Hyvä kohtaaminen

betsy.e

synttäreillä luterilaisen nuoren papin kanssa.
Oli ensimmäinen kohtaamani luterilainen pappi,
joka ei pyrkinyt korottamaan itseään muiden yläpuolelle.
Hänen kanssaan keskustelu sujui hyvin, miksihän?
Koska hän sanoi uudestisyntyneensä Jumalan lapseksi 17 vuotiaana.
Hän oli todella Jumalan lapsi ja iloitsi meidän, hengellisten sisariensa seurasta,
vaikka osa meistä oli helluntailaisia.
Hän oli syvästi murheellinen kirkon eksymyksestä ja
ihmisjohtoisesta toimintatavasta ja henkilövalinnoista.
Rukoillaan yhdessä kaikki uudestisyntyneet, että Jumalan tahto saisi tapahtua
täällä maan päällä jokaisen Jumalan lapsen elämässä.
Uusi luomus esiin uskon kautta ja vanha kasteen hautaan ristiltä.

45

279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on turha

Ja tämän avauksen motiivi ei missään nimessä ole tuoda ilmi käsitystäsi siitä kuinka paljon helluntailaiset ja muut "uudestisyntyneet" ovat muita uskovia parempia? Eihän? Eikö varmasti?

Te (äärifundamentalistit) ihmettelette vielä, ettei teitä aina hyväksytä kun olette lähes kaikkea ja kaikkia vastaan...

• betsy.e

nyt kirjoitin?

Mielestäni halusin rohkaista liittymään yhteen ja rukoilemaan
        kaikki uudestisyntyneet yhdessä.

Tulkitset jotenkin kummallisesti, ennakkoasenteilla jo tuomiten kirjoitukseni.
        Et ole varmaankaan itse Jumalan lapsi!

• huijaat?
        betsy.e kirjoitti:

nyt kirjoitin?

tuossa aivan suoraan, että luterilaiset papit asettuvat pääsääntöisesti muiden yläpuolelle eikä heidän kanssaan voi juurikaan keskustella elleivät he ole uudestisyntyneitä.

Lisäksi:

"Hän oli todella Jumalan lapsi ja iloitsi meidän, hengellisten sisariensa seurasta,
        ihmisjohtoisesta toimintatavasta ja henkilövalinnoista."

Edellisellä pyrit kyseenalaistamaan kirkon sanoman, käytän kyseistä pastoria ja hänen sanomisiaan auktoriteettina vahvistamaan sitä näkemystä mikä kirjoituksistasi kirkkoa kohtaan niin usein näkyy.

Toisaalta: saatat valehdellakin. Ehkä pastori ei ollutkaan uudesti syntynyt sillä yksikään uudestisyntynyt ei kasta sylivauvoja. Se on vissi se. Ehkä koko pastoria ei ole olemassa. Ehkei ollut synttäreitäkään.'

Oli miten oli: helluntaioppien mukaan pastori ei voinut olla uudestisyntynyt kun kastaa sylivauvoja.

• huijaat? kirjoitti:

tuossa aivan suoraan, että luterilaiset papit asettuvat pääsääntöisesti muiden yläpuolelle eikä heidän kanssaan voi juurikaan keskustella elleivät he ole uudestisyntyneitä.

Lisäksi:

"Hän oli todella Jumalan lapsi ja iloitsi meidän, hengellisten sisariensa seurasta,

Edellisellä pyrit kyseenalaistamaan kirkon sanoman, käytän kyseistä pastoria ja hänen sanomisiaan auktoriteettina vahvistamaan sitä näkemystä mikä kirjoituksistasi kirkkoa kohtaan niin usein näkyy.

Toisaalta: saatat valehdellakin. Ehkä pastori ei ollutkaan uudesti syntynyt sillä yksikään uudestisyntynyt ei kasta sylivauvoja. Se on vissi se. Ehkä koko pastoria ei ole olemassa. Ehkei ollut synttäreitäkään.'

Oli miten oli: helluntaioppien mukaan pastori ei voinut olla uudestisyntynyt kun kastaa sylivauvoja.

Sinähän kuumia puhut. Väität valehtelijaksi, ja kerrot kuinka uudestisyntyneet elävät. Mutta lopussa hienosti tyhjennät puheesi toteamalla, että et ota kantaa.

• betsy.e
        huijaat? kirjoitti:

Lisäksi:

asettuvat pääsääntöisesti muiden yläpuolelle eikä heidän kanssaan voi juurikaan keskustella elleivät he ole uudestisyntyneitä.

---vaan kerroin omn kokemukseni...ei mitään pääsääntöisesti, tai koska eivät
        ole uudestisyntyneitä, kuten itse väität.

En valehtele, enkä kyseenalaista mitään, vaan kerron tosiasiat mistä mm.puhuimme.
        Tavalliset kirkkoon luuluvat uudestisyntyneet ovat puhuneet kärsivänsä näistä
        samoista asioista jo kauan. Nyt kuulin asian suoraan papin suusta ensikertaa.

Et ymmärrä, että Jumalasta syntyneiden yhteys on saman Isän lapseuden yhteyttä,
        se on armosta pelastettujen, ja syntinsä anteeksi saaneiden yhteyttä.
        Tämä yhteys on se, joka on perustus kaikelle todelliselle Jumalan lasten yhteydelle
        yli seurakuntarajojen.

Jumala itse on tämä perustuksen asettanut ja näkee Jeesuksessa jokaisen
        uudestisyntyneen rakkaana lapsenaan.

Näen että olet itse sielunpelastuksen ulkopuolella, kun et ymmärrä nimikristityn
        ja Jeesuksen omien yhteyden eroa.

Onko epäilyksesi oikeutettua ja tuomitsemiseni???
        Mihin se perustuu?
        Helluntailaisuus vihaanko?

• ???
        lvx kirjoitti:

Sinähän kuumia puhut. Väität valehtelijaksi, ja kerrot kuinka uudestisyntyneet elävät. Mutta lopussa hienosti tyhjennät puheesi toteamalla, että et ota kantaa.

voiko uudestisyntynyt kastaa sylivauvoja?

• betsy.e
        ??? kirjoitti:

sylivauvoja kasteta?

• betsy.e
        huijaat? kirjoitti:

Lisäksi:

------------------------
        Mielestäsi siis luterilaisessa kirkossa ei ole yhtään uudestisyntynyttä pappia.

