pitäisikö kuitenkin olla

tokko koskaan tarvit

monikossa

Lääkäriksi pukeutuneet sotilaat pidättivät lentokonekaapparin Moskovassa

Siis lääkäreiksi pukeutuneet. Vai miten usea pukeutuu yhdeksi lääkäriksi.

Olenpa vitsikäs.

Noo, ei se mitään minun vähäisestä älykkyydestäni kertoo se, että hämmästelin, että juu, noinhan se pitää olla, kun sama lehti eli Helsingin Sanomat kirjoitti toisessa uutisessa: Israelin Ruotsin-lähettliäs.

Niinpä niin, yritän pistää korvan taa....

5

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähetteliäs

Miten voinkaan – yksi päähän minulla vain on, kesät talvet!

Vai lieneekö taka- tai alapääni sitten edes yläpään väärti? Olenpa vitsikäs.

Jos juon perseet olalle, niin sitten noita päitä alkaa vissiin olla jo monikoksi asti.

Älä kuitenkaan pistä saati pane korvan taa, hyttyset sun muut öttiäiset ovat tänä kesänä pistelleet jo ihan tarpeeksi!

• Pieru tietenkin

ovat vakiintuneita sanontoja.

Mutta pukeutua lääkäriksi, jaa-a, mikä sananlasku se on - ehkä tuon tapahtuman jälkeen Venäjällä.

Minun mielestäni he pukeutuivat lääkäreiksi!

Mutta en ole toki niin taitava sanankäsittelijä nytkään kuin sinä.

Toki, tiesin entuudestaan että Ruotsin-laiva kirjoitetaan noin, mutta tokkopa olisin niin älykäs ollut, että olisin osannut soveltaa sääntöä eteenpäin, kuten nyt Israelin Ruotsin-lähettiläs.

Tiedäkö mikä on paskan lähettiläs?

• Pieru tietenkin kirjoitti:

ovat vakiintuneita sanontoja.

Mutta pukeutua lääkäriksi, jaa-a, mikä sananlasku se on - ehkä tuon tapahtuman jälkeen Venäjällä.

Minun mielestäni he pukeutuivat lääkäreiksi!

Mutta en ole toki niin taitava sanankäsittelijä nytkään kuin sinä.

Toki, tiesin entuudestaan että Ruotsin-laiva kirjoitetaan noin, mutta tokkopa olisin niin älykäs ollut, että olisin osannut soveltaa sääntöä eteenpäin, kuten nyt Israelin Ruotsin-lähettiläs.

Tiedäkö mikä on paskan lähettiläs?

Usea voi hyvin pukeutua lääkäriksi. Yksikön käyttö on tällaisissa tapauksissa tavallista, usein tavallisempaa kuin monikon käyttö. Merkitys- tai sävyero on vähäinen, mutta jos sanotaan ”pukeutuivat lääkäreiksi”, voi mieleen tulla, että he pukeutuivat eri tavoilla lääkäreiksi, esimerkiksi joku valkoiseen takkiin ja joku toinen leikkaussaliasuun.

Vakiintuneiden sanontojen lisäksi on siis hyvin paljon ilmauksia, joissa predikatiiviadverbi on yksikössä, vaikka predikaatti on monikossa. Ks.
        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/8.2.html#sairaana

• hra X
        Yucca kirjoitti:

Usea voi hyvin pukeutua lääkäriksi. Yksikön käyttö on tällaisissa tapauksissa tavallista, usein tavallisempaa kuin monikon käyttö. Merkitys- tai sävyero on vähäinen, mutta jos sanotaan ”pukeutuivat lääkäreiksi”, voi mieleen tulla, että he pukeutuivat eri tavoilla lääkäreiksi, esimerkiksi joku valkoiseen takkiin ja joku toinen leikkaussaliasuun.

Vakiintuneiden sanontojen lisäksi on siis hyvin paljon ilmauksia, joissa predikatiiviadverbi on yksikössä, vaikka predikaatti on monikossa. Ks.
        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/8.2.html#sairaana

Näin on, mutta tässä tapauksessa minä kannattaisin aloittajan näkemystä ja kirjoittaisin vastaavasti. Käytetty muoto luo huvittavan mielikuvan lääkäristä, jonka muodostavat useat sotilaat kiinteässä yhteisolossa.
        Luulenpa, että gallupissa tämä kanta voittaisi selvästi.

"Sairaaksi ilmoittautuneet työntekijät" tai "lääkäriksi tekeytyneet huijarit" ovat sen sijaan kiistattomasti asianmukaisia. Aloituksessa ja näissä on kysymys vähän eri asioista. Onkohan se tuo pukeutumisen konkreettisuus tässä se seikka, joka minuun vaikuttaa.

• aloittaja ed.
        hra X kirjoitti:

Näin on, mutta tässä tapauksessa minä kannattaisin aloittajan näkemystä ja kirjoittaisin vastaavasti. Käytetty muoto luo huvittavan mielikuvan lääkäristä, jonka muodostavat useat sotilaat kiinteässä yhteisolossa.
        Luulenpa, että gallupissa tämä kanta voittaisi selvästi.

"Sairaaksi ilmoittautuneet työntekijät" tai "lääkäriksi tekeytyneet huijarit" ovat sen sijaan kiistattomasti asianmukaisia. Aloituksessa ja näissä on kysymys vähän eri asioista. Onkohan se tuo pukeutumisen konkreettisuus tässä se seikka, joka minuun vaikuttaa.

saisi Kielitoimistosta. Itse kyllä pitäisi sinun antamissasi esimerkeissä monikkomuotoja oikeampina, sairaiksi ilmoittautuneet työntekijät, huijarit tekeytyvät lääkäreiksi.

Kielitoimisto on virallinen kielenvalvoja. Ehkä on niin, että kumpikin muoto on oikein, yksikkö ja monikko.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      6
      2439
    2. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      65
      2248
    3. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      198
      1270
    4. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      71
      1078
    5. Kaivattusi silmin

Minkälaisen kuvan olet omasta mielestäsi antanut itsestäsi kaivatullesi?
      Ikävä
      103
      1042
    6. Martina ja Matias

Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      889
    7. "Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...

...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig
      Maailman menoa
      196
      875
    8. Toivottavasti myös pysyy häkissä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �
      Suomussalmi
      10
      817
    9. Millaisia tunteita

Sinulla on minua kohtaan?
      Ikävä
      47
      769
    10. Ylipainoiset naiset ovat kokeneet kiusallisen ilmiön deittaillessa

Moni pluskoon nainen kertoo kohtaavansa deittailussa yllättävän ja kiusallisen ilmiön: alussa on luvassa romanssi, mutta
      Suhteen aloittaminen
      47
      730
    Aihe