähdä mihin kaikkialle sitä taas tulee eksyttyä.- TuiranÄnkyrä
valheet totuuksiksi kirjoitti:
"Älä yritä väittää, että uskovaiset tulevat tänne naureksimaan ja pilkkaamaan ateisteja, koska se ei ole totta. "
jep jep. noin suunnilleen suomi24:n olemassaolon ajan (tai no, ateismipalstan olemassaolon) tämä site on ollut täynnä uskofasistien kirjoituksia siitä kuinka vain ja ainoastaan heidän uskontosta on se ainoa oikea ja miten me muuten ajattelevat olemme väärässä.
minä väitän niin tapahtuneen koska minulla on siitä todisteet. hyllystön perällä makaa dvd-lerpake jossa on kovalevykopion mukana tulleita mielenkiintoisia threadeja menneiltä ajoilta. joudun työni ansiosta tallentamaan erinäisiä asioita koneelle, välistä tulee ylimääräistä.
ai ette pilkkaa meitä? mitenkäs esimerkiksi threadi noin vuodelta 2000 jossa meidät rinnastetaan murhaajiin? entäpäs ammuskelujen aikaan ateismia syytettiin ammuskeluista.
jepjep, hyvää syyllistämättömyyttä nuo. Johtuu ateistin *tiedemies* stigmasta. Joka antaa kaikkitietävän kuvan uskiksen silmissä. Vaikka kyse on vain ihan tavallisesta tieteen objektiivisesta tutkimuksesta.
- Äly on ylivertaista
Kyynel tuli silmäkulmaan, kun tämä luin.
- Äly on ylivertaista
boxerblock kirjoitti:
Toivottavasti hyvä kyynel...?
Kyllä
- Kössönöm
eräänä kesäyönä istuin ulkosaaristossa katsellen tähtitaivasta ja tuntui hienolta ajatella, että olen osana tätä kaikkea. Ja että kykenen tajuamaan sen.
Muutama vuosi takaperin olin Itä-Tsavossa ja keskellä yötä nousin teltastani eläinten äänien herättämänä.
Katsoessani tähtien valaisemaa savannia, muutaman sadan metrin päässä olevia norsuja ja kääntäessäni katseeni taivasta kohti ja nähdessäni linnunradan miljoonien tähtien valaiseman kaistan, oli henkeni salpaantua koko kokemuksen kauneudesta.
Jäin telttani eteen istumaan ja ajattelemaan tätä koko olemassaoloamme ja sen ympäristön vaikuttavuutta ja tiedän muistavani tämän yön koko elämäni ajan...- Kössönöm
boxerblock kirjoitti:
Muutama vuosi takaperin olin Itä-Tsavossa ja keskellä yötä nousin teltastani eläinten äänien herättämänä.
Katsoessani tähtien valaisemaa savannia, muutaman sadan metrin päässä olevia norsuja ja kääntäessäni katseeni taivasta kohti ja nähdessäni linnunradan miljoonien tähtien valaiseman kaistan, oli henkeni salpaantua koko kokemuksen kauneudesta.
Jäin telttani eteen istumaan ja ajattelemaan tätä koko olemassaoloamme ja sen ympäristön vaikuttavuutta ja tiedän muistavani tämän yön koko elämäni ajan...ei näe tähtiä kunnolla. Valot häiritsevät.
Kun elokuisessa yössä istuu saaristossa, ne tähdet näyttävät olevan todella lähellä ja ne ovat kirkkaita. Kummallista, miten yksi tuollainen yö voi jäädä niin selvästi mieleen, vaikka mitään ei oikeasti edes tapahtunut. Tuli vaan sellainen olo, että siinä me kaksi, minä ja äärettömyys. Melko huikaiseva tunne. Kössönöm kirjoitti:
ei näe tähtiä kunnolla. Valot häiritsevät.
Kun elokuisessa yössä istuu saaristossa, ne tähdet näyttävät olevan todella lähellä ja ne ovat kirkkaita. Kummallista, miten yksi tuollainen yö voi jäädä niin selvästi mieleen, vaikka mitään ei oikeasti edes tapahtunut. Tuli vaan sellainen olo, että siinä me kaksi, minä ja äärettömyys. Melko huikaiseva tunne."Tuli vaan sellainen olo, että siinä me kaksi, minä ja äärettömyys. Melko huikaiseva tunne."
Ja kun uskovaiset kokevat vastaavia tunnetiloja muiden ihmisten seurassa tai yksinään kotonaan, he pitävät niitä pyhän hengen kokemuksina jotka "todistavat" heidän uskomuksensa todeksi.
Kunhan he vain ymmärtäisivät että ihmisillä voi olla vaikka millaisia kokemuksia ja että ne eivät ole todisteita mistään...- Kössönöm
boxerblock kirjoitti:
"Tuli vaan sellainen olo, että siinä me kaksi, minä ja äärettömyys. Melko huikaiseva tunne."
Ja kun uskovaiset kokevat vastaavia tunnetiloja muiden ihmisten seurassa tai yksinään kotonaan, he pitävät niitä pyhän hengen kokemuksina jotka "todistavat" heidän uskomuksensa todeksi.
Kunhan he vain ymmärtäisivät että ihmisillä voi olla vaikka millaisia kokemuksia ja että ne eivät ole todisteita mistään...että ero omassa kokemuksessaini ja uskisten ajatusmaailman välillä on se, että minä tajuan oman pienuuteni ja sen, että maailma ei pyöri minun napani ympärillä, kun taas uskis ajattelee, että jopa tämä suuri jumaluus on vain häntä varten auttelemassa vaikka ylioppilaskokeissa, josta juuri oli uutisissa.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/kuusi-allaa-aino-kirjoitti-syksyn-parhaat-yo-paperit/161601 Kössönöm kirjoitti:
että ero omassa kokemuksessaini ja uskisten ajatusmaailman välillä on se, että minä tajuan oman pienuuteni ja sen, että maailma ei pyöri minun napani ympärillä, kun taas uskis ajattelee, että jopa tämä suuri jumaluus on vain häntä varten auttelemassa vaikka ylioppilaskokeissa, josta juuri oli uutisissa.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/kuusi-allaa-aino-kirjoitti-syksyn-parhaat-yo-paperit/161601Sama on haivaittavissa siinä kuinka joku "puolikuuluisuus" ajoi metsään räpellettyään autoradion kanssa ja sitten kertoi lehdille kuinka enkelit katsoivat hänen turvallisuutensa perään.
Henkilön nimeä en nyt muista, mutta eikö ole aika itsekästä sanoa julkisesti kuinka jumala enkeleineen suojeli häntä omalta typeryydeltään kun päivittäin ihmiset loukkaantuvat tai kuolevat liikenteessä muiden typeryyden takia?- Kössönöm
boxerblock kirjoitti:
Sama on haivaittavissa siinä kuinka joku "puolikuuluisuus" ajoi metsään räpellettyään autoradion kanssa ja sitten kertoi lehdille kuinka enkelit katsoivat hänen turvallisuutensa perään.
Henkilön nimeä en nyt muista, mutta eikö ole aika itsekästä sanoa julkisesti kuinka jumala enkeleineen suojeli häntä omalta typeryydeltään kun päivittäin ihmiset loukkaantuvat tai kuolevat liikenteessä muiden typeryyden takia?Yks sun toinen julkkis tai joku muukin sanoo jossain haastattelussa aika ajoin, että oli suojelusenkeli mukana, jos onnettomuudesta selviää hengissä. Äärimmäistä omahyväisyyttä!
Mitäs niistä muista siinä onnettomuudessa kuolleista, kun itseä oli suojelemassa joku enkeli.
Olen lukenut haastatteluita, joissa nämä tyypit juuri painottavat sitä, että ilman suojelusenkeliä eivät olisi hengissä. Esimerkkinä mainittakoon Anu Pentik ja tämä Titi-nallen keksijä Riitta Korpela. - paratiisista
boxerblock kirjoitti:
Jäin telttani eteen istumaan ja ajattelemaan tätä koko olemassaoloamme ja sen ympäristön vaikuttavuutta ja tiedän muistavani tämän yön koko elämäni ajan...Millainenkahan oli se paratiisi, josta Aatami ja Eeva heitettiin ulos tähän maailmaan?
- sori vaan nyt
Kössönöm kirjoitti:
että ero omassa kokemuksessaini ja uskisten ajatusmaailman välillä on se, että minä tajuan oman pienuuteni ja sen, että maailma ei pyöri minun napani ympärillä, kun taas uskis ajattelee, että jopa tämä suuri jumaluus on vain häntä varten auttelemassa vaikka ylioppilaskokeissa, josta juuri oli uutisissa.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/kuusi-allaa-aino-kirjoitti-syksyn-parhaat-yo-paperit/161601Jo televisiossakin ateimia esittelevä ihminen on tiukkapipoisen näköinen itseriittoinen henkilö, jolta ei puutu kuin uniformu!