Melko rajua tuomarointia.
        Minä uskon kun henkilö itse tunnustaa asian ja kokemus keskusteluista
        oli hengen yhteyden kokeminen.

Kaikkea hyvää sinulle!

• ??? kirjoitti:

Se on uudestisyntyneillekkin, niin se oli jo Lutherillekkin:
        http://mikkol-miettii.blogspot.com/2010/04/luther-ja-lapsikaste-tranvik.html

Itse olen aikalailla samoilla linjoilla Lutherin kanssa, ja näen lapsikasteen olevan lähinnä tietynlainen siunaus jonka tarkoituksena on suojella lasta pysymään vanhempien uskon suojissa, ei samanlainen kaste joka tulisi myöhemmällä iällä uudestisyntymän jälkeen ottaa, joka puhdistaisi sielun synnin taakasta "vihkiytyminen". Lapsikastetta ei voi pitää mitenkään vihkiytymisenä kirkkoon, sillä se on lähinnä pakkoliitto, jossa ei ole sanottu tahdon.

• betsy.e kirjoitti:

sylivauvoja kasteta?

Ikävintä kirkon lapsikasteessa on se että kirkon jäsenille hämärtyy kasteen tarkoitus.

• betsy.e
        lvx kirjoitti:

Se on uudestisyntyneillekkin, niin se oli jo Lutherillekkin:
        http://mikkol-miettii.blogspot.com/2010/04/luther-ja-lapsikaste-tranvik.html

Itse olen aikalailla samoilla linjoilla Lutherin kanssa, ja näen lapsikasteen olevan lähinnä tietynlainen siunaus jonka tarkoituksena on suojella lasta pysymään vanhempien uskon suojissa, ei samanlainen kaste joka tulisi myöhemmällä iällä uudestisyntymän jälkeen ottaa, joka puhdistaisi sielun synnin taakasta "vihkiytyminen". Lapsikastetta ei voi pitää mitenkään vihkiytymisenä kirkkoon, sillä se on lähinnä pakkoliitto, jossa ei ole sanottu tahdon.

harha onkin, kun ihmiset luulevat olevansa Jumalan lapsia koska heidät on
        lapsena kastettu.
        Jumalan Sana osoittaa lapseuden tieksi henkilökohtaisen uskon Jeesukseen
        omatahtoisena asiana evankeliumin kuultuaan.

Kaste seuraa luonnostaan, koska vanha on haudattava Jeesuksen ja apostolien
        opetuksen ja esimerkin mukaisesti.

Vasta uudestisyntymisen jälkeen ihminen on kykenevä
        Kristuksen kanssa uskonkautta ristiinnaulitun vanhan
        hautaamaan upotuskasteessa, kuten Jeesuksen aikana tehtiin.

Raamattua lukemalla asiat selviävät, jos halutaan totuutta salatuimpaan saakka.
        Jumala on armollinen ja pitkämielinen ja kaikki mikä ei tapahdu uskosta, on syntiä.

• betsy.e kirjoitti:

lapsena kastettu.

Jumala on armollinen ja pitkämielinen ja kaikki mikä ei tapahdu uskosta, on syntiä.

Hmm, käytän yleensä ilmaisua että se mikä erottaa Jumalasta on syntiä.

Mutta kasteesta vielä, ja luterilaisuuden uudestisyntymästä.

En kuulu tällä hetkellä mihinkään kirkkoon tai seurakuntaan. Mutta lapsikasteen olen aikoinani saanut. Tullessani aikoinani uskoon, mietin pitkään kastetta, ja en oikeastaan tiennyt silloin muuta kristillisyydestä, kuin sen vähän mitä tiesin. Kaste asia oli yksi monista asioista, jota mietin paljon. Mietin tulisiko minun mennä (ev.lut)kirkkoon pyytämään että minut uudelleen kastettaisiin, mutta kun katsoin kirkkoa, ja sen opetetuksia, minusta tuntui kun olisin mennyt pedon luolaan kastettavaksi. Tutkin vain raamattua, ja opiskelin lisää. Lopulta saavutin ymmärryksen kasteesta, jonka koin hyväksi. Näin silloin että ne kyyneleet, jotka tullessani uskoon, kun henki sisälläni liikkui, kastoivat minut sillä hetkellä, uskon niin vieläkin, että se on kaste jonka Jumala antaa lapsikastetuille uudestisyntyville, jotka on kirkon hapatuksessa ajettu niin kauas uskosta, että he eivät voisi muuten löytää uskon tielle.

Mutta tämä kaste jonka sain uudestisyntämäni, kyyneleet, sormus, ei ole vielä se että olisin sanonut tahdon, vaan uskon että minun tulisi vielä käydä seurakunnassa kastettavana uudelleen, jotta voin sanoa tahdon, ja sinetöidä uskoni ikuiseen liittoon. Ennen sitä, olen vain morsian kirkossa, joka empii sanoissaan.

• lvx kirjoitti:

En kuulu tällä hetkellä mihinkään kirkkoon tai seurakuntaan. Mutta lapsikasteen olen aikoinani saanut. Tullessani aikoinani uskoon, mietin pitkään kastetta, ja en oikeastaan tiennyt silloin muuta kristillisyydestä, kuin sen vähän mitä tiesin. Kaste asia oli yksi monista asioista, jota mietin paljon. Mietin tulisiko minun mennä (ev.lut)kirkkoon pyytämään että minut uudelleen kastettaisiin, mutta kun katsoin kirkkoa, ja sen opetetuksia, minusta tuntui kun olisin mennyt pedon luolaan kastettavaksi. Tutkin vain raamattua, ja opiskelin lisää. Lopulta saavutin ymmärryksen kasteesta, jonka koin hyväksi. Näin silloin että ne kyyneleet, jotka tullessani uskoon, kun henki sisälläni liikkui, kastoivat minut sillä hetkellä, uskon niin vieläkin, että se on kaste jonka Jumala antaa lapsikastetuille uudestisyntyville, jotka on kirkon hapatuksessa ajettu niin kauas uskosta, että he eivät voisi muuten löytää uskon tielle.

