onko se jumalien PILKKAAMISTA

jos ei usko niihin?

13

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskovainen vaan

      Ei ole, jos ei ole uskoa niin sitten ei ole.

    • Ei ole, mutta jumaliin uskominen on ihmisten pilkkaamista. :)

    • Mutta olemalla uskomatta jumaliin, henkilö antaa esimerkin vaihtoehtoisesta käyttäytymisestä, johon uskovaisten toimintaa pystyy vertaamaan.

      Jos kaikki uskoisivat, niin silloin hämmästeltäisiin vain eroja ihmisten taikauskon laadussa ja voimassa.

      Koska uskonnottomat antavat vertailukohdan uskovien maailmankäsityksiin, uskonnot vaikuttavat epärationaalisilta ja siten huvittavilta. Asian mainitseminen ja jopa pelkkä olemassaolo mielletään helposti pilkaksi.

      • kädenojennus

        Pilkkaamista se ei ole vaan tietämättämyyttä, tai toisen ihmisen arvojen loukkaamista.
        Mutta yhtä kaikki, minä tulen usein surulliseksi hiilihangot käsissään kulkevista ihmisistä jotka eivät ole tiedostaneet jotta elävät todellisuudessa rakkaudettomuudessa, mutta yhä useamman silmistä loistaa tuo sama tuska ja kaipuu jonnekin. Niitä masentuneen ihmisen tyhjiä aukkoja täytetään itselle kerrottavin valhein ja kun itse jo osaa ne litaniansa ulkoa, niin täydestä menee sitten muillekin.

        Mutta minkäs sitten teet, valoa tarjotaan heti jos siihen halutaan tarttua.

        Niin tiesithän jotta älä pidä muita jumalia, sinussa itsessä asuu Jumaluus ja valo, Usko toivo ja rakkaus.
        Voit siirtää sen rakkautesi tilalle muita jumalia, alkoholin, ylensyömisen, tv.n alituisen tuijottamisen, nettiaddiktion, peliaddiktion, työuupumisen, parisuhteen tai muun läheisyyden uupumisen tjs.

        Vaan miltä tuntuisi nähdä se aito pilkahdus lähimmäisen silmäkulmasta, kun huomaat wau olen todella olemassa ja läsnä tässä elämässäni. Kun vastaasi et enää saakkaan äkäisiä silmäyksiä tai herjauksia.

        Ja riittäisi vain kun osaisi rakastaa ja arvostaa itseään niin paljon jotta muutkin vaistoavat sen :)
        Uskonto on korkeaa psykologiaa, syvyyspsykologiaa.


      • kädenojennus kirjoitti:

        Pilkkaamista se ei ole vaan tietämättämyyttä, tai toisen ihmisen arvojen loukkaamista.
        Mutta yhtä kaikki, minä tulen usein surulliseksi hiilihangot käsissään kulkevista ihmisistä jotka eivät ole tiedostaneet jotta elävät todellisuudessa rakkaudettomuudessa, mutta yhä useamman silmistä loistaa tuo sama tuska ja kaipuu jonnekin. Niitä masentuneen ihmisen tyhjiä aukkoja täytetään itselle kerrottavin valhein ja kun itse jo osaa ne litaniansa ulkoa, niin täydestä menee sitten muillekin.

        Mutta minkäs sitten teet, valoa tarjotaan heti jos siihen halutaan tarttua.

        Niin tiesithän jotta älä pidä muita jumalia, sinussa itsessä asuu Jumaluus ja valo, Usko toivo ja rakkaus.
        Voit siirtää sen rakkautesi tilalle muita jumalia, alkoholin, ylensyömisen, tv.n alituisen tuijottamisen, nettiaddiktion, peliaddiktion, työuupumisen, parisuhteen tai muun läheisyyden uupumisen tjs.

        Vaan miltä tuntuisi nähdä se aito pilkahdus lähimmäisen silmäkulmasta, kun huomaat wau olen todella olemassa ja läsnä tässä elämässäni. Kun vastaasi et enää saakkaan äkäisiä silmäyksiä tai herjauksia.

        Ja riittäisi vain kun osaisi rakastaa ja arvostaa itseään niin paljon jotta muutkin vaistoavat sen :)
        Uskonto on korkeaa psykologiaa, syvyyspsykologiaa.