- hassu jutska
boxerblock kirjoitti:
Sama on haivaittavissa siinä kuinka joku "puolikuuluisuus" ajoi metsään räpellettyään autoradion kanssa ja sitten kertoi lehdille kuinka enkelit katsoivat hänen turvallisuutensa perään.
Henkilön nimeä en nyt muista, mutta eikö ole aika itsekästä sanoa julkisesti kuinka jumala enkeleineen suojeli häntä omalta typeryydeltään kun päivittäin ihmiset loukkaantuvat tai kuolevat liikenteessä muiden typeryyden takia?Teidän itserakkaista kirjoituksistanne!
hassu jutska kirjoitti:
Teidän itserakkaista kirjoituksistanne!
Yrittäisit vähän parantaa ulosantiasi, kun et saa aikaiseksi kuin tyhjänpäiväisiä lausahduksia, joilla ei ole mitään yhteyttä käytävään keskusteluun.
Tuollainen toiminta on aika tylsämielistä.
- k-n
Hienoa Samettia ateismin mustavalkoisuuteen koska sydän on mukana.
Ei ole olemassa keinotekoista todellisuutta ja artificial- jumalaa, Kaikki on todellista
eikä keinoälyllä rakennettua.
Elämäähän ei voi synnyttää keinoälyllä, täytyy olla yksi alkuperäinen voimavirta-äly jonka alaisina me kaikki olemme.
On olemassa vain yksi alkuunpanija ja ihmiskunta on monikulttuurisesti todennut asian, tosin erilaisin eväin ja riitein,
mitkä ovat saaneet jopa epäinhimillisiä muotoja erilaisten uskontojen kautta. Jumala ei todellakaan ole kikkelin metsästäjä
joka vaatisi esinahkoja barricadeille itsensä kunnioittamiseksi tai homoseksuaaleja teloitusriviin itsensä kunnioittamiseksi.
Kuitenkaan meillä ei ole varmuutta siitä näemmekö itseasiassa kaiken. Omat kaarnalaivamme eivät purjehti kauaksi avaruuteen, eikä
meillä ole mitään muuta kuin oma järkemme ja älymme ja oman ulottuvuutemme arvioimisessa tässä avaruudessa.
Vatikaani myönsi juuri, että on todennäköisesti olemassa perisynnistä vapaita planeettoja, missä on elämää.
Ja elämää on jokapaikassa universumiamme, mutta jokaisessa kolkassa Jumala on yhtä selittämätön elämän antaja.
Yhtä kaikki olemme, emme sattuman oikusta ja spontaanisti syntyneitä tulitteita. Järjestys pitää olla.
Tiede tulee ihmisten kokemusten perässä laahaten"Tiede tulee ihmisten kokemusten perässä laahaten"
Mielestäni asia on toisin, lainatakseni kuuluisaa tieteiskirjailijaa:
"The saddest aspect of life right now is that science gathers knowledge faster than society gathers wisdom." -Isaac Asimov.
Eli tiede kerää tietoa nopeammin kuin yhteiskunta kerää viisautta. Tämä on helppo todeta siitä kuinka tiede mahdollistaa monien asioiden parantamisen, mutta ihmisten ahneus ja itsekkyys estää toteuttamasta näitä asioita..."täytyy olla yksi alkuperäinen voimavirta-äly"
Niin.. väite vailla todisteita. Voihan siihen uskoa jos haluaa?
"On olemassa vain yksi alkuunpanija ja ihmiskunta on monikulttuurisesti todennut asian, tosin erilaisin eväin ja riitein, mitkä ovat saaneet jopa epäinhimillisiä muotoja erilaisten uskontojen kautta."
Ihmisten uskonnollisuus ei todista muusta kuin siitä, että olemme mielikuvitusrikkaita olentoja jotka kykenevät monitahoiseen kuvitteelliseen ajatteluun. Olemassaolon ja kuoleman tiedostaminen saavat monenlaisia muotoja meissä. Olemme ihmeellinen laji.
"Kuitenkaan meillä ei ole varmuutta siitä näemmekö itseasiassa kaiken."
Olen varma ettemme näe kaikkea, esimerkiksi fysiikassa on monia mysteereitä selvitettävänä ja löytyy melko varmasti asioita, jotka mullistavat fysiikkaa. Sinä päivänä kun tai jos osaamme liikkua avaruudessa ensin lähitähdissä ja sitten galaksitasolla totuus tulee olemaan tarua ihmeellisempää.
"meillä ole mitään muuta kuin oma järkemme ja älymme ja oman ulottuvuutemme arvioimisessa tässä avaruudessa."
Mutta sitä voimme käyttää parhaalla mahdollisella tavalla, pyrkien kohti oikeaa ja todellista tietoa rakastaen totuutta. Siihen voimme päästä tutkimalla ihmeellistä maailmaamme pintaa syvemmältä antamatta perusteettomien uskomusten tai turhien auktoriteettien ohjata päätöksiämme.- asian vierestä
Ei paavin kuulu kommentoida ufojuttuja, vaan ufotutkijoiden. En tiedä uskonko väitteesi?
- yksi virhe
asian vierestä kirjoitti:
Ei paavin kuulu kommentoida ufojuttuja, vaan ufotutkijoiden. En tiedä uskonko väitteesi?
kirjoitin paavi vaikka tarkoitin vatikaania, hassua.
- tämä maa
yksi virhe kirjoitti:
kirjoitin paavi vaikka tarkoitin vatikaania, hassua.
Ei paavi kuulu suomeen eikä vatikaanikaan, se kuuluu sinne muualle. Jos Tarja Halonen puhuisi ufoista ja muista planeetoista, suomi miettisi jo uuden presidentain ottamista ja hänen laittamistansa lomalle "stressin" takia?
- k-n
boxerblock kirjoitti:
"Tiede tulee ihmisten kokemusten perässä laahaten"
Mielestäni asia on toisin, lainatakseni kuuluisaa tieteiskirjailijaa:
"The saddest aspect of life right now is that science gathers knowledge faster than society gathers wisdom." -Isaac Asimov.
Eli tiede kerää tietoa nopeammin kuin yhteiskunta kerää viisautta. Tämä on helppo todeta siitä kuinka tiede mahdollistaa monien asioiden parantamisen, mutta ihmisten ahneus ja itsekkyys estää toteuttamasta näitä asioita...Sinulla onsydäntä ja älykkyyttä mukana ja loihdit hienoja harmonisia maailmoja.
On kuitenkin mahdotonta ajatella, että ihmiskunta kulkisi täysin kahlittuna tieteeseen
ja ikäänkuin pörssiin, missä annetaan viimeisin noteeraus. Maapallolla elää tälläkin hetkellä
kymmeniä, ellei satojatuhansia ihmisiä, joiden tietoisuus on aivan eri tasolla kuin nykyisen tieteen.
pls check. http://www.earthtransformation.com/
On olemassa ihmisiä, jotka parantavat jo pelkästään läsnäolollaan, eli yliaistilliset ominaisuudet tulevat lisääntymään
- Thronos
Kauniisti kirjoitettu. Olemme kaikki tähtipölyä - tähtien ainesta, ja pölyä vain...
Ja nyt sitten joku uskovainen tulee kertomaan kuinka raamatun totuus on saanut jälleen yhden todisteen kun siinä puhutaan siitä kuinka jumala teki aatamin maan pölystä...
- siellä lukee
maasta olemme tulleet, ja maaksi tulemma jälleen. (Raamatusta)
- elämän eväät
todista että sinun atomisi ovat vuosimiljardeja sitten kosketellee auringon atomeja!? Suuri on sinun uskosi, ja sitäpaitsi se raukeaa tyhjiin, sinä päivänä kun kuolet. Silloin uskot niinkuin minä, muttei se sinua sitten enää auta.
Tutki omaa kemiaasi ja fysikkaasi esim. oma verenkiertoasi hienostuneistuutta, niin tiedät kuka sen LOI! Ei kaaoksesta synny suunnattoman täsmällisesti toimivaa koneistoa, kuten on sinun kehosi!Tutustu esimerkiksi tähän videosarjaan tiedät enemmän:
http://www.youtube.com/user/cdk007#p/c/0696457CAFD6D7C9/0/U6QYDdgP9eg
mutta eihän sinua taida totuus kiinnostaa.."todista että sinun atomisi ovat vuosimiljardeja sitten kosketellee auringon atomeja!? "
Perustietoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Formation_and_evolution_of_the_Solar_System
Hieman kehittyneempää:
http://articles.adsabs.harvard.edu/full/1981M&P....25..413G
Tuhansia tutkimuksia aiheesta:
http://scholar.google.com/scholar?q=solar system evolution&hl=fi
"Suuri on sinun uskosi, ja sitäpaitsi se raukeaa tyhjiin, sinä päivänä kun kuolet. Silloin uskot niinkuin minä, muttei se sinua sitten enää auta."
Ja suuri on sinun uskosi ja se raukeaa tyhjiin kun kuolet ja kohtaat odinin ja thorin.