Mutta tämä kaste jonka sain uudestisyntämäni, kyyneleet, sormus, ei ole vielä se että olisin sanonut tahdon, vaan uskon että minun tulisi vielä käydä seurakunnassa kastettavana uudelleen, jotta voin sanoa tahdon, ja sinetöidä uskoni ikuiseen liittoon. Ennen sitä, olen vain morsian kirkossa, joka empii sanoissaan.

pitää vielä vähän jatkaa.

eli ennen kastetta, olen vain näkymätön osa Kristuksen ruumista, osanen, joka ei ole vielä täysin liittynyt yhteyteen täysin. Tähän yhteyteen tulisi jokaisen uudestisyntyneen liittyä, sillä sen tulisi olla mahdollisimman vahva ja näkyvä, jotta jokainen joka siihen kuuluu näkisi ja löytäisi oman paikkansa, sillä jos ei Kristuksen ruumis ole näkyvissä, ei jokainen joka on oikeutettu siihen kuulumaan, pysty paikkaansa siinä lunastamaan.

Ja ikävä kyllä tästä johtuen olen oman näkemykseni mukaan syntinen siihen asti kunnes uudestikastan itseni .. !

• tietenkin!
        betsy.e kirjoitti:

sylivauvoja kasteta?

toki ja se herättää kysymyksen voiko ko. pappi olla uudestisyntynyt helluntaiopin mukaisella tavalla? Mikäli voi koko kastekysymys ja siitä riitely on täysin turhaa, uudesti syntynyt voi kastaa miten tahtoo?

• betsy.e kirjoitti:

nyt kirjoitin?

Joh.10;16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.

Minulla on sellainen käsitys, että Jumalalla on suurempi sydän, kuin monella ihmisellä, ei tarvitse olla
        joka asiasta aivan samaa mieltä ollakseen Jumalan lapsi.
        Jokainen ymmärtää tämän maallisen vaelluksensa aikana asiat, niinkuin Henki antaa ymmärtää.

Ja uudestisyntyneitä on eri kirkkokunnissa.
        Joh.3;8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

Ei ole mitään aihetta kokea farisealaista henkeä että; minä olisin parempi kuin tuo toinen.

Toivon mukaan taivaassa ,kaikki yhdessä, samassa laumassa kerran tavataan.

• betsy.e
        lvx kirjoitti:

Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat, mutta en sitä, mihin perustat tuon "kyynelkasteesi".

Jumalan Sanassa on selkeät ohjeet uskoontulleille ja Kristuksen kanssa uskoontulossa
        ristiinnaulituille, haudata se vanha ja nousta Ktistuksen kanssa uskossa, ylösnousemusvoiman osallisuudessa vaeltamaan kasteen haudasta ylös nousseena seuraamaan Vapahtajaansa.

Uskomuksia on monenlaisia, mutta jos tutkitaan Raamattua, löytyvät Apt. 2, Room.6, jne(viittaukset) selventävää asiaa.

Kasteessa julistamme/todistamme ihmisten, henkivaltojen ja Jumalan edessä
        suostuvamme siihen liittoon, jonka Jumala teki Jeesuksessa ja joka oikeuttaa
        meidät saamaan syntimme anteeksi ja elämään kihlattuna morsiamena
        odottaen hetkeä jolloin ylkä morsiamensa noutaa Karitsan häihin.

Uudestisyntyminen ja kaste ovat yksi kokonaisuus, johon voidaan yhdistää myöskin
        Kaste Pyhällä Hengellä,.
        Pyhän Hengen kaste ja pelastus ovat Jumalan lahja, uskonkautta Kristukseen,
        vesikaste taas vanhan hautaaminen, se on tietoinen valinta,
        voidaan puhua uskon synnyttämästä kuuliaisuudesta myöskin.

Mutta kyseessä on paljon enemmän, uskon aikaansaama teko ja todistus, jne...

Löydät asiat kun perehdyt Raamatuntutkimiseen tällä alueella avoimin mielin
        ja halukkuudella suostua Jumalan tahtoon ja luottaen Pyhän Hengen johdatukseen.
        Pyhä Henki ei johda koskaan ulkopuolelle Jumalan ilmoitetun Sanan.

Hengen sinetin saimme uudestisyntymässä henkeemme ja pääsimme osallisiksi
        Jumalallisesta luonnosta.
        Nyt Jumala tahtoo meitä kasvattaa Sanansa kautta Pyhässä Hengessä
        Poikansa kaltaisuuteen ja Hänen kuuliaiseen ja nöyrään mielenlaatuunsa
        suhteessa Jumalan Sanaan.

• betsy.e
        tietenkin! kirjoitti:

toki ja se herättää kysymyksen voiko ko. pappi olla uudestisyntynyt helluntaiopin mukaisella tavalla? Mikäli voi koko kastekysymys ja siitä riitely on täysin turhaa, uudesti syntynyt voi kastaa miten tahtoo?

uudestisyntyminen helluntaiopin tavalla,,,?
        Eihän sellaista olekaan.
        On vain Raamatun ilmoittama tapa uudestisyntyä ja sitä samaa Jumala ilmoittaa kaikille
        ja samalla tavalla tahtoo uudestisynnyttää kaikki ihmiset, jos he vain uskovat Raamatun Jeesukseen niin että Jumala voi uudestisynnyttää heidät.

Ei helluntailaisilla ole mitään muuta tapaa uudestisyntyä, kuin minkä Raamattu
        ilmoittaa erittäin selkeästi.

Pyhä Henki toteuttaa Sanan uudestisynnyttävän työn meissä aina,
        uskon syntyessä sydämiimme.

Kyseessä on Jumalan työ.

• betsy.e
        tuomen.kukka kirjoitti:

Joh.10;16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.

Minulla on sellainen käsitys, että Jumalalla on suurempi sydän, kuin monella ihmisellä, ei tarvitse olla
        joka asiasta aivan samaa mieltä ollakseen Jumalan lapsi.
        Jokainen ymmärtää tämän maallisen vaelluksensa aikana asiat, niinkuin Henki antaa ymmärtää.

Ja uudestisyntyneitä on eri kirkkokunnissa.
        Joh.3;8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

Ei ole mitään aihetta kokea farisealaista henkeä että; minä olisin parempi kuin tuo toinen.

Toivon mukaan taivaassa ,kaikki yhdessä, samassa laumassa kerran tavataan.

Fariseuksia ei todella tarvita.

Jumalan Sana opettaa myöskin sen, mistä näkyy pitävätkö suun sanat yhtä tekojen kanssa.

Elämän teot puhuvat enemmän kuin pelkät sanat.
        Joka on uskossa, pyrkii vaeltamaan teoissa jotka miellyttävät Jumalaa.

Jumala on ainoa oikeudenmukainen tuomari meille jokaiselle.

Koetellaan sanat ja vaellus Jumalan Sanalla, se antaa hyvän osviitan itsekunkin uskosta.