        Ai minä loukkaan sinun arvojasi olemalla uskomatta sinun jumalaasi. Sinä ilmeisesti et omasta mielestäsi loukkaa minun arvojani puhumalla "hiilihangot käsissään kulkevista ihmisistä" solvaamalla minua rakkaudettomaksi itsepetturiksi, joka elää valheessa?

        Ja kyllä. Juuri täsmälleen niin sinä sanot. Erittäin loukkaavaa, ajattelematonta, röyhkeää, itseriittoista ja omahyväistä. Jos sinussa joku empatiakyky on olemassa, olet sen tuossa kommentissasi täysin hylännyt.


      • catha
        kädenojennus kirjoitti:

        Pilkkaamista se ei ole vaan tietämättämyyttä, tai toisen ihmisen arvojen loukkaamista.
        Mutta yhtä kaikki, minä tulen usein surulliseksi hiilihangot käsissään kulkevista ihmisistä jotka eivät ole tiedostaneet jotta elävät todellisuudessa rakkaudettomuudessa, mutta yhä useamman silmistä loistaa tuo sama tuska ja kaipuu jonnekin. Niitä masentuneen ihmisen tyhjiä aukkoja täytetään itselle kerrottavin valhein ja kun itse jo osaa ne litaniansa ulkoa, niin täydestä menee sitten muillekin.

        Mutta minkäs sitten teet, valoa tarjotaan heti jos siihen halutaan tarttua.

        Niin tiesithän jotta älä pidä muita jumalia, sinussa itsessä asuu Jumaluus ja valo, Usko toivo ja rakkaus.
        Voit siirtää sen rakkautesi tilalle muita jumalia, alkoholin, ylensyömisen, tv.n alituisen tuijottamisen, nettiaddiktion, peliaddiktion, työuupumisen, parisuhteen tai muun läheisyyden uupumisen tjs.

        Vaan miltä tuntuisi nähdä se aito pilkahdus lähimmäisen silmäkulmasta, kun huomaat wau olen todella olemassa ja läsnä tässä elämässäni. Kun vastaasi et enää saakkaan äkäisiä silmäyksiä tai herjauksia.

        Ja riittäisi vain kun osaisi rakastaa ja arvostaa itseään niin paljon jotta muutkin vaistoavat sen :)
        Uskonto on korkeaa psykologiaa, syvyyspsykologiaa.

        Missä on kuuluisa kristillinen suvaitsevaisuus ja muiden huomioon ottaminen? Mielestäsi siis ihminen on kauhea ja loukkaa oikein sinun ihmisarvoasi, jos hän ei ajattele juuri niinkuin sinä tai hänellä on eriävä mielipide?

        Oletko tajunnut että tuo ajatusmalli on erittäin itse keskeinen.


    • mutta toisinajattelijoita on aina vainottu. Me olemme toistaiseksi toisinajattelijoita. Toisinajattelijoiden ajatukset ovat kuitenkin muuttuneet ajan olossa vallitseviksi käsityksiksi. Esimerkkinä voidaan mainita vaikka Clovisin kulttuuri. Siinä oletettiin, että ensimmäiset intiaanit tulivat Pohjois-Siperiasta n. 13 500 vuotta sitten Amerikkaan Beringin salmen kautta. Nyt käsitys on muuttumassa, sillä todisteita vanhemmasta asutuksesta on löydetty jo niin paljon. Tieteessä vallitsevien käsitysten muuttaminen on helpompaa, kuin uskonnossa. Kun uskonto ei perustu muuhun kuin uskoon, niin on aika vaikea keskustella asioista faktatietoon perustuvilla argumenteilla.

      • ??

        missäs ne vapaa-ajattelijat sitten ovat?


      • ?? kirjoitti:

        missäs ne vapaa-ajattelijat sitten ovat?

        Ne on liitossa.


      • ??
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

        Ne on liitossa.

        Ja uskovaiset sisäsiitossa?


    • Purzz

      Ei vitus oo jumalanpilkkaa jos ei usko jumalaan, sillo tietää vaa mikä on totuus:D

    • Sitä sanotaan älykkyydeksi ja rohkeudeksi kyseenalaistaa sadut!

      • Yks-noita

        Aivan, mutta entäpä jos on väärään satukirjaan uskonut, eikä tiedä mitään siittä toisesta?
        Entäpä jos on jo lapsuudestaan lähtien alkanut muuttaa sitä todellista minäänsä toisten odotusten suhteen, miellyttääkseen. Eikä eläkkään omaa elämäänsä miten se olisi mahdollista?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      932
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      877
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      770
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe