Postia pappi Jaakobille

Kössönöm

Katsoitteko ykköseltä? Hieno kuvaus ja intensiivinen tunnelma.

76

1133

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvattaja!!!

kyllä, aito kuvaus, niin inhimillinen

• goddeloos

Täytyy muistaa perjantaina katsoa.

• Kössönöm

Katso ihmeessä. Veti jotenkin ihan vereslihalle.

• Hieno oli.

• sleepydreamer

Ihan samaa tasokasta tajunnavirtaa kun visa mäkisenkin leffa klassikot !

• ja vähillä eväillä tehty. Klaus Härö osasi tehdä siitä sillä tavalla hienon, että hiemankin lisää patetiaa, niin se olisi mennyt läskiksi. Se on jo palkittu Saksassa kahdella palkinnolla ja Shanghain elokuvafestivaaleilla, joten Härö on osoittanut kykynsä samalla tavalla uin Aki Kaurismäki.

• Kössönöm

ja hienosti toteutettiin. Näin tuon tarinan siten, että tarinan keskiössä olisi voinut olla jotain muutakin, kuin juuri tuo sokean papin ja elinkautisesta armahdetun lähentyminen. Ihmisyydestä ja ihmisen ymmärtämisestä kai siinä oli kysymys.

• Kössönöm kirjoitti:

ja hienosti toteutettiin. Näin tuon tarinan siten, että tarinan keskiössä olisi voinut olla jotain muutakin, kuin juuri tuo sokean papin ja elinkautisesta armahdetun lähentyminen. Ihmisyydestä ja ihmisen ymmärtämisestä kai siinä oli kysymys.

samalla tavalla.

• Atte Ateisti

Sinänsä kiva, rönsyilemätön ja selkeä juoni.

Naispääosan esittäjä oli minulle ateismin ääni papin edessä: "Jos ei rukoiluta, älä rukoile."

Klaus Härö, ohjaaja, on jonkin sortin krisseli, mutta hyvä leffa.

• ...jotenkin on jäänyt tv.n katsominen tosi vähäiseksi. Joitan dokumentteja vielä tulee katsotuksi. Harmi, olisin halunnut nähdä.

• jk

Aion katsoa, jos hereillä olen klo 22.50. On meinaan kovasti kehuttu ja palkittukin.

• jk kirjoitti:

Aion katsoa, jos hereillä olen klo 22.50. On meinaan kovasti kehuttu ja palkittukin.

...jos kotona. Kiitos vinkistä.

• netissä..
    • .....

että yhdessä ohjelmatiedossa sitä sanotaan komediaksi, toisessa taas draamaksi. Minusta se oli todella koskettava elokuva. Ei nähnyt siinä muuta koomista, kuin sen posteljoonin.

• Kunnioittaen.
      Katsoin juuri vaimoni kanssa tuon filkan.
      Pohjustan kirjoitustani sillä, että yleensä en katso juuri mitään Suomi leffaa, ehkä siksi että ne ovat
      raakaa realismiä? En tiedä.
      Silti jos olen "Suomi filkkoja" katsonut vaikkapa vaimon mieliksi, niin tämä oli erilainen.
      En tarkoita Uskon asioita, vaan jotain mitä en sanoiksi kykene sanomaan.
      Yleensä mieti koskahan tämä filkka loppuu, nyt jouduin kysymään loppuikose jo.
      En ole juonut juurikaan, jos niin tulkitset en myöskään tunnekohuissa.
      Mutta sinun ja Teotwawkin keskustelu/kommentit sai minut vastaamaan.
      Heip.

• Kössönöm

Mielestäni tuossa elokuvassa ei niinkään käsitelty uskontoa/uskomista, vaan ihmisen hyväksymistä ja sitä, että mitä erilaisimmat ihmiset saattavat jollain tasolla löytää yhteisen sävelen. Näyttelijät olivat nappivalinta.

• Kössönöm kirjoitti:

Mielestäni tuossa elokuvassa ei niinkään käsitelty uskontoa/uskomista, vaan ihmisen hyväksymistä ja sitä, että mitä erilaisimmat ihmiset saattavat jollain tasolla löytää yhteisen sävelen. Näyttelijät olivat nappivalinta.

oli varmastikkin sitä.
        Joo näytteliät oli hyvä, vaikka en heitä tunne.
        Luulin et siinä näyttelee joku Heikki kummeleista.
        Vaimo sanoi ai Heikki Hela, itse kuulin Hyla, sanoin että varmaan se ku kuulosti niin tutulta.
        No olin saanut väärän kuvitelman kyseisestä näytteliästä, mutta yksi sama hyvä filkka.

• Kössönöm
        hobo7 kirjoitti:

oli varmastikkin sitä.
        Vaimo sanoi ai Heikki Hela, itse kuulin Hyla, sanoin että varmaan se ku kuulosti niin tutulta.
        No olin saanut väärän kuvitelman kyseisestä näytteliästä, mutta yksi sama hyvä filkka.

olivat Kaarina Hazard, Heikki Nousiainen ja Jukka Keinonen. Viimeksimainittu oli mainio posteljoonina. Ja ei, Heikki Nousiainen ei ole näytellyt Kummeleissa ja Kaarina Hazard on sekä näyttelijä, että myös toimittaja.

• Kössönöm kirjoitti:

olivat Kaarina Hazard, Heikki Nousiainen ja Jukka Keinonen. Viimeksimainittu oli mainio posteljoonina. Ja ei, Heikki Nousiainen ei ole näytellyt Kummeleissa ja Kaarina Hazard on sekä näyttelijä, että myös toimittaja.

mistähän toi H.Hela on tullu mielee, sillä luulin että hän näyttelee.
        No mitäs näistä säno jätkä häistä.