• 35
        betsy.e kirjoitti:

lapsena kastettu.

"Siinähän se suuri harha onkin, kun ihmiset luulevat olevansa Jumalan lapsia koska heidät on
        lapsena kastettu."

Eikös tämä uudestisyntynyt luterilainen pappi ole eksyttäjä? Ei mielipiteestäsi oikein voi muutakaan johtopäätöstä vetää, uudestisyntynyt lapsikastaja harhauttaa ihmisiä luulemaan, että he ovat Jumalan lapsia. Eikö tämä ole eksytystä?

Jutuissanne ei ole mitään logiikkaa. Palstan eräs vakioaihe aihe on kastekysymys ja lapsikastetta pidetään yleisesti harhaoppina. Esimerkiksi Nokia Mission Markku Koivistoa arvostellaan usein juuri siitä, että hän hyväksyy myös lapsikasteen. Nyt sitten kerrotaan, että lapsikastaja onkin uudestisyntynyt.

Eli asia on ymmärrttävä niin, että uudestisyntynyt voi hyväksyä molemmat kasteet ja jopa suorittaa sekä lapsikasteita, että aikuiskasteita?

• betsy.e
        35 kirjoitti:

"Siinähän se suuri harha onkin, kun ihmiset luulevat olevansa Jumalan lapsia koska heidät on
        lapsena kastettu."

Eikös tämä uudestisyntynyt luterilainen pappi ole eksyttäjä? Ei mielipiteestäsi oikein voi muutakaan johtopäätöstä vetää, uudestisyntynyt lapsikastaja harhauttaa ihmisiä luulemaan, että he ovat Jumalan lapsia. Eikö tämä ole eksytystä?

Jutuissanne ei ole mitään logiikkaa. Palstan eräs vakioaihe aihe on kastekysymys ja lapsikastetta pidetään yleisesti harhaoppina. Esimerkiksi Nokia Mission Markku Koivistoa arvostellaan usein juuri siitä, että hän hyväksyy myös lapsikasteen. Nyt sitten kerrotaan, että lapsikastaja onkin uudestisyntynyt.

Eli asia on ymmärrttävä niin, että uudestisyntynyt voi hyväksyä molemmat kasteet ja jopa suorittaa sekä lapsikasteita, että aikuiskasteita?

kenenkään tuomari, jokainen vastaa teoistaan Jumalan edessä,
        myöskin lapsikasteharhasta.

Mutta jos uudestisyntynyt pappi puhuu Jeesuksesta ja Hänen urikuolemastaan,
        yhtyy Pyhä Henki hänen puheeseensa koska hän kykenee puhumaan Sanaa
        hengen valaisemin silmin.

Tottelemattomuudestaan hän vastaa Jumalalle, mutta pelastussanoman julistamisen kautta
        syntyy elävä usko ihmissieluihin jotka Jumalaa janoavat ja he saavat syntinsä anteeksi
        uskonkautta Jeesuksen vereen.

Eikö sielun pelastus ole tärkein asia.
        Jumalan Pyhä Henki näyttää maailmalle todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion.
        Meidän on luotettava Jumalan kykyyn johdattaa ja osoittaa oikea tie silloin,
        kun Jumalan Henki kuitenkin pääsee vaikuttamaan uudestisyntyneen ihmisen kautta
        ja myöskin hänessä.

Minä vastaan omasta opetuksestani Jumalan edessä, kuten meistä jokainen.
        Annetaan Hänen olla ylituomari myös toisille.

• todé*

luonteenlaadusta kiinni, ja itsetunnosta, korottaako itseänsä muiden yläpuolelle, vaiko ei.

• betsy.e

mutta joskus on vaan saanut huonoja kokemuksia, vaikka oma itsetunto ei
        olekaan huono ja alemmuutta tunteva.

• betsy.e kirjoitti:

mutta joskus on vaan saanut huonoja kokemuksia, vaikka oma itsetunto ei
        olekaan huono ja alemmuutta tunteva.

haukuit toiset uskovaiset perusteettomasti.

Eihän sulla omatunto kalva vaikka jokin aika sitten ilmoitit oman kuolemasi palstalla ja aloitit uudella nimimerkillä, paljastuen kuitenkin heti.

• betsy.e
        Pe.ku kirjoitti:

Eihän sulla omatunto kalva vaikka jokin aika sitten ilmoitit oman kuolemasi palstalla ja aloitit uudella nimimerkillä, paljastuen kuitenkin heti.

Ketkä uskovaiset haukuin?

• betsy.e kirjoitti:

Ketkä uskovaiset haukuin?

Noissa kohdissa:

"Oli ensimmäinen kohtaamani luterilainen pappi,
        Koska hän sanoi uudestisyntyneensä Jumalan lapseksi 17 vuotiaana."

Siinä kerrot että kaikki jotka ei ole uudestisyntyneitä, korottavat itsensä muiden yläpuolelle.
        Ihan selkeästi kieliopillisesti haukut.

Ilmeisestyikään et ymmärrä haukkuneesi mutta toiset ymmärtää.
        Voisin vertailukohdaksi laittaa esimerkin.

Joku voi ymmärtämättään sanoa vieraalle kahvipäydässä "Ota vaan kolmaskin pulla, ei täällä lasketa"
        Vieras ymmärtää mokan helposti, mutta sanoja ei välttämättä.

Ymmärsitkö?

• betsy.e
        Pe.ku kirjoitti:

Noissa kohdissa:

Koska hän sanoi uudestisyntyneensä Jumalan lapseksi 17 vuotiaana."

Siinä kerrot että kaikki jotka ei ole uudestisyntyneitä, korottavat itsensä muiden yläpuolelle.

Ilmeisestyikään et ymmärrä haukkuneesi mutta toiset ymmärtää.
        Voisin vertailukohdaksi laittaa esimerkin.

Joku voi ymmärtämättään sanoa vieraalle kahvipäydässä "Ota vaan kolmaskin pulla, ei täällä lasketa"
        Vieras ymmärtää mokan helposti, mutta sanoja ei välttämättä.

Ymmärsitkö?

etkö näe, että kysymyksessä on kokemukseni, en väitä että kaikki muut korottaisivat itsensä yläpuolelle. (se on sinun tulkintasi asiasta, vai onko kenties kokemuksesi niin laaja)

Tämä oli myönteinen kokemus muutaman muun kielteisen kokemuksen jälkeen.
        Sinä väität sellaista, mitä en sanonut, kerroin vain aikaisemmista kokemuksistani.
        Sinä suurentelet ja liioittelet, etkä huomaa, että yksi hyvä kokemus
        poistaa muutaman kielteisen aikaansaaman vaikutuksen.

Olen innoissani ja rohkaistu tästä tapaamisesta.
        Vaikka joskus tulisi taas toisenlainenkin kohtaaminen,
        ei se poista tämän kohtaamisen synnyttämää iloa, rohkaisua eikä riemua
        Jumalanlapsiyhteydestä ja työstä, jota Jumala tekee kaikkialla.
        Väität;

En väittänyt tuota, mutta itse tahdoit tulkita sen niin, koska et soisi minun iloitsevan,
        vaan yrität riistää iloni ja syyllistää.
        Voin kertoa sinulle, että et pysty siihen, koska en ajatellut niinkuin sinä väität minun ajatelleen.

Elämässä joutuu pettymään joidenkin ihmisten kohdalla, mutta ei se tarkoita sitä, että
        kaikkiin vastaavassa virassa uudestisyntymättöminä toimiviin joutuisi pettymään.

Tuo pullavertauksesi on toisinaan leikkimielinen kujeilu kahvipöydässä, mutta
        eihän se tarkoita sitä, että sanoja tarkoittaisi että olet jo kaksi syönyt, mutta
        ota nyt kolmaskin kun olet niin ahne.....vai tarkoittaako.

Se millä mielellä katsot asiaa ja mitä haluat nähdä, kertoo paljon asenteistasi
        ja siitä, mitä haluat toisesta uskoa ja mitä kuvittelet toisen tarkoittaneen.

Minä en kuitenkaan tarkoittanut tuota mitä väität.
        Nyt sen tiedät.
        Kaikista kirjoituksista voi vääntää kieroon, niinhän Raamatun tekstejäkin väärennetään
        ja sen seurauksena kadotetaan vapauttava totuus ja pelastus Kristuksessa.

Opettele ajattelemaan myönteisesti, niin minäkin haluan tehdä.
        Minulla on vara kasvaa ja tunnustan sen ja luulisin että sinullakin on kasvunvaraa.

• betsy.e kirjoitti:

etkö näe, että kysymyksessä on kokemukseni, en väitä että kaikki muut korottaisivat itsensä yläpuolelle. (se on sinun tulkintasi asiasta, vai onko kenties kokemuksesi niin laaja)

Tämä oli myönteinen kokemus muutaman muun kielteisen kokemuksen jälkeen.
        Sinä väität sellaista, mitä en sanonut, kerroin vain aikaisemmista kokemuksistani.
        Sinä suurentelet ja liioittelet, etkä huomaa, että yksi hyvä kokemus
        poistaa muutaman kielteisen aikaansaaman vaikutuksen.

Olen innoissani ja rohkaistu tästä tapaamisesta.
        Vaikka joskus tulisi taas toisenlainenkin kohtaaminen,
        ei se poista tämän kohtaamisen synnyttämää iloa, rohkaisua eikä riemua
        Jumalanlapsiyhteydestä ja työstä, jota Jumala tekee kaikkialla.
        Väität;

En väittänyt tuota, mutta itse tahdoit tulkita sen niin, koska et soisi minun iloitsevan,
        vaan yrität riistää iloni ja syyllistää.
        Voin kertoa sinulle, että et pysty siihen, koska en ajatellut niinkuin sinä väität minun ajatelleen.

Elämässä joutuu pettymään joidenkin ihmisten kohdalla, mutta ei se tarkoita sitä, että
        kaikkiin vastaavassa virassa uudestisyntymättöminä toimiviin joutuisi pettymään.

Tuo pullavertauksesi on toisinaan leikkimielinen kujeilu kahvipöydässä, mutta
        eihän se tarkoita sitä, että sanoja tarkoittaisi että olet jo kaksi syönyt, mutta
        ota nyt kolmaskin kun olet niin ahne.....vai tarkoittaako.

Se millä mielellä katsot asiaa ja mitä haluat nähdä, kertoo paljon asenteistasi
        ja siitä, mitä haluat toisesta uskoa ja mitä kuvittelet toisen tarkoittaneen.

Minä en kuitenkaan tarkoittanut tuota mitä väität.
        Nyt sen tiedät.
        Kaikista kirjoituksista voi vääntää kieroon, niinhän Raamatun tekstejäkin väärennetään
        ja sen seurauksena kadotetaan vapauttava totuus ja pelastus Kristuksessa.

Opettele ajattelemaan myönteisesti, niin minäkin haluan tehdä.
        Minulla on vara kasvaa ja tunnustan sen ja luulisin että sinullakin on kasvunvaraa.

"Siinä kerrot että kaikki jotka ei ole uudestisyntyneitä, korottavat itsensä muiden yläpuolelle.
        Ihan selkeästi kieliopillisesti haukut."

"En väittänyt tuota, mutta itse tahdoit tulkita sen niin, koska et soisi minun iloitsevan,
        vaan yrität riistää iloni ja syyllistää. "

Kun sanoo että vaikka että: "joku on hyvä, koska hän on uudesti syntynyt" niin silloin sulkee pois "hyvyyden" ominaisuuden niiltä , jotka ei ole uudesti syntyneitä.

Et ymmärrä miten sanojen asettelu tiettyyn muotoon, leimaa kaikki muut ihmiset vastakkaisiksi, vaikka heitä ei erikseeen mainitse.

• betsy.e
        Pe.ku kirjoitti:

"Siinä kerrot että kaikki jotka ei ole uudestisyntyneitä, korottavat itsensä muiden yläpuolelle.

"En väittänyt tuota, mutta itse tahdoit tulkita sen niin, koska et soisi minun iloitsevan,

Kun sanoo että vaikka että: "joku on hyvä, koska hän on uudesti syntynyt" niin silloin sulkee pois "hyvyyden" ominaisuuden niiltä , jotka ei ole uudesti syntyneitä.

Et ymmärrä miten sanojen asettelu tiettyyn muotoon, leimaa kaikki muut ihmiset vastakkaisiksi, vaikka heitä ei erikseeen mainitse.

Mutta sinulle ei siis merkitse mitään se, että en tarkoittanut kaikkia yleisesti, vaan kerroin
        yksittäisistä henkilökohtaisista kokemuksista.

Sitäpaitsi uudestisyntyminen ei estä ihmistä käyttäytymästä sopimattomasti,
        tai lankeamasta vaikkapa ylpeyteen.

Uudestisyntyneellä on itsessään Jumalan voima elää oikein,
        jos elää Jumalan tahdossa, eli se tarkoittaa Pyhän Hengen johdossa,
        siis kunnioituksessa Jumalan Sanalle.

Väärinymmärryksiä tapahtuu ja niitä jopa etsitäänkin, mutta tässä tapauksessa
        asia on mielestäni selvitetty niin ettei kenellekään pitäisi jäädä
        epäselväksi tahaton tekstiyhteyden rakennelma, josta voi syntyä
        v''rinymmärrys, mutta jota ei ole "haukkumiseksi" tarkoitettu.

Jumala sydämet ja mielet tuntee.
        Tahdon langeta Elävän Jumalan käsiin.
        Hän on turvapaikkani ja uskollinen auttaja jokaiselle sitä kaipaavalle.

• betsy.e
        Pe.ku kirjoitti:

joka ei pyrkinyt korottamaan itseään muiden yläpuolelle."

En maininnut uudestisyntymää tässä asiayhteydessä lainkaan.
        Enkä tiedä kuinka moni kohtaamistani oli uudestisyntynyt,
        kuinka moni ei.

• Mikko.

rukoillaan niin paljon asioita, miljoonat, miljoonat ihmiset eri seurakunnista anovat ja Jeesuskin erikseen rukoilee meidän jokaisen uskovan puolesta lisäksi. Ehtiiköhän Jumala kaikkiin vastata, ei varmaan millään ehdi ja näkyyhän se käytännössäkin, vai onko rukoilijat sittenkin yleensä b-luokan uskovia, jos johtunee vaikka siitä.

• betsy.e

mitä ovat b luokan uskovat, mutta Jeesus käski rukoilla
        Hengessä ja Totuudessa, koska Isä tahtoo sellaisia rukoilijoita.

Raamatun mukaan heikoinkaan huokaus ei jää Isältä huomaamatta,
        joten huokaillaanpa me, tai ylistäen kiitämme, kunhan se tapahtuu
        Jeesuksen ohjeiden mukaisesti, niin rukoukset varmasti kuullaan.

Luotetaan Jumalan Sanaan Mikko, Hän toteuttaa lupauksensa varmasti.

• Mikko.
        betsy.e kirjoitti:

mitä ovat b luokan uskovat, mutta Jeesus käski rukoilla
        Hengessä ja Totuudessa, koska Isä tahtoo sellaisia rukoilijoita.

Raamatun mukaan heikoinkaan huokaus ei jää Isältä huomaamatta,
        joten huokaillaanpa me, tai ylistäen kiitämme, kunhan se tapahtuu
        Jeesuksen ohjeiden mukaisesti, niin rukoukset varmasti kuullaan.

Luotetaan Jumalan Sanaan Mikko, Hän toteuttaa lupauksensa varmasti.

vertailukohteena käytän lähinnä vaikka itseäni, "joka itsensä alentaa, se ylennetään", raamatullista"".
        Totta, hiuskarvakaan ei päästämme katoa Jumalan tietämättä.

• betsy.e
        Mikko. kirjoitti:

vertailukohteena käytän lähinnä vaikka itseäni, "joka itsensä alentaa, se ylennetään", raamatullista"".
        Totta, hiuskarvakaan ei päästämme katoa Jumalan tietämättä.

nöyrä ihminen on alamainen Jumalan Sanalle,
        sehän sitä todellista "alentamista" on, kuuliaisuutta Isälleen!

Sekin on totta, että Jumala on ylpeitä vastaan mutta nöyrille Hän antaa armon.

Minä olen valitettavasti kokenut sen, että olen kykenemätön itse itseäni
        alentamaan, vaan sen tekee Jumala, korottaakseen ajallaan, lupauksensa mukaan.

Olemme niin Jumalasta riippuvaisia.

--Niin ja rukousten maljat Jumalan varsatohuoneessa täyttyvät ja vastaukset
        lähtevät alas maan päälle.---

• "Hän oli todella Jumalan lapsi ja iloitsi meidän, hengellisten sisariensa seurasta,"

Eiköhän se ole normaalia seksuaalivietin esiastetta nuorelta mieheltä, kun on vain sisaria samassa hengessä ympärillä.

• betsy.e

mielessäsi ei ollut puhdas ajatus.

Nuori pappi on avioliitossa ja sisaret, osa läsnäolleista
        35-55 vuotta vanhempia häntä, kyseessä oli 80 vuotispäivät,
        jossa ystäväni kanssa autoin tarjoilussa.

Päivän sankari on luterilainen uskova
        jonka luona käyn joka viikko pitämässä kotihartautta
        luemme ja opetan Raamattua.

• betsy.e kirjoitti:

mielessäsi ei ollut puhdas ajatus.

Nuori pappi on avioliitossa ja sisaret, osa läsnäolleista
        35-55 vuotta vanhempia häntä, kyseessä oli 80 vuotispäivät,
        jossa ystäväni kanssa autoin tarjoilussa.

Päivän sankari on luterilainen uskova
        jonka luona käyn joka viikko pitämässä kotihartautta
        luemme ja opetan Raamattua.

kerroit pelkästään nuoren miehen olleen sisarien seurassa.

"mielessäsi ei ollut puhdas ajatus."

Ihan Raamatun mukainen ajatukseni oli.

1. Moos. 9:7 Ja te olkaa hedelmälliset ja lisääntykää, enentykää maassa ja lisääntykää siinä."

• betsy.e
        Pe.ku kirjoitti:

kerroit pelkästään nuoren miehen olleen sisarien seurassa.

"mielessäsi ei ollut puhdas ajatus."

Ihan Raamatun mukainen ajatukseni oli.

1. Moos. 9:7 Ja te olkaa hedelmälliset ja lisääntykää, enentykää maassa ja lisääntykää siinä."

totuuden kertominen tuollaisena oli tarkoituksellista, ei toki.
        Asia asiana vaan.
        Kerroin hänen olleen pappi.
        (myös vaimonsa aviopuoliso)

Toisaalta, tuskinpa 80 vuotissynttäreillä pyritään
        lisääntymään ja täyttämään maa.