Kuulostaako vakuuttavalta?
Ei?
Miksi sitten hoet aivan yhtä typeriä päivästä toiseen?
"Tutki omaa kemiaasi ja fysikkaasi esim. oma verenkiertoasi hienostuneistuutta, niin tiedät kuka sen LOI! Ei kaaoksesta synny suunnattoman täsmällisesti toimivaa koneistoa, kuten on sinun kehosi!"
Ja kun tutkitaan geenejämme ja kuinka monimutkaisia ja ihmeellisiä ne ovat, niin huomaamme että ihmsellä on 2.900.000.000 perusparia, Bufo Bufo-sammakolla 6.700.000.000 ja koko luomakunnan kruunulla Dubia-ameeballa niitä on 670,000,000,000.
Vau! On se jumalasi todella keskittynyt tekemään ihmisestä sen luomakuntansa keskuksen laittaessaan ameebaan 100 kertaa enemmän tietoa kuin ihmiseen!"Miljardeja vuosia sitten ateistin atomit koskettelivat auringon geenejä?! Todella kova usko asiaansa, mutta ei mitään näyttöä moisesta!"
Aivan, enhän minä listannut lainkaan mitään tuossa aikaisemmassa kirjoituksessani. En antanut linkkejä yhtään mihinkään...
"Miksi ett uskoisi totuutta= Jeesus.
Sen jonka Jeesus tekee vapaaksi, hän tulee todellisesti vapaaksi!"
Tuohan ei sitten ollutkaan tyhjää todistelua, vaan nyt pystyt sitten todistaa tuon väittteesi toteen...
Vaikkapa esittelemällä ne tuhannet tutkimukset joissa näin on todettu että jeesus on totuus ja niin edelleen...
Ja ihan tiedoksesi, minä olen havainnut sen että monille tuo jeesus-kuvitelman luoma vapaus, on vapautta vastuusta.
Ja minä en halua olla vapaa vastuusta...boxerblock kirjoitti:
"Miljardeja vuosia sitten ateistin atomit koskettelivat auringon geenejä?! Todella kova usko asiaansa, mutta ei mitään näyttöä moisesta!"
Aivan, enhän minä listannut lainkaan mitään tuossa aikaisemmassa kirjoituksessani. En antanut linkkejä yhtään mihinkään...
"Miksi ett uskoisi totuutta= Jeesus.
Sen jonka Jeesus tekee vapaaksi, hän tulee todellisesti vapaaksi!"
Tuohan ei sitten ollutkaan tyhjää todistelua, vaan nyt pystyt sitten todistaa tuon väittteesi toteen...
Vaikkapa esittelemällä ne tuhannet tutkimukset joissa näin on todettu että jeesus on totuus ja niin edelleen...
Ja ihan tiedoksesi, minä olen havainnut sen että monille tuo jeesus-kuvitelman luoma vapaus, on vapautta vastuusta.
Ja minä en halua olla vapaa vastuusta...Tuo kaveri on niin totaalisesti aivopesty ja hukassa todellisuudesta ettei sitä mitkään todisteet kiinnosta. Oikein naurattaa lukea noita tekstejä, mitään todisteita ei esitetä koskaan eikä toisten todisteita lueta. Sama levy lähtee joka kerta pyörimään automaattisesti..
mä haluaisin nähdä sut elämän eväät halailemassa tiikeriä,se jos mikä vaatii OIKEAA USKOA.
- elämän eväät
A.Mikkonen kirjoitti:
mä haluaisin nähdä sut elämän eväät halailemassa tiikeriä,se jos mikä vaatii OIKEAA USKOA.
niin ei pidä koskaan tehdä! Kukas se sinun sullasi nyt puhuikaan, mietippä tarkasti?!
Jeesukselle puhuttiin samaan tyyliin, teeppäs nyt sitä ja tätä näytä ja näutä, että olet Jumalan Poika, kyllä Jumala lähettää enkelinsä sinut pelastmaan, vaikka hyppäisit katolat alas!
Jeesus TIESI kuka hän on ja hän TIESI kuka hänelle puhui! Ei Jumala ole mikään hokkuspokkus jumala, joka hyppää todistamaan olemassaoloaan ihmiselle, joka ei halua uskoa! Näin se vaan on.
Marssijärjestys menee näin; Jeesus sanoo, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, jos Isä ei häntä vedä! Siinä on sinunkin mahdollisuutesi, odota että sinuakin vedetään Jeesuksen luokse, ja sitten mene sisälle valtakuntaan, josta et osaa edes hurjimissa unelmissasi uneksia! - Hanni
elämän eväät kirjoitti:
niin ei pidä koskaan tehdä! Kukas se sinun sullasi nyt puhuikaan, mietippä tarkasti?!