• Leila ja Liisa
        Kössönöm kirjoitti:

"Mielestäni tuossa elokuvassa ei niinkään käsitelty uskontoa/uskomista, vaan ihmisen hyväksymistä ja sitä, että mitä erilaisimmat ihmiset saattavat jollain tasolla löytää yhteisen sävelen"

Mun mielestäni myöskin tarinan idis oli just tässä, että aivan erilaisesta ympäristöstä ja täysin erimuotista tehdystä ihmisestä voi täysin yllättäen löytää kamun, joka ymmärtää täysillä , melkein sanatta miltä toisesta tuntuu , elikkä tämä on just elämässä niitä hienoja puolia että voi tämänkaltaisen yhteisymmärryksen löytää toisesta ihmisestä.

Samoin tämä, että leilan ja sen siskon rakkaus ja kiintymys kesti vaikka mitä : karsee lapsuus, väkivalta, hirvittävä teko ja tragedia jossa pilaantui elämät, leilan vankila-aika ilman mitään kontakteja,...

siis pointti tässäkin tekstissä yrittää ny olla tää..että olen samoilla linjoilla tuon elokuvan tulkinnan suhteen tämän nimimerkki kössönömin kanssa.

• tuo oli huippu komme
        hobo7 kirjoitti:

oli varmastikkin sitä.

Vähäsen repesin.
        Tosin Heikki Hela olisi ihan oikeasti saattanut yllättää mahtavasti jaakobin roolissa.

• sf-dead

Katto vuotaa, lounaaksi leipää ja teetä, katto vuotaa, illalliseksi leipää ja teetä, katto vuotaa...

Hirttosilmukka, itkettää, kuolema...

No olipa joo hieno tunnelma! Juuri sellainen suomalainen "tapanko itseni heti vai vähän myöhemmin" -meininki.

• teetä mukissa.

Katto vuotaa, lounaaksi leipää ja teetä, katto vuotaa, illalliseksi leipää ja teetä, katto vuotaa...

Joo. Se on jännä millasiin erilaisiin asioihin eri katsojat kiinnittää huomiota.
        Toiset siihen että katto vuotaa.
        Toiset siihen mitä henkilöt touhuaa.

• bvcbccv

Katsoin elokuvan. Se oli liikuttava ja upea, asiat esitetty yksinkertaisesti mutta voimakkaasti. Huom. en ole kristitty :)

• kadun*nainen

kössölle tälläkertaa pisteitä humaanista ajattelutavasta

Elokuva oli vertauskuvallinen kollaasi Jumalan rakkauden kokemuksesta
      joka jollakin asteella välittyi elinkautisvankiin. Varmasti vanki ihmetteli sokean ymmärtämystä.
      Hieno juttu, että voi katsoa netin kautta näin upeita teoksia.. kiitos siitä myös vinkaajalle.

• Kössönöm

varsinkaan noin alentuvalla tavalla.

"kössölle tälläkertaa pisteitä humaanista ajattelutavasta"

Mitä sinä humanismista tiedät, kun kiduttajajumalaa palvot?

• kadun*nainen
        Kössönöm kirjoitti:

varsinkaan noin alentuvalla tavalla.

"kössölle tälläkertaa pisteitä humaanista ajattelutavasta"

Mitä sinä humanismista tiedät, kun kiduttajajumalaa palvot?

Oma statistiikkasi : lähes 28 tuhatta viestiä 3 vuoden aikana ja
        niiden pääsääntöinen sisältö: uskovien, uskovaisuuden ja kirkon mulkuksi haukkuminen.
        Parannetaanko siitä. Sellainen lähtökohta olisi aika mukavaa, ainakin humanistille.

• Kössönöm
        kadun*nainen kirjoitti:

Oma statistiikkasi : lähes 28 tuhatta viestiä 3 vuoden aikana ja
        niiden pääsääntöinen sisältö: uskovien, uskovaisuuden ja kirkon mulkuksi haukkuminen.
        Parannetaanko siitä. Sellainen lähtökohta olisi aika mukavaa, ainakin humanistille.

ylimielinen mulkku. Olen täällä yrittänyt yhdestä jos toisestakin asiasta saada keskustelua aikaan ja ihan asiallisesti, mutta sinä se siihen aina tulet vittuilemaan ja esittämään että jumalharhasi takia olisit muita parempi. Tajuatko millä palstalla kirjoittelet? HÄH?

Lueskelepa omia kirjoituksiasi. Ihan vaan muistin virkistämiseksi. Ja tule sitten vasta minulle narisemaan.

• Naiseksi Kössönöm
        Kössönöm kirjoitti:

ylimielinen mulkku. Olen täällä yrittänyt yhdestä jos toisestakin asiasta saada keskustelua aikaan ja ihan asiallisesti, mutta sinä se siihen aina tulet vittuilemaan ja esittämään että jumalharhasi takia olisit muita parempi. Tajuatko millä palstalla kirjoittelet? HÄH?

Lueskelepa omia kirjoituksiasi. Ihan vaan muistin virkistämiseksi. Ja tule sitten vasta minulle narisemaan.

mikäli olet nainen(?)olet todella törkeä kielenkäytöltäsi!

Ps.Älä turhaan vaivaudu vastaamaan.

• .....
        Kössönöm kirjoitti:

Tuo kadun naikkonen on väärällä palstalla paskajuttuineen, mutta ei sitä itse tajua. Se uskiksissa on yhteistä (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) että ne on olevinaan niin hyvää porukkaa, koska niillä on se mielikuvituskaveri. Kyllä minä olisin ainakin hiljaa, jos kuulisin ääniä päässäni, mutta nämä jopa leuhkivat sillä!

Ja takaisin vaan samalla mitalla, jos alkavat päätään aukomaan.

• .....

mutta minun mielestäni et tajunnut leffasta mitään.

Siinä mistään jumalan rakkaudesta ollut kyse, vaan kahden erilaisen ihmisen kohtaamisesta. Eikä tämä nainen mikään elinkautisvanki ollut, vaan hänet oli armahdettu. Ja se mitä hän teki joutuakseen vankilaan, oli tehty rakkaudesta omaa sisarta kohtaan.

• lukijatar*

"Elokuva oli vertauskuvallinen kollaasi Jumalan rakkauden kokemuksesta
        joka jollakin asteella välittyi elinkautisvankiin. "

Olipa hieno kommentti, noin niin kuin sekä sisällöllisesti että verbaalisestikin.