En jaksa uskoa että kenenkään läsnäolijan mieleen olisi noussut
        sama ajatus kuin sinulle. (en ole ajatustenlukija, mutta tunnen sisareni Herrassa)

• betsy.e kirjoitti:

totuuden kertominen tuollaisena oli tarkoituksellista, ei toki.
        Asia asiana vaan.
        Kerroin hänen olleen pappi.
        (myös vaimonsa aviopuoliso)

Toisaalta, tuskinpa 80 vuotissynttäreillä pyritään
        lisääntymään ja täyttämään maa.

En jaksa uskoa että kenenkään läsnäolijan mieleen olisi noussut
        sama ajatus kuin sinulle. (en ole ajatustenlukija, mutta tunnen sisareni Herrassa)

"Kerroin hänen olleen pappi.
        (myös vaimonsa aviopuoliso) "

Et kertonut hänen olevan aviopuoliso ja papeillakin on sukupuolivietti.

Huuumoriksi minä nämä viestini tarkoitin mutta et ymmärtänyt :)
        Avauksesi vakavasta puolesta kerroin ylempänä.

• betsy.e
        Pe.ku kirjoitti:

"Kerroin hänen olleen pappi.
        (myös vaimonsa aviopuoliso) "

Et kertonut hänen olevan aviopuoliso ja papeillakin on sukupuolivietti.

Huuumoriksi minä nämä viestini tarkoitin mutta et ymmärtänyt :)
        Avauksesi vakavasta puolesta kerroin ylempänä.

toisessa viestissäni mainitsin papin olevan avioliitossa.
        (en aloituksessa) olit siinä oikeassa.

Ehkä olen liian vakava näissä asioissa etenkin kun en tiedä
        millaista huumoria viljelet, mutta parasta on pysyä puhtaalla linjalla,
        ettei saastuta mieltään ja henkeään,,,,
        vääränlaisten ajatusten hyväksymisellä voi avata portin paholaiselle elämäänsä.

Nyt lepäämään.
        Huomenna taas kotikäynnille heti aamusta.

• betsy.e:
      Hänen kanssaan keskustelu sujui hyvin, miksihän"?
      --
      Itsensä korottaminen muiden yläpuolelle on kovin yleistä.
      Tuskimpa kukaan on täysin vapaa tästä synnistä.

Usein me toimimme ymmärtämättömästi.
      Meiltä puuttuu ns. tilannetaju.

Päinvastainen tilanne sattui kerran kohdalleni kotikirkossani.
      Meitä oli joukossa myös monen uskonsuunnan edustajia.
      Eräs mukanani olleista henkilöistä sanoi minua osoittaen kirkosta poistuvalle kirkkoväelle: "Tässä on tosiuskova".
      Minua hävetti!

Eikö ko. henkilö käytöksellään väheksynyt "tavallista kirkkorahvasta" korottamalla itseään ja muita samanmielisiä?
      --
      Suuruuden tavoittelu on inhimillistä.
      Tämä ilmeni Jeesuksen opetuslastenkin keskuudessa.

KUKA ON SUURIN?
      Mark. 9:33-37 (Rinnakkaisteksti: Matt.18:1-10)
      --
      9:33 Ja he saapuivat Kapernaumiin. Ja kotiin tultuaan hän kysyi heiltä: "Mistä te tiellä keskustelitte?"

9:34 Mutta he olivat vaiti; sillä he olivat tiellä keskustelleet toistensa kanssa siitä, kuka oli suurin.

9:35 Ja hän istuutui, kutsui ne kaksitoista ja sanoi heille: "Jos joku tahtoo olla ensimmäinen, on hänen oltava kaikista viimeinen ja kaikkien palvelija".

9:36 Ja hän otti lapsen ja asetti sen heidän keskellensä; ja otettuaan sen syliinsä hän sanoi heille:

9:37 "Joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut; ja joka minut ottaa tykönsä, se ei ota tykönsä minua, vaan hänet, joka on minut lähettänyt".
      --
      Saavuttuaan Kapernaumiin Jeesus kysyy opetuslapsiltaan, mitä he tiellä keskustelivat.
      Mutta opetuslapset vaikenevat häpeissään (33,34), koska he olivat tietoisia siitä, etteivät heidän kunnianhimoiset haaveensa olleet puhtaat Jeesuksen silmissä. He luulottelivat liian suuria itsestään.

Jeesus on jo edellä puhunut taivasten valtakunnan ilmestymisen olevan lähellä (Mark. 9:1, Matt. 16:27,28).
      Kukin opetuslapsista olisi nyt toivonut pääsevänsä siinä valtakunnassa parhaalle paikalle. Tämä saa heidät nyt kyselemään Jeesukselta:
      ”Kuka on suurin taivasten valtakunnassa (34)?” (Matt. 18:1)
      Jeesus asettaa esikuvaksi sylilapsen (j. 36,37)). Heidän tulisi nöyrtyä lapsen kaltaiseksi.
      Lapsi ei pidä itseään suurena ja suostuu luottamuksella vanhempiensa kasvatettavaksi.

Samoin nöyrä ihminen on riippuvainen Jumalasta. Hän ottaa todesta Jumalan sanan ja käskyt, eikä jätä siitä mitään pois.
      Lapsenkaltaiseksi tuleminen ja sellaisena pysyminen vaatii ylpeän mielemme jatkuvaa nöyrtymistä.
      Jeesus sanoo:
      "Jos joku tahtoo olla ensimmäinen, on hänen oltava kaikista viimeinen ja kaikkien palvelija” (35).

• betsy.e

tuoda julki sen mikä sai minut tuntemaan yhteyttä tuon nuoren papin kanssa.

Hänen nöyrtymisensä Jumalan lapseuteen oli yhdistävä tekijä.
        Olemme samasta hengestä syntyneitä ja Jumala on meidän Isämme.
        Jumalan lapsia yhdistää nöyryys ja Pyhän Hengen läsnäolo,
        lapseuden henkenä jokaisen Jumalasta syntyneen kohdalla.

Minä ilostuin suuresti papin sanoessa tulleensa uskoon 17 vuotiaana, jatkaen,
        synnyin silloin uudesti ylhäältä.

Alamaisuus Kristukselle on alamaisuutta Isälle.
        Silloinhan meillä on Kristuksen mieli, nöyryys!

Totta on, että ylpeyden muodossakin synti vaanii ovella, mutta mitä
        meille sanotaan; Hallitse sinäsitä,,,,millä ylpeyttä hallitaan?
        Nöyryydellä Jumalan Sanalle, Jeesukselle.
        Halleluja.