Jeesukselle puhuttiin samaan tyyliin, teeppäs nyt sitä ja tätä näytä ja näutä, että olet Jumalan Poika, kyllä Jumala lähettää enkelinsä sinut pelastmaan, vaikka hyppäisit katolat alas!
Jeesus TIESI kuka hän on ja hän TIESI kuka hänelle puhui! Ei Jumala ole mikään hokkuspokkus jumala, joka hyppää todistamaan olemassaoloaan ihmiselle, joka ei halua uskoa! Näin se vaan on.
Marssijärjestys menee näin; Jeesus sanoo, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, jos Isä ei häntä vedä! Siinä on sinunkin mahdollisuutesi, odota että sinuakin vedetään Jeesuksen luokse, ja sitten mene sisälle valtakuntaan, josta et osaa edes hurjimissa unelmissasi uneksia!Teit kristillisyydestä sinulle sopivan, et seurannut sitä itse.
A.Mikkonen kirjoitti:
Ketjun aloittaja on halannut tiikeriä,ja hän tosissaan uskoi ettei se tee mitään hänelle.
Muuten tehän täällä kokoajan kehoitatte meitä ateisteja tekeen meidän luonnon vastaisesti.
- mutta silti
Jumala on ihmistä suunnattomati viisaampi, luoja ja taituri asioissa, jotka yhdistävät asioita jotka Hän on luonut tänne alunperin eläinten planeetalle, johon ihminenkin joutui, mutta oli ensin tarkoitettu elämään lämpimässä paratiisissa. Jos kerran Jumalalla on niin suuri viisaus, että hän tietää ulkolinnun höyhentenkin määrät, niin kyllä hän on kaiken osannut laittaa paikoilleen oikein, ja asettaa määrät, mitat ja tarkoitukset kohdilleen.
Tuollainen ajatus jostain luojasta, jonka kontolle laitetaan kaikki on aika tylsämielinen selitys verrattuna siihen, mitä tieteessä on saatu selville. Todellisuus on tarua ihmeellisempää. Senhän toki ymmärtää, koska tuhansia vuosia vanha kulttuuri ei ollut ymmärryksessä kovin pitkällä verrattuna siihen, mitä nykyään ymmärretään, joten selitystenkin on täytynyt olla aika köykäisiä, kuten esimerkiksi antropomorfinen Jumala.
Kannattaa ottaa biologia avuksi. Tarkastellaan aluksi ihmistä yhtenä selkärankaisena nisäkkäänä.
Vertaillaan sitä muihin vastaaviin. Aika saman oloisia otuksia löytyy paljonkin, apinat ja erilaiset
siat lukuisten jyrsijöiden ohella.
Kaikille on tyypillista suunnilleen samantapainen ravinnon hankinta, sekä elämä muutenkin laumoineen
ym. rituaaleineen.
Jotkut ovat edenneet älyllisesti pidemmälle, jotkut jääneet toistaiseksi vähemmän aktiivisiksi.
Ilmiselvää on, että lajit jotka ovat ikäänkuin löytäneet ravintonsa ja niin ollen paikkansa muiden joukossa
ovat voineet jäädä pidemmäksi aikaa kehitysvaiheesensa.
Ihminen näyttää yrittäneen hakea monipuolisempaa ravintoa kehittämällä aina vain uusia tapoja hankkia
elantonsa, ikäänkuin mihinkään tyytymättä.
Se, minkä takia juuri ihminen olisi jotenkin eri asemassa muiden elävien kanssa, mitä tulee joihinkin
uskomuksiin kuoleman jälkeiseen elämään, tai vastaavaan, ei istu mitenkään luonnon kaikkinaiseen tasa-
arvoisuuteen biologisessa mielessä. Kaikki elollinen hajoaa samalla tavalla, jatkaen loputonta kiertokulkuaan.Uskomus siitä,että jostain elollisesta erkanisi jokin henkiolento kuoleman jälkeen ei näin ollen tunnu uskottavalta. Ihminen , kuten muutkaan elolliset eivät koskaan kuole, vaan siirtävät ruumiinsa sen hajotessa muiden hyödynnettäviksi, kuten ovat itsekin tehneet muita syödessään. Näin ollen toteutuu totuus iankaikkisesta elämästä. Joten on helpotus todeta, että elämä on vain lainaa, jonka kuoltuaan
maksaa takaisin. Ihminenhän uusiessaan solunsa rakentaa itsensä moneen kertaan elämänsä aikana.