• kadun*nainen
        lukijatar* kirjoitti:

"Elokuva oli vertauskuvallinen kollaasi Jumalan rakkauden kokemuksesta
        joka jollakin asteella välittyi elinkautisvankiin. "

Olipa hieno kommentti, noin niin kuin sekä sisällöllisesti että verbaalisestikin.

http://www.youtube.com/watch?v=iYbs27TXfy8

Bruce Springteen ja Obama ihmettelee....

• ph_
        kadun*nainen kirjoitti:

http://www.youtube.com/watch?v=iYbs27TXfy8

Bruce Springteen ja Obama ihmettelee....

etkös älynnyt eloluvasta, että pappi Jaakob loppui kun kirjeetkin loppuivat. Hän nosti itsensä liian ylös olettaen että hän pappi esirukouksillaan saisi ihmeitä aikaan, älysipä lopuksi että hän pappi tarvitsee kirjeitä enemmän kuin kirjeiden kirjoittajat.

• ...ajatuksia...
        ..... kirjoitti:

mutta minun mielestäni et tajunnut leffasta mitään.

Siinä mistään jumalan rakkaudesta ollut kyse, vaan kahden erilaisen ihmisen kohtaamisesta. Eikä tämä nainen mikään elinkautisvanki ollut, vaan hänet oli armahdettu. Ja se mitä hän teki joutuakseen vankilaan, oli tehty rakkaudesta omaa sisarta kohtaan.

Tuossa kun tuo edellinen kirjoittaja kirjoitti, että... Ja se mitä hän teki joutuakseen vankilaan, oli tehty rakkaudesta omaa sisarta kohtaan....
        niin munkin mielestä se oli näin että kun liisa oli pikkuvauvasta asti tota leilaa suojellu, "minun urhea sisareni", niin sitten aikuisena leila bonjas puun takana katsellessa että oli raukkis ja mitä sisko oli tehny sen takia sen puolesta koska tykkäs niin kovasti siskostaan, niin leilalla "tuli raivo päälle" ja...
        toisaalta "äidille tuli raivo päälle" lapsuudessa, joten leila säikähti oliko hänellä itsellään nyt piilevänä äidin luonto väkivaltaan...? leilan siskon rooli oli suojella ja ottaa kaikki vastaan, itsetunto hakattu mutta suojeli viimeseen saakka siskoaan, leilalla taas vastaus oli kova kovaa vastaan kun ei kestäny enää piilosta katsella kuinka siskoa, hyvää ihmistä, paiskottiin ympäri seiniä. Tajusi myöhemmin että olisi kannattanut toisin toimia, mutta ei silloin osannut, tai tiennyt miten toimia.

• siitä, kuinka kristitty ihminen katsoo oikeudekseen olla jakelemassa pisteitä ja kunnianosoituksia käsittämättä elokuvan sanomasta yhtään mitään. Koko elokuvalla ei ollut mitään tekemistä jumalan kanssa, vaan se oli yleisinhimillinen teos. Se, että päähenkilö sattui olemaan pappi, ei ollut jumalan suuruuden julistusta, vaan humanistinen manifesti.

• ja loppui työ.
        ph_ kirjoitti:

etkös älynnyt eloluvasta, että pappi Jaakob loppui kun kirjeetkin loppuivat. Hän nosti itsensä liian ylös olettaen että hän pappi esirukouksillaan saisi ihmeitä aikaan, älysipä lopuksi että hän pappi tarvitsee kirjeitä enemmän kuin kirjeiden kirjoittajat.

etkös älynnyt eloluvasta, että pappi Jaakob loppui kun kirjeetkin loppuivat....?

Näin juuri. Ja sitte kun ajattelee näitä ihmisiä jotka oikeesti auttaa elämänsä aikana monia hyvästä sydämestään, ja sitte kun tällainen henkilö itse tarvii apua, niin missä kaikki on? Moni hyvä tyyppi kokee loppuunpalamisen nykyään ja voimat imetään itsekkäästi näiltä jotka vielä jaksaa aidosti välittää ja auttaa , siinä määrin että jopa itsariin päädytään. Siinä kiitos.

Pappi jaakob-vanhus olis kuollu yksin ränsistyneeseen talonsa, ellei karu, koviakokenut ja hyljeksitty elinkautisvanki olis siinä ihmisistä viimesenä jääny saattamaan viimeselle matkalle vanhusparkaa.Koko elämänsä ukko rohkaisi ja auttoi porukkaa, kun tykkäs luonteeltaan ihmisistä, vaikka sokeakin oli niin saneli sitten. Vaikka vanki oli kokenu kovia niin siitä löytyi sydäntä ja inhimillisyyttä jäädä siihen vanhuksen vierelle. Yksikään kirjeen kirjoittajista ei tainnu aatella että kuinkas sillä jaakobilla itsellään hurisee.
        Raamatussakki on tää tarina, missä Jeesus paransi porukkaa minkä kerkes, ja yks ainoo vaan palas takasi sanomaan sille että hei kiitti muuten.

• kadun*nainen
        ja loppui työ. kirjoitti:

etkös älynnyt eloluvasta, että pappi Jaakob loppui kun kirjeetkin loppuivat....?

Näin juuri. Ja sitte kun ajattelee näitä ihmisiä jotka oikeesti auttaa elämänsä aikana monia hyvästä sydämestään, ja sitte kun tällainen henkilö itse tarvii apua, niin missä kaikki on? Moni hyvä tyyppi kokee loppuunpalamisen nykyään ja voimat imetään itsekkäästi näiltä jotka vielä jaksaa aidosti välittää ja auttaa , siinä määrin että jopa itsariin päädytään. Siinä kiitos.