• betsy.e kirjoitti:

tuoda julki sen mikä sai minut tuntemaan yhteyttä tuon nuoren papin kanssa.

Hänen nöyrtymisensä Jumalan lapseuteen oli yhdistävä tekijä.
        Olemme samasta hengestä syntyneitä ja Jumala on meidän Isämme.
        Jumalan lapsia yhdistää nöyryys ja Pyhän Hengen läsnäolo,
        lapseuden henkenä jokaisen Jumalasta syntyneen kohdalla.

Minä ilostuin suuresti papin sanoessa tulleensa uskoon 17 vuotiaana, jatkaen,
        synnyin silloin uudesti ylhäältä.

Alamaisuus Kristukselle on alamaisuutta Isälle.
        Silloinhan meillä on Kristuksen mieli, nöyryys!

Totta on, että ylpeyden muodossakin synti vaanii ovella, mutta mitä
        meille sanotaan; Hallitse sinäsitä,,,,millä ylpeyttä hallitaan?
        Nöyryydellä Jumalan Sanalle, Jeesukselle.
        Halleluja.

Kristitty voi langeta kahdella tavalla.

Hän sisäisesti suostuu syntiin, kenties helmasyntiin, josta kerran on jo luopunut. Ajatuksemme liikkuvat siinä, mikä on vastoin Jumalan sanaa.
        Emme karta kiusauksia, vaan suorastaan jopa etsimme niitä. Omatuntomme on levoton.

Sisäinen lankeemuksemme saattaa olla toisenkin laatuista, josta tässä ketjussa on ollut puhetta.
        Kristitty lankeaa helposti omahyväisyyden ja itsevanhurskauden pauloihin.
        Hän on innokas jumalisuudessaan, jonka hän katsoo edukseen ja nostaa näin itsensä muiden yläpuolelle.

Lankeemus omahyväiseen jumalisuuteen on vaarallisempaa kuin lankeemus suoranaisiin tekosynteihin.
        Mitä mieltä sinä olet?

• betsy.e
        Tapio522 kirjoitti:

Kristitty voi langeta kahdella tavalla.

Hän sisäisesti suostuu syntiin, kenties helmasyntiin, josta kerran on jo luopunut. Ajatuksemme liikkuvat siinä, mikä on vastoin Jumalan sanaa.
        Emme karta kiusauksia, vaan suorastaan jopa etsimme niitä. Omatuntomme on levoton.

Sisäinen lankeemuksemme saattaa olla toisenkin laatuista, josta tässä ketjussa on ollut puhetta.
        Kristitty lankeaa helposti omahyväisyyden ja itsevanhurskauden pauloihin.
        Hän on innokas jumalisuudessaan, jonka hän katsoo edukseen ja nostaa näin itsensä muiden yläpuolelle.

Lankeemus omahyväiseen jumalisuuteen on vaarallisempaa kuin lankeemus suoranaisiin tekosynteihin.
        Mitä mieltä sinä olet?

eli alkulähde on Luciferin pyrkimys kauneutensa ja viisautensa itseriittoisuudessa
        korottaa itsensä Jumalan valtaistuimelle.
        Kuten tiedämme hänen yrityksensä epäonnistui.

Saatuaan karkotuksen langenneiden enkeleiden kanssa, se
        houkutteli ihmisen juuri, tiedon porttia, aseenaan käyttäen(tulet tietämään niinkuin Jumala)
        lankeemukseen.

Näemme että synnin olemus itseasiassa on riippumattomuus Jumalasta, joka on ylpeyttä.

Meidän uskovina ei tule sekoittaa todellista nöyryyttä, joka on alamaisuutta Jumalan Sanalle,
        nöyristelyyn, joka on nöyryyden kuvan luomista, tai antamista muille,
        mutta jonka taustalla on ylpeys sydämessä, kenties aseman, nimityksen, kunnian, tms tavoittelu,

Meidän ei tule myöskään sekoittaa uskossaan rohkeaa ja lujasti Kristukseen
        pitäytyvää ja Hänen ansioonsa kätkeytyvää uskovaa ylpeäksi.

On muistettava, aivan oikein, että Jumala näkee ja katsoo aina sydämeen.
        Siksi uskomme tulee olla sydämen uskoa ja riippuvaisuutta Kristuksesta,
        mikä tarkoittaa todellista nöyryyttä Jumalan edessä, jonka Jumala siunaa
        ja vahvistaa voimansa ja kirkkautensa läsnäololla.

Kristuksessa uskoontulossa lahjaksi saatu Armo varjelee sydämessään vilpitöntä
        uskovaa lankeemuksilta ja auttaa vaeltamaan valkeudessa.
        Armo myöskin kasvattaa meitä Kristuksessa ja Hänen kaltaisuuteensa.

Silti ihmisyytemme, vajavaisuus ja synnin olemuksen läsnäolo meissä, pääsee
        tekemään häiriötä. Siitä johtuvat parhaimmankin kilvoittelijan keskeneräisyys
        Kristukseen verrattuna. Olemmehan saviastioita, ja odotamme
        lopullista ruumiimme lunastusta, sen toteutumista ja täydellisyyden saavuttamista.

Teot, jotka syntyvät ilman uskon, rakkauden, eli armon vaikutusta, ovat
        kuin saastainen vaate Jumalan edessä.

Jumala luotaa aina sydämen uskoon, koska sen kautta olemme vanhurskautetut.

Tekomme ovat siis joko Kristuksessa tehtyjä armon tekoja,
        tai farisealaisuutta, kuten Jeesuksen ajan fariseuksilla.

Omaatko saman näkemyksen hengessä?

• mutta tuo oli kyllä monimutkaisesti selitetty : ) ---> Uusi luomus esiin uskon kautta ja vanha kasteen hautaan ristiltä.

• betsy.e

saattoi olla, mutta eikö asia lelvinnyt?
        Pelkistetyn sanoman heikkous on sen väärinymmärtämisen helppous.

Aamen. Ymmärrän savonarola tarkoituksesi.

Ymmärsit silti varmaan kirjoituksestani miksi vanha välillä nousee ja voittaa uuden?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiinni on siekkilän yliajaja

Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      18
      1816
    2. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      56
      1784
    3. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      82
      1433
    4. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      176
      1408
    5. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      308
      1370
    6. Näyttävin pariskunta

Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      21
      1349
    7. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      1005
    8. Ollaanko me tyhmiä mies?

Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      62
      984
    9. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      34
      965
    10. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      349
      874
    Aihe