Näin ollen ei kuolemaa tarvitse pelätä, eikä muutenkaan murehtia. Se kuuluu luonnollisena asiana
elämään kuten syntymäkin, ollen vain elämän toinen ääripää.Hyvä kirjoitus.
Vaikka biologia onkin tuttua, niin keskityn itse enemmän astrofysiikkaan ja astronomiaan...
nykyintiaani Boxerblock:-D)))))))))))
Tässä pitäisi nyt piakkoin selvitä se onko minun kirjoituksistani julkaistavaksi.
Henkilö jolle tekstejäni lähetin (tiedät kyllä kuka), sanoi palaavansa asiaan näihin aikoihin...boxerblock kirjoitti:
Tässä pitäisi nyt piakkoin selvitä se onko minun kirjoituksistani julkaistavaksi.
Henkilö jolle tekstejäni lähetin (tiedät kyllä kuka), sanoi palaavansa asiaan näihin aikoihin...lähettänyt niitä tekstejä joita minä olen lukenut, niin pitäisi kelvata. J on kiva tyyppi, joten siitä ei pitäisi olla kiinni. Itse en ehdi edes sinne nyt kirjoittaa, kun pitäisi viimeistellä isompi projekti. Katsotaan vuodenvaihteen jälkeen.:-) Onnea yritykselle.
Mainitsemasi astronomin maailmankatsomuksen,hänellä on kokemusta enemmän kuin
sinulla, eikö niin ?Tässä lainaus Neil deGrasse Tysonin esseestä Holy Wars, julkaistu Natural History-lehdessä lokakuussa 1999.
"I simply go with what works. And what works is the healthy skepticism embodied in scientific method. Believe me, if the Bible had ever been shown to be a rich source of scientific answers and understanding, we would be mining it daily for cosmic discovery. Yet my vocabulary of scientific inspiration strongly overlaps with that of religious enthusiasts. I, like Ptolemy, am humbled in the presence of our clockwork universe. When I am on the cosmic frontier, and I touch the laws of physics with my pen, or when I look upon the endless sky from an observatory on a mountaintop, I well up with an admiration for its splendor. But I do so knowing and accepting that if I propose a God beyond that horizon, one who graces our valley of collective ignorance, the day will come when our sphere of knowledge will have grown so large that I will have no need of that hypothesis."
Suomennettuna:
"Minä menen sen mukaan mikä toimii. Ja mikä toimii on terve skeptisismi tieteellisen metodin edustamana. Uskokaa minua, jos raamattu olisi todettu rikkaaksi tieteellisen tiedon ja vastausten lähteeksi, me tutkisimme sitä päivittäin kosmisia paljastuksia saadaksemme. Kuitenkin minun tieteellisen inspiraationi kieli
yhtyy paljon innokkaan uskonnollisen kanssa. Minä kuten Ptolemy, olemme nöyrinä tämän kellopeliuniversumin edessä. Kun olen kosmoksen rajamailla ja kosketan fysiikan lakeja kynälläni tai kun katson loputonta taivasta vuorenhuippuobservatoriosta, minä melkein itken sen loistokkuuden edessä. Mutta minä tiedän että jos ehdotan jumalaa sen horisontin taakse, sellaiseen paikkaan jossa tämä loistaa kootun tietämättömyytemme laaksossa, tulee olemaan päivä jolloin tietomme alue on kasvanut niin suureksi että ei ole tarvetta enään sellaiselle hypoteesille."
Joten, miten tuon astronomin maailmankatsomus eroaa minun maailmankatsomuksestani?
Vai onko sinulla jotain suuria paljastuksia hänen uskonnollisista ajatuksistaan?
Ja miksi uskonnollisen maailmankatsomuksen pitäisi vaikuttaa tieteellisiin tuloksiin ja teorioihin?
Hyvä esimerkki on Francis Collins, mies joka johti ihmisten geenikartan kartoitusta. Kaikki hänen tieteelliset julkaisunsa läpäisevät saman seulan jolla erotetaan väärät tulokset oikeista, mutta hän on myös evankelinen kristitty, joka sai "ilmestyksensä" ollessaan talvella metsässä ja nähdessään kolmeen osaan jäätyneen vesiputouksen joka muistutti häntä jumalan kolminaisuudesta.