Pappi jaakob-vanhus olis kuollu yksin ränsistyneeseen talonsa, ellei karu, koviakokenut ja hyljeksitty elinkautisvanki olis siinä ihmisistä viimesenä jääny saattamaan viimeselle matkalle vanhusparkaa.Koko elämänsä ukko rohkaisi ja auttoi porukkaa, kun tykkäs luonteeltaan ihmisistä, vaikka sokeakin oli niin saneli sitten. Vaikka vanki oli kokenu kovia niin siitä löytyi sydäntä ja inhimillisyyttä jäädä siihen vanhuksen vierelle. Yksikään kirjeen kirjoittajista ei tainnu aatella että kuinkas sillä jaakobilla itsellään hurisee.
        Raamatussakki on tää tarina, missä Jeesus paransi porukkaa minkä kerkes, ja yks ainoo vaan palas takasi sanomaan sille että hei kiitti muuten.

Kaksi loppuunajettua persoonaa siinä kohtasi, molemmat armahtivat toisiaan
        ja toisella oli taustalla usko Jumalaan. Pappi totesi olevansa vain välikappale....

Sielläpäin tuntuu olevan kireää pakkasta.....on selvä, että sanoma välittyy eritavalla
        eri ihmisiin.. kuvaus oli jokatauksessa yksinkertaisen kaunis ja koskettava, ihan oikea helmi

• kadun*nainen
        Teotwawki kirjoitti:

siitä, kuinka kristitty ihminen katsoo oikeudekseen olla jakelemassa pisteitä ja kunnianosoituksia käsittämättä elokuvan sanomasta yhtään mitään. Koko elokuvalla ei ollut mitään tekemistä jumalan kanssa, vaan se oli yleisinhimillinen teos. Se, että päähenkilö sattui olemaan pappi, ei ollut jumalan suuruuden julistusta, vaan humanistinen manifesti.

Sillä lailla. Uskotaan myös Teon spiritualiseen älykkyyteen arvioinnissaan.

• terkkusin
        Teotwawki kirjoitti:

siitä, kuinka kristitty ihminen katsoo oikeudekseen olla jakelemassa pisteitä ja kunnianosoituksia käsittämättä elokuvan sanomasta yhtään mitään. Koko elokuvalla ei ollut mitään tekemistä jumalan kanssa, vaan se oli yleisinhimillinen teos. Se, että päähenkilö sattui olemaan pappi, ei ollut jumalan suuruuden julistusta, vaan humanistinen manifesti.

täyttä asiaa joka sana, valitettavasti moni kristittynä itseään markkinoiva ällöttää alentuvalla suhtautumisellaan kanssaihmisiinsä. Todelliset kristityt käsittääkseni on niitä nöyriä ja "maan hiljaisia" jotka viimiseksi tulee mölyämään oppeineen. Näiden usko näkyy teoissa- niin ku jaakobinki - eikä p****n jauhamisena! Kunnioitan niitä kristittyjä!
        Eli kyllä elokuvassa oli jumalasta paljonkin puhe, rukoukset ja jaakobin dialogi suoraan raamatusta, siis toi jaakobhan siteerasi ja puhui aika täsmällisillä raamatun lauseilla.

• ph_
        ja loppui työ. kirjoitti:

>>sitte kun tällainen henkilö itse tarvii apua, niin missä kaikki on?

• ph_
        kadun*nainen kirjoitti:

ja toisella oli taustalla usko Jumalaan. Pappi totesi olevansa vain välikappale....

Sielläpäin tuntuu olevan kireää pakkasta.....on selvä, että sanoma välittyy eritavalla
        eri ihmisiin.. kuvaus oli jokatauksessa yksinkertaisen kaunis ja koskettava, ihan oikea helmi

papin pyyteettömyys oli juuri ei-pyyteentöntä. Epäitsekäs toiminta voi näyttäytyä erittäin itsekkäänä.
        Pappihan oli asettanut itse itsenä välikappaleeksi. Mietin elokuvaa myös, että oliko se sittenkin ollut vain olevaisen tutkimusta eli konkretiaa ei ollutkaan. Kysymys: miksi kirjeet loppuivat yht'äkkiä.vertauskuva? vai ohjaajan / käsikirjoittajan kömmähdys.

Ajatus on nyt todella pakkasella vain -15 ja lunta enemmän kuin napapiirillä mutta enemmän kuin Tallinnassa.

• terkkusin kirjoitti:

täyttä asiaa joka sana, valitettavasti moni kristittynä itseään markkinoiva ällöttää alentuvalla suhtautumisellaan kanssaihmisiinsä. Todelliset kristityt käsittääkseni on niitä nöyriä ja "maan hiljaisia" jotka viimiseksi tulee mölyämään oppeineen. Näiden usko näkyy teoissa- niin ku jaakobinki - eikä p****n jauhamisena! Kunnioitan niitä kristittyjä!
        Eli kyllä elokuvassa oli jumalasta paljonkin puhe, rukoukset ja jaakobin dialogi suoraan raamatusta, siis toi jaakobhan siteerasi ja puhui aika täsmällisillä raamatun lauseilla.

mutta elokuvan tarkoitus ei ollut jumalan sanan julistus.:-)

• kuinka se käytettäis
        kadun*nainen kirjoitti:

Miksi pitää ihmisten kerätä riitaa. Vai onko se kommunikaatiovaikeutta että ei kunnioiteta toinen toistemme mielipiteitä. Aikaa ja vaivaa tuhlataan tommoseen sitte.

• mutta olen kuullut paljon kehuja ihmisiltä, jotka ovat sen nähneet. Pitää varmaan joskus katsoa. Pidin paljon Härön aiemmasta elokuvasta Äideistä Parhain.

• iltasella.

tulee jaakobbi tänään 8.p perjantaina uusintana

• Piikki lihassa

Hieno kuvaus...siitä en ole yllätynyt että näen Jumalan koskettaneen tällä palstalla, vaan lähinnä positiivisesti huvittunut noista elokuvan ylistys sanoista, joita olette kirjoittaneet ja samalla ymmätämättänne anatte kunnian Herralle ;-)

Elokuva herätti monia mietteitä ja ajatuksia, mutta ennen kaikkea ohjaaja Härö oli pelkistetyillä puitteilla ja yksinkertaisella kerronnalla onnistunut kuvatessaan sitä, kuinka ihmeellisesti ja moniulotteiseti Jumala vaikuttaa.

...kun kaikki on mennyt, eikä millään ole enää mitään päämäärää, avaa Jumala aivan ihmeellisellä tavalla oven ja aivan uuden mahdollisuuden ja menetettyyn toivoon aivan uuden elämän Tähän koko tarina kiteytyi elokuvan lopussa. Toisaalta taas kaksi kohtaloa tapaavat tarkalleen juuri oikeaan aikaan toisensa, vaikkuttaen kumpikin toistensa elämään. Toinen saa uuden elämän ja toinen saa toteuttaa Jumalan tahdon ja tavallaan täyttää sen tehtävän mihin tehtävään Jumala on jo kauan aikaa sitten valmistanut.

Tämä on Jumalan täydellisen suunnitelman toteutumista ja kuvaus siitä Jumalan toimintamallista ja isommasta suunnitelmasta, joihin meidän "pienten ihmisten" rajalliset resurssit, eivätkä ajatukset riitä.

Te ette sitä näe, ettekä tietysti tunnusta, mutta Jumala on vaikuttanut jokaisen teidän sydämeen tuon elokuvan kautta! Sanoitpa itseäsi "ateistiksi" tai miksi hyvänsä, se ei muuta sitä tosiasiaa että Jumala on sinutkin luonut ja antanut elämän. Hän rakastaa sinua ja antoi poikansa Jeesuksen kuolemaan sen takia, että sinä ja minä saisimme pelastua Hänen nimessään vain tunnustamalla syntimme Hänelle ja tekemällä parannuksen...kyllä te tiedätte miten tämä menee!

Todella mielenkiintoista loppueläämää sinulle ja muista että Jeesus rakastaa sinuakin!

• syppwacdhv

olet niin katkera ja vihainen?

• kössö- the filosof
        syppwacdhv kirjoitti:

olet niin katkera ja vihainen?

"ja hienosti toteutettiin. Näin tuon tarinan siten, että tarinan keskiössä olisi voinut olla jotain muutakin, kuin juuri tuo sokean papin ja elinkautisesta armahdetun lähentyminen. Ihmisyydestä ja ihmisen ymmärtämisestä kai siinä oli kysymys."

Eikö elokuvissa yleensä ole kyse ihmisyydestä ja ihmisen ymmärtämisestä...

• Leila Kivi.^¨
        kössö- the filosof kirjoitti:

"ja hienosti toteutettiin. Näin tuon tarinan siten, että tarinan keskiössä olisi voinut olla jotain muutakin, kuin juuri tuo sokean papin ja elinkautisesta armahdetun lähentyminen. Ihmisyydestä ja ihmisen ymmärtämisestä kai siinä oli kysymys."

Mä tykkään Kössönömistä.
        Keskittykää asiaan ja teksteihin -- älkääkä kirjoittajiin tai henkilökohtaisuuksiin.

• Ailpi Päk

Tätähän problematiikkaa esimerkiksi Arnold Swartzeneggerin roolityö lukuisissaan rooleissa syväluotaa!

• harmaalla alueella
        Ailpi Päk kirjoitti:

Tätähän problematiikkaa esimerkiksi Arnold Swartzeneggerin roolityö lukuisissaan rooleissa syväluotaa!

No mulle ei tuo edellinen oikein auennut että mitä yhteistä on arnold swartzeneggerillä ja jaakob ljubella, mutta olenkin tyhmä.

Sitäkin joskus ihmettelee, että löytyy kahden puolen aitaa kaksi kovaäänistä porukkaa:
        a) ateistit, joilla SUURI tarve toitottaa etteivät usko missään tapauksessa.
        b)uskovat, joilla SUURI tarve toitottaa että uskovat ja muidenkin tulisi näin tehdä.

Tähän väliin taitaa jäädä harmaa alue, jossa ihmisiä jotka tehneet omat ratkaisunsa vailla sen kummempaa tarvetta perustella ja vakuuttaa muita valintansa paremmuudesta.

• Kössönöm

"Eikö elokuvissa yleensä ole kyse ihmisyydestä ja ihmisen ymmärtämisestä... "

Ei aina. Oletko nähnyt elokuvan Karhu?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Karhu_(elokuva)

• kun raha puhuu-

Voin kertoa että ei ole.
        Elokuvissa yleensä on kyse nykyään väkivallasta,seksistä ja actionista. Ettei katsoja kerkee pitkästyy, niin mahdollisimman nopeita leikkauksia vielä tilanteesta toiseen. Näyttäviä, isolla rahalla tehtyjä kohtauksia.Mahtavasti markkinoitu suurilla koneistoilla. Ameriikan apinointia mahdollisimman paljon, niin hyvä tulee ja porukka tykkää. Pääosaan mahdollisimman kuuluisa ja seksikäs nimi. Tällä mennään ja teatterisali täyttyy.
        Noista nyky-elokuvissa on yleensä kysymys.

• jk
        kun raha puhuu- kirjoitti:

Voin kertoa että ei ole.
        Elokuvissa yleensä on kyse nykyään väkivallasta,seksistä ja actionista. Ettei katsoja kerkee pitkästyy, niin mahdollisimman nopeita leikkauksia vielä tilanteesta toiseen. Näyttäviä, isolla rahalla tehtyjä kohtauksia.Mahtavasti markkinoitu suurilla koneistoilla. Ameriikan apinointia mahdollisimman paljon, niin hyvä tulee ja porukka tykkää. Pääosaan mahdollisimman kuuluisa ja seksikäs nimi. Tällä mennään ja teatterisali täyttyy.
        Noista nyky-elokuvissa on yleensä kysymys.

ei ole seksiä, väkivaltaa eikä kai ihmeemmin actioniakaan. Tuo pitää nähdä.

http://fi.filmtrailer.com/cinema/coming-30/3381/Havukka ahon ajattelija leffa trailerit.html

• havukkaa...?

• Ei en katsonut, kummallista että taivaan kautta voidaan lähetellä materiaa...

Ehkä ne on "loosereita", kun eivät tehneet asiasta suurempaa numeroa, ystävällisesti.

• goddeloos

Tuli katsottua areenasta kun perjantaina unohdin. Oli kyllä sopivan melodramaattinen leffa, koskettava tarina ja hyvät näyttelijät.

• olihan se onnistunut elokuva ja loppu oli koskettava.Joo on se Klaus härö krisseli siitä leffasta ja Häröstä on juttukin Ilouutiset lehdessä. katoin tänään nauhalta.

• excuse me but..?

mitä toi meinaa toi "kiisseli"

• Höynä

Elokuva oli kritiikitön, siinä suhtauduttiin hihhulismiin nuoleskelevasti eikä otettu ongelmakohtia esille. Mutta juuri tuollaisena se paljasti kristihihhuloinnin mädännäisyyden ja epäeettisyyden sekä ahneuden hallita ihmisiä pelotteilla.

Juuri nuoleskelevan sävyn takia filmiä on häpeällistä esittää ulkomailla ja se tekee Suomea naurunalaiseksi. Hihhulismi suosimista!

• .....

mitä meistä ajatellaan ulkomailla? Ei ne ulkomaan elävät sen kummempia ole. Hulluja on joka puolella.

• Höynä
        ..... kirjoitti:

mitä meistä ajatellaan ulkomailla? Ei ne ulkomaan elävät sen kummempia ole. Hulluja on joka puolella.

Sen kaltainen filmi, ettei yksikään ateisti pysty sitä oksentamatta katsomaan.

• .....
        Höynä kirjoitti:

Oksensitko rajustikin kun sitä katselit?

• Höynä
        ..... kirjoitti:

Oksensitko rajustikin kun sitä katselit?

Vähemmästäkin pitäisi jo vatsankouristuksia tulla. Kouristuksia kyllä tulee tuollaisesta, kun näkee tuonkaltaista epäeettistä ihmisten hyväksikäyttöä. Taisi ainoa positiivinen kohta elokuvassa olla papin kuolema, kun se, näin "hihhulislangia" käyttäen, sai mitä ansaitsikin. Päästi ukko siinä viimein naisparan kärsimyksistään, edes jotain jossa teki oikein. Naisen ei sen jälkeen enää tarvinnut huolehtia homeisesta ukosta, vaan hän pääsi lähtemään rauhassa kauan kadottamansa sisaren luokse.

Härö ei saanut tarpeeksi kunnolla kriittistä silmää filmiin, jos vain olisi paljastanut selkeämmin papin motiivit ihmisten kohtaamiseen: pyrkiä olemaan jotain toisten ihmisten kustannuksella ja hyväksikäyttää heitä sillä tavalla, nimenomaan määritellä itsensä toisten ihmisten kautta ja tehdä itsensä tarpeelliseksi toisille ihmisille. Hyväksikäyttöä. Tämän krisselismin pimeän puolen Härö toi esille, mutta harmillisesti onnistui peittämään sen kristihihhulismia nuoleskelevalla tyylillä. Se, mikä pitäisi olla todellista ja oikeaa ihmisten humaania kohtelua ja kohtaamista, jäi kokonaan tuomatta esille. Kristihihhulismin hyväksikäyttävä tyyli peitettiin ja uskoteltiin sen olevan "humaania". Naisparka oli vain papin itsetehostuksen ja hyväksikäytön väline kirjeitten lukemisessa ja tässä "sokean avustamisessa", vaikka pappi selvästi pystyi tulemaan toimeen ihan omin avuin. Nainen joutui siten alistumaan papin kontrolloitavaksi ja vedätettäväksi eikä humaani ihmisten välinen kohtaaminen toteutunut, vaan herra-alistetteva -suhde toteutui jälleen kerran.

• kaksi tarinaa
        Höynä kirjoitti:

Vähemmästäkin pitäisi jo vatsankouristuksia tulla. Kouristuksia kyllä tulee tuollaisesta, kun näkee tuonkaltaista epäeettistä ihmisten hyväksikäyttöä. Taisi ainoa positiivinen kohta elokuvassa olla papin kuolema, kun se, näin "hihhulislangia" käyttäen, sai mitä ansaitsikin. Päästi ukko siinä viimein naisparan kärsimyksistään, edes jotain jossa teki oikein. Naisen ei sen jälkeen enää tarvinnut huolehtia homeisesta ukosta, vaan hän pääsi lähtemään rauhassa kauan kadottamansa sisaren luokse.

Härö ei saanut tarpeeksi kunnolla kriittistä silmää filmiin, jos vain olisi paljastanut selkeämmin papin motiivit ihmisten kohtaamiseen: pyrkiä olemaan jotain toisten ihmisten kustannuksella ja hyväksikäyttää heitä sillä tavalla, nimenomaan määritellä itsensä toisten ihmisten kautta ja tehdä itsensä tarpeelliseksi toisille ihmisille. Hyväksikäyttöä. Tämän krisselismin pimeän puolen Härö toi esille, mutta harmillisesti onnistui peittämään sen kristihihhulismia nuoleskelevalla tyylillä. Se, mikä pitäisi olla todellista ja oikeaa ihmisten humaania kohtelua ja kohtaamista, jäi kokonaan tuomatta esille. Kristihihhulismin hyväksikäyttävä tyyli peitettiin ja uskoteltiin sen olevan "humaania". Naisparka oli vain papin itsetehostuksen ja hyväksikäytön väline kirjeitten lukemisessa ja tässä "sokean avustamisessa", vaikka pappi selvästi pystyi tulemaan toimeen ihan omin avuin. Nainen joutui siten alistumaan papin kontrolloitavaksi ja vedätettäväksi eikä humaani ihmisten välinen kohtaaminen toteutunut, vaan herra-alistetteva -suhde toteutui jälleen kerran.

Elokuva on kerännyt tukun palkintoja ulkomailla ja oli suomen oscar-ehdokas. Toista pääosaa näytellyt
        Leila (Hazard) on kunnostautunut myös Iltalehden kolumnillaan Tony Halmeesta ja herättänyt
        vastalauseiden myrskyn epäinhimillisestä tavastaan käsitellä kuolleita.

• Höynä kirjoitti:

Se pappihahmo oli juuri sellainen kirkon valtakoineiston rattaiden alimmilla portailla tyytyväisenä istuskeleva hyväntahtoinen hölmö, joista ei ole haittaa kenellekään. Toiset höppänät saavat lohtua tuollaisen valmiita ajatuksia syytävän sitaattitykin suusta.

Jos tuollainen tarina pitäisi rakentaa puhtaasti ateistiseen ympäristöön olisi se varmaan yhtä uskottava kuin suomenruotsalaiset tv-sarjat, joissa kaikki ihmiset puhuvat vain ruotsia. Eli siis normaalia elämää Helsingissä ja kaikki kioskin tädit, poliisit, bussikuskit ja kahvilassa istuvat tyypit puhuvat pelkkää ruotsia. En muista mikä sen nimi oli, mutta joku sellainen joskus tuli. Hei! Harjunpää-sarja. Etsittiin "Pipomannen" -nimellä tunnettua raiskaajaa.

Se on tämä vähemmistön ongelma. Ai kun meitä syrjitään...

• kumpi ja kampi

"siinä suhtauduttiin hihhulismiin nuoleskelevasti eikä otettu ongelmakohtia esille. Mutta juuri tuollaisena se paljasti kristihihhuloinnin mädännäisyyden ja epäeettisyyden sekä ahneuden halli...blaaspati plaa"Ehe-ehe.

Mä en nähny tätä uskonnollisena tai uskonnon "mädännäisyyteen kantaa ottavana elokuvana"
        Lähinnä henkilötutkielmana kahdesta ihmisluonteesta.
        Yhtä pimeetä on tää että ääliö-ateistit näkee jokaisessa jumala-propagandaa samoin kuin ääliö-kriisselit-kiisselit (vai mikä hölmö nimistys niilleekki on annettu) tyrkyttää jumalan näkemystä omalla suullaan jokapaikkaan. Eiks teitä molempia fanaatikko-ääripäitä koskaan hävetä oma lapsellisuus. Joskus leffaki on vain leffaa.

• Höynä
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

Se pappihahmo oli juuri sellainen kirkon valtakoineiston rattaiden alimmilla portailla tyytyväisenä istuskeleva hyväntahtoinen hölmö, joista ei ole haittaa kenellekään. Toiset höppänät saavat lohtua tuollaisen valmiita ajatuksia syytävän sitaattitykin suusta.

Jos tuollainen tarina pitäisi rakentaa puhtaasti ateistiseen ympäristöön olisi se varmaan yhtä uskottava kuin suomenruotsalaiset tv-sarjat, joissa kaikki ihmiset puhuvat vain ruotsia. Eli siis normaalia elämää Helsingissä ja kaikki kioskin tädit, poliisit, bussikuskit ja kahvilassa istuvat tyypit puhuvat pelkkää ruotsia. En muista mikä sen nimi oli, mutta joku sellainen joskus tuli. Hei! Harjunpää-sarja. Etsittiin "Pipomannen" -nimellä tunnettua raiskaajaa.

Se on tämä vähemmistön ongelma. Ai kun meitä syrjitään...

Monen ateistin tuska lieventyisi, jos Yle lakkaisi lähettämästä tuonkaltaista uskontopropagandaa. Näkee selvästi, millä linjoilla Yle taas puskee eteenpäin. Eikö valtion tv-jätin pitäisi olla neutraali ohjelmistossaan ja jättää moska syrjään?? Tuollaisten nuoleskelufilmien lähettäminen loukkaa monia katsomusryhmiä ja saattaa ne eriarvoiseen asemaan, varsinkin uskonnottomat kuten viime maanantaina kävi.

• Kössönöm
        Höynä kirjoitti:

Monen ateistin tuska lieventyisi, jos Yle lakkaisi lähettämästä tuonkaltaista uskontopropagandaa. Näkee selvästi, millä linjoilla Yle taas puskee eteenpäin. Eikö valtion tv-jätin pitäisi olla neutraali ohjelmistossaan ja jättää moska syrjään?? Tuollaisten nuoleskelufilmien lähettäminen loukkaa monia katsomusryhmiä ja saattaa ne eriarvoiseen asemaan, varsinkin uskonnottomat kuten viime maanantaina kävi.

Eikä se ollut dokumentti, vaan elokuva. Elokuvia on monenlaisia. On äksöniä, draamaa, komediaa ja vaikka mitä. Itse ainakin näin tuon elokuvan ihmissuhdekuvauksena.

"Tuollaisten nuoleskelufilmien lähettäminen loukkaa monia katsomusryhmiä ja saattaa ne eriarvoiseen asemaan, varsinkin uskonnottomat kuten viime maanantaina kävi."

- Mitä viime maanantaina tapahtui?

• Höynä
        Kössönöm kirjoitti:

Eikä se ollut dokumentti, vaan elokuva. Elokuvia on monenlaisia. On äksöniä, draamaa, komediaa ja vaikka mitä. Itse ainakin näin tuon elokuvan ihmissuhdekuvauksena.

"Tuollaisten nuoleskelufilmien lähettäminen loukkaa monia katsomusryhmiä ja saattaa ne eriarvoiseen asemaan, varsinkin uskonnottomat kuten viime maanantaina kävi."

- Mitä viime maanantaina tapahtui?

Elokuva oli kritiikitön kuvaus kristihihhulismista, jossa pyrittiin antamaan positiivinen kuva uskonnosta, joka todellisuudessa on hvin väkivaltainen. Nuoleskelevalla kuvauksella peitettiin kristihihhulismin todellinen puoli, vaikka se selvästi tuli esille: hyväksikäyttäminen. Tuo sokea pappi pyrki määrittelemään itsensä hyväntekijäksi käyttämällä vankilasta vapautettua naista ja kirjeitten kirjoittajia hyväkseen. Hän pyrki tekemään itsensä tarpeelliseksi muille ihmisille, sitomaan heitä itseensä. Naisparan hän onnistui myös omalla säälittävyydellään viimein alistamaan, jolloin kyse oli herra-alainen -suhteesta. Tämän takia elokuvan ainoa positiivinen kohta oli papin kuolema, jolloin nainen pääsi vapaaksi alistussuhteesta.

Se oli uskonnottomia loukkaavaa, että Yle näytti yksipuolista kritiikitöntä nuoleskelevaa kuvausta yhdestä uskonnosta ja suosi jälleen kerran yhtä uskontoa. Tämä tapahtui viime maanantaina. Ei siinä oikein muita tulkintavaihtoehtoja jää.

• Kössönöm
        Höynä kirjoitti:

Elokuva oli kritiikitön kuvaus kristihihhulismista, jossa pyrittiin antamaan positiivinen kuva uskonnosta, joka todellisuudessa on hvin väkivaltainen. Nuoleskelevalla kuvauksella peitettiin kristihihhulismin todellinen puoli, vaikka se selvästi tuli esille: hyväksikäyttäminen. Tuo sokea pappi pyrki määrittelemään itsensä hyväntekijäksi käyttämällä vankilasta vapautettua naista ja kirjeitten kirjoittajia hyväkseen. Hän pyrki tekemään itsensä tarpeelliseksi muille ihmisille, sitomaan heitä itseensä. Naisparan hän onnistui myös omalla säälittävyydellään viimein alistamaan, jolloin kyse oli herra-alainen -suhteesta. Tämän takia elokuvan ainoa positiivinen kohta oli papin kuolema, jolloin nainen pääsi vapaaksi alistussuhteesta.

Se oli uskonnottomia loukkaavaa, että Yle näytti yksipuolista kritiikitöntä nuoleskelevaa kuvausta yhdestä uskonnosta ja suosi jälleen kerran yhtä uskontoa. Tämä tapahtui viime maanantaina. Ei siinä oikein muita tulkintavaihtoehtoja jää.

No, tuo elokuva on kuitenkin näytetty myös elokuvateattereissa, ei pelkästään Ylen kanavalla.

Kyse on kuitenkin tarinasta ja siitä tehdystä elokuvasta. Entä jos pappi Jaakobin tilalla olisi ollut jonkun toisen ammatin edustaja. Miten olisit silloin suhtautunut elokuvaan?

• Höynä
        Kössönöm kirjoitti:

No, tuo elokuva on kuitenkin näytetty myös elokuvateattereissa, ei pelkästään Ylen kanavalla.

Kyse on kuitenkin tarinasta ja siitä tehdystä elokuvasta. Entä jos pappi Jaakobin tilalla olisi ollut jonkun toisen ammatin edustaja. Miten olisit silloin suhtautunut elokuvaan?

Just, tarinasta, kuten Pekka ja susi... Tarinoiden kautta pystytään manipuloimaan ihmisten mieliä ja indoktrinoimaan vaikka minkälaisia jujutuksia. Jos tarinassa olisi edes ollut humaani kohtaaminen, eikä alistussuhde, vaan kaksi ihmistä kohtaa tasaveroisina toisiaan kunnioittavina eikä toinen pyri hyväksikäyttämään, niin silloin kertomus olisi toiminut.

Niin, minkä ammatin edustaja siinä olisi sitten pitänyt olla? Mikä tahansa muu olisi varmasti onnistunut ja silloin olisi huomio mennyt juuri ihmisten kohtaamiseen eikä uskontopropagandan pakkosyöttöön.

• Meingott
        Höynä kirjoitti:

Just, tarinasta, kuten Pekka ja susi... Tarinoiden kautta pystytään manipuloimaan ihmisten mieliä ja indoktrinoimaan vaikka minkälaisia jujutuksia. Jos tarinassa olisi edes ollut humaani kohtaaminen, eikä alistussuhde, vaan kaksi ihmistä kohtaa tasaveroisina toisiaan kunnioittavina eikä toinen pyri hyväksikäyttämään, niin silloin kertomus olisi toiminut.

Niin, minkä ammatin edustaja siinä olisi sitten pitänyt olla? Mikä tahansa muu olisi varmasti onnistunut ja silloin olisi huomio mennyt juuri ihmisten kohtaamiseen eikä uskontopropagandan pakkosyöttöön.

Lopeta jo paskanjauhanta. Et voi oikeasti olla tosissasi kirjoittaessasi tuollaisia älyttömyyksiä!

• Ingallsin Lauran.
        Höynä kirjoitti:

"Monen ateistin tuska lieventyisi, jos Yle lakkaisi lähettämästä tuonkaltaista uskontopropagandaa.."

kot kot kot --ja kaakati-kaa!
        Monen palstan lukijan tuska lieventyisi, jos ei tarvis lukee tollasta lapsellista vaahtoamista joka on puettu tällä kertaa muka Postia pappi Jaakobille leffakritiikkiin.
        Mitähän propagandaa mahtais toiki kirjoittaja nähdä uskomattomine hengenlahjoineen esim. Pieni talo preerialla-sarjassa.

• on välillä lujilla.
        Höynä kirjoitti:

"Sen kaltainen filmi, ettei yksikään ateisti pysty sitä oksentamatta katsomaan. "

Juu. Ei kande kattoo filkkoja, jos on herkkä masu.

Ja se on tuo jaakobbikki täynnä niin rajua menoa ja kiperiä juonenkäänteitä ja ropakandaa, jotta voipi kovanahkaisemmaltaki jumalankieltäjältä mennä vatsa sekaisin.Elekää ateistit vaan missään nimessä vahingossakaa kattokko jaakoppia -- se on niin raisu ja mieltä järkyttävä.
        Uskokaa mitä nimimerkki "Höynä" kirjottaa. Kattokaa ny kuinka raskaasti hänki jaakopin otti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      67
      4232
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      88
      3815
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      47
      3323
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      19
      2608
    5. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      23
      2469
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      56
      2313
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      48
      2145
    8. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1828
    9. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      36