Heti kun herra Collins tai kuka tahansa muu ihminen voi osoittaa tuon vesiputous-ajatuksen tai minkä tahansa muun uskonnollisen perustelun pohjana olleen jumalhahmon olevaisuuden samoin kuin hän on tehnyt geneettiselle koodille, voimme ruveta katsomaan tutkijoiden uskonnollisia vakauksia vakavasti.
No, tuonpuoleinen, oliko sinulla vielä jotain kommenttia?Koko Holy Wars-essee luettavissa täällä, englanniksi.
http://www.haydenplanetarium.org/tyson/read/essays/nathist/holywarsboxerblock kirjoitti:
Tässä lainaus Neil deGrasse Tysonin esseestä Holy Wars, julkaistu Natural History-lehdessä lokakuussa 1999.
"I simply go with what works. And what works is the healthy skepticism embodied in scientific method. Believe me, if the Bible had ever been shown to be a rich source of scientific answers and understanding, we would be mining it daily for cosmic discovery. Yet my vocabulary of scientific inspiration strongly overlaps with that of religious enthusiasts. I, like Ptolemy, am humbled in the presence of our clockwork universe. When I am on the cosmic frontier, and I touch the laws of physics with my pen, or when I look upon the endless sky from an observatory on a mountaintop, I well up with an admiration for its splendor. But I do so knowing and accepting that if I propose a God beyond that horizon, one who graces our valley of collective ignorance, the day will come when our sphere of knowledge will have grown so large that I will have no need of that hypothesis."
Suomennettuna:
"Minä menen sen mukaan mikä toimii. Ja mikä toimii on terve skeptisismi tieteellisen metodin edustamana. Uskokaa minua, jos raamattu olisi todettu rikkaaksi tieteellisen tiedon ja vastausten lähteeksi, me tutkisimme sitä päivittäin kosmisia paljastuksia saadaksemme. Kuitenkin minun tieteellisen inspiraationi kieli
yhtyy paljon innokkaan uskonnollisen kanssa. Minä kuten Ptolemy, olemme nöyrinä tämän kellopeliuniversumin edessä. Kun olen kosmoksen rajamailla ja kosketan fysiikan lakeja kynälläni tai kun katson loputonta taivasta vuorenhuippuobservatoriosta, minä melkein itken sen loistokkuuden edessä. Mutta minä tiedän että jos ehdotan jumalaa sen horisontin taakse, sellaiseen paikkaan jossa tämä loistaa kootun tietämättömyytemme laaksossa, tulee olemaan päivä jolloin tietomme alue on kasvanut niin suureksi että ei ole tarvetta enään sellaiselle hypoteesille."
Joten, miten tuon astronomin maailmankatsomus eroaa minun maailmankatsomuksestani?
Vai onko sinulla jotain suuria paljastuksia hänen uskonnollisista ajatuksistaan?
Ja miksi uskonnollisen maailmankatsomuksen pitäisi vaikuttaa tieteellisiin tuloksiin ja teorioihin?
Hyvä esimerkki on Francis Collins, mies joka johti ihmisten geenikartan kartoitusta. Kaikki hänen tieteelliset julkaisunsa läpäisevät saman seulan jolla erotetaan väärät tulokset oikeista, mutta hän on myös evankelinen kristitty, joka sai "ilmestyksensä" ollessaan talvella metsässä ja nähdessään kolmeen osaan jäätyneen vesiputouksen joka muistutti häntä jumalan kolminaisuudesta.
Heti kun herra Collins tai kuka tahansa muu ihminen voi osoittaa tuon vesiputous-ajatuksen tai minkä tahansa muun uskonnollisen perustelun pohjana olleen jumalhahmon olevaisuuden samoin kuin hän on tehnyt geneettiselle koodille, voimme ruveta katsomaan tutkijoiden uskonnollisia vakauksia vakavasti.
No, tuonpuoleinen, oliko sinulla vielä jotain kommenttia?Se mitä joskus saamme tietoomme maapallon ulkopuolelta, on maapallon oman väestön
syytä. Jos ulkopuoliset viitsivät edes vaivautua, "tällaisen planeetan takia", ystävällisesti.- ...
"jumala joka tekee mitä tahtoo, ja hänen tahtonsa on hyvä meitä kohtaan" joten hänen oli ympättävä kaikkiin perisynnin???
miten vitun tyhmä ja kaksinaamainen pelle sinä oikein olet.
etkä muuten huijaa ketään vaikka välillä nikkiäsi vaihdatkin.
- dfdgdgd
http://www.uggboots4-uk.com ugg boots uk
http://www.uggboots4-uk.com ugg boots sale uk
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1996110Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442307
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2301425- 771392
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031387Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131316Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61256